ORDONANTA DE URGENTA Nr. 105 din 27 iunie 2001
privind frontiera de stat a Romaniei
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 352 din 30 iunie 2001
In temeiul prevederilor art. 114 alin. (4) din Constitutia Romaniei,
Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
In sensul prezentei ordonante de urgenta, expresiile de mai jos au
urmatoarele semnificatii:
a) frontiera de stat - linia reala sau imaginara care trece, in linie
dreapta, de la un semn de frontiera la altul ori, acolo unde frontiera nu este
marcata in teren cu semne de frontiera, de la un punct de coordonate la altul;
la fluviul Dunarea si celelalte ape curgatoare frontiera de stat este cea
stabilita prin acordurile, conventiile si intelegerile dintre Romania si
statele vecine, cu luarea in considerare a faptului ca principiul general
acceptat de dreptul international fluvial este acela ca frontiera trece pe
mijlocul senalului navigabil principal, iar la apele curgatoare nenavigabile,
pe la mijlocul panzei de apa; la Marea Neagra frontiera de stat trece pe la
limita exterioara si limitele laterale ale marii teritoriale a Romaniei;
b) culoar de frontiera - fasia de teren situata de o parte si de alta a
frontierei de stat, stabilita in baza acordurilor si conventiilor de frontiera
incheiate de Romania cu statele vecine in scopul evidentierii si protejarii
semnelor de frontiera;
c) fasie de protectie a frontierei de stat - fasia de teren constituita
de-a lungul frontierei de stat in scopul protejarii semnelor de frontiera si
asigurarii controlului accesului in apropierea liniei de frontiera;
d) frontiere interne - frontierele comune terestre ale Romaniei cu fiecare
dintre statele vecine cu care s-au incheiat acorduri, conventii sau alte
intelegeri internationale privind eliminarea controlului la frontiera comuna,
precum si aeroporturile pentru zborurile externe, curse regulate si neregulate,
porturile maritime si fluviale pentru liniile regulate de pasageri si marfuri
care au ca punct de plecare sau ca destinatie exclusiva alte aeroporturi sau
porturi de pe teritoriile statelor sau comunitatilor de state cu care Romania a
incheiat acorduri, conventii sau alte intelegeri internationale privind
eliminarea controalelor la frontiera, fara escale in aeroporturi sau porturi
din afara teritoriului acestora;
e) frontiere externe - frontiera terestra si maritima, precum si
aeroporturile si porturile maritime si fluviale, daca acestea nu reprezinta
frontiere interne;
f) zbor intern - orice zbor care are ca punct de plecare sau ca destinatie
teritoriul Romaniei, precum si orice zbor care are ca punct de plecare sau ca
destinatie exclusiva teritoriile statelor sau comunitatilor de state cu care
Romania a incheiat acorduri, conventii sau alte intelegeri internationale
privind eliminarea controlului la frontiera, fara escala pe teritoriul unui
stat tert;
g) stat tert - orice alt stat decat statele cu care Romania a incheiat
acorduri, conventii sau alte intelegeri internationale privind eliminarea
controlului la frontiera;
h) strain semnalat ca inadmisibil - persoana care nu indeplineste
conditiile de intrare in tara prevazute de legislatia in vigoare privind
regimul strainilor si persoana care nu indeplineste conditiile pentru acordarea
unei forme de protectie, conform dispozitiilor referitoare la statutul si
regimul refugiatilor;
i) punct de trecere a frontierei - orice loc organizat si autorizat de
Guvernul Romaniei pentru trecerea frontierei de stat;
j) punct de mic trafic si punct destinat trecerilor simplificate - orice
loc organizat si autorizat de Guvernul Romaniei pentru trecerea frontierei de
stat a persoanelor din zona de frontiera, intr-o forma simplificata, convenita
prin conventii si acorduri incheiate cu statele vecine;
k) control la frontiera - activitatea desfasurata de personalul
autoritatilor competente pentru asigurarea respectarii conditiilor prevazute de
lege pentru trecerea frontierei de stat a persoanelor, mijloacelor de
transport, marfurilor si a altor bunuri;
l) infractiune de frontiera - fapta prevazuta de lege ca infractiune,
savarsita in scopul trecerii ilegale peste frontiera de stat a persoanelor,
mijloacelor de transport, marfurilor sau altor bunuri;
m) trecere ilegala a frontierei de stat - trecerea peste frontiera de stat
in alte conditii decat cele prevazute de legea romana;
n) transportator - orice persoana fizica sau juridica care asigura, cu titlu
profesional, transportul de persoane si bunuri pe cale aeriana, navala sau
terestra;
o) regim de control al politiei de frontiera - totalitatea normelor
prevazute de lege cu privire la verificarile desfasurate de politistii de
frontiera asupra persoanelor, activitatilor sau imobilelor aflate in zonele de
competenta ale politiei de frontiera, pentru constatarea si sanctionarea
faptelor de incalcare a normelor prevazute de lege.
CAP. 2
Frontiera de stat a Romaniei
Art. 2
(1) Frontiera de stat a Romaniei delimiteaza teritoriul statului roman de
teritoriul fiecaruia dintre statele vecine si marea teritoriala a Romaniei de
zona contigua. In plan vertical frontiera de stat delimiteaza spatiul aerian si
subsolul statului roman de spatiul aerian si subsolul fiecaruia dintre statele
vecine.
(2) Frontiera de stat se stabileste prin lege, in conformitate cu
prevederile tratatelor internationale, conventiilor sau intelegerilor incheiate
de statul roman cu statele vecine.
(3) Frontiera de stat a Romaniei este marcata, de regula, in teren prin
semne de frontiera, ale caror date topogeodezice sunt prevazute in documentele
de demarcare bilaterale, incheiate de statul roman cu statele vecine.
Art. 3
(1) Pentru protectia frontierei de stat si a semnelor de frontiera se
constituie culoarul de frontiera si fasia de protectie a frontierei de stat.
(2) Culoarul de frontiera si latimea acestuia se convine de catre statul
roman cu fiecare dintre statele vecine, astfel incat sa asigure vizibilitatea
si protectia semnelor de frontiera.
(3) Fasia de protectie a frontierei de stat se stabileste de la linia de
frontiera catre interior si are o latime de 20 metri. La frontiera de apa sau
in locurile din imediata apropiere a frontierei de stat, in care terenurile
sunt mlastinoase, supuse erodarilor sau avalanselor, fasia de protectie a
frontierei de stat se constituie mai in adancime. Fasia de protectie a
frontierei de stat se constituie si se marcheaza prin grija administratiei
publice locale in colaborare cu Politia de Frontiera Romana.
(4) Nu se constituie fasie de protectie a frontierei de stat la frontierele
interne, la tarmul Marii Negre, la Dunare, pe caile de comunicatie si in zonele
cu lucrari hidrotehnice situate la frontiera.
Art. 4
(1) Pentru asigurarea executarii pazei si controlului trecerii frontierei
de stat se constituie zona de frontiera.
(2) Zona de frontiera cuprinde teritoriul aflat pe o adancime de 30 km fata
de frontiera de stat si tarmul Marii Negre, catre interior.
(3) In judetele din interiorul tarii unde functioneaza aeroporturi si
porturi deschise traficului international suprafata aeroportului sau a portului
cu platformele, imobilele si instalatiile aferente reprezinta zona supusa
regimului de control al politiei de frontiera.
(4) Fasiile de teren, situate pe o adancime de 10 km de o parte si de
cealalta a malurilor Dunarii interioare, deschisa navigatiei internationale,
sunt supuse regimului de control al politiei de frontiera.
CAP. 3
Regimul juridic al frontierei de stat
SECTIUNEA 1
Dispozitii generale
Art. 5
(1) Regimul juridic al frontierei de stat cuprinde totalitatea normelor
prevazute de legislatia interna care privesc frontiera de stat si desfasurarea
diferitelor activitati in zona de frontiera, in zona aeroporturilor si
porturilor deschise traficului international.
(2) Asigurarea respectarii regimului juridic al frontierei de stat revine
autoritatilor care au atributii privind controlul la trecerea frontierei de
stat si autoritatilor administratiei publice locale.
Art. 6
(1) Frontiera de stat a Romaniei poate avea regim de frontiera interna sau
frontiera externa.
(2) Regimul de frontiera interna se poate stabili pentru toate actiunile de
trecere a frontierei de stat sau numai pentru o parte din ele.
(3) In situatia in care Romania semneaza un document international privind
eliminarea controlului la frontiera cu un stat sau cu o comunitate de state cu
care nu are frontiere comune, se considera ca are frontiera interna cu acel
stat sau cu acea comunitate de state prin frontierele aeroportuare sau
portuare, dupa caz.
Art. 7
(1) Culoarul de frontiera si fasia de protectie a frontierei de stat fac
parte din domeniul public al statului si se administreaza de catre autoritatile
administratiei publice locale, in conditiile stabilite prin hotarare a
Guvernului.
