ORDIN
Nr. 511/41 din 14 februarie 2005
privind separarea fluxurilor de pasageri in porturile din Romania, in
conformitate cu recomandarile si cele mai bune practici cuprinse in catalogul
Schengen
ACT EMIS DE: MINISTERUL ADMINISTRATIEI SI INTERNELOR
Nr. 511 din 14 februarie 2005
MINISTERUL TRANSPORTURILOR, CONSTRUCTIILOR SI TURISMULUI
Nr. 41 din 14 ianuarie 2005
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 152 din 21 februarie 2005
Avand in vedere prevederile art. 10 din Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr. 105/2001 privind frontiera de stat a Romaniei, aprobata cu modificari prin
Legea nr. 243/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si
prevederile art. 11 din Normele metodologice de aplicare a Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 105/2001 privind frontiera de stat a Romaniei,
aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 445/2002,
in temeiul prevederilor art. 9 alin. (4) din Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr. 63/2003 privind organizarea si functionarea Ministerului Administratiei si
Internelor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 604/2003, cu
modificarile si completarile ulterioare, precum si ale art. 5 alin. (4) din
Hotararea Guvernului nr. 412/2004 privind organizarea si functionarea
Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului, cu modificarile si
completarile ulterioare,
ministrul administratiei si internelor si ministrul transporturilor,
constructiilor si turismului emit urmatorul ordin:
Art. 1
Prezentul ordin are ca scop separarea fluxurilor de pasageri in porturile
din Romania, in conformitate cu recomandarile si cele mai bune practici
cuprinse in catalogul Schengen.
Art. 2
In sensul prezentului ordin, termenii utilizati au urmatorul inteles:
a) port - suprafata delimitata din teritoriul national, situata la malul
marii sau al unei cai navigabile, protejata natural sau artificial impotriva
valurilor, vanturilor, curentilor si gheturilor, construita si echipata astfel
incat sa permita, in principal, primirea si adapostirea navelor, incarcarea,
descarcarea, transbordarea, depozitarea marfurilor, primirea si expedierea
acestora cu mijloace de transport, imbarcarea si debarcarea pasagerilor;
b) frontiera de stat - linia reala sau imaginara care trece, in linie
dreapta, de la un semn de frontiera la un altul ori, acolo unde frontiera nu
este marcata in teren cu semne de frontiera, de la un punct de coordonate la
altul; la fluviul Dunarea si celelalte ape curgatoare, frontiera de stat este
cea stabilita prin acordurile, conventiile si intelegerile dintre Romania si
statele vecine, cu luarea in considerare a faptului ca principiul general
acceptat de dreptul international fluvial este acela ca frontiera trece pe
mijlocul senalului navigabil principal, iar la apele curgatoare nenavigabile,
pe la mijlocul panzei de apa; la Marea Neagra frontiera de stat trece pe la
limita exterioara si limitele laterale ale marii teritoriale a Romaniei;
c) frontiera interna - porturile maritime si fluviale pentru liniile
regulate de pasageri si de marfuri, care au ca punct de plecare sau ca
destinatie exclusiva alte porturi de pe teritoriile statelor sau comunitatilor
de state cu care Romania a incheiat acorduri, conventii sau alte intelegeri
internationale privind eliminarea controalelor la frontiera, fara escale in
porturi din afara teritoriului acestora;
d) frontiera externa - porturile maritime si fluviale, daca acestea nu
reprezinta frontiere interne;
e) regim de frontiera interna in porturi - reglementarile cu privire la
eliminarea controlului de frontiera in porturile deschise traficului
international de persoane, pentru cetatenii romani si persoanele apartinand
statelor sau comunitatilor de state cu care Romania a incheiat acorduri,
conventii sau alte intelegeri internationale privind eliminarea controalelor la
frontiera;
f) stat contractant - statul sau comunitatea de state cu care Romania a
incheiat acorduri, conventii sau alte intelegeri internationale privind
eliminarea controalelor la frontiera si Romania;
g) stat tert - orice alt stat decat cele cu care Romania a incheiat
acorduri, conventii sau alte intelegeri internationale privind eliminarea
controalelor la frontiera;
h) voiaj intern - orice voiaj care are ca punct de plecare si/sau ca
destinatie teritoriul Romaniei, precum si orice voiaj care are ca punct de
plecare sau ca destinatie exclusiva teritoriile statelor sau comunitatilor de
state cu care Romania a incheiat acorduri, conventii sau alte intelegeri
internationale privind eliminarea controalelor la frontiera, fara a atinge un
port de pe teritoriul unui stat tert.
Art. 3
La data intrarii in vigoare a unui acord, a unei conventii sau intelegeri
bi - sau multilaterale privind eliminarea controalelor la frontiera, pentru
introducerea regimului de frontiera interna se vor lua urmatoarele masuri:
1. Separarea fluxurilor de pasageri pentru voiajurile interne de cele
pentru voiajurile internationale se va face printr-o infrastructura adecvata,
atat la imbarcare, cat si la debarcare, dupa cum urmeaza:
a) la imbarcare, inainte de posturile de control ale politiei de frontiera
si va continua pana la urcarea la bordul navei;
b) la debarcare, separarea va continua si dupa posturile de control ale
politiei de frontiera, pana in zona publica a terminalului de pasageri.
2. Pentru voiajurile internationale, controlul persoanelor aflate sub
incidenta legislatiei privind frontiera interna se va face la ghiseele
speciale, individualizate cu:
a) insemnul drapelului Romaniei;
b) emblema Uniunii Europene, cu inscrisul "UE" intr-un cerc
format din stele;
c) insemnele drapelelor statelor contractante, altele decat statele membre
ale Uniunii Europene si Romania.
3. Ghiseele la care se face controlul pentru cetatenii oricarui stat tert
vor purta inscriptia "alte state", in limba romana si in limbi de
circulatie internationala.
4. In situatia in care trecerea frontierei se efectueaza temporar prin alte
puncte de trecere portuare care nu sunt deschise traficului international de
persoane si de marfuri, solicitantul asigura, dupa aprobarea deschiderii
temporare a punctului de trecere portuar, conditii corespunzatoare de efectuare
a controlului pentru trecerea frontierei, respectiv: punerea la dispozitie a
spatiilor de lucru si a utilitatilor, transportul personalului, spatii de
cazare si indemnizatii de deplasare, conform legii.
5. In punctele de trecere portuare prevazute la pct. 4 nu este obligatoriu
sa se ia masuri de separare fizica a fluxurilor de pasageri in conformitate cu
prezentul ordin.
Art. 4
Prezentul ordin se aplica in toate porturile din Romania.
Art. 5
Prezentul ordin va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
p. Ministrul administratiei si internelor,
Anghel Andreescu,
secretar de stat
Ministrul transporturilor,
constructiilor si turismului,
Gheorghe Dobre