HOTARARE Nr. 3 din 6 ianuarie 1995
privind intocmirea bilantului contabil pe anul 1994 si unele masuri cu caracter
financiar-contabil pe anul 1995
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 8 din 18 ianuarie 1995
Guvernul Romaniei hotaraste:
Art. 1
In vederea intocmirii bilantului contabil pe anul 1994, agentii economici
au obligatia sa aplice masurile cuprinse in precizarile din anexa la prezenta
hotarare.
Art. 2
La articolul 6 din Hotararea Guvernului nr. 500/1994 privind reevaluarea
imobilizarilor corporale si modificarea capitalului social, dupa primul alineat
se introduce un nou alineat, cu urmatorul cuprins:
"In cazul societatilor cu capital mixt, se poate pastra valoarea
nominala a actiunilor emise."
De asemenea, in finalul articolului 6 se introduce un nou alineat, cu
urmatorul cuprins:
"La societatile comerciale cu capital mixt, reflectarea rezultatelor
reevaluarii imobilizarilor corporale in capitalul social se va efectua dupa
achitarea integrala a actiunilor subscrise de partea privata."
Art. 3
Agentii economici care pana la 1 martie 1995 au achitat obligatiile din
impozite si taxe cu termene scadente pana la finele anului 1994 vor reflecta in
contul "Alte rezerve" diferentele favorabile de curs valutar aferente
disponibilitatilor in valuta existente la 31 decembrie 1994, in tara si in
strainatate, in conturi la banci, in casieriile proprii si in acreditive.
Art. 4
In anul 1995, influentele din amortizarea imobilizarilor corporale
rezultate din reevaluare potrivit Hotararii Guvernului nr. 500/1994, care nu
vor fi compensate prin aplicarea gradului efectiv de utilizare a mijloacelor
fixe de baza si prin masurile de reducere a costurilor, nu vor fi luate in
calcul la dimensionarea nivelului preturilor si tarifelor.
Majorarile de preturi si tarife efectuate prin nerespectarea prevederilor
alineatului precedent vor fi incadrate in categoria veniturilor necuvenite care
sunt supuse confiscarii si virarii la bugetul de stat, potrivit Hotararii
Guvernului nr. 555/1994 privind stabilirea si sanctionarea contraventiilor la
normele legale din domeniul preturilor si tarifelor.
PRIM-MINISTRU
NICOLAE VACAROIU
Contrasemneaza:
Ministru de stat,
ministrul finantelor,
Florin Georgescu
ANEXA 1
PRECIZARI
privind masurile referitoare la intocmirea bilanturilor contabile pe anul 1994
la agentii economici
In conformitate cu art. 11 din Legea contabilitatii nr. 82/1991,
administratorii regiilor autonome si ai societatilor comerciale cu capital de
stat si privat, precum si celelalte persoane prevazute la art. 1 din lege
raspund de organizarea si tinerea contabilitatii potrivit dispozitiilor legale.
Pentru incheierea corecta a exercitiului financiar pe anul 1994, agentii
economici, indiferent de forma de proprietate, vor lua urmatoarele masuri:
1. Definitivarea inventarierii tuturor elementelor patrimoniale, precum si
a bunurilor detinute cu orice titlu apartinand altor persoane juridice si
fizice, stabilirea rezultatelor inventarierii, inregistrarea in contabilitate
si reflectarea acestora in bilantul contabil pe anul 1994, conform Legii
contabilitatii nr. 82/1991 si regulamentului de aplicare a acesteia (aprobat
prin Hotararea Guvernului nr. 704/1993).
2. Inregistrarea cronologica si sistematica in contabilitate a tuturor
documentelor justificative privind bunurile mobile si imobile,
disponibilitatile banesti, titlurile de valoare, drepturile si obligatiile,
precum si a miscarilor si modificarilor intervenite in urma operatiunilor
patrimoniale efectuate, a veniturilor, cheltuielilor si rezultatelor obtinute.
In acest scop, se va urmari ca toate operatiunile contabile efectuate sa
fie consemnate in documente legale, iar acestea sa fie inregistrate in
conturile sintetice si analitice in vederea verificarii concordantei datelor
inregistrate in aceste evidente si clarificarii diferentelor constatate.
Inscrisurile care stau la baza inregistrarilor in contabilitate pot dobandi
calitatea de document justificativ numai in cazurile in care furnizeaza toate
informatiile prevazute de normele legale in vigoare.
Inscrisurile provenite din relatiile de vanzare-cumparare si din prestari
de servicii cu persoane fizice trebuie sa contina toate elementele de
identificare a persoanei respective (nume si prenume, seria si numarul actului
de identitate, adresa completa, suma achitata, impozitele calculate si retinute
conform legii).
3. Analiza continutului soldurilor conturilor contabile, in sensul ca
acestea sa reflecte operatiunile reale, efectuate si inregistrate in
contabilitate pe baza de documente justificative, conform Normelor metodologice
de utilizare a conturilor contabile in vigoare de la data de 1 ianuarie 1994
(aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 704/1993).
Cu aceasta ocazie se va urmari clarificarea sumelor ce se mentin nejustificate
in soldul unor conturi din activul si pasivul bilantului contabil, cum sunt:
a) Conturile 401 "Furnizori", 404 "Furnizori de
imobilizari". 408 "Furnizori - facturi nesosite", 409
"Furnizori-debitori", 411 "Clienti", 416 "Clienti
incerti", 418 "Clienti - facturi de intocmit", 419
"Clienti-creditori", 461 "Debitori diversi", 462
"Creditori diversi", urmarindu-se achitarea obligatiilor fata de
furnizori si creditori, precum si incasarea creantelor in lei si in valuta.
In situatia existentei de creante si datorii la acelasi agent economic, se
poate proceda la regularizare pe baza de proces-verbal, incheiat intre parti,
stabilindu-se diferentele de platit sau de incasat, dupa caz.
In cazurile in care, in urma inventarierii, se constata imposibilitatea
incasarii unor creante ca urmare a insolvabilitatii sau disparitiei clientilor
sau debitorilor, pe baza documentelor emise de organele in drept (justitie,
politie etc.), se va proceda la constituirea provizioanelor pentru deprecierea
creantelor, in conformitate cu prevederile pct. 85 din Regulamentul de aplicare
a Legii contabilitatii nr. 82/1991 si ale Normelor metodologice de utilizare a
conturilor contabile. Aceste provizioane nu sunt deductibile din punct de
vedere fiscal.
b) Contul 447 "Fonduri speciale - taxe si varsaminte asimilate",
la analiza caruia se va asigura determinarea corecta a obligatiilor fata de
fondurile speciale, conform anexei nr. 1 la prezentele precizari.
Sumele virate in plus la Fondul special pentru agricultura, care urmeaza a
fi recuperate potrivit Precizarilor comune ale Ministerului Finantelor si
Ministerului Agriculturii si Alimentatiei nr. 91.112/54.910/1994, se vor
evidentia in debitul contului 461 "Debitori diversi" prin creditul
contului 635 "Cheltuieli cu alte impozite, taxe si varsaminte
asimilate".
c) Se vor lua masuri pentru clarificarea sumelor evidentiate in contul 473
"Decontari din operatiuni in curs de clarificare", trecandu-se pe
seama persoanelor vinovate sau a cheltuielilor, dupa caz, si, respectiv,
identificarea apartenentei si naturii sumelor incasate si necuvenite agentului
economic.
Disponibilitatile banesti existente in valuta la data de 31 decembrie 1994
se evidentiaza in contabilitate la cursul de referinta al Bancii Nationale a
Romaniei prevazut in anexa nr. 2 la prezentele precizari.
Diferentele de curs valutar aferente disponibilitatilor in valuta (la
banci, in casierie si in acreditive), inregistrate in anul 1994 in contul 473
analitic "Diferente de curs valutar aferente disponibilitatilor in
devize", se regularizeaza la 31 decembrie 1994 prin contul 1068 "Alte
rezerve".
d) Pentru diferentele nefavorabile de curs valutar aferente creantelor si
datoriilor existente la 31 decembrie 1994 se constituie provizioane pentru
pierderi din schimb valutar si se suporta din rezervele constituite
(provizioanele constituite peste nivelul rezervelor nu sunt deductibile
fiscal).
