HOTARARE Nr. 576 din 20 septembrie 1997
privind infiintarea Companiei Nationale a Lignitului Oltenia - S.A.
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 260 din 30 septembrie 1997
Guvernul Romaniei hotaraste:
Art. 1
Se infiinteaza Compania Nationala a Lignitului Oltenia - S.A., societate
comerciala pe actiuni, persoana juridica romana, cu capital integral de stat,
cu sediul in municipiul Targu Jiu, str. Tudor Vladimirescu nr. 1-15, judetul
Gorj, prin reorganizarea Regiei Autonome a Lignitului Oltenia, care se
desfiinteaza.
Compania Nationala a Lignitului Oltenia se organizeaza si functioneaza pe
baza de gestiune economica si autonomie financiara, in conformitate cu dispozitiile
legale in vigoare si cu statutul acesteia prevazut in anexa nr. 1.
Art. 2
Capitalul social initial al Companiei Nationale a Lignitului Oltenia - S.A.
este de 1.574,4 miliarde lei si se constituie prin preluarea activului si
pasivului Regiei Autonome a Lignitului Oltenia, evidentiate in situatia
patrimoniului, incheiata la data de 30 iunie 1997, actualizata potrivit legii.
Bunurile din categoria celor prevazute la art. 135 alin. (4) din
Constitutie, aflate in administrarea Regiei Autonome a Lignitului Oltenia, care
se reorganizeaza, se atribuie, in conditiile legii, Companiei Nationale a
Lignitului Oltenia - S.A.
Art. 3
Compania Nationala a Lignitului Oltenia - S.A. are subunitatile prevazute
in anexa nr. 2.
Art. 4
Compania Nationala a Lignitului Oltenia - S.A. are ca obiect principal de
activitate cercetarea geologica pentru descoperirea rezervelor de carbune,
productia, transportul si comercializarea carbunelui.
Compania Nationala a Lignitului Oltenia - S.A. desfasoara complementar si
alte activitati pentru sustinerea in conditii de securitate, de protectie a
mediului, precum si de eficienta a activitatilor de baza, conform statutului
societatii comerciale.
Art. 5
Compania Nationala a Lignitului Oltenia - S.A. preia toate drepturile si
este tinuta la toate obligatiile Regiei Autonome a Lignitului Oltenia.
Art. 6
Compania Nationala a Lignitului Oltenia - S.A. se substituie Regiei
Autonome a Lignitului Oltenia, in litigiile in curs, in care aceasta a avut
calitatea de parte.
Art. 7
Subunitatile prevazute in anexa nr. 2 nu au personalitate juridica si vor
efectua operatiuni contabile pana la nivelul balantei de verificare, in
conditiile Legii contabilitatii nr. 82/1991, cu modificarile ulterioare.
Art. 8
Drepturile si obligatiile actionarilor la Compania Nationala a Lignitului
Oltenia - S.A. sunt reprezentate de Ministerul Industriei si Comertului.
Art. 9
Compania Nationala a Lignitului Oltenia - S.A. este condusa de adunarea
generala a actionarilor si de consiliul de administratie format din 7 membri.
Reprezentantii statului in adunarea generala a actionarilor si membrii
consiliului de administratie se numesc prin ordin al ministrului industriei si
comertului.
Atributiile adunarii generale a actionarilor si ale consiliului de
administratie sunt prevazute in Statutul Companiei Nationale a Lignitului
Oltenia - S.A.
Art. 10
Pana la organizarea concursului de manager, in conditiile legii, dar nu mai
mult de 6 luni, conducerea executiva a Companiei Nationale a Lignitului Oltenia
- S.A. este asigurata de un director general.
Art. 11
Personalul Regiei Autonome a Lignitului Oltenia va fi preluat de catre
Compania Nationala a Lignitului Oltenia - S.A. potrivit programelor de
reorganizare aprobate conform legii, fiind considerat transferat.
Art. 12
Anexele nr. 1 si 2 fac parte integranta din prezenta hotarare.
Art. 13
Pe data intrarii in vigoare a prezentei hotarari se abroga - din Hotararea
Guvernului nr. 58/1995 privind infiintarea Regiei Autonome a Lignitului Oltenia
si a Regiei Autonome a Carbunelui Ploiesti, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 28 din 7 februarie 1995 - prevederile referitoare la
infiintarea Regiei Autonome a Lignitului Oltenia.
PRIM-MINISTRU
VICTOR CIORBEA
Contrasemneaza.
Ministru de stat,
ministrul industriei si comertului,
Calin Popescu-Tariceanu
Ministru de stat, ministrul finantelor,
Mircea Ciumara
ANEXA 1
STATUTUL
Companiei Nationale a Lignitului Oltenia - S.A.
