DECIZIE Nr. 9*) din 1 februarie 1996
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 108 din 28 mai 1996
*) A se vedea si Decizia Curtii Constitutionale nr. 46 din 24 aprilie 1996,
publicata la pag. 7.
Mihai Constantinescu - presedinte
Costica Bulai - judecator
Ioan Deleanu - judecator
Florentina Geangu - magistrat-asistent
Completul de judecata, convocat potrivit prevederilor art. 24 alin. (2) din
Legea nr. 47/1992, constata:
In fata Curtii de Apel Bucuresti - Sectia contencios administrativ -
Dosarul nr. 1.185/1994, reclamanta Federatia Sindicatelor Invatamantului
Preuniversitar din Romania a invocat exceptia de neconstitutionalitate a
"rectificarii" Ordonantei Guvernului nr. 39/1994 privind
imbunatatirea coeficientilor de ierarhizare a salariilor de baza pentru
personalul din sectorul bugetar.
In motivarea exceptiei se arata ca rectificarea in discutie "nu este
semnata" si ca, prin continutul sau, modifica substantial dispozitiile
actului legislativ rectificat.
Prin incheierea din 5 septembrie 1995, instanta de judecata a sesizat
Curtea Constitutionala cu solutionarea exceptiei, apreciind ca exceptia de
neconstitutionalitate este intemeiata, deoarece "potrivit simetriei
actelor juridice, rectificarea unei ordonante este supusa regimului juridic
prevazut pentru aceasta din urma". Totodata, instanta considera ca prin
rectificarea Ordonantei Guvernului nr. 39/1994 au fost incalcate
"dispozitiile constitutionale privind conditiile emiterii de catre Guvern
a ordonantelor, in temeiul legii speciale de abilitare", in acest sens
facandu-se referire la art. 107 alin. (4) din Constitutie.
In vederea solutionarii exceptiei de neconstitutionalitate, Curtea
Constitutionala, potrivit art. 24 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, a solicitat
puncte de vedere Camerei Deputatilor, Senatului si Guvernului. De asemenea,
potrivit art. 5 din Legea nr. 47/1992 si dispozitiilor art. 12 alin. 4 din
Regulamentul de organizare si functionare a Curtii Constitutionale s-au
solicitat informatii de la Ministerul Muncii si Protectiei Sociale si de la
Regia Autonoma "Monitorul Oficial".
Guvernul, in punctul sau de vedere, arata ca "modificarile si
completarile aduse ordonantei prin Legea nr. 134/1994 includ si rectificarile
publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 256 din 12 septembrie
1994, a caror neconstitutionalitate a fost invocata". In aceste conditii -
s-a precizat in continuare - nu se poate retine neconstitutionalitatea
rectificarilor criticate, cu atat mai mult cu cat exceptia de
neconstitutionalitate a acestora s-a ridicat in fata instantei la data de 9
ianuarie 1995, dupa intrarea in vigoare a Legii nr. 134/1994, lege care
"nu a fost criticata pentru neconstitutionalitate inainte de
promulgare".
Camerele Parlamentului nu si-au exprimat punctele de vedere.
Ministerul Muncii si Protectiei Sociale a aratat ca "intrucat in
cuprinsul ordonantei si in unele dintre anexe au fost constatate anumite erori
dupa publicarea acesteia in Monitorul Oficial al Romaniei, Secretariatul
General al Guvernului a solicitat corectarea acestora printr-o
rectificare". In acest sens, s-a transmis Curtii Constitutionale adresa
nr. E 96 din 7 septembrie 1994 a Secretariatului General al Guvernului, in care
au fost precizate corecturile ce urmau a fi facute, si anume:
- la art. 3 alin. 1, penultimul rand, in loc de "iulie" se va
mentiona "septembrie";
- la art. 7, penultimul rand, in loc de "iulie" se va mentiona
"septembrie";
- la anexa nr. I/6 privind coeficientii de ierarhizare pentru functiile de
conducere din Parchetul General se va citi astfel: la nr. crt. 1, in loc de
"5,50" se va citi "6,00"; la nr. crt. 2, in loc de
"5,00" se va citi "5,50"; la nr. crt. 3, in loc de
"4,60" se va citi "5,00";
- la anexa nr. III/2, capitolul 11 punctul 1, subpunctul 1.2 - Functii de
executie pe trepte profesionale specifice unitatilor subordonate Ministerului
Finantelor, in coloana "Nivelul studiilor", in dreptul nr. crt. 3 si
4, in loc de "M" se va citi "M; G";
- la anexa nr. V/1, capitolul 11 - Coeficienti de ierarhizare pentru
functiile ajutatoare din institutiile de invatamant - la litera a) - Functii
didactice ajutatoare, in dreptul nr. crt. 4, coeficientul de ierarhizare
corespunzator gradatiei 2, in loc de "9,925" se va citi
"0,925".
