HOTARARE Nr. 1514 din 16 septembrie 2004
pentru aprobarea Memorandumului de intelegere referitor la cofinantarea si
administrarea Programului "Activitati de implementare si monitorizare a
strategiei pentru imbunatatirea situatiei romilor - 2004" dintre
Secretariatul General al Guvernului (S.G.G.) - Departamentul pentru Relatii
Interetnice (D.R.I.) si Programul Natiunilor Unite pentru Dezvoltare
(P.N.U.D.), semnat la Bucuresti la 2 septembrie 2004
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 914 din 7 octombrie 2004

In temeiul art. 108 din Constitutie, republicata, al art. 20 din Legea nr.
590/2003 privind tratatele si al art. III pct. 3 din Acordul dintre Guvernul
Romaniei si Programul Natiunilor Unite pentru Dezvoltare, aprobat prin
Hotararea Guvernului nr. 113/1991, cu modificarile si completarile ulterioare,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
Se aproba Memorandumul de intelegere referitor la cofinantarea si
administrarea Programului "Activitati de implementare si monitorizare a
strategiei pentru imbunatatirea situatiei romilor - 2004" dintre
Secretariatul General al Guvernului (S.G.G.) - Departamentul pentru Relatii
Interetnice (D.R.I.) si Programul Natiunilor Unite pentru Dezvoltare
(P.N.U.D.), semnat la Bucuresti la 2 septembrie 2004.
Art. 2
Contributia Secretariatului General al Guvernului la Programul
"Activitati de implementare si monitorizare a strategiei pentru
imbunatatirea situatiei romilor - 2004" se asigura din creditele bugetare
aprobate Secretariatului General al Guvernului din bugetul de stat pe anul 2004
la capitolul 59.01 "Cultura, religie si actiuni pentru activitatea
sportiva si de tineret", titlul 38 "Transferuri", art. 40 alin.
94.
Art. 3
Suma de 64 miliarde lei se utilizeaza pentru finantarea activitatilor de
implementare si monitorizare a strategiei privind imbunatatirea situatiei
romilor.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul pentru coordonarea
Secretariatului General al Guvernului,
Eugen Bejinariu
Departamentul pentru Relatii Interetnice
Cristian Jura,
secretar de stat
p. Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Gherghina,
secretar de stat
MEMORANDUM DE INTELEGERE
referitor la cofinantarea si administrarea Programului "Activitati de
implementare si monitorizare a strategiei pentru imbunatatirea situatiei
romilor - 2004" dintre Secretariatul General al Guvernului (S.G.G.) -
Departamentul pentru Relatii Interetnice (D.R.I.) si Programul Natiunilor Unite
pentru Dezvoltare (P.N.U.D), semnat la Bucuresti la 2 septembrie 2004
In conformitate cu:
1. Hotararea Guvernului nr. 749/2003 privind organizarea si functionarea
Departamentului pentru Relatii Interetnice, cu modificarile si completarile
ulterioare;
2. Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 11/2004 privind stabilirea unor
masuri de reorganizare in cadrul administratiei publice centrale;
3. Hotararea Guvernului nr. 113/1991 pentru aprobarea Acordului dintre
Guvernul Romaniei si Programul Natiunilor Unite pentru Dezvoltare, cu
modificarile si completarile ulterioare;
4. Legea bugetului de stat pe anul 2004 nr. 507/2003, cu modificarile
ulterioare,
avand in vedere faptul ca:
1. prin prezentul memorandum de intelegere, incheiat astazi, 2 septembrie
2004, Secretariatul General al Guvernului (S.G.G.) - Departamentul pentru
Relatii Interetnice (D.R.I.) isi manifesta acordul de a participa impreuna cu
Programul Natiunilor Unite pentru Dezvoltare (P.N.U.D) la cofinantarea si
administrarea Programului "Activitati de implementare si monitorizare a
strategiei pentru imbunatatirea situatiei romilor - 2004";
2. P.N.U.D. are pregatirea necesara si este de acord sa administreze fondurile
necesare implementarii Programului "Activitati de implementare si
monitorizare a strategiei pentru imbunatatirea situatiei romilor - 2004";
3. Guvernul Romaniei, prin S.G.G. - D.R.I., este de acord cu alocarea unei
cote-parti din fondurile necesare implementarii Programului "Activitati de
implementare si monitorizare a strategiei pentru imbunatatirea situatiei
romilor - 2004",
Partile semnatare:
1. Secretariatul General al Guvernului, denumit in continuare S.G.G., cu
sediul in municipiul Bucuresti, Piata Victoriei nr. 1, sectorul 1, cod fiscal
4283422, cont nr. 235901384283422, deschis la Directia de Trezorerie si
Contabilitate Publica Bucuresti, reprezentat legal prin domnul Eugen Bejinariu
- ministru pentru coordonarea Secretariatului General al Guvernului, domnul
Cristian Jura - secretar de stat la Departamentul pentru Relatii Interetnice,
denumit in continuare D.R.I.,
2. Programul Natiunilor Unite pentru Dezvoltare - Romania, cu sediul in
Bucuresti, Bd. Primaverii nr. 48A, sectorul 1, cont nr. 825007008/ROL, deschis
la Citibank Bucuresti, reprezentat legal prin doamna Soknan Han Jung,
reprezentant rezident, denumit in continuare P.N.U.D.,
au convenit incheierea prezentului memorandum de intelegere in urmatoarele
conditii:
Art. 1
Obiectul
1.1. Obiectul prezentului memorandum de intelegere il reprezinta
cofinantarea si administrarea de catre partile semnatare, respectiv S.G.G. -
D.R.I. si P.N.U.D., a Programului "Activitati de implementare si
monitorizare a strategiei pentru imbunatatirea situatiei romilor - 2004",
denumit in continuare Programul.
Art. 2
Durata
2.1. Prezentul memorandum de intelegere este valabil de la data intrarii in
vigoare a hotararii Guvernului de aprobare a acestuia pana la data de incheiere
a proiectului stipulata in documentul de proiect (vezi anexa nr. 2).
Art. 3
Contributia partilor
3.1. S.G.G. - D.R.I. va contribui la finantarea Programului cu suma de
64.000.000.000 lei (1.882.353 USD), conform Legii nr. 507/2003, destinata
implementarii Programului, potrivit anexei nr. 3.
3.2. P.N.U.D. va contribui la finantarea Programului cu suma de
4.080.000.000 lei (120.000 USD), potrivit anexei nr. 3.
3.3. Pentru buna derulare a Programului, S.G.G. - D.R.I. va vira suma de
bani reprezentand contributia sa la Program in contul bancar al P.N.U.D. nr.
825007008/ROL, deschis la Citibank, dupa cum urmeaza:
3.3.1. prima plata in suma de 20.000.000.000 lei, in termen de 3 zile
lucratoare de la data emiterii hotararii Comisiei de evaluare si aprobare a
proiectelor;
3.3.2. transele urmatoare se vor efectua pe baza solicitarii scrise a
P.N.U.D., aprobata de conducerea D.R.I., astfel:
- in perioada 15 septembrie - 15 octombrie 2004, suma de 20.000.000.000
lei;
- in perioada 15 octombrie - 15 noiembrie 2004, suma de 24.000.000.000 lei.
3.4. Ca data de referinta in ceea ce priveste data platii se ia in
considerare data inscrisa pe documentul de plata.
Art. 4
Date privind derularea Programului
4.1. Atat administrarea fondurilor alocate Proiectului, cat si managementul
acestuia vor fi asigurate de catre P.N.U.D. conform Metodologiei privind modul
de evaluare si aprobare a proiectelor depuse in vederea obtinerii finantarii
din fondurile cuprinse in Programul "Activitati de implementare si
monitorizare a strategiei privind imbunatatirea situatiei romilor - 2004"
(anexa nr. 1) si documentul de proiect (anexa nr. 2), anexe la prezentul
memorandum de intelegere, precum si in conformitate cu legislatia romana in vigoare.
4.2. Dreptul de administrare de catre P.N.U.D. a fondurilor S.G.G. puse la
dispozitia proiectului este valabil pana la data de 15 decembrie 2004.
Celelalte fonduri puse la dispozitia proiectului de catre P.N.U.D. vor putea fi
cheltuite pana la data de 15 martie 2005, data la care inceteaza valabilitatea
prezentului memorandum de intelegere.
4.3. Cheltuielile necesare administrarii fondurilor si asigurarii
managementului de catre P.N.U.D. vor fi in cuantum de 3% din valoarea
contributiei S.G.G. efectiv utilizate pentru implementarea proiectului.
4.4. Sumele neutilizate din contributia S.G.G. vor fi restituite de catre
P.N.U.D. pana la data de 20 decembrie 2004.
4.5. Finantarea proiectelor din cadrul Programului se va face conform
metodologiei elaborate de S.G.G. - D.R.I. si in baza hotararii Comisiei de
evaluare si aprobare a proiectelor.
4.6. P.N.U.D. va furniza S.G.G. - D.R.I. urmatoarele rapoarte:
a) Pana la incetarea sau rezilierea memorandumului, P.N.U.D. va prezenta un
raport final care sa contina activitatile Programului/proiectului, impactul
acestor activitati, precum si datele financiare provizorii incluzand documente
justificative.
b) Departamentul financiar/administrativ al P.N.U.D. va emite un raport
financiar privind realizarea obligatiilor ce va fi insusit de D.R.I. si supus
aprobarii ordonatorului principal de credite, valabil pentru data de 15
decembrie a anului in curs, dar nu mai tarziu de data de 20 decembrie 2004.
In cazul in care circumstante speciale impun acest lucru, P.N.U.D. poate
furniza rapoarte S.G.G. - D.R.I. la intervale mai scurte.
4.7. S.G.G. va inregistra in evidenta contabila suma efectiv cheltuita in
baza raportului prevazut la alin. 4.6 lit. b), raport care va fi anexat la
ordinul de plata prin care P.N.U.D. va restitui suma necheltuita.
Art. 5
Obligatiile partilor
5.1. S.G.G. - D.R.I. are urmatoarele obligatii:
a) sa furnizeze P.N.U.D., la cererea scrisa a acestuia, datele statistice
si informatiile pe care le detine in baza de date privind Programul;
b) sa initieze si sa promoveze, in conformitate cu legislatia in vigoare,
actele normative necesare implementarii Programului;
c) sa propuna Comisia de evaluare si aprobare a proiectelor, ce va fi
numita prin ordin al ministrului pentru coordonarea Secretariatului General al
Guvernului;
d) sa vireze in contul P.N.U.D. sumele de bani la care se obliga prin
prezentul memorandum de intelegere, conform modalitatii stabilite la art. 3
alin. 3.3.
