DECIZIE Nr. 46 din 24 aprilie 1996
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 108 din 28 mai 1996
Ioan Muraru - presedinte
Viorel Mihai Ciobanu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Victor Dan Zlatescu - judecator
Raul Petrescu - procuror
Florentina Geangu - magistrat-asistent
Pe rol pronuntarea asupra recursului declarat de Federatia Sindicatelor din
invatamantul Preuniversitar din Romania impotriva Deciziei Curtii
Constitutionale nr. 9 din 1 februarie 1996.
Dezbaterile au avut loc in sedinta publica din 16 aprilie 1996, in prezenta
procurorului si a recurentei, si au fost consemnate in incheierea de la acea
data, cand Curtea, avand nevoie de timp pentru a delibera, a amanat pronuntarea
pentru data de 24 aprilie 1996.
CURTEA,
avand an vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Decizia nr. 9 din 1 februarie 1996, Curtea a respins exceptia de
neconstitutionalitate privind rectificarea Ordonantei Guvernului nr. 39/1994
privind imbunatatirea coeficientilor de ierarhizare a salariilor de baza pentru
personalul din sectorul bugetar, invocata de Federatia Sindicatelor din
Invatamantul Preuniversitar din Romania in Dosarul nr. 1.185/1994 al Curtii de
Apel Bucuresti - Sectia contencios administrativ. In motivarea deciziei s-a
retinut ca ordonantele guvernamentale sunt acte de executare a legilor, in
virtutea abilitarii acordate de Parlament potrivit art. 114 din Constitutie,
dar ca, dupa aprobarea lor in conformitate cu procedura de adoptare a legilor,
continutul lor normativ devine lege, reglementarea initiala, instituita prin
ordonanta, reprezentand exclusiv actul legiuitorului, ordonanta incetandu-si
practic efectele o data cu incorporarea ei in legea de aprobare, chiar daca,
sub aspectul tehnicii legislative utilizate, se face trimitere in lege la
ordonanta aprobata. Ca urmare, de vreme ce exceptia a fost ridicata dupa ce
Ordonanta Guvernului nr. 39/1994 a fost aprobata prin Legea nr. 134/1994, iar
aceasta a fost publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, orice critica de
neconstitutionalitate raportata la fosta ordonanta este inadmisibila, pentru ca
aceasta nu mai exista. Impotriva acestei decizii, Federatia Sindicatelor din
Invatamantul Preuniversitar din Romania a declarat recurs pentru urmatoarele
motive:
1. s-a incalcat principiul contradictorialitatii, deoarece recurenta nu a
fost citata la judecarea cauzei;
2. a fost pusa intr-o vadita situatie de inferioritate, deoarece paratul cu
care se judeca (Ministerul Muncii si Protectiei Sociale) si-a exprimat totusi
punctul sau de vedere prin adresa trimisa Curtii;
3. decizia este nelegala si nefondata, pentru ca nu se cunoaste daca cei
care au semnat ordonanta au facut acelasi lucru si cu rectificarea, fiind
evident ca, in realitate, nu de rectificare a fost vorba, ci de modificarea
chiar a sensului ordonantei si ca acceptarea opiniei instantei ar conduce la
concluzia ca ordonantele isi produc efectele numai dupa aprobarea lor prin
lege, ceea ce este inadmisibil, aceasta fara a mai vorbi ca rectificarea
retroactiveaza, incalcandu-se astfel principiul constitutional al neretroactivitatii
legii.
Recurenta a precizat ca obiectul actiunii sale l-a constituit tocmai
respectarea Ordonantei Guvernului nr. 39/1994, asa cum a fost ea publicata
initial in forma avuta pana la aprobarea ei prin lege.
CURTEA,
avand in vedere decizia atacata, motivele de recurs invocate, raportul
judecatorului-raportor, rectificarea Ordonantei Guvernului nr. 39/1994,
raportata la prevederile Constitutiei si ale Legii nr. 47/1992, retine:
Primul motiv de recurs, referitor la solutionarea exceptiei fara citarea
partilor, nu este intemeiat.
La judecata in fond, exceptia a fost solutionata potrivit prevederilor art.
24 alin. (2) din Legea nr. 47/1992, care sunt derogatorii de la Codul de
procedura civila. Textul mentionat prevede ca "In cazul in care judecatorul
desemnat ca raportor considera ca exceptia este vadit nefondata sau incalca
prevederile art. 23 alin. (3), va instiinta pe presedinte pentru convocarea
completului de judecata, care poate hotari, cu unanimitate de voturi, sa
respinga exceptia, fara citarea partilor".
Rezulta ca solutia respingerii exceptiei fara citarea partilor este perfect
legala. Ea este insa conditionata de unanimitatea opiniei membrilor completului
de judecata in aprecierea caracterului vadit nefondat al exceptiei. Or, din
dosarul cauzei nu rezulta ca un membru al completului n-ar fi fost de acord cu
faptul ca exceptia este vadit nefondata, prin solutia pronuntata, completul
considerand-o chiar lipsita de obiect.
Cu privire la cel de-al doilea motiv de recurs, relativ la pozitia de
superioritate conferita celeilalte parti, el este, de asemenea, lipsit de
temei. Astfel, din actele dosarului reiese ca in cauza nu s-a creat in nici un
fel o pozitie privilegiata paratului. Dupa cum rezulta din adresa trimisa
Ministerului Muncii si Protectiei Sociale la 14 decembrie 1995, instanta de
contencios constitutional a facut aplicatia art. 5 din Legea nr. 47/1992
potrivit caruia autoritatile publice sunt obligate sa comunice Curtii orice
acte si documente necesare acesteia in vederea realizarii atributiilor sale.
