HOTARARE Nr. 58 din 25 ianuarie 1995
privind infiintarea Regiei Autonome a Lignitului Oltenia si a Regiei Autonome a
Carbunelui Ploiesti
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 28 din 7 februarie 1995
Guvernul Romaniei hotaraste:
Art. 1
Se aproba infiintarea, ca persoane juridice, a Regiei Autonome a Lignitului
Oltenia si a Regiei Autonome a Carbunelui Ploiesti, prin divizarea Regiei
Autonome a Lignitului Targu Jiu care se desfiinteaza.
Sediul, patrimoniul si obiectul de activitate al regiilor autonome
infiintate sunt prevazute in anexa nr. 1.
Art. 2
Regiile autonome infiintate potrivit prevederilor art. 1 se organizeaza si
functioneaza in conformitate cu prevederile regulamentelor de organizare si
functionare prevazute in anexele nr. 2.1. si 2.2.
Art. 3
Defalcarea bugetului de venituri si cheltuieli, aprobat pentru Regia
Autonoma a Lignitului Targu Jiu prin Hotararea Guvernului nr. 548/1994, intre
cele doua regii care se infiinteaza potrivit art. 1, se face prin protocol, sub
directa coordonare a Ministerului Industriilor.
Art. 4
Hotararea Guvernului nr. 1211/1990 privind infiintarea Regiei Autonome a
Lignitului din Romania si Hotararea Guvernului nr. 548/1994 pentru aprobarea
bugetelor de venituri si cheltuieli pe anul 1994 ale regiilor autonome care isi
desfasoara activitatea sub autoritatea ministerelor si a altor organe de
specialitate ale administratiei centrale se modifica in mod corespunzator.
Art. 5
Anexele nr. 1, 2.1. si 2.2. fac parte integranta din prezenta hotarare.
PRIM-MINISTRU
NICOLAE VACAROIU
Contrasemneaza:
Ministrul industriilor,
Dumitru Popescu
p. Ministru de stat,
ministrul finantelor,
Dan Mogos,
secretar de stat
p. Ministru de stat,
presedintele Consiliului
pentru Coordonare,
Strategie si Reforma Economica,
Puwak Hildegard,
secretar de stat
ANEXA 1
LISTA
regiilor autonome care se infiinteaza prin reorganizarea Regiei Autonome a
Lignitului Targu Jiu
-----------------------------------------------------------------------------
Nr. Denumirea Obiectul Sediul Patrimoniul net Unitatea
crt. regiei autonome de activitate (mii lei) care se
care se al regiei reorganizeaza
infiinteaza autonome
-----------------------------------------------------------------------------
1. Regia - gestionarea si protectia Str. Tudor 1.746.682.344 Regia
Autonoma a zacamintelor de lignit Vladimirescu Autonoma
Lignitului si antracit incredintate nr. 1 - 15, a
Oltenia in administrare; Targu Jiu, Lignitului
- extractia lignitului si a judetul Gorj Targu Jiu
antracitului din cariere
si din subteran,
prepararea si
comercializarea
acestora;
- executarea de lucrari
miniere de deschidere si
pregatire in subteran si
de descoperta in cariere;
- executarea de lucrari de
cercetare geologica si
tehnologica in extinderea
perimetrelor aflate in
exploatare si pentru
cresterea gradului de
cunoastere a zacamintelor
care se exploateaza;
- mentinerea si dezvoltarea
capacitatilor existente,
deschiderea de noi campuri
miniere;
- elaborarea de studii,
proiecte si documentatii
proprii in vederea
imbunatatirii activitatii
tehnologice;
- lucrari pentru
intretinerea, repararea,
confectionarea pieselor
de schimb si utilajelor
proprii necesare
obiectului de activitate;
- constructii-montaje
miniere in subteran si
la suprafata;
- actiuni de import-export
si de cooperare economica
internationala;
- asigurarea mesei calde si
a cazarii pentru nevoile
regiei autonome;
- servicii informatice
proprii;
- perfectionarea personalului
din activitatea proprie;
- prestarea altor servicii
legate de obiectul de
activitate al regiei
autonome, in conditiile legii.
2. Regia Autonoma- gestionarea si protectia Ploiesti 382.043.008 Regia
a zacamintelor de lignit, str. Autonoma
Carbunelui carbune brun si turba Bobalna a
Ploiesti din perimetrele nr. 2, Lignitului
incredintate in judetul Targu Jiu
administrare;
- extractia lignitului, Prahova
carbunelui brun si turbei
din subteran si cariera,
prepararea si
comercializarea acestora;
- executarea de lucrari
miniere de deschidere si de
pregatire in subteran si
de descoperta in cariere;
- executarea de lucrari de
cercetare geologica si
tehnologica in
extinderea perimetrelor
aflate in exploatare si
pentru cresterea gradului
de cunoastere a
zacamintelor care
se exploateaza;
- mentinerea si dezvoltarea
capacitatilor existente,
deschiderea de noi
campuri miniere;
- elaborarea de studii,
proiecte si documentatii
proprii, in vederea
imbunatatirii activitatii
tehnologice;
- lucrari pentru
intretinerea si repararea
utilajelor proprii,
necesare
realizarii obiectului
principal de activitate;
- constructii-montaje
miniere in subteran si
la suprafata;
- actiuni de import-export
si de cooperare economica
internationala;
- asigurarea mesei calde si
a cazarii pentru nevoile
regiei autonome;
- perfectionarea personalului
lui in activitatea proprie;
- servicii informatice
proprii;
- prestarea altor servicii
legate de obiectul de
activitate al regiei
autonome, in conditiile
legii.
-----------------------------------------------------------------------------
ANEXA 2.1
REGULAMENTUL DE ORGANIZARE SI FUNCTIONARE
al Regiei Autonome a Lignitului Oltenia
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Regia Autonoma a Lignitului Oltenia este persoana juridica si functioneaza
pe baza de gestiune economica si autonomie financiara.
