DECIZIE Nr.
488 din 20 aprilie 2010
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.
137/2008 pentru prorogarea unor termene si ale Legii nr. 100/2009 pentru
aprobarea acestei ordonante
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 383 din 10 iunie 2010
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a prevederilor Ordonanţei de urgenţă
a Guvernului nr. 137/2008 pentru prorogarea unor termene şi ale Legii nr.
100/2009 pentru aprobarea acestei ordonanţe, excepţie ridicată
de Costel Ghelţu în Dosarul nr. 841.1/325/2008 al Curţii de Apel
Timişoara - Secţia contencios administrativ şi fiscal.
La apelul nominal lipsesc părţile,
faţă de care procedura de citare este legal îndeplinită.
Cauza se află în stare de judecată.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere ca neîntemeiată a excepţiei de neconstituţionalitate,
invocând, în acest sens, jurisprudenţa în materie a Curţii
Constituţionale.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, raportul
întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, prevederile
de lege criticate, raportate la dispoziţiile Constituţiei, precum
şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal
sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art.
146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale art. 2,3, 10
şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de
neconstituţionalitate cu care a fost sesizată.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate
îl constituie prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.
137/2008 pentru prorogarea unor termene, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 745 din 4 noiembrie 2008, şi ale Legii nr.
100/2009 privind aprobarea acestei ordonanţe, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 251 din 15 aprilie 2009.
Textul Ordonanţei de urgenţă a
Guvernului nr. 137/2008 este următorul:
„Art. 1. - Termenul prevăzut la art. III din
titlul XVI al Legii nr. 247/2005 privind reforma în domeniile
proprietăţii şi justiţiei, precum şi unele măsuri
adiacente, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 653
din 22 iulie 2005, cu modificările şi completările ulterioare,
de la care se aplică dispoziţiile art. 13 din Legea nr. 304/2004
privind organizarea judiciară, republicată, cu modificările
şi completările ulterioare, referitoare la înregistrarea
şedinţelor de judecată, se prorogă la data de 1 ianuarie
2010.
Art. 2. - Termenul
prevăzut la art. 136 din Legea nr. 304/2004 privind organizarea
judiciară, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 827 din 13 septembrie 2005, cu modificările şi completările
ulterioare, se prorogă la data de 1 ianuarie 2010."
Dispoziţiile constituţionale considerate a fi
încălcate sunt cele ale art. 21 privind liberul acces la justiţie.
Analizând prevederile Ordonanţei de
urgenţă a Guvernului nr. 137/2008, Curtea constată că
termenul prevăzut la art. III din titlul XVI al Legii nr. 247/2005 privind
reforma în domeniile proprietăţii şi justiţiei, precum
şi unele măsuri adiacente, de la care se aplică
dispoziţiile art. 13 din Legea nr. 304/2004, referitoare la înregistrarea
şedinţelor de judecată, precum şi a termenului
prevăzut de art. 136 din Legea nr. 304/2004 privind preluarea de
către Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie a
atribuţiilor Ministerului Justiţiei referitoare la gestionarea
bugetului curţilor de apel, al tribunalelor, al tribunalelor specializate
şi al judecătoriilor au fost prorogate la data de 1 ianuarie 2011
prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 114/2009 privind
unele măsuri financiar-bugetare, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 919 din 29 decembrie 2009.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate,
Curtea reţine următoarele:
Prorogarea termenului prevăzut la art. III din
titlul XVI al Legii nr. 247/2005, precum şi a termenului prevăzut de
art. 136 din Legea nr. 304/2004, la data de 1 ianuarie 2011, a avut în vedere,
potrivit motivării Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.
114/2009, evoluţia crizei economice în anul 2009, precum şi
extinderea acesteia în cursul anului 2010. Acest lucru a impus luarea de
urgenţă a unor măsuri pentru a se putea asigura respectarea
angajamentelor asumate de România prin semnarea acordurilor de împrumut cu
organismele financiare internaţionale, acorduri absolut necesare pentru
stabilitatea economică a României, pentru atingerea ţintelor de
deficit ale bugetului general consolidat în anul 2010.
De altfel, Curtea prin Decizia nr. 1.385 din 29
octombrie 2009, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
874 din 15 decembrie 2009, a statuat că Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 137/2008 prorogă unele termene în
vederea unei bune administrări a justiţiei ca serviciu public,
ţinând seama, aşa cum rezultă din motivarea acestei
ordonanţe, de gravele consecinţe de ordin procedural care ar putea
apărea în activitatea de judecată din cauza inexistenţei
suportului tehnic necesar şi care ar putea fi invocate în cadrul
proceselor pe rolul instanţelor de judecată.
Considerentele reţinute în această decizie
îşi menţin valabilitatea şi în cauza de faţă, întrucât
nu au intervenit elemente noi de natură a determina o reconsiderare a
jurisprudenţei Curţii.
Pentru motivele expuse mai sus, în temeiul art. 146
lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al
art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr.
47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 137/2008
pentru prorogarea unor termene şi ale Legii nr. 100/2009 pentru aprobarea
acestei ordonanţe, excepţie ridicată de Costel Ghelţu în
Dosarul nr. 841.1/325/2008 al Curţii de Apel Timişoara - Secţia
contencios administrativ şi fiscal.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică
din data de 20 aprilie 2010.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Maria Bratu