DECIZIE Nr. 48 din 8 februarie 2001
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei
Guvernului nr. 55/1999 privind executarea silita a creantelor bancare
neperformante preluate la datoria publica interna
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 280 din 30 mai 2001

Lucian Mihai - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Ioan Muraru - judecator
Nicolae Popa - judecator
Lucian Stangu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Gabriela Ghita - procuror
Cristina Radu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor Ordonantei Guvernului nr. 55/1999 privind executarea silita a
creantelor bancare neperformante preluate la datoria publica interna. Exceptia
a fost ridicata de Societatea de Investitii Financiare Moldova - S.A. Bacau in
Dosarul nr. 1.752/2000 al Curtii de Apel Bacau - Sectia comerciala si
contencios administrativ.
La apelul nominal raspunde, pentru autorul exceptiei, avocat Mihai Cliveti,
lipsind cealalta parte, fata de care procedura de citare este legal
indeplinita.
Avocatul autorului exceptiei pune concluzii de admitere a exceptiei de
neconstitutionalitate, considerand ca Ordonanta Guvernului nr. 55/1999
contravine prevederilor constitutionale cuprinse in art. 107 alin. (3), art.
125 alin. (3), art. 72 alin. (3) lit. h), art. 41 alin. (2) si in art. 134
alin. (2) lit. a).
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate ca fiind neintemeiata. Se invoca practica
jurisdictionala in materie a Curtii Constitutionale, cu referire la Decizia nr.
126 din 4 iulie 2000, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
447 din 11 septembrie 2000.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 15 iunie 2000, pronuntata in Dosarul nr. 1.752/2000,
Curtea de Apel Bacau - Sectia comerciala si contencios administrativ a sesizat
Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a ansamblului
dispozitiilor Ordonantei Guvernului nr. 55/1999 privind executarea silita a
creantelor bancare neperformante preluate la datoria publica interna, exceptie
ridicata de Societatea de Investitii Financiare Moldova - S.A. Bacau.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca Ordonanta
Guvernului nr. 55/1999 este neconstitutionala in totalitatea ei, incalcand
prevederile art. 107 alin. (3) din Constitutia Romaniei, intrucat reglementeaza
intr-un domeniu ce nu se regaseste intre domeniile expres prevazute de Legea
nr. 140/1999 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 346 din 22 iulie 1999. Se arata ca
aceasta ordonanta contravine art. 125 alin. (3) din Constitutie, "deoarece
lasa la dispozitia Guvernului posibilitatea de a modifica dupa bunul plac
procedura de judecata si competenta instantelor judecatoresti". Un alt
motiv de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei Guvernului nr.
55/1999 il constituie, in opinia autorului exceptiei, incalcarea prevederilor
art. 72 alin. (3) lit. h) din Constitutie, care stabilesc ca organizarea si
functionarea instantelor judecatoresti sunt reglementate prin lege organica. Se
invoca faptul ca prin dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 55/1999 sunt
modificate art. 1391 - 1398 din Codul civil, fara sa existe o abilitare in
acest sens. Totodata se arata ca "se instituie o procedura speciala in
domeniul executarii silite mobiliare si imobiliare, procedura care deroga de la
dispozitiile dreptului comun si care este valabila doar in ce priveste Agentia
de Valorificare a Activelor Bancare si debitorii acesteia" si ca
"prin aceasta maniera de reglementare se elimina unul din efectele
cesiunii de creanta, debitorul cedat fiind astfel in imposibilitate juridica de
a mai invoca aceleasi exceptii si aparari pe care le putea invoca fata de
cedent". Autorul exceptiei mai invoca in motivarea acesteia incalcarea
principiului liberului acces la justitie, existenta unei "discriminari
intre stat, atunci cand actioneaza ca persoana de drept privat, si comerciantul
persoana fizica si/sau juridica", incalcarea dispozitiilor constitutionale
ale art. 41 alin. (2), in ceea ce priveste apararea in mod egal, indiferent de
titular, a proprietatii private, si ale art. 134 alin. (2) lit. a) privind
libertatea comertului.
Curtea de Apel Bacau - Sectia comerciala si contencios administrativ,
exprimandu-si opinia asupra exceptiei ridicate in Dosarul nr. 1.752/2000,
considera ca Ordonanta Guvernului nr. 55/1999 este constitutionala.
In conformitate cu dispozitiile art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
Guvernul, in punctul sau de vedere, considera ca exceptia de
neconstitutionalitate nu este intemeiata. Prin prevederile sale Ordonanta
Guvernului nr. 55/1999 nu excede limitelor delegarii, intrucat "masurile
pe linia restructurarii unor banci cu capital de stat" se incadreaza in
domeniul stabilit prin art. 1 lit. D pct. 29 din Legea nr. 140/1999 privind
abilitarea Guvernului de a emite ordonante si, ca urmare, corespund art. 107
alin. (3) din Constitutie. Pe de alta parte, Ordonanta Guvernului nr. 55/1999
nu organizeaza instante judecatoresti, astfel cum prevede art. 72 alin. (3)
lit. h) din Constitutie, ci numai o procedura de executare silita. Aceasta
procedura de valorificare a unor creante neonorate la termen nu reprezinta o
atingere a dreptului de proprietate al debitorului, astfel incat nu poate
incalca prevederile art. 41 alin. (2) din Constitutie. In sfarsit, in
conformitate cu dispozitiile art. 134 alin. (2) lit. a) din Constitutie, statul
este obligat sa asigure libertatea comertului, dar nu si libertatea agentilor
economici de a nu-si plati datoriile.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, concluziile partii prezente si ale
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala constata ca este competenta, potrivit dispozitiilor
art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1), ale art. 2,
3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate cu care a fost sesizata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile
Ordonantei Guvernului nr. 55/1999 privind executarea silita a creantelor
bancare neperformante preluate la datoria publica interna, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 411 din 27 august 1999.
Autorul exceptiei considera ca dispozitiile ordonantei criticate sunt
neconstitutionale in raport cu prevederile art. 107 alin. (3), ale art. 125
alin. (3), ale art. 72 alin. (3) lit. h), ale art. 41 alin. (2) si ale art. 134
alin. (2) lit. a) din Constitutie, care au urmatorul cuprins:
Art. 107 alin. (3)
"Ordonantele se emit in temeiul unei legi speciale de abilitare, in
limitele si in conditiile prevazute de aceasta.";
Art. 125 alin. (3)
"Competenta si procedura de judecata sunt stabilite de lege.";
Art. 72 alin. (3) lit. h)
"Prin lege organica se reglementeaza: [...]
h) organizarea si functionarea [...] instantelor judecatoresti
[...].";
Art. 41 alin. (2)
"Proprietatea privata este ocrotita in mod egal de lege, indiferent de
titular [...].";
Art. 134 alin. (2) lit. a)
"Statul trebuie sa asigure:
a) libertatea comertului, protectia concurentei loiale, crearea cadrului
favorabil pentru valorificarea tuturor factorilor de productie;"
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca
dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 55/1999 au mai facut obiectul
controlului de constitutionalitate. Astfel, Curtea Constitutionala, prin
Decizia nr. 126 din 4 iulie 2000, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 447 din 11 septembrie 2000, precum si prin Decizia nr. 155 din 19
septembrie 2000, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 36
din 19 ianuarie 2001, a statuat asupra constitutionalitatii acestor dispozitii
legale. Prin aceste decizii s-a retinut, in esenta, ca Ordonanta Guvernului nr.
55/1999 nu contravine dispozitiilor constitutionale, intrucat, potrivit art.
125 alin. (3) din Legea fundamentala, "Competenta si procedura de judecata
sunt stabilite de lege", si anume prin lege ordinara, iar nu prin lege
organica, astfel ca in aceste materii se pot stabili norme juridice si prin
ordonante emise de Guvern in baza unei legi speciale de abilitare adoptate de
Parlament, asa cum in mod constant Curtea Constitutionala a afirmat in
jurisprudenta sa. Referindu-se la critica de neconstitutionalitate privind
incalcarea principiului accesului liber la justitie, Curtea a retinut ca
"se face o confuzie intre, pe de o parte, stabilirea unor conditii privind
exercitarea unor drepturi prevazute in ordonanta, care nu contravin acestui
principiu, conditii de natura sa impiedice abuzul de drept si, in acelasi timp,
sa asigure celeritatea procedurii de realizare a creantelor prevazute de
ordonanta si, pe de alta parte, ingradirea accesului la justitie". S-a
precizat ca, in realitate, cele doua conditii prevazute in textele de lege
criticate, justificate in contextul masurilor derogatorii prevazute de
ordonanta, nu constituie ingradiri ale accesului liber la justitie.
Referitor la critica de neconstitutionalitate intemeiata pe argumentul ca
Ordonanta Guvernului nr. 55/1999 ar deroga de la dispozitiile Codului de
procedura civila, Curtea Constitutionala a precizat ca nu se poate retine
neconstitutionalitatea acestor prevederi de vreme ce ordonanta - emisa in baza
delegarii legislative prin lege speciala de abilitare - poate sa modifice
normele de competenta si de procedura, in temeiul art. 125 alin. (3) din
Constitutie.
Intrucat nu au intervenit elemente noi de natura sa schimbe aceasta
jurisprudenta, Curtea constata ca atat considerentele acestor decizii, cat si
solutiile pronuntate isi mentin valabilitatea si in prezenta cauza.
Curtea mai constata ca nu este intemeiat nici argumentul autorului
exceptiei potrivit caruia Guvernul a depasit limitele delegarii legislative
prin aceea ca a reglementat in domenii ce apartin legii organice, deoarece, in
realitate, stabilirea unei proceduri privind executarea silita a creantelor
bancare neperformante constituie una dintre "masurile pe linia
restructurarii unor banci cu capital de stat" si, prin urmare, se
incadreaza in domeniul stabilit prin art. 1 lit. D pct. 29 din Legea nr.
140/1999 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante, corespunzand art.
107 alin. (3) din Constitutie.
In sfarsit, Curtea constata ca nu poate fi retinut ca argument valabil
faptul ca procedura speciala de executare a creantelor preluate la datoria
publica contravine principiului apararii proprietatii private indiferent de
titular si principiului garantarii libertatii comertului. Aceasta deoarece
crearea unei proceduri speciale in favoarea statului este justificata prin
calitatea de creditor privilegiat a statului, precum si prin conexiunea dintre
datoria publica interna si bugetul de stat.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23
si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei
Guvernului nr. 55/1999 privind executarea silita a creantelor bancare
neperformante preluate la datoria publica interna, exceptie ridicata de
Societatea de Investitii Financiare Moldova - S.A. Bacau in Dosarul nr.
1.752/2000 al Curtii de Apel Bacau - Sectia comerciala si contencios
administrativ.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 8 februarie 2001.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
LUCIAN MIHAI
Magistrat asistent,
Cristina Radu