Activitatea acesteia se desfasoara pe baza prezentului regulament si a
legislatiei in vigoare.
Art. 2
Sediul central al Regiei Autonome a Lignitului Oltenia este in Targu Jiu,
str. Tudor Vladimirescu nr. 1 - 15, judetul Gorj.
Regia autonoma are in structura sa subunitatile mentionate in anexa la
prezentul regulament.
Aceste subunitati, necesare realizarii obiectului de activitate, nu au
personalitate juridica, dispun de autonomie limitata, iar relatiile dintre ele
si regia autonoma, cat si modalitatea de constituire sunt reglementate in
prezentul regulament.
CAP. 2
Obiectul de activitate
Art. 3
Regia Autonoma a Lignitului Oltenia are urmatorul obiect de activitate:
gestionarea si protectia zacamintelor de lignit si antracit incredintate in
administrare; extractia lignitului si antracitului din cariere si din subteran,
prepararea si comercializarea acestora; executarea de lucrari miniere de
deschidere si pregatire in subteran si de descoperta in cariere; executarea de
lucrari de cercetare geologica si tehnologica in extinderea perimetrelor aflate
in exploatare si pentru cresterea gradului de cunoastere a zacamintelor care se
exploateaza; mentinerea si dezvoltarea capacitatilor existente, precum si
deschiderea de noi campuri miniere; elaborarea de studii, proiecte si
documentatii proprii in vederea imbunatatirii activitatii tehnologice; lucrari
pentru intretinerea, repararea, confectionarea pieselor de schimb si utilajelor
proprii necesare obiectului de activitate; constructii-montaje miniere in
subteran si la suprafata; actiuni de import-export si de cooperare economica
internationala; asigurarea mesei calde si a cazarii pentru nevoile regiei
autonome; servicii informatice proprii; perfectionarea personalului din activitatea
proprie; prestarea altor servicii legate de obiectul de activitate al regiei
autonome in conditiile legii.
Art. 4
Modificarea obiectului de activitate al Regiei Autonome a Lignitului
Oltenia se face numai prin hotarare a Guvernului.
Regia Autonoma a Lignitului Oltenia nu poate desfasura alte activitati in
afara celor mentionate in art. 3.
CAP. 3
Patrimoniul
Art. 5
Regia Autonoma a Lignitului Oltenia are, conform bilantului incheiat la
data de 30 iunie 1994, un patrimoniu net in valoare de 1.746.682.344 mii lei,
recalculat conform Hotararii Guvernului nr. 500/1994, din care 1.623.476.528
mii lei mijloace fixe la valoarea ramasa si de 123.205.816 mii lei mijloace
circulante.
Art. 6
Regia Autonoma a Lignitului Oltenia administreaza bunurile publice
incredintate cu diligenta unui bun proprietar.
Bunurile proprietate publica sunt inalienabile, nu se afla in circuitul
civil, potrivit legii, si se vor evidentia in mod distinct in patrimoniul
regiei autonome. Aceste bunuri pot fi concesionate sau inchiriate in conditiile
legii.
Crearea de noi bunuri publice, precum si dezafectarea unor asemenea bunuri
se pot face cu aprobarea Guvernului.
In exercitarea dreptului de proprietate, regia autonoma poseda, foloseste
si dispune, in conditiile legii, de bunurile aflate in patrimoniul sau, altele
decat cele publice, in scopul realizarii obiectului sau de activitate si
beneficiaza de rezultatele utilizarii acestora.
Patrimoniul regiei autonome poate fi micsorat, respectiv marit, prin
hotarare a Guvernului.
CAP. 4
Structura regiei autonome
Art. 7
Structura organizatorica a Regiei Autonome a Lignitului Oltenia se aproba
de consiliul de administratie, la propunerea directorului general. Consiliul de
administratie poate aproba si infiintarea altor subunitati in structura regiei
autonome.
De asemenea, consiliul de administratie stabileste relatiile dintre
subunitatile aflate in structura regiei autonome, precum si relatiile acestora
cu tertii si le poate acorda imputernicire de reprezentare in numele regiei, in
domeniile tehnic, economic, comercial, administrativ, financiar, juridic,
precum si in alte domenii specifice obiectului de activitate al acesteia.
Modul de organizare a subunitatilor componente ale regiei autonome si
structura organelor de conducere se stabilesc de consiliul de administratie.
Art. 8
Prin delegare de competenta, unitatile din structura regiei autonome au
atributiile stabilite de catre consiliul de administratie, cu urmatoarele
limitari:
- nu pot incheia direct operatiuni financiare pentru obtinerea de subventii
de la bugetul de stat;
- nu pot efectua operatiuni de comert exterior.
Subunitatile din structura regiei autonome raspund in fata consiliului de administratie
de indeplinirea tuturor atributiilor, responsabilitatilor si competentelor
incredintate de acesta prin hotarari si decizii de imputernicire.
Art. 9
Regia Autonoma a Lignitului Oltenia are in structura directii, servicii,
birouri si compartimente.
Normele de structura si organele de conducere pentru directii, servicii,
birouri si compartimente se stabilesc de catre consiliul de administratie.
Art. 10
Atributiile si responsabilitatile directiilor, serviciilor, birourilor si
compartimentelor din structura regiei autonome se stabilesc prin regulament
aprobat de consiliul de administratie.
CAP. 5
Organele de conducere
Art. 11
Conducerea Regiei Autonome a Lignitului Oltenia revine consiliului de
administratie, al carui presedinte este directorul general al regiei.
Activitatea curenta a regiei autonome este condusa de directorul general,
numit de ministerul de resort pe baza de concurs.
Relatiile dintre Ministerul Industriilor, ca reprezentant al statului prin
care acesta isi exercita prerogativele in domeniul de activitate al regiei
autonome, si directorul general al regiei se stabilesc prin contractul de
management.
Art. 12
Consiliul de administratie se numeste prin ordin al ministrului
industriilor, pe o perioada de 4 ani, iar jumatate din numarul membrilor pot fi
inlocuiti, pe motive intemeiate, la 2 ani. Prin ordin al ministrului vor fi
desemnati presedintele si un vicepresedinte.
Managerul - directorul general al regiei autonome poate propune
ministerului de resort inlocuirea unor membri din consiliul de administratie
care desfasoara o activitate necorespunzatoare.
Consiliul de administratie este compus din 7 persoane, dupa cum urmeaza:
- directorul general al regiei autonome - presedinte;
- reprezentantul Ministerului Finantelor;
- reprezentantul Ministerului Industriilor;
- ingineri, tehnicieni, economisti si juristi, specializati in domeniul de
activitate al regiei, dintre care unui va fi desemnat in calitate de vicepresedinte.
Art. 13
Membrii consiliului de administratie:
a) se numesc in conformitate cu prevederile art. 12;
b) isi pastreaza calitatea de angajati la institutia sau unitatea de la
care provin si toate drepturile si obligatiile derivand din aceasta calitate;
c) sunt platiti pentru activitatea desfasurata in aceasta calitate cu o
indemnizatie stabilita de consiliul de administratie. Limita maxima a
indemnizatiei se stabileste de ministrul industriilor.
Acestia nu pot face parte din mai mult de doua consilii de administratie
sau participa la societati comerciale cu care respectiva regie autonoma
intretine relatii de afaceri sau are interese contrare.
Nu pot fi membri in consiliul de administratie persoanele care, potrivit
legii, sunt incapabile sau au fost condamnate pentru gestiune frauduloasa, abuz
de incredere, fals si uz de fals, inselaciune, delapidare, marturie mincinoasa,
dare sau luare de mita, precum si pentru alte infractiuni de aceeasi natura.
Sunt incompatibili cu calitatea de membru al consiliului de administratie
cei care, personal ori sotul, rudele sau afinii pana la gradul al doilea
inclusiv, sunt, in acelasi timp, patroni sau asociati la societati comerciale
cu capital privat cu acelasi profil sau cu care regia autonoma se afla in
relatii comerciale directe.
Art. 14
Consiliul de administratie isi desfasoara activitatea in baza propriului
regulament de functionare si a legislatiei in vigoare si hotaraste in
problemele privind activitatea regiei autonome, cu exceptia celor care,
potrivit legii, sunt date in competenta managerului.
Consiliul de administratie se intruneste lunar si ori de cate ori este
necesar, la convocarea presedintelui sau a unei treimi din numarul membrilor
sai.
El este prezidat de presedinte, iar in lipsa acestuia, de catre
vicepresedinte.
Pentru valabilitatea deciziilor este necesara prezenta a cel putin 2/3 din
numarul membrilor consiliului de administratie; deciziile se iau cu majoritatea
absoluta a membrilor prezenti.
Dezbaterile consiliului de administratie au loc conform ordinii de zi,
stabilita pe baza proiectului comunicat de presedinte cu cel putin 5 zile
inainte de data tinerii sedintei.
Acestea se consemneaza in procesul-verbal al sedintei, care se scrie
intr-un registru sigilat si parafat de presedintele consiliului de
administratie. Procesul-verbal se semneaza de catre membrii prezenti ai
consiliului de administratie.
Consiliul de administratie poate delega unuia sau mai multor membri ai sai
unele imputerniciri pe probleme limitate si poate recurge la experti pentru
studierea anumitor probleme.
In relatiile cu tertii, regia autonoma este reprezentata de catre
directorul general sau, in lipsa lui, de catre un director executiv.
Cel care reprezinta regia autonoma semneaza actele care o angajeaza fata de
terti.
Consiliul de administratie va putea exercita orice act care este legat de
administrarea regiei autonome.
Membrii consiliului de administratie vor putea exercita orice act care este
legat de administrarea regiei autonome, in interesul acesteia, in limitele
prevederilor legale si ale drepturilor ce li se confera.
Membrii consiliului de administratie raspund individual sau solidar, dupa
caz, fata de regia autonoma pentru prejudiciile rezultate din infractiuni sau
abateri de la dispozitiile legale, pentru abaterile de la regulament sau pentru
greseli in administrarea regiei autonome.
In astfel de situatii, ei pot fi revocati prin ordin al ministrului
industriilor.
Art. 15
Atributiile, raspunderile si competentele consiliului de administratie sunt
urmatoarele:
15.1. asigura elaborarea bugetelor de venituri si cheltuieli anuale, precum
si fundamentarea acestora pe fiecare capitol, si le depune la Ministerul
Industriilor in vederea aprobarii prin hotarare a Guvernului;
15.2. raspunde de executia veniturilor si cheltuielilor, influenteaza
asupra factorilor care le determina in vederea cresterii productivitatii si
eficientei economice si raporteaza trimestrial ministerului de resort asupra
rezultatelor obtinute;
15.3. aproba programul de productie si stabileste masurile de crestere a
eficientei acesteia;
15.4. stabileste, dupa caz, conditiile minimale pentru asigurarea
serviciilor de interes public din domeniul de activitate al regiei autonome si
urmareste respectarea acestora;
15.5. hotaraste cu privire la investitiile ce urmeaza a fi realizate,
potrivit obiectului de activitate al regiei, care se finanteaza din surse
proprii, credite bancare sau alocatii de la bugetul de stat;
15.6. propune, potrivit reglementarilor legale, investitiile a caror
aprobare este in competenta altor organe;
15.7. aproba structura organizatorica si functionala a regiei autonome;
15.8. stabileste tactica si strategia de management, marketing,
restructurare potrivit competentelor acordate;
15.9. stabileste principiile de salarizare, modul de corelare a salariilor
cu munca efectiv prestata, respectandu-se salariul minim pe economie prevazut
de lege si prevederile contractului colectiv de munca;
15.10. raspunde de administrarea eficienta, cu respectarea prevederilor
legii, a patrimoniului regiei autonome;
15.11. aproba utilizarea fondurilor valutare;
15.12. stabileste nivelul creditelor si modul de rambursare a acestora;
15.13. aproba asocierea, potrivit legii, cu persoane fizice sau juridice
din tara si din strainatate;
15.14. aproba instrainarea bunurilor apartinand regiei autonome, potrivit
legii;
15.15. asigura conditiile necesare indeplinirii contractului de management;
15.16. stabileste politici pentru protectia mediului inconjurator si
securitatea muncii, potrivit reglementarilor legale;
15.17. analizeaza bilantul contabil anual si elaboreaza raportul asupra
activitatii desfasurate de regia autonoma in anul precedent;
15.18. hotaraste constituirea fondului de rezerva, a fondului de
dezvoltare, precum si a altor fonduri necesare regiei autonome;
15.19. hotaraste in orice alte probleme privind activitatea regiei cu
exceptia celor date, in competenta altor organe, potrivit legii;
15.20. rezolva alte probleme in baza competentelor prevazute de legislatia
in vigoare.
