Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

LEGE Nr

LEGE   Nr. 56 din  4 iunie 1992    * Republicata

privind frontiera de stat a Romaniei

ACT EMIS DE: PARLAMENT

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 396 din 24 august 2000


SmartCity3


    *) Republicata in temeiul art. II din Legea nr. 98/2000 privind aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 80/1999 pentru modificarea si completarea Legii nr. 56/1992 privind frontiera de stat a Romaniei.
    Legea nr. 56/1992 a fost publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 126 din 9 iunie 1992, si a mai fost modificata prin Ordonanta Guvernului nr. 55 din 19 august 1994, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 242 din 29 august 1994 (aprobata prin Legea nr. 129 din 20 decembrie 1994, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 354 din 21 decembrie 1994) si prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 80 din 4 iunie 1999, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 275 din 16 iunie 1999 (aprobata si modificata prin Legea nr. 98 din 2 iunie 2000, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 256 din 8 iunie 2000).

    CAP. 1
    Dispozitii generale

    Art. 1
    Frontiera de stat a Romaniei desparte teritoriul statului roman de teritoriile statelor vecine si marea teritoriala a Romaniei de zona contigua. Totodata, frontiera de stat delimiteaza in plan vertical spatiul aerian si subsolul statului roman de spatiul aerian si subsolul statelor vecine.
    Art. 2
    (1) Frontiera de stat a Romaniei se stabileste prin lege, in conformitate cu prevederile tratatelor internationale si ale intelegerilor incheiate intre statul roman si statele vecine si nu poate fi modificata decat prin lege.
    (2) Frontiera de stat a Romaniei este inviolabila.
    Art. 3
    (1) Frontiera de stat a Romaniei este marcata, de regula, in teren, prin semne de frontiera, ale caror date topogeodezice sunt prevazute in documentele de demarcare incheiate intre statul roman si statele vecine.
    (2) In scopul mentinerii vizibilitatii si asigurarii protectiei semnelor de frontiera se constituie culoarul de frontiera, a carui latime se convine de catre statul roman cu fiecare dintre statele vecine. Activitatile de curatare si intretinere a culoarelor de frontiera se efectueaza sub supravegherea nemijlocita a politistilor de frontiera.
    Art. 4
    (1) Pentru executarea pazei, supravegherii si controlul trecerii frontierei de stat se constituie:
    a) Fasia de protectie a frontierei de stat, cu o latime de 20 m incepand de la linia frontierei de stat, pentru frontiera de uscat, si de la limita terenului inundabil, pentru frontiera de apa, catre interior. Se excepteaza litoralul Marii Negre, sectorul lagunar, porturile de la Dunare, caile de comunicatie si lucrarile hidrotehnice situate la frontiera.
    In locurile din imediata apropiere a frontierei de stat, in care terenurile sunt mlastinoase, supuse erodarilor sau avalanselor, fasia de protectie a frontierei de stat se constituie mai in adancime.
    Suprafetele de teren cuprinse intre fasia de protectie a frontierei de stat si culoarul de frontiera sau malul apelor se administreaza de catre persoanele fizice sau juridice carora le apartin, cu respectarea normelor prezentei legi.
    Fasia de protectie a frontierei de stat face parte din domeniul public de interes national si se administreaza de catre Politia de Frontiera Romana. Limitele interioare ale fasiei de protectie a frontierei de stat vor fi marcate prin grija Politiei de Frontiera Romane.
    b) Zona de frontiera, alcatuita din teritoriul comunelor, oraselor, municipiilor, care, potrivit organizarii administrative a teritoriului Romaniei, sunt situate in apropierea frontierei de stat, litoralului Marii Negre, sectorului lagunar pe o adancime de 20 km fata de acestea catre interior.
    Localitatile incluse in zona de frontiera, cu exceptia statiunilor turistice de pe litoralul Marii Negre, vor avea inscrisa, pe panourile cu denumirea acestora, mentiunea in limba romana "Localitate de frontiera" si vor fi aduse la cunostinta populatiei prin grija prefectilor.
    (2) In fasia de protectie a frontierei de stat si in zona de frontiera politia de frontiera are dreptul sa circule, sa instaleze posturi de paza si mijloace pentru asigurarea pazei, a supravegherii si controlului trecerii frontierei de stat, cu exceptia terenurilor cu regim de drept privat. In situatii deosebite politia de frontiera isi poate extinde atributiile in zonele exceptate, cu instiintarea prealabila a celor care le au in proprietate sau in administrare.

    CAP. 2
    Regimul juridic al frontierei de stat a Romaniei

    Art. 5
    (1) Regimul juridic al frontierei de stat a Romaniei cuprinde totalitatea normelor prevazute in legislatia interna, care privesc frontiera de stat, desfasurarea diferitelor activitati in zona de frontiera, apele de frontiera, apele maritime interioare si in marea teritoriala.
    (2) Asigurarea respectarii regimului juridic al frontierei de stat a Romaniei, a drepturilor suverane ale statului roman in zona contigua si in zona economica exclusiva revine Ministerului de Interne prin Politia de Frontiera Romana si altor institutii abilitate prin lege, in conformitate cu prevederile legislatiei in materie.
    (3) Politia de Frontiera Romana are in structura Inspectoratul General al Politiei de Frontiera, ca unitate centrala, cuprinzand Garda de coasta si structuri teritoriale subordonate.
    Art. 6
    (1) Trecerea frontierei de stat a Romaniei de catre persoane, mijloace de transport, marfuri si alte bunuri se face prin punctele de control pentru trecerea frontierei, deschise traficului international, denumite in continuare puncte de control.
    (2) Trecerea frontierei de stat romane se poate face si prin alte locuri, in conditiile stabilite prin acorduri si intelegeri intre Romania si statele vecine.
    (3) Deschiderea de noi puncte de control sau inchiderea temporara ori definitiva a celor existente se aproba prin hotarare a Guvernului.
    (4) Guvernul Romaniei va da publicitatii lista cuprinzand punctele de control pentru trecerea frontierei, deschise traficului international, punctele de mic trafic si treceri simplificate.
    (5) Deschiderea ocazionala a unor puncte de control, in vederea desfasurarii unor activitati cu caracter festiv sau religios, precum si inchiderea acestora sunt de competenta Politiei de Frontiera Romane.
    Art. 7
    (1) In punctele de control se organizeaza si se efectueaza controlul de frontiera al persoanelor, mijloacelor de transport, marfurilor si al altor bunuri care intra sau ies din tara.
    (2) Trecerea frontierei de stat prin punctele de control se realizeaza in conditiile prevazute in prezenta lege.
    Art. 8
    (1) Controlul efectuat la trecerea frontierei de stat romane are ca scop verificarea si constatarea indeplinirii conditiilor stabilite de lege pentru intrarea si iesirea din tara a persoanelor, mijloacelor de transport, marfurilor si altor bunuri.
    (2) Organele de control la trecerea frontierei de stat romane poarta intreaga raspundere pentru aplicarea si respectarea stricta a prevederilor referitoare la intrarea si iesirea din tara a persoanelor, mijloacelor de transport, a marfurilor si altor bunuri, precum si pentru buna desfasurare a traficului international si servirea calatorilor, in conformitate cu dispozitiile legale.
    Art. 9
    Regulile de exploatare si intretinere privind podurile, caile ferate si rutiere, liniile de comunicatii si apele de frontiera care intersecteaza linia frontierei de stat ori au ax comun cu aceasta sunt stabilite prin intelegeri incheiate de statul roman cu statele vecine.
    Art. 10
    Pentru solutionarea problemelor rezultate din intelegerile bilaterale de frontiera se numesc, prin hotarare a Guvernului, reprezentantii/imputernicitii de frontiera, loctiitorii si ajutorii acestora, precum si delegatii romani in comisiile mixte interguvernamentale din randul ofiterilor Politiei de Frontiera Romane si al functionarilor altor institutii interesate.

    CAP. 3
    Atributiile Politiei de Frontiera Romane

    Art. 11
    Paza, supravegherea, controlul trecerii frontierei de stat, precum si supravegherea, controlul si jurisdictia in apele interioare ale Dunarii, Delta Dunarii cuprinsa in zona de frontiera, apele maritime interioare, marea teritoriala, zona contigua si in zona economica exclusiva a Romaniei se exercita de catre Politia de Frontiera Romana.
    Art. 12
    Politia de Frontiera Romana are urmatoarele atributii principale:
    a) executa paza, supravegherea si controlul trecerii frontierei de stat a Romaniei, previne si combate trecerile ilegale peste granita, contrabanda si orice incalcare a regimului juridic al frontierei de stat;
    b) supravegheaza apele de frontiera, apele interioare ale Dunarii, Delta Dunarii cuprinsa in zona de frontiera, apele maritime interioare, marea teritoriala, asigura drepturile si jurisdictia statului roman in zona contigua si in zona economica exclusiva;
    c) supravegheaza spatiul aerian adiacent frontierei de stat si marii teritoriale;
    d) asigura aplicarea prevederilor tratatelor, acordurilor, conventiilor si protocoalelor de frontiera, incheiate de Romania cu statele vecine;
    e) asigura supravegherea, controlul si intretinerea semnelor de frontiera;
    f) organizeaza si realizeaza cooperarea pentru paza, supravegherea si controlul trecerii frontierei de stat cu organele similare ale statelor vecine, conform intelegerilor bilaterale;
    g) face propuneri cu privire la numirea reprezentantilor/imputernicitilor de frontiera si a loctiitorilor acestora, precum si a delegatilor romani, in comisiile mixte interguvernamentale de frontiera;
    h) actioneaza pentru descoperirea, retinerea si cercetarea, in conditiile legii, a persoanelor care savarsesc infractiuni ori contraventii la regimul juridic al frontierei de stat;
    i) ia masuri pentru aplicarea si respectarea legislatiei de frontiera;
    j) coordoneaza activitatile personalului celorlalte institutii care, potrivit legii, isi desfasoara activitatea in legatura cu trecerea frontierei de stat si asigura indeplinirea corecta a indatoririlor de serviciu de catre intregul personal din punctul de control pentru trecerea frontierei;
    k) realizeaza controlul documentelor de calatorie pentru trecerea frontierei de stat prin punctele de control, punctele de mic trafic si treceri simplificate, eliberate de autoritatile romane, precum si al celor eliberate de autoritatile straine, recunoscute sau acceptate de statul roman, concomitent cu derularea fluenta, corecta si civilizata a traficului de calatori si de marfuri;
    l) asigura controlul trecerii peste frontiera de stat, in conditiile legii, a armelor, munitiilor, armelor de panoplie si de autoaparare, munitiilor aferente acestora, substantelor explozive si a dispozitivelor incarcate cu substante toxice ori radioactive;
    m) interzice trecerea peste frontiera de stat a persoanelor date in urmarire generala sau internationala, in baza informatiilor si solicitarilor transmise de organele in drept, inclusiv a celor de colaborare in plan extern;
    n) acorda, cu titlu de exceptie, viza de intrare si de tranzit, in functie de scopul calatoriei persoanelor, cu sau fara scutire de taxa ori cu reducerea acesteia, conform reglementarilor in materie;
    o) previne si combate faptele specifice infractionalitatii transfrontaliere;
    p) asigura controlul si supravegherea mijloacelor de transport si apara ordinea publica in punctele de control;
    r) executa orice alte atributii stabilite prin lege.
    Art. 13
    (1) Pentru indeplinirea atributiilor ce ii revin Politia de Frontiera Romana coopereaza cu celelalte unitati si formatiuni ale Ministerului de Interne, cu unitatile Ministerului Apararii Nationale si cu alte institutii cu competente in domeniul ordinii publice si sigurantei nationale. De asemenea, realizeaza cooperarea cu celelalte ministere si autoritati ale administratiei publice centrale si locale cu atributii in domeniul asigurarii respectarii regimului juridic al frontierei de stat, regimului juridic al apelor maritime interioare, marii teritoriale, zonei contigue si al zonei economice exclusive, precum si cu autoritatile vamale, pentru efectuarea unor actiuni specifice in zona vamala speciala. Totodata poate colabora, pe baza acordului prealabil, cu orice persoana juridica sau fizica.
    (2) In cazul unor actiuni maritime sau fluviale comune ale navelor Garzii de coasta cu cele ale Marinei militare din Ministerul Apararii Nationale, acestea din urma vor avea la bord un ofiter al Garzii de coasta si vor arbora pavilionul distinctiv al acesteia. In aceste conditii, navei Marinei militare i se confera autoritatea si drepturile Garzii de coasta.
    (3) Capitaniile portuare si autoritatile vamale vor informa structurile teritoriale ale Inspectoratului General al Politiei de Frontiera despre navele care au aprobarile legale de iesire/intrare in porturile in care acestea isi desfasoara activitatea.
    Art. 14
    In zona de frontiera, politistii de frontiera aflati in exercitarea atributiilor de serviciu, potrivit legii, au dreptul:
    a) sa controleze actele de identitate ale persoanelor si sa procedeze, la nevoie, la identificarea acestora;
    b) sa opreasca si sa controleze mijloacele de transport;
    c) sa cerceteze suprafetele de teren, caile de comunicatie si constructiile izolate;
    d) sa opreasca, sa conduca la sediul structurilor teritoriale ale Politiei de Frontiera Romane si sa cerceteze, in conditiile legii, persoanele despre care exista informatii sau probe ca au savarsit fapte penale sau contraventionale in legatura cu frontiera de stat si sa controleze imbracamintea si bagajele acestora;
    e) sa stabileasca, impreuna cu autoritatile administratiei publice locale, masuri specifice obligatorii, cu caracter temporar, referitoare la paza, supravegherea si controlul trecerii frontierei de stat, care nu contravin legii si care vor fi aduse la cunostinta cetatenilor prin grija prefectilor si a primarilor;
    f) sa foloseasca orice mijloc de transport si de telecomunicatie, indiferent de proprietar sau detinator - persoana fizica sau juridica -, cu exceptia celor apartinand Corpului diplomatic sau consular, pentru luarea unor masuri legale ce nu sufera amanare si care nu pot fi aduse la indeplinire altfel. Cheltuielile ocazionate de folosirea acestor mijloace vor fi achitate, ulterior, la cererea proprietarilor si vor fi suportate din fondurile Politiei de Frontiera Romane, urmand sa fie recuperate, potrivit legii, de la persoanele care au determinat interventia.
    Art. 15
    Pentru indeplinirea atributiilor de serviciu, in apele de frontiera, apele interioare ale Dunarii, Delta Dunarii cuprinsa in zona de frontiera, apele maritime interioare, marea teritoriala, zona contigua si in zona economica exclusiva, personalul Politiei de Frontiera Romane are dreptul:
    a) sa verifice respectarea regimului juridic al frontierei de stat a Romaniei;
    b) sa supravegheze activitatile ce se desfasoara in apele de frontiera, apele interioare ale Dunarii, Delta Dunarii cuprinsa in zona de frontiera, apele maritime interioare, marea teritoriala, zona contigua, zona economica exclusiva si in spatiul aerian adiacent acestora;
    c) sa previna si sa combata incercarile de trecere ilegala si contrabanda peste frontiera de stat in apele de frontiera, apele maritime interioare si in marea teritoriala;
    d) sa descopere si sa impiedice actiunile de piraterie;
    e) sa controleze periodic pozitia si integritatea semnelor de frontiera;
    f) sa opreasca, sa retina, sa controleze si sa conduca pentru cercetari, in porturile Romaniei, navele, ambarcatiunile si persoanele care au incalcat regimul juridic al frontierei de stat, drepturile suverane ale Romaniei in zona contigua sau in zona economica exclusiva;
    g) sa actioneze pentru oprirea si controlul oricarei nave suspecte, la solicitare sau din proprie initiativa, in situatia in care se detin informatii privind implicarea navei in activitati ilegale desfasurate in apele de frontiera, apele interioare ale Dunarii, Delta Dunarii cuprinsa in zona de frontiera, apele maritime interioare, marea teritoriala, zona contigua si in zona economica exclusiva a Romaniei, informand de indata celelalte institutii cu competente in domeniu. Intreaga raspundere privind consecintele ce decurg din oprirea nejustificata a navei revine solicitantului;
    h) sa previna si sa combata orice activitate ilegala desfasurata in apele de frontiera, apele interioare ale Dunarii, Delta Dunarii cuprinsa in zona de frontiera, apele maritime interioare, marea teritoriala, zona contigua si in zona economica exclusiva, care ar afecta interesele si suveranitatea statului roman, informand de indata autoritatile romane competente.
    Art. 16
    Pentru indeplinirea atributiilor ce ii revin, personalul Politiei de Frontiera Romane poate folosi nave, ambarcatiuni, elicoptere, autovehicule si alte mijloace de transport. Acestea vor purta semnul si inscriptia armei pe bordurile navelor si pe lateralele autovehiculelor, care vor fi prevazute si cu girofaruri. Motocicletele de orice tip vor avea asemenea inscriptii pe rezervorul de benzina si vor fi prevazute cu girofaruri.
    Art. 17
    (1) Pentru combaterea fenomenului infractional personalul specializat al Politiei de Frontiera Romane are dreptul, in conditiile legii, sa culeaga, sa stocheze, sa prelucreze, sa foloseasca si sa faca schimb de date si informatii necesare in vederea indeplinirii atributiilor de serviciu cu celelalte autoritati de stat cu atributii in domeniul apararii, ordinii publice si sigurantei nationale.
    (2) De asemenea, organizeaza si realizeaza schimbul de date, de informatii si colaboreaza cu autoritatile de frontiera ale altor state sau cu organizatii internationale, pe baza intelegerilor bi- sau multilaterale incheiate in acest sens.
    (3) Pentru indeplinirea misiunilor de paza, supraveghere si control al trecerii frontierei de stat, personalul Politiei de Frontiera Romane poate retine si cerceta, in conditiile legii, persoanele care au savarsit infractiuni sau despre care exista indicii temeinice ca au savarsit astfel de fapte si in afara zonei de frontiera.
    Art. 18
    Personalul Politiei de Frontiera Romane, aflat in exercitarea atributiilor de serviciu, poate sa retina, in conditiile legii - in zona de frontiera, apele de frontiera, apele interioare ale Dunarii, Delta Dunarii cuprinsa in zona de frontiera, apele maritime interioare, marea teritoriala, zona contigua si zona economica exclusiva - persoanele care au savarsit alte fapte penale sau contraventionale decat cele prevazute la art. 14 lit. d) si la art. 15 lit. c) si d), predandu-le de indata organelor competente, impreuna cu obiectele retinute, mijloacele materiale de proba si lucrarile efectuate.
    Art. 19
    (1) Pentru indeplinirea atributiilor de serviciu, personalul Politiei de Frontiera Romane, in raport cu natura si cu gradul de impotrivire a persoanei care a savarsit o fapta ilegala, poate utiliza, dupa caz, forta fizica, mijloacele specifice din dotare, inclusiv cainii de serviciu, si ia masurile prevazute de lege impotriva acesteia, in legatura cu stabilirea identitatii, retinerea, descoperirea si conservarea mijloacelor de proba.
    (2) Atunci cand utilizarea altor mijloace de impiedicare sau de constrangere nu este posibila, personalul Politiei de Frontiera Romane poate folosi armamentul din dotare, in conditiile prevazute de lege.
    Art. 20
    Pentru oprirea si retinerea navelor si a ambarcatiunilor care au incalcat legislatia interna a Romaniei in apele nationale navigabile, in zona contigua si in zona economica exclusiva, precum si a celor care incearca sa fuga de sub escorta, navele si ambarcatiunile Garzii de coasta pot folosi armamentul de bord sau individual din dotare, in urmatoarele situatii:
    a) pentru somarea de oprire si retinere a navelor si a ambarcatiunilor;
    b) direct, fara somatie, impotriva navelor si ambarcatiunilor in anumite situatii prevazute in prezenta lege.
    Art. 21
    (1) Executarea focului cu armamentul de bord, cu somatie, se efectueaza astfel:
    a) dupa ce au fost epuizate somatiile legale transmise prin toate mijloacele de comunicare radio, optico-vizuale si acustice, iar nava sau ambarcatiunea urmarita continua sa le ignore, comandantul navei Garzii de coasta procedeaza la executarea focului de avertisment, in conditiile stabilite prin prezenta lege;
    b) in cazul in care, dupa executarea somatiei legale si a focului de avertisment, nava in cauza nu se supune, se va folosi armamentul de bord, dupa ce in prealabil a fost avertizat echipajul acesteia sa se deplaseze spre partea din fata a navei, prin somatia: "Parasiti pupa, vom deschide foc in plin!". Dupa ce s-a convins ca avertismentul a fost inteles, nava Garzii de coasta va deschide foc in plin de la distanta mica asupra partii din spate a navei urmarite, cautandu-se pe cat posibil lovirea aparatului propulsor.
    (2) Intreaga raspundere pentru nesupunerea la somatie si pentru consecintele ce decurg din ignorarea avertismentelor navelor Garzii de coasta revine comandantului sau inlocuitorului legal al comandantului navei urmarite.
    Art. 22
    Navele Garzii de coasta pot executa foc cu armamentul de bord, fara somatie, in urmatoarele situatii:
    a) impotriva navelor straine care ataca nave romanesti;
    b) impotriva navelor urmarite care riposteaza cu foc de arma sau manevreaza astfel incat securitatea navei Garzii de coasta este pusa in pericol;
    c) impotriva submarinelor sau altor vehicule submersibile straine care navigheaza in marea teritoriala in imersiune sau la cota periscopica;
    d) impotriva navelor straine care ataca alte nave in apele nationale navigabile;
    e) impotriva navelor straine care desfasoara actiuni ce pun in pericol securitatea insulelor artificiale, a conductelor si cablurilor submarine, a instalatiilor portuare, a localitatilor si obiectivelor economice de pe litoral si a celor situate pe malurile apelor de frontiera;
    f) impotriva grupurilor inarmate care patrund in apele nationale navigabile ale Romaniei si riposteaza sau incearca sa riposteze cu arme de foc.
    Art. 23
    (1) Navele Garzii de coasta executa focul de avertisment si focul in plin, astfel incat sa evite incalcarea prin foc de arma a teritoriului unui stat vecin.
    (2) Dupa executarea focului in plin sau in caz de abordaj, comandantul navei Garzii de coasta se va conforma intocmai reglementarilor internationale privind salvarea vietii omenesti pe mare sau pe fluviu.
    Art. 24
    In cazul ambarcatiunilor sau al altor mijloace plutitoare de dimensiuni reduse, executarea focului cu sau fara somatie va fi efectuata cu respectarea reglementarilor privind regimul armelor de foc si al munitiilor si a dispozitiilor prezentei legi.

    CAP. 4
    Organizarea si functionarea punctelor de control pentru trecerea frontierei

    Art. 25
    Punctele de control pentru trecerea frontierei de stat romane, punctele de mic trafic si treceri simplificate se organizeaza si functioneaza in subordinea Inspectoratului General al Politiei de Frontiera.
    Art. 26
    (1) In punctele de control isi desfasoara activitatea si personal apartinand Ministerului Finantelor, Ministerului Transporturilor, Ministerului Sanatatii, Ministerului Agriculturii si Alimentatiei, Ministerului Industriei si Comertului, Autoritatii Nationale pentru Turism si altor organe centrale carora le revin sarcini, potrivit legii, in aceste locuri.
    (2) Atributiile personalului din subordinea ministerelor si organelor prevazute la alin. (1) se stabilesc de conducerile acestora, in conformitate cu legea.
    Art. 27
    Ministerele si organele centrale carora le revin sarcini, potrivit legii, in punctele de control colaboreaza si raspund, in limitele competentelor legale, de desfasurarea in bune conditii a traficului de calatori, mijloacelor de transport, marfurilor, altor bunuri, precum si de asigurarea pazei frontierei de stat in aceste locuri.
    Art. 28
    (1) Seful punctului de control pentru trecerea frontierei este desemnat, prin ordin, de Inspectoratul General al Politiei de Frontiera Romane. Acesta conduce, coordoneaza si raspunde de intreaga activitate din punctul de control, potrivit legii.
    (2) Seful punctului de control verifica si ia masurile legale pentru indeplinirea corecta a indatoririlor de serviciu de catre personalul din punctul de control.
    (3) Accesul in zona de responsabilitate destinata efectuarii controlului de frontiera este stabilit de seful punctului de control.
    (4) Personalul cu atributii de control din cadrul Inspectoratului General al Politiei de Frontiera Romane si seful punctului de control pentru trecerea frontierei pot dispune efectuarea supracontrolului, dupa incheierea controlului de frontiera, atat la iesirea, cat si la intrarea in tara.
    (5) Personalul Politiei de Frontiera Romane este obligat sa se sesizeze din oficiu asupra incalcarii atributiilor legale in domeniul controlului la trecerea frontierei de stat de catre persoanele apartinand institutiilor prevazute la art. 26 alin. (1).
    Art. 29
    Pentru controlul si supravegherea mijloacelor de transport la trecerea frontierei de stat se pot folosi si militari in termen sau angajati pe baza de contract.

    CAP. 5
    Efectuarea controlului pentru trecerea frontierei

    Art. 30
    (1) Controlul pentru trecerea frontierei de stat romane se efectueaza in echipe formate din personal al punctelor de control. Seful echipei de control este ofiter sau subofiter din politia de frontiera.
    (2) In punctele de control portuare, din echipa de control face parte si reprezentantul capitaniei portului. O data cu echipa de control au acces pe navele de marfuri si reprezentantii agentiei de navlosire, precum si alte persoane autorizate.
    (3) In punctele de control aeroportuare, din echipa de control face parte si un reprezentant al companiilor aeriene romane de transport.
    Art. 31
    (1) Controlul pasapoartelor si al celorlalte documente pentru trecerea frontierei de stat romane, eliberate de autoritatile romane, precum si al celor eliberate de autoritatile straine, recunoscute sau acceptate de statul roman, potrivit legii, se face de catre ofiterii si subofiterii desemnati de seful punctului de control.
    (2) In cazurile in care se constata ca documentele de calatorie nu intrunesc conditiile prevazute de lege pentru a da dreptul titularilor acestora sa intre ori sa iasa din tara sau exista suspiciuni cu privire la autenticitatea documentelor, seful punctului de control va dispune de indata masuri de clarificare cu maximum de urgenta a situatiei persoanelor in cauza.
    (3) Seful punctului de control poate intrerupe calatoria persoanelor cu privire la care s-a facut constatarea ca nu sunt indeplinite cerintele prevazute de lege pentru trecerea frontierei de stat romane.
    Art. 32
    Controlul vamal al marfurilor, bagajelor, coletelor si al altor bunuri aflate asupra persoanelor se face, dupa efectuarea controlului documentelor pentru trecerea frontierei de stat, de catre personalul vamal din echipele de control, potrivit reglementarilor legale referitoare la regimul vamal.
    Art. 33
    (1) Controlul sanitar-uman, sanitar-veterinar si fitosanitar se efectueaza, potrivit reglementarilor legale, de personalul desemnat de Ministerul Sanatatii si, respectiv, de Ministerul Agriculturii si Alimentatiei.
    (2) Ministerul Agriculturii si Alimentatiei impreuna cu Ministerul Transporturilor pot stabili, pentru traficul de animale, produse animale si vegetale, trecerea numai prin unele puncte de control, in functie de volumul traficului, de situatia epizootiilor, epifitiilor, de conventiile sanitar-veterinare si fitosanitare incheiate cu alte state.
    (3) In functie de situatia epizootiilor si epifitiilor, Ministerul Agriculturii si Alimentatiei poate interzice traficul de animale, precum si de produse animale si vegetale peste frontiera de stat, informand despre aceasta celelalte organe centrale interesate.
    (4) Masurile pentru protectia sanitara la frontiera de stat se aplica, potrivit reglementarilor legale, tuturor persoanelor, mijloacelor de transport, marfurilor si altor bunuri, indiferent de provenienta si destinatia lor. Persoanelor care nu se supun acestor masuri nu li se permite trecerea frontierei de stat romane.
    (5) In cazul bolilor care impun instituirea carantinei, in situatii care nu sufera amanare, Ministerul Sanatatii ia primele masuri de prevenire si combatere, pe care le comunica de indata Ministerului Agriculturii si Alimentatiei, Ministerului Industriei si Comertului, Autoritatii Nationale pentru Turism, Ministerului de Interne, Ministerului Apararii Nationale, Ministerului Afacerilor Externe si Ministerului Transporturilor.
    (6) Controlul sanitar-uman al navelor si aeronavelor trebuie sa preceada controlul documentelor de trecere a frontierei de stat si controlul vamal.
    Art. 34
    (1) Trecerea frontierei de stat de catre persoane fizice a armelor de vanatoare, de tir si a munitiilor pentru acestea, precum si a armelor de panoplie este permisa numai daca aceste arme si munitii sunt inscrise in documentele de trecere a frontierei de stat de catre organele care le-au eliberat sau au acordat viza romana ori de organele din punctele de control.
    (2) Calatorii care vin in Romania si au asupra lor arme si munitii, altele decat cele prevazute la alin. (1), au obligatia sa le depuna la politia de frontiera.
    (3) Insotitorii delegatiilor straine la nivelul sefilor de stat ori la nivel guvernamental, precum si militarii pot avea asupra lor si pot introduce in tara arme de autoaparare si munitiile aferente, pe baza de reciprocitate, daca acestea sunt notificate prin Ministerul Afacerilor Externe si, respectiv, Ministerul Apararii Nationale sau Ministerul de Interne.
    Art. 35
    (1) Armele de vanatoare, de tir, munitiile pentru acestea, precum si armele de panoplie aflate asupra calatorilor in tranzit prin Romania, pe care le-au declarat, se sigileaza la intrarea in tara de catre personalul vamal.
    (2) Pe timpul tranzitarii, calatorilor le este interzis sa instraineze armele si munitiile sau sa rupa sigiliile aplicate. La iesirea din tara se verifica integritatea si autenticitatea sigiliilor si daca datele de identificare a armelor si munitiilor corespund cu cele inscrise in documentul de trecere a frontierei de stat. Daca sigiliile nu sunt intacte ori datele nu corespund cu cele inscrise in documentul de trecere a frontierei de stat sau armele si munitiile au fost instrainate integral ori in parte, calatorilor in cauza li se permite trecerea frontierei numai cu aprobarea prealabila a Inspectoratului General al Politiei de Frontiera.
    (3) Tranzitarea prin Romania a armelor de vanatoare sau de tir si a munitiilor corespunzatoare, apartinand unor persoane juridice straine, se face cu aprobarea prealabila a Inspectoratului General al Politiei de Frontiera.
    Art. 36
    (1) Armele si munitiile prevazute la art. 34 alin. (1) si (2), care nu au fost declarate, precum si alte arme sau munitii descoperite cu ocazia controlului pentru trecerea frontierei de stat se retin in vederea confiscarii si se predau, pe baza de proces-verbal, inspectoratului de politie al judetului pe a carui raza se afla punctul de control.
    (2) Continuarea calatoriei persoanei asupra careia s-au descoperit armele si munitiile supuse confiscarii se poate face cu aprobarea Inspectoratului General al Politiei de Frontiera, in conditiile legii.
    Art. 37
    Dispozitiile art. 34 - 36 se aplica in mod corespunzator si in cazul altor substante explozive, al materialelor biologice cu potential de contaminare in masa, al substantelor stupefiante si psihotrope, precum si al dispozitivelor incarcate cu substante toxice ori radioactive aflate asupra persoanelor sau, dupa caz, in mijloacele de transport rutiere, feroviare, navale sau aeriene, care trec frontiera de stat romana.
    Art. 38
    Controlul autoturismelor, autobuzelor, autocarelor, automarfarelor si al celorlalte mijloace de transport rutier, care intra sau ies din tara, se efectueaza la punctele de control rutiere.
    Art. 39
    Controlul pentru trecerea frontierei al trenurilor se efectueaza in statia de frontiera sau pe parcurs intre statia de frontiera si o statie interioara.
    Art. 40
    (1) Controlul pentru trecerea frontierei al navelor care intra sau ies din porturile romanesti in curse externe se efectueaza in punctele de control portuare. Fac exceptie de la control navele militare romanesti si straine, precum si echipajele acestora, comunicate de Ministerul Apararii Nationale si Ministerul de Interne.
    (2) Controlul pentru trecerea frontierei al navelor care urmeaza sa opreasca in porturile situate pe Dunare, in care nu functioneaza puncte de control, se efectueaza in primul port situat in amonte sau in aval de acest port, in care functioneaza un punct de control. La iesire controlul se efectueaza in portul de unde pleaca nava in cursa externa, in situatia cand in acesta exista un punct de control; in caz contrar, navele respective sunt obligate sa opreasca pentru control in unul dintre porturile Galati, Sulina sau Moldova Veche.
    (3) Controlul pentru trecerea frontierei al navelor sub pavilion strain, care navigheaza in sectorul Dunarii de Jos, intre porturile Sulina si Braila, se efectueaza, la intrare, in portul Sulina, iar la iesire, in unul dintre porturile Braila, Galati, Tulcea sau Sulina, daca din aceste porturi navele pleaca direct in curse externe. Controlul navelor care navigheaza prin Canalul Dunare - Marea Neagra se efectueaza la intrarea in Portul Constanta-Sud, iar la iesire, in ultimul port romanesc din care navele pleaca direct in cursa.
    (4) In portul Cernavoda se controleaza numai acele nave care sosesc sau pleaca in cursa externa din porturile Basarabi, Poarta Alba, Medgidia, Midia sau Cernavoda.
    (5) Controlul pentru trecerea frontierei se efectueaza asupra tuturor navelor care navigheaza prin portul Sulina spre porturile Reni sau Ismail. Nu sunt supuse controlului navele romanesti si straine care vin din aceste porturi si nu se opresc intr-un port romanesc, precum si navele de marfuri si pasageri sub pavilion romanesc care navigheaza intre porturile Constanta - Sulina - Galati si Braila la intrarea si iesirea din sectorul Dunarii de Jos.
    (6) Navele sub pavilion strain care navigheaza in aval pe Dunarea interioara vor opri pentru control la intrarea in tara in portul Giurgiu, cele care navigheaza in amonte vor opri in portul Galati, iar pentru iesire vor opri pentru control in ultimul port din care pleaca.
    (7) Navele sub pavilion strain care navigheaza in tranzit fara oprire pe Dunarea interioara sau pe Canalul Dunare - Marea Neagra nu sunt supuse controlului, cu exceptia cazurilor de incalcare a regimului de frontiera.
    Art. 41
    (1) In cazul in care in rada portului a esuat o nava sau la bordul unei nave a izbucnit un incendiu, navele de salvare pot sa iasa in rada pentru acordarea de ajutor, fara a li se efectua controlul pentru trecerea frontierei. Aceste situatii se aduc la cunostinta sefului punctului de control de catre capitania portului.
    (2) Cand in port a izbucnit un incendiu care pune in pericol siguranta navelor, acestora li se permite iesirea din port in rada, fara a li se efectua control la trecerea frontierei.
    Art. 42
    (1) Controlul marinarilor pentru trecerea frontierei se efectueaza prin confruntarea carnetelor de marinar cu rolul si lista de echipaj prezentate de comandantul navei.
    (2) Marinarii straini au acces la uscat pe baza permiselor eliberate in acest scop de seful punctului de control.
    (3) Controlul si identificarea marinarilor pe locul de munca se fac de ofiteri si subofiteri ai punctului de control.
    (4) In cazul navelor romanesti de transport de marfuri care, din motive justificate, sunt obligate sa stationeze in rada portului, accesul la uscat al echipajului este permis cu aprobarea sefului punctului de control. In acest caz controlul navelor se executa dupa intrarea lor in port, iar controlul carnetelor de marinar se efectueaza la coborarea pe uscat.
    Art. 43
    (1) Echipajelor navale aflate in rada portului, asupra carora la sosire nu s-a efectuat controlul pentru trecerea frontierei, li se poate acorda asistenta medicala cu accesul medicului la bord, la cererea comandantilor de nava si cu aprobarea sefului punctului de control.
    (2) In baza avizului organelor sanitare competente, debarcarea marinarilor straini, in vederea internarii in unul din spitalele orasului portuar, se aproba de seful punctului de control, la cererea capitaniei portului.
    Art. 44
    (1) Marinarilor straini aflati pe nave in unul dintre porturile romanesti, care urmeaza a se deplasa in interes de serviciu intr-un alt port sau intr-o alta localitate de pe teritoriul Romaniei, pentru a lua legatura cu misiunea diplomatica sau cu oficiul consular al statului caruia ii apartine, li se acorda, la cerere, viza de intrare-iesire. Cererea de viza se rezolva prin agentia de navlosire sau prin agentia de navigatie a statului de care apartine nava ori de sefii punctelor de control. In cazul deplasarii marinarilor spre alte state se acorda viza de tranzit.
    (2) Vizele prevazute la alin. (1) nu sunt necesare in cazul marinarilor cetateni ai statelor cu care Romania a incheiat acorduri privind desfiintarea vizelor sau de recunoastere a carnetelor de marinar ca documente de calatorie internationala.
    Art. 45
    (1) Marinarii ramasi pe teritoriul Romaniei dupa plecarea navei se vor prezenta la agentia de navigatie a statului respectiv, pentru a li se rezolva situatia. Daca in localitatea portuara nu exista agentie de navigatie, seful punctului de control permite marinarilor plecarea din tara cu alte nave.
    (2) Trecerea marinarilor din echipajul unei nave in a carei lista sunt inscrisi in echipajul altei nave straine, aflata in unul dintre porturile romanesti, se face de capitania portului sau de agentia de navigatie a statului de care apartine nava care solicita transferul, cu instiintarea sefului punctului de control.
    Art. 46
    (1) La navele de pasageri sub pavilion romanesc sau sub pavilion strain, precum si la pasagerii aflati pe navele de marfuri care vin sau pleaca din Romania, controlul documentelor la trecerea frontierei se efectueaza asupra persoanelor si bunurilor la debarcarea si, respectiv, imbarcarea pe nave.
    (2) Accesul pasagerilor straini la uscat este permis dupa obtinerea vizei pe documentul de trecere a frontierei de stat, cu exceptia cetatenilor apartinand statelor cu care Romania a incheiat acorduri privind desfiintarea vizelor.
    Art. 47
    Sefii misiunilor diplomatice, oficiilor consulare, precum si sefii reprezentantelor organizatiilor internationale aflate pe teritoriul Romaniei, in limitele conventiilor la care statul roman este parte, au acces la bordul navelor de comert straine aflate in porturile sau apele teritoriale romanesti in baza carnetului de identitate eliberat de Ministerul Afacerilor Externe.
    Art. 48
    Accesul la bord al membrilor de familie ai marinarilor straini imbarcati pe navele aflate in porturile romanesti, care navigheaza intre porturile Constanta, Sulina si Moldova Veche, se poate face pe baza pasapoartelor ori a altor documente de trecere a frontierei, la cererea comandantului navei si cu avizul sefului punctului de control, in aceleasi conditii ca si marinarilor de pe nava.
    Art. 49
    (1) In aeroporturi controlul pentru trecerea frontierei se face la plecarea si sosirea aeronavelor in si din curse internationale. Cand din cauza de forta majora o aeronava de transport international nu isi poate continua cursa si calatorii in tranzit nu au alte legaturi imediate, acestora li se permite, la cerere, accesul in oras pana la plecarea primei aeronave sau sa tranziteze teritoriul Romaniei cu alte mijloace de transport, pe baza vizei de tranzit acordate de punctul de control ori, dupa caz, de formatiunile teritoriale de pasapoarte.
    (2) Daca aeronavele care efectueaza curse internationale aterizeaza din cauza de forta majora pe aeroporturi care nu sunt destinate traficului international, controlul pentru trecerea frontierei se asigura de formatiunile teritoriale de pasapoarte.
    (3) Calatorilor in tranzit cu escala in Romania nu li se efectueaza controlul pasapoartelor daca nu parasesc aerogara. Acestora li se inmaneaza, de catre organele competente ale companiilor aeriene romanesti, carti de imbarcare pentru cursa cu care continua calatoria.
    Art. 50
    (1) Avioanele militare romanesti si straine si echipajele lor, cand aterizeaza sau decoleaza de pe aeroporturi internationale, se supun acelorasi reguli de control.
    (2) Vor fi exceptate de la control persoanele si avioanele militare comunicate de Ministerul Apararii Nationale si Ministerul de Interne.

    CAP. 6
    Accesul, circulatia si alte activitati in zona de frontiera

    Art. 51
    (1) Accesul in zona de frontiera al cetatenilor romani si al strainilor este permis in baza actelor de identitate.
    (2) Accesul persoanelor in fasia de protectie a frontierei de stat pana la linia de frontiera este permis in baza actelor de identitate, cu aprobarea prealabila a sefului/comandantului formatiunii locale a Politiei de Frontiera Romane.
    (3) Accesul persoanelor pentru efectuarea unor activitati dincolo de fasia de protectie a frontierei de stat, in situatiile in care aceasta se constituie mai in adancime, precum si in insulele si in ostroavele apartinand statului roman, situate in apele de frontiera, este permis numai prin locurile si in conditiile stabilite de seful/comandantul formatiunii locale a Politiei de Frontiera Romane.
    (4) Accesul persoanelor in insulele si ostroavele de formatiune noua din apele de frontiera nu este permis pana la determinarea apartenentei acestora pe baza intelegerilor incheiate bilateral intre statul roman si statele vecine.
    Art. 52
    Accesul persoanelor la bordul navelor, precum si cel al marinarilor straini la uscat sunt permise conform normelor stabilite pentru punctele de control.
    Art. 53
    In porturile Romaniei in care nu exista formatiuni ale Politiei de Frontiera Romane accesul persoanelor la bordul navelor si accesul marinarilor straini la uscat sunt permise de catre organele de politie si de capitaniile de port.
    Art. 54
    (1) Circulatia persoanelor in zona de frontiera este permisa ziua pana la fasia de protectie a frontierei de stat, iar pe timpul noptii, in afara vetrei satelor sau a perimetrului oraselor si municipiilor, cu sau fara mijloace de transport, numai de la distanta de 500 m de la fasia de protectie a frontierei de stat catre interior, cu exceptia circulatiei pe drumurile publice si in conditiile stabilite de autoritatile administratiei publice locale, cu acordul prealabil al sefului/comandantului formatiunii locale a Politiei de Frontiera Romane.
    (2) Ramanerea persoanelor, parcarea mijloacelor de transport si a utilajelor pe timpul noptii in zona de frontiera, pe adancimea de 500 m de la fasia de protectie a frontierei de stat catre interior, in afara vetrei satelor sau a perimetrului oraselor si municipiilor, sunt permise in conditiile stabilite de autoritatile administratiei publice locale, cu acordul prealabil al sefului/comandantului formatiunii locale a Politiei de Frontiera Romane.
    Art. 55
    Zborurile planificate si aprobate ale aeronavelor ce executa activitati utilitare, de agrement sau sportive in spatiul aerian aferent zonei de frontiera vor fi comunicate Inspectoratului General al Politiei de Frontiera, dupa caz, de catre Statul Major al Aviatiei si Apararii Antiaeriene sau de Autoritatea Aeronautica Civila, in termenele prevazute de regimul de zbor in spatiul aerian al Romaniei.
    Art. 56
    (1) Plantarea pomilor si a arbustilor in fasia de protectie a frontierei de stat este interzisa.
    (2) Pentru consolidarea terenului este permisa plantarea de arbori in fasia de protectie a frontierei de stat, atunci cand aceasta se constituie la malul apei, cu avizul formatiunilor locale ale Politiei de Frontiera Romane.
    Art. 57
    Orice lucrari de constructii in extravilanul comunelor, oraselor si municipiilor pe o adancime de 500 m de la linia de frontiera, pentru frontiera de uscat, si de la malul apei, pentru frontiera de apa, catre interior, cu exceptia litoralului Marii Negre, se vor efectua dupa obtinerea tuturor aprobarilor legale, inclusiv a Inspectoratului General al Politiei de Frontiera.
    Art. 58
    Cu acordul prealabil al Inspectoratului General al Politiei de Frontiera, pe adancimea de 500 m de la linia de frontiera catre interior, se pot executa activitati cum sunt: mineritul, exploatarile de titei, de gaze, de ape minerale, de ape termale, exploatarile forestiere, balastiere sau de cariere, lucrarile de imbunatatiri funciare si irigatii, indiguirile, lucrarile sau constructiile pe cursurile de apa, constructiile si amenajarile turistice sau de agrement, cercetarile si prospectarile geologice.
    Art. 59
    Modul de folosire a apelor de frontiera pentru activitati economice, agrement, pescuit sportiv, scaldat, plaja, aprovizionare si pentru adapatul animalelor se stabileste de autoritatile administratiei publice locale, cu acordul prealabil al formatiunilor teritoriale ale Politiei de Frontiera Romane.
    Art. 60
    Pescuitul industrial si sportiv in apele de frontiera si in marea teritoriala se efectueaza, in conditiile legii, in locurile si in sectoarele stabilite de autoritatile administratiei publice locale, cu aprobarea prealabila a formatiunilor teritoriale ale Politiei de Frontiera Romane.
    Art. 61
    (1) Barcile, precum si orice alte ambarcatiuni, cu sau fara propulsie, de agrement, sportive, pescaresti si "Salvamar" vor fi inregistrate la capitania portului sau la autoritatile administratiei publice locale, acolo unde nu exista capitanii de port.
    (2) Barcile si ambarcatiunile se pastreaza in locurile stabilite de catre autoritatile administratiei publice locale, cu acordul sefilor/comandantilor formatiunilor teritoriale ale Politiei de Frontiera Romane, luandu-se masuri de catre cei care le detin, pentru a se preveni folosirea acestora la trecerea ilegala a frontierei de stat sau la practicarea contrabandei.
    Art. 62
    Excursiile pentru vizitarea unor obiective economice, istorice sau turistice, situate in fasia de protectie a frontierei de stat, cele de agrement si concursurile nautice in apele de frontiera se pot efectua cu aprobarea prealabila a formatiunilor teritoriale ale Politiei de Frontiera Romane.
    Art. 63
    In apele de frontiera si in marea teritoriala navele cu excursionisti, precum si orice alta nava sau ambarcatiune nu au voie sa acosteze decat in porturi sau in alte locuri special amenajate in acest scop. In caz de forta majora, acostarea se va putea face in orice punct de pe malul romanesc, anuntandu-se cea mai apropiata formatiune teritoriala a Politiei de Frontiera Romane sau de politie. Dispozitiile acestui articol nu se aplica cetatenilor romani posesori de barci.
    Art. 64
    (1) Vanatoarea de-a lungul frontierei de stat pe adancimea de 500 m de la fasia de protectie a frontierei de stat catre interior, pentru frontiera de uscat, si de la limita terenului inundabil, pentru frontiera de apa, este interzisa.
    (2) Vanatoarea organizata a animalelor de prada, pe adancimea prevazuta la alin. (1), este admisa numai ziua, de la fasia de protectie a frontierei de stat catre interior, pe baza hotararilor consiliilor locale si cu acordul prealabil al sefului/comandantului formatiunii teritoriale a Politiei de Frontiera Romane.
    Art. 65
    Pasunatul animalelor este permis in timpul zilei pana la fasia de protectie a frontierei de stat, iar noaptea pana la 500 m fata de aceasta, catre interior, in locurile stabilite de autoritatile administratiei publice locale, impreuna cu formatiunile teritoriale ale Politiei de Frontiera Romane.
    Art. 66
    Persoanelor care se deplaseaza sau desfasoara diferite activitati in apropierea frontierei de stat le este interzis:
    a) sa treaca frontiera de stat fara documente legale sau cu documente legale prin alte puncte in afara celor stabilite;
    b) sa traga cu arma peste frontiera de stat;
    c) sa deterioreze ori sa distruga semnele de frontiera, instalatiile sau mijloacele tehnice de paza ale politistilor de frontiera;
    d) sa ilumineze teritoriul statului vecin;
    e) sa produca sau sa extinda incendii in limita fasiei de protectie a frontierei de stat;
    f) sa fotografieze, sa filmeze sau sa execute lucrari de pictura in limita fasiei de protectie a frontierei de stat, care sa redea portiuni din teritoriul statelor vecine;
    g) sa faca schimb de obiecte si de corespondenta peste frontiera de stat, in afara punctelor de control, de mic trafic sau a altor locuri stabilite prin lege;
    h) sa desfasoare activitati prin care pot fi infestate sau poluate apele de frontiera si marea teritoriala;
    i) sa poarte convorbiri neautorizate, prin viu grai, peste linia de frontiera, sa comita fapte, gesturi sau sa profereze expresii jignitoare la adresa statului vecin sau a cetatenilor acestuia.
    Art. 67
    In situatii deosebite, pe timpul unor actiuni ale Politiei de Frontiera Romane si ale formatiunilor teritoriale subordonate, se pot opri temporar accesul si desfasurarea unor activitati in apropierea frontierei de stat, in afara localitatilor. Aceste masuri vor fi aduse la cunostinta autoritatilor administratiei publice locale, populatiei si unitatilor economice si sociale interesate, in timp util.

    CAP. 7
    Raspunderi si sanctiuni

    Art. 68
    Incalcarea dispozitiilor prevazute in prezenta lege atrage, dupa caz, raspunderea disciplinara, materiala, civila, contraventionala sau penala a persoanei vinovate.
    Art. 69
    Intrarea sau iesirea din tara prin trecerea frauduloasa a frontierei de stat constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la 3 luni la 2 ani.
    Art. 70
    Daca trecerea frauduloasa a frontierei de stat a fost savarsita in scopul sustragerii de la executarea unei pedepse, fapta se pedepseste cu inchisoare de la 6 luni la 3 ani.
    Art. 71
    (1) Fapta persoanei care racoleaza, indruma sau calauzeste o alta persoana in scopul trecerii frauduloase a frontierei de stat, precum si a celei care organizeaza aceasta activitate constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la un an la 5 ani.
    (2) Daca fapta prevazuta la alin. (1) priveste doua sau mai multe persoane ori a urmarit obtinerea de bani sau alte foloase, pedeapsa este inchisoarea de la 2 ani la 7 ani.
    (3) Tentativa se pedepseste.
    (4) Valorile sau bunurile materiale obtinute ca urmare a savarsirii acestei infractiuni se confisca.
    Art. 72
    (1) Se pedepseste cu inchisoare de la 2 ani la 7 ani, daca fapta nu constituie o infractiune mai grava, trecerea frauduloasa a frontierei de stat savarsita:
    a) prin forta sau prin atacarea politistilor de frontiera, politistilor sau a lucratorilor vamali;
    b) de catre doua sau mai multe persoane impreuna sau de catre persoane inarmate;
    c) in scopul scoaterii din tara a unor bunuri din patrimoniul cultural national sau de valoare deosebita, al traficarii de arme, munitii, materiale explozive sau radioactive, a produselor si substantelor stupefiante, psihotrope ori toxice.
    (2) Tentativa se pedepseste.
    Art. 73
    Sunt contraventii, daca, potrivit legii penale, nu sunt considerate infractiuni, urmatoarele fapte:
    a) incercarea de iesire din tara prin trecerea frauduloasa a frontierei de stat;
    b) tragerea cu arma peste frontiera de stat, deteriorarea ori distrugerea semnelor de frontiera, a instalatiilor sau mijloacelor tehnice de paza, supraveghere si control ale Politiei de Frontiera Romane, producerea sau extinderea de incendii in limita fasiei de protectie a frontierei de stat;
    c) aducerea in Romania de catre transportorii aerieni, navali sau rutieri a cetatenilor straini fara documente de calatorie, cu documente sau vize false ori ascunsi in mijloacele de transport;
    d) refuzul sub orice forma de a permite autoritatilor de frontiera vizitarea aeronavelor, navelor romane sau straine, a magaziilor, hambarelor si altor locuri ce prezinta interes pentru controlul de frontiera;
    e) refuzul unei persoane de a da relatii pentru stabilirea identitatii sale, de a se legitima cu actele de identitate ori de a prezenta la control bagajele sau mijloacele de transport, la cererea organelor Politiei de Frontiera Romane;
    f) incalcarea dispozitiilor art. 42 alin. (2) si (4), ale art. 45 si 48;
    g) incalcarea dispozitiilor art. 51, 54, 56 - 58, 60 - 65 si ale art. 66 lit. d), f) si i).
    Art. 74
    (1) Contraventiile prevazute la art. 73 se sanctioneaza dupa cum urmeaza:
    a) cu inchisoare contraventionala de la 15 zile la 3 luni sau cu amenda de la 2.000.000 lei la 5.000.000 lei, cele de la lit. a) si b);
    b) cu amenda de la 3.000.000 lei la 15.000.000 lei, cele de la lit. c);
    c) cu amenda de la 2.000.000 lei la 6.000.000 lei, cele de la lit. f);
    d) cu amenda de la 1.000.000 lei la 3.000.000 lei, cele de la lit. d) si e);
    e) cu amenda de la 100.000 lei la 500.000 lei, cele de la lit. g).
    (2) Prevederile prezentei legi se completeaza cu dispozitiile Legii nr. 32/1968 privind stabilirea si sanctionarea contraventiilor, cu completarile si modificarile ulterioare. Fac exceptie contraventiile prevazute la alin. (1) lit. b) si c), carora nu li se aplica dispozitiile art. 25 - 27.
    Art. 75
    (1) Contraventiile prevazute la art. 73 se constata si sanctiunile se aplica, potrivit legii, de catre cadrele Politiei de Frontiera Romane.
    (2) In cazul sanctiunilor cu amenda, contravenientul poate face plangere, in termen de 15 zile de la comunicarea procesului-verbal de constatare a contraventiei, la instanta de judecata, potrivit legii.
    (3) In cazul contraventiilor prevazute la art. 73 lit. a) si b), daca agentul constatator apreciaza ca sanctiunea amenzii este indestulatoare, aplica amenda.
    (4) In caz contrar, procesul-verbal de constatare a contraventiei se trimite de indata judecatoriei in a carei raza teritoriala a fost savarsita contraventia; impotriva hotararii pronuntate de instanta se poate face cerere de reexaminare in termen de 24 de ore de la pronuntare, daca contravenientul a fost prezent la dezbateri, sau de la comunicare, daca a fost lipsa.
    Art. 76
    Din sumele rezultate din amenzile aplicate potrivit art. 74, precum si din valorificarea bunurilor de contrabanda supuse confiscarii, o cota de 50% va reveni formatiunii teritoriale a Politiei de Frontiera Romane din care face parte agentul constatator. Aceasta suma se retine integral ca venituri extrabugetare, cu titlu permanent, si va fi repartizata astfel: 20% pentru premierea persoanelor care au descoperit savarsirea faptei, iar 80% pentru finantarea cheltuielilor materiale si de capital.
    Art. 77
    Amenzile aplicate persoanelor fizice straine pot fi platite si in valuta convertibila, prin transformarea amenzilor din lei in valuta convertibila, la cursul valutar oficial in vigoare la data savarsirii contraventiei.
    Art. 78
    (1) Transportorii aerieni, navali sau rutieri, care aduc in Romania persoane fizice in conditiile prevazute la art. 73 lit. b), vor suporta cheltuielile efectuate de statul roman pentru intretinerea si returnarea acestora din urma in tarile de origine ori de unde au fost imbarcati spre statul roman.
    (2) Returnarea sau imbarcarea persoanelor fizice prevazute la alin. (1) se va face, dupa caz, pe cheltuiala statului de pe al carui teritoriu aceste persoane au patruns ilegal pe teritoriul Romaniei sau pe cheltuiala companiilor de transport care au acceptat imbarcarea acestora pe mijloacele de transport ce le apartin, fara a avea forme legale, daca reglementarile bilaterale nu prevad altfel.

    CAP. 8
    Dispozitii finale

    Art. 79
    (1) Imobilele in care functioneaza punctele de control si terenurile aferente acestora, care constituie domeniul public al statului ori domeniu privat si se administreaza de catre Ministerul de Interne sau, dupa caz, de alte institutii centrale ori de persoane juridice cu capital de stat, mixt sau privat, se pun, in mod gratuit, la dispozitia celorlalte organe si autoritati cu competente in punctele de control.
    (2) In situatia in care trecerea frontierei se efectueaza temporar prin alte puncte care nu sunt deschise traficului international de persoane si de marfuri, solicitantul asigura conditii corespunzatoare de efectuare a controlului pentru trecerea frontierei, respectiv: transport, spatii de cazare si indemnizatie de deplasare.
    Art. 80
    Normele privind modul de efectuare a controlului si de comportare a personalului cu atributii in punctele de control pentru trecerea frontierei de stat se stabilesc, prin regulament, de catre Ministerul de Interne impreuna cu organele centrale interesate, tinandu-se seama de standardele internationale practicate in acest domeniu.
    Art. 81
    Prevederile Legii nr. 32/1968 privind stabilirea si sanctionarea contraventiilor se aplica in mod corespunzator, in masura in care prin prezenta lege nu se dispune altfel.
    Art. 82
    (1) In scopul realizarii functionarii sistemului profesionalizat al pazei, supravegherii si controlului trecerii frontierei de stat, Politia de Frontiera Romana isi asigura personalul necesar din absolventii institutiilor de invatamant ale Ministerului de Interne, personal selectionat si transferat de la alte institutii, precum si din specialisti chemati in cadrele active.
    (2) Pe langa Inspectoratul General al Politiei de Frontiera si formatiunile teritoriale subordonate pot functiona, potrivit legii, unitati sanitare, societati comerciale, cluburi, case de odihna, camine si asociatii cu caracter cultural-sportiv.
    Art. 83
    (1) In exercitarea atributiilor de serviciu personalul Politiei de Frontiera Romane este investit cu exercitiul autoritatii publice si se bucura de protectie deosebita potrivit prevederilor legii penale.
    (2) In cazul infractiunilor savarsite impotriva sotului/sotiei ori copiilor personalului prevazut la alin. (1), in scop de intimidare sau de razbunare pentru masurile luate in exercitarea atributiilor de serviciu, limitele maxime ale pedepselor prevazute de Codul penal se majoreaza cu 2 ani.
    Art. 84
    (1) Sotului/sotiei si copiilor personalului Politiei de Frontiera Romane decedat in timpul sau in legatura cu serviciul li se acorda o pensie egala cu solda integrala pe care a avut-o la data decesului, precum si, o singura data, o compensatie baneasca de 15 ori solda de baza neta avuta la data decesului.
    (2) In cazul in care personalul Politiei de Frontiera Romane nu a avut copii si nici sot/sotie supravietuitor/supravietuitoare si a fost singurul sustinator al parintilor sai lipsiti de mijloace suficiente de existenta, acestia vor beneficia de jumatate din pensia de urmas stabilita potrivit prevederilor alin. (1) si, o singura data, de un ajutor in cuantum de sase solde lunare impozabile.
    (3) Personalul Politiei de Frontiera Romane care si-a pierdut total capacitatea de munca in timpul si in legatura cu serviciul va primi, in afara drepturilor ce decurg din pensionare, o singura data, un ajutor banesc egal cu de 12 ori solda integrala avuta in ultima luna de activitate.
    (4) Personalul Politiei de Frontiera Romane care si-a pierdut partial capacitatea de munca in timpul sau in legatura cu serviciul si nu mai poate exercita atributiile profesionale va beneficia de o pensie egala cu solda integrala avuta in ultima luna de activitate, de un ajutor banesc egal cu de 12 ori solda integrala avuta in ultima luna de activitate, precum si de dreptul de a cumula pensia cu salariul pentru o alta activitate desfasurata.
    (5) In cazul militarilor in termen baza de calcul al pensiei o constituie solda de baza a militarului angajat pe baza de contract.
    Art. 85
    Prevederile art. 84 se aplica si in cazul personalului care a participat la actiuni de cooperare, in vederea indeplinirii unor misiuni.
    Art. 86
    In cazul persoanelor prevazute la art. 84, supuse unor amenintari sau rele tratamente, ca mijloc de intimidare sau de razbunare, Ministerul de Interne are obligatia de a le acorda operativ tot sprijinul in vederea inlaturarii pericolului, prinderii si tragerii la raspundere a vinovatilor.
    Art. 87
    Ministerul de Interne va avansa sumele necesare pentru acoperirea daunelor suferite de personalul Politiei de Frontiera Romane si de membrii de familie ai acestuia, in conditiile art. 84, urmand sa le recupereze de la persoanele vinovate, potrivit legii.
    Art. 88
    Componentele fortelor armate care coopereaza cu Politia de Frontiera Romana si care vor avea cazuri ce intra sub incidenta art. 84 asigura sumele necesare pentru acoperirea daunelor materiale suferite de militari si de membrii familiilor lor.
    Art. 89
    Personalul Politiei de Frontiera Romane, care isi desfasoara activitatea in legatura cu paza, supravegherea si controlul trecerii frontierei de stat, beneficiaza de o indemnizatie de frontiera de pana la 20% din solda sau din salariul de baza.
    Art. 90
    Personalul Politiei de Frontiera Romane, ambarcat pe nave sau pe aeronave in scopul indeplinirii unor misiuni de paza, supraveghere si control al trecerii frontierei de stat, beneficiaza de sporurile prevazute de lege pentru personalul navigant.
    Art. 91
    Personalul Politiei de Frontiera Romane, mutat in interesul serviciului intr-o alta garnizoana decat cea in care isi are domiciliul, in situatia in care nu i se poate asigura spatiu de locuit corespunzator, are dreptul la o compensatie lunara pentru chirie. Valoarea acesteia se stabileste de catre ministrul de interne.
    Art. 92
    Ministerul Finantelor va lua masuri pentru introducerea modificarilor corespunzatoare in indicatorii economico-financiari ai Ministerului Apararii Nationale si Ministerului de Interne, pe baza propunerilor acestor ministere.
    Art. 93
    (1) Prezenta lege intra in vigoare la 15 zile de la publicare*).
    (2) Pe aceeasi data se abroga art. 3 din Decretul-lege nr. 12/1990 privind abrogarea si modificarea unor dispozitii din Codul penal si din Codul de procedura penala, Decretul-lege nr. 45/1990 privind regimul juridic al frontierei de stat a Romaniei, precum si orice alte dispozitii contrare.
------------
    *) A se vedea si datele de intrare in vigoare a actelor modificatoare.

    NOTA:
    Potrivit art. II - VI din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 80/1999:
    Art. 2
    O data cu intrarea in vigoare a prezentei ordonante de urgenta suprafetele de uscat si de apa, cheiurile, danele, constructiile si instalatiile aferente, apartinand domeniului public al statului, aflate in folosinta formatiunilor teritoriale ale Politiei de Frontiera Romane, trec in administrarea Ministerului de Interne. In termen de 60 de zile de la intrarea in vigoare a prezentei ordonante de urgenta se vor incheia protocoalele de predare-primire.
    Art. 3
    La data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta se infiinteaza Politia de Frontiera Romana, condusa de Inspectoratul General al Politiei de Frontiera, prin preluarea structurilor si efectivelor Comandamentului National al Granicerilor si ale Directiei politiei de frontiera, din cadrul Directiei generale a politiei de frontiera, straini, probleme de migrari si pasapoarte, care isi exercita atributiile conform dispozitiilor prezentei ordonante de urgenta.
    La aceeasi data se infiinteaza Garda de coasta in structura Inspectoratului General al Politiei de Frontiera, prin preluarea unitatilor de marina granicereasca maritime si fluviale din cadrul Comandamentului National al Granicerilor si a posturilor Politiei transporturi navale din cadrul Inspectoratului General al Politiei, stabilite prin ordin al ministrului de interne.
    Art. 4
    Structura organizatorica a Politiei de Frontiera Romane se stabileste prin ordin al ministrului de interne, in termen de 15 zile de la publicarea prezentei ordonante de urgenta in Monitorul Oficial al Romaniei, cu respectarea dispozitiilor Legii nr. 39/1990 privind infiintarea, organizarea si functionarea Consiliului Suprem de Aparare a Tarii.
    Art. 5
    La data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta se abroga dispozitiile art. 17 alin. (3) din Legea nr. 141/1997 privind Codul vamal al Romaniei, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 180 din 1 august 1997.
    Art. 6
    La data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta termenul granicer din continutul actelor normative in vigoare se va inlocui cu sintagma politist de frontiera, iar sintagma Directia generala a politiei de frontiera, straini, probleme de migrari si pasapoarte se va inlocui cu sintagma Directia generala de pasapoarte, straini si probleme de migrari.



SmartCity5

COMENTARII la Legea 56/1992

Momentan nu exista niciun comentariu la Legea 56 din 1992
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu