DECIZIE Nr. 49 din 17 mai 1994
cu privire la constitutionalitatea Legii privind impozitul pe venitul agricol
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 125 din 21 mai 1994
![SmartCity3](https://citymanager.online/wp-content/uploads/2018/09/b2-700x300.jpg)
Curtea Constitutionala a fost sesizata la 20 aprilie 1994, de catre 60 de
deputati, si anume: Ion Ratiu, Otto-Ernest Weber, Ioan Diaconescu,
Remus-Constantin Opris, Razvan Dobrescu, Mircea Ioan Popa, Sergiu George
Rizescu, Aurelian Paul Alecu, Sorin Victor Lepsea, Ioan Muresan, Mihail Nica,
Gabriel Tepelea, Petre Dugulescu, Mircea-Mihai Munteanu, Liviu Neculai Marcu,
Barbu Pitigoi, Alexandru Sassu, Adriean Videanu, Alexandru Brezniceanu,
Constantin Gheorghe Avramescu, Varujan Vosganian, Dan-Florin Trepcea, Sorin
Pantis, Teodora Bertzi, Mihnea-Tudor Ionita, Vasile Mindroviceanu, Stelian
Tanase, Doru Viorel Ursu, Dumitru Calance, Paula-Maria Ivanescu, Dumitru
Moinescu, Emil Boros, Teodor Luputiu, Ion Gurau, Mihai Chiriac, Viorel
Lixandroiu, Corneliu-Constantin Ruse, Nicolae Alexandru, Mihaita Postolache,
Dragos Enache, Constantin Arhire, Alexandru Ota, Aristide Nelu Dragomir,
Smaranda Dobrescu, Florian Bercea, Constantin Ionescu, Emilian Bratu, Alexandru
Simionovici, Radu Livezeanu, Ion Berciu, Tudor Gavril Dunca, Gavril Dejeu,
Valentin Argesanu, Gheorghe Comanescu, Mihail Bucur, Ion Hui, George Stanescu,
Ion Dinu, Vasile Gheorghe, Victor Pop si Mircea Ciumara, asupra
neconstitutionalitatii prevederilor art. 22 din Legea privind impozitul pe
venitul agricol.
De asemenea, Curtea Constitutionala a fost sesizata la data de 21 aprilie
1994 de catre 54 de deputati, si anume: Ervin Zoltan Szekely, Matei Barna Elek,
Zsolt Szilagyi, Eugen Matis, Gheorghe Tokay, Laszlo Zsigmond, Iosif Alfred
Mazalik, Francisc Pecsi, Ion Gurau, Ion Diaconescu, Gabriel Tepelea, Gheorghe
Cristea, Florian Ion Angelo, Liviu Neculai Marcu, Ion Dinu, George Stanescu,
Petru Litiu, Vasile Mindroviceanu, Benedek Nagy, Zoltan Szilagy, Alexandru
Konya Hamar, Ludovic Rakoczi, Mihai Chiriac, Vasile Popovici, Dumitru Moinescu,
Alexandru Dumitru Radu, Teodor Luputiu, Nicolae Alexandru, Emil Boros, Ioan
Nemeth, Karoly Kerekes, Iuliu Vida, Attila Varga, Istvan Antal, Emeric Dumitru
Borbely, Akos Birtalan, Ladislau Borbely, Dumitru Ifrim, Constantin Gheorghe
Avramescu, Mircea Popescu, Ion Strachinaru, Ioan Sorin Marinescu, Nestor Calin,
Alexandru Sassu, Vasile Bran, Corneliu-Constantin Ruse, Constantin Arhire,
Viorel Lixandroiu, George Iulian Stancov, Constantin Berechet, Gheorghe Tarna,
Ferenc Asztalos, Mihaita Postolache si Zsolt Zoltan Fekete, cu privire la
neconstitutionalitatea dispozitiilor art. 1 alin. 1 din aceeasi lege.
La 25 aprilie 1994, Curtea Suprema de Justitie a sesizat Curtea
Constitutionala cu privire la neconstitutionalitatea dispozitiilor art. 2 alin.
