ORDONANTA DE URGENTA Nr. 104 din 27 iunie 2001
privind organizarea si functionarea Politiei de Frontiera Romane
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 351 din 29 iunie 2001
In temeiul prevederilor art. 114 alin. (4) din Constitutia Romaniei,
Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
In intelesul prezentei ordonante de urgenta, expresiile de mai jos au urmatoarele
semnificatii:
a) zona de competenta - suprafata din teritoriul national constituita din
zona de frontiera, suprafata aeroporturilor si a porturilor situate in
interiorul tarii, deschise traficului international, Dunarea interioara si
canalul Sulina situate in afara zonei de frontiera, apele maritime interioare
si marea teritoriala, precum si zona contigua si zona economica exclusiva ale
Romaniei, in care Politia de Frontiera Romana isi indeplineste atributiile
prevazute de lege;
b) politist de frontiera - functionarul public cu statut special, inarmat,
care poarta, de regula, uniforma si exercita atributiile stabilite prin lege in
sarcina Politiei de Frontiera Romane.
Art. 2
Politia de Frontiera Romana face parte din Ministerul de Interne si este
institutia specializata a statului care exercita atributiile ce ii revin cu
privire la supravegherea si controlul trecerii frontierei de stat, prevenirea
si combaterea migratiei ilegale si a faptelor specifice criminalitatii
transfrontaliere savarsite in zona de competenta, respectarea regimului juridic
al frontierei de stat, pasapoartelor si strainilor, asigurarea intereselor
statului roman pe Dunarea interioara si canalul Sulina situate in afara zonei
de frontiera, in zona contigua si in zona economica exclusiva, respectarea
ordinii si linistii publice in zona de competenta, in conditiile legii.
Art. 3
(1) Activitatea Politiei de Frontiera Romane constituie serviciu public si
se desfasoara in interesul persoanei, al comunitatii si in sprijinul
institutiilor statului, exclusiv pe baza si in executarea legii.
(2) In toate actiunile pe care le desfasoara in zona de competenta
personalul Politiei de Frontiera Romane are obligatia sa previna si sa combata
starile de pericol la adresa Romaniei, determinate de migratia ilegala si
criminalitatea transfrontaliera.
Art. 4
In indeplinirea atributiilor ce ii revin Politia de Frontiera Romana
coopereaza cu celelalte institutii ale statului care au atributii privind
asigurarea ordinii de drept si colaboreaza in acest sens cu cetatenii, in
conditiile legii.
Art. 5
Politia de Frontiera Romana se organizeaza la nivelul judetelor care,
potrivit organizarii administrative a teritoriului Romaniei, au ca limita
frontiera de stat si litoralul Marii Negre. In judetele din interiorul tarii,
in care functioneaza aeroporturi sau porturi deschise traficului international
de persoane si marfuri, Politia de Frontiera Romana se organizeaza la nivelul
punctelor de trecere a frontierei de stat. Pentru Dunarea interioara, deschisa
navigatiei internationale, Politia de Frontiera Romana se organizeaza si la
nivelul judetelor Braila si Ialomita.
CAP. 2
Organizarea Politiei de Frontiera Romane
SECTIUNEA 1
Structura Politiei de Frontiera Romane
Art. 6
Politia de Frontiera Romana are urmatoarea structura organizatorica:
a) Inspectoratul General al Politiei de Frontiera;
b) directii teritoriale ale politiei de frontiera;
c) inspectoratele judetene ale politiei de frontiera;
d) sectoare ale politiei de frontiera;
e) grupuri de nave ale politiei de frontiera;
f) puncte ale politiei de frontiera;
g) institutii de invatamant pentru pregatirea si specializarea
personalului;
h) alte unitati.
SECTIUNEA a 2-a
Inspectoratul General al Politiei de Frontiera
Art. 7
Inspectoratul General al Politiei de Frontiera este unitatea centrala a
Politiei de Frontiera Romane, cu personalitate juridica si competenta
teritoriala pentru intreaga zona de responsabilitate a politiei de frontiera,
care exercita conducerea si raspunde de intreaga activitate a politiei de
frontiera, desfasoara activitati de investigare si cercetare a infractiunilor
deosebit de grave circumscrise crimei organizate, migratiei ilegale si
criminalitatii transfrontaliere comise in zona de competenta teritoriala a
Politiei de Frontiera, precum si orice alte atributii date in competenta sa
prin lege.
Art. 8
(1) Inspectoratul General al Politiei de Frontiera este condus de un
inspector general, numit prin ordin al ministrului de interne.
(2) Inspectorul general este ajutat de adjuncti, numiti la propunerea sa de
catre ministrul de interne.
Art. 9
Inspectoratul General al Politiei de Frontiera are in structura sa
organizatorica directii, servicii si birouri, infiintate prin ordin al
ministrului de interne.
Art. 10
(1) In cadrul Inspectoratului General al Politiei de Frontiera functioneaza
Consiliul Consultativ Superior, constituit din inspectorul general, adjunctii acestuia,
sefii directiilor teritoriale si din structura interna a Inspectoratului
General al Politiei de Frontiera si sefii institutiilor de invatamant ale
politiei de frontiera.
(2) Consiliul Consultativ Superior se intruneste o data pe trimestru sau ori
de cate ori este nevoie, sub presedintia inspectorului general, analizeaza
problemele importante ale activitatii Politiei de Frontiera Romane si adopta
recomandari, cu votul majoritatii membrilor.