5.2. P.N.U.D. are urmatoarele obligatii:
a) sa raspunda de managementul eficient al Programului, din punct de vedere
administrativ, financiar si tehnic, prin respectarea procedurilor cuprinse in
metodologia prevazuta in anexa nr. 1 si a legislatiei in vigoare;
b) sa participe in calitate de observator la selectia proiectelor;
c) sa asigure achizitionarea echipamentelor necesare, precum si raportarea
si monitorizarea implementarii Programului;
d) sa asigure virarea sumelor aferente contributiei P.N.U.D., conform art.
3 alin. 3.2, in termen de 10 zile de la data virarii primei transe de S.G.G. -
D.R.I.;
e) sa transmita, conform graficului stabilit prin prezentul memorandum de
intelegere, toate raportarile privind derularea Programului;
f) sa nu actioneze in numele S.G.G. - D.R.I. si sa nu creeze obligatii in
numele acestuia;
g) sa restituie in termen de 3 zile de la terminarea Programului sumele
ramase neutilizate din contributia S.G.G.;
h) sa specifice in toate materialele promotionale, informarile sau alte
actiuni faptul ca acest program este finantat de Guvernul Romaniei prin S.G.G.
- D.R.I;
i) sa pastreze si sa arhiveze documentele financiare si cele referitoare la
prestarea serviciilor contractate, conform normelor in vigoare, precum si sa le
prezinte organelor de control abilitate.
Art. 6
Forta majora
6.1. Nici una dintre partile semnatare nu raspunde de neexecutarea la
termen sau de executarea in mod necorespunzator a oricarei obligatii ce ii
revine in baza prezentului memorandum de intelegere, daca neexecutarea sau
executarea necorespunzatoare a obligatiei respective a fost cauzata de forta
majora, asa cum este definita de lege.
6.2. Partea care invoca forta majora este obligata sa notifice celeilalte
parti in termen de 20 de zile de la producerea evenimentului si sa ia toate
masurile in vederea limitarii consecintelor.
6.3. Daca in termen de 30 de zile de la producere evenimentul respectiv nu
inceteaza, partile au dreptul sa notifice incetarea de plin drept a prezentului
memorandum de intelegere fara ca vreuna dintre ele sa pretinda daune-interese,
insa au obligatia de a-si onora toate obligatiile scadente pana la data
producerii evenimentului.
Art. 7
Notificarile intre parti
7.1. In acceptiunea partilor contractante, orice notificare adresata de una
dintre acestea celeilalte este valabil indeplinita daca va fi transmisa in
scris la sediul prevazut in partea introductiva a prezentului memorandum de
intelegere.
7.2. In cazul in care notificarea se face prin posta, ea va fi transmisa
prin scrisoare recomandata, cu confirmare de primire, si se considera primita
de destinatar la data mentionata de oficiul postal primitor pe aceasta
confirmare.
7.3. Daca notificarea se trimite prin telex sau fax, ea se considera primita
in prima zi lucratoare dupa cea in care a fost expediata.
7.4. Notificarile verbale nu se iau in considerare de nici una dintre
parti, daca nu sunt confirmate prin intermediul uneia dintre modalitatile
prevazute la alineatele precedente.
Art. 8
Solutionarea litigiilor
8.1. Partile au convenit ca toate neintelegerile privind validitatea
prezentului memorandum de intelegere sau rezultate din interpretarea,
executarea ori incetarea acestuia sa fie rezolvate pe cale amiabila de
reprezentantii lor.
8.2. In cazul in care rezolvarea neintelegerilor nu este posibila pe cale
amiabila, ele vor fi supuse spre solutionare instantelor judecatoresti
competente, conform legislatiei romane in vigoare.
8.3. In ceea ce priveste litigiile ce ar putea aparea in urma finantarii
unor proiecte din cadrul Programului, reprezentarea in instanta se va face de
catre S.G.G.
Art. 9
Modificarea memorandumului de intelegere
Prezentul memorandum de intelegere poate fi modificat oricand, prin protocol,
cu consimtamantul scris al ambelor parti.
Art. 10
Incetarea memorandumului de intelegere
10.1. Prezentul memorandum de intelegere isi inceteaza aplicabilitatea la
data implinirii termenului prevazut la art. 2.
10.2. Anularea totala sau partiala a clauzelor prezentului memorandum de
intelegere de catre una dintre parti nu va avea nici un efect asupra
obligatiilor scadente dintre parti si nu este de natura sa inlature raspunderea
partii care, din vina sa, a determinat incetarea memorandumului de intelegere.
Art. 11
Clauze finale
11.1. Echipamentele, bunurile sau alte proprietati achizitionate din
fondurile Programului sunt in proprietatea P.N.U.D. numai pe perioada derularii
Programului. La incheierea Programului, dreptul de proprietate asupra tuturor
acestor echipamente, bunuri sau proprietati revine de drept S.G.G. si in
folosinta D.R.I. - Oficiul pentru Problemele Romilor, Guvernul Romaniei.
11.2. Anexele nr. 1, 2 si 3 fac parte integranta din prezentul memorandum
de intelegere.
11.3. Prezentul memorandum de intelegere a fost semnat la Bucuresti la 2
septembrie 2004, in doua exemplare originale, in limbile romana si engleza,
toate textele fiind egal autentice.
Pentru S.G.G. - D.R.I.
Eugen Bejinariu,
ministrul pentru coordonarea
Secretariatului General al Guvernului
Cristian Jura,
secretar de stat la
Departamentul pentru Relatii Interetnice
Pentru P.N.U.D.,
Soknan Han Jung,
reprezentant rezident
ANEXA 1
la memorandumul de intelegere
METODOLOGIE
privind modul de evaluare si aprobare a proiectelor depuse in vederea obtinerii
finantarii din fondurile cuprinse in Programul "Activitati de implementare
si monitorizare a strategiei privind imbunatatirea situatiei romilor -
2004"
I. Cadrul legal de implementare si monitorizare a strategiei de
imbunatatire a situatiei romilor - Hotararea Guvernului nr. 430/2001 -
imbunatatirea situatiei romilor
1.1. Istoric
Imbunatatirea situatiei romilor continua sa fie un obiectiv fundamental
pentru politica Guvernului Romaniei. Programul de guvernare cuprinde un capitol
special destinat imbunatatirii situatiei romilor, dezvoltat mai amplu in
Hotararea Guvernului nr. 430/2001 privind aprobarea Strategiei Guvernului
Romaniei de imbunatatire a situatiei romilor. Documentul a fost rezultatul unei
colaborari fructuoase intre Guvern si organizatiile neguvernamentale ale
romilor, continuata si in etapele de implementare a acesteia, si are la baza
principiile consensualitatii, utilitatii sociale, diviziunii sectoriale,
descentralizarii in executie, egalitatii si diferentierii identitare.
Strategia Guvernului Romaniei de imbunatatire a situatiei romilor are o
durata de 10 ani, cu un plan de masuri pe termen mediu de 4 ani, si cuprinde 10
mari domenii sectoriale: 1. Administratie publica si dezvoltare comunitara; 2.
Locuinte; 3. Securitate sociala; 4. Sanatate; 5. Economie; 6. Justitie si
ordine publica; 7. Protectia copilului; 8. Educatie; 9. Cultura si culte; 10.
Comunicare si participare civica.
Conform principiului diviziunii sectoriale si al descentralizarii in
executie, Strategia Guvernului Romaniei de imbunatatire a situatiei romilor
prevede o structura de organizare, coordonare si control al acestui act
normativ, precum si responsabilitati specifice institutiilor, autoritatilor publice
si organizatiilor neguvernamentale in implementarea planului general de masuri.
In perioada 2000 - 2002, un fond de 900.000 euro a fost alocat proiectelor
dezvoltate in parteneriat de catre autoritatile publice locale si organizatiile
neguvernamentale care se ocupa de problemele romilor, ca parte a programului
PHARE RO9803.01. Dintr-un numar de 334 de propuneri de proiecte, 41 au fost
declarate castigatoare - 11 din partea organizatiilor neguvernamentale ale
romilor, 12 din partea altor organizatii neguvernamentale, 13 din partea
primariilor si 5 din partea altor institutii publice.
In februarie 2002 a fost lansat cel de-al doilea fond program PHARE, RO
0004.02.02, "Dezvoltarea societatii civile 2000", cu o componenta de
granturi destinata "Imbunatatirii situatiei romilor", in valoare de
1.000.000 euro, la care s-au depus 300 de cereri de finantare. In iulie 2002 a
fost data publicitatii lista proiectelor selectate spre finantare in cadrul
programului lansat. Cele 29 de proiecte propuse spre finantare au fost
implementate in 10 luni, in perioada 2002 - 2003, vizand domeniile:
administratie publica si dezvoltare comunitara; educatie; sanatate; securitate
sociala; comunicare si participare civica.
Facilitarea exercitiilor de programe PHARE, organizate de Ministerul
Integrarii Europene, a permis elaborarea de catre MIP, cu asistenta expertilor
din U.E., a unui nou mecanism de finantare PHARE care permite dezvoltarea in
perioada 2003 - 2005 a 4 domenii prioritare ale Strategiei Guvernului Romaniei de
imbunatatire a situatiei romilor, care sa asigure pregatirea profesionala si
angajarea romilor, precum si facilitarea accesului romilor la infrastructura si
serviciile de asistenta medicala.
Pentru a pregati realizarea acestor obiective, Guvernul a introdus in anul
2003, prin Legea bugetului de stat pe anul 2003 nr. 631/2002, cu modificarile
si completarile ulterioare, cofinantarea in moneda nationala la Programul
PHARE, in valoare de 1,6 milioane euro, destinata sustinerii activitatilor
programului denumit "Sprijin acordat strategiei nationale de imbunatatire
a situatiei romilor". Prin acest program au fost finantate 27 de proiecte
si implementate 26, in domeniile incluse in Planul de masuri prevazut de
Hotararea Guvernului nr. 430/2001.
1.2. Obiectivele programului si prioritatile pentru anul 2004
Obiectivul general al Programului "Activitati de implementare si
monitorizare a strategiei privind imbunatatirea situatiei romilor - 2004"
este de a sprijini dezvoltarea de parteneriate durabile intre organizatiile
neguvernamentale si administratia publica, in vederea includerii membrilor
comunitatilor de romi in ansamblul politicilor publice.
Programul va sprijini Guvernul Romaniei in consolidarea criteriilor
politice de aderare la Uniunea Europeana prin oferirea de sprijin financiar la
nivel local pentru proiecte care respecta prioritatile programului de aderare a
Romaniei la Uniunea Europeana si care se concentreaza pe facilitarea
participarii active a membrilor comunitatilor de romi la viata economica,
sociala, culturala si politica romaneasca.
Obiective specifice:
a) punerea in practica a Planului de masuri al strategiei prin sprijinirea
initiativelor dezvoltate de catre autoritatile locale si institutii publice
locale, impreuna cu reprezentantii romilor;
b) stimularea participarii active a romilor la viata economica, sociala,
educationala, culturala si politica a societatii romanesti;
c) identificarea si sprijinirea proiectelor de interventie comunitara in
relatia parteneriala dintre reprezentantii autoritatilor publice locale si
romi.