2, ale art. 8 alin. 1 si ale art. 16 din Legea privind impozitul pe venitul
agricol.
Grupul de 60 de deputati contesta neconstitutionalitatea dispozitiilor art.
22 din legea in discutie pe motiv ca acestea contravin dispozitiilor art. 15
alin. (2) si art. 78 din Constitutie care prevad ca legea dispune numai pe
viitor si ca ea intra in vigoare la data publicarii ei in Monitorul Oficial al
Romaniei sau la data prevazuta in textul ei.
Grupul de 54 de deputati considera ca dispozitiile art. 1 alin. 1 din Legea
privind impozitul pe venitul agricol, prin care sunt exonerate de la plata
impozitului societatile comerciale constituite prin reorganizarea fostelor
intreprinderi agricole de stat, aduc atingere principiului constitutional al egalitatii
formelor de proprietate.
Curtea Suprema de Justitie, in sesizarea inaintata Curtii, arata, in
esenta, ca: impozitul trebuie sa vizeze un drept cert (cel de proprietate) si
nu expectativa acestuia; dispozitiile art. 2 alin. 2 din legea in discutie,
prin instituirea unei impozitari pe terenuri necultivate, contravine art. 53
alin. (2) din Constitutie potrivit caruia sistemul legal de impuneri trebuie sa
asigure asezarea justa a sarcinilor fiscale; art. 16 din lege este
neconstitutional pentru ca prevede pentru persoanele din comune un numar mai
mic de cai de contestare administrativa decat pentru persoanele din orase si
municipii; art. 8 alin. 1, prevazand raspunderea solidara a unor categorii de
persoane, contravine art. 53 alin. (2) din Constitutie pentru ca nu constituie
o justa fiscalitate.
Potrivit art. 19 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, Curtea Constitutionala a
solicitat celor doua Camere ale Parlamentului, precum si Guvernului punctul lor
de vedere asupra sesizarilor primite.
Camera Deputatilor a comunicat ca toate criticile aduse sunt nefondate,
datorita urmatoarelor considerente:
1. Societatile comerciale constituite prin reorganizarea fostelor
intreprinderi agricole de stat platesc impozit pe profit si impunerea lor
separat pe venitul agricol ar insemna o alta modalitate de impozitare, ceea ce,
evident, ar fi neconstitutional.
2. Cat priveste esenta legii, ea nu se refera la impozitul pe terenuri
agricole, ci pe venitul obtinut din activitatile agricole, indiferent daca exista
sau nu titlu de proprietate. Ca, in nici o legislatie europeana impunerea
veniturilor nu este legata de proprietar, ci de calitatea unei persoane de a
obtine venituri. Daca ar fi altfel, s-ar crea inechitati prin faptul ca o mare
categorie de cetateni ai Romaniei, care realizeaza venituri, nu ar avea
obligatia de a plati impozite, ceea ce ar constitui un tratament
discriminatoriu fata de alte categorii de cetateni care realizeaza venituri din
alte surse.
3. Este nejustificata critica relativa la impozitarea terenurilor
necultivate, cita vreme exista calea contestarii unei astfel de impozitari
abuzive, daca se dovedeste ca terenurile respective nu mai sunt cultivabile,
fie datorita degradarii temporare a solului, fie din cauza scoaterii definitive
a acestuia din terenurile agricole. Ca acest punct de vedere este fidel
functiei sociale a proprietatii in virtutea careia un teren nelucrat nu
justifica conservarea terenului in proprietate, acest lucru nu poate genera
exonerarea de plata impozitelor pe venitul agricol.
4. In cazul cailor de contestare administrativa, numarul acestora pentru
cetatenii din comune este mai redus, prin lipsa unor verigi financiare la
nivelul comunelor.
5. Cat priveste solidaritatea instituita de art. 8 din legea in discutie,
ea este constitutionala, fiind conforma cu principiul ca toti cei care
beneficiaza de veniturile agricole sunt raspunzatori de plata impozitelor,
dispozitiile art. 53 alin. (2) fiind astfel respectate.