(3) Componenta, atributiile si functionarea Consiliului Consultativ
Superior se stabilesc prin dispozitie a inspectorului general.
Art. 11
In aplicarea legii inspectorul general emite dispozitii obligatorii pentru
intregul personal din subordine, la elaborarea carora poate consulta Consiliul
Consultativ Superior al Inspectoratului General al Politiei de Frontiera.
SECTIUNEA a 3-a
Structurile teritoriale ale Politiei de Frontiera Romana
Art. 12
(1) La nivel teritorial Politia de Frontiera Romana organizeaza directii
teritoriale, inspectorate judetene, grupuri de nave si sectoare ale politiei de
frontiera; in punctele de trecere a frontierei de stat se organizeaza si
functioneaza puncte ale politiei de frontiera.
(2) Pentru frontiera cu fiecare stat vecin si la tarmul Marii Negre se
organizeaza si functioneaza cate o directie teritoriala a politiei de
frontiera.
(3) Pe langa fiecare directie teritoriala a politiei de frontiera
functioneaza cate un consiliu consultativ, constituit din seful directiei,
adjunctii acestuia si sefii inspectoratelor judetene. Componenta, atributiile
si functionarea Consiliului Consultativ se stabilesc prin dispozitie a
inspectorului general al politiei de frontiera.
(4) In judetele care au ca limita frontiera de stat sau Dunarea interioara
se organizeaza si functioneaza, ca unitati cu personalitate juridica,
inspectorate judetene ale politiei de frontiera.
(5) La tarmul Marii Negre se organizeaza pe grupuri de nave si functioneaza
componenta maritima a Politiei de Frontiera Romane, in cadrul Inspectoratului
Judetean al Politiei de Frontiera Constanta.
(6) In cadrul inspectoratelor judetene se organizeaza si functioneaza, la
nivel teritorial, sectoare ale politiei de frontiera.
(7) Structurile teritoriale ale politiei de frontiera prevazute la alin.
(2), (4), (5) si (6) sunt conduse de un sef, ajutat de adjuncti.
(8) Sefii directiilor teritoriale ale politiei de frontiera sunt numiti si
eliberati din functie de catre ministrul de interne la propunerea inspectorului
general. Adjunctii sefilor de directii sunt numiti si eliberati din functie de
catre inspectorul general la propunerea sefilor de directii.
(9) Sefii inspectoratelor judetene, sefii grupurilor de nave, sefii de
sectoare, precum si adjunctii acestora sunt numiti si eliberati din functie de
inspectorul general la propunerea sefilor directiilor teritoriale ale politiei
de frontiera.
(10) Sefii inspectoratelor judetene sunt numiti in functie cu avizul
consultativ al prefectului.
(11) Sefii punctelor politiei de frontiera sunt numiti si eliberati din
functie de catre inspectorul general la propunerea sefilor de directii sau a
sefului structurii de coordonare a punctelor de trecere aeroportuare.
Art. 13
Directiile teritoriale ale politiei de frontiera si inspectoratele judetene
se organizeaza intern, pe servicii, birouri si compartimente, dupa caz, prin
ordin al ministrului de interne.
Art. 14
(1) Inspectoratele judetene au la nivel teritorial ca structuri de executie
sectoare si grupuri de nave, dupa caz, care au competenta teritoriala limitata.
(2) Locul de dispunere si zona de competenta teritoriala ale sectorului si
grupului de nave, dupa caz, se stabilesc prin dispozitie a inspectorului
general.
(3) Sectorul si grupul de nave se organizeaza pe compartimente, ture si
echipaje, conform specificului activitatilor, potrivit dispozitiei
inspectorului general.
Art. 15
(1) In localitatile din interiorul tarii, in care functioneaza puncte de
trecere aeroportuare sau portuare, se organizeaza si functioneaza puncte ale
politiei de frontiera.
(2) Zona de competenta teritoriala a politiei de frontiera in punctele de
trecere a frontierei este reprezentata de suprafata aeroportului sau portului,
cu platformele, imobilele si instalatiile aferente.
Art. 16
(1) Pentru prevenirea si combaterea migratiei ilegale si a criminalitatii
transfrontaliere, in structurile Politiei de Frontiera Romane pot fi infiintate
si alte unitati.
(2) Numarul, competenta si structura organizatorica a acestor unitati se
stabilesc prin ordin al ministrului de interne.
(3) Sefii unitatilor infiintate in conditiile alin. (1) si (2) sunt numiti
si eliberati din functie potrivit competentelor stabilite prin ordin al
ministrului de interne.
SECTIUNEA a 4-a
Regulamente de organizare si functionare
Art. 17
(1) Atributiile Inspectoratului General al Politiei de Frontiera si ale
unitatilor teritoriale subordonate se stabilesc prin regulamente de organizare
si functionare.
(2) Regulamentul de organizare si functionare a Inspectoratului General al
Politiei de Frontiera se aproba de ministrul de interne, iar cele ale
unitatilor teritoriale, de catre inspectorul general.
CAP. 3
Raporturile dintre Politia de Frontiera Romana si autoritatile administratiei
publice
Art. 18
(1) Inspectoratul General al Politiei de Frontiera coopereaza cu
autoritatile administratiei publice centrale, organele judiciare, celelalte
organe si institutii centrale ale statului, precum si cu reprezentanti ai
societatii civile.