1.3. Suma disponibila pentru finantare oferita de ordonatorul de credite
Suma globala indicativa disponibila pentru oferta de proiecte de finantare
este de 64.000.000.000 lei. Programul va fi administrat si monitorizat de
Programul Natiunilor Unite pentru Dezvoltare (P.N.U.D.) in Romania.
Marimea finantarii
Orice suma acordata in cadrul acestor programe trebuie sa se incadreze
intre urmatoarele sume minime si maxime:
- suma minima: 500.000.000 lei;
- suma maxima: 4.000.000.000 lei.
Finantarea din partea Secretariatului General al Guvernului nu poate depasi
90% din costurile eligibile totale ale proiectului. Diferenta de 10% din
valoarea totala a proiectului trebuie sa fie acoperita din resursele proprii
ale solicitantului sau ale partenerilor acestuia ori din alte surse decat suma
solicitata Secretariatului General al Guvernului. Contributia solicitantului
poate fi financiara si/sau in natura.
Contributia in natura poate fi reprezentata de bunuri (terenuri, cladiri
si/sau echipamente) ale aplicantului sau ale partenerilor acestuia, munca
voluntara si/sau bunuri/servicii, asa cum este prevazut in capitolele de buget
(vezi anexa B - Bugetul proiectului).
II. Reguli referitoare la cererea de oferta de proiecte pentru finantare
2.1. Criterii de eligibilitate
Exista 3 seturi de criterii de eligibilitate. Acestea se refera la:
- organizatiile care pot solicita o finantare nerambursabila;
- proiectele pentru care se poate acorda finantare;
- tipurile de costuri care pot fi luate in considerare pentru finantare.
2.1.1. Eligibilitatea solicitantilor: cine poate depune o cerere de
finantare
- Solicitantii trebuie sa fie institutii din administratia locala.
Asocierea institutiilor publice cu organizatiile neguvernamentale si grupuri de
initiativa constituite la nivel local este obligatorie. Grupurile de initiativa
trebuie sa fie organizate, functionale si sa actioneze in conformitate cu
reglementarile legale in vigoare.
- Solicitantii trebuie sa fie direct responsabili de elaborarea si
managementul proiectului.
- Solicitantii trebuie sa aiba surse stabile si suficiente de finantare
pentru a asigura functionarea organizatiei lor de-a lungul derularii
proiectului si sa participe in finantarea proiectului.
- Solicitantii trebuie sa aiba experienta si sa poata demonstra capacitatea
de a conduce activitati de amploarea proiectului pentru care se solicita
finantarea.
- Solicitantii trebuie sa recruteze forta de munca necesara derularii
proiectelor din randul membrilor comunitatilor de romi - minimum 30% din forta
de munca trebuie sa fie din randul comunitatii de romi.
Potentialii solicitanti nu au dreptul sa participe la cererea de oferta de
proiecte sau sa primeasca o finantare nerambursabila daca:
- au incercat sa obtina informatii confidentiale sau sa influenteze Oficiul
pentru Problemele Romilor din cadrul Departamentului pentru Relatii Interetnice
- Guvernul Romaniei, in timpul procesului de evaluare a licitatiilor prezente
sau anterioare;
- sunt subiect al unui conflict de interese.
2.1.2. Eligibilitatea proiectelor: proiecte pentru care se poate face o
cerere de finantare
Dimensiunea financiara a proiectelor
Orice suma acordata in cadrul acestui program trebuie sa se incadreze intre
valoarea minima si maxima stabilite la pct. 1.3.
Durata proiectelor
Durata proiectelor este perioada dintre data si luna semnarii contractului
si ultima luna in care obligatoriu se vor face raportarile narative si
financiare finale, inclusiv auditul financiar, respectiv data de 15 decembrie
2004, ora 16,00.
Sectoare sau domenii de activitate
Programul ofera finantare nerambursabila pentru proiecte de dezvoltare
locala menite sa imbunatateasca situatia membrilor comunitatilor de romi,
activitati care sa sprijine facilitarea participarii active a romilor la viata
economica, sociala, culturala si politica din Romania in urmatoarele domenii:
- activitati generatoare de venit;
- mica infrastructura;
- reabilitarea si/sau constructia de locuinte sociale;
- achizitia terenurilor agricole si cultivarea acestora (in conformitate cu
prevederile legale in vigoare).
Tipuri de activitati
Facilitarea participarii active a romilor la viata economica, sociala,
culturala si politica din Romania:
1. Activitati generatoare de venit (AGV)
Aceste activitati aducatoare de venit pot include - fara a se limita la -
urmatoarele:
- achizitii de terenuri agricole si cultivarea acestora;
- meserii traditionale (caramidarie, prelucrarea lemnului, a metalului
etc.) si produse artizanale;
- ateliere profesionale (croitorie, fierarie etc.);
- ateliere de productie (laptarie, macelarie etc.);
- productii agricole (cultivarea legumelor, a cerealelor etc.);
- microferme (pui, vaci, porci etc.);
- constructii necesare tipurilor de activitati mentionate mai sus;
- unelte si echipamente specifice tipurilor de activitati mentionate mai
sus;
- mica infrastructura, specifica tipului de activitati aducatoare de
venituri.
2. Activitatile de mica infrastructura pot include, dar nu sunt limitate
la:
- introducerea retelelor si/sau conectarea la retelele existente de apa,
gaze, electricitate, sisteme de canalizare;
- repararea si/sau construirea de drumuri si poduri mici;
- renovarea de scoli, dispensare, policlinici aflate in zone cu o densitate
mare de populatie de etnie roma.
3. Construirea de locuinte sociale si/sau renovarea de locuinte, inclusiv
mica infrastructura:
- pregatire in domeniile legate de constructii (de pilda, puncte de lucru -
caramidarie) urmate de construirea de case si/sau reabilitarea acestora;
- constructii de locuinte sociale si/sau reabilitarea acestora etc.
4. Achizitia terenurilor agricole si cultivarea acestora:
- organizarea membrilor comunitatilor de romi in asociatii agricole;
- achizitia de unelte si echipamente specifice tipurilor de activitati
agricole.
Beneficiarii acestor activitati vor trebui:
- sa fie implicati direct in desfasurarea activitatilor agricole;
- sa primeasca in folosinta indelungata (5 ani) terenurile agricole,
uneltele si echipamentele.
Unul dintre criteriile de improprietarire a romilor, dupa trecerea
perioadei de folosinta de 5 ani, il constituie utilizarea cu buna credinta a
terenurilor date in folosinta, precum si prevederile legale din Legea nr.
36/1991 privind societatile agricole si alte forme de asociere. Alte criterii
in vederea dobandirii dreptului de proprietate pot fi stabilite de catre
autoritatile locale, cu obligatia de a fi stipulate in proiect, precum si in
hotararile consiliilor locale/orasenesti/judetene.
Membrii comunitatilor de romi, beneficiari directi ai acestor programe, trebuie
sa participe nemijlocit la tipurile de activitati mentionate mai sus,
constituind forta de munca in proiect.
Se recomanda ca beneficiarii directi sa fie membri ai unor familii
numeroase si cu venituri reduse.
Hotararile consiliilor locale/orasenesti/judetene in care se vor stipula
momentul, modalitatile si conditiile transferului dreptului de proprietate
catre beneficiarii directi asupra bunurilor rezultate prin aplicarea
proiectului, respectiv a improprietaririi acestora, vor constitui baza incheierii
contractelor de finantare dintre P.N.U.D. si solicitantul principal.
Urmatoarele tipuri de activitati nu sunt eligibile:
- sponsorizari individuale pentru participare la ateliere, seminarii,
conferinte, congrese;
- burse de studiu individuale, cursuri de specializare;
- evenimente singulare, conferinte, activitati de cercetare sau studii de
fezabilitate, cu exceptia cazului in care acestea reprezinta o componenta a
unui proiect mai amplu;
- activitati de refinantare nerambursabila, credite sau imprumuturi;
- activitati curente (cererea de finantare trebuie sa fie elaborata pentru
un proiect propriu-zis, ca set de activitati bine definite si corelate, care sa
conduca la atingerea obiectivelor si la rezultate concrete, raportate la un
interval de timp bine definit).
Numarul de cereri pe care le poate inainta un solicitant
Un solicitant poate depune una sau mai multe cereri de finantare.
Daca proiectul propune o AGV, solicitantul are obligatia sa anexeze la
cererea de finantare un plan de afaceri.
Daca proiectul este de mica infrastructura, solicitantul are obligatia sa
anexeze o lista de lucrari necesare/deviz estimativ.
2.1.3. Eligibilitatea costurilor: costuri care pot fi luate in considerare
pentru finantare
Doar "costurile eligibile" pot fi luate in considerare pentru a
fi finantate. Aceste costuri sunt detaliate mai jos. Bugetul reprezinta o
estimare a costurilor eligibile. Solicitantul trebuie sa acorde o mare atentie
faptului ca aceste costuri eligibile trebuie sa se bazeze pe costuri reale si
nu pot lua forma unor sume globale.
Vor fi finantate acele propuneri care, in procesul de verificare care
preceda semnarea unui contract, nu releva probleme care necesita schimbari ale
bugetului. In urma acestei verificari se pot cere clarificari si, unde este
cazul, responsabilul de contract din cadrul echipei proiectului din partea
P.N.U.D. va propune reducerea bugetului.
Este in interesul solicitantului sa prezinte un buget realist si eficient
din punct de vedere al costurilor.
In cadrul proiectului, contributia solicitantului trebuie sa fie de minimum
10% din valoarea totala a proiectului, financiara si/sau in natura.
Costuri directe eligibile
Pentru a fi considerate eligibile in contextul proiectului, costurile
trebuie:
- sa fie necesare pentru derularea proiectului si sa fie in concordanta cu
principiile unui management financiar sanatos, cu un raport optim
cost/eficienta;
- sa fie efectuate in perioada de executie a proiectului si dupa semnarea
contractului;
- sa fie inregistrate in contabilitatea Beneficiarului, sa fie
identificabile si verificabile si sa fie dovedite cu documente originale.
Urmatoarele costuri directe sunt eligibile:
- costul pentru personalul angajat pentru proiect, care sa corespunda
nivelului salariilor actuale pe categorii de personal (de conducere,
administrativ etc.) plus taxele pentru asigurari sociale si alte costuri
aferente remunerarii; salariile si costurile nu trebuie sa le depaseasca pe cele
practicate in mod obisnuit de catre Beneficiar, iar cotele nu trebuie sa le
depaseasca pe cele acceptate in general in Romania;
- costuri pentru achizitionarea de terenuri;
- costuri pentru achizitionarea uneltelor, echipamentelor (noi sau folosite)
si pentru servicii (transport, chirie etc.), daca acestea corespund preturilor
pietei;
- costuri pentru consumabile si bunuri, daca sunt necesare pentru
realizarea activitatilor propuse;
- costuri derivand direct din clauzele contractului (diseminarea
informatiilor, evaluarea specifica a proiectului, auditul, traduceri,
copiere/tiparire, asigurare, instruire specializata pentru cei implicati in
proiect etc.).
Costuri neeligibile
Urmatoarele costuri sunt neeligibile:
- rezerve pentru posibile pierderi sau datorii viitoare;
- dobanzi datorate;
- pierderi datorate ratei de schimb valutar;
- costuri pentru studii pregatitoare sau alte activitati pregatitoare.
2.2. Cum trebuie completata cererea de finantare si procedurile care
trebuie urmate
2.2.1. Cererea de finantare si documentele care o insotesc
Cererea de finantare trebuie inaintata conform formularului cererii de
finantare anexat la prezenta metodologie (anexa A), cerere de finantare care
poate fi gasita si pe urmatoarea pagina de Internet: www.rroma.ro, www.undp.ro.
Se vor respecta cu exactitate formatul cererii de finantare si ordinea
paginilor.
Cererea de finantare se completeaza cu atentie si cat mai clar posibil
pentru a facilita evaluarea sa. Se vor da suficiente detalii pentru a asigura
claritatea, in special privind modul in care scopurile proiectului vor fi
atinse, avantajele ce vor decurge din acest proiect si felul in care proiectul
propus este relevant pentru obiectivele programului.
Cererile de finantare scrise de mana nu vor fi acceptate.
Documentele care insotesc cererile de finantare
Cererile de finantare trebuie insotite de urmatoarele documente:
1. copie de pe documentele statutare (inregistrarea legala) ale
organizatiei solicitante si ale fiecarui partener;
2. CV-uri ale coordonatorului de proiect si ale personalului-cheie implicat
in proiect, mentionand pozitia ocupata de fiecare in implementarea proiectului;
3. detalierea finantarii pentru fiecare capitol de buget;
4. declaratie parteneriala, semnata de toti partenerii - in original;
5. documentele de proprietate sau contractele de inchiriere pentru acele
proiecte care prevad lucrari de reparatii si/sau renovari (daca este cazul) -
copie;
6. documente care sa demonstreze angajamentul solicitantului in programele
de imbunatatire a situatiei romilor;
7. plan de afaceri, in cazul in care propunerea de proiect se refera la
activitati generatoare de venit;
8. proiect tehnic si copii de pe avizele de constructie in cazul
propunerilor referitoare la reabilitare de mica infrastructura.
Copii de pe urmatoarele documente care pot demonstra angajamentul
solicitantului in programe de imbunatatire a situatiei romilor (exemple):
- copii de pe procese-verbale care indica faptul ca situatia romilor a fost
luata in considerare in sedintele oficiale ale consiliilor
locale/orasenesti/judetene;
- articole din presa locala care fac referire la initiativele autoritatii
locale in solutionarea problemelor cu care se confrunta comunitatile de romi;
- rapoarte, studii, analize sau propuneri cu privire la solutionarea
problemelor cu care se confrunta romii din comunitatile locale.
2.2.2. Unde si cum se trimit cererile de finantare
Cererile de finantare trebuie trimise intr-un plic sigilat prin posta
recomandata, mesagerie expresa sau livrate personal (o confirmare de primire
semnata si datata va fi inmanata la livrare) la adresa indicata mai jos:
Adresa postala: Oficiul pentru Problemele Romilor, Str. Viitorului nr. 14,
sectorul 2, Bucuresti.
Cererile de finantare trimise prin alte mijloace (de exemplu, prin fax sau
prin e-mail) ori livrate la alte adrese decat cea mentionata si neinregistrate
la Oficiul pentru Problemele Romilor nu vor fi luate in considerare.
Cererile de finantare (formularul de cerere de finantare si anexele)
trebuie inaintate in original si in 3 copii.
Pe plic trebuie scris:
- numarul de referinta: pentru Programul "Activitati de implementare
si monitorizare a strategiei privind imbunatatirea situatiei romilor -
2004";
- numele complet al solicitantului, adresa organizatiei/institutiei.
Solicitantii trebuie sa verifice ca cererea de finantare sa fie completa pe
baza listei de verificare din cererea de finantare.
2.2.3. Data limita de depunere si de incheiere a proiectelor
Cererile de finantare se vor depune in termen de o luna de la data intrarii
in vigoare a hotararii Guvernului pentru aprobarea Memorandumului de intelegere
referitor la cofinantarea si administrarea Programului "Activitati de
implementare si monitorizare a strategiei pentru imbunatatirea situatiei
romilor - 2004" dintre Secretariatul General al Guvernului (S.G.G.) -
Departamentul pentru Relatii Interetnice (D.R.I.) si Programul Natiunilor Unite
pentru Dezvoltare (P.N.U.D.). Aceasta data va fi comunicata ulterior de catre
P.N.U.D. si D.R.I. prin mass-media, precum si pe caile oficiale de comunicare
ale Guvernului Romaniei. Data limita de incheiere a activitatilor proiectelor
si de depunere a rapoartelor de activitati (narative si financiare) este 26
noiembrie 2004, ora 16,00.
2.2.4. Informatii suplimentare
Solicitantii pot adresa intrebari prin e-mail, telefon sau prin fax la
adresele de mai jos.
- D.R.I. - O.P.R.:
E-mail: plebis.florea@dri.gov.ro; mariana.rovensa@dri.gov.ro;
dan.oprescu@dri.gov.ro;
Telefon: 021.211.30.37; 211.51.94; 211.31.33;
Fax: 021.211.51.94
- P.N.U.D.:
E-mail: diana.catana@undp.ro; mirela.iancu@undp.ro
Telefon: 021.201.78.21; 021.201.78.27
Fax: 021.201.78.28
2.2.5. Confirmare de primire
Dupa sesiunea de deschidere a cererilor de finantare, O.P.R. - D.R.I. va
trimite o confirmare de primire catre toti solicitantii, informandu-i asupra
numarului de referinta al cererii de finantare primite si inregistrate, iar
ulterior, asupra deciziei Comisiei de evaluare.
2.3. Evaluarea si selectia cererilor de finantare
Cererile de finantare vor fi examinate si evaluate de catre comisia numita
prin ordin al ministrului pentru coordonarea Secretariatului General al
Guvernului.
Numai cererile care indeplinesc criteriile de eligibilitate vor fi supuse
procesului de evaluare.
Toate proiectele solicitantilor vor fi evaluate conform urmatoarelor
criterii:
1. conformitatea administrativa;
2. calitatea tehnica;
3. calitatea financiara;
4. rezultatele asteptate;
5. continuitatea/sustenabilitatea proiectului;
6. capacitatea si expertiza manageriala.
O evaluare a calitatii propunerilor, inclusiv a bugetului propus, va fi
efectuata in conformitate cu criteriile de evaluare din grila de evaluare
prevazuta in continuare in prezenta metodologie.
Informatii importante:
Nota asupra sectiunii 1 "Relevanta"
Daca punctajul total obtinut la sectiunea 1 este mai mic de 28 de puncte
(bun), propunerea nu va fi evaluata mai departe.
Nota privind acordarea punctajului
Criteriile de evaluare sunt impartite in sectiuni si subsectiuni. Fiecarei
subsectiuni i se va acorda un punctaj intre 1 si 5, in conformitate cu
urmatoarele reguli: 1 = foarte slab; 2 = slab; 3 = satisfacator; 4 = bun; 5 =
foarte bun. Vor fi selectate proiectele care au obtinut cele mai mari punctaje.
______________________________________________________________________________
| Sectiunea | Punctaj | Cerere de
|
| | maxim | finantare
|
|_______________________________________________________|_________|____________|
| 1. Relevanta | 30 |
|
|_______________________________________________________|_________|____________|
| 1.1 Cat de relevanta este propunerea pentru nevoile si| 5 | I.1.6(a)
|
| constrangerile specifice localitatii/regiunii vizate? | |
|
|_______________________________________________________|_________|____________|
| 1.2 Cat de clar sunt definite si strategic alese | 5 | I.1.6(c)
|
| grupurile tinta? | |
|
|_______________________________________________________|_________|____________|
| 1.3 Cat de relevanta este propunerea pentru nevoile | 5 |
I.1.6(b)(d)|
| grupului tinta propus? | |
|
|_______________________________________________________|_________|____________|
| 1.4 Cat de relevanta este propunerea pentru | 5 |
I.1.6(e)(f)|
| obiectivele si pentru una sau mai multe dintre | | |
| prioritatile programului? | |
|
| NOTA: | |
|
| Un punctaj de 5 (foarte bun) va fi alocat numai in | |
|
| cazul in care propunerea acopera cel putin o | |
|
| prioritate. | |
|
|_______________________________________________________|_________|____________|
| 1.5 Cat de coerente, adecvate si practice sunt | 5 | I.1.7
|
| activitatile propuse? | |
|
|_______________________________________________________|_________|____________|
| 1.6 In ce masura propunerea contine elemente specifice| 5 | general
|
| care maresc valoarea, cum ar fi abordari inovative, | |
|
| modele de buna practica? | |
|
|_______________________________________________________|_________|____________|
|______________________________________________________________________________|
| 2. Metodologie | 25 |
|
|_______________________________________________________|_________|____________|
| 2.1 Cat de coerent este planul general al proiectului?| 2 x 5 | I.1.8
|
| (Inclusiv pregatirea pentru evaluare.) | |
|
|_______________________________________________________|_________|____________|
| 2.2 Cat de satisfacator este nivelul de implicare si | 5 | I.1.8(e)
|
| activitatea beneficiarilor? | |
|
| Sunt necesare informatii relevante despre acest | |
|
| aspect. | |
|
|_______________________________________________________|_________|____________|
| 2.3 Cat de clar si fezabil este planul de actiune? | 5 | I.1.9
|
|_______________________________________________________|_________|____________|
| 2.4 In ce masura propunerea contine indicatori | 5 |
|
| verificabili in mod obiectiv pentru rezultatele | |
|
| proiectului? | |
|
|_______________________________________________________|_________|____________|
|_______________________________________________________|_________|____________|
| 3. Asigurarea continuitatii proiectului | 20 |
|
|_______________________________________________________|_________|____________|
| 3.1 In ce masura proiectul va avea un impact tangibil | 5 | I.2.1
|
| asupra grupurilor tinta? | |
|
|_______________________________________________________|_________|____________|
| 3.2 In ce masura propunerea contine posibile efecte | 5 | I.2.2
& |
| multiplicatoare? | | I.2.3
|
| (Inclusiv posibilitatea replicarii si extinderii | |
|
| rezultatelor proiectului, diseminarea informatiilor) | |
|
|_______________________________________________________|_________|____________|
| 3.3 In ce masura rezultatele proiectului propus sunt | 10 | I.2.4
|
| durabile: | |
|
| - financiar (cum vor fi finantate activitatile dupa | |
|
| incheierea finantarii SGG?) | |
|
| - institutional (Structurile care permit desfasurarea | |
|
| activitatilor vor continua sa existe la sfarsitul | |
|
| acestui proiect) | |
|
| - la nivelul politicilor (unde este cazul) (care va | |
|
| fi impactul structural al proiectului - de ex. va | |
|
| conduce la imbunatatirea legislatiei, a codurilor de| |
|
| conduita, a metodelor etc.?) | |
|
|_______________________________________________________|_________|____________|
|_______________________________________________________|_________|____________|
| 4. Bugetul si Eficienta costurilor | 10 |
|
|_______________________________________________________|_________|____________|
| 4.1 In ce masura bugetul este clar si detaliat? | 5 | I.3
|
|_______________________________________________________|_________|____________|
| 4.2 In ce masura cheltuielile propuse sunt necesare | 5 | I.3
|
| pentru implementarea proiectului? | | |
|_______________________________________________________|_________|____________|
|_______________________________________________________|_________|____________|
| 5. Capacitatea si Expertiza Manageriala | 15 |
|
|_______________________________________________________|_________|____________|
| 5.1 Cat de satisfacatoare este experienta anterioara a| 5 | II.4.1
|
| solicitantului in domeniul managementului de proiect? | |
|
| NOTA: | |
|
| Daca solicitantul nu a avut experiente anterioare de | |
|
| management de proiect punctajul va fi 1. | |
|
|_______________________________________________________|_________|____________|
| 5.2 Cat de satisfacatoare este expertiza tehnica a | 5 | II.4.1
|
| solicitantului? | |
|
| (ex. Cunoasterea problemelor care vor fi abordate) | |
|
|_______________________________________________________|_________|____________|
| 5.3 Cat de satisfacatoare este capacitatea actuala de | 5 | II.4.2 -
In|
| management a solicitantului (inclusiv personalul, | | Cerere nu
|
| echipamentul si abilitatea de a administra bugetul | | exista
pct.|
| proiectului)? | | II.4.2
|
|_______________________________________________________|_________|____________|
| Punctajul total maxim | 100 |
|_______________________________________________________|_________|
2.4. Informatii referitoare la decizia autoritatii contractante de a acorda
finantari nerambursabile
Solicitantii vor fi informati in scris de catre O.P.R. - D.R.I. asupra
deciziei referitoare la cererea de finantare. Decizia de a respinge o cerere de
finantare sau de a nu acorda finantare se va baza pe urmatoarele motive:
- cererea de finantare este incompleta sau neconforma cu conditiile
administrative prestabilite;
- solicitantul nu este eligibil in conformitate cu sectiunea 2.1.1;
- proiectul nu este eligibil (propunerea depaseste durata maxima permisa,
contributia solicitata este mai mica decat suma minima permisa, in conformitate
cu sectiunea 2.1.3, eligibilitatea costurilor);
- relevanta si calitatea tehnica a propunerii sunt considerate mai slabe
decat cele ale propunerilor selectate;
- calitatea financiara a propunerii este considerata supradimensionata sau
insuficienta;
- activitatile propuse nu corespund prioritatilor identificate pentru
derularea fondului.
Decizia Comisiei de evaluare de a respinge o cerere de finantare sau de a
nu acorda finantare este finala.
2.5. Conditii aplicabile in faza de implementare a proiectului ulterior
deciziei autoritatii contractante de acordare a finantarii
Dupa decizia de selectare in vederea finantarii, se va efectua o vizita de
precontractare de catre o echipa formata din reprezentanti ai D.R.I. si
P.N.U.D., in care se vor evalua capacitatile manageriale si tehnice de
implementare a proiectelor respective de catre autoritatile locale aplicante.
In functie de rezultatul acestei analize, beneficiarului i se va propune
semnarea unui contract de finantare cu P.N.U.D., care va fi realizat in
concordanta cu procedurile de contractare ale S.G.G. - D.R.I., precum si cu
regulile si procedurile P.N.U.D. In cadrul acestui contract avand la baza, dupa
caz (vezi sectiunea 2.1.2, eligibilitatea proiectelor, pct. 3), hotararile
consiliilor locale/orasenesti/judetene se vor stipula explicit perioada,
modalitatile si conditiile administrativ-financiare de derulare a proiectului.
Acest contract va prevedea, in mod special, urmatoarele drepturi si
obligatii:
Suma finala finantata
Suma maxima a finantarii va fi stipulata in contract si va avea la baza
bugetul propus in cadrul cererii de finantare, dar care va reprezenta doar o
estimare a bugetului final. In consecinta, aceasta suma devine finala numai
dupa terminarea proiectului si prezentarea rapoartelor financiare finale si a
auditului financiar, dar neputand depasi cu mai mult de 5% bugetul initial.
Esecul in realizarea obiectivelor
Daca beneficiarul nu reuseste sa implementeze proiectul in conditiile
asumate si stipulate in contract, P.N.U.D. isi rezerva dreptul de a intrerupe
platile si/sau de a rezilia contractul.
Contributia Secretariatului General al Guvernului prin P.N.U.D. pentru un
proiect poate fi redusa, iar in acest caz P.N.U.D. poate solicita returnarea
sumelor deja platite daca beneficiarul nu respecta termenii contractuali.
Amendamente la contractul de finantare si modificari in cadrul bugetului
Orice modificare adusa contractului trebuie consemnata in scris, printr-un
amendament, sub forma de act aditional la contractul original.
Modificari in cadrul bugetului
Capitolele de buget pot fi modificate fata de cifrele prevazute in bugetul
initial numai daca sunt indeplinite urmatoarele conditii:
1. modificarile nu afecteaza scopul initial al proiectului;
2. impactul financiar este limitat la un transfer in cadrul unui singur
capitol de buget sau la un transfer intre capitole de buget care implica o
modificare mai mica de 10% a sumei initiale a capitolului bugetar. In acest
caz, beneficiarul nu poate aplica modificarea fara sa informeze P.N.U.D. In
toate cazurile, pentru a solicita un amendament la contract, trebuie facuta o
solicitare in scris catre administratorul proiectului, P.N.U.D.
Raportarea
La o luna dupa primirea primei transe de finantare (avans 30%),
beneficiarul va intocmi un raport narativ si financiar, care trebuie inaintat
impreuna cu documentele de plata catre P.N.U.D. Un plan de actiune si un buget
pentru urmatoarea perioada de implementare a proiectului trebuie sa insoteasca
rapoartele prezentate pentru platile efectuate, conditie obligatorie pentru
efectuarea decontarilor ulterioare.
La sfarsitul proiectului beneficiarul va trimite un raport final narativ si
financiar catre P.N.U.D., insotit de auditul financiar.
Plati
Pentru administrarea financiara a proiectului, solicitantul are
obligativitatea deschiderii unui cont separat pentru proiectul propus.
Platile se vor efectua dupa urmatoarea metodologie:
1. Dupa semnarea contractului, beneficiarul va transmite P.N.U.D. o
solicitare de plata in baza careia va primi un avans de 30% din finantare,
conform prevederilor art. 4, 5, 6, 9 si pct. 14 din anexa nr. 1 la Hotararea
Guvernului nr. 264/2003 privind stabilirea actiunilor si categoriilor de
cheltuieli, criteriilor, procedurilor si limitelor pentru efectuarea de plati
in avans din fonduri publice, cu modificarile si completarile ulterioare.
2. Dupa justificarea avansului primit, beneficiarul va angaja cheltuieli in
limita bugetului proiectului, cheltuieli pe care le va deconta numai dupa
prezentarea documentelor justificative conform primului alineat din paragraful
"Raportarea".
3. In situatia in care beneficiarul a efectuat cheltuieli ce depasesc avansul
primit, diferenta dintre avansul primit si suma cheltuita va fi virata in
contul beneficiarului in termen de 10 zile de la efectuarea decontului.
Inregistrari si conturi ale operatiei
Beneficiarul trebuie sa tina inregistrari exacte, periodice, inregistrari
contabile separate si transparente ale implementarii proiectului. Beneficiarul
trebuie sa pastreze inregistrarile timp de 5 ani dupa data de terminare a
proiectului.
Auditul
La sfarsitul proiectului beneficiarul va realiza obligatoriu au audit
financiar autorizat, care va fi inaintat P.N.U.D. si D.R.I.
In contract se va stipula posibilitatea efectuarii unor inspectii asupra
documentelor si asupra locului de derulare a proiectului de catre S.G.G. -
D.R.I. si Curtea de Conturi.
Publicitatea
Proiectul va asigura o vizibilitate corespunzatoare finantarii S.G.G. -
D.R.I. in cadrul tuturor rapoartelor si publicatiilor realizate atat pe
perioada de implementare, cat si dupa incheierea programului, precum si in
toate evenimentele publice asociate proiectului.
III. Lista anexelor
Anexa A: Cerere de finantare (format Word)
Anexa B: Buget (de preferat format Excel)
ANEXA A
CERERE DE FINANTARE
Titlul proiectului
______________________________________________________________________________
|______________________________________________________________________________|
Initiatori (denumirile organizatiilor/institutiilor, adresa, telefon/fax,
e-mail)
______________________________________________________________________________
|______________________________________________________________________________|
Anexati o lista cu cele mai importante proiecte derulate de
organizatia/institutia dumneavoastra.
Durata proiectului (trebuie sa se incadreze in intervalul de timp stabilit)
______________________________________________________________________________
|______________________________________________________________________________|
Locul de desfasurare (localitatea, judetul, cu mentionarea spatiului
selectat)
______________________________________________________________________________
|______________________________________________________________________________|
Numar de participanti (anexati lista participantilor autentificata prin
semnatura si stampila)
______________________________________________________________________________
|______________________________________________________________________________|
Coordonatorul proiectului (numele, prenumele, functia in cadrul
organizatiei/institutiei, coordonate de contact: adresa, telefon/fax, e-mail)
______________________________________________________________________________
| Semnatura:
|
|______________________________________________________________________________|
Anexati curriculum vitae.
Persoana imputernicita statutar sa reprezinte organizatia/institutia
(numele, prenumele, functia in cadrul organizatiei/institutiei, coordonate de contact:
adresa, telefon/fax, e-mail)
______________________________________________________________________________
| Semnatura:
|
|______________________________________________________________________________|
L.S.
Observatie: In cazul in care spatiul rezervat unei rubrici nu este
suficient, continuarea se va face pe o copie a paginii respective, cu
numerotarea aferenta.
Grupul-tinta/beneficiari ai proiectului
______________________________________________________________________________
|
|
|______________________________________________________________________________|
Descrierea proiectului (maximum doua pagini)
______________________________________________________________________________
|
|
|______________________________________________________________________________|
Obiectivele proiectului (obiective generale si specifice)
______________________________________________________________________________
| |
|______________________________________________________________________________|
Grupele principale de activitati specifice din cadrul proiectului
______________________________________________________________________________
|
|
|______________________________________________________________________________|
Rezultatele asteptate (inclusiv gradul de mediatizare si metodele de
evaluare)
______________________________________________________________________________
|
|
|______________________________________________________________________________|
Organizatii/institutii partenere (in cazul in care acestea exista, se va
prezenta aportul lor in conceperea si desfasurarea proiectului, aportul
financiar urmand a fi prezentat in rubrica de buget)
______________________________________________________________________________
|
|
|______________________________________________________________________________|
ANEXA B
BUGETUL PROIECTULUI
(Pentru achizitiile de bunuri si servicii se vor respecta obligatoriu
prevederile Ordonantei Guvernului nr. 60/2001.)
Semnificatia coloanei O din tabelul de mai jos este urmatoarea:
O - Observatii
________________________________________________________________________________
Activitatea Tipul Suma Contributia Contributia Contributia O
cheltuielilor totala organizatiei/ altor S.G.G./
institutiei finantatori P.N.U.D.
beneficiare
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
De preferinta bugetul se va realiza in format Excel.
ANEXA 2
la memorandumul de intelegere
GUVERNUL ROMANIEI
PROGRAMUL NATIUNILOR UNITE PENTRU DEZVOLTARE
ACTIVITATI DE IMPLEMENTARE SI MONITORIZARE A STRATEGIEI
PENTRU IMBUNATATIREA SITUATIEI ROMILOR - 2004
______________________________________________________________________________
| Scurta descriere:
|
| |
| Programul Natiunilor Unite pentru Dezvoltare va sustine Guvernul Romaniei
|
| in eforturile sale de a indeplini criteriile de aderare la Uniunea
Europeana,|
| cu privire la masura "Sprijin pentru implementarea si
monitorizarea |
| Strategiei nationale de imbunatatire a situatiei romilor". Acest lucru
se va |
| realiza prin oferirea unui sprijin financiar pentru proiectele locale care
|
| respecta prioritatile programului de aderare a Romaniei la Uniunea Europeana
|
| si, de asemenea, care incurajeaza participarea activa a romilor la viata
|
| economica, sociala, culturala si politica a comunitatii lor.
|
| |
| Obiectivul general al proiectului este de a produce schimbari pozitive in
|
| nivelul de trai al comunitatilor minoritare dezavantajate din Romania prin:
|
| 1. imbunatatirea micii infrastructuri din regiunile-tinta selectate si
|
| care concentreaza o mare parte a populatiei de romi;
|
| 2. incurajarea integrarii sociale si economice a comunitatilor minoritare
|
| dezavantajate din Romania prin oferirea de instruire profesionala si |
| antreprenoriala, precum si prin programe de creare a locurilor de munca in
|
| regiunile-tinta.
|
|
|
| Programul va sustine proiectele de interventie derulate pe baza de
|
| parteneriat de catre autoritatile locale, precum si de membrii comunitatilor
|
| de romi.
|
|______________________________________________________________________________|
APROBARI
Tara: Romania
Cadrul de asistenta pentru dezvoltare acordat Romaniei de O.N.U.
Rezultate/Indicatori: Intensificarea cresterii economice nationale si
reducerea saraciei in randul grupurilor vulnerabile, prin actiuni sustinute de
incluziune sociala si intarire a capacitatii institutionale, pana in anul 2009.
Efecte asteptate/Indicatori: Reducerea saraciei si sprijinirea afirmarii
economice in randul grupurilor vulnerabile - romi, in special femei din mediul
rural, persoane purtatoare de HIV/SIDA, tineri (inclusiv cei
postinstitutionalizati) - prin crearea unor locuri de munca si realizarea unor
interventii specifice care sa protejeze si sa incurajeze incluziunea sociala.
(P.N.U.D.)
Rezultate asteptate/Indicatori:
- crearea locurilor de munca pentru grupurile dezavantajate prin
intermediul lucrarilor publice, precum si prin metode de instruire si
consiliere profesionala;
- infiintarea unor centre sociale pentru persoanele cu handicap sau
defavorizate din punct de vedere social;
- instruirea personalului administratiilor locale pentru o buna
implementare a politicilor nationale de protectie sociala.
Partenerul de implementare: Departamentul pentru Relatii Interetnice
(D.R.I.)
Parteneri: consilii locale
______________________________________ ______________________________________
| Perioada programului: 2004 - 2005 || Buget USD 1.948.571
|
| Rolul programului: Cresterea || Contributia la
| economica si reducerea saraciei || managementul general
| Titlul proiectului: Activitati de || al proiectului (GMS) USD 53.782
|
| implementare si monitorizare a || Buget total USD 2.002.353
|
| Strategiei pentru imbunatatirea || Resurse alocate: .....
|
| situatiei romilor - 2004 || - Guvernul Romaniei (D.R.I.)
|
| Proiect nr.: || USD 1.882.353
|
| Durata proiectului: || - Regular (P.N.U.D.)
|
| 15 august 2004 - 15 martie 2005 || USD 120.000
|
| Managementul proiectului: Executie || - Altii:
|
| nationala || - Donatori ...................
|
| Intalnirea Comitetului de aprobare:|| - Donatori ...................
|
|______________________________________|| - Contributiile in natura ......
|
| Buget neacoperit: ..........
|
|______________________________________|
Aprobat de (Guvern): Domnul Cristian Jura, secretar de stat la
Departamentul pentru Relatii Interetnice
Aprobat de (Parteneri)
Aprobat de (P.N.U.D.): Doamna Soknan Han Jung, reprezentant rezident
PARTEA I
Analiza contextului
Contextul national
Reformele politice si economice initiate in Romania dupa 1990 au fost
insotite de scaderea drastica a activitatii economice, precum si de o crestere
brusca a somajului si o scadere a nivelului de trai. Impactul social al
reformei a fost relativ mare in comparatie cu alte tari central- si
est-europene, datorita schimbarilor politice frecvente, lipsei de decizie
privind restructurarea economiei, dar si datorita incoerentei politicilor
macroeconomice.
Lipsa locurilor de munca si nivelul de trai foarte scazut au afectat in
special minoritatea etnica a romilor. Reducerea activitatilor economice, precum
si concentrarea romilor in anumite regiuni au dus la aparitia unor zone cu o
rata foarte scazuta a nivelului de trai in multe localitati din Romania. In
ultimii zece ani, rata somajului in randul romilor a crescut in mod sistematic,
acest grup contribuind la mentinerea nivelului crescut al lipsei locurilor de
munca pe termen lung.
In multe orase din Romania cartierele de romi s-au transformat treptat in
ghetouri autentice. In ultimii 40 de ani aceste cartiere au devenit
suprapopulate, situatia s-a inrautatit drastic din 1990, cand multi romi si-au
vandut apartamentele de la bloc si s-au intors la rudele lor din cartierele de
romi. Este cazul multor romi migrati in zonele rurale, datorita lipsei unui loc
de munca care sa le permita sa-si acopere cheltuielile administrative. La acest
aspect a contribuit si faptul ca mediul de viata era neprietenos si deseori
ostil.
Infrastructura tehnica, adeseori inexistenta, se afla intr-o stare precara,
in timp ce infrastructura sociala (scoli, gradinite, unitati medicale,
magazine, birouri sociale etc.) este necorespunzatoare sau lipseste. Datorita
faptului ca multe persoane de etnie roma au domiciliul inregistrat in alta localitate,
ei nu beneficiaza de ajutoare sociale, copiii lor nu frecventeaza o scoala, iar
familiile nu au acces la serviciile sociale.
Acest proiect se adreseaza in mod direct problemelor mentionate mai sus.
Prin dezvoltarea infrastructurii tehnice si sociale din regiunile selectate ale
tarii, care detin un mare procent al populatiei minoritare dezavantajate,
proiectul va crea conditii pentru integrarea socioeconomica a grupurilor-tinta.
Evitarea discriminarii ulterioare a romilor se va realiza printr-o
implementare a proiectului corespunzatoare. Astfel, se vor urma
"Principiile directoare" stabilite de U.E., O.S.C.E. si Consiliul
Europei, care mentioneaza ca "toti pasii din cadrul procesului de
rezolvare a situatiei locuintelor romilor vor fi dezvoltati astfel incat
identitatea lor etnica si culturala sa fie conservata".
Contributia P.N.U.D.
Veriga lipsa din politicile de integrare a romilor o constituie pregatirea
si ocuparea profesionala a acestora, aceste date fiind posibile conform unui
studiu realizat de P.N.U.D. si Organizatia Internationala a Muncii (OIM).
Gradul de ocupare profesionala a romilor in Romania este mai mic decat cel al
populatiei la nivel national. Implicarea femeilor de nationalitate roma pe
piata muncii este deosebit de redusa - procentul acestora fiind de 4 ori mai
mare decat la nivel national. Participarea lor economica este partial limitata
din cauza lipsei de calificare profesionala.
Experienta P.N.U.D.
P.N.U.D. este o organizatie puternic implicata in imbunatatirea
oportunitatilor de dezvoltare a grupurilor vulnerabile. Raportul regional de
dezvoltare umana, publicat de Biroul regional P.N.U.D., "Cum sa eviti
capcana dependentei", arata ca indicele de dezvoltare umana pentru romii
din Romania este cel mai scazut din intreaga regiune. In acest context,
integrarea sociala, ca unul dintre domeniile-cheie de actiune ale P.N.U.D.
Romania, are ca scop ameliorarea oportunitatilor de dezvoltare pentru romi,
urmarind cresterea nivelului de trai pentru atingerea obiectivelor de
dezvoltare ale mileniului.
Proiectul propus va juca un rol foarte important in acest sens.
In trecut, P.N.U.D. Romania a organizat un seminar privind imbunatatirea
situatiei romilor in Romania, precum si alte proiecte in vederea cresterii
nivelului de trai, avand drept tinta comunitatile de romi (credit union,
microintreprinderi, centre de dezvoltare comunitara etc.). In acest sens
P.N.U.D. Romania reprezinta un partener de incredere al Guvernului,
sprijinindu-l in eforturile sale de implementare a Strategiei nationale de
imbunatatire a situatiei romilor, date fiind bunele relatii si experienta in
colaborare cu autoritatile locale/centrale si organizatiile societatii civile.
P.N.U.D. Romania a lansat recent raportul "HIV/SIDA si romii din
Europa Centrala si de Est", pregatindu-se sa lanseze raportul privind
finantarile programelor pentru comunitatile de romi: "Cartea alba -
Finantari pentru comunitatile de romi din Romania".
Raportul "HIV/SIDA si romii din Europa Centrala si de Est"
reprezinta primul studiu de acest gen, abordand problematica HIV/SIDA si
raspandirea ei in randul romilor din Europa Centrala si de Est. Ca atare,
raportul constituie un prim pas necesar pentru centralizarea unor informatii
despre problematica sociala complexa generata de fenomenul HIV/SIDA in randul
populatiei vulnerabile si marginalizate. Viziunea de ansamblu sustinuta de
acest raport serveste ca baza pentru cercetari suplimentare vizand o evaluare
competenta si empirica a HIV/SIDA, precum si a minoritatii rome in Europa
Centrala si de Est.
Raportul vizeaza 4 tari din regiune: Romania, Bulgaria, Republica Moldova
si Slovacia, selectate in urma consultarii cu Biroul regional P.N.U.D.
Bratislava. Principalele recomandari propuse de raport sunt privite din prisma
pasilor necesari in vederea reducerii unor probleme principale confruntate de
romii din Europa Centrala si de Est. Se prevede ca toate eforturile si
programele sa fie implementate prin parteneriate depline si cu participarea
activa a romilor.
Initiativa P.N.U.D. de a elabora "Cartea alba - Finantari pentru
comunitatile de romi din Romania" adauga un plus de informatie in
literatura de specialitate, confirmand interesul agentiilor O.N.U. din Romania
pentru ameliorarea situatiei romilor. Aceasta publicatie isi propune sa
prezinte activitatile realizate pana in prezent in aceasta directie, prin
descrierea tuturor proiectelor/programelor propuse in beneficiul comunitatilor
de romi, precum si a institutiilor/organizatiilor nationale si internationale
care au fost implicate in finantarea acestora.
Ca structura, Cartea alba contine patru parti.
Prima parte furnizeaza o sinteza a principalelor date referitoare la
situatia romilor din Romania.
Cea de-a doua parte prezinta principalele institutii finantatoare, precum
si programele si proiectele din cadrul acestora, insotite de descrieri succinte
si de prezentari ale principalelor obiective propuse.
Principalele studii referitoare la comunitatile de romi, finantate de
institutiile mentionate in partea anterioara, vor fi detaliate in capitolul al
treilea al lucrarii, urmand ca ultima parte sa prezinte concluziile si
recomandarile formulate pe baza discutiilor formale si informale cu liderii
romilor, oficiali ai Guvernului, reprezentanti ai organizatiilor
neguvernamentale, institutii finantatoare, membri ai comisiilor
interministeriale/comitetelor de sprijin, precum si alti actori interesati in
formularea politicilor publice pentru romi.
Proiectul in curs de desfasurare, "Centru de sprijin social pentru
comunitatile de romi", isi propune dezvoltarea unui centru-pilot care sa
furnizeze servicii integrate comunitatilor de romi intr-un cadru coerent bazat
pe principii de dezvoltare durabila. Se preconizeaza ca proiectul va conduce la
o crestere a gradului de dezvoltare economica si sociala pentru comunitatile de
romi din localitatea propusa (Marasesti, judetul Vrancea), cu accent sporit
asupra categoriei care include femeile si copiii, dar si pe imbunatatirea
starii de sanatate a intregii comunitati si adoptarea unui comportament adecvat
pentru o viata mai sanatoasa.
Impactul estimat al proiectului rezida in cresterea nivelului de trai al
romilor din mai multe comunitati, prin replicarea modelului din alte tari si in
Romania. In vederea extinderii proiectului se preconizeaza colaborarea P.N.U.D.
cu parteneri nationali si internationali.
PARTEA a II-a
Strategia
Strategia nationala
Imbunatatirea situatiei romilor continua sa fie un obiectiv fundamental
pentru politica Guvernului Romaniei. Programul de guvernare cuprinde un capitol
special in acest sens, dezvoltat mai amplu in Hotararea Guvernului nr. 430/2001
privind aprobarea Strategiei Guvernului Romaniei de imbunatatire a situatiei
romilor. Documentul include un program de implementare si reprezinta un model
de colaborare intre Guvern si organizatiile neguvernamentale ale romilor. Acest
document are la baza principiile consensualismului, diviziunii sectoriale,
descentralizarii, egalitatii si diferentierii etnice. De asemenea, strategia
detine un rol semnificativ in conceptul politicii de imbunatatire a situatiei
romilor si urmareste sa stimuleze participarea lor la viata economica, sociala,
educationala si politica. Acest lucru va fi facilitat prin implicarea in
programe de dezvoltare comunitara si asistenta sectoriala, precum si prin
derularea unor programe de prevenire a discriminarii sociale si institutionale.
Implementarea strategiei este planificata pe durata a 10 ani (2001 - 2010).
Strategia a fost dezvoltata cu participarea reprezentantilor ministerelor
responsabile, precum si cu lideri si reprezentanti ai romilor de la numeroase
organizatii neguvernamentale, iar acest fapt reprezinta unul dintre punctele
forte ale acestei initiative. Directiile principale de actiune ale strategiei
sunt: administratie publica, locuinte, securitate sociala, sanatate, economie,
justitie si ordine publica, protectia copilului, educatie, cultura si culte,
comunicare si participare civica.
Guvernul Romaniei monitorizeaza cu atentie actiunile realizate in sprijinul
romilor din ultima perioada, lucru ce a dus la o revizuire a strategiei
Executivului in aceasta directie, dupa cum urmeaza:
- o abordare integrata a dezvoltarii comunitare: toate interventiile se vor
adresa intregii comunitati, chiar daca aceasta este mixta din punct de vedere
etnic; oricum se va acorda prioritate comunitatilor unde prezenta romilor este
semnificativa;
- se vor extinde abordarile multidisciplinare/multisectoriale:
interventiile sectoriale s-au dovedit a nu avea impactul scontat, fapt care a
condus la concluzia ca o abordare mai cuprinzatoare a modului de implementare a
proiectelor ar duce la crearea unor parteneriate mai puternice intre toti
actorii implicati la nivel local in problematica romilor;
- prioritizarea interventiilor cu rezultate concrete: toate programele ar
trebui sa produca o imbunatatire vizibila a situatiei comunitatilor de romi, o
atentie crescuta fiind acordata pregatirii profesionale, generarii de venituri,
reabilitarii de (mica) infrastructura, dezvoltarii unor centre comunitare etc.
Obiectivele generale ale proiectului:
- imbunatatirea conditiilor de viata ale comunitatii minoritare
dezavantajate din Romania prin extinderea si reabilitarea infrastructurii
publice din zonele-tinta cu o mare concentrare a populatiei minoritare etnice
dezavantajate;
- integrarea sociala si economica a comunitatilor minoritare dezavantajate
prin implementarea de politici active pe piata muncii in zonele-tinta;
- imbunatatirea bunelor relatii interetnice prin conservarea identitatii
etnice a comunitatilor minoritare si prin construirea unei infrastructuri
sociale in zonele-tinta;
- sprijinirea implementarii Strategiei nationale de imbunatatire a
situatiei romilor.
Obiectivele specifice ale proiectului:
1. implementarea planului de actiune al strategiei prin sustinerea
initiativelor dezvoltate de autoritatile locale si institutiile publice locale
in parteneriat cu reprezentanti ai comunitatilor de romi;
2. realizarea unei evaluari exacte a interventiilor menite sa
imbunatateasca situatia romilor dupa 1996 din Romania si evaluarea
durabilitatii rezultatelor lor.
Tipuri de activitati:
1. activitati generatoare de venit (AGV);
2. activitati de reabilitare a infrastructurii mici;
3. construirea de locuinte sociale si/sau renovarea de locuinte;
4. achizitia terenurilor agricole si cultivarea acestora.
PARTEA a III-a
Organizarea si conducerea proiectului
Principalul partener guvernamental va fi Departamentul pentru Relatii
Interetnice/Oficiul pentru Problemele Romilor, dar si alte institutii
guvernamentale locale, beneficiare ale granturilor. P.N.U.D. se va asigura ca
exista o modalitate de abordare participativa a comunitatilor de romi, astfel
incat acestea sa fie implicate activ in implementarea proiectelor la toate
nivelurile. Scopul este de a dezvolta activitati complementare celor realizate
de alte organizatii in cadrul comunitatii.
Proiectul se bazeaza pe o stransa colaborare intre institutiile
guvernamentale centrale, autoritati locale, organizatii neguvernamentale si
P.N.U.D., care vor fi parteneri implicati direct in implementarea proiectului,
cu roluri si responsabilitati clar definite.
Proiectul va fi implementat conform procedurii P.N.U.D. de executie
nationala. Agentia de executie a proiectului va fi Departamentul pentru Relatii
Interetnice (D.R.I.). D.R.I. va desemna un director de proiect care va urmari
atingerea obiectivelor proiectului in conformitate cu prezentul document. Intalnirile
vor fi realizate lunar intre reprezentantii P.N.U.D. si directorul de proiect.
Proiectul va fi implementat de P.N.U.D. in stransa colaborare cu D.R.I.
Echipa proiectului va fi implicata in activitatile curente de organizare,
conducere si monitorizare ale proiectului inclusiv, in activitatile formale si
informale de monitorizare (vizite in teren, comitete de evaluare, rapoarte
narative si financiare). D.R.I. va fi responsabil de pregatirea Termenilor de
referinta pentru activitatile proiectului inclusiv, pentru evaluarea
proiectului (evaluare finala si partiala). Personalul D.R.I. din Bucuresti, dar
si expertii regionali ai D.R.I. se vor implica activ in solutionarea
problemelor aparute pe parcursul implementarii proiectului.
Echipa proiectului si managerul de proiect vor fi selectati de catre o
comisie formata din reprezentanti ai D.R.I. si P.N.U.D. si vor fi contractati
de catre P.N.U.D. De preferat, acestia vor fi selectati dintre persoanele cu
experienta in derularea de proiecte similare cu finantare de la U.E. Echipa
proiectului va lucra in stransa colaborare cu personalul D.R.I. pentru a
asigura comunicarea zilnica si intarirea capacitatii echipei D.R.I. Echipa
proiectului si managerul de proiect vor raspunde in fata P.N.U.D. pentru realizarea
la timp a rezultatelor proiectului. Echipa proiectului va fi alcatuita din:
- 3 coordonatori regionali de proiect;
- 2 supervizori tehnici (constructii si activitati antreprenoriale);
- 1 sociolog, expert in dezvoltare comunitara, care va actiona ca mediator;
- 1 administrator;
- 1 secretar.
Managerul de proiect va fi responsabil de realizarea proiectului, conform
graficului activitatilor, bugetului, obiectivelor generale si specifice, asa
cum sunt ele prevazute in prezentul document. Managerul de proiect va lua
decizii pentru a asigura buna desfasurare a proiectului. Orice dificultati
majore vor fi solutionate in colaborare de catre P.N.U.D. si D.R.I. De
asemenea, managerul de proiect va pregati raportul anual de activitate si il va
inainta spre aprobare partenerilor mentionati mai sus.
Managerul de proiect si echipa proiectului vor avea urmatoarele
responsabilitati care vor fi asumate in stransa colaborare cu personalul
D.R.I.:
- coordonarea activitatilor zilnice ale proiectului;
- pregatirea contractelor (personal, consultanti, contracte de finantare,
echipamente);
- monitorizarea activitatilor proiectului la nivel local;
- efectuarea tuturor platilor in cadrul proiectului;
- administrarea conturilor proiectului;
- pregatirea si inaintarea rapoartelor narative si financiare catre
D.R.I./S.G.G.;
- organizarea de activitati si evenimente de informare publica.
