DECIZIE Nr. 447 din 22 octombrie 2003
ACT EMIS DE: CONSILIUL CONCURENTEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 873 din 9 decembrie 2003

Presedintele Consiliului Concurentei,
in baza:
1. Decretului nr. 1.075/2001 privind numirea membrilor Consiliului
Concurentei;
2. Legii concurentei nr. 21/1996, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 88 din 30 aprilie 1996;
3. Regulamentului de organizare, functionare si procedura al Consiliului
Concurentei, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 50 bis
din 25 martie 1997, cu modificarile ulterioare;
4. Regulamentului pentru aplicarea prevederilor art. 5 si 6 din Legea
concurentei nr. 21/1996, privind practicile anticoncurentiale, publicat in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 116 bis din 9 iunie 1997;
5. materialelor din dosarul cauzei (RS-331 din 22 septembrie 2003);
6. Notei Departamentului servicii (V2-1.944 din 22 octombrie 2003),
luand in considerare ca:
1. Societatea de ASIGURARE REASIGURARE ARDAF - S.A., cu Adresa inregistrata
la Consiliul Concurentei cu nr. RS-331 din 22 septembrie 2003, a sesizat
eventuala incalcare a art. 5 alin. (1) din Legea concurentei nr. 21/1996 prin
modul de organizare a licitatiei de catre Societatea Comerciala "Compania
Nationala de Transporturi Aeriene Romane - TAROM" - S.A., prin Bursa
Romana de Marfuri, avand ca obiect achizitionarea de servicii de asigurari
CASCO aeronave si raspunderi din activitati aeronautice pentru perioada 1
octombrie 2003 - 30 septembrie 2004.
2. La data de 29 august 2003 Bursa Romana de Marfuri a anuntat printr-un
comunicat de presa organizarea unei licitatii publice deschise cu calificare si
selectie, cu oferte in plic inchis, pentru Societatea Comerciala "Compania
Nationala de Transporturi Aeriene Romane - TAROM" - S.A., care solicita
achizitionarea de servicii de asigurari CASCO aeronave si raspunderi din
activitati aeronautice pentru perioada 1 octombrie 2003 - 30 septembrie 2004.
3. In sesizare se sustin urmatoarele:
In "Documentatia pentru elaborarea si prezentarea ofertei"
conditiile de calificare ce trebuiau indeplinite de ofertanti sunt structurate
pe trei categorii:
- conditii privind eligibilitatea;
- conditii privind capacitatea economico-financiara;
- conditii privind capacitatea tehnica.
Referitor la ultimele doua conditii, ARDAF - S.A. sustine ca cerintele
minime inscrise, prin inechitatea lor, au condus la descalificarea celorlalti
trei ofertanti si acceptarea unei singure oferte, cea a OMNIASIG - S.A.
- Una dintre aceste cerinte, referitoare la experienta similara, consta in
"indeplinirea si finalizarea in perioada 2000 - 2003 a unuia sau mai
multor contracte pentru pachete de asigurari CASCO aeronave si raspunderi din
activitati aeronautice, la care valoarea de asigurare a fost de cel putin
200.000.000 USD".
ARDAF - S.A. precizeaza ca "suma creeaza o situatie artificiala de
departajare", deoarece "o singura societate intruneste conditiile
impuse de acest criteriu, respectiv OMNIASIG - S.A., care a asigurat in ultimii
2 ani flota TAROM, cedand integral riscurile reasiguratorilor externi".
De asemenea, ARDAF - S.A. sustine ca "TAROM - S.A., in calitate de
parte a contractelor incheiate cu OMNIASIG - S.A., cunostea cu exactitate
valoarea sumei asigurate, din aceasta perspectiva aparand evident faptul ca
includerea in caietul de sarcini a baremului de 200.000.000 USD nu s-a realizat
intamplator, ci in mod deliberat". Astfel, reclamantul a fost eliminat din
competitie, desi a indeplinit toate celelalte criterii de calificare.
- Cea de-a doua cerinta minima, referitoare la capacitatea tehnica, pe care
ofertantul trebuia sa o indeplineasca pentru a fi considerat calificat, prevede
"lista cuprinzand reasiguratorii (subscriitorii) de la care detineti
confirmarea reasigurarii pe piata internationala a sumelor pe care va angajati
sa le asigurati conform caietului de sarcini, cat si cota procentuala detinuta
de fiecare subscriitor".
In caietul de sarcini, in ceea ce priveste criteriul privind ratingul
liderului reasigurator, Societatea Comerciala ARDAF - S.A. sustine ca exista o
situatie de monopol, prin impunerea cerintei ca "acesta sa fie dat de
institutii specializate, cum ar fi Standard & Poor's, Moodys sau AM Best;
de asemenea, liderul reasiguratorilor sa aiba ratingul AAA, minimum 90% din
restul reasiguratorilor sa aiba un rating de A+ sau superior".
Prin urmare, ARDAF - S.A. precizeaza ca "prin impunerea plafonului de
200.000.000 USD, TAROM - S.A. a manifestat o atitudine profund
anticoncurentiala in incercarea de a anihila concurenta" si "prin
modul cum au fost concepute si transpuse in caietul de sarcini cele doua
cerinte minime reprezentand baza de selectie a ofertantilor, TAROM - S.A. a
adoptat un comportament vadit anticoncurential, excluzand orice fel de
concurenta intre ofertanti, in scopul de a favoriza participarea si adjudecarea
licitatiei de catre OMNIASIG - S.A.", solicitand Consiliului Concurentei:
"- dispunerea declansarii unei investigatii cu privire la
incalcarea prevederilor Legii concurentei nr. 21/1996, prin modul de organizare
a licitatiei de catre Societatea Comerciala <<Compania Nationala de
Transporturi Aeriene Romane - TAROM>> - S.A., prin Bursa Romana de
Marfuri, avand ca obiect achizitionarea de servicii de asigurari CASCO aeronave
si raspunderi din activitati aeronautice pentru perioada 1 octombrie 2003 - 30
septembrie 2004;
- anularea licitatiei prin care a fost desemnata castigatoare OMNIASIG
- S.A., cu incalcarea normelor privind libera concurenta;
- reluarea licitatiei, cu eliminarea cerintei discriminatorii cuprinse
in sectiunea II pct. B 4.1.6 din caietul de sarcini."
4. Din analiza sesizarii si a documentelor existente la dosarul cauzei s-au
constatat urmatoarele:
- organizatorul procedurii a transmis invitatii de participare la procedura
catre mai multe societati, potentiali participanti. Dintre acestea au
achizitionat Documentatia pentru elaborarea si prezentarea ofertei urmatoarele
societati: ASA ASIGURARI ATLASIB - S.A., UNITA - S.A., AGI ROMANIA - S.A.,
ASIROM - S.A., OMNIASIG - S.A., ARDAF - S.A., ALLIANZ TIRIAC - S.A. si ASTRA -
S.A.
Societatile OMNIASIG - S.A., ARDAF - S.A., ALLIANZ TIRIAC - S.A. si ASTRA -
S.A. s-au inscris pentru procedura de achizitie prin licitatie si au constituit
garantia de participare la licitatie;
- pe data de 5 septembrie 2003 Societatea Comerciala ARDAF - S.A. a
inaintat o contestatie catre Societatea Comerciala TAROM - S.A. impotriva
Documentatiei pentru elaborarea si prezentarea ofertei pentru participantii la
procedura de atribuire a contractului de achizitie de servicii de asigurari
CASCO aeronave si raspunderi din activitati aeronautice pentru perioada 1
octombrie 2003 - 30 septembrie 2004, emisa de Societatea Comerciala TAROM -
S.A., prin care solicita sa se constate ca nu au fost respectate prevederile
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 60/2001*) privind achizitiile publice,
si anume:
- art. 9 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 60/2001 prevede ca
pentru atribuirea unui contract de achizitie publica se aplica in mod
obligatoriu una dintre urmatoarele proceduri: licitatie deschisa, licitatie
restransa, negociere si cerere de oferta, iar in documentatia TAROM - S.A. se
precizeaza ca achizitia se va face prin licitatie deschisa cu calificare si
selectie, etapa de calificare specifica licitatiei restranse si nu licitatiei
publice;
- impunerea cerintelor minime de calificare - pct. B 4.1 din sectiunea
I din documentatie - incalca prevederile art. 2, 14, 25 si 26 din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 60/2001;
- prin neacceptarea depunerii de oferte comune de catre persoane
juridice sau fizice care se asociaza in acest scop se incalca prevederile art.