In contabilitate, operatiunile de mai sus se reflecta astfel:
476 = 411, 401, 404 etc. - cu diferentele nefavorabile rezultate intre
cursurile de referinta de la 31 decembrie 1994 si
cursul de la data inregistrarii in contabilitate
a datoriilor si creantelor
si concomitent
106 = 1514 - cu valoarea provizioanelor constituite la nivelul
diferentelor
respective, in limita rezervelor existente.
In anul 1995, sumele inregistrate in contul 1514 "Provizioane pentru
pierderi din schimb valutar" vor fi reluate la venituri din provizioane,
pe masura evidentierii pe cheltuieli a diferentelor nefavorabile de curs
valutar aferente creantelor si datoriilor in devize.
In contabilitate, operatiunile de mai sus se reflecta astfel:
% = 5124
401, 404 etc
665
si concomitent
1514 = 786.
e) Se va actiona pentru varsarea integrala, la termenele legale, a
obligatiilor fata de bugetul de stat, reflectate in conturile 442 "Taxa pe
valoarea adaugata", 444 "Impozitul pe salarii", 446 "Alte
impozite, taxe si varsaminte asimilate".
f) In debitul contului 445 "Subventii" se vor inregistra
subventiile de primit de la bugetul de stat si neincasate pana la 31 decembrie
1994, prin creditul contului 741 "Venituri din subventii de
exploatare" sau 131 "Subventii pentru investitii", dupa caz, pe
baza certificarii legalitatii si realitatii acestora de catre organele de
control financiar teritoriale.
Se precizeaza ca, potrivit Hotararii Guvernului nr. 548/1994, la regiile
autonome din industria miniera, programul de livrari pe fiecare produs in
parte, avut in vedere la fundamentarea subventiilor aprobate si prevazute in
bugetul de venituri si cheltuieli al fiecarei regii autonome, constituie limita
maxima de acordare a subventiilor.
Regiile autonome si societatile comerciale au obligatia ca pana la 30
ianuarie 1995 sa intocmeasca si sa prezinte directiilor generale ale finantelor
publice si controlului financiar de stat judetene si a municipiului Bucuresti
deconturile definitive privind justificarea subventiilor si a diferentelor de
pret cuvenite pe baza datelor de executie pe anul 1994 (structura deconturilor
este cea prevazuta in normele metodologice specifice).
In cazul in care, din verificarea deconturilor prezentate de regiile
autonome si societatile comerciale, rezulta ca s-au primit subventii si
diferente de pret de la bugetul de stat mai mari decat se cuveneau, care,
potrivit Normelor metodologice ale Ministerului Finantelor nr. 12.317/1994,
trebuie evidentiate la finele lunii decembrie in creditul contului 472
"Venituri inregistrate in avans", sumele respective vor fi virate, in
termen de 5 zile de la data confirmarii acestora de catre directiile generale
ale finantelor publice si controlului financiar de stat, in conturile bugetului
de stat pe anul 1995 sau ale bugetelor locale la capitolul 2205
"Restituiri de fonduri din finantarea bugetara a anilor precedenti",
deschise la unitatile bancilor comerciale sau la trezoreriile finantelor
publice judetene si a municipiului Bucuresti.
Pentru nevarsarea sumelor la termen se aplica penalizari de 0,3% pentru
fiecare zi de intarziere.
g) Dobanzile incasate aferente ratelor lunare din vanzarea locuintelor
construite din fondurile statului si care se fac venituri la bugetul de stat
conform Legii nr. 85/1992, republicata*), se inregistreaza in contul 448
"Alte datorii si creante cu bugetul statului", analitic distinct.
Sumele respective se vireaza in contul 60.22.x.11 "Incasarea
dobanzilor aferente ratelor lunare din vanzarea locuintelor construite din
fondurile statului", deschis la unitatile Bancii Comerciale Romane - S.A.,
iar la trezoreriile finantelor publice in contul 20.22.1.11. La virarea sumelor
respective catre bugetul de stat se efectueaza articolul contabil 448=5121.
h) Majorarile de intarziere, amanate la plata potrivit Ordonantei
Guvernului nr. 28/1994, se vor reflecta in contabilitatea agentilor economici
in contul de ordine si evidenta 8038 "Alte valori in afara
bilantului", analitic distinct, cu exceptia cazurilor in care acestea au
fost reflectate in conturile bilantiere ale perioadelor anterioare anului 1994.
In sensul celor de mai sus, se modifica prevederea de la pct. 2 din Normele
metodologice pentru aplicarea Ordonantei Guvernului nr. 28/1994, aprobate prin
Ordinul ministrului de stat, ministrul finantelor, nr. 1093/1994.
*) Legea nr. 85/1992 a fost republicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 260 din 15 septembrie 1994.
4. Regiile autonome si societatile comerciale cu capital majoritar de stat,
carora li s-au preluat credite neperformante in baza Legii nr. 7/1992, au
obligatia ca din disponibilul fondului de dezvoltare constituit in conditiile
legii si ramas la finele anului 1994 sa verse o cota de 50% in contul 64.01
"Disponibil din sumele incasate din reactivarea si rambursarea
obligatiilor agentilor economici reprezentand credite bancare pentru investitii
preluate conform Legii nr. 7/1992", deschis pe seama Ministerului
Finantelor la sucursalele judetene si a municipiului Bucuresti ale Bancii Nationale
a Romaniei.
Virarea se efectueaza in termen de 5 zile de la termenul legal de depunere
a bilantului contabil pe anul 1994.
5. Agentii economici platitori de taxa pe valoarea adaugata, care au primit
in anul 1994 alocatii de la bugetul de stat sau de la bugetele locale, dupa
caz, pentru investitii, isi exercita dreptul de deducere a taxei pe valoarea
adaugata aferenta procurarilor de bunuri si servicii pentru lucrarile de
investitii cu finantare bugetara, in conditiile prevazute la cap. 6 din
Ordonanta Guvernului nr. 3/1992.
Sumele deduse si cu care s-au reintregit disponibilitatile pentru
investitii reprezinta alocatii bugetare neutilizate si trebuiau virate pana la
data de 25 decembrie 1994 in contul institutiei de la care s-au primit alocatiile
respective, astfel:
- in cazul alocatiilor primite de la bugetul de stat, sumele se vireaza in
contul 61 ......, deschis la Banca Comerciala Romana - S.A. pe seama
ministerului prin care s-au acordat alocatiile respective;
- in cazul bugetelor locale, sumele se vireaza in contul consiliului local
de la care s-au primit alocatiile, respectiv contul 63 ...., deschis la Banca
Comerciala Romana -S.A. (in judetele in care nu functioneaza trezorerii) sau in
contul 51.000 al trezoreriei statului, deschis la sucursalele judetene ale
Bancii Nationale a Romaniei pentru contul 24 ..... "Cheltuieli ale
bugetului local".
Cu sumele virate in conturile de mai sus se reconstituie (se diminueaza)
platile de casa la cheltuielile de capital.
Taxa pe valoarea adaugata dedusa, pentru care nu s-a facut reintregirea
disponibilitatilor pentru investitii, se vireaza de catre agentii economici la
bugetul de stat sau la bugetele locale, dupa caz, pe anul 1995 la capitolul
22.1.05. "Restituiri de fonduri din finantarea bugetara a anilor
precedenti" in termen de 5 zile de la data reintregirii disponibilitatilor
pentru investitii.
6. Stabilirea corecta a profitului impozabil, a impozitului pe profit si
determinarea profitului net.
In acest scop se va asigura determinarea veniturilor aferente activitatii
de exploatare, financiare si exceptionale si a cheltuielilor corespunzatoare
acestor activitati, avand in vedere Precizarile Ministerului Finantelor nr.
13.295/18 iulie 1994 si prevederile prezentelor precizari, urmarindu-se:
a) inregistrarea cheltuielilor pe feluri, dupa natura lor, reprezentand
sumele platite sau de platit si care privesc exercitiul financiar al anului
1994.
b) Inregistrarea distincta in contul 471 "Cheltuieli inregistrate in
avans" a cheltuielilor realizate in anul 1994, dar care privesc perioadele
sau exercitiile urmatoare, precum si a cheltuielilor de repartizat pe mai multe
exercitii financiare, in conformitate cu prevederile pct. 84 din Regulamentul
de aplicare a Legii contabilitatii nr. 82/1991 si a Normelor metodologice de
utilizare a conturilor contabile.
c) Inscrierea in anexa nr. 2 "Situatia calculului impozitului pe
profit" - rd. 27 - la Precizarile Ministerului Finantelor nr. 13.295/1994
a provizioanelor constituite in cursul sau la sfarsitul anului (cu exceptia
celor prevazute de normele legale).
d) Cheltuielile determinate de operatiunile asocierilor in participatie se
contabilizeaza distinct de catre unul dintre asociati, conform prevederilor
contractului de asociere.
Cheltuielile, inregistrate in functie de natura lor, se transmit pe baza de
decont fiecarui asociat, in vederea inregistrarii acestora in contabilitatea
proprie.
e) Includerea pe cheltuieli a tuturor sumelor datorate salariatilor, pentru
care nu s-au intocmit inca state de plata, determinate de activitatea
exercitiului financiar al anului 1994, pana la incheierea exercitiului
financiar, inclusiv indemnizatiile pentru concediile de odihna neefectuate,
precum si a premiilor cuvenite salariatilor, stabilite prin contractul colectiv
de munca, prin inregistrarea contabila 641 = 428.
f) Stabilirea drepturilor cuvenite persoanelor fizice carora li s-a
atribuit calitatea de actionar, in temeiul art. 36 din Legea fondului funciar
nr. 18/1991, acordate sub forma de produse agricole sau in bani, potrivit legii
(Legea nr. 48/1994 si, respectiv, Legea nr. 46/1994), se vor inregistra in
contabilitatea financiara a agentilor economici din agricultura prin
urmatoarele articole contabile:
658 = 188/analitic - cu sumele cuvenite actionarilor, calculate in conditiile
legii si incluse pe cheltuielile anului 1994;
118/analitic = 462 - cu drepturile acordate actionarilor, in natura sau in
distinct bani, dupa caz;
si
462 = % - cu drepturile acordate actionarilor.
345
sau
531
Eventualele diferente de pret (favorabile sau nefavorabile) intre preturile
de inregistrare si cele de vanzare (minim garantat al griului) ale produselor
agricole acordate in contul drepturilor cuvenite, potrivit legii, se
inregistreaza distinct prin contul 348 (462 = 348 sau 348 = 462, dupa caz).
g) Acordarea de catre agentii economici a unor cantitati din produsele
obtinute din productia proprie salariatilor intra sub incidenta Legii nr.
32/1991, modificata prin Legea nr. 35/1993, care la art. 2 lit. g) prevede, ca
valoarea acestor produse se impoziteaza, fiind venit pentru salariati in
perioada respectiva. Aceste operatiuni se inregistreaza in contabilitatea
financiara a agentilor economici prin articolele contabile:
641 = 421 - cu valoarea produselor cuvenite salariatilor evaluate potrivit
prevederilor art. 2 ultimul alineat din Legea nr. 32/1991,
republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 140
din 29 iunie 1993;
635 = %
4427 - cu T.V.A. aferenta produselor acordate in natura;
446 - cu valoarea accizelor aferente produselor acordate in natura;
421 = %
701 - cu valoarea produselor acordate in natura evaluate potrivit
prevederilor art. 2 ultimul alineat din Legea nr. 32/1991,
republicata;
444 - cu impozitul retinut din salarii aferent valorii produselor
acordate (cu exceptia prevazuta de Legea nr. 46/1994);
531 - cu sumele nete achitate in numerar;
711 = 345 - descarcarea gestiunii cu valoarea produselor acordate in natura
la
cost de productie;
h) Primele acordate producatorilor agricoli in conditiile legii (Hotararea
Guvernului nr. 72/1994), pentru grau, lapte de vaca sau pentru vitei, se
inregistreaza in contabilitatea financiara a agentilor economici astfel:
- unitatile achizitoare (Regia Autonoma "Romcereal", unitati de
industrializare etc.) inregistreaza primele folosind articolele contabile:
% = 401 - cu valoarea la pretul de achizitie (inclusiv prima cuvenita
de la bugetul de stat) a produselor achizitionate;
300 - cu valoarea la pretul de achizitie garantat de stat;
448 (analitic - cu valoarea primelor ce se cuvin de la bugetul de stat,
distinct) potrivit legii;
512 = 448 - cu valoarea sumelor (primelor) incasate de la bugetul de
(analitic stat pe baza deconturilor justificative avizate de organele
distinct) financiare;
- unitatile agricole producatoare inregistreaza primele folosind articolele
contabile:
445 = 741 - cu valoarea primelor cuvenite de la bugetul de stat pe baza
deconturilor justificative avizate de organele financiare;
512 = 445 - cu valoarea primelor incasate.
i) Transferul (in vederea consumului, depozitarii sau vanzarii) produselor
agricole de la un sector la altul in cadrul aceleiasi unitati se inregistreaza
in contabilitatea financiara a acesteia prin articolele contabile:
- pentru sectorul (ferma) la care se obtin produse:
345 = 711 - cu valoarea la cost de productie a produselor obtinute;
- pentru sectorul (ferma) la care se transfera produsele agricole, pe baza
documentului de transfer intre gestiuni:
301 = 345 - cu valoarea la pret de inregistrare a produselor agricole
transferate;
sau
371
601 = 301 - cu valoarea la pret de inregistrare a produselor agricole
sau consumate sau vandute in alte sectoare ale agentului economic.
607 = 371
j) Includerea pe cheltuieli a impozitului suplimentar datorat de agentul
economic pentru depasirea fondului de salarii admisibil, determinat potrivit
Ordonantei Guvernului nr. 13/1994, Hotararii Guvernului nr. 71/1994 si Legii
nr. 53/1994, si plata acestuia potrivit legii.
Suma reprezentand diferenta dintre impozitul calculat pentru depasirea
fondului de salarii neimpozabil suplimentar, cumulat de la 1 ianuarie pana la 8
iulie 1994, si cel efectiv platit majoreaza masa profitului impozabil si se
inscrie in anexa nr. 2 la Precizarile Ministerului Finantelor nr. 13.295/1994.
Dupa aceasta data, cheltuielile cu impozitul suplimentar sunt deductibile
din punct de vedere fiscal.
k) Incadrarea cheltuielilor prevazute la art. 38 si 39 din Legea bugetului
de stat pe anul 1994 nr. 36/1994 si la art. 8 din Legea nr. 32/1994 privind
sponsorizarea, in limita cotelor mentionate, avandu-se in vedere ca eventualele
depasiri sunt cheltuieli nedeductibile din punct de vedere fiscal si se inscriu
in anexa nr. 2 - Situatia calculului impozitului pe profit - la Precizarile
Ministerului Finantelor nr. 13.295/1994.
Cotele pentru cheltuielile de protocol, reclama, publicitate si
sponsorizare se aplica la profitul brut (impozabil), respectiv la diferenta
dintre venituri si cheltuielile aferente (mai putin cheltuielile cu impozitul
pe profit si cheltuielile de aceasta natura inregistrate in cursul anului).
l) Stabilirea si repartizarea corecta a diferentelor de pret evidentiate in
conturile 308, 328, 348, 368, 378 si 388 asupra valorii bunurilor de natura
stocurilor iesite, in cazul evaluarii acestora la preturi standard
(prestabilite) conform pct. 69 din Regulamentul de aplicare a Legii
contabilitatii nr. 82/1991 (aprobat prin Hotararea Guvernului nr. 704/1993).
m) Determinarea productiei in curs de executie prin inventarierea
productiei neterminate la finele perioadei, prin metode tehnice de constatare a
stadiului sau a gradului de efectuare a operatiunilor tehnologice, si evaluarea
acesteia la costurile de productie.
n) Agentii economici care in anul 1993 au calculat amortizarea la valoarea
mijloacelor fixe reevaluate conform Hotararii Guvernului nr. 26/1992 si au
inregistrat diferente de amortizare in debitul contului 530.10 "Cheltuieli
anticipate aferente diferentelor din reevaluare conform Hotararii Guvernului
nr. 26/1992", potrivit Precizarilor Ministerului Finantelor nr.
90.754/4.03.1992 (sold preluat la 1 ianuarie 1994 in contul 471 "Cheltuieli
inregistrate in avans", analitic distinct), vor recupera diferenta de
amortizare aferenta perioadei mentionate in conformitate cu pct. 30 din Normele
metodologice de aplicare a Legii nr. 15/1994 privind amortizarea capitalului
imobilizat in active corporale si necorporale, aprobate prin Ordinul
ministrului de stat, ministrul finantelor, nr. 746/1994.
o) In anul 1994, pe cheltuielile de exploatare se va inregistra numai
amortizarea aferenta gradului de utilizare a mijloacelor fixe de baza,
determinat potrivit Normelor elaborate de Ministerul Finantelor si Comisia
Nationala pentru Statistica nr. 16.805/1994. Diferentele de amortizare aferente
gradului de neutilizare a mijloacelor fixe pentru anul 1994 se vor reflecta in
contul de ordine si evidenta 8045 "Amortizarea mijloacelor fixe aferenta
gradului de neutilizare".
Concomitent se va regulariza amortizarea inclusa in cheltuielile de
exploatare, profitul impozabil si impozitul pe profit in raport cu diferentele
rezultate din aplicarea prevederilor alineatului precedent. Agentii economici
care in cursul anului 1994 au efectuat investitii din fondul de dezvoltare si
au consumat fondul de dezvoltare constituit din amortizarea inclusa in
cheltuielile de exploatare nu vor mai efectua regularizarea amortizarii, a
profitului impozabil si a impozitului pe profit.
Ca atare, se modifica pct. 23 din Normele metodologice de aplicare a Legii
nr. 15/1994, care va avea urmatoarea formulare:
"Diferenta de amortizare rezultata ca urmare a aplicarii gradului
efectiv de utilizare a mijloacelor fixe de baza se va evidentia intr-un cont de
ordine si evidenta, iar la expirarea duratei normale de functionare, diferenta
respectiva se va introduce in cheltuielile de exploatare in mod esalonat pe o
perioada care nu va depasi 5 ani."
Pentru anul 1995, in conditiile aplicarii prevederilor Legii nr. 15/1994,
amortizarea imobilizarilor corporale reevaluate in conformitate cu Hotararea
Guvernului nr. 500/1994 se determina in directa corelatie cu gradul de
utilizare a mijloacelor fixe de baza si a cotei medii de amortizare,
recalculata. In acest sens, Ministerul Finantelor va elabora reglementarile
necesare.
p) In cazul nerecuperarii integrale, pe seama amortizarii, a valorii de
intrare a mijloacelor fixe scoase din functiune, inaintea expirarii duratei
normale de utilizare, diferenta ramasa neacoperita dupa recuperarea in urma
valorificarii acestora se include in cheltuielile de exploatare intr-o perioada
de cel mult 5 ani si se ia in calcul profitul impozabil, inregistrindu-se in
contabilitate in debitul contului 6811 "Cheltuieli de exploatare privind
amortizarea imobilizarilor" prin creditul contului 471 "Cheltuieli
inregistrate in avans".
In acest sens se modifica in mod corespunzator pct. 27 din Normele
metodologice de aplicare a Legii nr. 15/1994.
Totodata, se modifica prevederea de la pct. 10 lit. f) din Monografia
privind reflectarea in contabilitate a principalelor operatiuni legate de
amortizarea mijloacelor fixe, elaborata de Ministerul Finantelor sub nr. 13.906
din 15 august 1994.
r) Inregistrarea veniturilor pe categorii, in functie de natura lor, in
momentul livrarii bunurilor, pe baza facturii sau in alte conditii prevazute de
contract, care atesta transferul de proprietate a bunurilor respective asupra clientilor.
s) Inregistrarea distincta in contul 472 "Venituri inregistrate in
avans" a veniturilor realizate in anul 1994, dar care privesc perioadele
sau exercitiile financiare urmatoare.
t) Inscrierea, pe randul 37 din anexa nr. 2 "Situatia calculului
impozitului pe profit" la Precizarile Ministerului Finantelor nr.
13.295/1994, a provizioanelor anulate sau diminuate ca urmare a reducerii
acestora sau a devenirii lor fara obiect, trecute la venituri la sfarsitul
anului 1994 (cu exceptia celor prevazute de normele legale).
u) Determinarea adaosului comercial aferent marfurilor iesite din unitate,
procedandu-se astfel:
- fie prin calcularea procentului mediu de adaos comercial aplicand
formula:
Soldul contului 378 Rulajul creditor al contului 378 cumulat de la
la inceputul anului + inceputul anului pana la finele lunii de referinta
K = --------------------------------------------------------------------------
Soldul contului 371 Rulajul debitor al contului 371 de la inceputul
la inceputul anului + anului pana la finele lunii de referinta (exclusiv
(exclusiv T.V.A. T.V.A. neexigibila)
neexigibila)
Procentul mediu de adaos comercial se inmulteste cu valoarea stocului de
marfuri la sfarsitul lunii (exclusiv T.V.A. neexigibila), determinindu-se
astfel adaosul comercial aferent stocului.
Din total sume creditoare existente la sfarsitul lunii in contul 378 se
deduce adaosul comercial aferent stocului de marfuri, stabilindu-se adaosul
comercial aferent marfurilor iesite de la agentul economic.
In cazul agentilor economici care au evidentiat cheltuielile de transport-
aprovizionare intr-un analitic distinct al conturilor de stocuri, la
determinarea cheltuielilor de transport-aprovizionare aferente bunurilor
consumate sau iesite din gestiune se vor aplica prevederile pct. 69 din
Regulamentul de aplicare a Legii contabilitatii nr. 82/1991:
- fie prin insumarea adaosului comercial aferent produselor existente in
stoc la 31 decembrie 1994.
v) Veniturile determinate de operatiunile asocierilor in participatie se
contabilizeaza distinct de catre unul dintre asociati, conform prevederilor
contractului de asociere.
Veniturile, inregistrate in functie de natura lor, se transmit pe baza de
decont fiecarui asociat in vederea inregistrarii acestora in contabilitatea
proprie.
7. Conturile de cheltuieli si venituri in care se inregistreaza, in functie
de natura lor, cheltuielile, respectiv veniturile se inchid prin contul 121
"Profit si pierderi", astfel incat acestea sa nu prezinte sold la
inchiderea perioadei.
8. Pentru determinarea corecta a profitului impozabil, potrivit
Precizarilor Ministerului Finantelor nr. 13.295/1994, se vor avea in vedere si
urmatoarele:
a) Din valoarea facturilor emise si neincasate se scad sumele inregistrate
in debitul contului 411 "Clienti" prin creditul contului 472
"Venituri inregistrate in avans", reprezentand incasarile anticipate
din chirii, din vanzarile de locuinte cu plata in rate, abonamente etc.
b) Pentru determinarea coeficientului mediu al rentabilitatii, la
completarea anexei nr. 2 la Precizarile Ministerului Finantelor nr. 13.295/1994
se va avea in vedere excluderea profitului aferent facturilor emise si
neincasate la 31 decembrie 1993, evidentiate in creditul contului 758
"Alte venituri din exploatare", atat din randul 01, cat si de la
numitorul fractiilor de la randurile 08 si 09. Totodata, soldul debitor al
contului 711 "Venituri din productia stocata" se ia in calcul cu semnul
minus, deci se scade. De asemenea, nu se iau in considerare la calculul
coeficientului mediu al rentabilitatii sumele imobilizate pentru garantiile de
buna executie constituite in baza Hotararii Guvernului nr. 592/1993,
evidentiate in contul 267 "Creante imobilizate".
c) Soldul contului 418 "Clienti-facturi de intocmit", in
corespondenta cu conturile 701 - 708, se are in vedere la determinarea
veniturilor incasate din exploatare, inscriindu-se la randul 05 din anexa nr. 2
la precizarile sus-mentionate.
d) Pentru luna decembrie 1994, impozitul pe profit se va vira pana la data
de 31 ianuarie 1995, la nivelul impozitului calculat datorat in luna noiembrie
1994, in situatia in care acesta nu se poate determina pe baza calculelor
prevazute de legislatia in vigoare, urmand ca in termen de 5 zile de la
aprobarea bilantului contabil sa se regularizeze diferentele, inclusiv cele
care provin din aplicarea reglementarilor privind gradul de utilizare a
mijloacelor fixe de baza.
9. Indemnizatiile de sedinta cuvenite membrilor adunarii generale a
asociatilor sau actionarilor din partea Fondurilor Proprietatii Private si
Fondului Proprietatii de Stat se suporta din dividendele datorate de
societatile comerciale cu capital de stat, efectuandu-se inregistrarile
contabile:
461 = % - cu indemnizatia bruta;
5311 - cu indemnizatia neta;
444 - cu impozitul pe indemnizatie, datorat potrivit legii.
10. Dupa repartizarea profitului, stabilirea dividendelor de platit si a
impozitului pe dividende se efectueaza articolele contabile:
457 = 446 - cu sumele reprezentand impozitul pe dividende datorat;
457 = 461 - cu sumele reprezentand indemnizatiile platite membrilor
adunarii
generale a asociatilor sau actionarilor in cursul anului.
Dividendele, rezultate dupa virarea impozitului de 10% datorat conform
Legii nr. 40/1992 si dupa acoperirea sumelor reprezentand indemnizatii cuvenite
membrilor adunarii generale a asociatilor sau actionarilor, vor fi virate la
Fondul Proprietatii de Stat in proportie de 70% si la Fondurile Proprietatii
Private la care sunt arondate societatile comerciale, in proportie de 30%.
Pentru societatile comerciale infiintate prin hotararile Guvernului nr.
29-32/1991, tip holding, precum si pentru cele participante se va respecta
destinatia dividendelor stabilita prin art. 3 din Precizarile Ministerului
Finantelor nr. 3.009/1993.
11. Dupa aprobarea bilantului contabil in adunarea generala, pentru
dividendele platite actionarilor sau asociatilor de catre societatile
comerciale cu capital integral sau majoritar privat, se va calcula si se va
varsa impozitul de 10% conform Legii nr. 40/1992.
12. La societatile comerciale care s-au privatizat prin transmiterea de
actiuni asociatiei constituite, care beneficiaza pe toata durata achitarii
ratelor sau a rambursarii creditelor, in conditiile prevazute in contractul de
vanzare-cumparare de actiuni, de reducere cu 50% a impozitului pe profit
aferent actiunilor dobandite, in conformitate cu art. 50 din Legea nr. 77/1994
privind asociatiile salariatilor si membrilor conducerii societatilor
comerciale care se privatizeaza, se vor efectua inregistrarile contabile:
691 = 441 - cu valoarea impozitului pe profit datorat, calculat conform
prevederilor in vigoare ;
441 = 462 - cu valoarea impozitului reprezentand reducerea cu 50% a
impozitului pe profit aferent actiunilor dobandite, in
conformitate cu art. 50 din Legea nr. 77/1994;
441 = 5121 - cu sumele reprezentand diferenta de impozit pe profit ce se
vireaza la bugetul de stat;
462 = 5121 - cu sumele virate asociatiei, reprezentand reducerea cu 50% a
impozitului pe profit aferent actiunilor dobandite;
129 = 457 - cu valoarea reprezentand dividendele cuvenite actionarilor;
457 = 446 - cu impozitul pe dividende datorat, calculat conform prevederilor
in vigoare;
446 = 462 - cu sumele reprezentand impozitul pe dividende ce se va utiliza
pentru plata ratelor, dobanzilor sau creditelor contractate de
asociatie pentru cumpararea de actiuni;
462 = 5121 - cu sumele virate reprezentand contravaloarea impozitului pe
dividende transferat asociatiei;
446 = 5121 - cu sumele virate bugetului de stat reprezentand impozitul pe
dividende.
13. La regiile autonome si societatile comerciale cu capital majoritar sau
integral de stat, profitul net se repartizeaza in conformitate cu prevederile
Legii nr. 15/1990 si ale Ordonantei Guvernului nr. 3/1994, respectiv ale Legii
nr. 40/1992, iar la societatile comerciale cu capital majoritar privat,
potrivit hotararilor adunarii generale a actionarilor sau asociatilor.
Sumele aferente reducerii impozitului pe profit, in conformitate cu art. 9
din Legea nr. 12/1991, astfel cum a fost modificat prin Hotararea Guvernului
nr. 804/1991, se inregistreaza inainte de intocmirea bilantului contabil pe
anul 1994, efectuandu-se inregistrarile contabile:
441 = 691 ; 129 = 111.
14. La regii autonome si societati comerciale, conturile 121 si 129 se
inchid dupa verificarea si aprobarea bilantului contabil incheiat la 31
decembrie 1994, potrivit legii, efectuandu-se articolul contabil:
121 = 129 - cu profitul realizat aferent facturilor emise si incasate,
repartizat.
Profitul aferent facturilor emise si neincasate la 31 decembrie 1994 se va
evidentia in contul 121 analitic "Profit aferent facturilor neincasate la
31 decembrie 1994". Inchiderea acestui cont se va face pe baza normelor ce
vor fi elaborate in aplicarea Ordonantei Guvernului nr. 70/1994.
15. Agentii economici cu capital integral sau majoritar de stat care au
pierderi provenind din anii anteriori anului 1993, respectiv 1991, 1992,
neacoperite, evidentiate in debitul contului 107 "Rezultatul
reportat", pe baza hotararii membrilor consiliilor de administratie, in
cazul regiilor autonome, sau a hotararii adunarii generale a asociatilor sau
actionarilor, in cazul societatilor comerciale, vor acoperi pierderile respective
din rezervele constituite potrivit prevederilor legale, efectuind articolul
contabil 106 = 107.
In cazul in care rezervele nu sunt acoperitoare, se poate proceda la
diminuarea capitalului social, in conformitate cu prevederile Legii nr. 31/1990
privind societatile comerciale, efectuandu-se articolul contabil 1012 = 107 in
aceleasi conditii de la alineatul precedent.
16. Imobilizarile corporale achizitionate sau realizate pe cont propriu in
situatia in care agentii economici nu au surse acoperitoare din amortizarea
inclusa pe cheltuieli, din repartizarea profitului sau din alte surse pentru
constituirea fondului de dezvoltare, vor fi evidentiate in contabilitate
astfel:
471 = 118 - cu valoarea imobilizarilor corporale achizitionate sau executate
pe cont propriu, urmand ca, pe masura constituirii fondului de
dezvoltare din sursele prevazute de lege (articolele contabile
119 = 111 si 129 = 111), sa se efectueze articolul contabil;
111 = 471 - cu valoarea totala a imobilizarilor corporale si, concomitent,
118 = 119 pentru imobilizarile corporale achizitionate din fondul de
dezvoltare constituit din amortizarea inclusa pe cheltuieli.
In aceasta situatie, agentii economici cu capital de stat vor utiliza cota
de 50% din profitul net prevazut de lege pentru constituirea fondului de
dezvoltare, in vederea acoperirii cheltuielilor de investitii reflectate in
debitul contului 471 "Cheltuieli inregistrate in avans", iar agentii
economici cu capital privat nu vor putea repartiza dividende din profitul net,
pana cand nu vor acoperi integral cheltuielile de investitii ramase neacoperite
si evidentiate in debitul contului 471 "Cheltuieli inregistrate in
avans".
17. Dobanzile si diferentele de curs valutar aferente creditelor pentru
investitii se suporta din fondul de dezvoltare constituit din resursele legale
(articolul contabil 111 = 5121 sau 5124).
Agentii economici care nu au constituit fond de dezvoltare la incheierea
exercitiului financiar, la nivelul dobanzilor aferente creditelor pentru
investitii sau la nivelul diferentelor nefavorabile de curs valutar aferente
creditelor in valuta pentru investitii, si au inregistrat aceste cheltuieli in
contul 471 "Cheltuieli inregistrate in avans", la 31 decembrie 1994,
vor mentine aceste sume in acest cont, urmand ca pe masura constituirii
fondului de dezvoltare sa fie suportate din acesta, cu respectarea prevederilor
de la pct. 16 din prezentele precizari, efectuandu-se articolele contabile
prevazute la acelasi punct.
18. Dobanzile incasate aferente disponibilitatilor pentru investitii,
precum si diferentele favorabile de curs valutar aferente investitiilor in
valuta constituie sursa a fondului de dezvoltare (articolul contabil 5121 sau
5124 = 111).
19. Dobanzile incasate aferente activelor vandute cu plata in rate, precum
si dobanzile incasate aferente depozitelor in lei si valuta constituite la
banci din disponibilitatile pentru investitii reprezinta sursa a fondului de
dezvoltare (articolul contabil 5121 sau 5124 = 111). In acest sens, se abroga
prevederile din Precizarile Ministerului Finantelor nr. 150.219/1992, referitor
la inregistrarea in contabilitate a operatiunilor privind vanzarea de active.
20. Spezele si comisioanele platite, aferente disponibilitatilor pentru
investitii, se suporta din fondul de dezvoltare (articolul contabil 111 = 5121
sau 5124).
Dobanzile si diferentele de curs valutar, precum si spezele si comisioanele
bancare platite, aferente imobilizarilor in curs, se includ in valoarea de
intrare a mijloacelor fixe.
21. Creantele si datoriile exprimate in devize se reevalueaza la cursul de
referinta al Bancii Nationale a Romaniei din data de 31 decembrie 1994 (anexa
nr. 2), iar diferentele nefavorabile sau favorabile de curs valutar se vor
inregistra in conturile 476 "Diferente de conversie-activ", respectiv
477 "Diferente de conversie-pasiv".
Aceasta prevedere se aplica in mod corespunzator si diferentelor de curs
valutar aferente sumelor in devize constituite in conturi de depozite la banci.
Operatiunile respective vor fi repuse la data de 1 ianuarie 1995,
efectuandu-se inregistrarile contabile prevazute in Normele metodologice de
utilizare a conturilor in vigoare de la 1 ianuarie 1994 (aprobate prin
Hotararea Guvernului nr. 704/1993), urmand ca, pe masura derularii efective a
incasarilor si platilor in valuta, diferentele respective sa se reflecte in
venituri sau cheltuieli financiare, dupa caz.
22. In conformitate cu prevederile Decretului nr. 167/1958, ale Deciziei
Curtii Constitutionale nr. 72 din 5 iulie 1994 si ale Legii bugetului de stat
pe anul 1994 nr. 36/1994, sumele prescrise, reprezentand drepturi de personal
neridicate, precum si alte sume prescrise se vireaza la bugetul de stat, de
catre agentii economici cu capital de stat. La societatile comerciale cu
capital privat, aceste sume se trec la venituri exceptionale (cont 7718
"Alte venituri exceptionale din operatiuni de gestiune").
23. Potrivit Instructiunilor privind incheierea exercitiului
financiar-bugetar la finele anului 1994, elaborate de Ministerul Finantelor sub
nr. 16.298/8 decembrie 1994, regiile autonome si societatile comerciale cu
capital majoritar de stat, care au primit fonduri de la bugetul de stat sub
forma cheltuielilor de capital, vor inregistra aceste fonduri in contul 1015
"Patrimoniul regiei", respectiv 1012 "Capital subscris
varsat", pana la 31 decembrie 1994, acestea constituind participarea
statului la cresterea capitalului social.
Concomitent cu inregistrarea in contabilitatea proprie, agentii economici
respectivi vor intocmi si formele prevazute de lege pentru majorarea
capitalului social.
De asemenea, sumele evidentiate de regiile autonome in contul 1012
"Capital subscris varsat" se vor transfera in contul 1015
"Patrimoniul regiei", prin inregistrarea contabila 1012 = 1015.
24. Pentru reflectarea distincta in contabilitatea regiilor autonome a
patrimoniului propriu si public, potrivit prevederilor art. 15 din Ordonanta
Guvernului nr. 15/1993, se deschid urmatoarele conturi analitice in cadrul
contului 1015 "Patrimoniul regiei".
- 1015.01 - "Patrimoniul propriu";
- 1015.02 - "Patrimoniul public".
Reflectarea in conturile analitice mentionate a patrimoniului regiilor
autonome se face pe baza inventarelor efectuate sub coordonarea ministerelor de
resort, potrivit prevederilor din ordonanta.
25. Pentru reflectarea in bilantul contabil pe anul 1994 a rezultatelor
reevaluarii efectuate conform Hotararii Guvernului nr. 500/1994, la 31 decembrie
1994, se vor efectua urmatoarele inregistrari contabile:
2110.1 "Diferente din reevaluarea = 214.01 "Diferente din
reevaluarea
terenurilor conform Hotararii terenurilor conform Hotararii
Guvernului nr. 500/1994" Guvernului nr.
500/1994"
2110.2 "Diferente din reevaluarea = 214.02 "Diferente din
reevaluarea
amenajarilor de terenuri amenajarilor de terenuri
conform Hotararii Guvernului conform Hotararii Guvernului
nr. 500/1994" nr. 500/1994"
2120 "Diferenta din reevaluarea = 214.03 "Diferente din
reevaluarea
mijloacelor fixe conform mijloacelor fixe conform
Hotararii Guvernului nr. Hotararii Guvernului nr.
500/1994" 500/1994"
- cu diferentele din reevaluarea mijloacelor fixe, ce vor fi reflectate
atat in conturile sintetice, cat si in conturile analitice corespunzatoare
(2120.1 .... 2120.8)
2610 = 261.01 - cu diferentele din reevaluarea imobilizarilor corporale
aferente titlurilor de participare;
1017 = 1012 - cu diferentele din reevaluarea imobilizarilor corporale
aferente capitalului social (la societati comerciale);
118.09 = 118 - cu diferentele din reevaluarea imobilizarilor corporale
existente in patrimoniu si nereflectate in capitalul social
(la societatile comerciale);
1018 = 1015.01 - cu diferentele din reevaluarea imobilizarilor corporale din
patrimoniul propriu al regiilor autonome.
Inregistrarea in contabilitate a diferentelor din reevaluare se va efectua
numai dupa ce s-a verificat daca acestea au fost stabilite tinandu-se cont de
prevederile Hotararii Guvernului nr. 500/1994 si de Normele privind reevaluarea
imobilizarilor corporale si modificarea capitalului social, publicate in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 313 din 10 noiembrie 1994.
Eventualele regularizari referitoare la reevaluarile imobilizarilor
corporale, potrivit prevederilor legale, vor fi efectuate inainte de
inregistrarea in contabilitate a operatiunilor de mai sus, pe baza aprobarii
adunarii generale a actionarilor sau asociatilor.
26. Potrivit prevederilor art. 129 din Legea nr. 31/1990 privind
societatile comerciale, administratorii trebuie sa prezinte cenzorilor, cu cel
putin o luna inainte de ziua stabilita pentru sedinta adunarii generale,
bilantul exercitiului financiar precedent, contul de profit si pierderi,
insotite de raportul lor si de documentele justificative.
In raportul administratorilor (raportul de gestiune) se vor face referiri
concrete cu privire la:
- realizarea sarcinilor, prevazute in Legea contabilitatii nr. 82/1991,
privind organizarea si conducerea corecta si la zi a contabilitatii;
- inregistrarea corecta a documentelor legal intocmite privind operatiunile
economico-financiare referitoare la exercitiul financiar expirat;
- respectarea regulilor de intocmire a bilantului contabil, prevazute in
legea sus-mentionata, respectiv daca posturile inscrise in bilantul contabil
corespund cu datele inregistrate in contabilitate, puse de acord cu situatia
reala a elementelor patrimoniale pe baza inventarului.
In acest scop, administratorii societatilor comerciale si ai regiilor
autonome raspund de respectarea prevederilor Legii contabilitatii nr. 82/1991
si a regulamentului de aplicare a acesteia, referitoare la efectuarea inventarierii
patrimoniului, evaluarea elementelor patrimoniale, stabilirea diferentelor
cantitative si valorice, precum si de valorificarea corespunzatoare a
rezultatelor inventarierii;
- intocmirea bilantului contabil pe baza balantei de verificare a conturilor
sintetice si respectarea normelor metodologice cu privire la intocmirea
acestuia si a anexelor sale;
- neefectuarea de compensari intre conturile bilantiere sau intre venituri
si cheltuieli;
- evaluarea elementelor patrimoniale in conformitate cu reglementarile in
vigoare;
- concluziile rezultate din analiza creantelor si a obligatiilor agentului
economic, a eventualelor sume prescrise si masurile dispuse;
- sursele pentru activitatea de productie si pentru investitii si daca au
fost utilizate potrivit reglementarilor legale;
- situatia creditelor si a altor imprumuturi ale societatii comerciale,
garantia acestora, posibilitatile de rambursare si efectele asupra activitatii
analizate, cat si asupra celei viitoare;
- contul de profit si pierderi si daca acesta reflecta fidel veniturile,
cheltuielile si rezultatele financiare ale perioadei de raportare;
- cauzele care au condus la inregistrarea de pierderi;
- propunerile privind destinatiile profitului net si daca acestea sunt in
conformitate cu dispozitiile legale;
- obligatiile fata de bugetul de stat si fata de fondurile speciale si daca
au fost corect stabilite si varsate;
- organizarea controlului financiar propriu;
- masurile propuse pentru bunul mers al societatii comerciale.
Elementele de mai sus vor fi avute in vedere la intocmirea raportului (de
gestiune) si de catre regiile autonome.
27. In conformitate cu prevederile art. 114 alin. 1, 2 si 3 din Legea nr.
31/1990 privind societatile comerciale, cenzorii sunt obligati sa supravegheze
gestiunea societatii, sa verifice daca bilantul contabil si contul de profit si
pierderi sunt legal intocmite si in concordanta cu registrele, daca acestea din
urma sunt tinute la zi si daca evaluarea patrimoniului s-a facut conform
regulilor stabilite pentru intocmirea bilantului contabil.
Despre toate acestea, precum si despre propunerile pe care le vor crede
necesare asupra bilantului contabil si a repartizarii profitului, cenzorii vor
prezenta adunarii generale un raport amanuntit.
Adunarea generala nu va putea aproba bilantul contabil si contul de profit
si pierderi, daca acestea nu sunt insotite de raportul cenzorilor.
Constatarile rezultate din verificarile efectuate pe tot parcursul anului
vor fi cuprinse de catre cenzori in rapoartele amanuntite pe care, potrivit
legii, acestia trebuie sa le prezinte adunarii generale a actionarilor sau
asociatilor.
Din aceste rapoarte nu pot lipsi referirile concrete cu privire la:
- operatiunile legate de inregistrarea sau modificarea capitalului social;
- inventarierea patrimoniului si modul de valorificare a rezultatelor
acesteia si faptul ca rezultatele inventarierii sunt cuprinse in bilantul
contabil anual;
- organizarea gestiunilor de valori materiale, precum si a evidentei
analitice si sintetice a elementelor patrimoniale;
- tinerea corecta si la zi a contabilitatii;
- preluarea corecta in balanta de verificare a datelor din conturile
sintetice si concordanta dintre contabilitatea sintetica si cea analitica;
- intocmirea bilantului contabil pe baza balantei de verificare a
conturilor sintetice si respectarea normelor metodologice cu privire la
intocmirea acestuia si a anexelor sale;
- evaluarea patrimoniului facut conform reglementarilor legale in vigoare;
- contul de profit si pierderi intocmit pe baza datelor din contabilitate
privind perioada de raportare;
- stabilirea in conformitate cu dispozitiile legale a profitului net si
punctul de vedere referitor la destinatiile acestuia, propuse de consiliul de
administratie;
- situatia creditelor si a altor imprumuturi ale societatii comerciale si
garantarea acestora;
- propuneri de masuri pentru a fi avute in vedere de consiliul de
administratie sau de adunarea generala a actionarilor sau asociatilor, dupa
caz.
28. In temeiul art. 29 din Legea contabilitatii nr. 82/1991, bilanturile
contabile sunt supuse verificarii de catre cenzori sau experti contabili, dupa
caz, in conditiile stabilite de Ministerul Finantelor.
Bilanturile contabile pe anul 1994 ale agentilor economici care au o cifra
de afaceri mai mare de 500 milioane lei si care, potrivit statutelor sau
contractelor de asociere, nu au obligatia sa aiba cenzori, precum si
bilanturile contabile ale regiilor autonome vor fi verificate si certificate de
experti contabili sau de societati comerciale de profil care figureaza in
Tabloul Corpului Expertilor Contabili si Contabililor Autorizati. In acest
scop, se vor incheia imediat contracte de prestari de servicii cu experti
contabili sau societati comerciale de profil, astfel incat la data supunerii
bilantului contabil spre aprobare, potrivit legii, acesta sa fie verificat si
vizat de catre cenzori sau experti contabili. Sumele achitate in acest scop vor
fi suportate pe cheltuielile aferente anului 1995 (628 = 401 sau 462 dupa caz),
iar la achitarea acestora se vor avea in vedere prevederile legale privind
impozitul pe venit.
29. In aplicarea prevederilor pct. 12 din Regulamentul de aplicare a Legii
contabilitatii nr. 82/1991, aprobat prin Hotararea Guvernului nr. 704/1993, in
anul 1994, Ministerul Finantelor a aprobat introducerea, in Planul de conturi
general, a conturilor prevazute in anexa nr. 3 la prezentele precizari.
Utilizarea altor conturi sintetice de gradul I si II decat cele prevazute
in Planul general de conturi, cu completarile din anexa nr. 3 la prezentele
precizari, este interzisa.
30. Solutionarea unor probleme vizand aplicarea prezentelor precizari intra
in competenta Ministerului Finantelor. De asemenea, orice solutie anterioara
care contravine acestora isi inceteaza aplicarea.
ANEXA 1
la precizari
SITUATIA
obligatiilor agentilor economici fata de fondurile speciale
----------------------------------------------------------------------------
Nr. Fondul Agentii economici Baza Baza de Cota
crt. speciale platitori legala calcul a Inregistrari
obligatiei contabile
------------------------------------------------------------------------------
0 1 2 3 4 5 6
------------------------------------------------------------------------------
1. Fondul Agentii economici, indi- Legea nr. Incasarile 1% 635=447
special ferent de forma de orga- 67/1993; aferente 447=5121
pentru zare si tipul de propri- Instruc- venituri-
cerce- etate, cu exceptia agen- tiunile lor proprii
tare- tilor economici scutiti Ministe- realizate,
dezvol- prin lege de plata impo- rului dupa dedu-
tare zitului pe profit. Finante- cerea taxei
Pentru produsele, servi- lor si pe valoa-
ciile si activitatile Ministe- rea adau-
subventionate de la bu- rului gata si a
getul public, agentii Cerceta- accizelor
economici nu datoreaza rii si
contributia la fondul Tehnolo-
special pentru cerceta- giei nr.
re-dezvoltare 45836/
178/1994;
Legea nr.
36/1994
2. Fondul a) Regii autonome, soci- a) Legea nr. a) Fondul 1% 635=447
de etati comerciale, orga- 53/1992 ; de sa- 447=5121
risc nizatii cooperatiste, Legea nr. larii
si organizatii economice 57/1992 ; realizat
acci- straine cu sediul in Instructi- lunar
dent Romania, reprezentante unile Se-
pentru din Romania ale societa- cretaria-
pro- tilor straine care anga- tului de
tec- jeaza personal roman si Stat pentru
tia persoane fizice care Handicapati
speci- utilizeaza munca si Ministerului
ala a salariata Finantelor
per- nr. 1.760/
soane- 182.484/1992
lor
han-
dica-
pate
b) Persoanele juridice b) Legea nr. b) Salariul 1% 635=447
cu un numar de peste 57/1992 minim 447=5121
250 de salariati, care (art. 10) brut pe
refuza incadrarea a cel tara, lunar,
putin 3% persoane aferent nu-
handicapate marului de
persoane
neincadrate
in limita
a 3%
3. Fondul Agentii economici cu Legea nr. Veniturile 635=447
special personalitate juridica 80/1992, realizate din 447=5121
de pen- ce produc, industri- republicata activitatea de
sii si alizeaza si comerciali- in Monitorul productie agri-
asigu- zeaza produse agricole Oficial al cola sau de
rari si alimentare Romaniei, industrializare
soci- Partea I, nr. a produselor
ale 37 din 9 fe- agricole si ali-
pentru bruarie 1994 mentare, dupa
agri- Hotararea deducerea acci-
cul- Guvernului nr.zelor, respectiv
tori 557/1992; din adaosul
Instructiunile comercial, comi-
Ministerului sionul sau adaosul
Finantelor de alimentatie
si Ministeru- publica realizat
lui Muncii si din activitatea de
Protectiei comercializare a
Sociale nr. produselor agricole
182.798/ si alimentare, astfel:
1409/1992, - pentru productia
cu comple- agricola 2%
tarile ul- - pentru activitatea
terioare de industrializare 3,5%
- pentru activitatea
de comercializare 4%
4. Fondul a) Persoanele juridice a) Ordonanta a)cistigurile 2% 4311=447
special si fizice care utili- Guvernului brute reali- 447=5121
pentru zeaza personal salariat nr. 22/1992 ; zate de
sana- Legea nr. salariati
tate 49/1992 ; si premiile
Precizarile acordate din
Ministerului fondul de salarii;
Muncii si
Protectiei
Sociale si
Ministerului
Finantelor nr.
947/181.679/
1992; Normele
metodologice
ale Ministerului
Mediului nr.
34.868/1992
b) Persoanele juridice b) Ordonanta b) Incasarile 10% 635=447
care realizeaza inca- Guvernului nr. din actiuni 447=5121
sari din actiuni pub- 22/1992 ; publicitare
licitare la produsele Legea nr. la produsele
din tutun, tigari si 114/1992 ; din tutun,
bauturi alcoolice Normele meto- tigari si
dologice ale bauturi
Ministerului alcoolice
Mediului nr.
34.868/1992
c) Persoanele juridice c) Ordonanta c) Veniturile 1% 635=447
care realizeaza veni- Guvernului nr. din vanzarile 447=5121
turi din vanzarile 22/1992 ; de produse din
de produse din tutun, Legea nr. tutun, tigari
tigari si bauturi 114/1992; si bauturi
alcoolice Normele alcoolice
metodologice
ale Ministerului
Mediului nr.
34.868/1992
5. Fondul Agentii economici care Legea nr. Pretul cu ridi- 5% 635=447
special produc sau importa 13/1994 ; cata negociat, 447=5121
pentru carburanti auto livrati Instructi- exclusiv accizele,
dezvol- la intern, indiferent unile Minis- pentru cantitatile
tarea si de forma de plata terului de carburanti
moder- Transportu- auto livrati de
nizarea rilor si Mi- producatorii din
drumu- nisterului tara si destinati
rilor Finantelor consumului intern;
publice nr. 1.719/ Valoarea in vama,
4.775/1994; stabilita potrivit
Legea nr. legii, pentru
36/1994 carburantii auto
importati
--------------------------------------------------------------------------
ANEXA 2
la precizari
CURSURILE DE REFERINTA
ale Bancii Nationale a Romaniei pentru urmatoarele valute, cu valabilitate in
zilele de 30 si 31 decembrie 1994, 1 si 2 ianuarie 1995
1. Valute in cont Curs in lei
-------------- ------------
1 dolar S.U.A. USD 1.767
1 marca germana DEM 1.122
100 yeni japonezi JPY 1.761
1 lira sterlina GDP 2.729
1 franc elvetian CHF 1.328
1 franc francez FRF 325
1 gulden olandez NLG 1.002
100 lire italiene ITL 107
1 dolar canadian CAD 1.259
1 franc belgian BEF 55
1 coroana daneza DKK 286
1 coroana norvegiana NOK 257
1 coroana suedeza SEK 235
1 siling austriac ATS 159
1 marca finlandeza FIM 370
1 lira irlandeza IEP 2.700
100 drahme grecesti GRD 725
100 escudos portughezi PTE 1.092
100 pesetas spaniole ESP 1.326
1 dolar australian AUD 1.374
1 000 lire turcesti TRL 46
1 lira egipteana EGP 520
1 ECU XEU 2.134
1 DST XDR 2.559
2. Valute efective
Pentru valutele de la pct. 1, cursul valutei efective este identic cu cel
pentru valute in cont, cu exceptia drahmei grecesti:
Curs de cumparare,
in lei
-------------------------
100 drahme grecesti GRD 669
ANEXA 3
CONTURI
introduse in Planul general de conturi in anul 1994
I. Conturi sintetice de gradul II si conturi analitice:
1015 "Patrimoniul regiei
1015.01 "Patrimoniul propriu"
1015.02 "Patrimoniul public"
118.09 "Alte fonduri rezultate din reevaluarea imobilizarilor
corporale
necuprinse in capital conform Hotararii Guvernului nr.
500/1994"
1181 "Fond special"*)
2110 "Diferente din reevaluarea terenurilor conform Hotararii
Guvernului
nr. 500/1994"
2110.01 "Diferente din reevaluarea terenurilor conform Hotararii
Guvernului nr. 500/1994"
2110.02 "Diferente din reevaluarea amenajarilor de terenuri
conform
Hotararii Guvernului nr. 500/1994"
2120 "Diferente din reevaluarea mijloacelor fixe conform Hotararii
Guvernului nr. 500/1994"
2120.1 "Diferente din reevaluarea cladirilor conform Hotararii
Guvernului nr. 500/1994"
2120.2 "Diferente din reevaluarea constructiilor speciale conform
Hotararii Guvernului nr. 500/1994"
2120.3 "Diferente din reevaluarea masinilor, utilajelor si
instalati-
ilor de lucru conform Hotararii Guvernului nr. 500/1994"
2120.4 "Diferente din reevaluarea aparatelor si instalatiilor de
masurare, control si reglare conform Hotararii Guvernului
nr. 500/1994"
2120.5 "Diferente din reevaluarea mijloacelor de transport conform
Hotararii Guvernului nr. 500/1994"
2120.6 "Diferente din reevaluarea animalelor si plantatiilor
conform
Hotararii Guvernului nr. 500/1994"
2120.7 "Diferente din reevaluarea uneltelor, dispozitivelor,
instru-
mentelor, mobilierului si aparaturii birotice conform
Hotararii Guvernului nr. 500/1994"
2120.8 "Diferente din reevaluarea altor active corporale mobile
neregasite in capitolele anterioare, conform Hotararii
Guvernului nr. 500/1994"
2610 "Diferente din reevaluarea imobilizarilor corporale aferente
titlurilor de participare conform Hotararii Guvernului nr. 500/1994"
4111 "Imprumuturi acordate membrilor asociati"*)
4191 "Clienti creditori din operatiuni de mandat"*)
5129 "Disponibilitati ale clientilor"*)
II. Conturi in afara bilantului:
8045 "Amortizarea aferenta gradului de neutilizare a mijloacelor
fixe".
*) Se utilizeaza numai la cooperativele de credit.