6. Nu este neconstitutional nici art. 22, deoarece legea intra in vigoare
dupa data publicarii ei in Monitorul Oficial al Romaniei si urmeaza sa fie
aplicabila numai veniturilor obtinute dupa aceasta data, orice impunere
anterioara fiind prohibita. Ca, deci, adoptarea, publicarea si intrarea in vigoare
a legii in cursul anului calendaristic nu incalca prevederile constitutionale,
urmand ca Ministerul Finantelor sa stabileasca prin "norme speciale"
modul de impunere a veniturilor realizate de contribuabili, potrivit
prevederilor legale.
In punctul de vedere exprimat de Senat se considera ca art. 1 alin. 1, art.
2 alin. 2, art. 8 alin. 1, art. 16 si art. 22 din Legea privind impozitul pe
venitul agricol sunt constitutionale deoarece:
1. Legea in discutie nu se refera la proprietate, asa cum se sustine prin
sesizari, ci la veniturile ce se pot obtine de pe terenurile agricole, venituri
ce sunt supuse impozitarii.
2. Datorarea de impozit pe venitul agricol si de catre cei care au
terenuri, dar nu le cultiva, se inscrie in obligatia oricarui cetatean de a
cultiva terenul pe care il detine.
3. Existenta unei cai administrative de atac, in plus, pentru
contribuabilii localitatilor urbane are in vedere ca aceste localitati au in
structura financiara unitati capabile sa rezolve contestatiile, pe cand
comunele nu au asemenea unitati. Contribuabilii au doua cai administrative de
atac, la care se adauga cea judecatoreasca, cu trei grade de jurisdictie,
potrivit prevederilor art. 21 din Constitutie.
4. Prevederile art. 8 alin. 1 din lege nu sunt neconstitutionale, ci
echitabile, deoarece stabilesc pentru beneficiarii venitului impozabil
obligatia solidara la plata impozitului.
5. Premisa exceptiei de neconstitutionalitate este gresita, deoarece,
absolutizind, potrivit art. 10 din Legea nr. 18/1991, si titlurile-model pot fi
incerte, ca si adeverintele provizorii, de vreme ce pot fi anulate prin
justitie.
Guvernul a cerut, de asemenea, constatarea integrala a constitutionalitatii
legii din urmatoarele motive:
1. Stabilirea unui impozit pe venitul agricol pentru societatile comerciale
constituite pin reorganizarea fostelor intreprinderi agricole de stat, in
conditiile existentei impozitului pe profit, reprezinta o dubla impunere.
2. Principiul neretroactivitatii legii nu a fost incalcat, deoarece
obiectul impunerii pe venitul agricol este legat de valorificarea recoltarii
care are loc in ultimele luni ale anului, deci dupa ce legea va intra in
vigoare. De asemenea, venitul agricol este global si el nu poate fi defalcat pe
luni sau trimestre, ca in cazul altor tipuri de venituri, motiv pentru care si
plata impozitului se face numai dupa stringerea si valorificarea recoltei,
adica 50% pana la 1 septembrie si 50% pana la 15 noiembrie.
3. Atat din titlu, cat si din intreaga economie a legii se desprinde faptul
ca aceasta vizeaza impozitarea venitului agricol si nicidecum proprietatea
agricola. Faptul ca, desi reconstituit, dreptul de proprietate nu este inca
atestat printr-un titlu de proprietate ori printr-o adeverinta, ori printr-un certificat
de punere in posesie, nu poate conduce la concluzia inexistentei sale. De
altfel, chiar Legea fondului funciar nr. 18/1991 prevede ca, pana la eliberarea
titlului de proprietate, adeverintele tin loc de titlu.
4. In legatura cu impozitarea pentru veniturile nerealizate din terenurile
necultivate, aceasta este cunoscuta in numeroase tari (Franta, Turcia, Spania,
Polonia etc.), apelindu-se la determinarea unui cuantum prestabilit de venit
impozabil pe cale forfetara, dar aceasta numai pentru terenuri necultivate din
vina posesorilor sau a proprietarilor lor. Nicaieri in lege nu se impoziteaza
venituri de pe terenuri degradate sau improprii cultivarii, ci, dimpotriva, se
presupune cultivabilitatea lor, cat timp impozitul este stabilit pe categorii de
folosinta si zone de fertilitate.
5. Nu exista nici o discriminare in numarul de cai de atac pe cale
administrativa, datorita organizarii in teritoriu a organelor financiare.
6. In sfarsit, raspunderea solidara nu infringe principiul constitutional
al justei asezari a sarcinilor fiscale, deoarece se au in vedere persoanele
care gospodaresc impreuna cu contribuabilul si beneficiaza de veniturile
agricole obtinute de acesta, fiind membri ai familiei lui.
In temeiul art. 12 din Regulamentul de organizare si functionare a Curtii
Constitutionale, judecatorul-raportor a solicitat relatii suplimentare din
partea Ministerului Finantelor si a solicitat un punct de vedere stiintific din
partea domnului prof. univ. dr. Gheorghe Beleiu de la Facultatea de Drept a
Universitatii Bucuresti.
Ministerul Finantelor a inaintat o nota care confirma cu o argumentatie mai
ampla punctul de vedere al Guvernului.
Domnul prof. univ. dr. Gheorghe Beleiu a opiniat ca in speta nu se poate
vorbi de incalcarea principiului constitutional al legalitatii formelor de
proprietate privata, deoarece art. 41 alin. (2) din Constitutie stabileste doar
principiul ocrotirii egale a dreptului de proprietate privata si nicidecum
principiul impozitarii egale a titularilor drepturilor de proprietate privata.
Or, art. 53 alin. (2) din Constitutie consacra principiul asezarii juste a
sarcinilor fiscale si nu principiul egalitatii impozitarii.
Cu privire la critica relativa la art. 22 din lege, s-a opinat ca el
contravine art. 15 alin. (2) din Constitutie, conform caruia legea dispune
numai pentru viitor; or, aplicarea ei de la 1 ianuarie 1994 inseamna,
incontestabil, retroactivitate, iar efectele ei nu sunt scuzabile prin
caracterul anual al venitului agricol.
Relativ la caracterul legii s-a opinat ca aceasta reglementeaza impozitul
pe venitul agricol, indiferent de caracterul cert ori incert, provizoriu ori
definitiv, al titlului de proprietar agricol.
Se considera ca nu exista discriminare in legatura cu caile de atac, atata
vreme cat se poate face plangere la judecatorie impotriva solutiei date de
Ministerul Finantelor.
Cu privire la solidaritate, se arata ca ea opereaza cu reguli aplicabile in
dreptul civil, or, prin legea in cauza, se consacra norme de drept fiscal, care
au reguli proprii in legatura cu stabilirea impozitarii. Chiar si in dreptul
civil solidaritatea debitorilor este admisa ca exceptie de la principiul
divizibilitatii, cand este expres prevazuta de lege sau prin conventia
partilor. Ca, deci, consacrarea solidaritatii prin lege nu este contrara
principiului prevazut de art. 53 alin. (2) din Constitutie, constituind,
dimpotriva, o consacrare a acestei dispozitii constitutionale.
Curtea Constitutionala, in temeiul art. 3 alin. (2) din Legea nr. 47/1992, constata
ca prin competenta sa solutioneze cele trei sesizari care s-au inaintat cu
respectarea prevederilor art. 144 lit. a) din Constitutie si ale art. 17 alin.
(1) din Legea nr. 47/1992.
Avand in vedere ca sesizarile de neconstitutionalitate sus-mentionate
privesc aceeasi lege, prin Incheierea din 4 mai 1994 s-a dispus conexarea lor.
