DECIZIE Nr. 42 din 14 martie 2000
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 15 lit.
r) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, modificata si
completata prin Ordonanta Guvernului nr. 11/1998, aprobata prin Legea nr.
112/1998
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 460 din 21 septembrie 2000

Lucian Mihai - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Ioan Muraru - judecator
Nicolae Popa - judecator
Lucian Stangu - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Laurentiu Cristescu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 15 lit. r) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare
de timbru, modificata si completata prin Ordonanta Guvernului nr. 11/1998,
aprobata prin Legea nr. 112/1998, exceptie ridicata de Societatea Comerciala
"Morarit Service" - S.A. Craiova in Dosarul nr. 3.166/1999 al
Tribunalului Dolj - Sectia civila.
La apelul nominal raspunde avocat Ida Schottek pentru Societatea Comerciala
"Morarit Service" - S.A. Craiova, lipsind celelalte parti, fata de
care procedura de citare a fost legal indeplinita.
Reprezentantul autorului exceptiei arata ca dispozitia cuprinsa in art. 15
lit. r) din Legea nr. 146/1997 este neconstitutionala, intrucat incalca
prevederile imperative ale art. 16, 21 si 24 din Constitutie. Motivul ridicarii
exceptiei a fost determinat de situatia dificila in care se afla societatea
comerciala pe care o reprezinta ca urmare a numarului mare de litigii aflate pe
rolul instantelor judecatoresti, al caror obiect il constituie revendicarea de
catre fostii proprietari sau succesorii acestora a morilor din judetul Dolj,
mori care au intrat in administrarea acestei societati comerciale in temeiul
Legii nationalizarii nr. 119/1948. Ca urmare a acestor litigii multe dintre
actiunile in revendicare au fost admise de instantele de fond, astfel incat
Societatea Comerciala "Morarit Service" - S.A. Craiova a atacat cu
apel aceste hotarari, pentru care a fost obligata sa plateasca taxa judiciara
de timbru, pe fondul unui tratament juridic inegal in ceea ce priveste scutirea
de la plata taxei judiciare de timbru de catre cei care o actioneaza in
justitie. In aceste conditii, principii constitutionale precum egalitatea in
drepturi, accesul liber la justitie si garantarea dreptului la aparare sunt,
pentru societatea comerciala in cauza, grav incalcate. Totodata se mai
precizeaza ca societatea are capital integral privat, astfel ca drepturile
celor peste 3.400 de actionari sunt grav afectate, in conditiile in care
buna-credinta a acestora in cumpararea de actiuni scoase la vanzare de stat
este o dovada certa a increderii lor in calitatea statului de fost proprietar.
Se mai arata, de asemenea, ca pentru aprecierea temeiniciei motivelor invocate
trebuie sa se retina faptul ca suma de 3.112.500 lei fixata de instanta de apel
pentru plata taxei judiciare de timbru nu are un caracter modic, intrucat, asa
cum s-a aratat anterior, numarul mare de litigii ridica nivelul taxei de timbru
la sume considerabile, mai ales ca, potrivit principiului disponibilitatii,
valoarea imobilelor cu destinatie de moara este lasata la aprecierea libera a
reclamantilor. Aceasta este o precizare pe care o considera necesara, intrucat
raspunsul primit de la Directia generala a finantelor publice si controlului
financiar de stat Dolj, Administratia Financiara a Municipiului Craiova -
potrivit caruia "nu se acorda inlesniri la plata obligatiilor bugetare sub
100 milioane lei pentru persoane juridice" - nu a tinut cont de numarul
mare de litigii pe care il are societatea comerciala autoare a exceptiei. De
aceea se solicita admiterea exceptiei de neconstitutionalitate.
Reprezentantul Ministerului Public arata ca textul de lege criticat este in
concordanta cu dispozitiile constitutionale invocate de autor, adica art. 16,
21 si 24. Faptul ca prin art. 15 lit. r) din Legea nr. 146/1997, modificata, au
fost scutiti de la plata taxei de timbru numai proprietarii si succesorii
acestora care revendica bunurile confiscate de stat in perioada 6 martie 1945 -
22 decembrie 1989 nu creeaza o inechitate, deoarece legiuitorul a avut in
vedere ca revendicarea bunurilor confiscate constituie o masura reparatorie
fata de proprietarii lor initiali. De altfel, textul criticat a mai facut
obiectul controlului de constitutionalitate, Curtea pronuntandu-se constant in
sensul constitutionalitatii acestuia. In consecinta, se solicita respingerea
exceptiei.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 12 octombrie 1999, pronuntata in Dosarul nr.
3.166/1999, Tribunalul Dolj - Sectia civila a sesizat Curtea Constitutionala cu
exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 15 lit. r) din Legea nr.
146/1997 privind taxele judiciare de timbru, modificata si completata prin
Ordonanta Guvernului nr. 11/1998, aprobata prin Legea nr. 112/1998, exceptie
ridicata de Societatea Comerciala "Morarit Service" - S.A. Craiova.
Exprimandu-si opinia, instanta de judecata considera exceptia ridicata ca
fiind neintemeiata, deoarece in practica Tribunalului Dolj acest text de lege a
fost interpretat in sensul ca numai proprietarii sau succesorii acestora
beneficiaza de scutirea prevazuta de lege, iar nu si persoanele juridice sau
statul de la care se revendica respectivele imobile, plecandu-se de la teza ca,
daca vointa legiuitorului ar fi fost in sensul de a scuti de la plata taxei
judiciare de timbru toate partile implicate in asemenea litigii, era necesar sa
fie prevazut acest lucru in textul de lege mentionat. Or, prin acest text de
lege se face referire expresa la cererile principale, precum si la cererile
accesorii si incidente "introduse de proprietari sau succesorii
acestora". In ceea ce ii priveste pe ceilalti participanti in astfel de
cauze, se considera ca obligatia de a plati taxa de timbru nu este contrara
prevederilor art. 21 din Constitutie privind accesul liber la justitie,
intrucat accesul liber la justitie nu presupune si gratuitatea acesteia.
Justitia este un serviciu public al statului, iar costurile sale se suporta de
la bugetul de stat, din contributii ale cetatenilor. In acest sens este
echitabil ca o parte din cheltuielile respective sa fie suportate de cei care
recurg la acest serviciu, iar aceasta se realizeaza prin plata taxelor de
timbru. Pe de alta parte, nu se poate sustine ca prin aceste dispozitii legale
se aduce atingere si altor principii constitutionale, cum sunt egalitatea in
drepturi si garantarea dreptului la aparare, intrucat, potrivit prevederilor
art. 274 alin. 1 din Codul de procedura civila, contributia justitiabilului,
prin avansarea unei parti din cheltuielile pe care le implica serviciul public
al justitiei, poate fi recuperata de la partea care cade in pretentii,
inglobandu-se in cheltuielile de judecata. Sub un alt aspect, se arata in
continuarea opiniei instantei judecatoresti, obligativitatea platii taxei de
timbru nu se poate confunda in nici un mod cu lipsirea societatii comerciale
respective de dreptul la aparare. In acest sens se poate observa din actele de
la dosarul cauzei ca toate cererile formulate de Societatea Comerciala
"Morarit Service" - S.A. Craiova sunt intocmite de consilierul
juridic al societatii comerciale.
In punctul de vedere al Guvernului se arata, pe de o parte, ca vointa
legiuitorului rezulta clar din textul citat, in sensul ca numai proprietarii
sau succesorii acestora beneficiaza de scutirea prevazuta. De altfel, se
considera ca textul criticat este in deplina concordanta cu prevederile art.
125 alin. (3) din Constitutie, care statueaza in mod expres ca reglementarea
competentei si a procedurii de judecata se face "prin lege", dandu-se
astfel libertate legiuitorului sa statueze in aceste domenii. Pe de alta parte,
se arata ca nu se poate sustine ca obligatia de a plati taxa de timbru este
contrara art. 21 alin. (1) din Constitutie, care prevede accesul oricarei
persoane la justitie pentru apararea drepturilor, libertatilor si intereselor
sale legitime. Alin. (2) al aceluiasi articol dispune ca nici o lege nu poate
ingradi acest drept. Astfel, trebuie remarcat faptul ca acest text
constitutional nu prevede gratuitatea justitiei si nici interdictii cu privire
la taxele in justitie. De asemenea, acest text trebuie raportat si la dispozitiile
art. 138 alin. (1) din Constitutie, potrivit carora "[...] taxele si orice
alte venituri ale bugetului de stat [...] se stabilesc numai prin lege".
Rezulta deci ca legiuitorul ordinar este competent sa dispuna in acest domeniu.
In spete asemanatoare, in care se criticau dispozitiile referitoare la taxele
judiciare de timbru, Curtea Constitutionala s-a pronuntat (de exemplu, prin
Decizia Plenului nr. 1 din 8 februarie 1994, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 69 din 16 martie 1994, prin Decizia nr. 7 din 2 martie
1993, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 179 din 27
iulie 1993, precum si prin Decizia nr. 97 din 24 octombrie 1995, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 8 din 17 ianuarie 1996) in sensul
ca "accesul liber la justitie nu presupune gratuitatea acestuia",
justitia fiind un serviciu public al statului, iar costurile sale se suporta de
la bugetul de stat, la ale carui venituri contribuie toti cetatenii. Totodata,
in punctul de vedere al Guvernului se mai mentioneaza ca, in temeiul art. 21
din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, modificata si
completata prin Ordonanta Guvernului nr. 11/1998, aprobata prin Legea nr.
112/1998, Ministerul Finantelor poate acorda scutiri, reduceri, esalonari sau
amanari pentru plata taxelor judiciare de timbru, in conditiile stabilite prin
ordin al ministrului finantelor.
In concluzie, Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 15 lit. r) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare
de timbru este neintemeiata.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, sustinerile autorului exceptiei, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Potrivit art. 144 lit. c) din Constitutie si art. 23 din Legea nr. 47/1992,
republicata, Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta sa
se pronunte asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie prevederile art.
15 lit. r) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru. Acest
text de lege scuteste de la plata taxelor judiciare de timbru actiunile si
cererile, inclusiv cele pentru exercitarea cailor de atac, referitoare la:
"cererile introduse de proprietari sau de succesorii acestora pentru
restituirea imobilelor preluate de stat sau de alte persoane juridice in
perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, precum si cererile accesorii si
incidente".
Autorul exceptiei de neconstitutionalitate considera ca prevederile
criticate incalca dispozitiile constitutionale ale art. 16 privind egalitatea
in drepturi, ale art. 21 privind accesul liber la justitie, precum si ale art.
24 privind dreptul la aparare. Textele constitutionale invocate de autor au urmatorul
cuprins:
Art. 16
"(1) Cetatenii sunt egali in fata legii si a autoritatilor publice,
fara privilegii si fara discriminari.
(2) Nimeni nu este mai presus de lege.
(3) Functiile si demnitatile publice, civile sau militare, pot fi ocupate
de persoanele care au numai cetatenia romana si domiciliul in tara.";
Art. 21
"(1) Orice persoana se poate adresa justitiei pentru apararea
drepturilor, a libertatilor si a intereselor sale legitime.
(2) Nici o lege nu poate ingradi exercitarea acestui drept.";
Art. 24
"(1) Dreptul la aparare este garantat.
(2) In tot cursul procesului, partile au dreptul sa fie asistate de un
avocat, ales sau numit din oficiu."
Examinand criticile formulate, Curtea constata ca dispozitiile art. 16
alin. (3), precum si ale art. 24 alin. (2) din Constitutie nu au incidenta in
cauza.
In ceea ce priveste critica referitoare la incalcarea art. 21 din
Constitutie, Curtea constata ca art. 15 lit. r) din Legea nr. 146/1997,
modificata si completata, prevazand scutiri de taxe, inlesneste introducerea
actiunilor in justitie pentru repararea abuzurilor savarsite in perioada 6
martie 1945 - 22 decembrie 1989, prin confiscarea unor bunuri proprietate
privata, inlesnire ce nu contravine nici unuia dintre textele constitutionale
invocate de autorul exceptiei si, in consecinta, exceptia urmeaza sa fie
respinsa.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 13 alin. (1) lit.
A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 15 lit. r)
din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, modificata si
completata prin Ordonanta Guvernului nr. 11/1998, aprobata prin Legea nr.
112/1998, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Morarit
Service" - S.A. Craiova in Dosarul nr. 3.166/1999 al Tribunalului Dolj -
Sectia civila.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 14 martie 2000.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
LUCIAN MIHAI
Magistrat asistent,
Laurentiu Cristescu