(2) In plan teritorial structurile subordonate Inspectoratului General al
Politiei de Frontiera coopereaza cu autoritatile administratiei publice locale,
organele judiciare, celelalte organe si institutii ale statului, cu serviciile
descentralizate ale ministerelor, precum si cu reprezentanti ai societatii
civile.
(3) In vederea deschiderii de noi puncte de trecere a frontierei, potrivit
legii, consiliile judetene si consiliile locale ale municipiilor, oraselor sau
comunelor solicitante vor consulta Inspectoratul General al Politiei de
Frontiera, vor pune la dispozitie si vor asigura spatiile si conditiile tehnice
edilitare necesare in vederea functionarii lor.
Art. 19
(1) Sefii unitatilor teritoriale ale politiei de frontiera prezinta
informari anuale in fata consiliilor judetene, municipale, orasenesti sau
comunale, dupa caz, referitoare la situatia operativa la frontiera de stat si
la actiunile intreprinse.
(2) Sefii unitatilor prevazute la alin. (1) pot informa, semestrial sau ori
de cate ori este nevoie, prefectii, presedintii consiliilor judetene, primarii
localitatilor din zona de frontiera sau ai celor care au in raza teritoriala
aeroporturi sau porturi deschise traficului international de persoane si
marfuri, despre evolutia criminalitatii transfrontaliere si despre alte
fenomene antisociale comise in zona de competenta.
Art. 20
Intre autoritatile administratiei publice locale si unitatile teritoriale
ale politiei de frontiera se pot incheia protocoale anuale de cooperare in
vederea prevenirii si combaterii faptelor antisociale.
CAP. 4
Atributii
SECTIUNEA 1
Atributiile Politiei de Frontiera Romane
Art. 21
In zona de competenta Politia de Frontiera Romana are urmatoarele atributii
generale:
a) executa supravegherea si controlul la trecerea frontierei de stat a
Romaniei, previne si combate migratia ilegala si criminalitatea
transfrontaliera in zona de competenta, precum si orice alta incalcare a
regimului juridic al frontierei de stat;
b) apara viata, integritatea corporala si libertatea persoanelor,
proprietatea publica si privata, celelalte drepturi si interese legitime ale
cetatenilor si comunitatii;
c) realizeaza controlul documentelor pentru trecerea frontierei de stat in
punctele de trecere deschise traficului international, la intrarea in si la
iesirea din zonele libere, in punctele de mic trafic si treceri simplificate
sau in alte locuri, dupa caz, potrivit legii;
d) asigura derularea fluenta, corecta si civilizata a traficului de
calatori si marfuri prin punctele de trecere a frontierei de stat, impreuna cu
celelalte autoritati care au, potrivit legii, competente de control privind
trecerea frontierei de stat;
e) asigura controlul trecerii peste frontiera de stat, in conditiile legii,
a armelor, munitiilor, armelor de panoplie si de autoaparare, munitiilor
aferente acestora, substantelor explozive si a dispozitivelor incarcate cu
substante toxice ori radioactive;
f) supravegheaza, prin observare directa permanenta, spatiul aerian
adiacent frontierei de stat si marii teritoriale;
g) asigura aplicarea prevederilor tratatelor, acordurilor, conventiilor si
protocoalelor cu privire la frontiera de stat si la controlul trecerii
frontierei, incheiate de Romania cu statele vecine, cu alte state, cu
organizatii internationale sau regionale;
h) asigura supravegherea si controlul semnelor de frontiera;
i) organizeaza si realizeaza cooperarea, in domeniile specifice de
activitate, cu organele similare ale statelor vecine, ale altor state sau
comunitati de state, conform intelegerilor bi- sau multilaterale la care
Romania este parte;
j) organizeaza actiuni pentru descoperirea si identificarea persoanelor
care au incalcat sau despre care se detin date ca intentioneaza sa incalce
normele regimului juridic al frontierei de stat, precum si alte prevederi
legale stabilite in competenta; desfasoara activitati pentru constatarea
faptelor penale si efectueaza cercetari in legatura cu acestea, conform legii;
k) culege, stocheaza, prelucreaza, valorifica si face schimb de date si
informatii, in conditiile stabilite de lege pentru Politia Romana, in scopul
exercitarii atributiilor legale, cu autoritatile publice interesate, pe baza de
protocol, si cu organisme similare din alte state, pe baza intelegerilor la
care Romania este parte;
l) constata contraventiile si aplica sanctiunile contraventionale, potrivit
legii;
m) coordoneaza activitatile personalului celorlalte institutii sau ale
agentilor economici care, potrivit legii, isi desfasoara activitatea in punctul
de trecere a frontierei de stat, in legatura cu trecerea frontierei de stat, si
urmareste respectarea legii de catre intregul personal din punctul de trecere;
n) introduce date si exploateaza datele introduse in Sistemul de informare
national privind circulatia persoanelor si bunurilor prin frontiera (SIF), in
scopurile si in conditiile prevazute de lege;
o) asigura mentinerea ordinii si linistii publice in punctele de trecere a
frontierei de stat, iar la solicitarea altor autoritati ale statului participa
la astfel de actiuni in localitatile din zona de frontiera;
p) participa, impreuna cu alte formatiuni ale Ministerului de Interne, in
colaborare cu trupe ale Ministerului Apararii Nationale, cu unitati de
protectie civila si cu alte autoritati prevazute de lege, la activitatile de
salvare si evacuare a persoanelor si bunurilor periclitate de incendii,
explozii, avarii, accidente, calamitati naturale si catastrofe, precum si de
limitare si inlaturare a urmarilor provocate de astfel de evenimente;
r) participa, impreuna cu autoritatile teritoriale pentru protectia
mediului si cu organele de frontiera ale statelor vecine, dupa caz, la luarea
masurilor necesare pentru prevenirea riscurilor ecologice si a producerii
daunelor, precum si, in caz de accidente care afecteaza factorii de mediu, la
eliminarea efectelor acestora;
s) exercita orice alte atributii stabilite prin lege.