Concret, prin aceasta adresa nu s-a cerut paratului un punct de vedere sau
formularea vreunei aparari, ci numai explicarea cauzelor pentru care
modificarile aparute in Monitorul Oficial al Romaniei au fost considerate doar
simple operatiuni materiale de rectificare. De aceea, in raspuns, autoritatea
publica solicitata s-a limitat doar la precizarea faptului ca rectificarea s-a
impus datorita anumitor erori constatate dupa publicarea ordonantei in
Monitorul Oficial al Romaniei (scrisoarea nr. 6.529 din 11 ianuarie 1996).
Asadar, nu s-a acordat paratului in nici un fel o pozitie privilegiata in
raport cu pozitia procesuala a reclamantei, relatia primita la solicitarea
judecatorului-raportor situandu-se inauntrul cadrului legal al administrarii de
probe de catre Curte, in vederea solutionarii cauzei, potrivit art. 24 alin.
(4) din Legea nr. 47/1992.
In sfarsit, nici cel de-al treilea motiv de recurs, relativ la faptul ca
rectificarile facute erau, in realitate, modificari de continut, operand chiar
retroactiv, nu este intemeiat.
Acest motiv de recurs reitereaza, in fapt, sustinerile reclamantei,
dezvoltate initial cu prilejul ridicarii exceptiei de neconstitutionalitate,
fara sa se ia in seama considerentele pe care se sprijina decizia recurata,
inclusiv prin combaterea acestora.
Din aceste considerente se desprinde concluzia, fundamentata
constitutional, potrivit careia ordonanta si legea prin care ea este aprobata
de Parlament, potrivit art. 114 din Constitutie, constituie acte juridice
normative cu caracter distinct, aflate intr-o succesiune fireasca dictata de
conservarea caracterului de unic organ legiuitor al Parlamentului, asa cum
prevad dispozitiile art. 58 din legea fundamentala, in conditiile delegarii
legislative.
Astfel, in conformitate cu art. 107 alin. (3) din Constitutie, ordonantele
se emit in temeiul unei legi speciale de abilitare, in limitele si in
conditiile prevazute de aceasta, iar, conform art. 114 alin. (3), aceste
ordonante se aproba de Parlament potrivit procedurii legislative, daca prin
legea de abilitare se specifica aceasta.
Prin urmare, ordonanta o data adoptata de Guvern, in virtutea legii de
abilitare, isi produce efectele juridice cat timp Guvernul insusi nu procedeaza
la modificarea ei inauntrul termenului stabilit prin aceasta sau nu are loc,
dupa incheierea procedurii legislative de aprobare de catre Parlament,
promulgarea legii respective, urmata de intrarea sa in vigoare potrivit
prevederilor art. 78 din Constitutie.
Evident ca, indata ce aceasta din urma faza este consumata, ordonanta este
considerata ca incorporata in lege, care apare astfel ca un act juridic
distinct de fosta ordonanta, ale carei dispozitii, mentinute prin legea de
aprobare, opereaza de aceasta data ca prevederi legale, ca urmare a intrarii in
vigoare a legii de aprobare.
Consecinta practica a efectelor decalate in timp ale celor doua categorii
de acte juridice o constituie faptul ca, dupa aprobarea ordonantei prin lege,
nu mai este posibila criticarea celei dintai - care nu mai este in fiinta ca
act juridic diferit de lege - si ca deci orice critica la adresa ordonantei era
posibila numai cat timp aceasta era in vigoare (adica inainte de aparitia legii
de aprobare).
Din actele dosarului rezulta ca recurenta a intentat actiunea sa in
contencios administrativ la 16 noiembrie 1994, cand Ordonanta Guvernului nr.
39/1994 era in vigoare in urma publicarii ei in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, la 29 august 1994, iar rectificarile acesteia se publicasera in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 256 din 12 septembrie 1994, deci
ea avea cunostinta de continutul lor si le putea contesta. Cu toate acestea,
prin actiunea sa ea a solicitat instantei judecatoresti doar aplicarea art. 3
alin. (1) din ordonanta in forma sa initiala si nicidecum punerea in discutie a
constitutionalitatii sau a valabilitatii rectificarilor efectuate cu doua luni
in urma, in finalul actiunii reclamanta remarcand chiar "evidenta erorii
materiale din anexele Ministerului Muncii si Protectiei Sociale care nu poate
fi remediata decat pe calea acestei actiuni".
Este adevarat, la primul termen fixat (10 ianuarie 1995), ea a invocat
exceptia de neconstitutionalitate a rectificarilor, raportandu-se insa la
prevederile Ordonantei Guvernului nr. 39/1994 care nu mai era in vigoare,
deoarece Legea nr. 134/1994, prin care ea fusese aprobata si in care erau
incluse rectificarile respective, aparuse in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 366 din 30 decembrie 1994.
Acesta este motivul pentru care prin decizia recurata s-a retinut ca
exceptia este lipsita de obiect, deoarece reclamanta din actiune solicita
declararea ca neconstitutionale a unor dispozitii (rectificarile in discutie)
care nu mai erau in vigoare.
In consecinta, pentru motivele expuse, in temeiul art. 144 lit. c), al art.
145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 1, al art. 3 si al art. 13
alin. (1) lit. A.c) din Legea nr. 47/1992,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge recursul declarat de Federatia Sindicatelor din invatamantul
Preuniversitar din Romania impotriva Deciziei Curtii Constitutionale nr. 9 din
1 februarie 1996.
Definitiva.
Pronuntata in sedinta publica din 24 aprilie 1996.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN MURARU
Magistrat-asistent,
Florentina Geangu