Art. 16
Membrii consiliului de administratie si directorul general sunt
raspunzatori pentru indeplinirea tuturor atributiilor si a obligatiilor ce le
revin.
Membrii consiliului de administratie care s-au impotrivit luarii unei
decizii ce s-a dovedit pagubitoare pentru regia autonoma nu raspund, daca au
consemnat expres punctul lor de vedere in registrul de sedinte al consiliului
de administratie si au anuntat in scris, despre aceasta, ministerul de resort.
Membrii consiliului de administratie care nu au respectat prevederile art.
13 alin. 2, 3 si 4 vor raspunde pentru daunele ce au rezultat, din aceasta
cauza, pentru regia autonoma.
Art. 17
Pentru luarea unor decizii complexe, consiliul de administratie poate
atrage in activitatea de analiza consilieri si consultanti din diferite
sectoare. Activitatea acestora va fi compensata material conform intelegerii,
pe baza de contract, indemnizatia neputand depasi 20% din salariul directorului
general.
Art. 18
Anual, consiliul de administratie prezinta Ministerului Industriilor un
raport asupra activitatii din perioada expirata si asupra programului de
activitate pe anul in curs.
Art. 19
Directorul general al regiei autonome conduce activitatea curenta a
acesteia si o reprezinta in relatiile cu autoritatile publice, precum si cu
persoanele fizice si juridice.
In realizarea contractului de management, directorul general:
- aduce la indeplinire obiectivele si criteriile de performanta prevazute
in contract;
- prezinta trimestrial Ministerului Industriilor situatia
economico-financiara a regiei autonome, precum si informatiile, studiile de
fezabilitate, proiectele si programele de restructurare, alte documentatii
privind activitatea regiei autonome, solicitate de acesta;
- negociaza si incheie contractul colectiv de munca, angajeaza si
concediaza personalul aparatului regiei autonome, numeste si revoca, prin
decizie, directorii subunitatilor din structura acesteia.
CAP. 6
Bugetul de venituri si cheltuieli si administrarea acestuia. Relatiile
financiare
Art. 20
Regia Autonoma intocmeste anual bilantul contabil, bugetul de venituri si
cheltuieli si contul de profit si pierderi, dupa modelele stabilite de
Ministerul Finantelor.
Bilantul contabil anual si contul de profit si pierderi se supun spre
aprobare Ministerului Finantelor si se publica in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea a IV-a.
Art. 21
Veniturile, in care se cuprind si subventiile pe produse, precum si
cheltuielile regiei autonome, se stabilesc prin bugetul de venituri si
cheltuieli pentru fiecare exercitiu financiar.
Bugetul de venituri si cheltuieli se aproba de Guvern, cu avizul
Ministerului Finantelor si al Ministerului Industriilor.
Din veniturile realizate, regia autonoma acopera toate cheltuielile
evidentiate in costuri, precum si cheltuielile si platile prevazute a fi
suportate direct din venituri, potrivit legii.
Art. 22
Corelat cu contractele incheiate pentru productia programata, Regia
Autonoma a Lignitului Oltenia determina anual volumul de venituri de realizat,
cheltuielile totale de efectuat si cota de impozit pe profit datorata bugetului
de stat, conform legii.
Art. 23
Din veniturile realizate, regia autonoma isi acopera toate cheltuielile
evidentiate in costuri, precum si cheltuielile si platile prevazute a fi
suportate direct din venituri, potrivit legii, inclusiv pentru constituirea
fondului de rezerva, a fondului de dezvoltare si a celorlalte cheltuieli
prevazute de lege. Sumele din venituri, care se vor aloca fondului de
dezvoltare, se aproba de catre Guvern la propunerea ministerului de resort, cu
avizul Ministerului Finantelor, o data cu bugetul de venituri si cheltuieli al
regiei autonome.
Regia poate beneficia de subventii, care se aproba prin legea bugetului de
stat.
Art. 24
Pentru acoperirea cheltuielilor curente, in situatia in care, in cursul
unui an, mijloacele regiei autonome nu sunt suficiente, aceasta poate contracta
credite cu societatile comerciale bancare in valoare de cel mult 20% din
veniturile brute realizate in anul precedent sau poate emite titluri
negociabile pe piata, in aceeasi limita.
Contractarea de credite peste plafonul stabilit se face cu aprobarea
Ministerului Finantelor.
Categoriile de titluri negociabile sunt cele stabilite de lege.
Art. 25
Regia autonoma hotaraste cu privire la investitiile ce urmeaza a fi realizate
potrivit obiectului sau de activitate, finantarea efectuandu-se din surse
proprii si din credite bancare, cu exceptia investitiilor care intra sub
incidenta art. 6 si 11 din Ordonanta Guvernului nr. 15/1993.