Fata de cele aratate,
CURTEA CONSTITUTIONALA
tinand seama de cele trei sesizari primite, de punctele de vedere exprimate de
Senat, Camera Deputatilor si Guvern, de relatiile comunicate de Ministerul
Finantelor, de opinia prof. univ. dr. Gheorghe Beleiu si de rapoartele
judecatorului-raportor, in temeiul prevederilor art. 144 lit. a) si ale art.
145 din Constitutie si ale art. 17 si urmatoarele din Legea nr. 47/1992 privind
organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, retine urmatoarele:
Sistematizind criticile de neconstitutionalitate aduse Legii privind
impozitul pe venitul agricol, se constata ca acestea sunt:
1. Impozitul trebuie sa constituie o obligatie corespunzatoare unui drept
cert, respectiv dreptul de proprietate si nu expectativa acestuia; ca deci, in
fapt, scopul legii este impozitarea proprietatii si, sub acest aspect,
impunerea persoanelor care nu se afla in posesia unui titlu de proprietate
definitiv este neconstitutionala, in raport cu dispozitiile art. 41 si 135 din
Constitutie (art. 1 din lege).
2. Exceptindu-se de la prelevarea impozitului agricol, societatile
comerciale care s-au constituit prin reorganizarea fostelor intreprinderi
agricole de stat se incalca principiul constitutional al egalitatii formelor de
proprietate privata; aceste societati fiind administratori ai terenurilor
agricole sunt, deopotriva, pasibile de plata impozitului pe venitul agricol,
caci impozitul pe profit nu este egal cu cel pe venit (art. 1).
3. Este neconstitutionala, in lumina art. 53 alin. (2) din Constitutie,
impozitarea pentru terenuri necultivate, mai ales in ce priveste necultivarea
fortuita a unor terenuri, cu atat mai mult cu cat Legea fondului funciar nr.
18/1991 prevede sanctionarea pentru necultivarea terenurilor (art. 2 alin. 2).
4. Instituirea raspunderii solidare pentru anumite categorii de persoane
platitoare de impozit este, de asemenea, neconstitutionala, potrivit acelorasi
dispozitii constitutionale din art. 53 alin. (2) din Constitutie (art. 8 alin.
1).
5. Sunt incalcate dispozitiile art. 16 din Constitutie relative la
egalitatea cetatenilor in fata legii prin faptul ca pentru contribuabilii din
mediul rural se prevede un numar mai restrans de cai de contestare
administrativa decat pentru cei din mediul urban (art. 16).
6. In sfarsit, legea este neconstitutionala sub raportul aplicarii ei in
timp - incepand cu intregul an 1994 -, contravenind art. 15 alin. (2) din Constitutie
care prevede ca legea poate dispune numai pentru viitor, cu exceptia legii
penale mai favorabile, atata vreme cat adoptarea ei a avut loc in luna aprilie
a acestui an (art. 22).
In analiza acestor obiectii de neconstitutionalitate se constata urmatoarele:
1. Cat priveste critica relativa la scopul legii, ea este neintemeiata
pentru ca Legea privind impozitul pe venitul agricol se declara chiar din
titlul ei o lege de impozitare pe venit si nu pe proprietate. Ea corespunde
unei conceptii fiscale generale potrivit careia, in principiu, orice venit
legal dobandit constituie sursa de impozitare si, implicit, de finantare a
cheltuielilor publice exprimate prin bugetul de stat, afara de cazul unor
exceptari justificate pe care insusi legiuitorul le stabileste. In aceste
conditii, exprimarea cuprinsa in art. 1 alin. final al legii este strict
conforma cu scopul acesteia, consfintind calitatea de contribuabili pentru
persoanele care detin in mod efectiv un teren de pe care realizeaza venituri,
in baza unei adeverinte provizorii sau a unui proces-verbal de punere in
posesie. Este in afara de orice indoiala ca, in temeiul unor asemenea acte,
persoanele care le detin exercita o activitate producatoare de venit si ar fi
neconform art. 53 din Constitutie ca ele sa fie exonerate de obligatia de a
contribui la cheltuielile publice. Aceeasi exonerare ar aparea ca discutabila
si in perspectiva dispozitiilor cuprinse in Codul civil (art. 548) care, spre
pilda, prevad ca un alt titular de drept decat proprietarul - in speta,
uzufructuarul - este obligat, pe timpul folosintei, la toate sarcinile anuale
ale fondului, care, dupa obicei - si deci si dupa lege - sunt considerate ca
sarcini ale fructelor.
