LEGE
Nr. 56 din 4 iunie 1992
privind frontiera de stat a Romaniei
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 126 din 9 iunie 1992
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Frontiera de stat a Romaniei desparte teritoriul statului roman de
teritoriile statelor vecine si marea teritoriala a Romaniei de zona contigua.
Totodata, frontiera de stat delimiteaza in plan vertical spatiul aerian si
subsolul statului roman de spatiul aerian si subsolul statelor vecine.
Art. 2
Frontiera de stat a Romaniei se stabileste prin lege, in conformitate cu
prevederile tratatelor internationale si ale intelegerilor incheiate intre
statul roman si statele vecine si nu poate fi modificata decit prin lege.
Frontiera de stat a Romaniei este inviolabila.
Art. 3
Frontiera de stat a Romaniei este marcata, de regula, in teren, prin semne
de frontiera, ale caror date topogeodezice sint prevazute in documentele de
demarcare incheiate intre statul roman si statele vecine.
In scopul mentinerii vizibilitatii si asigurarii protectiei semnelor de
frontiera se constituie culoarul de frontiera, a carui latime se convine de
catre statul roman cu fiecare dintre statele vecine. Activitatile de curatire
si intretinere a culoarului de frontiera se efectueaza sub supravegherea
nemijlocita a granicerilor.
Art. 4
Pentru executarea pazei si supravegherii frontierei de stat se constituie:
a) Fisia de protectie a frontierei de stat, cu o latime de 20 metri
incepind de la linia frontierei de stat, pentru frontiera de uscat, si de la
limita revarsarilor de ape, pentru frontiera de apa, catre interior. Se
excepteaza litoralul Marii Negre si porturile de la Dunare, situate la
frontiera.
Fisia de protectie a frontierei face parte din domeniul public de interes
national si se administreaza de catre graniceri. Limitele interioare ale fisiei
de protectie a frontierei de stat vor fi marcate prin grija granicerilor.
b) Zona de frontiera, alcatuita din teritoriul comunelor, oraselor si
municipiilor, care, potrivit organizarii administrative a teritoriului
Romaniei, sint situate in apropierea frontierei de stat pe o adincime de 20 km
fata de aceasta catre interior.
Localitatile incluse in zona de frontiera vor fi aduse la cunostinta
populatiei prin grija prefectilor, iar pe panourile cu denumirea acestora se va
trece mentiunea, in limba romana, "LOCALITATE DE FRONTIERA".
CAP. 2
Regimul juridic al frontierei de stat a Romaniei
Art. 5
Regimul juridic al frontierei de stat a Romaniei cuprinde totalitatea
regulilor prevazute in legislatia interna, care privesc frontiera de stat si
apele teritoriale, precum si obiectivele construite la frontiera, in comun cu
statele vecine, in conformitate cu normele dreptului international, ale
tratatelor, acordurilor, conventiilor si protocoalelor incheiate de statul
roman cu statele vecine. Regimul juridic cuprinde, de asemenea, normele
prevazute in legislatia interna referitoare la desfasurarea diferitelor
activitati in zona de frontiera.
Respectarea regimului juridic al frontierei de stat a Romaniei se
realizeaza, potrivit legii, de catre Ministerul de Interne, prin Comandamentul
National al Granicerilor si prin Directia generala de pasapoarte si a politiei
de frontiera.
Art. 6
Trecerea frontierei de stat a Romaniei de catre persoane, mijloace de
transport, marfuri si alte bunuri se face prin punctele de control pentru
trecerea frontierei, deschise traficului international, denumite, in
continuare, puncte de control.
Trecerea frontierei de stat romane se poate face si prin alte locuri, in
conditiile stabilite prin acorduri si intelegeri intre Romania si statele
vecine.
Art. 7
In punctele de control se organizeaza si se efectueaza controlul de
frontiera al persoanelor, mijloacelor de transport, marfurilor si altor bunuri
care intra sau ies din tara.
Trecerea frontierei de stat prin punctele de control se realizeaza in
conditiile prevazute in prezenta lege.
Art. 8
Controlul efectuat la trecerea frontierei de stat romane are ca scop
verificarea si constatarea indeplinirii conditiilor stabilite de lege pentru
intrarea si iesirea din tara a persoanelor, mijloacelor de transport,
marfurilor si altor bunuri.
Organele de control la trecerea frontierei de stat romane poarta intreaga
raspundere pentru aplicarea si respectarea stricta a prevederilor referitoare
la intrarea si iesirea din tara a persoanelor, mijloacelor de transport, a
marfurilor si altor bunuri, precum si pentru buna desfasurare a traficului
international si servirea calatorilor, in conformitate cu dispozitiile legale.
Art. 9
Regulile de exploatare si intretinere privind podurile, caile ferate si
rutiere, liniile de comunicatii si apele de frontiera care intersecteaza linia
frontierei de stat ori au ax comun cu aceasta sint stabilite prin intelegeri
incheiate de catre statul roman cu statele vecine.
Art. 10
Pentru solutionarea problemelor rezultate din intelegerile bilaterale de
frontiera, se numesc, prin hotarire a Guvernului Romaniei, imputernicitii de
frontiera si loctiitorii acestora, precum si delegatii romani in comisiile
mixte interguvernamentale, din rindul ofiterilor de graniceri, politiei de
frontiera si functionarilor altor ministere si organe centrale interesate.
CAP. 3
Atributii privind paza si supravegherea frontierei
Art. 11
Paza si supravegherea frontierei de stat se exercita de catre Comandamentul
National al Granicerilor, prin marile unitati, unitatile si subunitatile
subordonate.