In cazul investitiilor, altele decat cele prevazute la art. 6 din Ordonanta
Guvernului nr. 15/1993, finantate integral sau partial de la bugetul de stat,
limita de finantare se aproba o data cu legile de adoptate ale acestora, iar
regia autonoma are obligatia ca in executia bugetului de venituri si cheltuieli
sa se incadreze in alocatiile bugetare aprobate.
Executia investitiilor prevazute la alin. 1 si 2 se adjudeca pe baza de
licitatie publica, organizata potrivit legii care reglementeaza achizitiile
publice.
Contractarea de credite mai mari de 500 milioane lei, in vederea realizarii
de investitii de natura celor prevazute la alin. 1 si 2, se efectueaza cu
aprobarea ministerului de resort, pe baza avizului prealabil al Ministerului
Finantelor.
Art. 26
Operatiunile de incasari si plati ale regiei autonome se efectueaza prin
conturi deschise la banci comerciale cu sediul in Romania.
Art. 27
Regia autonoma isi va organiza controlul financiar preventiv si controlul
financiar de gestiune, potrivit legii.
CAP. 7
Relatii comerciale
Art. 28
Preturile de livrare la produsele, lucrarile si serviciile executate de
regia autonoma se stabilesc in conditiile legii.
Preturile si tarifele la bunurile si serviciile de interes public care fac
obiectul activitatii regiei autonome, pentru care concurenta este exclusa sau
substantial restransa datorita existentei unui monopol, sunt supuse controlului
instituit de Guvern.
Art. 29
Livrarea produselor se va face pe baza de contracte, in care vor fi
mentionate clauze asiguratorii si penalitati pentru nerespectarea conditiilor
si termenelor de plata, in conditiile legii.
Art. 30
Contractarea de lucrari si servicii necesare regiei autonome se va face, de
regula, pe baza de licitatie. Pentru lucrarile si serviciile cu valoare
scazuta, consiliul de administratie poate aproba contractarea pe baza de
analiza de oferte, in conditiile legii.
In cazul angajarii raspunderii contractuale sau delictuale a regiei
autonome, creditorii pot cere executarea silita numai asupra bunurilor
proprietatea regiei.
CAP. 8
Dispozitii finale
Art. 31
Legile de orice fel in care este implicata regia autonoma sunt de
competenta instantelor judecatoresti de drept comun, potrivit legii.
Art. 32
Prezentul regulament se completeaza cu celelalte reglementari legale.
ANEXA 2.1.1
la regulament
LISTA
subunitatilor din structura Regiei Autonome a Lignitului Oltenia
- Sucursala miniera Motru (include si fosta sucursala miniera Mehedinti)
- Sucursala miniera Rovinari (include si fosta sucursala miniera Jilt)
- Sucursala miniera Berbesti.
ANEXA 2.2
REGULAMENTUL
de organizare si functionare a Regiei Autonome a Carbunelui Ploiesti
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Regia Autonoma a Carbunelui Ploiesti este persoana juridica si functioneaza
pe baza de gestiune economica si autonomie financiara.
Activitatea acesteia se desfasoara pe baza prezentului regulament si a
legislatiei in vigoare.
Art. 2
Sediul central al Regiei Autonome a Carbunelui Ploiesti este in Ploiesti,
str. Bobalna nr. 2, judetul Prahova.
Regia autonoma are in structura sa subunitatile mentionate in anexa la
prezentul regulament.
Aceste subunitati, necesare realizarii obiectului de activitate, nu au
personalitate juridica, dispun de autonomie limitata, iar relatiile dintre ele
si regia autonoma, cat si modalitatea de constituire sunt reglementate in
prezentul regulament.
CAP. 2
Obiectul de activitate
Art. 3
Regia Autonoma a Carbunelui Ploiesti are urmatorul obiect de activitate:
gestionarea si protectia zacamintelor de lignit, carbune brun si turba din
perimetrele incredintate in administrare ; extractia lignitului, carbunelui
brun si turbei din subteran si din cariere, prepararea si comercializarea
acestora; executarea de lucrari miniere de deschidere si de pregatire in
subteran si de descoperta in cariere; executarea de lucrari de cercetare
geologica si tehnologica in extinderea perimetrelor aflate in exploatare si
pentru cresterea gradului de cunoastere a zacamintelor care se exploateaza;
mentinerea si dezvoltarea capacitatilor existente, precum si deschiderea de noi
campuri miniere ; elaborarea de studii, proiecte si documentatii proprii in vederea
imbunatatirii activitatii tehnologice; lucrari pentru intretinerea si repararea
utilajelor proprii necesare obiectului de activitate; constructii-montaje
miniere in subteran si la suprafata; actiuni de import-export si de cooperare
economica internationala; asigurarea mesei calde si a cazarii pentru nevoile
regiei autonome; servicii informatice proprii; perfectionarea personalului in
activitatea proprie; prestarea altor servicii legate de obiectul de activitate
al regiei, in conditiile legii.
Art. 4
Modificarea obiectului de activitate al Regiei Autonome a Carbunelui
Ploiesti se face numai prin hotarare a Guvernului.
Regia Autonoma a Carbunelui Ploiesti nu poate desfasura alte activitati in
afara celor mentionate in art. 3.
CAP. 3
Patrimoniul
Art. 5
Regia Autonoma a Carbunelui Ploiesti are, conform bilantului incheiat la
data de 30 iunie 1994, un patrimoniu net in valoare de 382.043.008 mii lei,
recalculat conform Hotararii Guvernului nr. 500/1994, din care 358.489.933 mii
lei mijloace fixe la valoarea ramasa si 23.553.075 mii lei mijloace circulante.
Art. 6
Regia Autonoma a Carbunelui Ploiesti administreaza bunurile publice
incredintate, cu diligenta unui bun proprietar.
