DECIZIE Nr. 48 din 17 mai 1994
in legatura cu constitutionalitatea art. 52 alin. 2 din Legea privind
organizarea si functionarea Societatii Romane de Radiodifuziune si Societatii
Romane de Televiziune
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 125 din 21 mai 1994
![SmartCity3](https://citymanager.online/wp-content/uploads/2018/09/b2-700x300.jpg)
Curtea Constitutionala a fost sesizata, la data de 28 aprilie 1994, de
catre un grup de 56 de deputati, respectiv de domnii Ilie Nica, Vasile Stan,
Simion Baltazar, Mircea Chiostec, Mihail Olteanu, Marian Dumitriu, Vasile
Cristea, Octav Pintilie, Ion Danielescu, Corneliu Monoranu, Nicolai Lazar,
Viorel Munteanu, Vintila Nicu, Severin Baciu, Gheorghe Cautis, Sabin Ghilea,
Constantin Constantin, Gheorghe Ana, Nicolae Filip, Gheorghe Roman, Nicolae
Rosca, Ovidiu Bibire Genaru, Dionisie Vitcu, Valentin Soroceanu, Ilie Nicola,
Ion Lazar, Constantin Ghita, Ion Ionescu, doamna Chiriaca Sirbu, domnii
Spiridon Tudorachi, Amelian Popescu, Laurentiu Veber, Ionel Bondariu, Radu
Liviu Bara, Teodor Jurca, Romulus Dobre, doamna Daniela Popa, domnii Florin
Negoita, Corneliu Seniuc, Constantin Mardare, Ion Costin, Grigore Marcu, Adrian
Constantin Pitca, Dan Verbina, Petru Suhov, Nicolae Mischie, Marin Jugravu,
Liviu Mladin, Mircea Pavlu, Stefan Cazimir, Vasile Voicu, Dumitru Buzatu,
Nicolae Serdin, Petre Salcudeanu, Aurel Stirbu si Martian Dan cu privire la
neconstitutionalitatea art. 52 alin. 2 din Legea privind organizarea si
functionarea Societatii Romane de Radiodifuziune si Societatii Romane de
Televiziune.
In sesizare, grupul de deputati sustine, in esenta, ca dispozitiile
criticate incalca art. 61 alin. (1) din Constitutie, deoarece se stabilesc
reguli de functionare si competente pentru cele doua comisii permanente, ce
intra in contradictie cu normele de organizare si functionare a acestora,
prevazute in regulamentele proprii fiecarei Camere. Se mai arata ca, potrivit
art. 35 din Regulamentul Camerei Deputatilor, comisiile sunt organe de lucru
ale acesteia, infiintate in scopul pregatirii lucrarilor Camerei si, drept
consecinta, nu le pot fi date insarcinari permanente, prin lege, care sa fie
exterioare activitatii de pregatire a lucrarilor in plen. Se mai sustine ca
textul criticat se refera la o categorie aparte de comisii denumite "de
specialitate" ce nu se regasesc in art. 61 alin. (4) din Constitutie, care
prevede ca fiecare Camera isi constituie comisii permanente si poate institui
comisii de ancheta sau alte comisii speciale.
Potrivit art. 19 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, s-au solicitat
presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului, precum si Guvernului
punctele lor de vedere in legatura cu aceasta sesizare.
In punctul de vedere al Guvernului se apreciaza ca dispozitiile art. 52
alin. 2 sunt neconstitutionale deoarece ele contravin art. 61 alin. (1) din
Constitutie care consacra unul dintre principiile de baza ale vietii
parlamentare, respectiv independenta celor doua Camere. Se arata ca, in temeiul
acestei reguli, fiecare Camera are competenta de a stabili propriile structuri
de lucru si normele procedurale in conformitate cu care isi desfasoara
activitatea, prin regulamente, astfel incat pot fi stabilite prin lege
atributiile unei comisii. Se mai sustine ca prin competenta data comisiilor se
instituie o inevitabila tutela asupra unei autoritati administrative, iar
prevederea potrivit careia comisiile "pot face propuneri pentru
inlaturarea abaterilor" contravine art. 61 alin. (4) din Constitutie care
reglementeaza ratiunea constituirii prin regulament a comisiilor permanente, ca
elemente ale organizarii interne a fiecarei Camere. Referitor la formula
folosita in lege, si anume "comisii de specialitate", se considera
"ca este vorba de mai mult decat o simpla inadvertenta", atat timp
cat Constitutia stabileste limitativ cele trei categorii de comisii care pot
functiona in cadrul Parlamentului: comisii permanente, comisii de ancheta si
comisii speciale.
Presedintele Senatului si Camerei Deputatilor nu au comunicat punctele lor
de vedere.
Curtea constata ca, potrivit art. 144 lit. a) din Constitutie si art. 3,
art. 12 si art. 17 si urmatoarele din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si
functionarea Curtii Constitutionale, este competenta sa se pronunte asupra
constitutionalitatii art. 52 alin. 2 din Legea privind organizarea si
functionarea Societatii Romane de Radiodifuziune si Societatii Romane de
Televiziune, fiind legal sesizata de un grup de 56 de deputati.
Fata de cele aratate,
CURTEA CONSTITUTIONALA,
tinand seama de sesizarea grupului de deputati, de punctul de vedere al
Guvernului, de raportul judecatorului-raportor asupra sesizarii, precum si de
prevederile art. 144 lit. a) si ale art. 145 din Constitutie, precum si ale
art. 17 si urmatoarele din Legea nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Art. 52 alin. 2 din Legea privind organizarea si functionarea Societatii
Romane de Radiodifuziune si Societatii Romane de Televiziune, ce fac obiectul
sesizarii, are urmatorul cuprins:
"Comisiile de specialitate ale Parlamentului au drept de control asupra
activitatii celor doua societati si pot cere, ori de cate ori este cazul,
consiliilor de administratie, rapoarte asupra activitatii desfasurate si pot
face propuneri pentru inlaturarea abaterilor de la prevederile legale
constatate. De asemenea, ele pot cere Parlamentului instituirea unor comisii de
ancheta pentru verificarea unor sesizari privind desfasurarea activitatii de
radiodifuziune sau de televiziune".
Criticile aduse acestei dispozitii sunt urmatoarele:
1. Ele contravin art. 61 alin. (1) din Constitutie, deoarece stabilesc
reguli de functionare si competente pentru cele doua comisii permanente, ce
intra in contradictie cu normele de organizare si functionare a acestora,
stabilite prin regulamentele parlamentare. Or, acestea nu imputernicesc
comisiile cu un drept de control permanent, inclusiv pe cel de a se cere
rapoarte, de a propune instituirea unor comisii de ancheta etc.
2. Comisiile parlamentare, prin statutul lor regulamentar, sunt organe
interne de lucru ale Camerelor si, ca atare, nu pot indeplini insarcinari care
sa fie exterioare activitatii de pregatire a lucrarilor Senatului si ale
Camerei Deputatilor. Activitatea de control parlamentar revine in exclusivitate
Parlamentului sau Camerelor ce-l compun, potrivit normelor stabilite prin
regulamente, de la care nu se poate deroga prin lege in favoarea comisiilor
permanente.
3. Textul criticat se refera la o categorie aparte de comisii ("de
specialitate"), necunoscuta enumerarii cuprinse in art. 61 alin. (4) din
Constitutie, fiind in afara acesteia.
In legatura cu criticile de neconstitutionalitate aduse textului art. 52
alin. 2 din legea precizata, Curtea retine:
In conformitate cu art. 58 din Constitutie, Parlamentul este organul
reprezentativ suprem al poporului roman.
Potrivit acestei pozitii preeminente in sistemul autoritatilor publice ale
Romaniei, el exercita prerogative de cea mai mare insemnatate pentru
activitatea de stat, fiind, in intregul sau, expresia suveranitatii nationale
rezultata din alegerile parlamentare.
Intre aceste prerogative, alaturi de cea privitoare la adoptarea legilor,
este si activitatea de control asupra executivului, definita in modul general
prin dispozitiile art. 110 din Constitutie, care, referindu-se la informarea
Parlamentului, statornicesc ca Guvernul si celelalte organe ale administratiei
publice sunt supuse controlului parlamentar, cu obligatia pentru organele
controlului parlamentar, cu obligatia pentru organele controlate de a prezenta
informatiile si documentele cerute de Camera Deputatilor, de Senat sau de
comisiile parlamentare, prin intermediul presedintilor acestora.
In mod particular, art. 31 alin. (5) din Constitutie reglementeaza o forma
speciala de control parlamentar, si anume acela exercitat asupra serviciilor
publice de radio si de televiziune, despre care se mentioneaza ca sunt
autonome.
Desigur, Parlamentul nu poate desfasura, in plenul sau, asemenea activitati
de control, lipsindu-i suportul informational necesar pentru a-si formula o
opinie corecta asupra obiectului controlului. Acest fapt este la fel de
adevarat, de altminteri, si pentru procesul legislativ. Camerele nu ar putea
pasi direct la dezbaterea si adoptarea unei legi, fara o pregatire
corespunzatoare, prealabila, a lucrarilor ce urmeaza a se desfasura in plen.
Acestui rol si acestor finalitati le sunt consacrate organizarea si
functionarea comisiilor parlamentare, privite si definite ca organe de lucru
ale Camerelor, care se infiinteaza cu scopul de a indeplini insarcinarile care
le sunt incredintate tocmai in vederea pregatirii lucrarilor lor.
Asadar, elementele ce configureaza conceptul de comisie parlamentara sunt
caracterul pregatitor, prealabil, al lucrarilor lor, aspectul de organ intern
al Camerelor destinat ca, prin activitatea lui, sa poata oferi acestora toate
elementele necesare luarii unei decizii. Deci, ele trebuie sa dispuna de toate
conditiile pentru a culege si a oferi acele date necesare plenului unei Camere
sau Parlamentului spre a-si fonda, in mod optim, luarea unei decizii.
Din acest considerent, organizarea si functionarea lor sunt amanuntit
reglementate, potrivit art. 61 alin. (1) din Constitutie, prin regulamentul
fiecarei Camere. Dispozitiile constitutionale nu fac decat sa exprime acest rol
subordonat, pregatitor, al activitatii comisiilor, diferentiat conform
tipologiei lor, cuprinsa, de altfel, in prevederile art. 61 alin. (4) din
Constitutie: "Fiecare Camera isi constituie comisii permanente si poate
institui comisii de ancheta sau alte comisii speciale. Camerele isi pot
constitui comisii comune."
Aceasta este enumerarea constitutionala la care nici o lege nu poate
adauga. In consecinta, sub un prim aspect, textul art. 52 alin. 2 din legea
criticata se refera la un concept constitutional inexistent - comisii de
specialitate - si care poate crea ambiguitate. Intr-adevar, in lipsa unei alte
precizari, cu acelasi continut, in regulamente, sunt permise interpretari
diferite.
Astfel, in primul rand, nu exista comisii ale Parlamentului decat cele care
au primit insarcinari speciale (cum ar fi cele de ancheta sau Comisia comuna
pentru exercitarea controlului parlamentar asupra activitatii Serviciului Roman
de Informatii).
In al doilea rand, daca referirea a avut in vedere anumite comisii ale
fiecarei Camere, trebuia sa le prevada ca atare. In cazul cand au fost vizate
unele comisii permanente, este de mentionat faptul ca toate comisiile
permanente sunt specializate pe anumite domenii; pe de alta parte, potrivit
regulamentelor ambelor Camere, aceste organe interne de lucru nu dispun de
competente permanente de control asupra organelor administratiei publice, ci
numai cand sunt investite in acest scop, de la caz la caz, de catre Camere. Iar
acest fapt este de-a intregul justificat, cita vreme controlul parlamentar
reprezinta o functie esentiala a Parlamentului in totalitatea sa, intrucat
comisiile informeaza, raporteaza si fac propuneri plenului pentru a ajuta la
luarea deciziilor care trebuie sa apartina, in mod neconditionat, Camerelor.
Or, exercitarea unui control direct, permanent, de catre o comisie, fara
raporturi directe cu plenul, aduce atingere functiei de control a Parlamentului
in intregul sau.
Exercitarea unei astfel de atributii permanente de catre comisii este cu
atat mai neconforma cu spiritul functionalitatii lor cu cat orice activitate de
control presupune luarea unor decizii. Or, un asemenea act nu poate apartine
decat organului reprezentativ suprem al poporului roman, care este Parlamentul.
Acesta nu poate fi reprezentat sau inlocuit de nici unul dintre organele sale
interne si pe care chiar el si le infiinteaza, din simplul motiv ca el nu poate
delega nimanui - si cu atat mai putin unui grup de parlamentari - suveranitatea
nationala cu care electoratul l-a imputernicit in urma alegerilor parlamentare.
Pentru ca un control parlamentar sa fie autentic, el trebuie sa fie deplin,
adica Parlamentul tarii trebuie sa dispuna de posibilitatea de a lua orice
masuri pentru a da continut acestei plenitudini.
Or, din compararea primelor doua alineate ale art. 52 rezulta unele
consecinte care nu numai ca restrang deplinatatea acestui control, dar, sub un
triplu aspect, il obtureaza sau il dubleaza.
Astfel, potrivit art. 52 alin. 1, consiliul de administratie al Societatii
Romane de Radiodifuziune si cel al Societatii Romane de Televiziune prezinta
anual Parlamentului sau, cand acesta hotaraste, rapoarte asupra activitatii
desfasurate in anul precedent si cu privire la programul de activitate pentru
anul in curs.
Potrivit celui de-al doilea alineat al art. 52, comisiile exercita un
control general asupra celor doua societati: unul intitulat ca atare
("drept de control") cu toate consecintele ce decurg de aici si
altul, pe calea dezbaterii rapoartelor solicitate de comisie ori de cate ori este
cazul. Spre deosebire de acest control general, conform primului alineat,
Parlamentul se limiteaza doar la a asculta si, desigur, la a dezbate rapoarte
anuale, fie pentru anul precedent, fie pentru anul in curs. Aceasta limitare nu
este si nu poate fi considerata constitutionala, oprind Parlamentul de la
exercitarea tuturor formelor de control. Restrangerea functiilor Parlamentului
mai rezulta si din faptul ca in urma controlului comisiilor, acestea sunt
indrituite sa faca (societatilor, probabil) propuneri pentru inlaturarea
abaterilor de la prevederile legale, element de natura a conferi comisiilor un
caracter, practic, autonom in raport cu Parlamentul din care provin.
Pe de alta parte, controlul comisiilor poate fi considerat total
independent de activitatea parlamentara in plen. Intr-adevar, din textul legii
nu rezulta (asa cum se prevede spre exemplu in art. 8 din hotararea de
infiintare a Comisiei pentru exercitarea controlului parlamentar asupra
activitatii S.R.I.) vreo obligatie, pentru comisii, de a raporta Parlamentului
despre activitatea desfasurata in controlul celor doua societati. In acest fel
se contravine direct dispozitiilor art. 110 din Constitutie.
In fine, comisiile, cel putin prin prisma primirii si dezbaterii
rapoartelor, desfasoara o activitate paralela cu a organului din care provin si
care le-a ales (Parlamentul), situandu-se pe un plan egal cu acesta, de vreme
ce si unul si celelalte primesc, asculta si dezbat rapoarte privind activitatea
desfasurata de cele doua societati.
Deplasarea, in conditiile de mai sus, a unui centru de decizie
constitutional (Parlamentul) la comisii ale acestuia nu este conforma cu
menirea celui dintai, exprimata clar in prevederile art. 110 si art. 58 din
Constitutie.
Cat priveste teza finala a alin. 2 al art. 52, potrivit careia aceste
comisii pot cere Parlamentului instituirea unor comisii de ancheta pentru
verificarea unor sesizari privind desfasurarea activitatii de radiodifuziune
sau de televiziune, ea depaseste, de asemenea, cadrul regulamentar instituit in
temeiul art. 61 alin. (1) din Constitutie, reprezentand o ingerinta
neconstitutionala a legiuitorului asupra autonomiei regulamentare a fiecarei
Camere.
Intr-adevar, ambele regulamente parlamentare limiteaza acest drept doar la
o treime din membrii fiecarei Camere pentru a se preveni un posibil fenomen de
proliferare nejustificata a instituirii unor anchete; or, textul criticat -
care se raporteaza la orice sesizare, suveran apreciata de comisie - poate
conduce la astfel de consecinte nedorite. De mentionat, de asemenea, ca,
potrivit regulamentelor celor doua Camere, orice comisie permanenta poate porni
o ancheta in cadrul competentei sale - desigur, cu incuviintarea Camerei - cu
privire la activitatea desfasurata in domeniul sau de activitate. Teza
criticata limiteaza acest drept numai la comisii de ancheta comune, deoarece
face referire la Parlament si nu la oricare dintre cele doua Camere.
Avand in vedere considerentele expuse,
vazand si dispozitiile art. 144 lit. a) si ale art. 145 alin. (1) din
Constitutie, precum si prevederile art. 20 alin. (2) si (3) din Legea nr.
47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
1. Declara neconstitutionalitatea dispozitiilor art. 52 alin. 2 din Legea
privind organizarea si functionarea Societatii Romane de Radiodifuziune si
Societatii Romane de Televiziune.
2. Decizia se comunica Presedintelui Romaniei, precum si presedintelui
Senatului, in scopul deschiderii procedurii prevazute de art. 145 alin. (1) din
Constitutie, si se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Deliberarea a avut loc la data de 17 mai 1994 si la ea au participat Vasile
Gionea, presedinte, Viorel Mihai Ciobanu, Mihai Constantinescu, Antonie
Iorgovan, Ioan Muraru, Florin Bucur Vasilescu si Victor Dan Zlatescu,
judecatori.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE
prof. dr. VASILE GIONEA
Magistrat-asistent,
Constantin Burada