Art. 22
In zona de competenta pe apa Politia de Frontiera Romana are si urmatoarele
atributii specifice:
a) supravegheaza si asigura respectarea drepturilor statului roman in apele
din zona de competenta;
b) previne si combate pirateria, actiunile teroriste si faptele
circumscrise crimei organizate in apele aflate sub jurisdictia statului roman;
c) executa, direct sau impreuna cu autoritatea vamala, controlul navelor si
ambarcatiunilor despre care se detin date si informatii ca desfasoara
activitati ilegale in zona de competenta ori sunt surprinse desfasurand
asemenea activitati;
d) executa controlul navelor si al ambarcatiunilor impreuna cu unitatile
teritoriale pentru protectia mediului in caz de evacuare a apelor uzate in
emisar sau in caz de producere a unei poluari accidentale;
e) participa la supravegherea, controlul si asigurarea protectiei si
conservarii fondului cinegetic si piscicol natural, prin prevenirea si
combaterea vanatului si pescuitului ilegal, precum si a exploatarii ilegale a
altor resurse biologice si nebiologice din apele aflate in zona de competenta;
f) cauta navele aflate in pericol in apele din zona de competenta si in
marea libera si participa la salvarea echipajelor acestora in caz de
necesitate, iar la solicitare desfasoara actiuni de salvare a navelor si a
incarcaturii lor, conform dreptului maritim international;
g) executa supravegherea si participa la controlul pentru respectarea
normelor privind ordinea si siguranta navigatiei in apele din zona de
competenta si in porturi, in colaborare cu organele zonale ale capitaniilor de
port;
h) interzice, direct sau cu participarea, la cerere, a unitatilor de nave
ale Ministerului Apararii Nationale, accesul navelor straine in anumite zone,
sectoare sau raioane ale marii teritoriale si cailor navigabile fluviale aflate
sub jurisdictia statului roman, prin suspendarea temporara a dreptului de
trecere inofensiva, conform legii;
i) asigura protectia si participa la apararea obiectivelor de importanta
deosebita aflate in apele din zona de competenta, in colaborare cu unitatile de
nave ale Ministerului Apararii Nationale, cu alte forte, in conformitate cu
planurile aprobate din timp.
SECTIUNEA a 2-a
Dispozitii speciale privind efectuarea cercetarii penale de catre
politistii de frontiera
Art. 23
(1) Prin dispozitie a inspectorului general al politiei de frontiera sunt
desemnati politistii de frontiera care efectueaza cercetarea penala, potrivit
legii.
(2) In indeplinirea activitatilor specifice politistul de frontiera are
competenta teritoriala corespunzatoare unitatii politiei de frontiera din care
face parte.
(3) In caz de continuare a unei masuri sau activitati specifice politistul
de frontiera poate actiona si in zona de competenta teritoriala a altor unitati
ale politiei de frontiera, comunicand despre aceasta unitatii competente.
(4) In caz de detasare sau de misiune ordonata in zona de competenta a unei
alte structuri a Politiei de Frontiera Romane, politistul de frontiera are
competenta teritoriala stabilita pentru acea unitate.
(5) In indeplinirea atributiilor generale politistul din Inspectoratul
General al Politiei de Frontiera are competenta teritoriala generala.
Art. 24
(1) In punctele de trecere a frontierei de stat, in apele de frontiera, pe
Dunarea interioara, canalul Sulina si bratul Tulcea, in apele maritime
interioare, marea teritoriala, in zona contigua si in zona economica exclusiva
organele de cercetare ale politiei de frontiera efectueaza cercetarea penala
pentru orice infractiune care nu este data in mod obligatoriu in competenta
altor organe de cercetare.
(2) Competenta politistului de frontiera prevazuta la alin. (1) este
asigurata si in situatiile de extindere a cercetarilor de pe apa la cele de pe
uscat. In aceste situatii politistul de frontiera colaboreaza cu organele
competente, potrivit legii.
(3) Prin exceptie de la prevederile alin. (1), pentru constatarea
infractiunilor de frontiera si a infractiunilor din domeniul criminalitatii
transfrontaliere si efectuarea cercetarilor in legatura cu acestea politistii
de frontiera pot depasi zona de competenta, actionand, impreuna cu organele
specializate ale politiei, pe intregul teritoriu al tarii.
SECTIUNEA a 3-a
Cooperarea
Art. 25
(1) Cooperarea dintre Politia de Frontiera Romana si celelalte structuri
ale Ministerului de Interne pentru securizarea frontierei de stat si combaterea
criminalitatii transfrontaliere se realizeaza pe baza ordinului ministrului de
interne.
(2) In cazul unor actiuni comune, maritime sau fluviale, ale navelor
Politiei de Frontiera Romane cu cele ale Marinei Militare din Ministerul
Apararii Nationale, acestea din urma vor avea la bord un ofiter de la politia
de frontiera si vor arbora pavilionul distinctiv al Politiei de Frontiera
Romane. In aceste situatii navei Marinei Militare i se confera autoritatea si
drepturile Politiei de Frontiera Romane.
(3) Capitaniile de port vor informa structurile teritoriale ale Politiei de
Frontiera Romane numai in cazul in care navele nu indeplinesc conditiile legale
de iesire/intrare din/in porturile in care acestea isi desfasoara activitatea.
Art. 26
Politia de Frontiera Romana coopereaza cu institutii similare din alte
state si cu organisme internationale de politie in baza intelegerilor la care
Romania este parte.
CAP. 5
Drepturi si obligatii
SECTIUNEA 1
Drepturile politistului de frontiera
Art. 27
In exercitarea atributiilor ce ii revin in zona de competenta politistul de
frontiera este investit cu exercitiul autoritatii publice si are urmatoarele
drepturi:
a) sa legitimeze si sa stabileasca identitatea persoanelor care incalca
dispozitiile legale privind frontiera de stat ori a caror prezenta in zona de
frontiera este suspecta si sa ia masurile legale ce se impun;
b) sa conduca la sediul politiei de frontiera pe cei care prin actiunile
lor pericliteaza viata persoanelor, ordinea publica sau alte valori ale
statului de drept, persoanele suspecte de savarsirea unor fapte ilegale la
frontiera de stat, persoanele a caror identitate nu a putut fi stabilita,
precum si urmaritii general si international; sa verifice situatia acestora si
sa ia, dupa caz, masurile legale in cel mult 24 de ore, cu respectarea
dreptului la aparare;
c) sa cerceteze suprafetele de teren, caile de comunicatii si constructiile
izolate, sa intre, pentru indeplinirea atributiilor, in incinta agentilor
economici si a institutiilor publice, indiferent de detinator sau de
proprietar, la bordul navelor si aeronavelor romane sau straine, cu respectarea
dispozitiilor legale; accesul in institutiile care desfasoara activitati in
legatura cu siguranta nationala se face cu aprobarea sefilor institutiilor
respective;
d) sa invite la sediul politiei de frontiera persoanele a caror prezenta
este necesara pentru indeplinirea atributiilor politiei de frontiera, prin
aducerea la cunostinta acestora, in scris, a scopului si motivului invitatiei;
e) sa efectueze controlul persoanelor si al bagajelor, precum si al
autovehiculelor, mijloacelor de transport feroviare, navelor sau aeronavelor,
atunci cand exista indicii temeinice ca savarsirea unei infractiuni la regimul
frontierei de stat este iminenta si ca persoana sau bunurile cautate se afla in
zona controlata;
f) sa foloseasca orice mijloc de transport si de telecomunicatie,
indiferent de proprietar sau de detinator, cu exceptia celor apartinand
Corpului diplomatic sau consular, pentru luarea unor masuri legale ce nu sufera
amanare si care nu pot fi aduse la indeplinire altfel; cheltuielile ocazionate
de folosirea acestor mijloace vor fi achitate ulterior, la cererea
proprietarilor, si vor fi suportate din fondurile Politiei de Frontiera Romane,
urmand sa fie recuperate, potrivit legii, de la persoanele care au determinat
interventia;
g) sa foloseasca gratuit mijloacele de transport in comun, mijloacele de
transport feroviare si navale, in timpul serviciului, pentru executarea unor
misiuni care nu pot fi indeplinite altfel; folosirea mijloacelor de transport
se face pe baza legitimatiei de serviciu;
h) sa poarte asupra sa armamentul si munitia necesara si sa foloseasca
pentru indeplinirea misiunilor autovehicule, nave, ambarcatiuni, elicoptere si
alte mijloace de transport cu sau fara insemnele distinctive ale Politiei de
Frontiera Romane; in functie de situatie politistul de frontiera poate folosi
girofarurile din dotarea mijloacelor de transport;
i) sa utilizeze, in raport cu natura si cu gradul de impotrivire a
persoanei care a savarsit o fapta ilegala, forta fizica si mijloacele specifice
din dotare, inclusiv cainii de serviciu; folosirea acestora se va face cu
respectarea stricta a legii;
j) sa foloseasca banca de date a Inspectoratului General al Politiei de
Frontiera;
k) sa interzica accesul sau sa inlature persoanele care au intrat in
perimetrul punctului de trecere a frontierei de stat ori se afla in apropierea
acestuia si care prin prezenta lor sau prin activitatile desfasurate impiedica,
sub orice forma, derularea normala a traficului de frontiera;
l) sa efectueze controale si sa participe la razii, independent sau in
colaborare cu organele locale ale politiei, cand exista indicii cu privire la
savarsirea de infractiuni la regimul frontierei de stat ori ascunderea unor
infractori sau bunuri provenite din aceste infractiuni;
m) sa stabileasca, impreuna cu autoritatile administratiei publice locale,
masuri de limitare temporara a circulatiei persoanelor si mijloacelor de
transport in apropierea frontierei de stat, in raioanele in care se desfasoara
sau urmeaza sa se desfasoare actiuni specifice; aceste limitari vor fi aduse la
cunostinta cetatenilor prin grija prefectilor si primarilor;
n) sa solicite sprijinul cetatenilor pentru urmarirea, prinderea,
imobilizarea si conducerea la sediile politiei de frontiera a persoanelor care
au savarsit fapte ilegale ori a caror identitate nu a putut fi stabilita,
pentru luarea masurilor ce se impun, potrivit legii;
o) sa opreasca, sa controleze, sa retina, sa conduca si sa cerceteze in
porturile Romaniei navele, ambarcatiunile si persoanele care au incalcat
regimul juridic al frontierei de stat si al marii teritoriale sau drepturile
Romaniei in zona contigua ori in zona economica exclusiva;
p) sa actioneze pentru oprirea si controlul oricarei nave suspecte, la
solicitarea organelor abilitate sau din proprie initiativa, in situatia in care
se detin informatii referitoare la implicarea acesteia in activitati ilegale in
apele aflate in zona de competenta, informand de indata celelalte institutii cu
competente in domeniu; intreaga raspundere privind consecintele ce decurg din
oprirea nejustificata a navei revine solicitantului;
r) sa foloseasca armamentul de la bordul navelor proprii impotriva navelor
si ambarcatiunilor care au incalcat legislatia romana, in conditiile prevazute
de prezenta ordonanta de urgenta;
s) sa exercite orice alte drepturi si sa indeplineasca orice alte
indatoriri prevazute de lege.
SECTIUNEA a 2-a
Obligatiile politistului de frontiera
Art. 28
(1) Politistul de frontiera este obligat, in domeniul sau de activitate, sa
ia masurile necesare de inlaturare a pericolelor care ameninta ordinea publica
sau siguranta persoanelor, in toate situatiile in care ia cunostinta direct ori
cand este sesizat despre acestea.
(2) Cand ia cunostinta de existenta unei infractiuni flagrante politistul
de frontiera este obligat sa intervina si in afara orelor de program, a
atributiilor de serviciu si a competentei sale, pentru incheierea actelor
prevazute in Codul de procedura penala.
(3) Cand situatia impune sa actioneze in afara competentei sale politistul
de frontiera procedeaza ca si acea autoritate in a carei competenta intra
solutionarea cauzei. Despre actiunea sa politistul de frontiera informeaza de
indata autoritatea competenta. Daca autoritatea competenta nu poate sa
intervina in timp util, politistul de frontiera indeplineste toate actele si
faptele prevazute de lege in competenta acelei autoritati. Actiunea acestuia
inceteaza in momentul in care intervine autoritatea competenta.
Art. 29
Activitatile prevazute la art. 27 lit. c), e), l), o) si p) nu au
caracterul unei perchezitii prevazute in Codul de procedura penala.
Art. 30
(1) In exercitarea atributiilor de serviciu politistul de frontiera este
obligat in prealabil sa isi decline calitatea si sa prezinte insigna de
politist si legitimatia de serviciu, cu exceptia situatiilor in care rezultatul
actiunii este periclitat.
(2) La intrarea in actiune sau la inceputul interventiei ce nu sufera
amanare politistul de frontiera este obligat sa se prezinte, iar dupa
incheierea oricarei actiuni sau interventii sa se legitimeze si sa declare
functia si unitatea de politie de frontiera din care face parte.
Art. 31
(1) Pentru impiedicarea si neutralizarea actiunilor agresive ale
persoanelor descoperite ca au savarsit infractiuni sau contraventii la regimul
frontierei de stat ori ca au tulburat ordinea si linistea publica in zona de
competenta, actiuni ce nu au putut fi inlaturate sau anihilate prin utilizarea
altor mijloace legale, politistii de frontiera pot folosi scuturi de protectie,
casti cu vizor, bastoane de cauciuc, bastoane cu energie electrostatica,
catuse, dispozitive cu substante iritant-lacrimogene, arme cu glont de cauciuc,
caini de serviciu, precum si alte mijloace de imobilizare care nu pun in
pericol viata persoanei si nu ii produc acesteia vatamari corporale grave.
(2) Mijloacele prevazute la alin. (1) pot fi folosite impotriva persoanelor
care:
a) intreprind actiuni care pun in pericol integritatea corporala, sanatatea
si bunurile altor persoane;
b) pun in pericol activitatile ce se desfasoara in punctul de trecere a
frontierei de stat;
c) ultragiaza persoanele cu functii ce implica exercitiul autoritatii
publice.
(3) Folosirea mijloacelor prevazute la alin. (1) impotriva participantilor
la actiunile agresive se va face in mod gradual, dupa atentionarea prealabila
asupra uzului unor asemenea mijloace si dupa lasarea timpului necesar pentru
incetarea actiunilor si parasirea zonei, dupa caz.
(4) Folosirea mijloacelor prevazute la alin. (1) nu trebuie sa depaseasca
nevoile reale pentru impiedicarea sau neutralizarea actiunilor agresive.
SECTIUNEA a 3-a
Folosirea armamentului
Art. 32
(1) In caz de necesitate si atunci cand folosirea altor mijloace de
impiedicare sau constrangere nu este posibila, politistul de frontiera poate
folosi forta armelor albe sau a armelor de foc, in conditiile si in situatiile
prevazute de Legea privind regimul armelor de foc si al munitiilor si de
prezenta ordonanta de urgenta.
(2) Uzul armamentului din dotare, in conditiile si in situatiile prevazute
de lege, pentru indeplinirea atributiilor de serviciu este considerat legitim.
Art. 33
Pentru oprirea sau retinerea navelor ori a ambarcatiunilor care au incalcat
legislatia Romaniei in apele din zona de competenta, precum si a celor care
incearca sa fuga de sub escorta, navele si ambarcatiunile Politiei de Frontiera
Romane pot folosi armamentul de bord sau individual din dotare, in urmatoarele
situatii:
a) pentru somarea de oprire si retinere a navelor si ambarcatiunilor;
b) direct, fara somatie, impotriva navelor si ambarcatiunilor in anumite
situatii prevazute de lege.
Art. 34
Executarea focului cu armamentul de bord, cu somatie, se efectueaza astfel:
a) dupa ce au fost epuizate somatiile legale transmise prin toate
mijloacele de comunicare radio, optico-vizuale si acustice, iar nava sau
ambarcatiunea urmarita continua sa le ignore, comandantul navei Politiei de
Frontiera Romane procedeaza la executarea focului de avertisment in conditiile
stabilite prin prezenta ordonanta de urgenta;
b) in cazul in care, dupa executarea somatiei legale si a focului de
avertisment, nava in cauza nu se supune, se va folosi armamentul de bord dupa
ce in prealabil a fost avertizat echipajul acesteia sa se deplaseze spre partea
din fata a navei, prin somatia: "Parasiti pupa, vom deschide foc in
plin!" Dupa ce s-a convins ca avertismentul a fost inteles nava Politiei
de Frontiera Romane va deschide foc in plin de la mica distanta asupra partii
din spate a navei urmarite, cautandu-se pe cat posibil lovirea aparatului
propulsor. Intreaga raspundere pentru nesupunerea la somatie si pentru
consecintele ce decurg din ignorarea avertismentelor navei Politiei de Frontiera
Romane revine comandantului navei urmarite sau inlocuitorului legal al
acestuia.
Art. 35
Navele Politiei de Frontiera Romane pot executa foc cu armamentul de bord,
fara somatie, in urmatoarele situatii:
a) impotriva navelor straine care ataca nave romanesti;
b) impotriva navelor urmarite care riposteaza cu foc de arma sau manevreaza
astfel incat securitatea navei Politiei de Frontiera Romane este pusa in
pericol;
c) impotriva submarinelor sau altor vehicule submersibile straine care
navigheaza in marea teritoriala in imersiune sau la cota periscopica;
d) impotriva navelor straine care ataca alte nave in apele nationale
navigabile;
e) impotriva navelor straine care desfasoara actiuni ce pun in pericol
securitatea insulelor artificiale, a conductelor si cablurilor submarine, a
instalatiilor portuare, a localitatilor si obiectivelor economice de pe litoral
si a celor situate pe malurile apelor de frontiera;
f) impotriva grupurilor de oameni sau nave inarmate care patrund in apele
din zona de competenta a Romaniei si riposteaza sau incearca sa riposteze cu
arme de foc.
Art. 36
(1) Navele Politiei de Frontiera Romane executa focul de avertisment si
focul in plin, astfel incat sa evite incalcarea prin foc de arma a teritoriului
statului vecin.
(2) Dupa executarea focului in plin sau in caz de abordaj comandantul navei
Politiei de Frontiera Romane se va conforma intocmai reglementarilor
internationale privind salvarea vietii omenesti pe mare sau pe fluviu.
Art. 37
In cazul ambarcatiunilor sau al altor mijloace plutitoare de dimensiuni
reduse executarea focului cu sau fara somatie va fi efectuata cu respectarea
reglementarilor privind regimul armelor de foc si al munitiilor si a
dispozitiilor prezentei ordonante de urgenta.
Art. 38
Fiecare situatie in care s-a facut uz de arma se raporteaza de urgenta in
mod ierarhic. Daca in urma uzului de arma s-a produs moartea sau vatamarea unei
persoane ori avarierea grava a unei nave sau aeronave, fapta se comunica de
indata procurorului competent.
CAP. 6
Personalul Politiei de Frontiera Romane
Art. 39
(1) Personalul Politiei de Frontiera Romane se compune din politisti de
frontiera, alti functionari publici si personal contractual.
(2) Politia de Frontiera Romana isi asigura personalul necesar dintre
absolventii institutiilor de invatamant ale Ministerului de Interne si personal
selectionat si transferat de la alte institutii.
(3) Politistilor de frontiera le sunt aplicabile prevederile Legii privind
statutul politistului.
(4) Functionarilor publici le sunt aplicabile dispozitiile Legii nr.
188/1999 privind Statutul functionarilor publici si alte reglementari
specifice.
(5) Personalul contractual este supus dispozitiilor Codului muncii si
celorlalte norme legale referitoare la drepturile si indatoririle acestuia, in
masura in care prin prezenta ordonanta de urgenta nu se dispune altfel.