Bunurile proprietate publica sunt inalienabile, nu se afla in circuitul
civil, potrivit legii, si se vor evidentia in mod distinct in patrimoniul
regiei. Aceste bunuri pot fi concesionate sau inchiriate in conditiile legii.
Crearea de noi bunuri publice, precum si dezafectarea unor asemenea bunuri
se pot face cu aprobarea Guvernului.
In exercitarea dreptului de proprietate, regia autonoma poseda, foloseste
si dispune, in conditiile legii, de bunurile aflate in patrimoniul sau, altele
decat cele publice, in scopul realizarii obiectului sau de activitate si
beneficiaza de rezultatele utilizarii acestora.
Patrimoniul regiei autonome poate fi micsorat, respectiv marit, prin
hotarare a Guvernului.
CAP. 4
Structura regiei autonome
Art. 7
Structura organizatorica a Regiei Autonome a Carbunelui Ploiesti se aproba
de consiliul de administratie, la propunerea directorului general. Consiliul de
administratie poate aproba si infiintarea altor subunitati in structura regiei.
De asemenea, consiliul de administratie stabileste relatiile dintre
subunitatile aflate in structura regiei autonome, precum si relatiile acestora
cu tertii si le poate acorda imputernicire de reprezentare in numele regiei, in
domeniile tehnic, economic, comercial, administrativ, financiar, juridic, precum
si in alte domenii specifice obiectului de activitate al acesteia.
Modul de organizare a subunitatilor componente ale regiei autonome si
structura organelor de conducere se stabilesc de consiliul de administratie.
Art. 8
Prin delegare de competenta, unitatile din structura regiei autonome au
atributiile stabilite de catre consiliul de administratie, cu urmatoarele
limitari:
- nu pot incheia direct operatiuni financiare pentru obtinerea de subventii
de la bugetul de stat;
- nu pot efectua operatiuni de comert exterior.
Subunitatile din structura regiei autonome raspund in fata consiliului de
administratie de indeplinirea tuturor atributiilor, responsabilitatilor si
competentelor incredintate de acesta prin hotarari si decizii de imputernicire.
Art. 9
Regia Autonoma a Carbunelui Ploiesti are in structura directii, servicii,
birouri si compartimente.
Normele de structura si organele de conducere pentru directii, servicii,
birouri si compartimente se stabilesc de catre consiliul de administratie.
Art. 10
Atributiile si responsabilitatile directiilor, serviciilor, birourilor si
compartimentelor din structura regiei autonome se stabilesc prin regulament
aprobat de consiliul de administratie.
CAP. 5
Organele de conducere
Art. 11
Conducerea Regiei Autonome a Carbunelui Ploiesti revine consiliului de
administratie, al carui presedinte este directorul general al regiei.
Activitatea curenta a regiei autonome este condusa de directorul general,
numit de ministerul de resort pe baza de concurs.
Relatiile dintre Ministerul Industriilor, ca reprezentant al statului prin
care acesta isi exercita prerogativele in domeniul de activitate al regiei
autonome, si directorul general al regiei se stabilesc prin contract de
management.
Art. 12
Consiliul de administratie se numeste prin ordin al ministrului
industriilor, pe o perioada de 4 ani, iar jumatate din numarul membrilor pot fi
inlocuiti, pe motive intemeiate, la 2 ani. Prin ordin al ministrului vor fi desemnati
presedintele si un vicepresedinte.
Managerul - directorul general al regiei autonome poate propune
ministerului de resort inlocuirea unor membrii din consiliul de administratie,
care desfasoara o activitate necorespunzatoare.
Consiliul de administratie este compus din 7 persoane, dupa cum urmeaza:
- directorul general al regiei autonome - presedinte;
- reprezentantul Ministerului Finantelor;
- reprezentantul Ministerului Industriilor;
- ingineri, tehnicieni, economisti si juristi, specializati in domeniul de
activitate al regiei, dintre care unul va fi desemnat in calitate de
vicepresedinte.
Art. 13
Membrii consiliului de administratie:
a) se numesc in conformitate cu prevederile art. 12;
b) isi pastreaza calitatea de angajati la institutia sau unitatea de la
care provin si toate drepturile si obligatiile derivand din aceasta calitate;
c) sunt platiti pentru activitatea desfasurata in aceasta calitate cu o
indemnizatie stabilita de consiliul de administratie. Limita maxima a
indemnizatiei se stabileste de ministrul industriilor.
Acestia nu pot face parte din mai mult de doua consilii de administratie
sau participa la societati comerciale cu care respectiva regie autonoma
intretine relatii de afaceri sau are interese contrare.
Nu pot fi membri in consiliul de administratie persoanele care, potrivit
legii, sunt incapabile sau au fost condamnate pentru gestiune frauduloasa, abuz
de incredere, fals si uz de fals, inselaciune, delapidare, marturie mincinoasa,
dare sau luare de mita, precum si pentru alte infractiuni de aceeasi natura.
Sunt incompatibili cu calitatea de membru al consiliului de administratie
cei care, personal ori sotul, rudele sau afinii pana la gradul al doilea
inclusiv, sunt, in acelasi timp, patroni sau asociati la societati comerciale
cu capital privat cu acelasi profil sau cu care regia autonoma se afla in
relatii comerciale directe.
Art. 14
Consiliul de administratie isi desfasoara activitatea in baza propriului
regulament de functionare si a legislatiei in vigoare si hotaraste in
problemele privind activitatea regiei autonome, cu exceptia celor care,
potrivit legii, sunt date in competenta managerului.
Consiliul de administratie se intruneste lunar si ori de cate ori este
necesar, la convocarea presedintelui sau a unei treimi din numarul membrilor
sai.
El este prezidat de presedinte, iar in lipsa acestuia, de catre
vicepresedinte.
Pentru valabilitatea deciziilor este necesara prezenta a cel putin 2/3 din
numarul membrilor consiliului de administratie ; deciziile se iau cu
majoritatea absoluta a membrilor prezenti.
Dezbaterile consiliului de administratie au loc conform ordinii de zi
stabilite pe baza proiectului comunicat de presedinte cu cel putin 5 zile inainte
de data tinerii sedintei.
Acestea se consemneaza in procesul-verbal al sedintei, care se scrie
intr-un registru sigilat si parafat de presedintele consiliului de
administratie. Procesul-verbal se semneaza de catre membrii prezenti ai
consiliului de administratie.
Consiliul de administratie poate delega unuia sau mai multor membri ai sai
unele imputerniciri pe probleme limitate si poate recurge la experti pentru
studierea anumitor probleme.
In relatiile cu tertii, regia autonoma este reprezentata de catre
directorul general sau, in lipsa lui, de catre un director executiv.
Cel care reprezinta regia autonoma semneaza actele care o angajeaza fata de
terti.
Consiliul de administratie va putea exercita orice act care este legat de
administrarea regiei autonome.
Membrii consiliului de administratie vor putea exercita orice act care este
legat de administrarea regiei autonome in interesul acesteia, in limitele
prevederilor legale si ale drepturilor ce li se confera.
Membrii consiliului de administratie raspund individual sau solidar, dupa
caz, fata de regia autonoma pentru prejudiciile rezultate din infractiuni sau
abateri de la dispozitiile legale, pentru abaterile de la regulament sau pentru
greseli in administrarea regiei autonome.
In astfel de situatii, ei pot fi revocati prin ordin al ministrului
industriilor.
Art. 15
Atributiile, raspunderile si competentele, consiliului de administratie
sunt urmatoarele:
15.1. asigura elaborarea bugetelor de venituri si cheltuieli anuale, precum
si fundamentarea acestora pe fiecare capitol, si le depune la Ministerul
Industriilor in vederea aprobarii prin hotarare a Guvernului;
15.2. raspunde de executia veniturilor si cheltuielilor, influenteaza
asupra factorilor care le determina in vederea cresterii productivitatii si
eficientei economice si raporteaza trimestrial ministerului de resort asupra
rezultatelor obtinute;
15.3. aproba programul de productie si stabileste masurile de crestere a
eficientei acesteia;
15.4. stabileste, dupa caz, conditiile minimale pentru asigurarea
serviciilor de interes public din domeniul de activitate al regiei si urmareste
respectarea acestora;
15.5. hotaraste cu privire la investitiile ce urmeaza a fi realizate
potrivit obiectului de activitate al regiei, care se finanteaza din surse
proprii, credite bancare sau alocatii de la bugetul de stat.
15.6. propune, potrivit reglementarilor legale, investitiile a caror
aprobare este in competenta altor organe;
15.7. aproba structura organizatorica si functionala a regiei autonome;
15.8. stabileste tactica si strategia de management, marketing,
restructurare, potrivit competentelor acordate;
15.9. stabileste principiile de salarizare, modul de corelare a salariilor
cu munca efectiv prestata, respectandu-se salariul minim pe economie prevazut
de lege si prevederile contractului colectiv de munca;
15.10. raspunde de administrarea eficienta, cu respectarea prevederilor
legii, a patrimoniului regiei autonome;
15.11. aproba utilizarea fondurilor valutare;
15.12. stabileste nivelul creditelor si modul de rambursare a acestora;
15.13. aproba asocierea, potrivit legii, cu persoane fizice sau juridice
din tara si din strainatate;
15.14. aproba instrainarea bunurilor apartinand regiei autonome, potrivit
legii;
15.15. asigura conditiile necesare indeplinirii contractului de management;
15.16. stabileste politici pentru protectia mediului inconjurator si
securitatea muncii, potrivit reglementarilor legale;
15.17. analizeaza bilantul contabil anual si elaboreaza raportul asupra
activitatii desfasurate de regia autonoma in anul precedent;
15.18. hotaraste constituirea fondului de rezerva, a fondului de
dezvoltare, precum si a altor fonduri necesare regiei autonome;
15.19. hotaraste in orice alte probleme privind activitatea regiei, cu
exceptia celor date in competenta altor organe, potrivit legii;
15.20. rezolva alte probleme in baza competentelor prevazute de legislatia
in vigoare.
Art. 16
Membrii consiliului de administratie si directorul general sunt
raspunzatori pentru indeplinirea tuturor atributiilor si a obligatiilor ce le
revin.
Membrii consiliului de administratie care s-au impotrivit luarii unei
decizii ce s-a dovedit pagubitoare pentru regie nu raspund, daca au consemnat
expres punctul lor de vedere in registrul de sedinte al consiliului de
administratie si au anuntat in scris, despre aceasta, ministerul de resort.
Membrii consiliului de administratie care nu au respectat prevederile art.
13 alin. 2, 3 si 4 vor raspunde pentru daunele ce au rezultat, din aceasta
cauza, pentru regia autonoma.
Art. 17
Pentru luarea unor decizii complexe, consiliul de administratie poate
atrage in activitatea de analiza consilieri si consultanti din diferite
sectoare. Activitatea acestora va fi compensata material conform intelegerii,
pe baza de contract, indemnizatia neputand depasi 20 % din salariul
directorului general.
Art. 18
Anual, consiliul de administratie prezinta Ministerului Industriilor un
raport asupra activitatii din perioada expirata si asupra programului de
activitate pe anul in curs.
Art. 19
Directorul general al regiei autonome conduce activitatea curenta a
acesteia si o reprezinta in relatiile cu autoritatile publice, precum si cu
persoanele fizice si juridice.
