ORDIN Nr. 962
din 18 iunie 2010
pentru aprobarea Normelor
procedurale interne privind organizarea si desfasurarea procedurilor de
încheiere a acordului-cadru pentru consultanta juridica în legatura cu
contractele/acordurile/protocoalele încheiate de Ministerul Mediului si
Padurilor, prin Directia generala AM POS Mediu
ACT EMIS DE:
MINISTERUL MEDIULUI SI PADURILOR
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 469 din 8 iulie 2010
In baza prevederilor art. 2 şi 16 din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achiziţie
publică, a contractelor de concesiune de lucrări publice şi a contractelor de
concesiune de servicii, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 337/2006,
cu modificările şi completările ulterioare,
văzând Referatul de aprobare nr. 105.869 din 3 iunie
2010 al Direcţiei generale AM POS Mediu,
în temeiul prevederilor art. 15 alin. (4) din Hotărârea
Guvernului nr. 1.635/2009 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului
Mediului şi Pădurilor,
ministrul mediului şi pădurilor emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aproba Normele procedurale interne privind
organizarea şi desfăşurarea procedurilor de încheiere a acordului-cadru pentru
consultanţă juridică în legătură cu contractele/acordurile/protocoalele
încheiate de Ministerul Mediului şi Pădurilor, prin Direcţia generală AM POS
Mediu, prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - La data intrării în vigoare a prezentului ordin,
Ordinul ministrului mediului şi dezvoltării durabile nr. 1.205/2007 pentru
aprobarea Normelor procedurale interne privind organizarea şi desfăşurarea
procedurilor de încheiere a contractului-cadru pentru asistenţa juridica şi
reprezentare in legătură cu contractele/acordurile/protocoalele încheiate de
Ministerul Mediului şi Dezvoltării Durabile, prin Direcţia generală pentru
managementul instrumentelor structurale, în calitate de autoritate de
management, pentru implementarea Programului operaţional sectorial de mediu,
precum şi asistenţă juridică pentru contractele finanţate în cadrul acestuia,
inclusiv alte documente relevante, publicat în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 563 din 16 august 2007, se abrogă.
Art. 3. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
p. Ministrul mediului şi pădurilor,
Mircea Ioan Cotoşman,
secretar de stat
ANEXĂ
NORME PROCEDURALE INTERNE
privind organizarea şi desfăşurarea procedurilor de
încheiere a acordului-cadru pentru consultanţă juridică în legătură cu
contractele/acordurile/protocoalele încheiate de Ministerul Mediului şi
Pădurilor, prin Direcţia generală AM POS Mediu Dispoziţii generale
Art. 1. - (1) Prezentele norme procedurale interne
asigură cadrul şi metodologia unitară pentru organizarea şi desfăşurarea
procedurilor de încheiere a acordului-cadru de consultanţă juridică, inclusiv
reprezentare, în legătură cu contractele/ acordurile/protocoalele încheiate de
Ministerul Mediului şi Pădurilor, prin Direcţia generală AM POS Mediu, în
calitate de autoritate de management, în vederea implementării Programului
operaţional sectorial „Mediu", denumit în continuare acord-cadru de
consultanţă juridică.
(2) Incheierea acordului-cadru de consultanţă juridică
are la bază principiile prevăzute la art. 2 din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achiziţie publică, a
contractelor de concesiune de lucrări publice şi a contractelor de concesiune
de servicii, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 337/2006, cu
modificările şi completările ulterioare.
Acordul-cadru de consultanţă juridică
Art. 2. - (1) Acordul-cadru de consultanţă juridică
este acel acord intervenit între Ministerul Mediului şi Pădurilor, prin
Direcţia generală AM POS Mediu, şi mai mulţi operatori economici, respectiv
avocaţi, indiferent de forma de exercitare a profesiei (cabinete individuale,
cabinete asociate, societăţi civile profesionale sau societăţi profesionale cu
răspundere limitată), prin care aceştia din urmă îşi asumă obligaţia de a
asigura consultanţă juridică necesară gestionării Programului operaţional
sectorial „Mediu", inclusiv reprezentarea autorităţii contractante în faţa
oricăror autorităţi/instituţii/organisme publice şi întocmirea tuturor şi oricăror
acte necesare, precum şi îndeplinirea oricăror formalităţi şi/sau operaţiuni
necesare apărării intereselor autorităţii contractante, fie că privesc
organizarea, funcţionarea, controlul şi jurisdicţia sa, fie că privesc
sancţionarea sa.
(2) Modelul pentru acordul-cadru de consultanţă
juridică care va fi încheiat cu operatorii economici, precum şi cel pentru
contractul subsecvent vor fi prevăzute în documentaţia de atribuire.
(3) Acordul-cadru de consultanţă juridică se va încheia
cu operatorii economici declaraţi câştigători, pe o perioadă de 2 ani.
Ministerul Mediului şi Pădurilor va emite solicitări pentru acordarea de
consultanţă juridică în funcţie de necesităţile apărute.
(4) Operatorii economici vor fi îndreptăţiţi să
solicite plata serviciilor prestate conform contractelor subsecvente încheiate
cu autoritatea contractantă, contracte care vor avea la bază acordul-cadru de
consultanţă juridică. Contractele subsecvente se vor încheia ori de câte ori
autoritatea contractantă va emite o solicitare pentru acordarea de consultanţă
juridică.
Pe parcursul derulării acordului-cadru de consultanţă
juridică, operatorii economici nu vor fi îndreptăţiţi să pretindă Ministerului
Mediului şi Pădurilor efectuarea de plăţi decât aferent serviciilor prestate în
cadrul contractelor subsecvente încheiate în baza acordului-cadru de
consultanţă juridică. Plăţile se pot realiza numai pe baza facturii acceptate
de către autoritatea contractantă pentru serviciile prestate de către
operatorul economic, ca urmare a solicitării pentru acordarea de consultanţă
juridică şi numai pe baza tarifelor stabilite în acordul-cadru încheiat între
părţi.
(5) Operatorii economici părţi la acordul-cadru de
consultanţă juridică au obligaţia de a depune toate diligentele pentru apărarea
intereselor încredinţate, respectiv de a realiza servicii de consultanţă
juridică, până la finalizarea operaţiunii aflate în derulare, chiar dacă
aceasta se va finaliza după expirarea duratei acordului-cadru de consultanţă
juridică. In această situaţie, Ministerul Mediului şi Pădurilor are obligaţia
corelativă de a face plata prestaţiilor realizate de către operatorul economic,
în baza solicitării pentru acordarea de consultanţă juridică, numai pentru
serviciile juridice prestate efectiv de acesta şi numai pe baza tarifelor
stabilite în acordul-cadru încheiat între părţi.
Etape procedurale pentru încheierea acordului-cadru
de consultanţă juridică
Art. 3. - Ministerul Mediului şi Pădurilor, prin
Direcţia generală AM POS Mediu, în calitate de autoritate de management pentru
Programul operaţional sectorial „Mediu", după aplicarea cerinţelor
stabilite prin documentaţia de atribuire şi parcurgerea etapelor prevăzute în
prezentele norme procedurale interne, va încheia acordul-cadru de consultanţă
juridică.
Reguli generale de participare
Art. 4. - (1) Orice operator economic care consideră că
îndeplineşte cerinţele enunţate în anunţul de participare şi în documentaţia de
atribuire elaborată de autoritatea contractantă are dreptul de a participa, în
condiţiile prezentelor norme procedurale interne, la procedura de atribuire
pentru încheierea acordului-cadru de consultanţă juridică.
(2) Acordul-cadru de consultanţă juridică se va încheia
cu toţi operatorii economici care au îndeplinit în totalitate cerinţele
documentaţiei de atribuire.
(3) Numărul operatorilor economici cu care se va
încheia acordul-cadru este de minimum 3. In cazul în care, în urma derulării
procedurii, numărul operatorilor economici care îndeplinesc cerinţele
documentaţiei de atribuire este mai mic de 3, autoritatea contractantă are
dreptul:
- fie de a anula procedura de atribuire;
- fie de a continua procedura şi de a încheia
acordul-cadru cu operatorii economici care îndeplinesc în totalitate cerinţele
documentaţiei de atribuire.
Iniţierea procedurii
Art. 5. - Ministerul Mediului şi Pădurilor, prin
Direcţia generală AM POS Mediu, va iniţia aplicarea procedurii de atribuire
pentru încheierea acordului-cadru de consultanţă juridică numai dacă sunt
îndeplinite, în principal, următoarele condiţii:
a) este elaborată documentaţia de atribuire; şi
b) este identificată sursa de finanţare pentru
acordul-cadru de consultanţă juridică.
Evaluarea situaţiilor de concurenţă neloială şi
de conflict de interese
Art. 6. - (1) Pe parcursul derulării procedurii de
încheiere a acordului-cadru de consultanţă juridică, Ministerul Mediului şi
Pădurilor va lua toate măsurile legale necesare pentru a combate apariţia
eventualelor situaţii de concurenţă neloială sau de conflict de interese,
precum şi a oricăror fapte considerate contravenţii ori infracţiuni, potrivit
legislaţiei în vigoare. In cazul în care aceste situaţii se produc totuşi, se
vor lua toate măsurile legale pentru înlăturarea lor.
(2) Personalul operatorilor economici declaraţi
câştigători va semna declaraţii pe propria răspundere privind inexistenţa
situaţiilor de conflict de interese în legătură cu obiectul contractelor
finanţate în cadrul Programului operaţional sectorial „Mediu", gestionat
de autoritatea de management.
Publicitate
Art. 7. - (1) Ministerul Mediului şi Pădurilor, prin
Direcţia generală AM POS Mediu, va transmite spre publicare în cel puţin un
cotidian de circulaţie naţională şi pe paginile web ale Ministerului Mediului
şi Pădurilor (www.mmediu.ro şi www.posmediu.ro ) un anunţ de participare la
procedura de atribuire pentru acordul-cadru de consultanţă juridică.
(2) Anunţul de participare va conţine cel puţin
informaţii privind:
a) instituţia contractantă;
b) obiectul şi durata acordului-cadru;
c) adresa la care se pot solicita clarificări;
d) modul de obţinere a documentaţiei de atribuire;
e) data-limită, ora şi locul de depunere a ofertelor;
f) persoana de contact.
Intocmirea şi conţinutul documentaţiei de
atribuire a acordului-cadru de consultanţă juridică
Art. 8. - (1) Documentaţia de atribuire a acordului-cadru
de consultanţă juridică cuprinde:
a) caietul de sarcini;
b) fişa de date a achiziţiei;
c) formulare;
d) model acord-cadru şi contract subsecvent.
(2) Documentaţia de atribuire pentru încheierea
acordului-cadru de consultanţă juridică se va obţine numai la solicitarea
scrisă a operatorilor economici, de la persoana de contact stabilită de către
Ministerul Mediului şi Pădurilor, prin Direcţia generală AM POS Mediu.
(3) Cerinţele minime de calificare a operatorilor
economici pot fi, după caz şi fără a se limita la, următoarele:
a) să dispună de o echipă formată din cel puţin (un
număr ce urmează a se preciza în fişa de date a achiziţiei) avocaţi
definitivi cu minimum (un număr ce urmează a se preciza în fişa de date a
achiziţiei) ani experienţă în domeniul juridic de la definitivare şi cu
nivel avansat al cunoştinţelor de limbă engleză; din cadrul echipei propuse
trebuie să facă parte cel puţin:
(i) (un număr ce urmează a se preciza în fişa de
date a achiziţiei) avocaţi definitivi care au cunoştinţe temeinice privind
dreptul civil, penal, comercial, comunitar;
(ii) (un număr ce urmează a se preciza în fişa de
date a achiziţiei) avocaţi definitivi care au cunoştinţe temeinice în
domeniul accesării şi utilizării fondurilor structurale şi de coeziune europene;
(iii) (un număr ce urmează a se preciza în fişa de
date a achiziţiei) avocaţi definitivi care au cunoştinţe temeinice privind
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 34/2006, aprobată cu modificări şi
completări prin Legea nr. 337/2006, cu modificările şi completările ulterioare,
precum şi celelalte acte normative subsecvente referitoare la achiziţiile
publice din România şi procedurile de achiziţie ale Comisiei Europene.
De asemenea, în scopul îndeplinirii cerinţelor
specifice autorităţii contractante, operatorul economic va trebui să asigure o
echipă de experţi care au cunoştinţe temeinice privind dreptul mediului
(legislaţia din domeniul protecţiei mediului, în special legislaţia specifică
privind deşeurile), dreptul muncii, dreptul proprietăţii intelectuale, dreptul
afacerilor, dreptul financiar, dreptul administrativ, dreptul comerţului
internaţional. Cel puţin unul dintre membrii echipei trebuie să aibă o vechime
neîntreruptă în profesie de cel puţin 5 ani de la definitivare, astfel încât să
pună concluzii la toate instanţele;
b) operatorul economic trebuie să facă dovada
experienţei similare prin prezentarea cel puţin a:
(i) unui contract având ca obiect un litigiu/tranzacţie
civil(ă)/comercial(ă) câştigat(ă)/finalizat(ă) cu o valoare de minimum (o valoare
ce urmează a se preciza în fişa de date a achiziţiei) euro;
(ii) unui contract având ca obiect un litigiu penal
câştigat/finalizat;
(iii) unui contract având ca obiect un litigiu rezultat
din achiziţii publice câştigat/finalizat;
c) operatorul economic trebuie să facă dovada
capacităţii economico-financiare prin prezentarea unei cifre medii de afaceri
pe ultimii 3 ani în valoare de minimum (o valoare ce urmează a se
preciza în fişa de date a achiziţiei) euro.
Prezentarea ofertei
Art. 9. - (1) Oferta va fi redactată în limba română.
Ofertele redactate în altă limbă decât limba română vor fi însoţite de
traduceri autorizate şi legalizate.
(2) Cerinţele minime de calificare prevăzute la art. 8
alin. (3) vor fi dovedite de către operatorii economici participanţi la
procedura de atribuire prin prezentarea de documente, respectiv diplome,
certificate, atestate, CV-uri, contracte, recomandări, declaraţie de
disponibilitate şi exclusivitate etc. Documentele se vor prezenta conform
cerinţelor specificate în fişa de date a achiziţiei.
(3) In situaţia în care autoritatea contractantă
consideră necesar, în funcţie de complexitatea achiziţiei, aceasta poate
solicita îndeplinirea si altor cerinţe decât cele prevăzute la art. 8 alin.
(3).
(4) Oferta trebuie să fie transmisă autorităţii
contractante în pachet sigilat şi să conţină documentele solicitate prin
documentaţia de atribuire, precum şi propunerea tehnică şi propunerea
financiară. Modul de prezentare a propunerii tehnice şi a propunerii financiare
va fi precizat în documentaţia de atribuire.
(5) Paginile din pachet trebuie să fie prezentate în
original sau în copie legalizată, numerotate şi îndosariate, iar pachetul
trebuie să conţină un opis al documentelor, inclusiv cu numărul paginii de
referinţă.
(6) Ofertele trebuie să fie depuse până la
termenul-limită specificat în anunţul de participare şi să fie înaintate către
autoritatea contractantă prin una dintre următoarele modalităţi:
a) prin scrisoare recomandată cu confirmare de primire
(serviciu poştal oficial) către:...................adresa.....................
b) livrate personal la aceeaşi adresă, însoţite de o
scrisoare de înaintare - semnată şi datată, direct către ....................
adresa .............................. Ofertele depuse prin alte mijloace decât
cele menţionate anterior nu vor fi luate în considerare.
(7) Ofertele trebuie să fie depuse folosindu-se
sistemul de plic dublu, adică un pachet sau un plic exterior sigilat şi
netransparent care să conţină două plicuri interioare marcate „ORIGINAL"
(un exemplar), respectiv „COPIE" (un exemplar), fiecare sigilat şi
netransparent. Copiile trebuie sa aibă menţiunea „conform cu originalul",
semnătura persoanei autorizate a ofertantului şi ştampila acestuia.
Plicul cu exemplarul marcat „ORIGINAL" va conţine
şi împuternicirea pentru persoana autorizată să reprezinte ofertantul, în
original, dacă este cazul.
Pe plicul exterior se vor scrie următoarele informaţii:
a) adresa unde trebuie depuse ofertele;
b) menţiunea „Oferta pentru acord-cadru consultanţă
juridică";
c) cuvintele „A nu se deschide înainte de data
de................... ora............".
(8) Perioada de valabilitate a ofertei va fi precizată
în fişa de date a achiziţiei.
(9) La depunerea ofertelor nu vor fi admise plicuri
exterioare deteriorate sau desfăcute.
(10) Niciun cost suportat de ofertanţi pentru
pregătirea şi depunerea ofertei nu va fi rambursat. Toate aceste costuri vor fi
suportate de către ofertanţi.
Comisia de evaluare
Art. 10. - (1) In scopul atribuirii acordului-cadru de
consultanţă juridică, în baza referatului de necesitate, se va constitui o
comisie de evaluare formată din minimum 3 membri şi un membru de rezervă.
Preşedintele comisiei de evaluare se desemnează dintre membrii acesteia şi este
membru votant.
(2) După caz, alături de comisia de evaluare,
conducerea autorităţii contractante poate desemna experţi cooptaţi în scopul
elaborării rapoartelor de specialitate.
(3) Comisia de evaluare răspunde de desfăşurarea
următoarelor activităţi:
a) deschiderea şi analizarea din punct de vedere formal
a ofertelor primite, precum şi întocmirea procesului-verbal de deschidere a
ofertelor;
b) evaluarea ofertelor conform cerinţelor stabilite în
documentaţia de atribuire;
c) solicitarea de clarificări şi/sau completări, după
caz;
d) stabilirea ofertelor care au respectat regulile
formale de prezentare şi depunere a ofertelor şi care au îndeplinit cerinţele
documentaţiei de atribuire, inclusiv cele ale caietului de sarcini;
e) întocmirea raportului procedurii şi înaintarea lui
spre aprobare către conducerea autorităţii contractante;
f) comunicarea către ofertanţi a rezultatului
procedurii;
g) efectuarea demersurilor prevăzute în Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 34/2006, cu modificările şi completările ulterioare,
în cazul în care au fost formulate contestaţii;
h) transmiterea spre publicare în Sistemul Electronic
de Achiziţii Publice (SEAP) a anunţului de atribuire, dacă este cazul.
(4) Pe parcursul desfăşurării procedurii de atribuire a
acordului-cadru de consultanţă juridică, membrii comisiei de evaluare au
obligaţia de a păstra confidenţialitatea asupra conţinutului ofertelor, precum
şi asupra oricăror alte informaţii prezentate de către ofertanţi, a căror
dezvăluire ar putea aduce atingere dreptului acestora de a-şi proteja secretele
comerciale.
(5) Membrii comisiei de evaluare au obligaţia de a
semna pe propria răspundere o declaraţie de confidenţialitate şi de
imparţialitate prin care se angajează să respecte prevederile alin. (4) şi prin
care confirmă totodată că nu se află în niciuna dintre situaţiile următoare:
a) sunt soţ/soţie, rudă sau afin, până la gradul al
patrulea inclusiv, cu unul dintre ofertanţi;
b) deţin părţi sociale şi/sau acţiuni din capitalul
social subscris al unuia dintre ofertanţi;
c) am un interes de natură să le afecteze
imparţialitatea pe parcursul procesului de verificare/evaluare a ofertelor.
(6) Declaraţia prevăzută la alin. (5) trebuie semnată
înainte de deschiderea ofertelor.
(7) In cazul în care unul/mai mulţi dintre membrii
desemnaţi în comisia de evaluare constată că se află în una sau mai multe
dintre situaţiile prevăzute la alin. (5), acesta/aceştia are/au obligaţia de a
solicita de îndată înlocuirea sa/lor din componenţa comisiei respective.
Aplicarea procedurii de atribuire a
acordului-cadru de consultanţă juridică
Art. 11. - Procedura de atribuire a acordului-cadru de
consultanţă juridică se desfăşoară în mai multe etape, după cum urmează:
I. Etapa de solicitare a ofertelor
a) publicarea în cel puţin un cotidian de circulaţie
naţională şi pe paginile web ale Ministerului Mediului şi Pădurilor
(www.mmediu.ro şi www.posmediu.ro) a unui anunţ de participare la procedura de
atribuire pentru acordul-cadru de consultanţa juridică;
b) transmiterea către Ministerul Finanţelor Publice -
Unitatea pentru coordonarea şi verificarea achiziţiilor publice (MFP - UCVAP)
a notificării în conformitate cu prevederile legale, referitor la funcţia
de verificare a aspectelor procedurale aferente procesului de atribuire a
contractelor de achiziţie publică, dacă este cazul;
c) primirea solicitărilor de clarificare de la
operatorii economici cel mai târziu cu 6 zile înainte de termenul-limită pentru
depunerea ofertelor, dacă este cazul; termenul-limită de depunere a ofertelor
va fi de minimum 12 zile de la data publicării anunţului de participare;
d) transmiterea răspunsului la solicitările de
clarificare către toţi operatorii economici în termen de maximum 3 zile
lucrătoare de la data primirii acestora, dar cu cel puţin două zile anterior
depunerii ofertelor.
II. Etapa de primire şi deschidere a ofertelor
(1) Ofertele se primesc şi se înregistrează la adresa
autorităţii contractante.
(2) In cadrul şedinţei de deschidere a ofertelor
comisia de evaluare verifică conformitatea ofertelor din punct de vedere al
termenului de depunere şi al documentelor solicitate şi întocmeşte
procesul-verbal al şedinţei de deschidere a ofertelor.
(3) Ofertele care sunt depuse la o altă adresă decât
cea stabilită sau cele care au fost depuse după termenul-limită de depunere vor
fi returnate nedeschise.
III. Etapa de evaluare a ofertelor
In această etapă, comisia de evaluare are următoarele
atribuţii:
a) analizează şi stabileşte ofertele care îndeplinesc
cerinţele minime de calificare şi cerinţele minime obligatorii din caietul de
sarcini;
b) solicită clarificări şi/sau completări pentru
documentele de calificare, dacă este cazul;
c) solicită clarificări pentru propunerea tehnică
şi/sau financiară, dacă este cazul;
d) stabileşte ofertele admisibile din punct de vedere
al îndeplinirii tuturor cerinţelor şi prezentării tuturor documentelor
solicitate prin documentaţia de atribuire, precum şi pe cele
inacceptabile/neconforme; ofertele inacceptabile/neconforme sunt ofertele care
se încadrează în prevederile Hotărârii Guvernului nr. 925/2006 privind aprobarea
normelor de aplicare a prevederilor referitoare la atribuirea contractelor de
achiziţie publică din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 34/2006 privind
atribuirea contractelor de achiziţie publică, a contractelor de concesiune de
lucrări publice şi a contractelor de concesiune de servicii, cu modificările şi
completările ulterioare; oferta tehnică şi oferta financiară trebuie să
respecte în totalitate cerinţele stabilite prin documentaţia de atribuire;
oferta financiară trebuie să se încadreze în limita sumei ce poate fi
disponibilizată pentru încheierea acordului-cadru.
IV. Etapa de finalizare a procedurii de atribuire a
acordului-cadru de consultanţă juridică
(1) In această etapă, comisia de evaluare are
următoarele atribuţii:
a) întocmeşte raportul procedurii de atribuire;
b) pune la dispoziţia MFP - UCVAP raportul procedurii,
dacă este cazul;
c) înaintează spre aprobare conducerii autorităţii
contractante raportul procedurii de atribuire;
d) comunică ofertanţilor rezultatul procedurii;
e) efectuează demersurile prevăzute în Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 34/2006, aprobată cu modificări şi completări prin
Legea nr. 337/2006, cu modificările şi completările ulterioare, în cazul în
care au fost formulate contestajii.
(2) In această etapă, autoritatea contractantă are
următoarele obligaţii:
a) încheie acordul-cadru de consultanţă juridică;
b) notifică MFP - UCVAP, în termenul legal, cu privire
la semnarea acordului-cadru de consultanţă juridică, dacă este cazul;
c) transmite spre publicare în SEAP anunţul de
atribuire, dacă este cazul;
d) întocmeşte dosarul de achiziţie privind procedura de
atribuire a acordului-cadru de consultanţă juridică.
Incheierea acordului-cadru de consultanţă
juridică
Art. 12. - (1) Ministerul Mediului şi Pădurilor, prin
Direcţia generală AM POS Mediu, în urma aplicării procedurii de atribuire, va
încheia acordul-cadru de consultanţă juridică cu ofertanţii ale căror oferte au
fost declarate câştigătoare.
(2) Acordul-cadru de consultanţă juridică se semnează
de către ministrul mediului şi pădurilor şi de către reprezentanţii mandataţi
ai ofertanţilor, pe baza documentelor depuse în cadrul procedurii de atribuire
a acordului-cadru de consultanţă juridică.
(3) Acordul-cadru de consultanţă juridică se încheie
numai după trecerea a cel puţin 5 zile de la data transmiterii comunicării
privind rezultatul aplicării procedurii, cu excepţia cazului în care au fost
formulate contestaţii.
Dosarul acordului-cadru de consultanţă juridică
Art. 13. - (1) Ministerul Mediului şi Pădurilor, prin
Direcţia generala AM POS Mediu, are obligaţia de a întocmi dosarul procedurii
de atribuire a acordului-cadru de consultanţă juridică.
(2) Dosarul procedurii de atribuire a acordului-cadru
de consultanţă juridică trebuie să cuprindă cel puţin următoarele documente:
a) referatul de necesitate;
b) actul doveditor privind existenţa fondurilor alocate
cel puţin pentru anul în curs;
c) prezentele norme procedurale interne, aprobate de
ordonatorul principal de credite;
d) documentaţia de atribuire;
e) decizia de numire a comisiei de evaluare;
f) anunţul de participare;
g) procesul-verbal al şedinţei de deschidere a
ofertelor;
h) clarificările şi răspunsurile la solicitările de
clarificare;
i) raportul de atribuire al comisiei de evaluare cu
privire la rezultatul aplicării procedurii de atribuire a acordului-cadru de
consultanţă juridică;
j) comunicările către ofertanţi cu privire la
rezultatul procedurii;
k) contestaţiile formulate în cadrul procedurii de
atribuire, dacă este cazul;
l) formularele de ofertă;
m) acordul-cadru de consultanţă juridică, semnat, vizat
de către compartimentul juridic şi înregistrat;
n) raportul de activitate şi, după caz, notele
intermediare şi avizul consultativ emis în conformitate cu prevederile legale, referitor
la funcţia de verificare a aspectelor procedurale aferente procesului de
atribuire a contractelor de achiziţie publică, dacă este cazul;
o) invitaţiile la procedura de reofertare, daca este
cazul;
p) procesele-verbale întocmite cu ocazia fiecărei
şedinţe de reofertare;
r) contractele subsecvente şi solicitările pentru
acordarea de consultanţă juridică aferente acestora, dacă este cazul;
s) documentul constatator care conţine informaţii
referitoare la îndeplinirea obligaţiilor contractuale de către contractant.
Modalitatea de soluţionare a contestaţiilor
Art. 14. - Contestaţiile se soluţionează potrivit
prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 34/2006, aprobată cu
modificări şi completări prin Legea nr. 337/2006, cu modificările şi completările
ulterioare.
Etape procedurale pentru încheierea contractelor
subsecvente de consultanţă juridică
Art. 15. - (1) Prestarea serviciilor juridice se va
realiza numai la solicitarea autorităţii contractante, în acest sens
contractele subsecvente fiind încheiate ori de câte ori autoritatea
contractantă va emite o solicitare pentru acordarea de consultanţă juridică.
(2) In sensul alin. (1), înainte de emiterea fiecărei
solicitări pentru acordarea de consultanţă juridică şi de încheiere a fiecărui
contract subsecvent, Ministerul Mediului şi Pădurilor trebuie să asigure
fondurile necesare pentru derularea acestora.
(3) Acordul-cadru este încheiat cu mai mulţi operatori
economici, iar fiecare contract subsecvent se va încheia în urma unei proceduri
de reofertare.
(4) Ori de câte ori autoritatea contractantă
intenţionează să atribuie un contract subsecvent, aceasta va transmite
solicitări către operatorii economici semnatari ai acordului-cadru pentru
prezentarea unor oferte pentru serviciile solicitate în respectivul contract
subsecvent. In acest sens, autoritatea contractantă va transmite o solicitare
scrisă către acei operatori care, pe baza documentelor depuse la faza
anterioară (de încheiere a acordului-cadru), dovedesc o experienţă suficientă
cu privire la speţa care face obiectul contractului subsecvent.
(5) In toate cazurile, operatorii economici, părţi la
acordul-cadru invitaţi vor prezenta oferte în care vor preciza numărul de ore
necesar pentru realizarea sarcinilor care vor constitui obiectul contractului
subsecvent, precum şi preţul solicitat pentru îndeplinirea acestora (număr de
ore x tarif/oră ofertat). Tariful/oră va fi cel precizat în anexa la
acordul-cadru şi reprezintă tariful ferm pe care operatorul economic îl va
păstra pe toată perioada de desfăşurare a acordului-cadru.
(6) In cazul în care unul sau mai mulţi operatori
economici invitaţi nu doresc sau nu au posibilitatea prezentării unei oferte în
cadrul unei/unor anumite proceduri de reofertare în scopul încheierii de
contracte subsecvente, aceştia vor transmite, în termenul-limită precizat în
invitaţia transmisă de autoritatea contractantă, refuzul lor de a participa la
reofertare pentru respectivul contract subsecvent. Refuzul acestora nu va
atrage sancţiuni, însă în cazul în care niciunul dintre operatorii economici
semnatari ai acordului-cadru nu va confirma participarea, autoritatea
contractantă îşi rezervă dreptul de a rezilia acordul-cadru faţă de aceştia.
(7) De asemenea, în cazul în care, ca urmare a primirii
unei solicitări din partea autorităţii contractante, un operator economic
invitat prezintă o ofertă în care preţurile unitare prezentate la reofertare
sunt mai mari decât preţurile prezentate iniţial la procedura de atribuire,
aceasta va fi respinsă, iar autoritatea contractantă îşi rezervă dreptul de a
rezilia acordul-cadru faţă de acesta.
(8) Ofertele se vor prezenta, ori de câte ori se
solicită şi numai în condiţiile prezentate în invitaţia transmisă de către
autoritatea contractantă, numai pentru serviciile care vor face obiectul
contractelor subsecvente. In acest sens, aşa cum este menţionat mai sus,
operatorii economici invitaţi vor prezenta atât numărul de ore pe care îl
solicită ca fiind necesar pentru îndeplinirea serviciilor precizate de
autoritatea contractantă, cât şi valoarea totală a ofertei. Pentru stabilirea
operatorului economic câştigător, pentru fiecare contract subsecvent
autoritatea contractantă va aplica criteriul de atribuire „preţul cel mai
scăzut", comparând în acest sens valorile totale ofertate fără TVA. Dacă
autoritatea consideră necesar, poate aplica şi o procedură de negociere cu
operatorii economici care au depus oferte.
(9) Contractul subsecvent se va încheia cu operatorul
economic care a prezentat oferta cu valoarea totală cea mai mică (preţul cel
mai scăzut) ca urmare a procesului de reofertare sau ca urmare a procesului de
reofertare şi negociere.
(10) După declararea câştigătorului în urma procesului
de reofertare, în termen de maximum două zile, operatorul economic se va
prezenta la sediul autorităţii contractante în scopul încheierii contractului
subsecvent de servicii.
(11) In toate cazurile, ofertele tehnice prezentate de
către operatorii economici la semnarea acordului-cadru se vor menţine
neschimbate pe toată durata acestuia.
(12) Procesul de reofertare se va relua de către
autoritatea contractantă ori de câte ori este necesară încheierea unui contract
subsecvent pentru unul sau mai multe servicii care fac obiectul
acordului-cadru.
(13) In cazul în care operatorul economic declarat
câştigător în urma unui proces de reofertare refuză în mod justificat
încheierea contractului subsecvent, autoritatea contractantă va transmite
solicitarea pentru încheierea contractului subsecvent respectiv către următorul
clasat în urma procesului de reofertare. Procesul de solicitare a ofertelor se
va reitera până în momentul în care autoritatea contractantă va încheia
contractul subsecvent. In cazul în care procesul de reiterare a solicitării se
realizează până la ultimul operator economic clasat, iar acesta din urmă refuză
justificat încheierea contractului subsecvent, autoritatea contractantă îşi
rezervă dreptul de a rezilia acordul-cadru faţă de toţi operatorii economici
semnatari ai acordului-cadru.
(14) In cazul în care operatorul economic declarat
câştigător în urma unui proces de reofertare refuză în mod nejustificat
semnarea contractului subsecvent/nu răspunde invitaţiei de semnare a
contractului/nu se prezintă la semnarea contractului subsecvent în termenul
precizat de către autoritatea contractantă, aceasta din urmă va rezilia
acordul-cadru faţă de operatorul economic respectiv, fără nicio altă notificare
prealabilă. Procesul de solicitare a încheierii contractului subsecvent şi de
reziliere în cazurile menţionate la prezentul alineat se va reitera până în momentul
în care autoritatea contractantă va realiza încheierea contractului subsecvent.
In cazul în care procesul de reiterare a solicitării se realizează până la
ultimul clasat şi acesta refuză în mod nejustificat semnarea contractului
subsecvent/nu răspunde invitaţiei de semnare a contractului/nu se prezintă la
semnarea contractului subsecvent în termenul precizat de către autoritatea
contractantă, aceasta îşi rezervă dreptul de a rezilia acordul-cadru şi faţă de
acesta din urmă fără punere în întârziere, fără intervenţia instanţei de
judecată şi fără nicio altă notificare prealabilă.
(15) In cazul în care serviciile care urmează să facă
obiectul unui contract subsecvent/unor contracte subsecvente sunt în legătură
sau derivă din serviciile care au constituit obiectul unui alt contract
subsecvent/unor alte contracte subsecvente, finalizat/finalizate sau în curs de
finalizare, în scopul soluţionării unitare a serviciilor ce urmează să
constituie obiectul acelui contract subsecvent/acelor contracte subsecvente, autoritatea
contractantă îşi rezervă dreptul de a transmite solicitarea pentru încheierea
acelui contract subsecvent/acelor contracte subsecvente numai către operatorul
economic/operatorii economici cu care a fost încheiat respectivul contract/au
fost încheiate respectivele contracte care are/au legătură sau din care au
derivat respectivele servicii. Ca urmare a acestei situaţii, ceilalţi operatori
economici părţi la acordul-cadru nu au dreptul de a solicita daune sau alte
compensaţii în legătură cu acest fapt.
(16) In funcţie de tipul serviciilor solicitate,
autoritatea contractantă va stabili termenele de soluţionare a acestora. In
acest sens, operatorul economic este obligat ca pe durata acordului-cadru să
presteze serviciile în termenele indicate de către autoritatea contractantă în
cadrul contractelor subsecvente.
(17) De asemenea, ofertantul este obligat să presteze
în timp util serviciile încredinţate, în vederea îndeplinirii cu succes a
obiectivelor contractelor subsecvente.