(2) Administratia publica locala asigura curatarea si intretinerea
culoarului de frontiera, intretinerea si repararea semnelor de frontiera sau,
la nevoie, inlocuirea acestora, conform prevederilor documentelor bilaterale
incheiate cu statele vecine. Aceste activitati se desfasoara la termenele
stabilite prin acordurile, conventiile sau intelegerile de frontiera incheiate
cu statele vecine sau, ori de cate ori este nevoie, la cererea si sub
supravegherea nemijlocita a Politiei de Frontiera Romane.
(3) In fasia de protectie a frontierei de stat politistii de frontiera au
dreptul sa instaleze mijloace de semnalare a trecerilor peste frontiera si de
supraveghere a liniei de frontiera. Daca situatia o impune, pentru termene
limitate, pana la disparitia starii care determina necesitatea, in fasia de
protectie a frontierei de stat se pot face si alte lucrari necesare in vederea
indeplinirii atributiilor de catre politistii de frontiera.
(4) Suprafetele de teren cuprinse intre fasia de protectie a frontierei de
stat si culoarul de frontiera sau malul apelor, dupa caz, se administreaza de
catre persoanele fizice sau juridice carora le apartin, cu respectarea normelor
prezentei ordonante de urgenta.
(5) Accesul persoanelor in fasia de protectie a frontierei de stat pana la
culoarul de frontiera sau malul apelor, dupa caz, este permis in baza
documentelor de identitate, cu aprobarea administratiei publice locale si cu
avizul sefului formatiunii locale a politiei de frontiera.
(6) Accesul persoanelor pentru efectuarea unor activitati dincolo de fasia
de protectie a frontierei de stat, in situatia in care aceasta se constituie
mai in adancime, precum si in insulele si ostroavele apartinand statului roman,
situate in apele de frontiera, este permis numai prin locurile si in conditiile
stabilite de administratia publica locala si cu avizul sefului formatiunii
locale a politiei de frontiera.
(7) Accesul persoanelor in insulele si ostroavele de formatiune noua din
apele de frontiera este permis numai dupa determinarea apartenentei acestora,
pe baza intelegerilor incheiate intre statul roman si statul vecin.
Art. 8
(1) Trecerea frontierei de stat a Romaniei de catre persoane, mijloace de
transport, marfuri si alte bunuri se face prin punctele de trecere a frontierei
de stat deschise traficului international, denumite in continuare puncte de
trecere.
(2) Trecerea frontierei de stat a Romaniei se poate face si prin alte
locuri, in conditiile stabilite de comun acord prin documente bilaterale
incheiate de Romania cu statele vecine.
(3) Trecerea frontierei de stat de catre persoane se face cu respectarea
prevederilor prezentei ordonante de urgenta.
(4) Trecerea frontierei de stat a mijloacelor de transport, marfurilor si
altor bunuri se face cu respectarea legilor ce reglementeaza regimul vamal.
Art. 9
(1) Deschiderea de noi puncte de trecere sau inchiderea temporara ori
definitiva a celor existente se face prin hotarare a Guvernului.
(2) Guvernul Romaniei va da publicitatii lista cuprinzand punctele de
trecere a frontierei de stat deschise traficului international, punctele de mic
trafic si de treceri simplificate.
(3) Denumirea punctului de trecere, suprafata pe care o cuprinde,
specificul de activitate si orarul de functionare se afiseaza la loc vizibil,
la intrarea in punctul de trecere.
(4) Deschiderea ocazionala a unor puncte de trecere in vederea desfasurarii
unor activitati cu caracter festiv sau religios si orarul lor de functionare se
efectueaza cu aprobarea inspectorului general al politiei de frontiera.
(5) Punctele de trecere, punctele de mic trafic si cele destinate
trecerilor simplificate functioneaza in subordinea Ministerului de Interne.
Art. 10
(1) Administratorii aeroporturilor si porturilor in care functioneaza
puncte de trecere, precum si cei ai punctelor de trecere rutiere care au doua
sau mai multe fluxuri pe sens vor asigura in termen de un an de la data
intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta separarea fluxurilor de
pasageri prin amenajarea unor puncte de control separate, individualizate
astfel:
a) pentru cetatenii romani sau apartinand statelor cu care Romania a
incheiat documente bilaterale de eliminare a controlului la frontiera, punctul
de control va fi individualizat cu drapelul Romaniei si al/ale
statului/statelor parte la intelegerea internationala, urmate de denumirea in
clar a acestora, in limba romana si in limbile de circulatie internationala;
b) pentru cetatenii altor state punctul de control va fi individualizat cu
inscriptia "ALTE STATE", in limba romana si in limbile de circulatie
internationala.
(2) Imobilele in care functioneaza punctele de trecere si terenurile
aferente acestora, care constituie domeniu public al statului ori domeniu
privat si se administreaza de catre una dintre autoritatile sau institutiile
prevazute la art. 12 alin. (1) ori de alte persoane juridice, se pun in mod gratuit
la dispozitie celorlalte autoritati cu competente de control la trecerea
frontierei de stat.
(3) In situatia in care trecerea frontierei se efectueaza temporar prin
alte puncte de trecere care nu sunt deschise traficului international de
persoane si marfuri, solicitantul asigura, dupa aprobarea deschiderii temporare
a punctului de trecere, conditii corespunzatoare de efectuare a controlului
pentru trecerea frontierei, respectiv: punerea la dispozitie a spatiilor de
lucru si a utilitatilor, transportul personalului, spatii de cazare si
indemnizatiile de deplasare, conform legii.
Art. 11
(1) In punctele de trecere se organizeaza si se efectueaza controlul de
frontiera al persoanelor, mijloacelor de transport, marfurilor si al altor
bunuri atat la intrarea, cat si la iesirea din tara.
(2) Controlul efectuat la trecerea frontierei de stat are ca scop
verificarea si constatarea indeplinirii conditiilor prevazute de lege pentru
intrarea si iesirea in/din tara a persoanelor, mijloacelor de transport,
marfurilor si altor bunuri.
Art. 12
(1) In punctele de trecere isi desfasoara activitatea personalul tuturor
autoritatilor publice care au, potrivit legii, competente pe linia controlului
la trecerea frontierei de stat.
(2) Atributiile personalului prevazut la alin. (1) se stabilesc de
autoritatile publice in structura carora acesta functioneaza, potrivit
prevederilor legale.
(3) Autoritatile publice prevazute la alin. (1) colaboreaza si raspund, in
limita competentelor legale, de desfasurarea in bune conditii a traficului de
calatori, mijloace de transport, marfuri si de alte bunuri.
Art. 13
(1) In baza documentelor bilaterale incheiate de statul roman cu statele
vecine se pot organiza puncte de trecere comune pe teritoriul uneia dintre
partile semnatare ale acestora.
(2) Regulile de lucru ale personalului fiecareia dintre parti si modul de
cooperare in punctul de trecere comun se stabilesc prin documentul de
infiintare a acestora.
(3) Functionarii romani care isi desfasoara activitatea in punctele de
trecere comune aplica prevederile legii romane cu privire la controlul trecerii
frontierei de stat.
Art. 14
(1) Seful punctului de trecere este politist de frontiera si coordoneaza
intreaga activitate din punctul de trecere; acesta impreuna cu sefii unitatilor
tuturor autoritatilor care au, potrivit legii, competente de control privind
trecerea frontierei de stat organizeaza modul de desfasurare a activitatii
echipelor de control.
(2) Seful punctului de trecere verifica si ia masurile corespunzatoare
pentru respectarea legalitatii, pe timpul indeplinirii atributiilor de
serviciu, de catre personalul propriu si al celorlalte autoritati cu competente
de control pentru trecerea frontierei care isi desfasoara activitatea in
punctul de trecere.
(3) Politistul de frontiera care isi desfasoara activitatea in punctul de
trecere este obligat sa se sesizeze din oficiu asupra incalcarii prevederilor
legale referitoare la trecerea frontierei de stat si la controlul trecerii
frontierei de stat de catre participantii la traficul de frontiera si
personalul prevazut la art. 12 alin. (1).
(4) Seful punctului de trecere poate dispune efectuarea supracontrolului
dupa incheierea controlului de frontiera, atat la intrarea, cat si la iesirea
din tara.
(5) Accesul persoanelor in punctul de trecere, altele decat persoanele
apartinand autoritatilor publice care au, potrivit legii, competente de control
privind trecerea frontierei de stat, se stabileste de seful acestuia.
Art. 15
Regulile de exploatare si intretinere privind podurile, caile ferate si
rutiere, liniile de comunicatii si apele care intersecteaza linia frontierei de
stat ori au ax comun cu aceasta sunt stabilite prin acorduri, conventii si
intelegeri incheiate de statul roman cu statele vecine.
Art. 16
(1) Pentru solutionarea problemelor rezultate din intelegerile bilaterale
de frontiera se numesc, prin hotarare a Guvernului, reprezentanti/imputerniciti
de frontiera si loctiitori ai acestora, precum si delegati in comisiile mixte
interguvernamentale, din randul functionarilor Politiei de Frontiera Romane,
precum si al altor reprezentanti ai unor autoritati interesate.
(2) Atributiile si modul de lucru ale functionarilor prevazuti la alin. (1)
se stabilesc prin acordurile, conventiile si intelegerile de frontiera
incheiate de Romania cu statele vecine.
SECTIUNEA a 2-a
Efectuarea controlului pentru trecerea frontierei de stat
Art. 17
(1) Controlul pentru trecerea frontierei de stat romane se efectueaza, de
regula, in echipa constituita din personalul autoritatilor prevazute la art. 12
alin. (1). Seful echipei de control este politist de frontiera.
(2) In punctele de trecere portuare, din echipa de control face parte si
reprezentantul capitaniei portului. O data cu echipa de control au acces pe
navele de marfuri si reprezentantii agentiei de navlosire, precum si alte
persoane autorizate, conform legii.
(3) In punctele de trecere aeroportuare echipa de control va fi insotita de
un reprezentant al companiei aeriene reprezentate pe aeroport.
(4) In situatiile in care controlul nu se poate efectua in echipa
constituita potrivit alin. (1), personalul autoritatii care trebuie sa isi
desfasoare activitatea separat de restul echipei il va informa, la terminarea
controlului, pe seful de tura al politiei de frontiera despre rezultatul
controlului.
Art. 18
(1) Controlul pasapoartelor si al celorlalte documente pentru trecerea
frontierei de stat romane, eliberate de autoritatile romane, precum si al celor
eliberate de autoritatile straine, recunoscute sau acceptate de statul roman,
potrivit legii, se face de catre politistul de frontiera.
(2) La controlul de frontiera cetatenii straini sau apatrizii care intra in
Romania trebuie sa faca dovada ca indeplinesc conditiile si formalitatile de
intrare si de sedere stabilite de statul roman.
(3) In cazurile in care se constata ca documentele de calatorie prevazute
la alin. (1) nu intrunesc conditiile prevazute de lege pentru a da dreptul
titularului acestora sa intre ori sa iasa in/din tara sau exista suspiciuni cu
privire la autenticitatea documentelor, seful punctului de trecere va dispune
clarificarea situatiei si luarea masurilor prevazute de lege.
(4) Seful punctului de trecere poate dispune intreruperea calatoriei unei
persoane daca s-a constatat ca aceasta nu indeplineste cerintele prevazute de
lege pentru trecerea frontierei de stat romane.
Art. 19
La trecerea frontierei de stat, dupa efectuarea controlului documentelor
privind identitatea persoanelor autoritatea vamala efectueaza controlul vamal,
potrivit reglementarilor vamale.
Art. 20
(1) In punctul de trecere a frontierei de stat controlul sanitar-uman,
sanitar-veterinar, fitosanitar si cel privind protectia mediului se organizeaza
si se executa potrivit normelor stabilite de legislatia in vigoare, in
conditiile prevazute de prezenta ordonanta de urgenta, inainte de efectuarea
celorlalte tipuri de control.
(2) Controlul pentru protectia sanitara a teritoriului Romaniei si cel
privind protectia mediului se executa, potrivit legii, asupra persoanelor,
mijloacelor de transport, marfurilor si altor bunuri, indiferent de provenienta
si destinatia lor. Persoanei care nu se supune controlului sanitar nu i se permite
trecerea frontierei de stat.
(3) Autoritatile publice centrale care raspund de administratia publica,
agricultura, alimentatie si silvicultura, de transport si de protectia mediului
stabilesc prin ordin comun al ministrilor punctele de trecere a frontierei de
stat prin care se efectueaza importul, exportul si tranzitul de animale si
produse animale, vegetale si produse vegetale, deseuri si substante chimice
periculoase. Trecerea mijloacelor de transport destinate acestor transporturi
prin alte puncte de trecere este interzisa.
(4) In functie de volumul traficului, de situatia epizootiilor, epifitilor
si de conventiile incheiate cu alte state, in punctul de trecere se pot executa
numai controlul documentelor de trecere a frontierei, al documentelor
insotitoare ale marfii si controlul fizic al mijloacelor care transporta
animale sau produse animale, vegetale ori produse vegetale si deseuri sau
substante chimice periculoase. Controlul sanitar-veterinar, fitosanitar si
pentru protectia mediului in detaliu se efectueaza la locul de destinatie al
transportului, potrivit legii.
(5) In situatia in care punctul de trecere este deschis si pentru trecerea
persoanelor, a altor mijloace de transport, marfuri si bunuri, pentru
efectuarea controlului sanitar-veterinar, fitosanitar si pentru protectia
mediului se stabileste in perimetrul punctului de trecere un spatiu anume
destinat. Acesta va fi situat in lateral sau separat de spatiul pentru
controlul persoanelor, mijloacelor de transport, marfurilor si bunurilor care
nu fac obiectul acestui tip de control.
(6) In situatia in care animalele si produsele animale sau vegetalele si
produsele vegetale, deseurile sau substantele chimice periculoase nu corespund
standardelor prevazute pentru trecerea frontierei de stat, personalul
specializat al Politiei Sanitare-Veterinare, al Politiei Fitosanitare sau al
autoritatii de protectie a mediului va interzice trecerea acestora peste
frontiera, informandu-i despre aceasta pe seful punctului de trecere si pe
seful biroului vamal de control si vamuire la frontiera.
(7) In cazul bolilor care impun instituirea carantinei, in situatii care nu
sufera amanare, autoritatea publica centrala care raspunde de sanatate si/sau
autoritatea publica centrala care raspunde de agricultura, alimentatie si
silvicultura iau/ia primele masuri de prevenire si combatere a acestora,
potrivit legii, pe care le comunica de indata celorlalte autoritati interesate.
In aceste cazuri controlul sanitar de specialitate si masurile de preventie sanitara
se efectueaza in detaliu asupra tuturor persoanelor, mijloacelor de transport,
marfurilor si bunurilor. Cu sprijinul administratiei publice locale se
stabilesc spatiile in care se aplica masurile de profilaxie sanitara, sanitara
veterinara si fitosanitara.
(8) In spatiul destinat controlului sanitar-veterinar se organizeaza si se
aplica masurile de prevenire a raspandirii bolilor de la animale la om,
stabilite de inspectorii sanitari veterinari, conform legii. In acest spatiu
agentii economici autorizati sa efectueze serviciile prevazute de legea
sanitara veterinara organizeaza si dispun instalatiile necesare.
Art. 21
(1) Trecerea peste frontiera de stat de catre persoane fizice a armelor de
vanatoare, de tir si munitiilor aferente acestora, a armelor cu aer comprimat,
precum si a armelor de panoplie este permisa numai daca acestea sunt inscrise
in documentele de trecere a frontierei, de catre autoritatile care au eliberat
aceste documente sau au acordat viza romana.
(2) Persoanele care la intrarea in Romania au asupra lor arme si munitii,
altele decat cele prevazute la alin. (1), au obligatia sa le depuna la politia
de frontiera, urmand sa fie restituite proprietarului, potrivit legii.
(3) Insotitorii delegatiilor straine la nivelul sefilor de stat ori la
nivel guvernamental, precum si militarii pot avea asupra lor si pot introduce
in tara arme de autoaparare si munitiile aferente, pe baza de reciprocitate,
daca acestea sunt notificate prin Ministerul Afacerilor Externe si, respectiv,
Ministerul Apararii Nationale sau Ministerul de Interne.
(4) La trecerea frontierei de stat militarii romani participanti la
operatiuni in sprijinul pacii sau in scopuri umanitare, la exercitii militare
comune cu unitati din alte state, precum si fortele militare straine care
participa la activitati ce implica intrarea, stationarea sau tranzitarea
teritoriului Romaniei conform tratatelor si intelegerilor internationale la
care Romania este parte, pot avea asupra lor armamentul, tehnica de lupta si munitiile
necesare, daca acestea sunt notificate prin Ministerul Apararii Nationale sau
Ministerul de Interne.
Art. 22
(1) Armele de vanatoare, de tir, cu aer comprimat, munitiile pentru
acestea, precum si armele de panoplie aflate asupra calatorilor in tranzit, pe
care acestia le-au declarat, se sigileaza la intrarea in tara de catre
personalul politiei de frontiera.
(2) Pe timpul tranzitarii teritoriului Romaniei calatorilor le este
interzis sa instraineze armele si munitiile sau sa rupa sigiliile aplicate. La
iesirea din tara se verifica integritatea si autenticitatea sigiliilor si daca
datele de identificare a armelor si munitiilor corespund cu cele inscrise in
documentul de trecere a frontierei de stat. Daca sigiliile nu sunt intacte ori
datele nu corespund cu cele inscrise in documentele de trecere a frontierei de
stat sau armele si munitiile au fost instrainate integral ori in parte,
calatorilor in cauza li se intrerupe calatoria pana la clarificarea situatiei
de catre autoritatile competente.
(3) Tranzitarea prin Romania a armelor de vanatoare sau de tir si a
munitiilor corespunzatoare, apartinand unor persoane juridice straine, se face
cu aprobarea prealabila a sefului directiei teritoriale a politiei de frontiera
competente.
Art. 23
(1) Armele si munitiile prevazute la art. 21 alin. (1) si (2), care nu au
fost declarate, precum si alte arme si munitii descoperite cu ocazia
controlului pentru trecerea frontierei de stat se retin in vederea confiscarii
si se predau pe baza de proces-verbal autoritatilor competente.
(2) Persoanele in cauza se retin si se predau autoritatilor competente in
vederea clarificarii situatiei lor.
Art. 24
Dispozitiile art. 21 si 23 se aplica si in cazul substantelor explozive, al
materialelor biologice cu potential de contaminare in masa, al substantelor
stupefiante sau psihotrope si al medicamentelor care contin substante
stupefiante sau psihotrope in cantitati mai mari decat cele necesare pentru
tratamentul personal, precum si al dispozitivelor sau recipientelor incarcate
cu substante toxice sau radioactive aflate asupra persoanelor sau, dupa caz, in
mijloacele de transport rutiere, feroviare, navale ori aeriene care trec
frontiera de stat romana.
Art. 25
(1) La autoturismele, autobuzele, autocarele, automarfarele si celelalte
mijloace de transport rutiere care intra sau ies din tara controlul pentru
trecerea frontierei se efectueaza in punctele de trecere rutiere.
(2) In punctele de trecere, in cazul transporturilor multimodale, controlul
mijloacelor prevazute la alin. (1) se efectueaza inainte de
imbarcarea/debarcarea in/de pe mijlocul de transport naval, aerian sau
feroviar.
Art. 26
Controlul pentru trecerea frontierei al trenurilor se efectueaza in statia
de frontiera sau, pe parcurs, intre statia de frontiera si o statie interioara.
Art. 27
(1) La navele care intra sau ies din porturile romanesti in/din curse
externe controlul pentru trecerea frontierei se efectueaza in punctele de
trecere portuare.
(2) La navele care urmeaza sa opreasca in porturile situate pe Dunare, in
care nu functioneaza puncte de trecere, controlul pentru trecerea frontierei se
efectueaza in primul port, situat in amonte sau in aval de acest port, in care
functioneaza un punct de trecere. La iesirea din tara controlul se efectueaza
in portul de unde pleaca nava in cursa externa, in situatia in care in acesta
exista un punct de trecere; in caz contrar, navele respective sunt obligate sa
opreasca pentru control in unul dintre porturile Galati, Sulina, Tulcea,
Constanta-Sud sau Moldova Veche.
(3) La navele sub pavilion strain care navigheaza in sectorul Dunarii de
Jos, intre porturile Sulina si Braila, controlul pentru trecerea frontierei se
efectueaza la intrare in portul Sulina, iar la iesire, in unul dintre porturile
Braila, Galati, Tulcea sau Sulina, daca din aceste porturi navele pleaca direct
in cursele externe. Controlul navelor care navigheaza prin canalul Dunare -
Marea Neagra se efectueaza la intrare in portul Constanta-Sud, iar la iesire,
in ultimul port romanesc din care navele pleaca in cursa.
(4) In portul Cernavoda se controleaza numai acele nave care sosesc sau
pleaca in cursa externa din portul Basarabi, Poarta Alba, Medgidia sau
Cernavoda.
(5) Controlul pentru trecerea frontierei se efectueaza in portul Sulina
asupra tuturor navelor care navigheaza prin acesta spre porturile Reni sau
Ismail; in portul Sulina nu sunt supuse controlului navele romanesti si straine
care vin din aceste porturi si nu se opresc intr-un port romanesc, precum si
navele de marfuri si pasageri sub pavilion romanesc care navigheaza intre
porturile Constanta, Sulina, Galati si Braila, la intrarea si la iesirea din
sectorul Dunarii de Jos.
(6) Navele sub pavilion strain care navigheaza in aval pe Dunarea
interioara si urmeaza sa o tranziteze cu oprire efectueaza controlul la
intrarea in tara in portul Calarasi, iar pentru iesirea din tara, in ultimul
port din care pleaca, daca este organizat punct de trecere a frontierei, sau in
portul Galati. Pentru navigatia in amonte de acest sector al Dunarii controlul
la intrarea in tara se efectueaza in portul Galati, iar pentru iesirea din
tara, in ultimul port din care pleaca nava, daca este organizat punct de
trecere a frontierei, sau in portul Calarasi.
(7) Navele sub pavilion strain care navigheaza in tranzit fara oprire pe
Dunarea interioara sau pe canalul Dunare - Marea Neagra sunt supuse controlului
in portul Calarasi, respectiv in portul Galati.
Art. 28
(1) In cazul in care in rada portului a esuat o nava sau la bordul unei
nave a izbucnit un incendiu, navele de salvare sau cele desemnate sa intervina
pentru salvare pot sa iasa in rada pentru acordare de ajutor, fara a li se
efectua controlul pentru trecerea frontierei. Aceste situatii se aduc la
cunostinta sefului punctului de trecere, de indata, de catre capitania
portului.
(2) Cand in port a izbucnit un incendiu sau a aparut un pericol iminent
care afecteaza siguranta navelor ori care pune in pericol siguranta navelor,
acestora li se permite iesirea din port in rada, fara a li se efectua controlul
pentru trecerea frontierei.
Art. 29
(1) Activitatea de cautare si salvare a vietii omenesti in marea
teritoriala se organizeaza si se desfasoara pe baza acordurilor bilaterale
dintre statele riverane Marii Negre, incheiate in conformitate cu prevederile
Conventiei internationale (SAR) din 1979 privind cautarea si salvarea pe mare,
adoptata la Hamburg la 27 aprilie 1979.
(2) Delimitarea regiunilor de cautare/salvare intre statele riverane Marii
Negre nu este legata de delimitarea liniei de frontiera.
(3) Serviciile de cautare si salvare se desfasoara in conformitate cu
principiul primului sosit la locul unde are loc activitatea de cautare si
salvare, daca prin acordurile bilaterale ale Romaniei cu statele riverane Marii
Negre nu se stabileste altfel. Salvatorul este obligat sa isi anunte prezenta
si motivul acesteia in apele teritoriale ale Romaniei sau deasupra acestora,
prin statia radiocoasta care va informa imediat capitania portului in a carei
zona de jurisdictie se afla salvatorul si inspectoratul judetean al politiei de
frontiera.
(4) Pentru indeplinirea prevederilor alin. (1) si numai in scopul cautarii
locului de producere a accidentelor maritime si al salvarii supravietuitorilor,
cu exceptia cazurilor in care statele riverane Marii Negre convin altfel, se
autorizeaza intrarea imediata in/deasupra marii teritoriale a Romaniei a
unitatilor de salvare apartinand celorlalte state riverane.
Art. 30
(1) Controlul documentelor privind identitatea strainilor, membri ai
echipajelor navelor care executa voiaje internationale, si a pasagerilor pentru
trecerea frontierei se efectueaza cu respectarea prevederilor Hotararii
Guvernului nr. 1.335/2000 pentru aprobarea Normelor metodologice de punere in
aplicare a prevederilor Conventiei privind facilitarea traficului maritim
international (FAL), adoptata la Londra la 9 aprilie 1965, cu modificarile si
completarile ulterioare.
(2) La navele romanesti de transport de marfuri care, din motive
justificate, sunt obligate sa stationeze in rada portului, accesul la uscat al
membrilor echipajelor este permis cu aprobarea sefului punctului de trecere. In
acest caz controlul navelor se executa dupa intrarea lor in port, iar controlul
carnetelor de marinar se efectueaza la coborarea pe uscat.
Art. 31
(1) Membrilor echipajelor navelor aflate in rada portului, asupra carora la
sosire nu s-a efectuat controlul pentru trecerea frontierei, li se poate acorda
asistenta medicala cu accesul medicului la bord, la cererea comandantilor de
nava si cu aprobarea sefului punctului de trecere.
(2) In baza avizului organelor sanitare competente debarcarea marinarilor
straini in vederea internarii in unul dintre spitalele orasului portuar se aproba
de seful punctului de trecere, la cererea capitaniei portului.
Art. 32
(1) Marinarii ramasi pe teritoriul Romaniei dupa plecarea navei se vor
prezenta la agentia companiei de navigatie de care apartine nava, pentru a li
se rezolva situatia. Daca in localitatea portuara nu exista agentie de
navigatie, seful punctului de trecere permite marinarilor plecarea din tara cu
alta nava.
(2) Marinarilor straini aflati pe nave in porturile romanesti, care urmeaza
sa se deplaseze in interes de serviciu intr-un alt port sau intr-o alta
localitate de pe teritoriul Romaniei, pentru a lua legatura cu misiunea
diplomatica sau cu oficiul consular al statului ai carui cetateni sunt, li se
acorda, la cerere, viza de intrare. Cererea de viza se rezolva prin agentia de
navlosire sau prin agentia de navigatie a statului de care apartine nava ori de
catre sefii punctelor de trecere. In cazul deplasarii marinarilor spre alte
state li se acorda vize de tranzit.
(3) Trecerea oricarui membru al echipajului unei nave straine in echipajul
altei nave straine, aflata in unul dintre porturile romanesti, se face prin
modificarea corespunzatoare de catre comandantii celor doua nave a listelor
cuprinzand echipajul acestora, cu acordul agentilor navelor. Listele cuprinzand
echipajele sunt prezentate la capitania portului, la seful punctului de trecere
a frontierei la biroul vamal si la biroul directiei de sanatate publica din
port de catre agentii navelor.
Art. 33
(1) La navele de pasageri sub pavilion romanesc sau sub pavilion strain,
precum si la pasagerii aflati pe navele de marfuri care vin sau pleaca in/din
Romania controlul documentelor la trecerea frontierei se efectueaza asupra
persoanelor si bunurilor la debarcarea si, respectiv, imbarcarea la/de pe nave.
(2) Accesul pasagerilor straini la uscat este permis numai dupa
indeplinirea formalitatilor legale pentru trecerea frontierei de stat.
Art. 34
Sefii misiunilor diplomatice, oficiilor consulare, precum si sefii
reprezentantelor organizatiilor internationale aflate pe teritoriul Romaniei,
in limitele conventiilor la care statul roman este parte, au acces la bordul
navelor de comert straine aflate in porturile sau apele teritoriale romanesti,
in baza cartilor de identitate eliberate de Ministerul Afacerilor Externe.
Art. 35
Accesul la bord al membrilor de familie ai marinarilor straini imbarcati pe
navele aflate in porturile romanesti care navigheaza intre porturile Constanta,
Sulina si Moldova Veche se face pe baza pasapoartelor ori a altor documente de
trecere a frontierei, la cererea comandantului navei si cu avizul sefului
punctului de trecere.
Art. 36
(1) In aeroporturi controlul pentru trecerea frontierei se face la plecarea
si la sosirea aeronavelor in/din curse internationale. Cand din cauze de forta
majora o aeronava de transport international nu isi poate continua cursa si
calatorii in tranzit nu au legaturi imediate, acestora li se permite, la
cerere, accesul in localitate pana la imbarcarea in prima aeronava sau
tranzitarea teritoriului Romaniei cu alte mijloace de transport, in baza vizei
de tranzit acordate in punctul de trecere, potrivit legii.
(2) In cazul in care aeronavele care efectueaza curse internationale
aterizeaza din cauze de forta majora pe aeroporturi care nu sunt destinate
traficului international, situate in afara zonei de frontiera, controlul pentru
trecerea frontierei se asigura de catre unitatea de politie si autoritatea
vamala cele mai apropiate.
(3) Calatorilor in tranzit, cu escala in Romania, nu li se efectueaza
controlul pasapoartelor daca nu parasesc aerogara, cu exceptia situatiilor
deosebite ce reclama efectuarea acestui control.
Art. 37
Avioanele militare romanesti si straine si echipajele lor, atunci cand
aterizeaza sau decoleaza de pe aeroporturi romanesti deschise traficului
international, se supun regulilor prevazute la art. 36.
SECTIUNEA a 3-a
Accesul, circulatia si alte activitati ce se desfasoara in zona de
frontiera si in punctele de trecere a frontierei de stat
Art. 38
(1) Zborurile aeronavelor civile care executa operatiuni aeriene in spatiul
aferent zonei de frontiera vor fi comunicate Inspectoratului General al
Politiei de Frontiera de catre operatorii aerieni care efectueaza zborurile
respective, cu cel putin o ora inainte de decolare, cu precizarea tipului si
inmatricularii aeronavei, a itinerarului si a orarului de zbor.
(2) Zborurile avand drept scop acordarea asistentei medicale sau a
ajutorului umanitar de urgenta, efectuate in spatiul aerian aferent zonei de
frontiera, se comunica Inspectoratului General al Politiei de Frontiera de
catre operatorii aerieni care executa zborurile respective, inainte de
decolare, cu precizarea tipului si inmatricularii aeronavei, a itinerarului si
a orarului de zbor.
(3) Zborurile mentionate la alineatele precedente, pentru care, conform
reglementarilor aeronautice in vigoare, este necesara obtinerea unei
autorizatii de survol, se comunica Inspectoratului General al Politiei de
Frontiera de catre Autoritatea Aeronautica Civila Romana in momentul emiterii
autorizatiei respective.
(4) Prevederile prezentului articol nu se aplica in cazul zborurilor
efectuate pe caile aeriene alocate traficului aerian international.
Art. 39
In zona de frontiera, pe adancimea de 500 metri de la linia de frontiera
catre interior, cu avizul directiei teritoriale a politiei de frontiera
competente, se pot executa activitati cum sunt: mineritul, exploatarile de
titei, de gaze, de ape minerale, de ape termale, exploatarile forestiere,
balastiere sau de cariere, lucrarile de imbunatatiri funciare si irigatii,
indiguirile, lucrarile sau constructiile pe cursurile de apa, lucrari de
asigurare a conditiilor de navigatie, constructiile si amenajarile turistice,
de agrement sau de alta natura, cercetarile sau prospectarile geologice.
Art. 40
Pescuitul industrial si sportiv in apele de frontiera, apele maritime
interioare si in marea teritoriala se efectueaza, in conditiile legii, in
locurile si sectoarele stabilite de autoritatile competente, cu avizul
prealabil al sefului inspectoratului judetean al politiei de frontiera.
Art. 41
Barcile si ambarcatiunile inmatriculate potrivit legii, aflate in apele de
frontiera si apele maritime interioare, se pastreaza in locurile stabilite de
capitaniile de port sau, dupa caz, de autoritatile administratiei publice
locale, cu avizul sefilor sectoarelor politiei de frontiera, luandu-se masuri
de catre cei care le detin, pentru a se preveni folosirea acestora la trecerea
ilegala a frontierei de stat, la practicarea contrabandei sau la alte
activitati ilicite.
Art. 42
(1) Activitatile de agrement si sportive in apele de frontiera se pot
desfasura cu aprobarea capitaniei de port sau, dupa caz, a administratiei
publice locale si cu avizul sefului sectorului politiei de frontiera.
(2) In apele de frontiera, in marea interioara si in marea teritoriala
navele cu excursionisti, precum si orice alta nava sau ambarcatiune nu au voie
sa acosteze decat in porturi sau in alte locuri special amenajate in acest
scop. In caz de forta majora acostarea se poate face in orice punct de pe malul
romanesc, anuntandu-se cea mai apropiata formatiune locala a politiei de
frontiera sau, in lipsa acesteia, a politiei. Dispozitiile acestui alineat nu
se aplica cetatenilor romani posesori de barci.
(3) Avizul directiei teritoriale a politiei de frontiera competente este
obligatoriu pentru navele si ambarcatiunile straine care navigheaza pe Dunarea
interioara, pe bratul Tulcea si bratul Sulina.
Art. 43
Pasunatul animalelor este permis in timpul zilei pana la fasia de protectie
a frontierei de stat, la frontiera externa, sau pana la culoarul de frontiera,
la frontiera interna, iar noaptea, pana la 500 metri fata de acestea, catre
interior, in locurile stabilite de autoritatile administratiei publice locale
si cu avizul sefului sectorului politiei de frontiera.
Art. 44
(1) Vanatoarea de-a lungul frontierei de stat pe adancimea de 500 metri de
la fasia de protectie a frontierei de stat, la frontiera externa, sau de la
culoarul de frontiera, la frontiera interna, catre interior, pentru frontiera
de uscat, si de la limita terenului inundabil, pentru frontiera de apa, este
interzisa.
(2) Vanatoarea organizata a animalelor de prada, pe adancimea prevazuta la
alin. (1), este admisa numai ziua si numai de la fasia de protectie a
frontierei de stat, la frontiera externa, sau de la culoarul de frontiera, la
frontiera interna, catre interior, pe baza hotararilor consiliilor locale si cu
avizul prealabil al sefului sectorului politiei de frontiera.
Art. 45
(1) Orice activitate in punctele de trecere a frontierei de stat, alta
decat efectuarea controlului de frontiera, se poate desfasura numai dupa
obtinerea prealabila a avizului din partea sefului directiei teritoriale a
politiei de frontiera competente sau a sefului structurii de coordonare a
punctelor de trecere aeroportuare, a autoritatilor administratiei publice
locale si a altor autoritati prevazute de lege, dupa caz.
(2) Incalcarea conditiilor prevazute in avizul eliberat conform alin. (1)
poate duce la retragerea avizului si la sanctionarea contraventionala a
titularului acestuia.
Art. 46
(1) Persoanelor care se deplaseaza sau care desfasoara diferite activitati
in apropierea frontierei de stat le este interzis:
a) sa traga cu arma peste frontiera de stat;
b) sa deterioreze sau sa distruga semnele de frontiera, instalatiile sau
mijloacele tehnice de paza ale politiei de frontiera;
c) sa utilizeze focul deschis fara luarea masurilor pentru impiedicarea
propagarii focului la vecinatati;
d) sa fixeze pe banda magnetica, pe hartie sau alt suport imagini care sa
redea portiuni din teritoriul statelor vecine;
e) sa faca schimb de obiecte sau corespondenta peste frontiera de stat, in
alte puncte decat cele destinate prin lege acestui scop;
f) sa desfasoare activitati care pot polua apele, marea, aerul sau solul in
zona de frontiera, precum si apele maritime aflate sub jurisdictia statului
roman;
g) sa poarte convorbiri neautorizate peste linia de frontiera;
h) sa comita fapte, gesturi sau sa profereze expresii jignitoare la adresa
statului vecin sau a cetatenilor acestuia.
(2) Restrictiile prevazute la alin. (1) lit. d), e) si g) sunt aplicabile
doar in situatia in care acestea sunt prevazute in acordurile sau conventiile
privitoare la frontiera incheiate de Romania cu statele vecine.
Art. 47
In situatii deosebite, pe timpul unor actiuni ale politiei de frontiera, se
poate opri temporar accesul si desfasurarea unor activitati in apropierea
frontierei de stat in afara localitatilor. Aceste masuri vor fi aduse la
cunostinta autoritatilor administratiei publice locale si populatiei in timp
util.
CAP. 4
Sistemul de Informare National privind circulatia persoanelor si bunurilor
prin frontiera (SIF)
SECTIUNEA 1
Dispozitii privind infiintarea, scopul functionarii si gestionarea SIF
Art. 48
Se infiinteaza Sistemul de Informare National privind circulatia
persoanelor si bunurilor prin frontiera, denumit in continuare SIF, sistem
unitar la nivel national, prin care se tine evidenta, se prelucreaza si se
valorifica informatiile cu privire la criminalitatea transfrontaliera si
infractiunile de frontiera, la persoane si bunuri.
Art. 49
(1) Scopul functionarii SIF consta in sprijinirea actiunilor de mentinere a
ordinii publice si sigurantei nationale si aplicarea prevederilor legale cu
privire la circulatia persoanelor si bunurilor pe teritoriul Romaniei.
(2) Autoritatea publica centrala care gestioneaza si raspunde de SIF este
Ministerul de Interne.
Art. 50
(1) SIF cuprinde acele categorii de date referitoare la persoane fizice si
bunuri care sunt furnizate de autoritatile publice, denumite in continuare
autoritati semnalante, necesare asigurarii respectarii regimului juridic al
frontierei de stat, precum si altor interese legitime ale statului.
(2) Autoritatile semnalante raspund de veridicitatea datelor introduse sau
transmise pentru a fi introduse in SIF.
Art. 51
Utilizarea SIF se face cu respectarea dispozitiilor legale privind
protectia datelor, precum si protectia persoanei impotriva prelucrarii automate
neautorizate a datelor referitoare la persoane.
SECTIUNEA a 2-a
Functionarea SIF
Art. 52
In SIF pot sa introduca date, sa le modifice, sa le stearga si sa le
prelucreze autoritatile cu atributii in domeniul apararii nationale, ordinii
publice si sigurantei nationale, cele cu atributii in domeniul respectarii
regimului juridic al frontierei de stat, precum si autoritatea judecatoreasca,
potrivit competentelor legale, pe baza protocoalelor incheiate de Ministerul de
Interne cu fiecare autoritate.
Art. 53
(1) Cu privire la persoane sunt introduse urmatoarele date:
a) numele si prenumele, numele anterior, pseudonimele sau poreclele care au
fost eventual inregistrate separat;
b) semnele fizice particulare, obiective si inalterabile;
c) prima litera a celui de-al doilea prenume;
d) data si locul nasterii;
e) sexul;
f) cetatenia;
g) mentiunea ca persoanele in cauza sunt inarmate, dupa caz;
h) mentiunea ca persoanele in cauza sunt violente, dupa caz;
i) motivul semnalarii;
j) masura care trebuie luata.
(2) Includerea altor date cu privire la persoane se face potrivit legii.
Art. 54
Datele privind strainii semnalati ca inadmisibili sunt introduse in SIF in
temeiul unei comunicari facute de o autoritate administrativa sau
judecatoreasca, potrivit legii.
Art. 55
(1) Datele privind persoanele cautate in vederea extradarii sau expulzarii
se introduc sau se transmit de catre autoritatea care a dispus masura, potrivit
legii.
(2) In situatia in care motivul semnalarii este savarsirea unei
infractiuni, autoritatea semnalanta comunica, o data cu semnalarea, documentele
si urmatoarele informatii care privesc cazul:
a) autoritatea care a emis cererea;
b) inceperea urmaririi penale, existenta unui mandat de arestare, a unui
mandat de aducere ori a unei hotarari judecatoresti executorii;
c) natura si calificarea juridica a infractiunii;
d) descrierea circumstantelor savarsirii infractiunii, inclusiv momentul,
locul, gradul de participare la infractiuni a persoanei semnalate;
e) consecintele infractiunii, in masura posibilitatilor.
Art. 56
(1) Datele privind persoanele disparute se introduc de organele abilitate
ale Ministerului de Interne si ale Ministerului Justitiei.
(2) In SIF pot fi introduse, de catre autoritatile autorizate sau la
solicitarea autoritatilor interesate, si date referitoare la persoanele care
necesita o forma de protectie, potrivit legii.
Art. 57
(1) Pentru a preveni savarsirea infractiunilor de frontiera si
amenintarilor la ordinea publica in SIF pot fi introduse date provizorii
referitoare la persoane sau bunuri, in scopul urmaririi lor si al controlului
la frontiera, daca:
a) exista indicii temeinice ca persoana in cauza intentioneaza sa comita
sau comite infractiuni;
b) aprecierea persoanei in cauza permite, in temeiul faptelor sanctionate
de lege, comise pana in prezent, sa se presupuna ca aceasta va comite si in
viitor alte asemenea fapte.
(2) O semnalare poate fi introdusa in SIF de catre sau la cererea
autoritatilor responsabile pentru siguranta nationala, daca permite sa se
presupuna ca informatiile prevazute la alin. (4) sunt necesare pentru
prevenirea unei amenintari grave din partea persoanei in cauza sau a altor
amenintari grave pentru siguranta interna si externa a Romaniei.
(3) In cadrul supravegherii sub acoperire urmatoarele informatii pot fi
culese si introduse in SIF, in totul sau in parte, cu ocazia controlului la
frontiera sau a altor controale politienesti si vamale efectuate in interiorul
tarii:
a) faptul ca persoana sau vehiculul semnalat a fost gasit;
b) locul, momentul sau motivul verificarii;
c) itinerarul si destinatia calatoriei;
d) persoanele care insotesc persoana in cauza sau ocupantii vehiculului;
e) vehiculul utilizat;
f) obiectele transportate;
g) circumstantele in care a fost gasita persoana sau vehiculul.
(4) Cu ocazia culegerii informatiilor se iau masuri pentru a nu pune in
pericol caracterul discret al supravegherii.
(5) In cadrul controlului specific mentionat la alin. (1) persoanele,
vehiculele si bunurile transportate pot fi perchezitionate, pentru realizarea
scopului prevazut la alin. (2) si (3); daca controlul specific nu este
autorizat, acesta se va transforma, in mod automat, in supraveghere.
Art. 58
(1) Datele privind bunurile cautate pentru a fi confiscate sau pentru a fi
utilizate ca probe intr-un proces penal se introduc in SIF.
(2) Daca in urma unei cautari se descopera existenta unei semnalari privind
un bun gasit, politia de frontiera contacteaza autoritatea semnalata pentru a
conveni asupra masurilor necesare; in acest scop pot fi transmise si date cu
caracter personal, cu respectarea prevederilor legale privind protectia datelor
cu caracter personal.
(3) In SIF se introduc date referitoare la urmatoarele categorii de bunuri:
a) vehiculele cu motor cu o capacitate cilindrica mai mare de 50 cm^3,
furate sau pierdute;
b) remorcile si rulotele care au o masa neta mai mare de 750 kg, furate sau
pierdute;
c) armele de foc furate sau pierdute;
d) formulare cu regim special, in alb, furate sau pierdute;
e) documentele care atesta identitatea persoanei (documente de identitate,
pasapoarte, permise de conducere), care au fost furate sau pierdute;
f) bancnotele sau titlurile de valoare suspecte;
g) alte bunuri cu regim special, potrivit legii, furate sau pierdute.
Art. 59
(1) In afara autoritatilor prevazute la art. 52 alin. (1) pot avea acces la
datele introduse in SIF si alte autoritati publice, in baza protocolului
incheiat cu Ministerul de Interne.
(2) Autoritatile prevazute la alin. (1) si cele prevazute la art. 52 alin.
(1), stabilite sa utilizeze baza de date a SIF, vor comunica Ministerului de
Interne, pentru autorizare, structurile proprii desemnate sa utilizeze SIF.
Autorizarea va cuprinde datele care se pot cauta si scopul pentru care poate fi
efectuata cautarea.
(3) Mijloacele tehnice si costurile necesare realizarii accesului se
asigura de fiecare autoritate interesata, cu respectarea cerintelor de natura
tehnica impuse de gestionarul SIF.
SECTIUNEA a 3-a
Controlul
Art. 60
(1) Orice autoritate dintre cele prevazute la art. 52 alin. (1) si la art.
59 alin. (1) poate reproduce date introduse in SIF de alta autoritate numai cu
acordul acesteia si numai pentru indeplinirea atributiilor legale.
(2) Semnalarile autoritatilor altor state, care au un sistem similar de
informare, la care Politia de Frontiera Romana, Politia Romana sau Directia
Generala a Vamilor are acces conform unui document bilateral, se utilizeaza in
conformitate cu prevederile acelui document.
Art. 61
(1) Orice modificare a scopului utilizarii datelor din SIF se face cu
acordul autoritatii romane sau straine semnalate si numai pentru a preveni o
amenintare grava si iminenta pentru interesul public, ordinea publica si
siguranta nationala ori savarsirea altor fapte grave.
(2) Datele nu pot fi utilizate in scopuri administrative; fac exceptie
datele privind strainii semnalati ca inadmisibili.
Art. 62
(1) Autoritatile prevazute la art. 52 alin. (1) si la art. 59 alin. (1)
sunt responsabile pentru exactitatea, actualitatea si legalitatea introducerii
datelor in SIF. Numai autoritatea in cauza are dreptul sa modifice, din proprie
initiativa sau la solicitarea gestionarului SIF, sa adauge sau sa stearga
datele pe care le-a introdus.
(2) Daca o alta autoritate, un alt organ al administratiei de stat sau o
alta persoana, alta decat cea semnalata, detine probe ca unele date introduse
in SIF nu corespund starii de fapt, informeaza fara intarziere gestionarul SIF,
care are obligatia sa ceara autoritatii semnalate corectarea sau stergerea
datelor in cauza.
Art. 63
Fiecare autoritate prevazuta la art. 52 alin. (1) si la art. 59 alin. (1)
desemneaza un organ de control insarcinat sa verifice corectitudinea
introducerii datelor proprii in SIF sau daca prelucrarea si utilizarea acestor
date nu incalca drepturile persoanei la care se refera. In acest scop organul
de control are acces la sectiunea de date proprii introduse in SIF.
Art. 64
(1) Datele introduse in SIF, referitoare la persoanele prevazute la art.
56, se pastreaza numai pe durata necesara atingerii scopului pentru care au
fost furnizate. Necesitatea pastrarii acestor date se examineaza periodic, la
un interval de cel mult 3 ani de la introducerea lor, de catre autoritatea
semnalata. Datele referitoare la bunuri si obiecte se examineaza periodic, la
un interval de cel mult 1 an.
(2) Organul de control poate stabili, dupa caz, termene de examinare mai
scurte, daca imprejurarile sau faptele semnalate permit acest lucru.
(3) Gestionarul SIF informeaza autoritatile prevazute la art. 52 alin. (1)
si la art. 59 alin. (1) despre stergerile de date programate in sistem,
acordand un preaviz de o luna.
(4) Autoritatea semnalanta poate decide in termenul de examinare sa mentina
semnalarea, daca mentinerea ei este necesara scopurilor pentru care a fost
facuta. Orice prelungire facuta trebuie comunicata gestionarului SIF.
Dispozitiile alin. (1) sunt aplicabile si pentru semnalarile care au fost
prelungite.
Art. 65
(1) Celelalte date, altele decat cele prevazute la art. 64, sunt pastrate
cel mult 10 ani, datele referitoare la documentele de identitate eliberate si
la bancnotele inregistrate cel mult 5 ani, iar cele referitoare la vehiculele
cu motor, remorci si rulote cel mult 3 ani.
(2) Dupa intervalul de timp prevazut la alin. (1) datele respective se mai
pastreaza timp de un an intr-o arhiva constituita la gestionarul SIF. Arhiva se
va putea consulta numai in scopul verificarii ulterioare a exactitatii si
legalitatii introducerii datelor in SIF. Dupa trecerea acestui interval datele
vor fi distruse.
Art. 66
Fiecare autoritate prevazuta la art. 52 alin. (1) si la art. 59 alin. (1)
raspunde pentru orice prejudiciu cauzat unei persoane prin utilizarea
fisierului SIF.
Art. 67
(1) Fiecare autoritate prevazuta la art. 52 alin. (1) si art. 59 alin. (1)
adopta, in ceea ce priveste domeniul sau de responsabilitate din cadrul SIF,
masurile necesare pentru:
a) a preveni accesul oricarei persoane neautorizate la instalatiile
utilizate pentru prelucrarea datelor personale;
b) a preveni citirea, copierea, modificarea sau eliminarea suporturilor de
date de catre persoane neautorizate;
c) a preveni introducerea neautorizata a unor date in fisier si orice
consultare, modificare sau stergere neautorizata a unor date personale
introduse in fisier;
d) a preveni utilizarea sistemului de prelucrare automata a datelor de
catre persoane neautorizate prin intermediul echipamentelor de transmitere a
datelor;
e) a garanta ca, in ceea ce priveste utilizarea unui sistem automat de
prelucrare a datelor, persoanele autorizate au acces numai la datele pentru
care sunt responsabile;
f) a garanta ca se pot controla si stabili autoritatile carora li s-au
transmis date personale prin echipamentul de transmitere a datelor;
g) a garanta ca se poate controla si stabili, ulterior, care date personale
au fost introduse in sistemul de prelucrare automata a datelor, precum si
momentul si persoanele care le-au introdus;
h) a preveni citirea, copierea, modificarea sau stergerea datelor personale
in timpul transmiterii lor sau al transportului suporturilor de date.
(2) Pentru prelucrarea datelor in sectiunea sa fiecare autoritate poate
desemna numai persoane cu calificare speciala, supuse controalelor de
securitate la accesul in spatiile de lucru si la instalatiile utilizate pentru
prelucrarea datelor personale.
CAP. 5
Raspunderi si sanctiuni
Art. 68
Incalcarea dispozitiilor prevazute in prezenta ordonanta de urgenta atrage,
dupa caz, raspunderea penala, civila, contraventionala sau administrativa a
persoanei vinovate.
Art. 69
Pentru faptele prevazute la art. 46 lit. f) politistii de frontiera si organele
specializate ale administratiei publice centrale si locale aplica prevederile
dispozitiilor legale privind protectia mediului.
Art. 70
(1) Intrarea sau iesirea din tara prin trecerea ilegala a frontierei de
stat constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la 3 luni la 2
ani.
(2) Daca fapta prevazuta la alin. (1) a fost savarsita in scopul
sustragerii de la executarea unei pedepse, fapta se pedepseste cu inchisoare de
la 6 luni la 3 ani.
Art. 71
(1) Fapta persoanei care racoleaza, indruma sau calauzeste una sau mai
multe persoane in scopul trecerii frauduloase a frontierei de stat, precum si a
celei care organizeaza aceasta activitate constituie infractiune si se
pedepseste cu inchisoare de la 2 la 7 ani.
(2) Fapta de a se asocia sau a initia constituirea unei asocieri in scopul
savarsirii faptei prevazute la alin. (1) ori aderarea sau sprijinirea sub orice
forma a unei astfel de asocieri se pedepseste cu inchisoare de la 3 la 10 ani.
Art. 72
Tentativa la infractiunile prevazute la art. 70 si 71 se pedepseste.
Art. 73
Bunurile si valorile care au servit sau care au fost destinate sa serveasca
la savarsirea infractiunilor prevazute la art. 70 si 71 ori care au fost
obtinute prin savarsirea acestor infractiuni, daca sunt ale infractorului, se
confisca.
Art. 74
Orice utilizare a datelor din SIF care nu este conforma cu dispozitiile
legii constituie abuz in serviciu contra intereselor persoanelor si se
pedepseste conform Codului penal.
Art. 75
Sunt contraventii, daca potrivit legii penale nu sunt considerate
infractiuni, urmatoarele fapte:
a) tragerea cu arma peste frontiera de stat, deteriorarea ori distrugerea
semnelor de frontiera, a instalatiilor sau mijloacelor tehnice de paza, supraveghere
si control ale Politiei de Frontiera Romane, utilizarea focului deschis fara
luarea masurilor pentru impiedicarea propagarii focului la vecinatati, in
apropierea liniei de frontiera;
b) aducerea in Romania de catre transportatorii aerieni, navali sau
terestri a cetatenilor straini sau apatrizi fara documente de trecere a
frontierei, cu documente sau vize false ori falsificate, sau ascunsi in
mijloacele de transport;
c) refuzul sub orice forma de a permite autoritatilor de frontiera vizitarea
aeronavelor, navelor, mijloacelor de transport rutiere sau feroviare, a
magaziilor, hambarelor si a altor locuri ce prezinta interes pentru controlul
de frontiera;
d) refuzul unei persoane de a da relatii pentru stabilirea identitatii
sale, de a se legitima cu actele de identitate ori de a prezenta la control
bagajele sau mijloacele de transport, la cererea organelor politiei de
frontiera sau ale politiei;
e) accesul la uscat fara aprobarea sefului punctului de trecere al
membrilor echipajelor navelor romanesti de transport de marfuri care din motive
justificate sunt obligate sa stationeze in raza portului; neprezentarea dupa
plecarea navei a marinarilor ramasi pe teritoriul Romaniei, la agentia
companiei de navigatie de care apartine nava, pentru a li se rezolva situatia;
accesul la bord al membrilor de familie ai marinarilor straini imbarcati pe
navele aflate in porturile romanesti care navigheaza intre porturile Constanta,
Sulina si Moldova Veche fara pasaport ori alte documente de trecere a frontierei
sau fara avizul sefului punctului de trecere; desfasurarea oricarei activitati
in punctele de trecere a frontierei de stat, alta decat efectuarea controlului
de frontiera, fara avizul sefului directiei teritoriale a politiei de frontiera
competente, al sefului structurii de coordonare a punctelor de trecere
aeroportuare, al administratiei publice locale sau al altei autoritati
prevazute de lege, dupa caz;
f) accesul persoanelor in fasia de protectie a frontierei de stat pana la
culoarul de frontiera sau malul apelor, dupa caz, fara documente de identitate
sau fara aprobarea administratiei publice sau avizul sefului formatiunii locale
a politiei de frontiera; accesul persoanelor pentru efectuarea unor activitati
dincolo de fasia de protectie a frontierei de stat, in situatia in care aceasta
se constituie mai in adancime, precum si in insulele si ostroavele apartinand
statului roman, situate in apele de frontiera, prin alte locuri sau in alte
conditii decat cele stabilite de administratia publica locala sau fara avizul
sefului formatiunii locale a politiei de frontiera; accesul persoanelor in
insulele si ostroavele de formatiune noua din apele de frontiera inainte de
determinarea apartenentei acestora; desfasurarea activitatilor prevazute la
art. 39 fara avizul directiilor teritoriale ale politiei de frontiera;
efectuarea pescuitului in apele de frontiera in alte locuri sau alte sectoare
decat cele stabilite de autoritatile competente; pastrarea barcilor si
ambarcatiunilor aflate in apele de frontiera sau in apele maritime interioare
in alte locuri decat cele stabilite de autoritatile competente sau neluarea de
catre cei care le detin a masurilor necesare pentru a preveni folosirea
acestora la trecerea ilegala a frontierei de stat, la practicarea contrabandei
sau la alte activitati ilicite; desfasurarea activitatilor de agrement si
sportive in apele de frontiera fara aprobarea capitaniei de port sau, dupa caz,
a administratiei publice locale sau fara avizul sefului sectorului politiei de
frontiera; acostarea fara drept a navelor ambarcatiunilor cu excursionisti in
alte locuri decat porturile sau locurile special amenajate in acest scop sau
lipsa avizului directiei teritoriale a politiei de frontiera competente in
cazul navelor si ambarcatiunilor straine care navigheaza pe Dunarea interioara
pe bratul Tulcea si bratul Sulina; pasunatul animalelor in timpul zilei dincolo
de fasia de protectie a frontierei de stat, la frontiera externa sau dincolo de
culoarul de frontiera, la frontiera interna; pasunatul animalelor in timpul
noptii in alte locuri decat cele stabilite de autoritatile administratiei
publice locale sau fara avizul sefului sectorului politiei de frontiera;
vanatoarea de-a lungul frontierei de stat, pe adancimea de 500 metri de la
fasia de protectie a frontierei de stat, la frontiera externa, sau de la
culoarul de frontiera, la frontiera interna, catre interior, pentru frontiera
de uscat, si de la limita terenului inundabil, pentru frontiera de apa;
desfasurarea vanatorii, prevazuta la art. 44 alin. (2), fara avizul prealabil
al sefului sectorului politiei de frontiera; fixarea pe banda magnetica, pe
hartie sau pe alt suport a imaginilor care redau portiuni din teritoriul
statelor vecine, de catre persoanele care se deplaseaza sau care desfasoara diferite
activitati in apropierea frontierei de stat, daca acest lucru este prevazut in
acordurile sau conventiile privitoare la frontiera incheiate de Romania cu
statele vecine; purtarea de convorbiri neautorizate peste linia de frontiera,
daca acest lucru este prevazut in acordurile sau conventiile privitoare la
frontiera incheiate de Romania cu statele vecine; comiterea sau proferarea de
catre persoanele care se deplaseaza sau desfasoara activitati in apropierea
frontierei de stat de fapte, gesturi sau expresii jignitoare la adresa statului
vecin sau a cetatenilor acestuia, daca acestea sunt prevazute in acordurile sau
conventiile privitoare la frontiera incheiate de Romania cu statele vecine.
Art. 76
(1) Contraventiile prevazute la art. 75 se sanctioneaza dupa cum urmeaza:
a) cu inchisoare contraventionala de la 15 zile la 3 luni sau cu amenda de
la 5.000.000 lei la 50.000.000 lei cele de la lit. a);
b) cu amenda de la 30.000.000 lei la 150.000.000 lei cele de la lit. b);
c) cu amenda de la 5.000.000 lei la 25.000.000 lei cele de la lit. e);
d) cu amenda de la 3.000.000 lei la 15.000.000 lei cele de la lit. c) si
d);
e) cu amenda de la 1.000.000 lei la 10.000.000 lei cele de la lit. f).
(2) Sanctiunea prevazuta la alin. (1) lit. b) se aplica transportatorului
pentru fiecare persoana transportata.
(3) Prevederile prezentei ordonante de urgenta se completeaza cu
dispozitiile Legii nr. 32/1968 privind stabilirea si sanctionarea
contraventiilor. Fac exceptie contraventiile prevazute la alin. (1) lit. a) si
b), carora nu li se aplica dispozitiile art. 25 - 27.
(4) Cuantumul amenzilor se actualizeaza prin hotarare a Guvernului.
Art. 77
(1) Contraventiile prevazute la art. 75 se constata si sanctiunile se
aplica, potrivit legii, dupa caz, de catre personalul Politiei de Frontiera
Romane, al Politiei Romane sau de catre imputernicitii autoritatilor
administratiei publice locale.
(2) In cazul sanctiunilor cu amenda contravenientul poate face plangere, in
termen de 15 zile de la comunicarea procesului-verbal de constatare a
contraventiei, la instanta de judecata, potrivit legii.
(3) In cazul contraventiilor prevazute la art. 75 lit. a), daca agentul
constatator apreciaza ca sanctiunea amenzii este indestulatoare, aplica amenda.
In caz contrar procesul-verbal de constatare a contraventiei se trimite de
indata judecatoriei in a carei raza teritoriala a fost savarsita contraventia.
Impotriva hotararii pronuntate de instanta se poate face cerere de reexaminare,
in termen de 24 de ore de la pronuntare, daca contravenientul a fost prezent la
dezbateri, sau de la comunicare, daca a lipsit de la dezbateri.
(4) Sanctiunea inchisorii contraventionale poate fi aplicata minorilor
numai daca au implinit varsta de 16 ani; in acest caz limitele sanctiunii
prevazute in prezenta ordonanta de urgenta se reduc la jumatate.
(5) In cazul minorilor care nu au implinit varsta de 16 ani se aplica
prevederile legii privind regimul ocrotirii unor categorii de minori.
Art. 78
Din sumele rezultate din amenzile aplicate conform art. 76, precum si din
valorificarea bunurilor de contrabanda sau a altor bunuri supuse confiscarii,
conform legii, o cota de 50% va reveni Politiei de Frontiera Romane, Politiei
Romane sau autoritatii publice locale din care face parte agentul constatator.
Aceasta suma se retine integral ca venituri extrabugetare, cu titlu permanent,
si va fi repartizata astfel: 20% pentru premierea persoanelor care au
descoperit savarsirea faptei si au aplicat sanctiunea, iar 80% pentru
finantarea cheltuielilor materiale si de capital; sumele ramase necheltuite la
sfarsitul fiecarui an se reporteaza in anul urmator, avand aceeasi destinatie.
Art. 79
Amenzile aplicate persoanelor fizice sau juridice straine pot fi platite si
in valuta liber convertibila, prin transformarea amenzilor din lei in valuta
convertibila, la cursul valutar oficial in vigoare la data savarsirii
contraventiei.
CAP. 6
Dispozitii finale si tranzitorii
Art. 80
Dispozitiile prezentei ordonante de urgenta se completeaza cu prevederile
acordurilor, conventiilor si altor intelegeri internationale in materie,
incheiate de Romania cu terte state, ratificate potrivit legii.
Art. 81
Ministerul de Interne va elabora normele de aplicare a prezentei ordonante
de urgenta, pe care le va supune Guvernului spre adoptare in termen de 40 de
zile de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta.
Art. 82
La intrarea in vigoare a prezentei ordonante de urgenta se abroga Legea nr.
56/1992 privind frontiera de stat a Romaniei, republicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 396 din 24 august 2000, precum si orice alte
dispozitii contrare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
p. Ministrul de interne,
Nicolae Berechet,
secretar de stat
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu