Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 917 din 14 decembrie 2006

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 115 alin. (1) si (4) si ale art. 116 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 74 din 31 ianuarie 2007



Ioan Vida                           - preşedinte

Nicolae Cochinescu           - judecător

Aspazia Cojocaru              - judecător

Acsinte Gaspar                  - judecător

Kozsokar Gabor                - judecător

Petre Ninosu                      - judecător

Ion Predescu                     - judecător

Tudorel Toader                  - judecător

Marinela Mincă                  - procuror

Ingrid Alina Tudora           - magistrat-asistent

Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 115 alin. (1) şi (4) şi ale art. 116 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală, excepţie ridicată de David Brumă în Dosarul nr. 2.192/2005 al Judecătoriei Oradea.

La apelul nominal lipsesc părţile, faţă de care procedura de citare este legal îndeplinită.

Magistratul-asistent referă asupra faptului că partea Agenţia Naţională de Administrare Fiscală a depus la dosar o cerere prin care solicită acordarea unui nou termen de judecată.

Reprezentantul Ministerului Public nu se opune cererii de amânare.

Curtea, deliberând, respinge cererea de acordare a unui nou termen de judecată, apreciind că, până la acest termen, partea a avut posibilitatea de a-şi formula în scris apărarea.

Cauza este în stare de judecată.

Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiată. Astfel, arată că nu poate fi reţinută critica autorului excepţiei, potrivit căreia prin dispoziţiile de lege criticate se instituie o dublă sancţionare pentru întârzierile la plata datoriilor bugetare. In acest sens, invocă deciziile Curţii Constituţionale nr. 213/2003 şi nr. 214/2004.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată următoarele:

Prin Incheierea din 29 mai 2006, pronunţată în Dosarul nr. 2.192/2005, Judecătoria Oradea a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 115 alin. (1) şi (4) şi ale art. 116 alin. (1) din Codul de procedură fiscală, excepţie ridicată de David Brumă.

In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine că dispoziţiile art. 115 alin. (1) şi (4) din Codul de procedură fiscală instituie două categorii de sancţiuni băneşti cu caracter fiscal pentru neachitarea la termen a obligaţiilor de plată, respectiv dobânzi şi penalităţi de întârziere. De asemenea, arată că „art. 116 alin. (1) din Codul de procedură fiscală prevede plata, pe lângă dobânzi şi penalităţi de întârziere, şi a majorărilor de întârziere, ceea ce ar putea însemna chiar o a treia sancţiune bănească cu caracter fiscal", ceea ce este contrar prevederilor art. 44 alin. (8) din Constituţie. Totodată, apreciază că stabilirea nivelului dobânzilor şi penalităţilor de întârziere prin hotărâre a Guvernului contravine prevederilor constituţionale ale art. 139 alin. (1).

Judecătoria Oradea apreciază că excepţia de neconstitutionalitate invocată este neîntemeiată. In acest sens, arată că „prin Legea nr. 210/2005 s-a stabilit expres că, în toate actele normative care conţin noţiunile de dobânzi şi/sau penalităţi de întârziere, aceste noţiuni se vor înlocui cu noţiunea de majorări de întârziere, nefiind vorba, astfel, de o dublă sancţionare pentru întârzierile la plata datoriilor bugetare". De asemenea, stabilirea cuantumului majorărilor de întârziere printr-un alt act normativ decât legea nu contravine prevederilor Constituţiei, întrucât prin lege se înţelege orice alt act normativ, termenul de „lege" fiind folosit ca termen generic.

Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstitutionalitate.

Guvernul consideră că excepţia de neconstitutionalitate este neîntemeiată. In acest sens, face trimitere la art. IV alin. (2) din Legea nr. 210/2005, care prevede că, în toate actele normative în care se face referire la noţiunile de dobânzi şi/sau penalităţi de întârziere, aceste noţiuni se înlocuiesc cu noţiunea de majorări de întârziere, astfel încât dispoziţiile de lege criticate nu contravin art. 44 alin. (8) din Constituţie. De asemenea, arată că prevederea cuprinsă în art. 115 alin. (4) din Codul de procedură fiscală nu contravine nici art. 139 alin. (1) din Constituţie, întrucât aceasta instituie o delegare pe care legiuitorul a înţeles să o acorde ministrului finanţelor publice în ceea ce priveşte stabilirea nivelului majorărilor de întârziere. Sub acest aspect, invocă Decizia Curţii Constituţionale nr.  11/2006.

Avocatul Poporului consideră că dispoziţiile de lege criticate sunt constituţionale. In susţinerea acestui punct de vedere invocă deciziile Curţii Constituţionale nr. 56/1999 şi nr. 472/2004.

Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit în cauză de judecatorul-raportor, notele scrise depuse la dosar, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:

Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.

Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. 115 alin. (1) şi (4) şi ale art. 116 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală, ordonanţă republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 863 din 26 septembrie 2005, dispoziţii care au următorul conţinut:

-   Art. 115 alin. (1) şi (4): „(1) Pentru neachitarea la termenul de scadenţă de către debitor a obligaţiilor de plată, se datorează după acest termen dobânzi şi penalităţi de întârziere. [...]

(4) Dobânzile şi penalităţile de întârziere se stabilesc prin decizii întocmite în condiţiile aprobate prin ordin al ministrului finanţelor publice, cu excepţia situaţiei prevăzute la art. 138 alin. (6).";

-   Art. 116 alin. (1): „Dobânzile se calculează pentru fiecare zi, începând cu ziua imediat următoare termenului de scadenţă şi până la data stingerii sumei datorate inclusiv."

Autorul excepţiei susţine că dispoziţiile de lege criticate contravin prevederilor constituţionale ale art. 44 alin. (8), potrivit cărora averea dobândită licit nu poate fi confiscată, iar caracterul licit al dobândirii acesteia se prezumă, precum şi celor ale art. 139 alin. (1) referitoare la taxe, impozite şi alte contribuţii.

Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constată că nu poate fi primită critica autorului acesteia, potrivit căreia prin dispoziţiile de lege criticate se instituie două categorii de sancţiuni băneşti cu caracter fiscal. Aceasta, întrucât prin art. IV alin. (2) din Legea nr. 210/2005 privind aprobarea Ordonanţei Guvernului nr. 20/2005 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală s-a stabilit expres că, în toate actele normative care conţin noţiunile de dobânzi şi/sau penalităţi de întârziere, aceste noţiuni se vor înlocui cu noţiunea de majorări de întârziere, nefiind vorba astfel de o dublă sancţionare pentru întârzierile la plata datoriilor bugetare.

De altfel, prin Decizia nr. 213 din 15 mai 2003, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 435 din 19 iunie 2003, Curtea a statuat că „In condiţiile economiei de piaţă, stabilirea de dobânzi în cazul neîndeplinirii la termenul scadent a obligaţiei de plată reprezintă o măsură justificată şi necesară pentru a preveni prejudicierea creditorului, iar penalităţile de întârziere apar ca o sancţiune pentru neîndeplinirea unor obligaţii legale".

Prin aceeaşi decizie, Curtea a reţinut că „Nivelul dobânzilor datorate nu poate fi stabilit ca un procent imuabil, ci acesta se schimbă periodic, în raport cu evoluţia economiei şi cu schimbările intervenite pe piaţa financiară, Imputernicirea Guvernului de a corela, prin hotărâre, nivelul dobânzilor cu cele de referinţă stabilite de Banca Naţională a României se justifică prin eliminarea necesităţii modificării frecvente a legii în această privinţă. Dimensionarea sancţiunii, constând în penalităţile de întârziere, trebuie revizuită periodic în raport cu gravitatea consecinţelor neachitării la termen a obligaţiilor bugetare, iar această activitate este de competenţa legiuitorului, care poate modifica anual cota penalităţilor de întârziere prin legea bugetului".

Aşa fiind, Curtea constată că textele de lege criticate nu aduc atingere prevederilor art. 44 alin. (8) şi ale art. 139 alin. (1) din Constituţie.

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,

CURTEA    CONSTITUŢIONALĂ

In numele legii

DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 115 alin. (1) şi (4) şi ale art. 116 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală, excepţie ridicată de David Brumă în Dosarul nr. 2.192/2005 al Judecătoriei Oradea.

Definitivă şi general obligatorie.

Pronunţată în şedinţa publică din data de 14 decembrie 2006.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,

prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,

Ingrid Alina Tudora


SmartCity5

COMENTARII la Decizia 917/2006

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 917 din 2006
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 917/2006
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu