DECIZIE Nr.
440 din 10 mai 2007
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 79 alin. (1) lit. a) din Legea nr.
164/2001 privind pensiile militare de stat
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 370 din 31 mai 2007
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecător
Acsinte Gaspar - judecător
Kozsokar Gabor - judecător
Petre Ninosu - judecător
Ion Predescu - judecător
Şerban Viorel Stănoiu - judecător
Tudorel Toader - judecător
Antonia Constantin - procuror
Mihai Paul Cotta -
magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 79 din Legea nr. 164/2001, excepţie ridicată de Cristache
Stoian în Dosarul nr. 719/113/2006 al Curţii de Apel Galaţi - Secţia conflicte de muncă şi asigurări
sociale.
La apelul nominal răspund U.M. 0472 - Casa de pensii
Bucureşti şi U.M. 0754 - Secţia de informaţii Brăila, ambele prin consilier
juridic, lipsind autorul excepţiei, faţă de care procedura de citare a fost
legal îndeplinită.
Reprezentantul părţilor prezente consideră că
dispoziţiile legale criticate sunt constituţionale, întrucât legiuitorul a
reglementat prin Legea nr. 164/2001 două situaţii diferite, determinate de
actul normativ în vigoare la data pensionării.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a excepţiei de neconstituţionalitate, ca nefondată, arătând că
dispoziţiile legale criticate nu sunt contrare prevederilor constituţionale
invocate.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine
următoarele:
Prin Incheierea din 19 februarie 2007, pronunţată în Dosarul nr. 719/113/2006, Curtea de Apel Galaţi -
Secţia conflicte de muncă şi asigurări sociale a sesizat Curtea Constituţională
cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 79 din Legea nr.
164/2001, excepţie ridicată de Cristache Stoian în cauza ce are ca obiect
soluţionarea contestaţiei la decizia de actualizare a pensiei.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine că textul de lege criticat, fiind
insuficient de clar redactat, produce confuzie între „funcţia maximă
exercitată" şi „funcţia maximă avută la data trecerii în rezervă". In
această situaţie nu se putea emite nicio hotărâre de Guvern clară, în
executarea legii. Se mai arată că dispoziţiile legale criticate sunt
discriminatorii între cadrele militare care s-au pensionat înainte de data
intrării în vigoare a Legii nr. 164/2001 şi cele care se pensionează sub
imperiul acestei legi.
Curtea de Apel Galaţi - Secţia conflicte de muncă şi
asigurări sociale apreciază că excepţia ridicată
nu este întemeiată, având în vedere că Legea nr. 164/2001 „reglementează
situaţii diferite, ce justifică, în mod obiectiv şi raţional, instituirea unui
tratament juridic diferenţiat".
In conformitate cu prevederile art. 30 alin. (1) din
Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost
comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi
Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere asupra excepţiei
de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului consideră
că dispoziţiile legale criticate sunt constituţionale. Prevederile art. 16
alin. (1) din Constituţie nu sunt încălcate, întrucât, în raport cu data
pensionării, anterioară sau ulterioară intrării în vigoare a Legii nr.
164/2001, beneficiarii dreptului la pensia militară de stat se află în situaţii
diferite, ceea ce justifică şi tratamentul juridic rezonabil diferenţiat.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi
Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere
asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de
sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, concluziile părţilor prezente şi ale procurorului,
dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi
Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1
alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze
excepţia de neconstituţionalitate ridicată.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate, astfel cum
a fost formulat, îl constituie dispoziţiile art. 79 din Legea nr. 164/2001
privind pensiile militare de stat, republicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 748 din 14 octombrie 2002, astfel cum au fost au fost modificate prin Legea nr.
479/2003, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 836 din 25 noiembrie 2003.
Analizând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
constată că în realitate sunt criticate numai prevederile art. 79 alin. (1)
lit. a), asupra cărora urmează să se pronunţe. Conţinutul acestora este
următorul:
- Art. 79: „(1 ) Pensiile
militare stabilite în baza legislaţiei anterioare datei intrării în vigoare a
prezentei legi se recalculează astfel: a) cuantumul pensiei în plată se
actualizează, având ca bază de calcul solda lunară brută în vigoare la data
aplicării prezentei legi, corespunzătoare funcţiei maxime exercitate şi
gradului militar, avute la data trecerii în rezervă, pe baza unei metodologii
aprobate prin hotărâre a Guvernului, la propunerea instituţiilor prevăzute la
art. 5 alin. (1), metodologie conform căreia acordarea gradaţiei se va face în
raport cu vechimea în serviciu sau cea avută la data trecerii în rezervă."
In opinia autorului excepţiei
dispoziţiile legale criticate sunt în neconcordanţă cu prevederile art. 16
alin. (1) şi ale art. 108 alin. (2) din Constituţie, referitoare la egalitatea
în drepturi, respectiv la emiterea hotărârilor Guvernului în executarea legii.
Examinând excepţia de
neconstituţionalitate şi dispoziţiile legale criticate, cu raportare la
prevederile constituţionale invocate, Curtea constată următoarele:
Susţinerea autorului excepţiei referitoare la confuzia
sau ambiguitatea art. 79 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 164/2001 este
neîntemeiată. Potrivit acestui text, baza de calcul pentru actualizarea pensiei
stabilite anterior intrării în vigoare a legii o constituie „solda lunară
brută în vigoare la data aplicării prezentei legi, corespunzătoare funcţiei
maxime exercitate şi gradului militar, avute la data trecerii în rezervă",
deci se au în vedere atât funcţia exercitată, cât şi gradul militar avute
la data trecerii în rezervă. In ceea ce priveşte comparaţia pe care o face
autorul excepţiei cu normele metodologice de aplicare a legii, aprobate prin
hotărâre de Guvernului, Curtea observă că normele metodologice nu pot deroga de
la lege, iar controlul constituţionalităţii acestora, potrivit art. 146 lit. d)
din Constituţie şi art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, nu intră în
competenţa Curţii Constituţionale. In consecinţă, prevederile art. 108 alin.
(2) din Constituţie nu au nicio relevanţă în cauză.
Analizând critica referitoare la încălcarea, prin art.
79 alin. (1) lit. a) din lege, a principiului constituţional al egalităţii în
drepturi, Curtea Constituţională constată că şi aceasta este neîntemeiată. In
jurisprudenţa sa a statuat în mod constant, chiar şi cu ocazia examinării
constituţionalităţii art. 79 din Legea nr. 164/2001 (de exemplu, Decizia nr.
290 din 1 iulie 2004, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 735 din 16 august 2004), că la
acordarea drepturilor de pensie sunt aplicabile dispoziţiile legale în vigoare
la data pensionării, iar titularii acestor drepturi, în raport cu
reglementările legale sub imperiul cărora se înscriu la pensie, se află în
situaţii obiectiv deosebite, faţă de care este justificat tratamentul juridic
rezonabil diferit. Potrivit art. 47 alin. (2) din Constituţie, legiuitorul este
singurul în drept să stabilească normele privind condiţiile şi criteriile de
acordare a drepturilor de asigurări sociale şi să le modifice ori de câte ori
consideră necesar. De altfel, art. 79 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 164/2001
dispune actualizarea pensiilor militare de stat anterior stabilite tocmai în
scopul de a elimina deosebirile nejustificate ce ar apărea între cuantumul pensiilor
stabilite pe baza reglementărilor legale succesive si diferite.
Potrivit considerentelor expuse, în temeiul art. 146
lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 79 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 164/2001 privind pensiile
militare de stat, excepţie ridicată de Cristache Stoian în Dosarul nr.
719/113/2006 al Curţii de Apel Galaţi - Secţia conflicte de muncă şi asigurări
sociale.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din
data de 10 mai 2007.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Mihai Paul Cotta