Regia Autonoma "Monitorul Oficial" a transmis Curtii
Constitutionale Ordonanta Guvernului nr. 39/1994, in forma primita pentru
publicare, si copia adresei prin care s-a cerut rectificarea ordonantei.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
judecatorului-raportor, rectificarea Ordonantei Guvernului nr. 39/1994
raportata la prevederile Constitutiei, precum si ale Legii nr. 47/1992, retine
urmatoarele:
Ordonanta Guvernului nr. 39/1994 a fost aprobata, cu unele modificari, prin
Legea nr. 134/1994, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
366 din 30 decembrie 1994. Fiind emisa in temeiul Legii de abilitare nr.
72/1994, ordonanta este consecinta extinderii, in anumite conditii si limite, a
competentei generale a Guvernului de organizare a executarii legilor, prevazuta
la art. 107 alin. (2) din Constitutie. De aceea natura juridica a ordonantei nu
poate fi diferita de cea a oricarui alt act emis de Guvern in cadrul
competentei sale normative. Ca urmare, ordonanta nu este expresia unei puteri
legiuitoare ce ar fi fost acordata Guvernului, chiar daca efectele sale privesc
domeniul legii ordinare. Parlamentul nici n-ar putea delega puterea
legiuitoare, potrivit art. 58 alin. (1 ) din Constitutie, el fiind unica
autoritate legiuitoare a tarii. Conform art. 114 alin. (1) din Constitutie,
Parlamentul poate adopta numai o lege speciala de abilitare a Guvernului pentru
a emite ordonante in domenii care nu fac obiectul legilor organice.
Ordonanta constituie deci un act guvernamental de executare a legii de
abilitare. Prin aprobarea insa a ordonantei de catre Parlament, cu sau fara
modificari, continutul sau normativ devine lege. De aceea, potrivit art. 114
alin. (3) si (5) din Constitutie, aprobarea se face prin lege si cu procedura
de adoptare a legii. In consecinta, ca urmare a aprobarii, nu coexista doua
categorii de acte normative juxtapuse - legea de aprobare si ordonanta - de
naturi diferite si cu regimuri juridice diferite, ci un singur act legislativ:
legea de aprobare. Asa fiind, dupa aprobare, reglementarea initiala instituita
prin ordonanta devine exclusiv actul legiuitorului, expresia vointei sale. In
acest sens este si Decizia Curtii Constitutionale nr. 124 din 5 decembrie 1995.
Tinand seama de aceste consecinte, rezulta ca exceptia de
neconstitutionalitate a unei ordonante poate fi invocata, in temeiul art. 144
lit. c) din Constitutie, numai cat timp ordonanta nu a fost aprobata prin lege.
Dupa legiferare, ridicarea unei asemenea exceptii este inadmisibila, intrucat
priveste un act care, intre timp, si-a pierdut forta juridica initiala si
specifica, ca urmare a transformarii sale in lege. De aceea, dupa aprobarea
ordonantei prin lege, exclusiv aceasta lege ar putea face obiectul unui control
de constitutionalitate intrucat, dupa intrarea ei in vigoare, doar dispozitiile
sale sunt aplicabile, chiar daca, pentru economie de mijloace, legiuitorul, sub
aspectul tehnicii legislative utilizate, face in mod expres trimitere la
ordonanta aprobata.
In cazul de fata, exceptia de neconstitutionalitate priveste Ordonanta
Guvernului nr. 39/1994, astfel cum a rezultat din rectificarea sa la data de 12
septembrie 1994. Invocarea exceptiei si sesizarea Curtii au avut loc, insa,
dupa publicarea legii de aprobare a ordonantei rectificate, ce s-a facut in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 366 din 30 decembrie 1994. In
consecinta, exceptia este lipsita de obiect si urmeaza sa fie respinsa ca vadit
nefondata, in temeiul art. 24 alin. (2) din Legea nr. 47/1992.
Fata de cele aratate, potrivit prevederilor art. 144 lit. c) din
Constitutie, precum si ale art. 13 alin. (1) lit. A.c), ale art. 24 alin. (2)
si ale art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, in unanimitate,
CURTEA,
In numele legii
DECIDE:
Respinge ca vadit nefondata exceptia de neconstitutionalitate privind
rectificarea Ordonantei Guvernului nr. 39/1994, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 256 din 12 septembrie 1994, invocata de Federatia
Sindicatelor Invatamantului Preuniversitar din Romania in Dosarul nr.
1.185/1994 al Curtii de Apel Bucuresti - Sectia contencios administrativ.
Cu recurs In termen de 10 zile de la comunicare.
Pronuntata astazi, 1 februarie 1996.
PRESEDINTE,
dr. Mihai Constantinescu
Magistrat asistent,
Florentina Geangu