CAP. 7
Asigurarea logistica, materiala si financiara
Art. 40
(1) Politia de Frontiera Romana poate detine in folosinta imobile,
armament, munitie, echipamente si aparatura tehnica specifica, necesare in
vederea indeplinirii atributiilor prevazute de lege.
(2) Politia de Frontiera Romana poate sa inchirieze, in conditiile legii,
imobile sau parti din acestea, disponibile, aflate in administrarea sa si in
proprietatea publica a statului, prin licitatie publica, potrivit legii.
(3) Politia de Frontiera Romana va retine o cota de 50% din chiria
prevazuta in contractele de inchiriere, diferenta urmand sa fie varsata la
bugetul de stat.
(4) Sumele retinute se constituie in venituri extrabugetare, cu titlu
permanent, si vor fi utilizate pentru intretinerea, repararea si modernizarea
imobilelor aflate in administrarea Politiei de Frontiera Romane. Sumele ramase
necheltuite la sfarsitul fiecarui an se reporteaza in anul urmator, avand
aceeasi destinatie.
(5) Unitatile Politiei de Frontiera Romane utilizeaza un parc propriu de
nave, ambarcatiuni, elicoptere, autovehicule, animale de serviciu si alte
mijloace necesare pentru indeplinirea atributiilor prevazute de lege.
(6) Pe langa unitatile Politiei de Frontiera Romane se pot constitui sectii
sau asociatii sportive, gospodarii-anexe, precum si cabinete medicale care sa
asigure asistenta medicala la locul permanent de munca.
(7) Inspectoratul General al Politiei de Frontiera si unitatile subordonate
pot detine in folosinta baze de tratament si unitati de cazare a personalului
si a membrilor de familie ai acestuia pe timpul cat se afla in misiune,
concedii de odihna sau tratament medical.
Art. 41
Inspectoratul General al Politiei de Frontiera si unitatile subordonate au
in folosinta locuinte de serviciu, de interventie si sociale ce pot fi
repartizate personalului propriu si familiilor acestuia.
Art. 42
(1) Dotarea Politiei de Frontiera Romane se realizeaza de Ministerul de
Interne in functie de fondurile alocate cu aceasta destinatie prin legea
bugetului de stat si din alte surse, potrivit legii.
(2) Dotarea Politiei de Frontiera Romane se realizeaza din productie
interna si din import.
CAP. 8
Dispozitii finale si tranzitorii
Art. 43
(1) Inspectoratul General al Politiei de Frontiera editeaza revista
"Frontiera", publicatie ilustrata de analiza, cultura, opinie si
informare privind paza si controlul trecerii frontierei de stat a Romaniei.
(2) Cheltuielile de finantare a publicatiei prevazute la alin. (1) se
realizeaza din venituri extrabugetare si din credite acordate de la bugetul de
stat. O parte din veniturile revistei se pot obtine din publicitate.
Art. 44
(1) Politia de Frontiera Romana poate asigura, la cererea agentilor
economici interesati, paza transportului pe apa al unor valori importante,
precum si a transportului armelor, munitiilor, materialelor explozive,
stupefiantelor, al substantelor toxice sau radioactive ori al altor materii sau
substante periculoase.
(2) Unitatile care beneficiaza de paza asigurata potrivit prevederilor
alin. (1) incheie contracte de prestari de servicii cu structurile teritoriale
ale Politiei de Frontiera Romane, la nivelul structurii care are organ
financiar propriu.
(3) Serviciul de asigurare a pazei transporturilor pe apa se efectueaza
contra cost, conform tarifelor legale. Veniturile realizate din paza executata
de Politia de Frontiera Romana se retin integral de catre aceasta ca venituri
extrabugetare, cu titlu permanent, care vor fi utilizate pentru acoperirea
cheltuielilor materiale si de capital. Sumele ramase necheltuite la sfarsitul
fiecarui an se reporteaza in anul urmator, avand aceeasi destinatie.
Art. 45
In fiecare an la data de 24 iulie se sarbatoreste Ziua Politiei de
Frontiera Romane.
Art. 46
Tinuta, insemnele, forma si continutul insignei si ale documentelor de
legitimare ale politistilor de frontiera se stabilesc prin hotarare a
Guvernului.
Art. 47
Structura unitatilor Politiei de Frontiera Romane si posturile de personal
pentru fiecare unitate se stabilesc prin ordin al ministrului de interne, in
raport cu efectivele aprobate prin hotarare a Guvernului.
Art. 48
In termen de 2 ani de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de
urgenta posturile de militari in termen si militari angajati cu contract din
structurile Politiei de Frontiera Romane se inlocuiesc cu posturi de politisti
de frontiera.
Art. 49
Personalul Politiei de Frontiera Romane care isi desfasoara activitatea in
legatura cu paza si controlul trecerii frontierei de stat beneficiaza de o
indemnizatie de frontiera de pana la 20% din salariul de baza.
Art. 50
Personalul Politiei de Frontiera Romane, ambarcat pe nave sau aeronave
destinate indeplinirii unor misiuni de paza si control al trecerii frontierei
de stat, precum si personalul imbarcat in scopul indeplinirii acestor misiuni
beneficiaza de sporurile prevazute de lege pentru personalul navigant.
Art. 51
La data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta orice alte
dispozitii contrare se abroga.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
p. Ministru de interne,
Nicolae Berechet,
secretar de stat
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu