DECIZIE Nr. 109 din 22 februarie 2005
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. III alin.
(2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 33/2001 privind unele masuri
referitoare la salarizarea functionarilor publici si a altor categorii de
personal din sectorul bugetar, precum si a personalului din organele
autoritatii judecatoresti si ale art. 12 alin. (4) din Legea bugetului de stat
pe anul 2002 nr. 743/2001
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 233 din 21 martie 2005
Constantin Doldur - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Aspazia Cojocaru - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Ion Tiuca - procuror
Cristina Toma - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. III alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
33/2001 privind unele masuri referitoare la salarizarea functionarilor publici
si a altor categorii de personal din sectorul bugetar, precum si a personalului
din organele autoritatii judecatoresti si ale art. 12 alin. (4) din Legea
bugetului de stat pe anul 2002 nr. 743/2001, exceptie ridicata de Doru Catalin
Toader, Veronica Calen, Augustina Livia Nistor, Lenuta Drentea, Roxana Nicoleta
Tatarici, Elena Bratescu, Mirela Carapcea si Gabriela Steliana Iancu in Dosarul
nr. 1.097/2004 al Tribunalului Constanta - Sectia civila.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare este
legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate ca fiind inadmisibila. In acest sens arata ca
dispozitiile de lege criticate nu mai sunt in vigoare, ca urmare a aplicarii pe
o perioada determinata a acestora, asa cum se mentioneaza in insusi textul
criticat.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 5 noiembrie 2004, pronuntata in Dosarul nr. 1.097/2004,
Tribunalul Constanta - Sectia civila a sesizat Curtea Constitutionala cu
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. III alin. (2) din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 33/2001 privind unele masuri referitoare
la salarizarea functionarilor publici si a altor categorii de personal din
sectorul bugetar, precum si a personalului din organele autoritatii judecatoresti
si celor ale art. 12 alin. (4) din Legea bugetului de stat pe anul 2002 nr.
743/2001, exceptie ridicata de Doru Catalin Toader, Veronica Calen, Augustina
Livia Nistor, Lenuta Drentea, Roxana Nicoleta Tatarici, Elena Bratescu, Mirela
Carapcea si Gabriela Steliana Iancu intr-o cauza avand ca obiect plata unei
prime de concediu.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autorii acesteia arata ca,
potrivit art. 41^1 alin. 2 din Legea nr. 50/1996, introdus prin Ordonanta
Guvernului nr. 83/2000, magistratii si celelalte categorii de personal
salarizat potrivit acestei legi, pe perioada concediului de odihna, au dreptul,
pe langa indemnizatia de concediu, si la o prima egala cu indemnizatia bruta
sau cu salariul de baza brut din luna anterioara plecarii in concediu. Acest
drept legal nu a fost acordat in practica datorita faptului ca aplicarea art.
41^1 din Legea nr. 50/1996 a fost suspendata pana la 1 ianuarie 2002 prin art.
III alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 33/2001, iar prin art.
12 alin. (4) din Legea nr. 743/2001, aceasta suspendare a fost prelungita pana
la 31 decembrie 2002, prin art. 10 alin. (3) din Legea nr. 631/2002, pana la 31
decembrie 2003 si prin art. 9 alin. (7) din Legea nr. 507/2003, pana la 31
decembrie 2004. Considera ca prin dispozitiile legale criticate a fost restrans
exercitiul dreptului legal la prima de concediu, fara a exista vreuna dintre
situatiile prevazute de art. 53 din Constitutie, in care, prin lege, se poate
restrange exercitiul unor drepturi. Sustin ca sunt incalcate si prevederile
art. 41 alin. (2) din Constitutie, referitoare la dreptul la concediu de odihna
platit, care include si dreptul la prima de vacanta.
Tribunalul Constanta - Sectia civila opineaza in sensul ca exceptia
ridicata este intemeiata, intrucat dispozitiile legale criticate contravin
prevederilor art. 53 din Constitutie.
In conformitate cu dispozitiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si formula punctele
de vedere cu privire la exceptia ridicata.
Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata.
In acest sens arata ca este atributia legiuitorului sa dispuna suspendarea
aplicarii unui act normativ, acest eveniment legislativ fiind expres
reglementat de lege, tocmai pentru a nu aduce atingere drepturilor sau
libertatilor persoanelor.
Dispozitiile criticate nu privesc drepturi fundamentale ale cetatenilor,
statuate de Constitutie. Prima de concediu este un drept salarial suplimentar,
care nu este prevazut de Constitutie, ci a fost reglementat cu scopul
imbunatatirii calitatii vietii salariatilor, in masura in care resursele
financiare ale bugetului permit aceasta, dispozitiile art. 53 din Constitutie
nefiind relevante in cauza dedusa judecatii.
Arata ca acordarea primei de concediu, in plus fata de garantarea
concediului de odihna platit, este o optiune a legiuitorului, care nu se
incadreaza in conditiile minime de protectie a muncii prevazute de art. 41 din
Constitutie. In plus, chiar in cazul unei interpretari contrare, o astfel de
restrangere este in acord cu art. 53 din Constitutie, nefiind vorba de o
desfiintare a dreptului salarial insusi, ci de o suspendare prin lege a
acordarii unui drept care echivaleaza cu restrangerea acestuia, ceea ce textul
constitutional permite.
In concluzie, Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. III alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
33/2001 privind unele masuri referitoare la salarizarea functionarilor publici
si a altor categorii de personal din sectorul bugetar, precum si a personalului
din organele autoritatii judecatoresti si ale art. 12 alin. (4) din Legea
bugetului de stat pe anul 2002 nr. 743/2001 este neintemeiata.
Avocatul Poporului, in ceea ce priveste critica de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. III alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
33/2001 fata de art. 53 din Constitutie, arata ca aceasta este neintemeiata.
Astfel, suspendarea aplicarii unor dispozitii legale in baza carora se acorda
magistratilor prima pentru concediul de odihna nu pune in discutie restrangerea
exercitiului unor drepturi sau libertati fundamentale.
In ceea ce priveste critica de neconstitutionalitate a dispozitiilor art.
12 alin. (4) din Legea nr. 743/2001 fata de cele ale art. 53 din Constitutie,
arata ca, potrivit principiului anualitatii bugetului de stat, care este de
natura constitutionala, Legea nr. 743/2001 a fost in vigoare in cursul anului
2002, perioada pentru care s-a aprobat bugetul de stat. Actul normativ care
contine textul criticat nu mai este in vigoare, fiind incidente prevederile
art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, astfel incat exceptia dispozitiilor
art. 12 alin. (4) din Legea nr. 743/2001 este inadmisibila.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala este competenta, potrivit dispozitiilor art. 146
lit. d) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si
29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate cu
care a fost sesizata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
III alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 33/2001 privind unele
masuri referitoare la salarizarea functionarilor publici si a altor categorii de
personal din sectorul bugetar, precum si a personalului din organele
autoritatii judecatoresti, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I, nr. 108 din 2 martie 2001, aprobata cu modificari prin Legea nr. 386/2001,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 390 din 17 iulie
2001, si cele ale art. 12 alin. (4) din Legea bugetului de stat pe anul 2002
nr. 743/2001, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 784 din
11 decembrie 2001. Acestea au urmatorul cuprins:
- Art. III alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 33/2001:
"De asemenea, se suspenda pana la data de 1 ianuarie 2002 aplicarea
prevederilor art. 41^1 alin. (1) care cuprind dispozitii referitoare la
acordarea primei pentru concediul de odihna si ale art. 45 alin. (1)
referitoare la cuantumul sporului cu care se platesc orele lucrate peste durata
normala a timpului de munca din Legea nr. 50/1996 privind salarizarea si alte
drepturi ale personalului din organele autoritatii judecatoresti, republicata
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 563 din 18 noiembrie 1999,
modificata si completata prin Ordonanta Guvernului nr. 83/2000 pentru
modificarea si completarea Legii nr. 50/1996 privind salarizarea si alte
drepturi ale personalului din organele autoritatii judecatoresti, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 425 din 1 septembrie 2000, precum
si aplicarea prevederilor art. IV referitoare la acordarea primei cu ocazia
plecarii in concediul de odihna din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
237/2000 pentru modificarea Legii nr. 21/1999 pentru prevenirea si sanctionarea
spalarii banilor, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 614
din 29 noiembrie 2000.";
- Art. 12 alin. (4) din Legea bugetului de stat pe anul 2002 nr. 743/2001:
"Termenele prevazute la art. III din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
33/2001 privind unele masuri referitoare la salarizarea functionarilor publici
si a altor categorii de personal din sectorul bugetar, precum si a personalului
din organele autoritatii judecatoresti, aprobata si modificata prin Legea nr.
386/2001, se prelungesc pana la data de 31 decembrie 2002."
Autorii exceptiei sustin ca dispozitiile legale criticate incalca
prevederile art. 41 alin. (2) si ale art. 53 alin. (1) din Constitutie, care au
urmatorul continut:
- Art. 41 alin. (2): "Salariatii au dreptul la masuri de protectie
sociala. Acestea privesc securitatea si sanatatea salariatilor, regimul de
munca al femeilor si al tinerilor, instituirea unui salariu minim brut pe tara,
repausul saptamanal, concediul de odihna platit, prestarea muncii in conditii
deosebite sau speciale, formarea profesionala, precum si alte situatii
specifice, stabilite prin lege.";
- Art. 53 alin. (1): "Exercitiul unor drepturi sau al unor libertati
poate fi restrans numai prin lege si numai daca se impune, dupa caz, pentru:
apararea securitatii nationale, a ordinii, a sanatatii ori a moralei publice, a
drepturilor si a libertatilor cetatenilor; desfasurarea instructiei penale;
prevenirea consecintelor unei calamitati naturale, ale unui dezastru ori ale
unui sinistru deosebit de grav."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate ridicata, Curtea
Constitutionala constata ca aceasta urmeaza a fi respinsa pentru urmatoarele
considerente:
Dispozitiile art. III alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
33/2001 si-a produs efectele numai pana la data de 1 ianuarie 2002, iar cele
ale Legii nr. 743/2001, pana la data de 31 decembrie 2002. Curtea constata ca
dispozitiile de lege criticate nu mai sunt in vigoare, avand o aplicare
limitata in timp, in sensul dispozitiilor art. 64 alin. (1) si ale art. 66
alin. (3) din Legea nr. 24/2000 privind normele de tehnica legislativa pentru
elaborarea actelor normative, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 777 din 25 august 2004.
Prevederile art. 41^1 alin. (1) si cele ale art. 45 alin. (1) din Legea nr.
50/1996, modificata si completata prin Ordonanta Guvernului nr. 83/2000, au
fost suspendate succesiv prin art. III alin. (2) din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 33/2001 si prin art. 12 alin. (4) din Legea nr. 743/2001, pana
la data de 31 decembrie 2002, si abrogate, incepand cu data de 1 ianuarie 2003,
numai in ceea ce ii priveste pe magistrati si personalul de specialitate
juridica asimilat, prin art. 50 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr. 177/2002, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 347/2003.
Intrucat la momentul ridicarii exceptiei de neconstitutionalitate dispozitiile
art. III alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 33/2001 nu mai
erau in vigoare, aceasta exceptie urmeaza a fi respinsa ca inadmisibila.
In ceea ce priveste Legea nr. 743/2001, Curtea constata ca, dupa expirarea
anului bugetar, legile de aprobare a bugetului nu mai sunt in vigoare,
principiul anualitatii bugetului de stat fiind prevazut in cuprinsul art. 138
din Constitutie. Astfel, aceste dispozitii au iesit din vigoare la data de 31
decembrie 2002.
In conformitate cu prevederile art. 147 alin. (1) din Legea fundamentala,
precum si cu cele ale art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, controlul de
constitutionalitate, pe cale de exceptie, poate fi exercitat numai cu privire
la dispozitiile din legile si ordonantele in vigoare, ceea ce exclude
exercitarea controlului de constitutionalitate asupra unor prevederi legale
care nu indeplinesc aceasta cerinta si, de aceea, se impune respingerea
exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 12 alin. (4) din Legea
bugetului de stat pe anul 2002 nr. 743/2001 ca inadmisibila. Interventia Curtii
Constitutionale in aprecierea constitutionalitatii unor norme juridice abrogate
este incompatibila nu numai cu scopul si functionalitatea contenciosului
constitutional, dar si cu principiul neretroactivitatii legii consacrat de art.
15 alin. (2) din Constitutie.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147
alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit.
A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge ca inadmisibila exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. III alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 33/2001 privind
unele masuri referitoare la salarizarea functionarilor publici si a altor
categorii de personal din sectorul bugetar, precum si a personalului din
organele autoritatii judecatoresti si ale art. 12 alin. (4) din Legea bugetului
de stat pe anul 2002 nr. 743/2001, exceptie ridicata de Doru Catalin Toader,
Veronica Calen, Augustina Livia Nistor, Lenuta Drentea, Roxana Nicoleta
Tatarici, Elena Bratescu, Mirela Carapcea si Gabriela Steliana Iancu in Dosarul
nr. 1.097/2004 al Tribunalului Constanta - Sectia civila.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 22 februarie 2005.
PRESEDINTE,
CONSTANTIN DOLDUR
Magistrat asistent,
Cristina Toma