In realizarea contractului de management, directorul general:
- aduce la indeplinire obiectivele si criteriile de performanta prevazute
in contract;
- prezinta trimestrial Ministerului Industriilor situatia
economico-financiara a regiei autonome, precum si informatiile, studiile de
fezabilitate, proiectele si programele de restructurare, alte documentatii
privind activitatea regiei autonome, solicitate de acesta;
- negociaza si incheie contractul colectiv de munca, angajeaza si
concediaza personalul aparatului regiei, numeste si revoca prin decizie
directorii subunitatilor din structura acesteia.
CAP. 6
Bugetul de venituri si cheltuieli si administrarea acestuia. Relatiile
financiare
Art. 20
Regia autonoma intocmeste anual bilantul contabil, bugetul de venituri si
cheltuieli si contul de profit si pierderi, dupa modelele stabilite de
Ministerul Finantelor.
Bilantul contabil anual si contul de profit si pierderi se supun spre
aprobare Ministerului Finantelor si se publica in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea a IV-a.
Art. 21
Veniturile, in care se cuprind si subventiile pe produse, precum si
cheltuielile regiei autonome, se stabilesc prin bugetul de venituri si cheltuieli
pentru fiecare exercitiu financiar.
Bugetul de venituri si cheltuieli se aproba de Guvern, cu avizul
Ministerului Finantelor si al Ministerului Industriilor.
Din veniturile realizate, regia autonoma acopera toate cheltuielile
evidentiate in costuri, precum si cheltuielile si platile prevazute a fi
suportate direct din venituri, potrivit legii.
Art. 22
Corelat cu contractele incheiate pentru productia programata, Regia
Autonoma a Carbunelui Ploiesti determina anual volumul de venituri de realizat,
cheltuielile totale de efectuat si cota de impozit pe profit datorata bugetului
de stat, conform legii.
Art. 23
Din veniturile realizate, regia autonoma isi acopera toate cheltuielile
evidentiate in costuri, precum si cheltuielile si platile prevazute a fi
suportate direct din venituri, potrivit legii, inclusiv pentru constituirea
fondului de rezerva, a fondului de dezvoltare si a celorlalte cheltuieli
prevazute de lege. Sumele din venituri, care se vor aloca fondului de
dezvoltare, se aproba de catre Guvern la propunerea ministerului de resort, cu
avizul Ministerului Finantelor, o data cu bugetul de venituri si cheltuieli al
regiei autonome.
Regia poate beneficia de subventii, care se aproba prin legea bugetului de
stat.
Art. 24
Pentru acoperirea cheltuielilor curente, in situatia in care, in cursul
unui an, mijloacele regiei autonome nu sunt suficiente, aceasta poate contracta
credite cu societatile comerciale bancare in valoare de cel mult 20 % din
veniturile brute realizate in anul precedent sau poate emite titluri
negociabile pe piata, in aceeasi limita.
Contractarea de credite peste plafonul stabilit se face cu aprobarea
Ministerului Finantelor.
Categoriile de titluri negociabile sunt cele stabilite de lege.
Art. 25
Regia Autonoma hotaraste cu privire la investitiile ce urmeaza a fi
realizate potrivit obiectului sau de activitate, finantarea efectuandu-se din
surse proprii si din credite bancare, cu exceptia investitiilor care intra sub
incidenta art. 6 si art. 11 din Ordonanta Guvernului nr. 15/1993.
In cazul investitiilor, altele decat cele prevazute la art. 6 din Ordonanta
Guvernului nr. 15/1993, finantate integral sau partial de la bugetul de stat,
limita de finantare se aproba o data cu legile de adoptare ale acestora, iar
regia autonoma are obligatia ca in executia bugetului de venituri si cheltuieli
sa se incadreze in alocatiile bugetare aprobate.
Executia investitiilor prevazute la alin. 1 si 2 se adjudeca pe baza de
licitatie publica organizata potrivit legii care reglementeaza achizitiile
publice.
Contractarea de credite mai mari de 500 milioane lei, in vederea realizarii
de investitii de natura celor prevazute la alin. 1 si 2, se efectueaza cu
aprobarea ministerului de resort, pe baza avizului prealabil al Ministerului
Finantelor.
Art. 26
Operatiunile de incasari si plati ale regiei autonome se efectueaza prin
conturi deschise la banci comerciale cu sediul in Romania.
Art. 27
Regia autonoma isi va organiza controlul financiar preventiv si controlul
financiar de gestiune, potrivit legii.
CAP. 7
Relatii comerciale
Art. 28
Preturile de livrare la produsele, lucrarile si serviciile executate de
regia autonoma se stabilesc in conditiile legii.
Preturile si tarifele la bunurile si serviciile de interes public care fac
obiectul activitatii regiei autonome, pentru care concurenta este exclusa sau
substantial restransa datorita existentei unui monopol, sunt supuse controlului
instituit de Guvern.
Art. 29
Livrarea produselor se va face pe baza de contracte in care vor fi
mentionate clauze asiguratorii si penalitati pentru nerespectarea conditiilor
si termenelor de plata, in conditiile legii.
Art. 30
Contractarea de lucrari si servicii necesare regiei autonome se va face, de
regula, pe baza de licitatie. Pentru lucrarile si serviciile cu valoare
scazuta, consiliul de administratie poate aproba contractarea pe baza de
analiza de oferte, in conditiile legii.
In cazul angajarii raspunderii contractuale sau delictuale a regiei
autonome, creditorii pot cere executarea silita numai asupra bunurilor
proprietatea regiei.
CAP. 8
Dispozitii finale
Art. 31
Litigiile de orice fel in care este implicata regia autonoma sunt de
competenta instantelor judecatoresti de drept comun, potrivit legii.
Art. 32
Prezentul regulament se completeaza cu celelalte reglementari legale.
ANEXA 2.2.1
la regulament
LISTA
subunitatilor din structura Regiei Autonome a Carbunelui Ploiesti
Exploatarea miniera Campulung Muscel
Exploatarea miniera Capeni
Exploatarea miniera Voivozi
Exploatarea miniera Comanesti
Exploatarea miniera Filipesti.