Art. 12
Comandamentul National al Granicerilor, marile unitati, unitatile si
subunitatile subordonate au urmatoarele atributii principale:
a) executa paza si supravegherea frontierei de stat a Romaniei, impiedica
trecerile ilegale peste granita, contrabanda si orice incalcare a regulilor
regimului juridic al frontierei de stat;
b) supravegheaza apele nationale si spatiul aerian ale Romaniei;
c) asigura aplicarea prevederilor tratatelor, acordurilor, conventiilor si
protocoalelor de frontiera incheiate de Romania cu statele vecine;
d) asigura supravegherea, controlul si intretinerea semnelor de frontiera;
e) controleaza documentele de trecere ale persoanelor, mijloacelor de
transport si bagajele celor care au dreptul sa treaca frontiera de stat prin
punctele de mic trafic, precum si prin alte locuri decit prin punctele de
control pentru trecerea frontierei de stat;
f) organizeaza si realizeaza cooperarea in paza frontierei cu organele
similare ale statelor vecine, conform intelegerilor bilaterale;
g) fac propuneri cu privire la numirea imputernicitilor de frontiera si
loctiitorilor acestora, precum si a delegatilor romani din rindul ofiterilor de
graniceri in comisiile mixte interguvernamentale de frontiera;
h) actioneaza pentru descoperirea, retinerea si cercetarea, in conditiile
legii, a persoanelor care savirsesc infractiuni ori contraventii la regimul
juridic al frontierei de stat;
i) iau masuri pentru aplicarea si respectarea legislatiei de frontiera si
sanctionarea contravenientilor;
j) executa orice alte atributii stabilite prin lege.
Art. 13
Pentru indeplinirea atributiilor ce le revin, granicerii coopereaza cu
celelalte unitati si organe ale Ministerului de Interne, cu unitatile
Ministerului Apararii Nationale, cu organele Ministerului Economiei si
Finantelor, cu autoritatile administratiei publice locale si conducerile
unitatilor economice si se pot folosi de serviciile organizate de paza, precum
si ale persoanelor care locuiesc ori desfasoara activitati in apropierea
frontierei, cu acordul acestora.
Art. 14
In zona de frontiera, granicerii aflati in exercitarea atributiilor de
serviciu, potrivit legii, au dreptul:
a) sa controleze actele de identitate ale persoanelor si sa procedeze, la
nevoie, la identificarea acestora;
b) sa opreasca si sa controleze mijloacele de transport;
c) sa cerceteze suprafetele de teren, caile de comunicatie si constructiile
izolate;
d) sa opreasca, sa retina si sa cerceteze, in conditiile legii, persoanele
despre care exista informatii sau probe ca au savirsit fapte penale sau
contraventionale ori care contravin reglementarilor juridice in legatura cu
frontiera; totodata, pot controla imbracamintea si bagajele persoanelor in
vederea descoperirii obiectelor care ar putea dovedi intentia savirsirii unei
infractiuni sau contraventii;
e) sa stabileasca, impreuna cu autoritatile administratiei publice locale,
masuri specifice obligatorii, cu caracter temporar sau permanent, referitoare
la paza frontierei de stat, care nu contravin legii si care vor fi aduse la
cunostinta cetatenilor, prin grija prefectilor si primarilor.
Art. 15
In marea teritoriala si apele de frontiera, granicerii care se gasesc in
misiune sau in indeplinirea altor atributii de serviciu au obligatia:
a) sa verifice respectarea regulilor regimului marii teritoriale si apelor
de frontiera;
b) sa supravegheze activitatile ce se desfasoara in marea teritoriala si
apele de frontiera, precum si spatiul aerian adiacent acestora;
c) sa descopere si sa zadarniceasca incercarile de evaziune pe mare si
trecerile ilegale peste frontiera fluviala;
d) sa descopere si sa impiedice actiunile de contrabanda si piraterie;
e) sa controleze periodic pozitia si integritatea semnelor de frontiera;
f) sa opreasca si sa conduca pentru cercetari, in porturile Romaniei,
navele, ambarcatiile si persoanele care au incalcat regulile regimului marii
teritoriale si apelor de frontiera;
g) sa descopere si sa impiedice orice alta activitate desfasurata in marea
teritoriala si apele de frontiera, care ar afecta interesele si suveranitatea
statului roman, informind de indata organele romane competente.
Art. 16
Pentru indeplinirea atributiilor ce le revin, granicerii si politia de
frontiera pot folosi nave, ambarcatii, elicoptere, autovehicule si alte
mijloace de transport. Mijloacele din dotare vor purta semnul si inscriptia
"armei" pe laturile bordurilor navelor si lateralele autovehiculelor,
care vor fi prevazute cu girofaruri suprapuse. Motocicletele de orice tip vor
avea asemenea inscriptii pe rezervorul de benzina si vor fi prevazute cu
girofaruri laterale.
Art. 17
Granicerii si politia de frontiera au obligatia, in conditiile legii, sa
culeaga, sa stocheze si sa prelucreze date si informatii necesare pentru
indeplinirea misiunilor ce le revin.
Art. 18
Granicerii si politia de frontiera pot sa retina, in zona de frontiera, in
conditiile legii, persoanele care au savirsit alte infractiuni decit cele
prevazute la art. 14 lit. d), predindu-le de indata organelor judiciare
competente, impreuna cu obiectele retinute, mijloacele materiale de proba si
lucrarile efectuate.
Art. 19
In indeplinirea atributiilor legale de serviciu, granicerii si politia de
frontiera, in raport cu natura si gradul de impotrivire a infractorului sau
contravenientului, trec la luarea masurilor prevazute de lege impotriva
acestora in legatura cu stabilirea identitatii, retinerea, descoperirea si
conservarea mijloacelor de proba ori impiedicarea savirsirii de noi fapte
penale sau contraventionale si pot utiliza forta fizica, mijloacele specifice
din dotare, inclusiv ciinii de serviciu.
In caz de necesitate si numai cind utilizarea altor mijloace de impiedicare
sau constringere nu este posibila, granicerii si politia de frontiera pot
folosi armamentul din dotare, in conditiile strict prevazute de lege.
In toate cazurile, granicerii si politia de frontiera au obligatia de a se
comporta civilizat, de a respecta demnitatea persoanelor retinute si cercetate.
CAP. 4
Organizarea si functionarea punctelor de control pentru trecerea frontierei
Art. 20
Punctele de control pentru trecerea frontierei de stat romane se
organizeaza si functioneaza in subordinea Directiei generale de pasapoarte si a
politiei de frontiera.
Deschiderea de noi puncte de control sau inchiderea temporara sau
definitiva a celor existente se aproba prin hotarire a Guvernului.
