HOTARARE Nr. 445 din 9 mai 2002
pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 105/2001*) privind frontiera de stat a Romaniei
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 346 din 24 mai 2002
*) Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 105/2001 a fost aprobata cu
modificari prin Legea nr. 243/2002, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 302 din 8 mai 2002.
In temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia Romaniei si ale art. 81
din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 105/2001 privind frontiera de stat a
Romaniei,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
ARTICOL UNIC
Se aproba Normele metodologice de aplicare a Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 105/2001 privind frontiera de stat a Romaniei, prevazute in
anexa care face parte integranta din prezenta hotarare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministru de interne,
Ioan Rus
p. Ministrul afacerilor externe,
Cristian Diaconescu,
secretar de stat
Ministrul administratiei publice,
Octav Cozmanca
Ministrul apelor si protectiei mediului,
Petru Lificiu
p. Ministrul sanatatii si familiei,
Radu Deac,
secretar de stat
Ministrul lucrarilor publice,
transporturilor si locuintei,
Miron Tudor Mitrea
p. Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Gherghina,
secretar de stat
ANEXA 1
NORME METODOLOGICE
de aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 105/2001 privind frontiera
de stat a Romaniei
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Regimul juridic al frontierei de stat cuprinde totalitatea normelor
prevazute de legislatia interna care privesc frontiera de stat si desfasurarea
diferitelor activitati in zona de frontiera, in zona aeroporturilor si a
porturilor deschise traficului international.
Art. 2
Frontiera de stat a Romaniei poate avea regim de frontiera interna sau de
frontiera externa.
Art. 3
Regimul juridic al frontierei interne cuprinde reglementarile cu privire la
eliminarea controlului la frontiera comuna sau in aeroporturile ori porturile
deschise traficului international de persoane si de marfuri, pentru persoanele,
marfurile si serviciile apartinand statului ori comunitatii de state cu care
Romania a incheiat acorduri, conventii sau alte intelegeri internationale
pentru eliminarea controlului la trecerea frontierei de stat.
Art. 4
Regimul juridic al frontierei interne se aplica frontierelor comune
terestre cu fiecare dintre statele vecine cu care s-au incheiat acorduri,
conventii sau alte intelegeri internationale privind eliminarea controlului la
frontiera comuna, precum si aeroporturilor pentru zborurile externe, curse
regulate si neregulate, porturilor maritime si fluviale pentru liniile regulate
de pasageri si marfuri care au ca punct de plecare ori ca destinatie exclusiva
aeroporturi sau porturi de pe teritoriile statelor ori comunitatilor de state
cu care Romania a incheiat acorduri, conventii sau alte intelegeri internationale
privind eliminarea controalelor la frontiera de stat, fara escale in
aeroporturi sau porturi din afara teritoriului acestora.
Art. 5
Regimul juridic al frontierei externe cuprinde reglementarile cu privire la
frontiera de stat din legislatia interna si se aplica frontierelor comune
terestre, aeroporturilor si porturilor deschise traficului international de
persoane si de marfuri, in relatia cu statele cu care Romania nu are regim de
frontiera interna.
Art. 6
(1) Culoarul de frontiera si fasia de protectie a frontierei de stat,
constituite potrivit legii, se administreaza de catre autoritatile
administratiei publice locale.
(2) Culoarul de frontiera si fasia de protectie a frontierei de stat,
proprietate publica a statului, trec din administrarea Ministerului de Interne
in administrarea consiliilor locale pe baza de protocoale incheiate, in termen
de 6 luni de la data intrarii in vigoare a prezentelor norme metodologice, de
catre inspectoratele judetene ale politiei de frontiera si consiliile locale
ale comunelor si oraselor care au, potrivit organizarii administrative a
teritoriului, limita comuna cu frontiera de stat.
(3) Autoritatile administratiei publice locale prevazute la alin. (2) iau
masuri de marcare a culoarului de frontiera si a fasiei de protectie a
frontierei de stat in colaborare cu formatiunile locale ale politiei de
frontiera.
(4) Pentru curatarea si intretinerea culoarului de frontiera, intretinerea
si repararea semnelor de frontiera sau, la nevoie, pentru inlocuirea acestora,
conform prevederilor documentelor bilaterale incheiate cu statele vecine,
autoritatile administratiei publice locale prevazute la alin. (2) intocmesc
anual, impreuna cu inspectoratele judetene ale politiei de frontiera, planul de
lucrari necesar a fi efectuate.
(5) Autoritatile administratiei publice locale prevazute la alin. (2)
desemneaza delegatii si expertii proprii pentru comisiile mixte
interguvernamentale constituite pentru solutionarea problemelor rezultate din
intelegerile bilaterale de frontiera, cu privire la linia de frontiera si
semnele de frontiera. Acestia vor fi comunicati Inspectoratului General al
Politiei de Frontiera in vederea inaintarii propunerilor de constituire a
comisiilor mixte interguvernamentale, potrivit legii.
(6) Accesul, circulatia si desfasurarea diferitelor activitati in fasia de
protectie a frontierei de stat, in terenul situat intre aceasta si linia de
frontiera, in insulele si ostroavele din apele de frontiera, precum si in apele
de frontiera se stabilesc, conform legii, prin hotarare a consiliului local, cu
consultarea prealabila, daca este cazul, a agentilor economici sau a
institutiilor care desfasoara activitati specifice in aceasta zona.
Art. 7
Localitatile incluse in zona de frontiera vor avea inscrisa pe panourile cu
denumirea acestora mentiunea "LOCALITATE DE FRONTIERA".
CAP. 2
Trecerea frontierei de stat
SECTIUNEA 1
Punctele de trecere a frontierei de stat
Art. 8
(1) Trecerea peste frontiera de stat a persoanelor, a mijloacelor de
transport cu care acestea se deplaseaza si a bunurilor de folosinta personala
se face prin punctele de trecere a frontierei de stat deschise traficului
international, punctele de mic trafic si punctele de treceri simplificate,
denumite in continuare puncte de trecere, in conditiile stabilite de lege.
(2) Trecerea peste frontiera de stat a marfurilor si a mijloacelor care le
transporta se face numai prin punctele de trecere deschise traficului
international, anume destinate, potrivit legii.
(3) Punctele de trecere deschise traficului international, punctele de mic
trafic si punctele de treceri simplificate sunt prevazute in anexa care face
parte integranta din prezentele norme metodologice.
Art. 9
Trecerea frontierei de stat prin alte locuri decat cele prevazute in anexa
la prezentele norme metodologice se poate face, in mod exceptional, in
conditiile stabilite prin documentele bilaterale incheiate de Romania cu alte
state.
Art. 10
(1) Punctele de trecere functioneaza in subordinea Ministerului de Interne
care coordoneaza activitatea privind controlul trecerii frontierei de stat si
asigura ordinea publica in perimetrul functional al acestora prin Politia de
Frontiera Romana.
(2) Autoritatile publice care au, potrivit legii, competente pe linia
controlului la trecerea frontierei de stat colaboreaza pentru asigurarea
desfasurarii in bune conditii a traficului de calatori, de mijloace de
transport, de marfuri si alte bunuri.
(3) Administratorii punctelor de trecere iau masurile necesare de amenajare
a acestor puncte potrivit planului de amenajare a punctului de trecere,
intocmit de Ministerul de Interne si avizat de autoritatile publice prevazute
la alin. (2), in termen de 60 de zile de la data intrarii in vigoare a
prezentelor norme metodologice.
(4) Planul de amenajare a punctului de trecere va cuprinde detalieri ale
urmatoarelor perimetre, zone si spatii:
a) perimetrul punctului de trecere care va cuprinde platformele, imobilele
si instalatiile aferente destinate asigurarii activitatii specifice in punctul
de trecere, dupa destinatia acestuia, cu specificatia destinatiei si a modului
de folosire a fiecarui element component;
b) zona de tranzit, astfel cum este aceasta definita la art. 22 alin. (2)
din Ordonanta Guvernului nr. 102/2000 privind statutul si regimul refugiatilor
in Romania, aprobata cu modificari prin Legea nr. 323/2001, cu modificarile
ulterioare;
c) spatiul de lucru pentru activitatile de control pentru trecerea frontierei
de stat, care va cuprinde: imobilele si instalatiile necesare pentru
desfasurarea controlului la frontiera conform Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 105/2001; punctele de control pe sensurile de intrare si iesire,
separate in conditiile prevazute la art. 10 alin. (1) din Ordonanta de urgenta
a Guvernului nr. 105/2001; spatiul anume destinat pentru efectuarea controlului
sanitar si sanitar-veterinar, fitosanitar si pentru protectia mediului, atunci
cand, potrivit legii, acest control se efectueaza separat de controlul
persoanelor, mijloacelor de transport, al marfurilor si bunurilor care nu fac
obiectul acestui tip de control.
Art. 11
Administratorii punctelor de trecere iau masurile necesare, in termen de un
an de la data intrarii in vigoare a prezentelor norme metodologice, pentru
delimitarea perimetrului punctului de trecere, a zonelor si spatiilor prevazute
la art. 10 alin. (4) si pentru separarea sensurilor de intrare si iesire in/din
tara.
Art. 12
(1) Personalul autoritatilor publice cu atributii de control la trecerea
frontierei de stat va purta in timpul programului de lucru ecusoane pentru
identificare.
(2) Accesul altor persoane in punctul de trecere se stabileste de seful
acestuia.
Art. 13
(1) Deplasarea personalului cu atributii de administrare a punctului de
trecere, in perimetrul acestuia, este permisa pentru desfasurarea activitatilor
necesare functionarii punctului de trecere si se face potrivit regulilor
stabilite de seful punctului de trecere de comun acord cu seful autoritatii
vamale.
(2) Seful punctului de trecere impreuna cu seful biroului vamal de control
si vamuire la frontiera, in functie de personalul disponibil, pot constitui
echipe de control, in punctele de trecere cu o suprafata mare si posibilitati
limitate de supraveghere directa a perimetrului, care sa asigure controlul
accesului si desfasurarii diferitelor activitati in suprafata delimitata de
perimetrul punctului de trecere si prevenirea trecerii ilegale peste frontiera
de stat a persoanelor, mijloacelor de transport, a marfurilor si altor bunuri.
(3) In functie de specificul punctului de trecere si de misiunea echipei
constituite conform dispozitiilor alin. (2), aceasta are in compunere si
personal sanitar, sanitar-veterinar, fitosanitar, al Regiei Autonome
"Administratia Nationala a Drumurilor din Romania" si de protectie a
mediului, pus la dispozitie, la cererea sefului punctului de trecere, de
autoritatile competente.
(4) Personalul echipelor prevazute la alin. (2) urmareste respectarea
prevederilor legale din domeniul propriu de activitate, constata si aplica
masurile prevazute de lege in competenta sa si dispune masuri obligatorii
pentru corectarea deficientelor constatate.
(5) La terminarea activitatii de control echipa astfel constituita
intocmeste un raport comun de activitate, care va cuprinde: componenta echipei,
misiunea primita, constatarile si masurile dispuse. Raportul va fi intocmit
intr-un numar de exemplare corespunzator pentru a fi comunicat sefilor fiecarei
autoritati publice reprezentate in cadrul echipei de control.
Art. 14
(1) Zona de tranzit se stabileste intr-un spatiu strict delimitat in cadrul
punctului de trecere sau, cand situatia o impune, in imediata apropiere a
acestuia si se organizeaza pentru a permite stationarea persoanelor,
mijloacelor de transport, a marfurilor si altor bunuri pana la stabilirea
regimului lor juridic la trecerea frontierei de stat.
(2) Accesul in zona de tranzit este permis numai personalului autoritatilor
care au atributii de control pe linia trecerii frontierei de stat si pentru
indeplinirea atributiilor de serviciu sau, atunci cand situatia o impune,
pentru acordarea asistentei medicale de urgenta sau inlaturarea unei stari de
pericol. Personalul administrativ al punctului de trecere si personalul de
intretinere al acestuia au acces in conditiile stabilite de seful punctului de
trecere.
(3) Stationarea persoanelor, mijloacelor de transport, a marfurilor si
altor bunuri in zona de tranzit dupa efectuarea controlului de frontiera este
interzisa. Seful punctului de trecere impreuna cu seful autoritatii vamale au
obligatia de a lua toate masurile legale pentru a impiedica aceasta stationare.
(4) Dupa terminarea controlului de frontiera seful punctului de trecere ia masuri
pentru verificarea zonei de tranzit. In situatia in care sunt descoperite
persoane aflate ilegal in aceasta zona, ia masuri de verificare a situatiei
acestora. Strainii descoperiti cu sedere ilegala in zonele de tranzit vor fi
returnati pe teritoriul statului vecin sau vor fi imbarcati pe navele ori
aeronavele de pe care au debarcat, in vederea returnarii lor in statul de unde
au fost imbarcati, potrivit legii. Daca navele sau aeronavele nu se mai gasesc
in porturile ori in aeroporturile respective, strainii sunt predati
structurilor teritoriale cu competente in materie de straini, pana la
rezolvarea situatiei lor, potrivit Legii nr. 123/2001 privind regimul
strainilor in Romania.
(5) In situatia in care strainii descoperiti cu sedere ilegala in zona de
tranzit depun o cerere pentru acordarea statutului de refugiat, seful punctului
de trecere procedeaza potrivit prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 102/2000,
aprobata cu modificari prin Legea nr. 323/2001, cu modificarile ulterioare.
Art. 15
(1) Spatiile de lucru pentru activitatile de control pentru trecerea
frontierei de stat vor fi astfel organizate incat sa asigure posibilitatea
efectuarii controlului atat al documentelor privind identitatea persoanelor
care trec frontiera de stat, cat si al mijloacelor de transport si bunurilor
aflate asupra calatorilor, precum si al marfurilor, in perimetrele destinate
pentru controlul acestora, in conditiile asigurarii fluentei traficului de
pasageri si al mijloacelor de transport.
(2) In punctele de trecere amenajate corespunzator, cu respectarea
dispozitiilor legale privind resursele financiare ce se impune a fi alocate in
acest scop, politia de frontiera si autoritatea vamala executa controlul de
frontiera la un singur filtru. Spatiile de lucru vor fi prevazute cu
indicatoare de orientare a participantilor la traficul de frontiera si cu
inscriptii in limba romana si in limbile de circulatie internationala.
SECTIUNEA a 2-a
Efectuarea controlului pentru trecerea frontierei de stat
Art. 16
Controlul pentru trecerea frontierei de stat romane are ca scop verificarea
si constatarea indeplinirii conditiilor prevazute de lege pentru intrarea si
iesirea in/din tara a persoanelor, mijloacelor de transport, a marfurilor si
altor bunuri.
Art. 17
Toate persoanele care trec frontiera de stat sunt supuse controlului minim
pentru stabilirea identitatii. Cerintele controlului minim se stabilesc de
catre Inspectoratul General al Politiei de Frontiera, avandu-se in vedere
prevederile Rezolutiei nr. 1.373 din 28 septembrie 2001 a Consiliului de
Securitate al Organizatiei Natiunilor Unite privind combaterea terorismului
international, ale Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 153/2001 pentru
aplicarea Rezolutiei nr. 1.373/2001 a Consiliului de Securitate al Organizatiei
Natiunilor Unite privind combaterea terorismului international si ale art. 6
din Conventia de aplicare a Acordului Schengen.
Art. 18
(1) Strainii care provin din state cunoscute cu potential migrator, precum
si strainii proveniti din alte state, cu privire la care sunt indicii ca
prezinta un pericol pentru ordinea publica, siguranta nationala sau sanatatea
publica, vor fi controlati amanuntit la trecerea frontierei de stat.
(2) Controlul amanuntit se refera la: verificarea actelor de trecere a
frontierei de stat; verificarea indeplinirii conditiilor pentru intrarea,
sederea si iesirea in/din Romania; verificarea daca persoana a facut obiectul
unui consemn sau al altei informari la frontiera; verificarea mijlocului de transport,
a marfurilor si bunurilor ce il insotesc; verificarea sanitara.
(3) Verificarea mijlocului de transport, a marfurilor si bunurilor ce il
insotesc se face cu respectarea prevederilor Legii nr. 141/1997 privind Codul
vamal al Romaniei, cu modificarile ulterioare.
(4) Detaliile tehnice ale controlului la frontiera asupra strainilor
prevazuti la alin. (1) si modul de solutionare a diferitelor situatii, potrivit
legii, vor fi stabilite prin instructiuni ale sefilor institutiilor care
asigura executarea acestuia.
Art. 19
(1) In punctele de trecere portuare si aeroportuare se poate executa un
control preventiv de catre politia de frontiera, la scara navei sau a
aeronavei, pentru depistarea strainilor fara documente de trecere a frontierei,
cu documente sau vize false ori falsificate, care incearca sa intre ilegal in
tara.
(2) Persoanelor descoperite in situatiile prevazute la alin. (1) nu li se
permite coborarea de pe nava sau aeronava.
(3) In situatia prevazuta la alin. (2) seful punctului de trecere ia
masurile prevazute de lege impotriva transportatorului si masurile necesare
pentru supravegherea navei sau a aeronavei pana la plecarea acesteia in cursa
externa.
(4) In porturile in care sosesc si, respectiv, din care pleaca nave
maritime apartinand categoriilor prevazute de Conventia privind facilitarea
traficului maritim international (FAL), adoptata la Londra la 9 aprilie 1965 de
Conferinta internationala privind facilitarea voiajului si transportului
maritim, modificata si completata prin amendamentele din 1984, 1986, 1989,
1991, 1993 si 1994, la care Romania a aderat prin Ordonanta Guvernului nr.
58/1999, aprobata prin Legea nr. 80/2000, efectuarea controlului pentru
trecerea frontierei de stat se face in conformitate cu prevederile Hotararii
Guvernului nr. 1.335/2000 pentru aprobarea Normelor metodologice de punere in
aplicare a prevederilor Conventiei privind facilitarea traficului maritim
international (FAL), adoptata la Londra la 9 aprilie 1965 de Conferinta
internationala privind facilitarea voiajului si transportului maritim,
modificata si completata prin amendamentele din 1984, 1986, 1989, 1991, 1993 si
1994, precum si a standardelor si procedurilor specifice Romaniei.
Art. 20
Efectuarea controlului pentru trecerea frontierei de stat va avea
urmatoarea succesiune, dupa caz:
a) controlul sanitar, sanitar-veterinar, fitosanitar si pentru protectia
mediului;
b) controlul efectuat de Regia Autonoma "Administratia Nationala a
Drumurilor din Romania";
c) verificarea de catre politia de frontiera a documentelor de trecere a
frontierei de stat si a persoanei, a respectarii regimului armelor, munitiilor,
substantelor explozive, precum si a celorlalte substante prevazute la art. 24
din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 105/2001;
d) efectuarea controlului vamal.
Art. 21
(1) In aplicarea regimului de frontiera interna cetatenilor statelor sau
comunitatilor de state cu care Romania a incheiat acorduri, conventii ori
intelegeri privind eliminarea controlului la trecerea frontierei de stat li se
efectueaza controlul minim, politistul de frontiera permitand intrarea sau
iesirea acestora in/din tara fara alte formalitati.
(2) In aplicarea regimului de frontiera externa, dupa efectuarea
controlului amanuntit potrivit art. 18, daca sunt indeplinite toate conditiile
prevazute de lege, politistul de frontiera permite intrarea sau iesirea in/din
tara a persoanei si, dupa caz, aplica stampila de intrare sau de iesire pe
documentul de trecere a frontierei de stat sau pe formularul special destinat
acestui scop, incheind astfel procedura de control la trecerea frontierei de
stat.
