DECIZIE Nr. 49 din 14 februarie 2002
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 453 alin.
1 lit. c) din Codul de procedura penala
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 185 din 18 martie 2002
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Iuliana Nedelcu - procuror
Mihai Paul Cotta - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 453 alin. 1 lit. c) din Codul de procedura penala, exceptie
ridicata de Lilian Marza in Dosarul nr. 3.352/2001 al Tribunalului Bucuresti -
Sectia I penala.
La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de
citare a fost legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate, aratand ca prevederile art. 453 din Codul de
procedura penala stabilesc tocmai posibilitatea de a acorda condamnatului, in
conditiile aratate, amanarea sau intreruperea executarii pedepsei. Prin faptul
ca textul de lege criticat prevede posibilitatea acordarii unei singure amanari
a pedepsei nu se incalca dispozitiile constitutionale invocate.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 21 august 2001, pronuntata in Dosarul nr. 3.352/2001,
Tribunalul Bucuresti - Sectia I penala a sesizat Curtea Constitutionala cu
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 453 alin. 1 lit. c) din
Codul de procedura penala, exceptie ridicata de Lilian Marza intr-o cauza
penala avand ca obiect judecarea cererii de intrerupere a executarii pedepsei
formulata de autorul exceptiei.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca dispozitiile
legale criticate sunt contrare prevederilor art. 21 din Constitutie privind
accesul liber la justitie, deoarece restrang la o singura data posibilitatea
condamnatului de a solicita intreruperea executarii pedepsei, in conditiile in
care in cursul executarii unei pedepse privative de libertate este posibil sa
apara de mai multe ori situatii din categoria celor prevazute de Codul de
procedura penala, in care sa se justifice intreruperea executarii pedepsei.
Tribunalul Bucuresti - Sectia I penala, exprimandu-si opinia, apreciaza ca
exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata, deoarece dubla
conditionare stabilita privitor la amanarea si, respectiv, la intreruperea
executarii pedepsei nu trebuie inteleasa ca o ingradire a dreptului de a se
adresa autoritatii judecatoresti. Dispozitiile art. 453 alin. 1 lit. c) din
Codul de procedura penala, raportate la art. 455 din acelasi cod, nu stabilesc
norme imperative, ci dispozitive. In felul acesta revine instantei de judecata
obligatia de a dispune, motivat, amanarea sau, dupa caz, intreruperea
executarii pedepsei.
Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea
de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului
si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate ridicate.
Presedintele Camerei Deputatilor, in punctul sau de vedere, apreciaza ca
prevederile legale criticate sunt constitutionale.
In motivarea acestui punct de vedere se arata ca potrivit art. 453 din
Codul de procedura penala legiuitorul "nu opereaza o limitare a accesului
liber la justitie, ci posibilitatea admiterii anumitor cereri care stabilesc
circumstante subiective ce tin de conditia petentului condamnat". Legea
limiteaza dreptul condamnatului la amanarea executarii pedepsei, in sensul ca
dupa obtinerea amanarii nu poate reinnoi cererea de amanare pe acelasi temei.
Prin urmare, dispozitiile legale criticate instituie o facultate, si nu o
obligatie in sarcina instantei de judecata, de a dispune motivat amanarea sau,
dupa caz, intreruperea executarii pedepsei.
Guvernul, in punctul sau de vedere, considera ca exceptia de
neconstitutionalitate este neintemeiata.
In motivarea acestui punct de vedere se arata ca prevederile art. 453 din
Codul de procedura penala stabilesc numai posibilitatea de a se acorda
condamnatului, in conditiile aratate, amanarea sau intreruperea executarii
pedepsei, iar nu si un drept al acestuia de a le obtine. Prevederile legale
criticate nu contravin dispozitiilor art. 21 din Constitutie, deoarece nu
impiedica "in nici un mod, dreptul cetateanului de a se adresa instantelor
judecatoresti".
Presedintele Senatului nu a comunicat punctul sau de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Presedintelui Camerei
Deputatilor si cel al Guvernului, raportul intocmit de judecatorul-raportor,
concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la
prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine
urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1),
ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
453 alin. 1 lit. c) din Codul de procedura penala, care au urmatorul cuprins:
"Art. 453 - Executarea pedepsei inchisorii sau a detentiunii pe viata
poate fi amanata in urmatoarele cazuri: [...]
c) cand din cauza unor imprejurari speciale executarea imediata a pedepsei
ar avea consecinte grave pentru condamnat, familie sau unitatea la care
lucreaza. In acest caz, executarea poate fi amanata cel mult 3 luni si numai o
singura data."
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca dispozitiile
legale mentionate sunt contrare prevederilor art. 21 din Constitutia Romaniei,
privind accesul liber la justitie, deoarece se restrange la o singura data
posibilitatea condamnatului de a solicita intreruperea executarii pedepsei,
desi in cursul executarii unei pedepse privative de libertate este posibil sa
apara de mai multe ori situatii din categoria celor prevazute in Codul de
procedura penala, in care sa se justifice intreruperea executarii pedepsei.
Dispozitiile art. 21 din Constitutia Romaniei, la care se refera autorul
exceptiei, au urmatorul continut:
"(1) Orice persoana se poate adresa justitiei pentru apararea
drepturilor, a libertatilor si a intereselor sale legitime.
(2) Nici o lege nu poate ingradi exercitarea acestui drept."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca aceasta
este neintemeiata.
Realizarea scopului procesului penal si asigurarea eficientei hotararilor
judecatoresti impun executarea de indata a hotararilor penale definitive. Prin
exceptie de la aceasta regula, art. 453 si, respectiv, art. 455 din Codul de
procedura penala prevad unele cazuri in care executarea pedepsei poate fi
amanata sau intrerupta pe anumite perioade de timp.
Potrivit art. 455, coroborat cu art. 453 alin. 1 lit. c) din Codul de procedura
penala, intreruperea executarii pedepsei se poate acorda pentru o perioada de
cel mult 3 luni si numai o singura data, atunci cand din cauza unor imprejurari
speciale executarea pedepsei ar avea consecinte grave pentru condamnat, familie
sau unitatea in care lucreaza. Prevederile legale mentionate stabilesc, pentru
instanta de judecata competenta, facultatea de a acorda, la cererea
condamnatului, intreruperea executarii pedepsei, in cazul in care constata ca
sunt intrunite conditiile mentionate mai sus. Totodata aceste prevederi
limiteaza posibilitatea condamnatului de a obtine intreruperea executarii
pedepsei, in sensul ca dupa ce a obtinut o intrerupere in temeiul art. 453
alin. 1 lit. c) nu mai poate obtine o noua intrerupere pe acelasi temei.
Dispozitiile art. 453 alin. 1 lit. c) din Codul de procedura penala nu
contravin principiului constitutional al accesului liber la justitie consacrat
prin art. 21 alin. (1) din Legea fundamentala, potrivit caruia orice persoana
se poate adresa justitiei pentru apararea drepturilor, a libertatilor si a
intereselor sale legitime. Or, asa cum s-a aratat mai sus, condamnatul are
dreptul sa solicite si sa obtina o singura data intreruperea executarii
pedepsei pe temeiul prevazut de art. 453 alin. 1 lit. c) din Codul de procedura
penala, putandu-se adresa, in acest scop, instantei de judecata competente.
In aceste conditii, faptul ca dupa acordarea unei intreruperi, in baza art.
453 alin. 1 lit. c) din Codul de procedura penala, instanta nu mai poate admite
cereri ulterioare formulate de condamnat pe acelasi temei nu constituie o
impiedicare sau o restrangere a accesului acestuia la justitie. Altfel spus, nu
accesul la justitie ii este prohibit condamnatului - in cazul analizat -, ci
insusi dreptul pe care doreste sa-l promoveze prin actiune in justitie, si
anume acela de a obtine o noua intrerupere a executarii pedepsei in baza
textului de lege mentionat.
Fata de cele de mai sus, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin.
(2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al
art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 453 alin. 1
lit. c) din Codul de procedura penala, exceptie ridicata de Lilian Marza in
Dosarul nr. 3.352/2001 al Tribunalului Bucuresti - Sectia I penala.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 14 februarie 2002.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Mihai Paul Cotta