Art. 21
In punctele de control isi desfasoara activitatea si personal apartinind
Ministerului Economiei si Finantelor, Ministerului Transporturilor,
Ministerului Sanatatii, Ministerului Agriculturii si Alimentatiei, Ministerului
Comertului si Turismului si altor organe centrale, carora le revin sarcini,
potrivit legii, in aceste locuri.
Atributiile personalului din subordinea ministerelor si organelor prevazute
la alin. 1 se stabilesc de conducerile acestora, in conformitate cu legea.
Art. 22
Ministerele si organele centrale carora le revin sarcini, potrivit legii,
in punctele de control colaboreaza si raspund, in limitele competentelor
legale, de desfasurarea in bune conditii a traficului de calatori, mijloacelor
de transport, marfurilor, altor bunuri, precum si de asigurarea pazei
frontierei de stat in aceste locuri.
Art. 23
Seful punctului de control este ofiter activ, desemnat de Ministerul de
Interne. Acesta coordoneaza si raspunde de intreaga activitate din punctul de
control, potrivit legii.
Seful punctului de control verifica si ia masurile legale corespunzatoare
pentru indeplinirea corecta de catre personalul din punctul de control a
indatoririlor de serviciu.
Art. 24
Pentru controlul si supravegherea mijloacelor de transport la trecerea
frontierei de stat se pot folosi si militari in termen sau angajati pe baza de
contract.
CAP. 5
Efectuarea controlului pentru trecerea frontierei
Art. 25
Controlul pentru trecerea frontierei de stat romane se efectueaza in echipe
formate din personal al punctelor de control. Seful echipei de control este
ofiter sau subofiter din politia de frontiera.
In punctele de control portuare, din echipa de control face parte si
reprezentantul capitaniei portului. O data cu echipa de control au acces pe
navele de marfuri si reprezentantii agentiei de navlosire, precum si alte
persoane autorizate.
In punctele de control aeroportuare, din echipa de control face parte si un
reprezentant al companiilor aeriene romane de transport.
Art. 26
Controlul pasapoartelor si al celorlalte documente pentru trecerea
frontierei de stat romane, eliberate de autoritatile romane, precum si al celor
eliberate de autoritatile straine, recunoscute sau acceptate de statul roman,
potrivit legii, se face de catre ofiterii si subofiterii desemnati de seful
punctului de control.
In cazurile in care se constata ca documentele de calatorie nu intrunesc
conditiile prevazute de lege pentru a da dreptul titularilor acestora sa intre
ori sa iasa din tara sau exista suspiciuni cu privire la autenticitatea
documentelor, seful punctului de control va dispune de indata masuri de
clarificare cu maximum de urgenta a situatiei persoanelor in cauza.
Seful punctului de control poate intrerupe calatoria persoanelor cu privire
la care s-a facut constatarea ca nu sint indeplinite cerintele prevazute de
lege pentru trecerea frontierei de stat romane.
Art. 27
Controlul vamal al marfurilor, bagajelor, coletelor si al altor bunuri
aflate asupra persoanelor se face, dupa efectuarea controlului documentelor
pentru trecerea frontierei de stat, de catre personalul vamal din echipele de
control, potrivit reglementarilor legale referitoare la regimul vamal.
Art. 28
Controlul sanitar-uman, sanitar-veterinar si fito-sanitar se efectueaza,
potrivit reglementarilor legale, de catre personalul desemnat de Ministerul
Sanatatii si, respectiv, Ministerul Agriculturii si Alimentatiei.
Ministerul Agriculturii si Alimentatiei impreuna cu Ministerul
Transporturilor pot stabili, pentru traficul de animale, produse animale si
vegetale, trecerea numai prin unele puncte de control, in functie de volumul
traficului, de situatia epizootiilor, epifitiilor, de conventiile
sanitar-veterinare si fito-sanitare incheiate cu alte state.
In functie de situatia epizootiilor si epifitiilor, Ministerul Agriculturii
si Alimentatiei poate interzice traficul de animale, precum si de produse
animale si vegetale peste frontiera de stat, informind despre aceasta celelalte
organe centrale interesate.
Masurile pentru protectia sanitara la frontiera de stat se aplica, potrivit
reglementarilor legale, tuturor persoanelor, mijloacelor de transport,
marfurilor si altor bunuri, indiferent de provenienta si destinatia lor.
Persoanelor care nu se supun acestor masuri nu li se permite trecerea
frontierei de stat romane.
In cazul bolilor care impun instituirea carantinei, in situatii care nu
sufera aminare, Ministerul Sanatatii ia primele masuri de prevenire si
combatere, pe care le comunica de indata Ministerului Agriculturii si
Alimentatiei, Ministerului Comertului si Turismului, Ministerului de Interne,
Ministerului Apararii Nationale, Ministerului Afacerilor Externe si
Ministerului Transporturilor.
Controlul sanitar-uman al navelor si aeronavelor trebuie sa preceada
controlul documentelor de trecere a frontierei de stat si controlul vamal.
Art. 29
Trecerea frontierei de stat de catre persoane fizice a armelor de
vinatoare, de tir si munitiilor pentru acestea, precum si a armelor de panoplie
este permisa numai daca aceste arme si munitii sint inscrise in documentele de
trecere a frontierei de stat de catre organele care le-au eliberat sau au
acordat viza romana ori de organele din punctele de control.
Calatorii care vin in Romania si au asupra lor arme si munitii, altele
decit cele prevazute la alin. 1, au obligatia sa le depuna la politia de
frontiera.
Insotitorii delegatiilor straine la nivelul sefilor de stat ori la nivel
guvernamental, precum si militarii pot avea asupra lor si introduce in tara
arme de autoaparare si munitiile aferente, pe baza de reciprocitate, daca
acestea sint notificate prin Ministerul Afacerilor Externe si, respectiv,
Ministerul Apararii Nationale sau Ministerul de Interne.
Art. 30
Armele de vinatoare, de tir, munitiile pentru acestea, precum si armele de
panoplie aflate asupra calatorilor in tranzit prin Romania, pe care le-au
declarat, se sigileaza la intrarea in tara de catre personalul vamal.
Pe timpul tranzitarii, calatorilor le este interzis sa instraineze armele
si munitiile sau sa rupa sigiliile aplicate. La iesirea din tara se verifica
integritatea si autenticitatea sigiliilor si daca datele armelor si munitiilor
corespund cu cele inscrise in documentul de trecere a frontierei de stat. Daca
sigiliile nu sint intacte ori datele nu corespund cu cele inscrise in
documentul de trecere a frontierei de stat sau armele si munitiile au fost
instrainate integral ori in parte, calatorilor in cauza li se permite trecerea
frontierei numai cu aprobarea Directiei generale de pasapoarte si a politiei de
frontiera.
Tranzitarea prin Romania de arme de vinatoare sau de tir si a munitiilor
corespunzatoare apartinind unor persoane juridice straine se face cu aprobarea
Directiei generale de pasapoarte si a politiei de frontiera.
Art. 31
Armele si munitiile prevazute la art. 29 alin. 1 si 2, care nu au fost
declarate, precum si alte arme sau munitii descoperite cu ocazia controlului
pentru trecerea frontierei, se retin de organul vamal in vederea confiscarii si
se predau, pe baza de proces-verbal, directiei de politie a judetului pe raza
caruia se afla punctul de control.
Continuarea calatoriei persoanei asupra careia s-au descoperit armele si
munitiile supuse confiscarii se poate face cu aprobarea Directiei generale de
pasapoarte si a politiei de frontiera.
Art. 32
Dispozitiile art. 29 - 31 se aplica in mod corespunzator si in cazul
prafului de pusca si al altor substante explozive, al materialelor biologice cu
potential de contaminare in masa, precum si al dispozitivelor incarcate cu
substante toxice ori radioactive aflate asupra persoanelor care trec frontiera
de stat romana.
Art. 33
Controlul autoturismelor, autobuzelor, autocarelor, automarfarelor si al
celorlalte mijloace de transport rutiere, care intra sau ies din tara, se
efectueaza la punctele de control rutiere.
Art. 34
Controlul pentru trecerea frontierei al trenurilor se efectueaza in statia
de frontiera sau pe parcurs intre statia de frontiera si o statie interioara.
Art. 35
Controlul pentru trecerea frontierei al navelor care intra sau ies din
porturile romanesti in curse externe se efectueaza in punctele de control
portuare. Fac exceptie de la control navele militare romanesti si straine, precum
si echipajele acestora, comunicate de catre Ministerul Apararii Nationale si
Ministerul de Interne.
Controlul pentru trecerea frontierei al navelor care urmeaza sa opreasca in
porturile situate pe Dunare, in care nu functioneaza puncte de control, se
efectueaza in primul port situat in amonte sau in aval de acest port, in care
functioneaza un punct de control. La iesire, controlul se efectueaza in portul
de unde pleaca nava in cursa externa, in situatia cind in acesta exista un
punct de control; in caz contrar, navele respective sint obligate sa opreasca
pentru control in unul din porturile Galati, Sulina sau Moldova Veche.
Controlul pentru trecerea frontierei al navelor sub pavilion strain, care
navigheaza in sectorul Dunarii de Jos, intre porturile Sulina si Braila, se
efectueaza, la intrare, in portul Sulina, iar la iesire, in unul din porturile
Braila, Galati, Tulcea sau Sulina, daca din aceste porturi navele pleaca direct
in curse externe. Controlul navelor care navigheaza prin canalul Dunare - Marea
Neagra se efectueaza la intrarea in portul Constanta-Sud, iar la iesire, in
ultimul port romanesc din care navele pleaca direct in cursa.
In portul Cernavoda se controleaza numai acele nave care sosesc sau pleaca
in cursa externa din porturile Basarabi, Poarta-Alba, Medgidia, Midia sau
Cernavoda.
Controlul pentru trecerea frontierei se efectueaza asupra tuturor navelor
care navigheaza prin portul Sulina spre porturile Reni sau Ismail. Nu sint
supuse controlului navele romanesti si straine care vin din aceste porturi si
nu se opresc intr-un port romanesc, precum si navele de marfuri si pasageri sub
pavilion romanesc care navigheaza intre porturile Constanta - Sulina - Galati
si Braila la intrarea si iesirea din sectorul Dunarii de Jos.
Navele sub pavilion strain care navigheaza in aval pe Dunarea interioara
vor opri pentru control la intrarea in tara in portul Giurgiu, cele care
navigheaza in amonte vor opri in portul Galati, iar pentru iesire vor opri
pentru control in ultimul port din care pleaca.
Navele sub pavilion strain care navigheaza in tranzit fara oprire pe
Dunarea interioara sau pe canalul Dunare - Marea Neagra nu sint supuse
controlului, cu exceptia cazurilor de incalcare a regimului de frontiera.
Art. 36
In cazul in care in rada portului a esuat o nava sau la bordul unei nave a
izbucnit un incendiu, navele de salvare pot sa iasa in rada pentru acordarea de
ajutor, fara a li se efectua controlul pentru trecerea frontierei. Aceste
situatii se aduc la cunostinta sefului punctului de control de catre capitania
portului.
Cind in port a izbucnit un incendiu care pune in pericol siguranta navelor,
acestora li se permite iesirea din port in rada, fara a li se efectua control
la trecerea frontierei.
Art. 37
Controlul marinarilor pentru trecerea frontierei se efectueaza prin
confruntarea carnetelor de marinar cu rolul si lista de echipaj prezentate de
comandantul navei.
Marinarii straini au acces la uscat pe baza permiselor eliberate in acest
scop de seful punctului de control.
Controlul si identificarea marinarilor pe locul de munca se fac de ofiteri
si subofiteri ai punctului de control.
In cazul navelor romanesti de transport si marfuri care, din motive
justificate, sint obligate sa stationeze in rada portului, accesul la uscat al
echipajului este permis cu aprobarea sefului punctului de control. In acest
caz, controlul navelor se executa dupa intrarea lor in port, iar controlul
carnetelor de marinar se efectueaza la coborirea pe uscat.
Art. 38
Echipajelor navelor aflate in rada portului, asupra carora, la sosire, nu
s-a efectuat controlul pentru trecerea frontierei, li se poate acorda asistenta
medicala cu accesul medicului la bord, la cererea comandantilor de nava si cu
aprobarea sefului punctului de control.
In baza avizului organelor sanitare competente, debarcarea marinarilor
straini, in vederea internarii in unul din spitalele orasului portuar, se
aproba de seful punctului de control, la cererea capitaniei portului.
Art. 39
Marinarilor straini aflati pe nave in unul din porturile romanesti, care
urmeaza a se deplasa in interes de serviciu intr-un alt port sau intr-o alta
localitate de pe teritoriul Romaniei, pentru a lua legatura cu misiunea
diplomatica sau cu oficiul consular al statului caruia ii apartine, li se
acorda, la cerere, viza de intrare - iesire. Cererea de viza se rezolva prin
agentia de navlosire sau prin agentia de navigatie a statului de care apartine
nava ori de sefii punctelor de control. In cazul deplasarii marinarilor spre
alte state, se acorda viza de tranzit.
Vizele prevazute la alin. 1 nu sint necesare in cazul marinarilor cetateni
ai statelor cu care Romania a incheiat acorduri privind desfiintarea vizelor
sau de recunoastere a carnetelor de marinar ca documente de calatorie
internationala.
Art. 40
Marinarii ramasi pe teritoriul Romaniei dupa plecarea navei se vor prezenta
la agentia de navigatie a statului respectiv, pentru a li se rezolva situatia.
Daca in localitatea portuara nu exista agentie de navigatie, seful punctului de
control permite marinarilor plecarea din tara cu alte nave.
Trecerea marinarilor din echipajul unei nave in a carei lista sint inscrisi
in echipajul altei nave straine, aflata in unul din porturile romanesti, se
face de capitania portului sau de agentia de navigatie a statului de care
apartine nava care solicita transferul, cu instiintarea sefului punctului de
control.
Art. 41
La navele de pasageri sub pavilion romanesc sau sub pavilion strain, precum
si la pasagerii aflati pe navele de marfuri care vin sau pleaca din Romania,
controlul documentelor la trecerea frontierei se efectueaza asupra persoanelor
si bunurilor la debarcarea si, respectiv, imbarcarea pe nave.
Accesul pasagerilor straini la uscat este permis dupa obtinerea vizei pe
documentul de trecere a frontierei de stat, cu exceptia cetatenilor apartinind
statelor cu care Romania a incheiat acorduri privind desfiintarea vizelor.
Art. 42
Sefii misiunilor diplomatice, oficiilor consulare, precum si sefii
reprezentantelor organizatiilor internationale aflate pe teritoriul Romaniei,
in limitele conventiilor la care statul roman este parte, au acces la bordul
navelor de comert straine aflate in porturile sau apele teritoriale romanesti
in baza carnetului de identitate eliberat de Ministerul Afacerilor Externe.
Art. 43
Accesul la bord al membrilor de familie ai marinarilor straini imbarcati pe
navele aflate in porturile romanesti care navigheaza intre porturile Constanta,
Sulina si Moldova Veche se poate face pe baza pasapoartelor ori a altor
documente de trecere a frontierei, la cererea comandantului navei si cu avizul
sefului punctului de control, in aceleasi conditii ca si marinarilor de pe
nava.
Art. 44
In aeroporturi, controlul pentru trecerea frontierei se face la plecarea si
sosirea aeronavelor in si din curse internationale. Cind din cauza de forta
majora o aeronava de transport international nu-si poate continua cursa si
calatorii in tranzit nu au alte legaturi imediate, acestora li se permite, la
cerere, accesul in oras pina la plecarea primei aeronave sau sa tranziteze
teritoriul Romaniei cu alte mijloace de transport, pe baza vizei de tranzit
acordate de punctul de control ori, dupa caz, de formatiunile teritoriale de
pasapoarte.
Daca aeronavele care efectueaza curse internationale aterizeaza din cauza
de forta majora pe aeroporturi care nu sint destinate traficului international,
controlul pentru trecerea frontierei se asigura de catre formatiunile
teritoriale de pasapoarte.
Calatorilor in tranzit cu escala in Romania nu li se efectueaza controlul
pasapoartelor daca nu parasesc aerogara. Acestora li se inmineaza, de catre
organele competente ale companiilor aeriene romanesti, carti de imbarcare
pentru cursa cu care continua calatoria.
Art. 45
Strainilor care intra si ies din tara li se inmineaza taloane de intrare -
iesire, pentru a le completa cu datele necesare si a le prezenta, impreuna cu
documentele de trecere a frontierei, organelor de control. Taloanele vor fi
completate si de persoanele care tranziteaza sau care sint calatori ai statelor
cu care Romania a incheiat conventii de desfiintare a vizelor.
Art. 46
Avioanele militare romanesti si straine si echipajele lor, cind aterizeaza
sau decoleaza de pe aeroporturi internationale, se supun acelorasi reguli de
control.
Vor fi exceptate de la control persoanele si avioanele militare comunicate
de Ministerul Apararii Nationale si Ministerul de Interne.
CAP. 6
Accesul, circulatia si alte activitati in zona de frontiera
Art. 47
Accesul in zona de frontiera al cetatenilor romani si al strainilor este
permis in baza actelor de identitate.
Accesul persoanelor in fisia de protectie a frontierei de stat pina la
linia de frontiera este permis in baza documentelor personale de identitate, cu
aprobarea prealabila a comandantului subunitatii de graniceri cu atributii in
acea zona.
Accesul persoanelor pentru efectuarea unor activitati dincolo de fisia de
protectie a frontierei de stat, in situatia cind la frontiera de apa aceasta se
constituie la limita revarsarilor de apa, precum si in insulele si ostroavele
apartinind statului roman situate in apele de frontiera, este permis numai prin
locurile si in conditiile stabilite de organele de graniceri.
Accesul persoanelor in insulele si ostroavele de formatiune noua din apele
de frontiera nu este permis pina la determinarea apartenentei acestora pe baza
intelegerilor incheiate bilateral intre statul roman si statele vecine.
Art. 48
Accesul persoanelor la bordul navelor, precum si cel al marinarilor straini
la uscat sint permise conform normelor stabilite pentru punctele de control.
Art. 49
In porturile Romaniei unde nu exista puncte de control sau de mic trafic si
nici unitati sau subunitati de graniceri, accesul persoanelor la bordul navelor
si cel al marinarilor straini la uscat sint permise de catre organele de
politie.
Art. 50
Circulatia persoanelor in zona de frontiera este permisa ziua pina la fisia
de protectie a frontierei, iar pe timpul noptii in afara vetrei satelor sau a
perimetrului oraselor si municipiilor, cu sau fara mijloace de transport, numai
pe drumurile publice si in conditiile stabilite de catre autoritatile
administratiei publice locale, cu acordul prealabil al unitatilor teritoriale
de graniceri.
Raminerea persoanelor, parcarea mijloacelor de transport si a utilajelor pe
timpul noptii, in zona de frontiera, in afara vetrei satelor sau a perimetrului
oraselor si municipiilor, sint permise in conditiile stabilite de autoritatile
publice locale, cu acordul prealabil al comandantului subunitatii de graniceri.
Conditiile stabilite pentru cazurile prevazute la alin. 1 si 2 vor fi aduse
la cunostinta publica de catre autoritatile administratiei publice locale.
Art. 51
Zborurile, planificate si aprobate, ale aeronavelor ce executa activitati
utilitare, de agrement sau sportive in zona de frontiera vor fi comunicate,
dupa caz, Comandamentului National al Granicerilor de catre Comandamentul
Aviatiei Militare si Subsecretariatul de Stat al Aviatiei Civile, in termenele
prevazute de regimul de zbor in spatiul aerian al Romaniei.
Avioanele si elicopterele proprietate particulara vor fi parcate numai pe
aeroporturi civile sau in locuri autorizate si folosite potrivit regimului de
zbor in spatiul aerian al Romaniei.
Art. 52
Plantarea pomilor si arbustilor in zona de frontiera este permisa numai de
la distanta de 500 metri de fisia de protectie a frontierei de stat, catre
interior, iar a culturile inalte, de la distanta de 250 metri catre interior.
Pentru consolidarea terenului este permisa plantarea de arbori in
interiorul zonei de protectie, cu avizul unitatilor teritoriale de graniceri.
Art. 53
Lucrarile de constructii, in afara vetrei satelor sau a perimetrului
oraselor si municipiilor, sint admise numai de la distanta de 500 metri de
fisia de protectie a frontierei de stat, catre interior.
Orice lucrari de constructii in afara vetrei satelor sau a perimetrului
oraselor si municipiilor, pe o adincime de 500 metri de la linia de frontiera,
catre interior, se vor efectua numai in cazuri temeinic justificate si dupa
obtinerea tuturor aprobarilor legale, inclusiv a Comandamentului National al
Granicerilor.
Art. 54
Cu acordul prealabil al Comandamentului National al Granicerilor, pe
adincimea de 500 metri de la fisia de protectie a frontierei, catre interior,
se pot executa activitati cum sint: mineritul, exploatarile de titei, de gaze,
de ape minerale, de ape termale, exploatarile forestiere, balastiere sau de
cariere, lucrarile de imbunatatiri funciare si irigatii, indiguirile, lucrarile
sau constructiile pe cursurile de apa, constructiile si amenajarile turistice
sau de agrement, cercetarile sau prospectarile geologice.
Art. 55
Modul de folosire a apelor de frontiera pentru activitati economice,
navigatie, agrement, pescuit sportiv, scaldat, plaja, aprovizionare si adapatul
animalelor se stabileste de catre autoritatile administratiei publice locale,
cu acordul prealabil al unitatilor teritoriale de graniceri.
Art. 56
Pescuitul industrial si sportiv in apele de frontiera si marea teritoriala
se efectueaza, in conditiile legii, in locurile si sectoarele stabilite de
autoritatile administratiei publice locale, cu aprobarea prealabila a
unitatilor teritoriale de graniceri.
Art. 57
Barcile, precum si orice alte ambarcatii, cu sau fara propulsie, de
agrement, sportive, pescaresti si "Salvamar" vor fi inregistrate la
capitania portului sau la autoritatile administratiei publice locale, acolo
unde nu exista capitanii de port.
Barcile si ambarcatiile se pastreaza in locurile stabilite de catre
autoritatile administratiei publice locale, cu acordul comandantilor unitatilor
de graniceri, luindu-se masuri de catre cei care le detin, pentru a se preveni
folosirea acestora la trecerea ilegala a frontierei de stat sau practicarea
contrabandei.
Art. 58
Excursiile pentru vizitarea unor obiective economice, istorice sau
turistice situate in fisia de protectie a frontierei, cele de agrement si
concursurile nautice in apele de frontiera se pot efectua cu aprobarea
prealabila a unitatilor teritoriale de graniceri.
Art. 59
In apele de frontiera si marea teritoriala, navele cu excursionisti, precum
si orice alta nava sau ambarcatie nu au voie sa acosteze decit in porturi. In
caz de forta majora, acostarea se va putea face in orice punct de pe malul
romanesc, anuntindu-se primul post de graniceri sau politie. Dispozitiile
acestui articol nu se aplica cetatenilor romani posesori de barci.
Art. 60
Vinatoarea in zona de frontiera este permisa, in conditiile legii, cu
aprobarea prealabila a unitatii teritoriale de graniceri, care se poate da
numai dupa informarea organelor de frontiera ale statelor vecine. Ea se poate
desfasura numai ziua, in mod organizat, pina la 500 metri fata de fisia de
protectie a frontierei de stat, astfel incit sa nu se incalce cu foc de arma
teritoriul statului vecin.
Art. 61
Pasunatul animalelor este permis in timpul zilei pina la fisia de protectie
a frontierei de stat, iar noaptea pina la 500 metri fata de aceasta, catre
interior, in locurile stabilite de autoritatile administratiei publice locale,
impreuna cu comandantii unitatilor teritoriale de graniceri.
Art. 62
Persoanelor care se deplaseaza sau desfasoara diferite activitati in
apropierea frontierei de stat le este interzis:
a) sa treaca frontiera de stat fara documente legale sau cu documente
legale prin alte puncte in afara celor stabilite;
b) sa traga cu arma peste frontiera de stat;
c) sa deterioreze ori sa distruga semnele de frontiera, instalatiile sau
mijloacele tehnice de paza ale granicerilor;
d) sa ilumineze teritoriul statului vecin;
e) sa produca sau sa extinda incendii in limita fisiei de protectie a
frontierei de stat;
f) sa fotografieze, sa filmeze sau sa execute lucrari de pictura in limita
fisiei de protectie a frontierei de stat, care sa redea portiuni din teritoriul
statelor vecine;
g) sa faca schimb de obiecte si de corespondenta peste frontiera de stat,
in afara punctelor de control, de mic trafic sau a altor locuri stabilite prin
lege;
h) sa desfasoare activitati prin care pot fi infestate sau poluate apele de
frontiera si marea teritoriala;
i) sa comita fapte, gesturi sau sa profereze expresii jignitoare la adresa
statului vecin sau a cetatenilor acestuia.
Art. 63
In situatii deosebite, pe timpul unor actiuni ale trupelor de graniceri, se
poate opri, temporar, accesul in zona de frontiera sau se pot interzice unele
activitati, ca si raminerea persoanelor pe timpul noptii in zona de frontiera,
in afara localitatilor. Aceste masuri vor fi aduse, in timp util, la cunostinta
autoritatilor administratiei publice locale, populatiei si unitatilor economice
si sociale interesate.
CAP. 7
Raspunderi si sanctiuni
Art. 64
Incalcarea dispozitiilor prevazute in prezenta lege atrage, dupa caz,
raspunderea disciplinara, materiala, civila, contraventionala sau penala a
persoanei vinovate.
Art. 65
Intrarea sau iesirea din tara prin trecerea frauduloasa a frontierei de
stat constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la 3 luni la 2
ani.
Art. 66
Daca trecerea frauduloasa a frontierei de stat a fost savirsita in scopul
sustragerii de la executarea unei pedepse, fapta se pedepseste cu inchisoare de
la 6 luni la 3 ani.
Art. 67
Fapta persoanei care racoleaza, indruma sau calauzeste o alta persoana in
scopul trecerii frauduloase a frontierei de stat constituie infractiune si se
pedepseste cu inchisoare de la 6 luni la 3 ani.
Daca fapta savirsita priveste un grup de persoane ori a urmarit obtinerea
de foloase materiale sau de alta natura, pedeapsa este inchisoare de la 1 an la
5 ani.
Tentativa se pedepseste.
Valorile sau bunurile materiale obtinute ca urmare a savirsirii acestei
infractiuni se confisca.
Art. 68
Se pedepseste cu inchisoare de la 2 ani la 7 ani, daca fapta nu constituie
o infractiune mai grava, trecerea frauduloasa a frontierei de stat savirsita:
a) prin forta sau prin atacarea granicerilor, politistilor sau a
lucratorilor vamali;
b) de catre persoane inarmate sau constituite in grup;
c) in scopul scoaterii din tara a unor bunuri din patrimoniul cultural
national sau de valoare deosebita, al traficarii de arme, munitii, materiale
explozive sau radioactive, a produselor si substantelor stupefiante, psihotrope
ori toxice.
Tentativa se pedepseste.
Art. 69
Sint contraventii, daca, potrivit legii penale, nu sint considerate infractiuni,
urmatoarele fapte:
a) incercarea de iesire din tara prin trecerea frauduloasa a frontierei de
stat;
b) tragerea cu arma peste frontiera de stat, deteriorarea ori distrugerea
semnelor de frontiera, instalatiilor sau mijloacelor tehnice de paza ale
granicerilor, producerea sau extinderea de incendii in limita fisiei de
protectie a frontierei de stat sau desfasurarea de activitati prin care pot fi
infestate ori poluate solul, atmosfera sau apele de frontiera;
c) incalcarea dispozitiilor art. 59, 60 si art. 62 lit. g) si i);
d) incalcarea dispozitiilor art. 52, 53, 57, 58 si art. 62 lit. d) si f);
e) incalcarea dispozitiilor art. 47, 50, 56 si 61.
Art. 70
Contraventiile prevazute in art. 69 se sanctioneaza dupa cum urmeaza:
a) cu inchisoare contraventionala de la 15 zile la 3 luni sau cu amenda de
la 10.000 la 25.000 lei, cele de la lit. a) si b);
b) cu amenda de la 5.000 la 10.000 lei, cele de la lit. c);
c) cu amenda de la 3.000 la 7.000 lei, cele de la lit. d);
d) cu amenda de la 2.000 la 6.000 lei, cele de la lit. e).
Art. 71
Contraventiile prevazute in art. 69 se constata de catre ofiterii si
subofiterii de graniceri sau ai politiei de frontiera.
In cazul sanctiunilor cu amenda, contravenientul poate face plingere, in
termen de 15 zile de la comunicarea procesului-verbal de constatare a
contraventiei, la instanta de judecata, potrivit legii.
In cazul contraventiilor prevazute in art. 69 lit. a) si b), daca agentul
constatator apreciaza ca sanctiunea amenzii este indestulatoare, aplica amenda.
In caz contrar, procesul-verbal de constatare a contraventiei se trimite de
indata judecatoriei in a carei raza teritoriala a fost savirsita contraventia;
impotriva hotaririi pronuntate de instanta se poate face cerere de reexaminare
in termen de 24 de ore de la pronuntare, daca contravenientul a fost prezent la
dezbateri, sau de la comunicare, daca a fost lipsa.
Art. 72
Din sumele rezultate din amenzile aplicate conform art. 70, precum si din
valoarea bunurilor de contrabanda supuse confiscarii, un procent de 50% va
reveni Comandamentului National al Granicerilor sau, dupa caz, Directiei
generale de pasapoarte si a politiei de frontiera, in functie de apartenenta
agentului constatator, care va fi repartizat astfel: 20% militarilor care au
descoperit savirsirea contraventiei, iar 80% pentru dotarea unitatilor si a
subunitatilor din care acestia fac parte.
Art. 73
Amenzile aplicate persoanelor fizice straine pot fi platite si in valuta convertibila,
prin transformarea amenzilor din lei in valuta convertibila, la cursul valutar
oficial in vigoare la data savirsirii contraventiei.
CAP. 8
Dispozitii finale
Art. 74
Imobilele in care functioneaza punctele pentru trecerea frontierei rutiere
si terenurile aferente acestora constituie domeniu public al statului si se
administreaza de Ministerul de Interne sau alte institutii centrale, care pun
la dispozitia celorlalte organe cu competente in punctele de control spatiile
necesare desfasurarii activitatilor lor specifice, pe baza acordurilor si in
conditiile stabilite intre Ministerul de Interne si organele tutelare ale
acestora.
Ministerul Transporturilor va asigura spatiile necesare bunei desfasurari a
activitatilor specifice organelor din punctele de control pentru trecerea
frontierei de stat, punctele de mic trafic si cele pentru trecerile simple de
frontiera din statiile de cale ferata, porturi si aeroporturi. Obligatia revine
in mod corespunzator si altor persoane fizice sau juridice care exploateaza
asemenea statii de cale ferata, porturi si aeroporturi.
Art. 75
Normele privind modul de efectuare a controlului si de comportare a
personalului cu atributii in punctele de control pentru trecerea frontierei de
stat se stabilesc, prin regulament, de catre Ministerul de Interne impreuna cu
organele centrale interesate, tinindu-se seama de standardele internationale
practicate in acest domeniu.
Art. 76
Prevederile Legii privind stabilirea si sanctionarea contraventiilor se
aplica in mod corespunzator, in masura in care prin prezenta lege nu se dispune
altfel.
Art. 77
Pe data intrarii in vigoare a prezentei legi, Comandamentul Trupelor de
Graniceri se transforma in Comandamentul National al Granicerilor, care va
trece la sistemul profesionalizat al pazei si supravegherii frontierei de stat.
Comandamentul National al Granicerilor, impreuna cu marile unitati,
unitatile, subunitatile si formatiunile din subordine, personalul militar si
civil, armamentul, munitia si tehnica din dotarea acestora, bugetul, precum si
intreg activul si pasivul existent la aceasta data, trec de la Ministerul
Apararii Nationale la Ministerul de Interne, pe baza de protocol incheiat intre
cele doua ministere.
Art. 78
In scopul realizarii functionarii sistemului profesionalizat al pazei si
supravegherii frontierei de stat, Comandamentul National al Granicerilor isi
asigura personalul necesar din absolventii institutiilor proprii de invatamint,
cadre militare selectionate si transferate de la alte unitati militare, precum
si din specialisti chemati in cadrele active.
La Comandamentul National al Granicerilor, marile unitati, unitatile si
subunitatile subordonate pot functiona unitati sanitare, societati comerciale,
cluburi, case de odihna, camine, asociatii cu caracter cultural-sportiv,
potrivit legii.
Art. 79
Personalul militar si personalul civil al Comandamentului National al
Granicerilor, care trec la Ministerul de Interne, isi mentin toate drepturile
prevazute de reglementarile legale in vigoare.
Personalul civil al Comandamentului National al Granicerilor si unitatilor
subordonate acestuia se considera transferat in interesul serviciului.
Structura organizatorica a Comandamentului National al Granicerilor se
stabileste de ministrul de interne, in conditiile Legii nr. 39/1990 privind
infiintarea, organizarea si functionarea Consiliului Suprem de Aparare a Tarii.
Art. 80
Urmasilor militarilor din Comandamentul National al Granicerilor si
Directia generala de pasapoarte si a politiei de frontiera decedati datorita
unor acte de devotament exceptional, in timpul sau in legatura cu serviciul, li
se acorda, in conditiile legii, o pensie egala cu salariul integral pe care
militarii l-au avut la data decesului.
In cazul cind nu exista urmasi si nici sot supravietuitor, daca cel decedat
era singurul sprijin al parintilor sai, acestia pot beneficia, in conditiile
legii, de jumatate din pensia de urmas stabilita potrivit prevederilor alin. 1.
Pensia pentru invaliditate permanenta, survenita in conditiile alin. 1, este
egala cu salariul avut in momentul respectiv, iar cei in cauza vor beneficia si
de o gratificatie, o singura data, egala cu de cinci ori salariul.
Militarii care au devenit partial incapabili de munca in conditiile alin. 1
si nu mai pot exercita in continuare profesia vor beneficia, in afara
drepturilor ce decurg din pensionare, de o gratificatie egala cu de trei ori
salariul avut in momentul respectiv.
In cazul militarilor in termen, baza de calcul a pensiei o constituie
salariul minim al militarului angajat pe baza de contract.
Art. 81
Cadrele militare permanente, militarii in termen si cei angajati pe baza de
contract, salariatii civili din Comandamentul National al Granicerilor, precum
si cadrele din Directia generala de pasapoarte si a politiei de frontiera, care
isi desfasoara activitatea in legatura cu controlul de frontiera, beneficiaza
de o indemnizatie de frontiera de pina la 20% din solda sau salariul de baza.
Art. 82
Cadrele de graniceri, politia de frontiera si militarii angajati pe baza de
contract, care locuiesc in mediul rural si nu detin o locuinta proprietate de
stat sau personala, au dreptul la o compensatie pentru chirie. Valoarea
acesteia se stabileste de catre ministrul de interne.
Art. 83
Ministerul Economiei si Finantelor va lua masuri pentru introducerea
modificarilor corespunzatoare in indicatorii economico-financiari ai
Ministerului Apararii Nationale si Ministerului de Interne, pe baza propunerilor
acestor ministere.
Art. 84
Prezenta lege intra in vigoare la 15 zile de la publicare.
Pe aceeasi data se abroga art. 3 din Decretul-lege nr. 12/1990 privind
abrogarea si modificarea unor dispozitii din Codul penal si din Codul de
procedura penala, Decretul-lege nr. 45/1990 privind regimul juridic al
frontierei de stat a Romaniei, precum si orice alte dispozitii contrare.
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 27 mai
1992, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) si art. 77 alin. (2) din
Constitutia Romaniei.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
MARTIAN DAN
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 1 iunie 1992, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) si art. 77 alin. (2) din Constitutia
Romaniei.
PRESEDINTELE SENATUI
academician ALEXANDRU BIRLADEANU