In sprijinul concluziei potrivit careia legea in discutie nu priveste
terenurile sunt si dispozitiile ei cuprinse in art. 23 prin care se abroga
tocmai textele din Legea privind impozitul agricol nr. 2/1977 care se refereau
la impozitele pe terenuri. Astfel, art. 1 reglementa obligatia de a plati
impozitul pe terenuri al fostelor cooperative agricole de productie, cu
trimiteri la termenul de impozit fix pe hectar (art. 2 alin. 2, art. 3 etc.).
Art. 11 - propus prin lege spre abrogare - stipula expres pentru gospodariile
populatiei instituirea impozitului fix pe hectar - si nu pe venit - pentru
terenurile aflate in aceasta situatie. In acelasi sens, art. 12 si 19 de
asemenea propuse spre abrogare.
Premisa rationamentului - impozitarea pe proprietate - nefiind intemeiata,
aceeasi concluzie este valabila si pentru consecinta ei (neconstitutionalitatea
impozitarii).
2. In legatura cu cea de-a doua obiectie, este de retinut ca dispozitiile
art. 1 din lege excepteaza de la plata impozitului pe venitul agricol
persoanele juridice supuse impozitului pe profit. Reglementarea modalitatii de
impozitare a acestora este cuprinsa in Legea nr. 12/1991 privind impozitul pe
profit. In art. 1 al acestei legi, intre unitatile platitoare figureaza si
societatile comerciale, fara nici o diferentiere.
Exceptarea lor de la plata impozitului pe venitul agricol este justificata
deoarece profitul nu reprezinta altceva decat venitul real inregistrat de
persoanele juridice respective, in conditiile prevazute de aceasta lege.
Daca separat de aceste impozite - in realitate, percepute tot pe venit -
persoanele juridice la care se face referire ar plati un alt impozit,
suplimentar, si anume cel pe venitul agricol, aceasta ar echivala cu o dubla
impunere. Sub raport constitutional si financiar, o asemenea fiscalitate nu
este de acceptat, fiind de principiu ca orice venit poate fi impozitat o
singura data.
3. Potrivit dispozitiilor art. 2 alin. 2 din Legea privind impozitul pe
venitul agricol, impozitul se plateste obligatoriu pe baza normelor de venit
stabilite pe hectar, in raport cu zona de fertilitate, zona de favorabilitate
si categoria de folosinta a terenurilor, conform anexei care face parte
integranta din lege, atat pentru terenurile cultivate, cat si pentru cele
necultivate.
Trimiterea la anexa obliga la interpretarea impozitarii, ca legala, doar
pentru categoriile de folosinta acolo cuprinse (terenuri arabile, gradini de
legume si zarzavat, vii, livezi, pasuni, fanete etc.). Deci este exclusa
impozitarea pentru alte categorii de teren, neproductive, fiind evidenta
intentia legiuitorului de a impozita venitul care, in mod normal, trebuie
obtinut, aceste categorii de folosinta fiind, prin excelenta, producatoare de
venit. In aceste conditii, necultivarea lor frustreaza statul de un impozit
care este destinat a alimenta bugetul de stat, contribuind astfel la acoperirea
echitabila a cheltuielilor publice.
Este adevarat ca, uneori, in situatii speciale, obligatia de cultivare a
terenurilor nu poate fi indeplinita si aceasta nu din culpa detinatorilor lor,
ci datorita naturii terenurilor. Astfel de ipoteze sunt cuprinse chiar in Legea
fondului funciar nr. 18/1991. Este vorba de terenurile supuse unui proces de
degradare sau poluare a solului provocat de fenomene naturale sau cauzat de
activitati economice si sociale (art. 58), pentru care se pot constitui
perimetre de ameliorare (art. 61) sau se intreprind de catre proprietari masuri
spre a le face productive (art. 66). In asemenea situatii, art. 64 din aceeasi
lege, in considerarea imposibilitatii obtinerii de venituri de pe astfel de
terenuri, a instituit exonerarea integrala de plata a oricaror impozite si taxe
pe timpul cat dureaza ameliorarea lor.
Pentru a se elimina orice posibilitate de impozitare abuziva si tinand
seama de intentia legiuitorului, potrivit celor de mai sus, rezulta ca
extinderea obligatiei de plata a impozitului in considerarea unor terenuri
necultivabile este neconstitutionala, contravenind art. 53 alin. (2) din
Constitutie, in temeiul caruia nu se poate stabili un impozit pe un venit cu
neputinta de realizat.
Cat despre faptul ca prin art. 54 din Legea fondului funciar nr. 18/1991
sunt instituite sanctiuni contraventionale pentru necultivarea terenurilor
agricole, este de retinut ca, in acest mod, se sanctioneaza nerespectarea unei
obligatii legale de cultivare a terenurilor proprii folosintei agricole - de
altfel, perfect constitutionala potrivit art. 41 alin. (6) din Constitutie -
cunoscuta si in alte tari. Statul nu se poate dezinteresa, potrivit art. 135
din Constitutie, de modul de realizare a avutiei nationale, chiar cand ea
constituie obiect al proprietatii private. Or, impozitarea reprezinta o cu
totul alta problema, neavand un caracter sanctionar, ci, dimpotriva, stimulator
pentru crearea de venit, atat timp cat, desi exista posibilitati, terenul nu
este cultivat din vina detinatorilor lui.
4. Prevederile art. 8 alin. 1 din Legea privind impozitul pe venitul
agricol instituie obligatii de solidaritate, in vederea asigurarii incasarii
impozitului.
Faptul ca aceasta solidaritate priveste nu numai subiectul impozabil, ci si
persoanele care locuiesc, gospodaresc cu contribuabilul si beneficiaza impreuna
cu acesta de veniturile realizate in gospodarie, nu constituie o incalcare a
prevederilor art. 53 alin. (2) din Constitutie. Instituirea obligatiei solidare
are in vedere tripla calitate cumulativa a debitorilor de a locui, gospodari si
beneficia, impreuna cu contribuabilul, de veniturile agricole obtinute.
Acesti debitori produc impreuna cu contribuabilul venitul agricol respectiv
si beneficiaza de el, astfel incat garantia pe care o reprezinta solidaritatea
este justa, in sensul constitutional al termenului cuprins in art. 53 alin.
(2), fiind echitabil ca oricine realizeaza un venit sa aiba obligatia platii
unui impozit.
Argumentele de mai sus sunt cu atat mai justificate in cazul mostenitorilor
aflati in indiviziune, intrucat acestia au chiar calitatea de contribuabili.
5. Cu privire la neconstitutionalitatea art. 16 din lege, critica relativa
la incalcarea egalitatii cetatenilor in fata legii - art. 16 din Constitutie -
sub raportul numarului mai redus de cai de contestare administrativa pentru
contribuabilii din mediul rural nu este intemeiata.
Conceptia legiuitorului a fost aceea de a se pune la dispozitia subiectilor
impozabili pe venit agricol integralitatea cailor administrative de atac
posibile, cu recurs in final - devenit plangere - la judecatorie,
asigurandu-se, in acest fel, liberul acces la justitie, conform art. 21 din
Constitutie.
Este adevarat ca, spre deosebire de contribuabilii din mediul rural, cei
din mediul urban beneficiaza de o cale de atac in plus, dar aceasta exclusiv
datorita faptului ca in sistemul organelor financiare, in mediul urban, exista
un nivel - circumscriptia sau administratia financiara - care nu se regaseste
in mediul rural.