43 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 60/2001;
- prin Adresa din 7 septembrie 2003 Bursa Romana de Marfuri, in calitate de
organizator al procedurii, raspunde contestatiei formulate, precizand ca
"licitatia este organizata din fonduri proprii si deci nu se aplica
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 60/2001, ci Regulamentul Bursei Romane de
Marfuri". Acest lucru este mentionat si in Fisa de date a achizitiei pct.
A.3 "Legislatie aplicabila", unde mai sunt mentionate: Ordinul
ministrului lucrarilor publice, transporturilor si locuintei nr. 2.006/2002
privind achizitionarea si vanzarea de produse prin Bursa Romana de Marfuri,
Ordinul ministrului lucrarilor publice, transporturilor si locuintei nr.
352/2003 si Ordinul ministrului finantelor publice si al ministrului lucrarilor
publice, transporturilor si locuintei nr. 1.013/873/2001 privind aprobarea
structurii, continutului si modului de utilizare a Documentatiei standard
pentru elaborarea si prezentarea ofertei pentru achizitia publica de servicii;
- prin Adresa din 11 septembrie 2003 Societatea Comerciala ARDAF - S.A.
adreseaza o scrisoare presedintelui Bursei Romane de Marfuri, semnaland ca
"in caietul de sarcini pentru TAROM - S.A., in ceea ce priveste ratingul
reasiguratorilor exista o situatie de monopol, cerandu-se un rating AAA"
si, prin urmare, "un rating AA+ nu ar pune in pericol interesele companiei
TAROM - S.A. in cazul aparitiei unuia sau mai multor evenimente, chiar daca se
au in vedere obiectul si valoarea contractului in cauza";
- in comunicatul de presa din 8 septembrie 2003 Bursa Romana de Marfuri
aduce unele modificari la documentatie, printre care: la art. B.4.1 sectiunea
II "Capacitate tehnica", punctul 6 va avea urmatorul continut:
"Experienta similara: indeplinirea si finalizarea in perioada 2000 - 2003
a unuia sau mai multor contracte pentru pachete de asigurari CASCO aeronave si
raspunderi din activitati aeronautice, la care valoarea de asigurare totala a
fost de cel putin 200.000.000 USD (adica circa 10% din totalul sumelor
asigurate - Adresa TAROM - S.A. nr. SG 9.102/7.10.2003, inregistrata cu nr.
V2/1.881/7.10.2003)";
- in Hotararea nr. 1 din 12 septembrie 2003 Comisia de licitatie, dupa
deschiderea plicurilor sigilate continand documentele de calificare si
anuntarea documentelor depuse de ofertanti, a hotarat continuarea procedurii de
licitatie in data de 15 septembrie 2003, data la care se vor anunta numele
ofertantilor calificati si selectati pentru etapa urmatoare (Societatea
Comerciala ARDAF - S.A. a semnat Hotararea nr. 1 din 12 septembrie 2003, cu
mentiunea "obiectiuni depuse la registratura BRM la orele 16:10" -
dupa expirarea termenului limita prevazut in documentatia de licitatie,
respectiv sectiunea II pct. D.1.2 - 12 septembrie 2003, ora 12:00, Societatea
Comerciala ALLIANZ TIRIAC - S.A. a semnat Hotararea nr. 1 din 12 septembrie
2003, cu mentiunea "obiectiuni depuse la registratura BRM la orele
15:45" - dupa expirarea termenului limita prevazut in documentatia de
licitatie, respectiv sectiunea II pct. D.1.2 - 12 septembrie 2003, ora 12:00);
- in Hotararea nr. 2 din 15 septembrie 2003 Comisia de licitatie a hotarat
urmatoarele:
- Societatea Comerciala OMNIASIG - S.A. indeplineste toate cerintele
minime de calificare;
- Societatea Comerciala ASIGURARE REASIGURARE ARDAF - S.A. nu
indeplineste toate cerintele minime de calificare, respectiv nu este
indeplinita experienta similara minima solicitata in sectiunea II art. B.4.1
pct. 6 din documentatia de licitatie, detaliata in anexa nr. 2 la hotarare;
- Societatea Comerciala ALLIANZ TIRIAC - S.A. nu indeplineste toate
cerintele minime de calificare, respectiv printre documentele depuse nu se
regaseste confirmarea scrisa de la Comisia de Supraveghere a Asigurarilor
privind obligativitatea de a nu avea sanctiuni pe anii 2001 si 2002
(nerespectandu-se cerinta din sectiunea II art. B.4.1 pct. 4 din documentatia
de licitatie);
- Societatea Comerciala ASTRA - S.A. nu indeplineste toate cerintele
minime de calificare, respectiv printre documentele depuse nu se regaseste
lista cuprinzand reasiguratorii, cota procentuala de participare la risc si
ratingul fiecarui reasigurator, precum si faptul ca nu este indeplinita
experienta similara minima solicitata in sectiunea II art. B.4.1 pct. 6;
Comisia de licitatie constata ca ulterior desfasurarii sedintei de licitatie
Societatea Comerciala ASTRA - S.A. a depus la registratura Bursei Romane de
Marfuri un document intitulat "Lista reasiguratorilor de pe programul de
reasigurare ASTRA - S.A.", dupa termenul permis de documentatia de
licitatie;
- impotriva Hotararii nr. 2 din 15 septembrie 2003 a Comisiei de licitatie
Societatea Comerciala ARDAF - S.A. depune o contestatie la Bursa Romana de
Marfuri, inregistrata la data de 16 septembrie 2003, facand precizarea ca
"la verificarea ratingului reasiguratorilor Comisia de licitatie nu a fost
in masura sa constate veridicitatea celor declarate de ofertanti, neutilizand
in acest scop nici un raport al agentiei de rating si nici o alta informatie
oficiala in domeniu", solicitand "suspendarea procedurii pentru
atribuirea contractului de achizitie publica pana la solutionarea
contestatiei";
- pe data de 17 septembrie 2003, in urma deliberarii, Comisia de licitatie
a hotarat respingerea contestatiei, avand in vedere urmatoarele motive:
- in sectiunea II pct. B.4.1 sunt prevazute cerintele minime de
calificare, orice cerinta minima care nu este indeplinita de ofertant ducand
automat la descalificarea acestuia;
- modalitatea de punctare prevazuta la pct. B.11.3.a) si la pct.
B.11.3.b) demonstreaza clar ca orice candidat care nu a indeplinit o cerinta
minima nu are dreptul de a primi punctaj. Astfel, ofertantul Societatea
Comerciala ARDAF - S.A. nu a indeplinit criteriul de calificare corespunzator
experientei similare, si anume: "indeplinirea si finalizarea in perioada
2000 - 2003 a unuia sau mai multor contracte pentru pachete de asigurari CASCO
aeronave si raspunderi din activitati aeronautice, la care valoarea de
asigurare totala a fost de cel putin 200.000.000 USD", asa cum este
prezentat si in anexa nr. 2 la Hotararea nr. 2 din 15 septembrie 2003;
- referitor la ratingul reasiguratorilor, Comisia de licitatie a luat
nota despre consideratiile ofertantului ARDAF - S.A., numai aceasta avand
dreptul de a cunoaste informatiile continute in documentele depuse de ofertanti
si de a pastra confidentialitatea acestora;
- Ordinul ministrului lucrarilor publice, transporturilor si locuintei nr.
2.006/2002 prevede ca orice achizitie si vanzare de produse, efectuate de
unitatile aflate in subordinea Ministerului Lucrarilor Publice, Transporturilor
si Locuintei, se vor asigura prin bursele de marfuri - serviciile de asigurari
ce fac obiectul acestei licitatii sunt achizitionate din fonduri proprii ale
Societatii Comerciale TAROM - S.A., prin urmare se supun legislatiei in
vigoare;
- caietul de sarcini a fost elaborat in conformitate cu prevederile
Ordinului ministrului finantelor publice si al ministrului lucrarilor publice,
transporturilor si locuintei nr. 1.013/873/2001 privind aprobarea structurii,
continutului si modului de utilizare a Documentatiei standard pentru elaborarea
si prezentarea ofertei pentru achizitia publica de servicii, care prevede:
- art. 4 lit. c): "[...] in concordanta cu necesitatile obiective
ale autoritatii contractante si cu respectarea regulilor de baza precizate in
documentatia standard.";
- pct. B.4.1 din sectiunea II a documentatiei standard: [...]
Experienta similara - Autoritatea contractanta are dreptul de a stabili, ca
cerinta minima, indeplinirea si finalizarea, in ultimii 3 ani, a cel putin unui
contract care a avut ca obiect prestarea unor servicii similare si care a avut
valoarea egala sau mai mare decat o valoare minima impusa. Valoarea minima
impusa se precizeaza clar si nu poate depasi valoarea estimata a contractului
de servicii care urmeaza sa fie atribuit.";
- dintre societatile participante la licitatie, atat OMNIASIG - S.A., cat
si ALLIANZ TIRIAC - S.A. indeplineau cerinta minima prevazuta in caietul de
sarcini la experienta similara.
Din documentele si informatiile din dosarul cauzei nu s-a demonstrat
caracterul anticoncurential al desfasurarii licitatiei sau al intocmirii
documentatiei pentru elaborarea si prezentarea ofertei, deoarece aceasta a fost
intocmita in conformitate cu prevederile Ordinului ministrului finantelor
publice si al ministrului lucrarilor publice, transporturilor si locuintei nr.
1.013/873/2001,
------------
*) Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 60/2001 a fost aprobata cu
modificari si completari prin Legea nr. 212/2002 si ulterior a fost modificata
prin Legea nr. 386/2003 si prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 106/2003.
DECIDE:
Art. 1
In temeiul art. 46 alin. (2) din Legea concurentei nr. 21/1996, se respinge
sesizarea formulata de catre Societatea Comerciala ARDAF - S.A., pe motiv ca
aspectul semnalat nu prezinta suficient temei de fapt si de drept pentru a
justifica interventia Consiliului Concurentei.
Art. 2
Consiliul Concurentei isi rezerva dreptul de a dispune efectuarea unei
investigatii in situatia in care vor aparea elemente noi prin care se va
demonstra caracterul anticoncurential al desfasurarii licitatiei.
Art. 3
Prezenta decizie va fi publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I, pe cheltuiala Societatii Comerciale ARDAF - S.A., in termen de 30 de zile de
la comunicare.
Art. 4
Prezenta decizie intra in vigoare la data comunicarii ei de catre
Secretariatul general al Consiliului Concurentei.
Art. 5
Decizia poate fi atacata in termen de 30 de zile de la comunicare la Curtea
de Apel Bucuresti, Sectia contencios administrativ.
Art. 6
Prezenta decizie se transmite catre Societatea Comerciala ARDAF - S.A.,
prin imputernicit,
SCPA Stefanica, Osmani & Asociatii
Str. Costache Negri nr. 1 - 5
Opera Center, et. 7
Sectorul 5, Bucuresti.
Presedintele Consiliului Concurentei,
Theodor Valentin Purcarea