DECIZIE Nr. 41*) din 12 aprilie 1995
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 8 din 17 ianuarie 1996
![SmartCity3](https://citymanager.online/wp-content/uploads/2018/09/b2-700x300.jpg)
*) A se vedea si Decizia Curtii Constitutionale nr. 97 din 24 octombrie
1995, publicata la pag. 3.
Viorel Mihai Ciobanu - presedinte
Antonie Iorgovan - judecator
Miklos Fazakas - judecator
Gabriela Radu - magistrat asistent
Completul de judecata, convocat potrivit art. 24 alin. (2) din Legea nr.
47/1992, constata:
In fata Curtii de Apel Targu Mures, in cauza ce formeaza obiectul Dosarului
nr. 1.308/1994, Societatea Comerciala "Florida Impex" - S.R.L. a
invocat exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 20 din Legea nr.
12/1991 privind impozitul pe profit, care prevad obligativitatea platii unei
taxe de timbru de 2% din suma contestata, in cazul contestatiilor cu privire la
stabilirea impozitului pe profit, a majorarilor de intarziere, precum si a
altor sume datorate bugetului administratiei centrale de stat sau bugetelor
locale in conditiile acestei legi. Prin Incheierea din 28 noiembrie 1994,
Curtea de Apel Targu Mures a sesizat Curtea Constitutionala.
In motivarea exceptiei, Societatea Comerciala "Florida Impex" - S.R.L.
a sustinut ca art. 20 din Legea nr. 12/1991 este neconstitutional, deoarece ar
contraveni art. 21 alin. (1) si (2) din Constitutia Romaniei, constituind un
impediment la liberul acces la justitie.
Reprezentantul paratelor - Ministerul Finantelor si Directia generala a
finantelor publice si controlului financiar de stat Mures - a sustinut ca prin
stabilirea si perceperea taxei de timbru nu se ingradeste in nici un fel
accesul liber la justitie.
Curtea de Apel Targu Mures, in opinia sa, considera ca dispozitiile art. 20
din Legea nr. 12/1991 nu incalca prevederile art. 21 din Constitutie prin
ingradirea drepturilor persoanelor de a se adresa justitiei pentru apararea
drepturilor si intereselor lor legitime. Dispozitiile Legii nr. 12/1991 stabilesc
cu caracter imperativ ca, inainte de a se adresa justitiei, orice persoana
fizica sau juridica trebuie sa urmeze procedura administrativ-jurisdictionala
care, in cadrul controlului ierarhic administrativ, poate sa confirme, in
totalitate sau in parte, constatarile si masurile luate de organul de control.
Pentru aceste servicii prestate, legea a stabilit ca, in prealabil, se percepe
o taxa de timbru de 2% raportat la suma contestata, care, in cazul admiterii
integrale sau partiale a contestatiei, se restituie proportional cu reducerea
sumei contestate.
CURTEA,
examinand dosarul cauzei, incheierea de sesizare, raportul
judecatorului-raportor, precum si corelatia dispozitiilor legale atacate cu
Constitutia, constata:
La data invocarii exceptiei de neconstitutionalitate a art. 20 din Legea
nr. 12/1991 privind impozitul pe profit, din 28 noiembrie 1994, textul era in
vigoare si avea urmatorul cuprins:
"Contestatiile cu privire la stabilirea impozitului pe profit, a
majorarilor de intarziere, precum si a altor sume datorate bugetului
administratiei centrale de stat sau bugetelor locale, potrivit prezentei legi,
sunt supuse unei taxe de timbru de 2% calculata la suma contestata. Aceasta
taxa nu poate fi mai mica de 100 de lei.
Taxa de timbru se datoreaza indiferent daca o alta contestatie, cu acelasi
obiect, inregistrata si rezolvata anterior, a fost taxata.
In vederea calcularii taxei de timbru, unitatile platitoare de impozit pe
profit sunt obligate sa specifice in scris cuantumul sumei contestate.
In situatia admiterii integrale sau partiale a contestatiei, taxa de timbru
se restituie integral sau proportional cu reducerea sumei contestate."
Curtea a fost sesizata la 10 ianuarie 1995, data la care intrase in vigoare
Ordonanta Guvernului nr. 70 din 29 august 1994, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 246 din 31 august 1994, care a abrogat Legea nr.
12/1991, deci si textul atacat ca neconstitutional.
Reglementarea actuala, Ordonanta Guvernului nr. 70/1994, cuprinde in art.
29 alin. (9) o dispozitie similara cu cea atacata, si anume:
"Cererile de revizuire cu privire la impozitul pe profit si la
majorarile de intarziere aferente sunt supuse unei taxe de timbru de 2% din
suma contestata. Taxa de timbru nu poate fi mai mica de 10.000 lei.
Contestatiile se timbreaza cu jumatate din suma platita la cererile de
revizuire. Taxa de timbru se datoreaza indiferent daca o alta cerere de
revizuire sau contestatie cu acelasi obiect, inregistrata si rezolvata
anterior, a fost taxata.
In vederea calcularii taxei de timbru, contribuabilii sunt obligati sa
specifice, in scris, cuantumul sumei contestate.
In situatia admiterii integrale sau partiale a cererii de revizuire sau a
contestatiei, taxa de timbru se reduce proportional cu reducerea sumei
contestate."
In consecinta, desi exceptia viza, la data invocarii, art. 20 din Legea nr.
12/1991, Curtea se considera bine investita si urmeaza sa se pronunte asupra
constitutionalitatii art. 29 alin. (9) din Ordonanta Guvernului nr. 70/1994. De
asemenea, Curtea constata ca este competenta sa se pronunte asupra exceptiei de
neconstitutionalitate in temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie si al art. 23
din Legea nr. 47/1992.
Pe fond se retine ca Plenul Curtii Constitutionale, prin Decizia nr. 1 din
8 februarie 1994 privind liberul acces la justitie al persoanelor in apararea
drepturilor, libertatilor si intereselor lor legitime, a statuat in sensul ca
instituirea unei proceduri administrativ-jurisdictionale nu este contrara
principiului prevazut la art. 21 din Constitutie, privind liberul acces la
justitie, cat timp decizia organului administrativ de jurisdictie poate fi
atacata in fata unei instante judecatoresti. Cu referire la acelasi principiu
al liberului acces la justitie, Curtea Constitutionala a stabilit in Decizia
nr. 7/1993, ramasa definitiva, ca prin art. 21 din Constitutie nu se instituie
nici o interdictie cu privire la taxele in justitie, fiind legal si normal ca
justitiabilii care trag un folos nemijlocit din activitatea desfasurata de
autoritatile judecatoresti sa contribuie la acoperirea cheltuielilor acestora.
Decizia Curtii Constitutionale nr. 39/1993 subliniaza si ea ca accesul liber la
justitie nu presupune gratuitatea acesteia. Justitia este un serviciu public al
statului, iar costurile sale se suporta de la bugetul de stat, la ale carui
venituri contribuie toti cetatenii. Este echitabil insa ca o parte din
cheltuieli sa fie suportate de cei care recurg la acest serviciu public si
aceasta se realizeaza prin plata taxelor de timbru.
In aceiasi termeni se pune problema si in cazul taxei de timbru prevazute
initial la art. 20 din Legea nr. 12/1991, iar in prezent la art. 29 alin. (9)
din Ordonanta Guvernului nr. 70/1994. Contribuabilul care apreciaza ca
impunerea facuta de un organ fiscal poate face cerere de revizuire la organele
directiei generale a finantelor publice si controlului financiar de stat
judetene sau a municipiului Bucuresti, iar impotriva deciziei acestora poate
face contestatie la Ministerul Finantelor. Decizia Ministerului Finantelor
poate fi contestata la curtea de apel, iar impotriva hotararii acesteia se
poate face recurs la Curtea Suprema de Justitie [art. 29 alin. (1) - (4) din
ordonanta]. Rezulta fara nici un dubiu ca, dupa epuizarea cailor
administrativ-jurisdictionale, este deschisa calea la instantele judecatoresti
si deci nu este afectat principiul liberului acces la justitie, consacrat de
art. 21 din Constitutie.
Dupa cum s-a aratat, acest text nu instituie nici o interdictie cu privire
la taxele in justitie, iar faptul ca asemenea taxe sunt prevazute de lege si
pentru caile de atac care nu intra in competenta instantelor judecatoresti nu
este neconstitutional, deoarece autoritatile respective nu desfasoara o
activitate pur administrativa, ci una care are si caracter jurisdictional,
apropiata deci de cea a instantelor judecatoresti. Pe de alta parte,
instituirea unei taxe pentru exercitarea cailor administrativ-jurisdictionale
poate constitui o garantie impotriva cererilor de revizuire si a contestatiilor
facute cu rea-credinta, numai in vederea amanarii platii impozitului, dat fiind
ca, potrivit art. 29 alin. (5) din Ordonanta Guvernului nr. 70/1994, pe
perioada solutionarii acestor cai se suspenda plata sumei impozitului calculat
si a majorarilor de intarziere aferente acestuia. Or, un asemenea scop nu
contravine Constitutiei, ci este in concordanta cu dispozitiile art. 53 alin.
(1), care stabileste obligatia cetatenilor de a contribui, prin impozite si
prin taxe, la cheltuielile publice, si cu cele ale art. 54, care ii obliga pe
cetateni sa-si exercite drepturile si libertatile constitutionale cu
buna-credinta. In sfarsit, este de retinut si faptul ca potrivit art. 29 alin.
(9) teza finala din Ordonanta Guvernului nr. 70/1994, daca se admite total sau
partial cererea de revizuire sau contestatia, taxa de timbru se reduce
proportional cu reducerea sumei contestate.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie,
precum si al art. 13 alin. (1) lit. A. c), al art. 24 alin. (2) si al art. 25
alin. (1) din Legea nr. 47/1992, in unanimitate,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge ca vadit nefondata exceptia de neconstitutionalitate vizand
dispozitiile art. 29 alin. (9) din Ordonanta Guvernului nr. 70/1994 privind
impozitul pe profit, invocata de Societatea Comerciala "Florida
Impex" - S.R.L., cu sediul in Targu Mures, str. Dealului nr. 2, judetul
Mures, in Dosarul nr. 1.308/1994, aflat pe rolul Curtii de Apel Targu Mures.
Cu recurs in termen de 10 zile de la comunicare.
Pronuntata la 12 aprilie 1994.
PRESEDINTE,
prof. univ. dr. Viorel Mihai Ciobanu
Magistrat asistent,
Gabriela Radu