In numele P.N.U.D., managerul de proiect va mentine legatura cu partile
implicate in implementarea proiectului la nivel local:
1. autoritatile locale si centrale;
2. partenerii finantatori;
3. organizatiile neguvernamentale ale romilor.
Managerul de proiect va pregati un plan de lucru in conformitate cu
responsabilitatile fiecarui partener, stipulate in documentul de proiect, si in
stransa colaborare cu reprezentantii P.N.U.D., D.R.I., S.G.G. si cu
coordonatorii regionali de proiect.
Coordonatorii regionali de proiect in colaborare cu reprezentantii
autoritatilor locale si ai organizatiilor neguvernamentale locale ale romilor
vor organiza selectia si instruirea personalului care va realiza activitatile
din cadrul proiectelor locale. Coordonatorii regionali de proiect vor pregati
rapoarte lunare pe care le vor inainta managerului de proiect la sfarsitul
fiecarei luni.
P.N.U.D.
P.N.U.D. va avea responsabilitatea generala pentru managementul proiectului
si va cofinanta acest proiect. P.N.U.D. va fi responsabil de distribuirea
fondurilor catre autoritatile locale. Regulile si regulamentele P.N.U.D. se vor
aplica tuturor activitatilor legate de proiect. P.N.U.D. va pregati si va
actualiza planurile de lucru si va folosi propriile mecanisme pentru
monitorizare si evaluare, asa cum sunt descrise in cele ce urmeaza. P.N.U.D. va
folosi propriile mecanisme pentru a analiza situatia financiara si a realiza
rapoarte exacte si de actualitate ale proiectului.
P.N.U.D. va monitoriza implementarea proiectului, asigurand conformitatea
cu regulile si procedurile relevante pentru executia la nivel national.
Cheltuielile din buget si orice propuneri de modificare a activitatilor
bugetare vor fi analizate si aprobate de grupul de parteneriat tripartit
alcatuit din P.N.U.D., agentia de executie si agentii locali de implementare.
Acest grup tripartit se va intalni cel putin o data pe an pentru a analiza
progresul proiectului.
PARTEA a IV-a
Monitorizare si evaluare
Proiectul definit in prezentul document va fi supus procedurilor standard
de monitorizare si evaluare ale P.N.U.D. in conformitate cu manualul de
programe al P.N.U.D. In plus, pot fi utilizate alte proceduri de monitorizare
si evaluare cerute de donatori si parteneri de cofinantare, in cazul in care
procedurile P.N.U.D. nu sunt considerate suficiente.
In cadrul unei intalniri de lucru proiectul va fi supus in luna decembrie
unei revizii realizate de catre D.R.I. si P.N.U.D. Directorul de proiect va
prezenta un raport de activitate la fiecare intalnire de acest gen. Un raport
final de activitate va fi pregatit la incheierea proiectului. Toate rapoartele
vor fi pregatite (in draft) si distribuite tuturor partilor cu mult timp
inainte pentru a permite examinarea lor. Personalul D.R.I. si al P.N.U.D. vor
realiza monitorizarea permanenta a proiectului prin vizite in teren.
In plus fata de intalnirile periodice ale partenerilor pentru discutarea
rezultatelor intermediare, proiectul va fi supus controalelor financiare
obisnuite ale programelor P.N.U.D. implementate conform procedurii de executie
nationale (audit anual).
PARTEA a V-a
Contextul legal
Acest document de proiect reprezinta instrumentul la care se face referire
in art. 1 din Acordul-standard de asistenta dintre Guvernul Romaniei si
Programul Natiunilor Unite pentru Dezvoltare, semnat la 23 ianuarie 1991.
Proiectul va fi implementat conform regulilor si procedurilor P.N.U.D.
Urmatoarele tipuri de modificari ale acestui document de proiect pot fi
facute numai cu semnatura reprezentantului rezident al P.N.U.D., care trebuie
sa se asigure ca ceilalti semnatari ai documentului de proiect nu au nici o
obiectie fata de modificarile propuse:
- modificarea sau completarea oricarei anexe la documentul de proiect;
- modificari ce nu implica schimbari semnificative ale obiectivelor
imediate, rezultatelor sau activitatilor proiectului, dar care sunt cauzate de
reorganizarea deja aprobata a resurselor sau de cresterea costurilor ca urmare
a inflatiei;
- revizii anuale obligatorii care reorganizeaza etapele de distribuire a
resurselor aprobate sau reflecta cresterea costurilor pentru experti ori a
altor costuri ca urmare a inflatiei sau care iau in considerare flexibilitatea
agentiei privind cheltuielile.
Matricea logica a rezultatelor si resurselor proiectului
________________________________________________________________________________
Rezultatul scontat la nivel national, asa cum este el mentionat in
Programul-cadru al resurselor nationale:
Reforma sistemului de protectie sociala/stabilirea celor mai vulnerabile
grupuri ale societatii ca grupuri-tinta
________________________________________________________________________________
Indicatorul rezultatului, conform Programului-cadru de rezultate si
resurse:
Procentul persoanelor sarace incluse in sistemul de protectie sociala/capacitatea
crescuta a celor saraci de a-si imbunatati nivelul de trai
________________________________________________________________________________
Domeniul strategic din Programul-cadru de resurse: Accesul la servicii
sociale de baza si sisteme pentru managementul riscului si cresterea numarului
de locuri de munca la nivel local si national
TTF Service Line: Servicii sociale de baza
________________________________________________________________________________
Strategia de parteneriat: Proiectul presupune o stransa colaborare cu
D.R.I. Proiectul se bazeaza pe o stransa colaborare intre P.N.U.D., D.R.I.,
autoritatile locale din judetele/orasele selectate si organizatiile
neguvernamentale ale romilor recunoscute pentru rezultatele obtinute in
programele de incluziune sociala
________________________________________________________________________________
Titlul si numarul proiectului: Urbanizarea si dezvoltarea sociala a
regiunilor cu populatie dominant minoritara
________________________________________________________________________________
Rezultate Rezultate anuale Activitati Contributii
nationale
scontate
________________________________________________________________________________
Rezultat 1 Rezultat anual pentru 2004: Activitatea 1.1 Echipa
Asigurarea Organizarea activitatilor Selectarea si proiectului
monitorizarii de monitorizare si evaluare contractarea echipei si
personalul
si evaluarii si elaborarea rapoartelor proiectului pentru D.R.I.
permanente a aferente activitatile de
proiectului si monitorizare
intocmirea
rapoartelor de
monitorizare
si evaluare
________________________________________________________________________________
Rezultat 2 Rezultat anual pentru 2004: Activitatea 2.1
Subcontracte:
Derularea unei Organizarea a cel putin Conferinte de presa,
campanii de doua conferinte de presa pregatirea
informare si Elaborarea a cel putin unei materialelor de presa
constientizare brosuri de prezentare a si a brosurilor de
a opiniei proiectului prezentare a
publice la Rezultat anual pentru 2005: proiectului
nivel national Organizarea unei conferinte Activitatea 2.2
si local si de presa finale Culegerea de date
realizarea Rezultat anual pentru 2005: despre proiectele si
unui studiu Lansarea unui raport final programele care s-au
detaliat al despre proiectele si adresat problematicii
impactului programele derulate in romilor
programelor sprijinul romilor intre
anterioare 1994 - 2004
avand ca
grup-tinta
comunitatile
de romi in
Romania pe
parcursul
ultimilor
10 ani
________________________________________________________________________________
Rezultat 3 Rezultat anual pentru 2004: Activitatea 3.1
Subcontracte:
Instruirea Numarul de persoane din Identificarea si
membrilor minoritatile-tinta, selectarea
comunitatii de beneficiare ale serviciilor persoanelor care
romi in vederea de instruire in initierea vor beneficia de
initierii si si administrarea unei instruire in
administrarii afaceri initierea si
unei activitati Rezultat anual pentru 2005: administrarea unei
generatoare de Cresterea numarului de afaceri, prin
venit; servicii persoane dintre intermediul unei
oferite in minoritatile-tinta, campanii de informare
numeroase beneficiare ale serviciilor Activitatea 3.2
localitati de instruire in initierea Organizarea si
si administrarea unei sustinerea cursurilor
afaceri de instruire in
administrarea unei
afaceri pentru
beneficiarii
selectati
________________________________________________________________________________
Rezultat 4 Rezultat anual pentru 2005: Activitatea 4.1
Subcontracte:
Achizitionarea Numar de metri patrati de Identificarea
unor terenuri teren agricol dat in terenurilor agricole
agricole pentru folosinta comunitatilor de disponibile in cadrul
comunitatile romi localitatilor
dezavantajate beneficiare
de romi Activitatea 4.2
Acordarea terenurilor
identificate
comunitatilor locale
de romi pentru a fi
folosite
Activitatea 4.3
Pregatire
profesionala in
activitati agricole
si sprijin financiar
acordat comunitatilor
de romi
________________________________________________________________________________
Rezultat 5 Rezultat anual pentru 2004: Activitatea 5.1
Subcontracte:
Construirea Numarul de metri de retea Lansarea licitatiei,
de locuinte de alimentare cu apa selectarea si
sociale si construiti contractarea firmelor
reabilitarea Numarul de metri patrati de de constructii
infrastructurii drumuri construite Activitatea 5.2
mici in zonele Numarul de metri de retea Selectarea prin
cu populatie de canalizare construiti concurs si
majoritara de Numarul de locuinte contractarea unor
romi sociale construite si supervizori
dotate independenti in
domeniul lucrarilor
de constructii
Activitatea 5.3
Asigurarea
monitorizarii
permanente a
lucrarilor de
constructii si a
crearii de locuri de
munca temporare
________________________________________________________________________________
ANEXA 3
BUGETUL PROIECTULUI
a) Contributia S.G.G.
_______________________________________________________________________
Tipuri de cheltuieli Suma Suma
(mii lei) (dolari S.U.A.)*)
_______________________________________________________________________
Servicii contractuale (granturi) 60.000.000 1.764.706
Dezvoltarea capacitatii institutionale 4.000.000 117.647
_______________________________________________________________________
TOTAL: 64.000.000 1.882.353
_______________________________________________________________________
*) S-a luat in considerare un curs de referinta mediu de 34.000 lei pentru
1 dolar S.U.A.
b) Contributia P.N.U.D.
_______________________________________________________________________
Tipuri de cheltuieli Suma*)
(dolari S.U.A.)
_______________________________________________________________________
Servicii contractuale (granturi) 34.500
Administrare proiect 85.500
_______________________________________________________________________
TOTAL: 120.000
_______________________________________________________________________
*) Platile din contributia P.N.U.D se vor efectua in lei la cursul de
schimb O.N.U. din ziua platii.
TOTAL BUGET: 2.002.353 dolari S.U.A.