LEGE Nr. 265
din 22 decembrie 2010
pentru modificarea
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 104/2001 privind organizarea si
functionarea Politiei de Frontiera Române si pentru abrogarea art. 4 alin. (4)
din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 105/2001 privind frontiera de stat a
României
ACT EMIS DE:
PARLAMENTUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 872 din 28 decembrie 2010
Parlamentul României adopta
prezenta lege.
Art. I. - Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
104/2001 privind organizarea si functionarea Politiei de Frontiera Române,
publicata în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 351 din 29 iunie
2001, aprobata cu modificari prin Legea nr. 81/2002, cu modificarile si
completarile ulterioare, se modifica dupa cum urmeaza:
1. Articolul 1 va avea urmatorul cuprins:
„Art. 1. - Politia de Frontiera Româna face parte din
Ministerul Administratiei si Internelor si este institutia specializata a
statului care exercita atributiile ce îi revin cu privire la supravegherea si
controlul trecerii frontierei de stat, prevenirea si combaterea migratiei
ilegale si a faptelor specifice criminalitatii transfrontaliere savârsite în zona
de competenta, respectarea regimului juridic al frontierei de stat,
pasapoartelor si strainilor, asigurarea intereselor statului român pe canalul
Sulina situat în afara zonei de frontiera, în zona contigua si în zona
economica exclusiva, respectarea ordinii si linistii publice în zona de
competenta, în conditiile legii."
2. La articolul 2, litera a) va avea urmatorul
cuprins:
,,a) zona de competenta:
1. suprafata din teritoriul national constituita din
zona de frontiera, suprafata si imobilele porturilor si aeroporturilor deschise
traficului international, canalul Sulina situat în afara zonei de frontiera,
apele maritime interioare si marea teritoriala, precum si zona contigua si zona
economica exclusiva ale României, în care Politia de Frontiera Româna îsi
îndeplineste atributiile prevazute de lege;
2. întreaga suprafata a teritoriului national, numai
pentru îndeplinirea atributiilor privind prevenirea si combaterea migratiei
ilegale;".
3. Articolul 5 va avea urmatorul cuprins:
„Art. 5. - Politia de Frontiera Româna se organizeaza la
nivelul judetelor care, potrivit organizarii administrative a teritoriului
României, au ca limita frontiera de stat si/sau litoralul Marii Negre. In
judetele din interiorul tarii, în care functioneaza aeroporturi sau porturi
deschise traficului international de persoane si marfuri, Politia de Frontiera
Româna se organizeaza la nivelul punctelor de trecere a frontierei de
stat."
4. Articolul 6 va avea urmatorul cuprins:
„Art. 6. - Politia de Frontiera Româna are urmatoarea structura
organizatorica:
a) Inspectoratul General al Politiei de Frontiera;
b) inspectorate judetene ale politiei de frontiera, la
frontiera externa, astfel cum este definita la art. 1 lit. e) din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 105/2001 privind frontiera de stat a României,
aprobata cu modificari prin Legea nr. 243/2002, cu modificarile si completarile
ulterioare;
c) servicii teritoriale ale politiei de frontiera,
corespondente cu fiecare stat vecin, la frontiera interna, astfel cum este
definita la art. 1 lit. d) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 105/2001,
aprobata cu modificari prin Legea nr. 243/2002, cu modificarile si completarile
ulterioare;
d) sectoare ale politiei de frontiera;
e) puncte ale politiei de frontiera;
f) institutii de învatamânt pentru pregatirea si
specializarea personalului;
g) centre, birouri si puncte de contact; h) alte
unitati."
5. Articolul 12 va avea urmatorul cuprins:
„Art. 12. - (1) La nivel teritorial, Politia de
Frontiera Româna organizeaza inspectorate judetene, servicii teritoriale,
sectoare si alte unitati ale politiei de frontiera; în punctele de trecere a
frontierei de stat se organizeaza si functioneaza puncte ale politiei de
frontiera.
(2) In judetele care au ca limita frontiera externa se
organizeaza si functioneaza, ca unitati cu personalitate juridica, inspectorate
judetene ale politiei de frontiera. La frontiera interna se organizeaza
servicii teritoriale ale politiei de frontiera, corespondente cu fiecare stat
vecin.
(3) In cadrul inspectoratelor judetene se organizeaza si
functioneaza, la nivel teritorial, sectoare ale politiei de frontiera.
(4) La frontiera pe apa si la tarmul Marii Negre, în
cadrul sectoarelor politiei de frontiera se organizeaza si functioneaza componenta
navala a Politiei de Frontiera Române.
(5) Inspectoratele judetene ale politiei de frontiera si
sectoarele politiei de frontiera sunt conduse de un sef, ajutat de adjuncti.
(6) Sefii inspectoratelor judetene ale politiei de
frontiera sunt numiti si eliberati din functie prin ordin al ministrului
administratiei si internelor, la propunerea inspectorului general al
Inspectoratului General al Politiei de Frontiera, cu avizul consultativ al
prefectului.
(7) Adjunctii sefilor inspectoratelor judetene ale
politiei de frontiera sunt numiti si eliberati din functie de inspectorul
general al Inspectoratului General al Politiei de Frontiera, la propunerea
sefilor inspectoratelor judetene ale politiei de frontiera, în conditiile
legii.
(8) Sefii sectoarelor politiei de frontiera, adjunctii
acestora, precum si sefii punctelor politiei de frontiera rutiere, feroviare si
portuare sunt numiti si eliberati din functie de sefii inspectoratelor judetene
ale politiei de frontiera, în conditiile legii.
(9) Sefii serviciilor teritoriale sunt numiti si
eliberati din functie de inspectorul general al Inspectoratului General al
Politiei de Frontiera, în conditiile legii.
(10) Sefii punctelor politiei de frontiera aeroportuare,
sefii centrelor, birourilor, punctelor de contact si directorii institutiilor
de învatamânt pentru pregatirea si specializarea personalului sunt numiti si
eliberati din functie de inspectorul general al Inspectoratului General al
Politiei de Frontiera, în conditiile legii.
(11) Adjunctii directorilor institutiilor de învatamânt
pentru pregatirea si specializarea personalului sunt numiti si eliberati din
functie de inspectorul general al Inspectoratului General al Politiei de
Frontiera, la propunerea directorilor institutiilor de învatamânt pentru pregatirea
si specializarea personalului."
6. Articolul 14 va avea urmatorul cuprins:
„Art. 14. - (1) Inspectoratele judetene ale politiei de
frontiera au la nivel teritorial ca structuri de executie sectoare care au
competenta teritoriala limitata.
(2) Locul de dispunere si zona de competenta teritoriala
ale sectorului se stabilesc prin dispozitie a inspectorului general al
Inspectoratului General al Politiei de Frontiera.
(3) Sectorul se organizeaza pe compartimente, ture si
echipaje, conform specificului activitatilor, potrivit dispozitiei
inspectorului general al Inspectoratului General al Politiei de
Frontiera."
7. Articolul 21 va avea urmatorul cuprins:
„Art. 21. - (1) In zona de competenta, la frontiera
externa, Politia de Frontiera Româna are urmatoarele atributii generale:
a) executa supravegherea si controlul la trecerea
frontierei de stat a României, previne si combate migratia ilegala si
criminalitatea transfrontaliera în zona de competenta, precum si orice alta
încalcare a regimului juridic al frontierei de stat;
b) apara viata, integritatea corporala si libertatea
persoanelor, proprietatea publica si privata, celelalte drepturi si interese
legitime ale cetatenilor si comunitatii;
c) realizeaza controlul documentelor pentru trecerea
frontierei de stat în punctele de trecere deschise traficului international, la
intrarea în si la iesirea din zonele libere, în punctele de mic trafic si
treceri simplificate sau în alte locuri, dupa caz, potrivit legii;
d) asigura derularea fluenta, corecta si civilizata a traficului
de calatori si marfuri prin punctele de trecere a frontierei de stat, împreuna
cu celelalte autoritati care au, potrivit legii, competente de control privind
trecerea frontierei de stat;
e) asigura controlul trecerii peste frontiera de stat,
în conditiile legii, a armelor, munitiilor, armelor de panoplie si de
autoaparare, munitiilor aferente acestora, substantelor explozive si a
dispozitivelor încarcate cu substante toxice ori radioactive;
f) supravegheaza, prin observare directa permanenta,
spatiul aerian adiacent frontierei de stat si marii teritoriale;
g) asigura aplicarea prevederilor tratatelor,
acordurilor, conventiilor si protocoalelor cu privire la frontiera de stat si
la controlul trecerii frontierei, încheiate de România cu statele vecine, cu
alte state, cu organizatii internationale sau regionale;
h) asigura supravegherea si controlul semnelor de
frontiera;
i) organizeaza si realizeaza cooperarea, în domeniile
specifice de activitate, cu organele similare ale statelor vecine, ale altor
state sau comunitati de state, conform întelegerilor bisau multilaterale la
care România este parte;
j) organizeaza actiuni pentru descoperirea si
identificarea persoanelor care au încalcat sau despre care se detin date ca
intentioneaza sa încalce normele regimului juridic al frontierei de stat,
precum si alte prevederi legale stabilite în competenta;
k) culege, stocheaza, prelucreaza, valorifica si face
schimb de date si informatii, în conditiile stabilite de lege pentru Politia
Româna, în scopul exercitarii atributiilor legale, cu autoritatile publice
interesate, pe baza de protocol, si cu organisme similare din alte state, pe
baza întelegerilor la care România este parte;
l) constata contraventiile si aplica sanctiunile
contraventionale, potrivit legii;
m) coordoneaza activitatile personalului celorlalte
institutii sau ale operatorilor economici care, potrivit legii, îsi desfasoara
activitatea în punctul de trecere a frontierei de stat, în legatura cu trecerea
frontierei de stat, si urmareste respectarea legii de catre întregul personal
din punctul de trecere;
n) asigura mentinerea ordinii si linistii publice în
punctele de trecere a frontierei de stat, iar la solicitarea altor autoritati
ale statului participa la astfel de actiuni în localitatile din zona de
frontiera;
o) participa, împreuna cu alte formatiuni ale
Ministerului Administratiei si Internelor, în colaborare cu trupe ale
Ministerului Apararii Nationale, cu unitati de protectie civila si cu alte
autoritati prevazute de lege, la activitatile de salvare si evacuare a
persoanelor si bunurilor periclitate de incendii, explozii, avarii, accidente,
calamitati naturale si catastrofe, precum si de limitare si înlaturare a
urmarilor provocate de astfel de evenimente;
p) participa, împreuna cu autoritatile teritoriale
pentru protectia mediului si cu organele de frontiera ale statelor vecine, dupa
caz, la luarea masurilor necesare pentru prevenirea riscurilor ecologice si a
producerii daunelor, precum si, în caz de accidente care afecteaza factorii de
mediu, la eliminarea efectelor acestora;
r) efectueaza, prin laboratoarele si specialistii
proprii acreditati la nivelul Politiei de Frontiera Române, constatari
tehnico-stiintifice dispuse conform normelor legale în vigoare;
s) organizeaza si coordoneaza, prin Punctul National de
Contact Frontexdin cadrul Inspectoratului General al Politiei de Frontiera,
activitati sub egida Agentiei Europene pentru Gestionarea Cooperarii Operative
la Frontierele Externe ale Statelor Membre ale Uniunii Europene, denumita în
continuare Agentia Frontex, pe teritoriul României, conform
Regulamentului (CE)nr. 2.007/2004 al Consiliului din 26 octombrie 2004 de
instituire a Agentiei Europene pentru Gestionarea Cooperarii Operative la
Frontierele Externe ale Statelor Membre ale Uniunii Europene;
t) participa cu politisti de frontiera si cu echipamente
tehnice puse la dispozitia Agentiei Frontex în operatiunile/proiectele comune
organizate de catre Agentia Frontex, pentru securizarea frontierelor externe
ale Uniunii Europene;
u) desfasoara activitati pentru constatarea faptelor
penale si, prin organele de cercetare penala ale politiei judiciare din cadrul
Politiei de Frontiera Române, efectueaza cercetari în legatura cu acestea,
conform legii;
v) exercita orice alte atributii stabilite prin lege.
(2) In zona de competenta pe apa, la frontiera externa,
Politia de Frontiera Româna are urmatoarele atributii specifice:
a) supravegheaza si asigura respectarea drepturilor
statului român în apele din zona de competenta;
b) previne si combate pirateria, actiunile teroriste si
faptele circumscrise crimei organizate în apele aflate sub jurisdictia statului
român;
c) executa, direct sau împreuna cu autoritatea vamala,
controlul navelor si al ambarcatiunilor despre care se detin date si informatii
ca desfasoara activitati ilegale în zona de competenta ori sunt surprinse
desfasurând asemenea activitati;
d) executa controlul navelor si al ambarcatiunilor,
împreuna cu unitatile teritoriale pentru protectia mediului, în caz de evacuare
a apelor uzate în emisar sau în caz de producere a unei poluari accidentale;
e) participa la supravegherea, controlul si asigurarea
protectiei si conservarii fondului cinegetic si piscicol natural, prin
prevenirea si combaterea vânatului si pescuitului ilegal, precum si a
exploatarii ilegale a altor resurse biologice si nebiologice din apele aflate
în zona de competenta;
f) cauta navele aflate în pericol în apele din zona de
competenta si în marea libera si participa la salvarea echipajelor acestora în
caz de necesitate, iar la solicitare desfasoara actiuni de salvare a navelor si
a încarcaturii lor, conform dreptului maritim international;
g) executa supravegherea si participa la controlul
pentru respectarea normelor privind ordinea si siguranta navigatiei în apele
din zona de competenta si în porturi, în colaborare cu organele zonale ale
capitaniilor de port;
h) interzice, direct sau cu participarea, la cerere, a
unitatilor de nave ale Ministerului Apararii Nationale, accesul navelor straine
în anumite zone, sectoare sau raioane ale marii teritoriale si cailor
navigabile fluviale aflate sub jurisdictia statului român, prin suspendarea
temporara a dreptului de trecere inofensiva, conform legii;
i) asigura protectia si participa la apararea
obiectivelor de importanta deosebita aflate în apele din zona de competenta, în
colaborare cu unitatile de nave ale Ministerului Apararii Nationale, cu alte
forte, în conformitate cu planurile aprobate din timp.
(3) In zona de competenta la frontiera interna, Politia
de Frontiera Româna are urmatoarele atributii:
a) asigura cooperarea transfrontaliera si schimbul de
date si informatii cu structurile similare din statele vecine, conform
acordurilor de frontiera, si deruleaza actiuni ce au ca scop asigurarea
respectarii acordurilor/tratatelor de frontiera;
b) coordoneaza misiunile derulate pe linia supravegherii
si controlului frontierelor, la un nivel specializat, în cazul în care România
decide reintroducerea controalelor la frontierele interne, conform normelor
prevazute în Regulamentul (CE) nr. 562/2006 al Parlamentului European si al
Consiliului din 15 martie 2006 de instituire a unui Cod comunitar privind
regimul de trecere a frontierelor de catre persoane (Codul frontierelor
Schengen);
c) coordoneaza si asigura aplicarea prevederilor
documentelor bilaterale încheiate cu statele vecine pe linia marcarii liniei de
frontiera, protectiei, întretinerii si reconstituirii culoarului si semnelor de
frontiera;
d) centralizeaza, la nivel teritorial, datele statistice
privind migratia ilegala si coordoneaza, cu celelalte structuri în domeniu,
activitatile desfasurate pe aceasta linie;
e) asigura, potrivit cadrului legal privind cooperarea
politieneasca internationala, efectuarea schimbului operativ de date si
informatii în domeniul transfrontalier prin centrele, birourile si punctele
comune de contact constituite în baza tratatelor internationale;
f) participa cu politisti de frontiera în cadrul
operatiunilor/ proiectelor comune organizate de catre Agentia Frontex."
8. Articolul 22 se abroga.
9. La articolul 23, alineatul (1) va avea urmatorul
cuprins:
„Art. 23. - (1) Ministrul administratiei si internelor,
cu avizul procurorului general al Parchetului de pe lânga Inalta Curte de Casatie
si Justitie, desemneaza politisti de frontiera care au calitatea de organe de
cercetare penala ale politiei judiciare, în conditiile legii."
10. La articolul 24, alineatele (1) si (3) vor avea
urmatorul cuprins:
„Art. 24. - (1) In punctele de trecere a frontierei de
stat, în apele de frontiera de la frontiera externa, pe canalul Sulina si
bratul Tulcea, în apele maritime interioare, marea teritoriala, în zona
contigua si în zona economica exclusiva, organele de cercetare penala ale
politiei judiciare din cadrul Politiei de Frontiera Române efectueaza urmarirea
penala pentru orice infractiune de frontiera, care nu este data în mod
obligatoriu, prin lege, în competenta altor organe de urmarire penala.
(3) Atunci când anumite acte de urmarire penala în cazul
infractiunilor de frontiera trebuie sa fie efectuate în afara razei teritoriale
în care se face urmarirea, prin exceptie de la prevederile alin. (1), organele
de cercetare penala ale politiei judiciare din cadrul Politiei de Frontiera
Române pot sa efectueze ele însele aceste acte pe întregul teritoriu
national."
Art. II. - La articolul 4, alineatul (4) din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 105/2001 privind frontiera de stat a
României, publicata în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 352 din 30
iunie 2001, aprobata cu modificari prin Legea nr. 243/2002, cu modificarile si
completarile ulterioare, se abroga.
Art. III. - Prevederile prezentei legi intra în
vigoare la data eliminarii controalelor la frontierele interne, stabilita prin
decizie a Consiliului Uniunii Europene, cu exceptia prevederilor art. I pct. 2
cu referire la art. 2 lit. a) pct. 2, ale art. I pct. 5 cu referire la art. 12
alin. (8), (10) si (11), ale art. I pct. 7 cu referire la art. 21 alin. (1)
lit. s) si t) si ale art. I pct. 9 cu referire la art. 23 alin. (1).
Aceasta lege a fost adoptata de Parlamentul României,
cu respectarea prevederilor art. 75 si ale art. 76 alin. (1) din Constitutia
României, republicata.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
ROBERTA ALMA ANASTASE
PRESEDINTELE SENATULUI
MIRCEA-DAN GEOANA