(3) O data cu documentul de trecere verificat, in conditiile prevazute la
alin. (1) si (2), politistul de frontiera inmaneaza strainilor si cetatenilor
romani cu domiciliul in strainatate, la intrarea in Romania, tichetul de
inscriere a contraventiilor, prevazut la art. 16 alin. (2) din Ordonanta
Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu
modificari si completari prin Legea nr. 180/2002. La iesirea din tara strainii
si cetatenii romani cu domiciliul in strainatate sunt obligati sa prezinte, o
data cu documentele de trecere a frontierei de stat, tichetul de inscriere a
contraventiilor.
(4) Daca nu sunt indeplinite conditiile prevazute de lege, pentru orice tip
de control, politistul de frontiera, in baza atributiilor referitoare la
siguranta nationala si ordinea publica sau la solicitarea autoritatii
competente, poate lua masurile necesare pentru a nu permite intrarea sau
iesirea in/din tara a persoanei, a mijlocului de transport sau a bunurilor.
(5) In functie de situatia creata, de informatiile detinute si de gradul de
pericol social al faptelor constatate, seful punctului de trecere dispune efectuarea
cercetarilor necesare pentru clarificare, potrivit competentelor stabilite prin
lege.
Art. 22
Controlul pentru trecerea frontierei de stat in trenurile internationale de
calatori se va face cu respectarea stricta a timpilor de stationare prevazuti
in mersul trenurilor pentru trenurile respective.
Art. 23
Pe timpul misiunilor de supraveghere a frontierei de stat, in zona de
frontiera sau in zonele supuse regimului sau de control, politia de frontiera
va urmari la controlul asupra identitatii strainilor si modul in care acestia
au trecut frontiera de stat.
SECTIUNEA a 3-a
Consemnele la frontiera
Art. 24
Consemnele la frontiera sunt acele informatii ce se transmit politiei de
frontiera si autoritatii vamale cu privire la persoane, mijloace de transport,
marfuri si alte bunuri aflate in una dintre situatiile prevazute de lege si
care urmeaza sa fie verificate pe timpul efectuarii controlului de trecere a
frontierei de stat, in vederea interzicerii intrarii sau iesirii in/din
Romania, urmaririi ori efectuarii controlului amanuntit.
Art. 25
Consemnele la frontiera sunt:
a) IND - strain semnalat ca inadmisibil. Persoanei in cauza nu i se permite
intrarea in Romania;
b) NPI - nu se permite intrarea. Persoanei, mijlocului de transport,
marfurilor sau bunurilor care fac obiectul informarii nu li se permite intrarea
in tara;
c) NPE - nu se permite iesirea. Persoanei, mijlocului de transport,
marfurilor sau bunurilor care fac obiectul informarii nu li se permite iesirea
din tara;
d) CAI - control amanuntit la intrare. Persoanei, mijlocului de transport,
marfurilor si bunurilor care fac obiectul informarii li se face controlul
amanuntit la intrarea in tara si in functie de rezultatele acestuia se iau
masurile prevazute de lege;
e) CAE - control amanuntit la iesire. Persoanei, mijlocului de transport,
marfurilor si bunurilor care fac obiectul informarii li se face controlul
amanuntit la iesirea din tara si in functie de rezultatele acestuia se iau
masurile prevazute de lege.
Art. 26
Ministerul de Interne poate stabili si alte consemne, in sprijinul
completarii informatiilor pentru consemnele prevazute la art. 25 lit. a) - e),
pentru solutionarea unor probleme legate de indeplinirea atributiilor de serviciu
sau la cererea altor autoritati de stat.
CAP. 3
Norme de comportare a personalului cu atributii in punctele de trecere a
frontierei de stat
Art. 27
(1) Personalul din punctele de trecere isi indeplineste atributiile de
serviciu in conformitate cu dispozitiile legale in vigoare si cu respectarea
normelor deontologice pentru fiecare domeniu de activitate.
(2) Relatiile dintre reprezentantii autoritatilor care isi desfasoara
activitatea in punctele de trecere se bazeaza pe cooperarea si sprijinul
reciproc in vederea indeplinirii in conditii de calitate a actului de control
si respectarii intocmai a prevederilor legale in domeniu.
Art. 28
In indeplinirea atributiilor de serviciu lucratorii din punctele de trecere
trebuie sa dovedeasca profesionalism, raspundere, cinste, respect si
solicitudine atat in relatiile dintre ei, cat si fata de participantii la
trafic.
Art. 29
Consumul de bauturi alcoolice de catre personalul punctului de trecere in
incinta acestuia, precum si prezenta la programul de lucru sub influenta
bauturilor alcoolice sunt interzise.
Art. 30
La solicitarea participantilor la trafic ori a altor persoane care se
gasesc in punctul de trecere lucratorii cu atributii in punctul de trecere au
obligatia de a se prezenta si de a-si declina functia.
ANEXA 1
la norme
SITUATIA
punctelor de trecere a frontierei de stat a Romaniei si a zonelor libere
I. La frontiera romano-ungara
1. Puncte de trecere deschise traficului international:
- Petea, judetul Satu Mare - rutier;
- Carei, judetul Satu Mare - feroviar;
- Valea lui Mihai, judetul Bihor - feroviar si rutier;
- Episcopia Bihor, judetul Bihor - feroviar;
- Bors, judetul Bihor - rutier;
- Salonta, judetul Bihor - rutier si feroviar;
- Varsand, judetul Arad - rutier;
- Curtici, judetul Arad - feroviar si zona libera;
- Turnu, judetul Arad - rutier;
- Nadlac, judetul Arad - rutier;
- Cenad, judetul Timis - rutier.
2. Puncte de mic trafic:
- Petea, judetul Satu Mare - rutier;
- Berveni, judetul Satu Mare - feroviar;
- Valea lui Mihai, judetul Bihor - rutier.
II. La frontiera romano-iugoslava
1. Puncte de trecere deschise traficului international:
- Jimbolia, judetul Timis - rutier si feroviar;
- Stamora Moravita, judetul Timis - rutier si feroviar;
- Naidas, judetul Caras-Severin - rutier;
- Moldova Veche, judetul Caras-Severin - portuar;
- Orsova, judetul Mehedinti - portuar;
- Portile de Fier I, judetul Mehedinti - rutier;
- Drobeta-Turnu Severin, judetul Mehedinti - portuar;
- Portile de Fier II, judetul Mehedinti - rutier.
2. Puncte de mic trafic:
- Valcani, judetul Timis - rutier;
- Lunga, judetul Timis - rutier;
- Iohanisfeld (Foeni I), judetul Timis - rutier;
- Graniceri (Foeni II), judetul Timis - rutier;
- Naidas, judetul Caras-Severin - rutier;
- Moldova Veche, judetul Caras-Severin - portuar;
- Svinita, judetul Mehedinti - portuar;
- Gruia, judetul Mehedinti - portuar.
III. La frontiera romano-bulgara
1. Puncte de trecere deschise traficului international:
- Calafat, judetul Dolj - rutier (bac) si portuar;
- Bechet, judetul Dolj - rutier (bac) si portuar;
- Corabia, judetul Olt - portuar;
- Turnu Magurele, judetul Teleorman - portuar;
- Zimnicea, judetul Teleorman - portuar;
- Giurgiu, judetul Giurgiu - rutier si feroviar;
- Ostrovul Mocanasu, judetul Giurgiu - rutier (bac);
- Giurgiu Gara Fluviala, judetul Giurgiu - rutier (bac) si portuar;
- Oltenita, judetul Calarasi - portuar;
- Calarasi - Chiciu, judetul Calarasi - rutier (bac);
- Ostrov, judetul Constanta - rutier;
- Negru Voda, judetul Constanta - rutier si feroviar;
- Vama Veche, judetul Constanta - rutier.
2. Puncte de mic trafic:
- Calafat, judetul Dolj - portuar;
- Rast, judetul Dolj - portuar;
- Bechet, judetul Dolj - portuar;
- Turnu Magurele, judetul Teleorman - portuar;
- Zimnicea, judetul Teleorman - portuar;
- Oltenita, judetul Calarasi - portuar;
- Calarasi, judetul Calarasi - portuar;
- Ostrov, judetul Constanta - rutier.
IV. La frontiera romano-moldoveana
Puncte de trecere deschise traficului international:
- Galati, judetul Galati - portuar;
- Galati, judetul Galati - rutier;
- Oancea, judetul Galati - rutier;
- Falciu, judetul Vaslui - feroviar;
- Albita, judetul Vaslui - rutier;
- Iasi, judetul Iasi - feroviar;
- Sculeni, judetul Iasi - rutier;
- Stanca, judetul Botosani - rutier.
V. La frontiera romano-ucraineana
Puncte de trecere deschise traficului international:
- Siret, judetul Suceava - rutier;
- Vicsani, judetul Suceava - feroviar;
- Valea Viseului, judetul Maramures - feroviar;
- Campulung la Tisa, judetul Maramures - feroviar;
- Halmeu, judetul Satu Mare - rutier si feroviar (pentru
marfuri).
2. Puncte pentru trecerea simplificata:
- Halmeu, judetul Satu Mare - rutier/pietonal;
- Tarna Mare, judetul Satu Mare - rutier/pietonal;
- Campulung la Tisa, judetul Maramures - feroviar;
- Sighet, judetul Satu Mare - feroviar;
- Valea Viseului, judetul Maramures - feroviar;
- Izvoarele Sucevei, judetul Suceava - pietonal;
- Ulma, judetul Suceava - rutier/pietonal;
- Vicovu de Sus, judetul Suceava - rutier/pietonal;
- Climauti, judetul Suceava - rutier;
- Vascauti, judetul Suceava - rutier;
- Vicsani, judetul Suceava - feroviar/pietonal;
- Siret, judetul Suceava - rutier/pietonal;
- Racovat, judetul Suceava - rutier/pietonal;
- Galati, judetul Galati - portuar;
- Isaccea, judetul Tulcea - portuar;
- Chilia Veche, judetul Tulcea - portuar;
- Plaur, judetul Tulcea - portuar;
- Periprava, judetul Tulcea - portuar.
3. Puncte de trecere deschise traficului international, situate in
interiorul tarii:
- Bucuresti-Otopeni - aeroportuar;
- Bucuresti-Baneasa - aeroportuar;
- Baia Mare, judetul Maramures - aeroportuar;
- Caransebes, judetul Caras-Severin - aeroportuar;
- Craiova, judetul Dolj - aeroportuar;
- Tulcea, judetul Tulcea - aeroportuar;
- Timisoara, judetul Timis - aeroportuar;
- Arad, judetul Arad - aeroportuar;
- Oradea, judetul Bihor - aeroportuar;
- Cluj-Napoca, judetul Cluj - aeroportuar;
- Satu Mare, judetul Satu Mare - aeroportuar;
- Targu Mures, judetul Mures - aeroportuar;
- Sibiu, judetul Sibiu - aeroportuar;
- Mihail Kogalniceanu, judetul Constanta - aeroportuar;
- Braila, judetul Braila - portuar;
- Cernavoda, judetul Constanta - portuar;
- Tulcea, judetul Tulcea - portuar;
- Sulina, judetul Tulcea - portuar si zona libera;
- Constanta, judetul Constanta - portuar;
- Constanta-Sud - Agigea, judetul - RO-RO, portuar si zona libera;
Constanta
- Mangalia, judetul Constanta - portuar;
- Midia, judetul Constanta - portuar.
VI. Zone libere
Galati, judetul Galati;
Constanta-Sud - Agigea, judetul Constanta;
Basarabi, judetul Constanta;
Sulina, judetul Tulcea;
Giurgiu, judetul Giurgiu;
Curtici, judetul Arad;
Braila, judetul Braila.