CAP. 1
Denumirea, forma juridica, sediul, durata
Art. 1
Denumirea societatii comerciale
Denumirea societatii comerciale este Compania Nationala a Lignitului
Oltenia - S.A., denumita in continuare companie.
In toate actele, facturile, anunturile, publicatiile ori alte acte emanand
de la companie, denumirea societatii comerciale va fi precedata sau urmata de
cuvintele "societate pe actiuni" sau de initialele "S.A",
de capitalul social si numarul de inmatriculare in Registrul comertului.
Art. 2
Forma juridica a societatii comerciale
Compania este persoana juridica romana, avand forma juridica de societate
comerciala pe actiuni, si isi desfasoara activitatea in conformitate cu legile
romane si cu prezentul statut.
Art. 3
Sediul societatii comerciale
Sediul companiei este in Romania, localitatea Targu Jiu, str. Tudor
Vladimirescu nr. 1-15, judetul Gorj.
Sediul companiei poate fi schimbat in alta localitate din Romania, pe baza
hotararii adoptate de adunarea generala a actionarilor, potrivit legii.
La data infiintarii, subunitatile companiei sunt prevazute in anexa nr. 2
la hotarare.
Compania va putea infiinta subunitati fara personalitate juridica, cu
aprobarea adunarii generale a actionarilor.
Art. 4
Durata societatii comerciale
Durata companiei este nelimitata, cu incepere de la data inmatricularii in
Registrul comertului.
CAP. 2
Scopul si obiectul de activitate al societatii comerciale
Art. 5
Scopul societatii comerciale
Compania are ca scop indeplinirea strategiei nationale, stabilita pentru
extractia lignitului prin efectuarea, cu respectarea legislatiei romane, de
acte de comert, corespunzatoare obiectului de activitate aprobat prin prezentul
statut.
Art. 6
Obiectul de activitate al societatii comerciale
Obiectul de activitate al companiei este:
1. efectuarea de activitati miniere (prospectiune, explorare, dezvoltare si
exploatare) in perimetrele pentru care a obtinut licenta;
2. comercializarea oricaror produse obtinute din activitatile miniere
executate;
3. elaborarea de studii, proiecte si documentatii in vederea imbunatatirii
activitatii;
4. confectionarea de piese de schimb si subansambluri, intretinerea si
repararea utilajelor din dotare;
5. activitati de comert interior si exterior necesare aprovizionarii si
comercializarii produselor sale;
6. transport pe cai ferate uzinale, transport general sau specializat de
marfuri si de persoane;
7. lucrari de constructii-montaj;
8. calificarea, perfectionarea si specializarea personalului propriu;
9. asigurarea serviciilor de sanatate pentru salariatii proprii si pentru
refacerea capacitatii de munca in caz de accident de munca sau in legatura cu
munca, boala profesionala sau in legatura cu profesia;
10. executarea de lucrari si servicii sau efectuarea de acte de comert
necesare indeplinirii obligatiilor fata de salariatii proprii, prevazute in
legislatia in vigoare sau in contractul colectiv de munca;
11. realizarea de produse si servicii informatice proprii;
12. orice alte activitati ori servicii necesare realizarii obiectului
principal de activitate.
CAP. 3
Capitalul social, actiunile
Art. 7
Capitalul social
Capitalul social initial al companiei se constituie prin preluarea
patrimoniului net, reevaluat potrivit legii, al Regiei Autonome a Lignitului
Oltenia, care se reorganizeaza, evaluat la 1.574,4 miliarde lei in baza
bilantului contabil la data de 30 iunie 1997, impartit in 15.743.716 actiuni
nominale, fiecare actiune in valoare de 100.000 lei.
Capitalul social initial este in intregime subscris de statul roman, in
calitate de actionar unic, si varsat integral la data constituirii companiei.
Pana la transmiterea actiunilor din proprietatea statului catre terte
persoane fizice sau juridice, romane sau straine, in conditiile legii,
drepturile si obligatiile companiei, aferente actiunilor aflate in proprietatea
statului, sunt exercitate de Ministerul Industriei si Comertului.
Art. 8
Reducerea sau majorarea capitalului social
Capitalul social poate fi redus sau majorat pe baza hotararii adunarii
generale extraordinare a actionarilor, in conditiile si cu respectarea
procedurilor prevazute de lege.
Art. 9
Actiunile
Actiunile nominative ale companiei vor cuprinde toate elementele prevazute
de lege.
Compania va tine evidenta actiunilor intr-un registru numerotat, sigilat si
parafat de presedintele consiliului de administratie, care se pastreaza la
sediul acesteia.
Persoanele fizice sau juridice romane si straine vor putea detine actiuni
ale companiei, fara a se afecta pozitia statului de actionar majoritar.