Deci nu poate fi vorba de o privare de un drept, prin discriminare, ci de o
realitate de ordin financiar-organizatoric, care nu poate fi suplinita in nici
un fel si, prin consecinta, nu are cum sa vina in contradictie cu vreun text
constitutional.
6. In legatura cu retroactivitatea legii, este de retinut faptul ca
impozitul fiind anual, dar calculat in raport cu venitul realizat pe parcursul
acestuia, intrarea in vigoare a legii retroactiv (pe intreg anul 1994) nu poate
fi pusa la indoiala, cita vreme art. 22 prevede ca ea se aplica incepand cu
anul 1994.
Ca dovada, acelasi art. 5 din lege face vorbire despre depunerea
declaratiilor de impunere pana la 1 aprilie pentru anumite categorii de
producatori; deci nu de culegerea recoltei depinde stabilirea valorii
impozabile, ci de valoarea prezumata, potrivit normelor de impozitare cuprinse
in anexa la lege, a venitului realizat in raport cu categoria de folosinta si
cu zona de fertilitate a terenului. Dispozitiile art. 9 din lege prevad ca
organele fiscale au obligatia de a intocmi si de a comunica instiintarile de
plata contribuabililor cel tarziu pana la 15 aprilie inclusiv, or legea a fost
votata de Senat la 18 aprilie 1994.
In consecinta, nu poate fi contestat faptul ca globalitatea impozitului
anual are in vedere totalitatea veniturilor ce se pot realiza in fiecare luna a
anului, inclusiv in primavara, anotimp, prin natura lui, productiv pentru
anumite categorii de culturi. Or, la momentul actual, o parte din venituri sunt
deja realizate si, prin urmare, calculul impozitarii lor, conform anexei la
lege, nu poate avea decat un caracter retroactiv, contrar deci prevederilor
art. 15 din Constitutie.
Potrivit art. 78 din Constitutie, legea intra in vigoare la data publicarii
ei in Monitorul Oficial al Romaniei sau la o data ulterioara prevazuta in
textul ei.
Ca urmare in cadrul procedurii de reexaminare prevazute de art. 145 alin.
(1) din Constitutie, daca se va considera ca legea urmeaza sa intre in vigoare
in anul 1994, este necesar ca in cuprinsul ei sa se coreleze termenele
prevazute la art. 5 si 9 in raport cu data intrarii legii in vigoare. Desigur,
corelarea nu mai este necesara pentru cazul in care se va legifera ca intrarea
in vigoare a acestui act normativ sa fie in anul 1995.
Avand in vedere considerentele expuse,
vazand si dispozitiile art. 144 lit. a) si ale art. 145 alin. (1) din
Constitutie, precum si prevederile art. 20 alin. (2) si (3) din Legea nr.
47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
1. Constata ca dispozitiile art. 1, art. 8 alin. 1 si art. 16 din Legea
privind impozitul pe venitul agricol sunt constitutionale.
2. Constata ca art. 2 alin. 2 din aceeasi lege, in partea referitoare la
terenurile necultivate, este constitutional numai in masura in care nu se
aplica terenurilor care, prin natura lor, sunt necultivabile.
3. Declara neconstitutional art. 22 din lege. In cazul in care legea va
intra in vigoare in cursul anului 1994, in cadrul procedurii de reexaminare
este necesara corelarea termenelor prevazute de art. 5 si art. 9 cu data
intrarii in vigoare a legii.
4. Decizia se comunica Presedintelui Romaniei, precum si presedintelui
Camerei Deputatilor si presedintelui Senatului, in scopul deschiderii
procedurii prevazute de art. 145 alin. (1) din Constitutie, precum si Curtii
Supreme de Justitie si se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Deliberarea a avut loc la data de 17 mai 1994 si la ea au participat Vasile
Gionea, presedinte, Viorel Mihai Ciobanu, Mihai Constantinescu, Antonie
Iorgovan, Ioan Muraru, Florin Bucur Vasilescu si Victor Dan Zlatescu,
judecatori.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE
prof. dr. VASILE GIONEA
Magistrat asistent,
Constantin Burada