Art. 10
Obligatiuni
Compania este autorizata sa emita obligatiuni in conditiile legii.
Art. 11
Drepturi si obligatii decurgand din actiuni
Fiecare actiune subscrisa si varsata de actionari, potrivit legii, confera
acestora dreptul la un vot in adunarea generala a actionarilor, dreptul de a
alege si de a fi alesi in organele de conducere, dreptul de a participa la
distribuirea profitului conform prevederilor prezentului statut si dispozitiilor
legale, respectiv alte drepturi prevazute in statut.
Detinerea actiunii certifica adeziunea de drept la statut.
Drepturile si obligatiile legate de actiuni urmeaza actiunile in cazul
trecerii lor in proprietatea altor persoane.
Cand o actiune nominativa devine proprietatea mai multor persoane, nu se va
inscrie transmiterea decat in conditiile in care acestea desemneaza un
reprezentant unic, pentru exercitarea drepturilor rezultand din actiuni.
Obligatiile companiei sunt garantate cu capitalul social al acesteia, iar
actionarii raspund in limita actiunilor pe care le detin.
Patrimoniul companiei nu poate fi grevat de datorii sau de alte obligatii
personale ale actionarilor.
Un creditor al unui actionar poate formula pretentii asupra partii din
profitul companiei, ce i se va repartiza de catre adunarea generala a
actionarilor, sau cotei-parti cuvenite acestuia la lichidarea companiei,
efectuata in conditiile prezentului statut.
Art. 12
Cesiunea actiunilor
Actiunile sunt indivizibile cu privire la companie, care nu recunoaste
decat un singur proprietar pentru fiecare actiune.
Cesiunea partiala sau totala a actiunilor intre actionari sau terti se
efectueaza in conditiile si cu procedura prevazute de lege.
Art. 13
Pierderea actiunilor
In cazul pierderii unor actiuni, proprietarul va trebui sa anunte consiliul
de administratie si sa faca public faptul prin presa, in cel putin doua ziare
de larga circulatie. Actiunile pierdute se anuleaza. Anularea lor se va publica
in Monitorul Oficial al Romaniei. Dupa 6 luni actionarul va putea obtine un
duplicat al actiunilor pierdute.
CAP. 4
Adunarea generala a actionarilor
Art. 14
Atributii
Adunarea generala a actionarilor companiei este organul de conducere al
acesteia, care decide asupra activitatii acesteia si asupra politicii ei
economice.
Adunarea generala a actionarilor are urmatoarele atributii principale:
a) aproba propunerile privind strategia globala de dezvoltare,
retehnologizare, modernizare, restructurare economico-financiara a companiei;
b) aproba structura organizatorica a companiei si numarul de posturi,
precum si normativul de constituire a compartimentelor functionale si de
productie;
c) alege membrii comisiei de cenzori, comisie formata din trei cenzori si
trei cenzori supleanti, conform prevederilor legale;
d) alege consiliul de administratie conform prevederilor Legii nr. 31/1990,
cu modificarile ulterioare, il descarca de gestiune si il revoca. Pana la
finalizarea procesului de privatizare, reprezentantii statului in consiliul de
administratie se numesc prin ordin al ministrului industriei si comertului;
e) stabileste nivelul indemnizatiilor lunare ale membrilor consiliului de
administratie, precum si ai comisiei de cenzori;
f) aproba bugetul de venituri si cheltuieli pe exercitiul financiar
urmator;
g) aproba bilantul contabil si contul de profit si pierderi dupa analizarea
rapoartelor consiliului de administratie si al comisiei de cenzori, aproba repartizarea
profitului conform legii;
h) hotaraste cu privire la folosirea dividendelor aferente actiunilor
gestionate, pentru restructurare si dezvoltare;
i) hotaraste cu privire la contractarea de imprumuturi bancare pe termen
lung, inclusiv a celor externe; stabileste competentele si nivelul de
contractare a imprumuturilor bancare curente, a creditelor comerciale si a
garantiilor, inclusiv prin gajarea actiunilor potrivit legii;
j) hotaraste cu privire la infiintarea sau desfiintarea subunitatilor,
fuziunea, divizarea, participarea la constituirea de noi persoane juridice sau
asocierea cu alte persoane juridice sau fizice;
k) analizeaza rapoartele consiliului de administratie privind stadiul si
perspectivele referitoare la profit si dividende, pozitia pe piata interna si
internationala, nivelul tehnic, calitatea, forta de munca, protectia mediului,
relatiile cu clientii;
l) se pronunta asupra gestiunii administratorilor si a modului de
recuperare a prejudiciilor produse companiei de catre acestia;
m) hotaraste cu privire la gajarea sau inchirierea unor subunitati;
n) aproba regulamentul de organizare si functionare a consiliului de
administratie;
o) hotaraste schimbarea formei juridice a companiei, mutarea sediului,
schimbarea obiectului de activitate si prelungirea duratei acesteia;
p) aproba majorarea sau reducerea capitalului social, precum si emisiunea
de obligatiuni, in conditiile legii;
q) hotaraste dizolvarea companiei;
r) hotaraste asupra constituirii comisiei de selectie pentru desemnarea
managerului;
s) incheie contractul de administrare cu membrii consiliului de
administratie.
Pentru atributiile mentionate la lit. f), g), h), i), j), l), m), o), p) si
q), adunarea generala a actionarilor nu va putea lua hotarari decat in urma
obtinerii, de catre fiecare reprezentant, a unui mandat special prealabil de la
organul care l-a numit.
Adunarile generale ale actionarilor sunt ordinare si extraordinare.
Atributiile adunarilor generale ordinare si extraordinare ale actionarilor
se diferentiaza potrivit legii.
Art. 15
Convocarea adunarii generale a actionarilor
Adunarile generale ordinare au loc cel putin o data pe an, in cel mult doua
luni de la incheierea exercitiului financiar, pentru examinarea bilantului
contabil si a contului de profit si pierderi pe anul precedent si pentru
stabilirea programului de activitate si a bugetului de venituri si cheltuieli
pe anul in curs.
Adunarea generala va fi convocata de administratori ori de cate ori va fi
nevoie, in conformitate cu dispozitiile din statut, cu cel putin 30 de zile
inainte de data stabilita.
Convocarea va fi publicata in Monitorul Oficial al Romaniei si intr-unul
dintre ziarele de larga circulatie.
Convocarea va cuprinde locul si data tinerii adunarii generale, precum si
ordinea de zi, cu mentionarea explicita a tuturor problemelor care vor face
obiectul dezbaterilor acesteia.
Cand in ordinea de zi figureaza propuneri pentru modificarea statutului,
convocarea va trebui sa cuprinda textul integral al propunerilor.
Adunarea generala a actionarilor se intruneste la sediul companiei sau in
alt loc indicat in convocare.
Art. 16
Organizarea adunarii generale a actionarilor
In ziua si la ora indicate in convocare sedinta adunarii generale a
actionarilor se va deschide de catre presedintele consiliului de administratie
sau, in lipsa acestuia, de catre acela care ii tine locul.
Adunarea generala a actionarilor va alege, dintre actionarii prezenti, un
secretar care va verifica lista de prezenta a actionarilor, indicand capitalul
social pe care-l reprezinta fiecare, si indeplinirea tuturor formalitatilor
cerute de lege si de statut pentru tinerea sedintei si va intocmi
procesul-verbal al adunarii generale a actionarilor.
Procesul-verbal va fi semnat de persoana care a prezidat sedinta si de
secretar.
Procesul-verbal al adunarii generale a actionarilor se va scrie intr-un
registru sigilat si parafat.
La procesul-verbal se vor anexa actele referitoare la convocare, precum si
listele de prezenta a actionarilor.
La sedintele ordinare si extraordinare ale adunarii generale a
actionarilor, in care se dezbat problemele referitoare la raporturile de munca
cu personalul societatii, pot fi invitati si reprezentantii sindicatului si/sau
reprezentantii salariatilor care nu sunt membri de sindicat.
Art. 17
Exercitarea drepturilor de vot in adunarea generala a actionarilor
Hotararile adunarii generale a actionarilor se iau prin vot deschis.
Actionarii voteaza, de regula, prin ridicarea mainii.
Votul secret este obligatoriu pentru alegerea membrilor consiliului de
administratie si a cenzorilor, pentru revocarea lor si pentru luarea
hotararilor referitoare la raspunderea administratorilor.
La propunerea persoanei care prezideaza adunarea generala a actionarilor
sau a unui grup de actionari prezenti sau reprezentati, care detin cel putin o
patrime din capitalul social, se va putea decide ca votul sa fie secret.
Pentru a fi opozabile tertilor hotararile adunarii generale a actionarilor
vor fi depuse in termen de 15 zile la Oficiul Registrului comertului pentru a
fi mentionate, in extras, in registru si publicate in Monitorul Oficial al
Romaniei.
Ele nu vor putea fi executate inainte de aducerea la indeplinire a
formalitatilor de mai sus.
Hotararile luate de adunarile generale ale actionarilor, in limitele legii
si ale statutului, sunt obligatorii chiar si pentru actionarii care nu au luat
parte la adunarea generala sau au votat impotriva.
Actionarii care nu sunt de acord cu hotararile luate de adunarile generale
cu privire la schimbarea obiectului de activitate, la mutarea sediului sau la
schimbarea formei juridice a companiei au dreptul de a se retrage din aceasta
si de a obtine contravaloarea actiunilor pe care le poseda, conform
prevederilor legale.
CAP. 5
Consiliul de administratie
Art. 18
Organizare
Compania este administrata de un consiliu de administratie compus din 7
membri.
Membrii consiliului de administratie sunt numiti pentru o perioada de 4
ani.
Conducerea executiva a companiei este asigurata de un director general.
Administratorii pot avea calitatea de actionari.
In situatia in care se creeaza un loc vacant in consiliul de administratie,
adunarea generala a actionarilor va alege un nou administrator in vederea
ocuparii locului vacant. Durata pentru care este ales noul administrator pentru
a ocupa locul vacant va fi egala cu perioada care a ramas pana la expirarea
mandatului predecesorului sau.
Consiliul de administratie se intruneste la sediul companiei ori de cate
ori este necesar, la convocarea presedintelui sau a unei treimi din numarul
membrilor sai.
Consiliul de administratie este prezidat de un presedinte, iar in lipsa
acestuia, de catre un membru in baza mandatului presedintelui. Presedintele
numeste un secretar fie dintre membrii consiliului de administratie, fie din
afara acestuia.
Pentru valabilitatea deciziilor este necesara prezenta a cel putin jumatate
din numarul membrilor consiliului de administratie si deciziile se iau cu
majoritatea absoluta a membrilor prezenti.
Dezbaterile consiliului de administratie au loc conform ordinii de zi
stabilite si comunicate de presedinte cu cel putin 7 zile inainte de data tinerii
sedintei.
Dezbaterile se consemneaza in procesul-verbal al sedintei, care se scrie
intr-un registru sigilat si parafat de presedintele consiliului de
administratie.
Procesul-verbal se semneaza de catre toti membrii consiliului de
administratie si de secretar.
Pe baza procesului-verbal, secretarul consiliului de administratie
redacteaza hotararea acestuia, care se semneaza de catre presedintele
consiliului de administratie sau, in lipsa acestuia, de catre acel membru care
a prezidat sedinta si de catre secretar.
Consiliul de administratie poate delega, prin regulamentul de functionare,
o parte din atributiile sale comitetului de directie si poate recurge, de
asemenea, la experti pentru solutionarea anumitor probleme.
Deciziile comitetului de directie se iau cu majoritatea absoluta a
voturilor membrilor sai.
In relatiile cu tertii, compania este reprezentata de catre un director
general - manager, pe baza si in limitele imputernicirilor date de consiliul de
administratie, care semneaza actele ce o angajeaza fata de acestia.
Membrii consiliului de administratie vor putea lua decizii legate de
administrarea companiei in interesul acesteia, in limita drepturilor care li se
confera prin lege si prin prezentul statut.
Presedintele consiliului de administratie este obligat sa puna la
dispozitia actionarilor si a comisiei de cenzori, la cererea acestora, toate
documentele companiei.
Membrii consiliului de administratie raspund individual sau solidar, dupa
caz, fata de companie, pentru prejudiciile rezultate din infractiuni sau
abateri de la prevederile legale, pentru abateri de la statut sau pentru
greseli in administrarea companiei.
In astfel de situatii ei vor putea fi revocati prin hotararea adunarii
generale a actionarilor.
Membrii consiliului de administratie vor depune o garantie conform
prevederilor legale.
Sunt incompatibile cu calitatea de membru in consiliul de administratie
persoanele prevazute in Legea nr. 31/1990, cu modificarile ulterioare.
Nu pot fi directori ai companiei si ai subunitatilor acesteia persoanele
care sunt incompatibile potrivit Legii nr. 31/1990, cu modificarile ulterioare.
Administratorii sunt reeligibili pentru inca un mandat.
Art. 19
Atributiile consiliului de administratie
Consiliul de administratie are, in principal, urmatoarele atributii:
a) aproba regulamentul sau de organizare si functionare;
b) negociaza si incheie contractul de management cu managerul sau cu echipa
manageriala, desemnati castigatori ai concursului de selectie;
c) numeste si revoca pe directorii executivi ai companiei, atunci cand
acestia nu fac parte din echipa manageriala;
d) aproba nivelul garantiilor si modul de constituire a acestora pentru
directorul general, directorii executivi ai companiei, pentru directorii
subunitatilor acesteia si pentru persoanele care au calitatea de gestionar;
e) aproba constituirea comitetului de directie, desemneaza pe membrii
acestuia si propune adunarii generale a actionarilor remuneratia acestora;
f) poate incheia acte juridice prin care sa dobandeasca, sa instraineze, sa
inchirieze, sa schimbe sau sa constituie in garantie bunuri aflate in
patrimoniul companiei, cu aprobarea adunarii generale a actionarilor, atunci
cand legea impune aceasta conditie;
g) aproba delegarea de competenta pentru directorul general, directorii
executivi si persoanele din conducerea subunitatilor companiei, in vederea
executarii atributiilor acesteia;
h) aproba incheierea oricaror contracte pentru care nu a delegat competenta
directorilor din conducerea executiva a companiei;
i) aproba contractul colectiv de munca;
j) supune anual adunarii generale a actionarilor, in termen de 60 de zile
de la incheierea exercitiului financiar, raportul cu privire la activitatea
companiei, bilantul contabil si contul de profit si pierderi pe anul precedent,
precum si proiectul de program de activitate si proiectul de buget de venituri
si cheltuieli al acesteia pe anul in curs;
k) convoaca adunarea generala extraordinara a actionarilor ori de cate ori
este necesar;
l) rezolva orice alte probleme cu care a fost insarcinat de adunarea
generala a actionarilor.
CAP. 6
Comitetul de directie
Art. 20
Consiliul de administratie poate delega o parte din atributiile sale unui
comitet de directie.
Deciziile comitetului de directie se iau cu majoritatea absoluta a
voturilor membrilor sai.
CAP. 7
Gestiunea societatii comerciale
Art. 21
Comisia de cenzori
Gestiunea companiei este controlata de actionari si de comisia de cenzori,
formata din trei membri, care sunt alesi de adunarea generala a actionarilor.
Cel putin unul dintre cenzori trebuie sa fie expert contabil.
In perioada in care statul detine mai mult de 20% din capitalul social,
unul dintre cenzori va fi recomandat de catre Ministerul Finantelor.
Adunarea generala a actionarilor alege, de asemenea, acelasi numar de
cenzori supleanti, care vor inlocui, in conditiile legii, pe cenzorii titulari.
Pentru a putea exercita dreptul de control, actionarilor li se pot
prezenta, la cerere, date cu privire la activitatea companiei, situatia
patrimoniului, a profitului si a pierderilor.
Comisia de cenzori are urmatoarele atributii principale:
a) in cursul exercitiului financiar verifica gospodarirea mijloacelor fixe
si a mijloacelor circulante, a portofoliului de efecte, casa si registrele de
evidenta contabila si informeaza consiliul de administratie asupra neregulilor
constatate;
b) la incheierea exercitiului financiar controleaza exactitatea
inventarului, a documentelor si informatiilor prezentate de consiliul de
administratie asupra conturilor companiei, bilantului contabil si contului de
profit si pierderi, prezentand adunarii generale a actionarilor un raport scris;
c) la lichidarea companiei controleaza operatiunile de lichidare;
d) prezinta adunarii generale a actionarilor punctul sau de vedere la
propunerile de reducere a capitalului social sau de modificare a statutului si
a obiectului de activitate al companiei.
Cenzorii sunt obligati, de asemenea:
a) sa faca, in fiecare luna si inopinat, inspectii ale casei si sa verifice
existenta titlurilor sau a valorilor care sunt proprietatea companiei sau care
au fost primite in gaj, cautiune sau depozit;
b) sa ia parte la adunarile generale ordinare si extraordinare ale
actionarilor, urmarind inserarea in ordinea de zi a propunerilor pe care le vor
considera necesare;
c) sa constate depunerea in mod regulat a garantiei din partea
administratorilor;
d) sa vegheze ca dispozitiile legii, ale contractului de societate sau ale
statutului sa fie indeplinite de administratori si lichidatori.
Comisia de cenzori se intruneste la sediul companiei si ia decizii in
unanimitate. Daca nu se realizeaza unanimitatea, raportul cu divergente se
inainteaza adunarii generale a actionarilor.
Comisia de cenzori poate convoca adunarea generala extraordinara a
actionarilor, daca aceasta nu a fost convocata de catre consiliul de
administratie, in cazul in care capitalul social s-a diminuat cu mai mult de
10% timp de 2 ani consecutivi (cu exceptia primilor 2 ani de la constituirea
companiei), sau ori de cate ori considera necesar pentru alte situatii privind
incalcarea dispozitiilor legale si statutare.
Atributiile si modul de functionare a comisiei de cenzori, precum si
drepturile si obligatiile cenzorilor se completeaza cu dispozitiile legale in
acest domeniu.
Cenzorii si cenzorii supleanti se numesc pe o perioada de maximum 3 ani si
pot fi realesi; numarul cenzorilor trebuie sa fie impar.
Sunt incompatibile cu calitatea de cenzor persoanele care intra sub
incidenta prevederilor Legii nr. 31/1990, cu modificarile ulterioare.
Cenzorii sunt obligati sa depuna, inainte de inceperea mandatului lor, o
garantie egala cu o treime din garantia pentru membrii consiliului de
administratie.
In caz de deces, impiedicare fizica sau legala, incetare sau renuntare la
mandat a unui cenzor, supleantul cel mai in varsta il inlocuieste.
Daca, in acest mod, numarul cenzorilor nu se poate completa, cenzorii
ramasi numesc o alta persoana in locul devenit vacant, pana la prima intrunire
a adunarii generale a actionarilor.
In cazul in care nu mai ramane in functie nici un cenzor, consiliul de
administratie va convoca adunarea generala a actionarilor, care va proceda la
numirea altor cenzori.
Cenzorii vor trece, intr-un registru special, deliberarile, precum si
constatarile facute in exercitiul mandatului lor.
Revocarea cenzorilor se va putea face numai de catre adunarea generala a
actionarilor.
CAP. 8
Activitatea societatii comerciale
Art. 22
Finantarea activitatii proprii
Pentru indeplinirea obiectului de activitate si in conformitate cu
atributiile stabilite, compania utilizeaza sursele de finantare constituite in
conformitate cu legea, credite bancare si alte surse financiare.
Art. 23
Exercitiul financiar
Exercitiul financiar incepe la 1 ianuarie si se incheie la 31 decembrie ale
fiecarui an. Primul exercitiu financiar incepe la data constituirii companiei.
Art. 24
Personalul societatii comerciale
Directorii subunitatilor companiei, celelalte persoane din conducerea
acestora si personalul de executie din aparatul acesteia sunt numiti si
concediati de directorul general.
Angajarea si concedierea personalului din subunitatile companiei, cu
exceptia celui din conducerea acestora, se fac de catre conducatorul
subunitatii, in limita delegarii de competenta care i-a fost acordata.
Plata salariilor si a impozitelor aferente, a cotelor de asigurari sociale,
precum si a altor obligatii fata de bugetul de stat se va face potrivit legii.
Drepturile si obligatiile personalului companiei se stabilesc de catre
consiliul de administratie prin regulamentul de organizare si functionare si
prin regulamentul de ordine interioara.
Drepturile de salarizare si celelalte drepturi de personal se stabilesc
prin contractul colectiv de munca sau de catre consiliul de administratie
pentru personalul pe care il numeste acesta.
Art. 25
Amortizarea mijloacelor fixe
Consiliul de administratie stabileste, in conditiile legii, modul de
amortizare a mijloacelor fixe.
Art. 26
Evidenta contabila si bilantul contabil
Compania va tine evidenta contabila, in lei, va intocmi anual bilantul
contabil si contul de profit si pierderi, avand in vedere normele metodologice
elaborate de catre Ministerul Finantelor.
Bilantul contabil si contul de profit si pierderi vor fi publicate in
Monitorul Oficial al Romaniei, conform prevederilor legale.
Art. 27
Calculul si repartizarea profitului
Profitul companiei se stabileste pe baza bilantului contabil aprobat de
adunarea generala a actionarilor. Profitul impozabil se stabileste in
conditiile legii.
Profitul companiei ramas dupa plata impozitului pe profit se va repartiza
conform hotararilor adunarilor generale ale actionarilor si dispozitiilor
legale in vigoare, pentru constituirea de fonduri destinate dezvoltarii,
investitiilor, modernizarii, cercetarii sau altor asemenea fonduri, precum si
pentru fondul cuvenit actionarilor pentru plata dividendelor.
Compania isi constituie fond de rezerva si alte fonduri in conditiile
legii.
Plata dividendelor cuvenite actionarilor se face de companie, in conditiile
legii, dupa aprobarea bilantului contabil de catre adunarea generala a
actionarilor.
In cazul inregistrarii de pierderi, adunarea generala a actionarilor va
analiza cauzele si va hotari in consecinta.
Suportarea pierderilor de catre actionari se va face proportional cu
aportul la capitalul social si in limita capitalului subscris.
Art. 28
Registrele societatii comerciale
Compania tine registrele prevazute de lege.
CAP. 9
Asocierea
Art. 29
Compania poate constitui, singura sau impreuna cu alte persoane juridice
sau fizice, persoane juridice noi, in conditiile prevazute de lege si de
prezentul statut.
Art. 30
Compania poate incheia contracte de asociere cu alte persoane juridice sau
fizice, fara constituirea de noi persoane juridice, daca asocierea este
destinata realizarii scopului si obiectului sau de activitate.
Art. 31
Conditiile de participare ale companiei la constituirea de noi persoane
juridice sau in contractele de asociere prevazute la art. 30 si art. 31 se vor
stabili prin actele constitutive sau prin contractul de asociere, care vor fi
aprobate de adunarea generala a actionarilor.
Art. 32
Modificarea formei juridice
Compania va putea fi transformata in alta forma de societate comerciala
prin hotararea adunarii generale extraordinare a actionarilor.
In perioada in care statul este actionar unic, transformarea formei
juridice a companiei se va putea face numai cu aprobarea Ministerului
Industriei si Comertului prin imputernicitii mandatati sa reprezinte interesele
capitalului de stat.
Noua societate comerciala va indeplini formalitatile legale de inregistrare
si publicitate, cerute la infiintarea societatilor comerciale.
Art. 33
Dizolvarea societatii comerciale
Dizolvarea companiei va avea loc in urmatoarele situatii:
a) imposibilitatea realizarii obiectului de activitate;
b) falimentul;
c) deschiderea procedurii lichidarii judiciare;
d) pierderea unei jumatati din capitalul social, dupa ce s-a consumat
fondul de rezerva, daca adunarea generala a actionarilor nu decide completarea
capitalului social sau reducerea lui la suma ramasa;
e) numarul de actionari va fi redus sub 5, mai mult de 9 luni;
f) la cererea oricarui actionar, daca imprejurarile de forta majora si
consecintele lor dureaza mai mult de 10 luni, iar adunarea generala
extraordinara a actionarilor constata ca functionarea companiei nu mai este
posibila;
g) in orice alte situatii, pe baza hotararii adunarii generale
extraordinare a actionarilor, luata in unanimitate.
Dizolvarea companiei trebuie sa fie inscrisa in Registrul comertului si
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a IV-a.
Art. 34
Lichidarea societatii comerciale
Dizolvarea companiei are ca efect deschiderea procedurii lichidarii
judiciare.
Lichidarea companiei si repartizarea patrimoniului se fac in conditiile
legii, cu respectarea procedurii prevazute de lege.
Art. 35
Litigiile
Litigiile de orice fel aparute intre companie si persoane fizice sau
juridice, romane sau straine, sunt de competenta instantelor judecatoresti de
drept comun din Romania.
Litigiile nascute din raporturile contractuale dintre companie si
persoanele juridice romane pot fi solutionate si prin arbitraj, potrivit legii.
CAP. 10
Dispozitii finale
Art. 36
Prevederile prezentului statut se completeaza cu dispozitiile legale
referitoare la societatile comerciale, cu dispozitiile Legii nr. 31/1990
privind societatile comerciale, cu modificarile ulterioare, ale Codului
comercial si ale Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 30/1997.
ANEXA 2
LISTA
subunitatilor Companiei Nationale a Lignitului
Oltenia - S.A.
-----------------------------------------------------------
Nr. Denumirea Sediul
crt. subunitatii
-----------------------------------------------------------
1. Exploatarea miniera Comuna Balteni, judetul Gorj
Farcasesti
2. Exploatarea miniera Comuna Copaceni, judetul Valcea
Subteran Cerna
3. Exploatarea miniera Comuna Albeni, judetul Gorj
Subteran Albeni
4. Exploatarea miniera Comuna Dragotesti, judetul Gorj
Dragotesti Jilt
5. Exploatarea miniera Orasul Motru, judetul Gorj
Motru
6. Exploatarea miniera Comuna Husnicioara - Valea
Mehedinti Copcii, judetul Mehedinti
7. Exploatarea miniera Comuna Poiana, judetul Gorj
Rovinari
8. Exploatarea miniera Orasul Rovinari, judetul Gorj
Rosia
9. Exploatarea miniera Comuna Urdari, judetul Gorj
Pesteana
10. Exploatarea miniera Orasul Rovinari, judetul Gorj
Pinoasa
11. Exploatarea miniera Comuna Berbesti, judetul Valcea
Berbesti
12. Exploatarea miniera Comuna Matasari, judetul Gorj
Jilt
13. Exploatarea cai Orasul Motru, judetul Gorj
ferate uzinale Motru
14. Exploatarea cai Comuna Matasari, judetul Gorj
ferate uzinale Jilt
15. Exploatarea cai Orasul Rovinari, judetul Gorj
ferate uzinale
Rovinari
16. Baza de aprovizionare Orasul Motru, judetul Gorj
Motru
17. Baza de aprovizionare Comuna Matasari, judetul Gorj
Jilt
18. Baza de aprovizionare Orasul Rovinari, judetul Gorj
Rovinari
19. Baza de aprovizionare Comuna Berbesti, judetul Valcea
Berbesti
20. Centrul de recuperare Comuna Sacelu, judetul Gorj
Sacelu
21. Reprezentanta Municipiul Bucuresti,
Bucuresti str. Mendeleev nr. 34 36