DECIZIE Nr. 55 din 13 aprilie 1999
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5 lit. a)
din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 263 din 9 iunie 1999
![SmartCity3](https://citymanager.online/wp-content/uploads/2018/09/b2-700x300.jpg)
Lucian Mihai - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Ioan Muraru - judecator
Nicolae Popa - judecator
Lucian Stangu - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 5 lit. a) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de
timbru, ridicata de Ilie Mircea Rai in Dosarul nr. 1.796/1998 al Curtii Supreme
de Justitie - Sectia civila.
La apelul nominal raspunde Ilie Mircea Rai, lipsind Regia Generala de Apa
Bucuresti, cu care procedura de citare a fost legal indeplinita.
Cauza fiind in stare de judecata, se da cuvantul autorului exceptiei de
neconstitutionalitate, Ilie Mircea Rai, care solicita admiterea acesteia,
deoarece: taxele de timbru aplicate activitatilor privind creatia intelectuala
reprezinta o grava incalcare "a procesului muncii"; taxa judiciara
este "anacronica fata de societatea contemporana", "descurajeaza
activitatea creativa" si are scopul de "a submina economia
nationala", fiind "o diversiune a spionajului strain". Prin
notele scrise pe care le depune in sedinta publica, sustinute si oral, Ilie
Mircea Rai invoca si exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 15
lit. a) din Legea nr. 146/1997, pe care le apreciaza ca fiind contrare
dispozitiilor art. 5 din aceeasi lege, astfel incat cele doua texte din legea
criticata incalca prevederile constitutionale ale art. 21 alin. (1) privind
accesul liber la justitie, ale art. 30 referitoare la libertatea de exprimare,
ale art. 38 care reglementeaza munca si protectia sociala a muncii, ale art. 50
privind fidelitatea fata de tara, ale art. 51 privind respectarea Constitutiei
si legilor, ale art. 134 alin. (2) lit. b) si c) referitoare la obligatiile
statului privind protejarea intereselor nationale in activitatea economica,
financiara si valutara, precum si stimularea cercetarii stiintifice nationale.
Reprezentantul Ministerului Public, avand cuvantul, pune concluzii de
respingere a exceptiei ca nefondata, deoarece, asa cum insasi Curtea
Constitutionala a statuat prin numeroase decizii anterioare, accesul la
justitie nu este gratuit.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 14 octombrie 1998, pronuntata in Dosarul nr.
1.796/1998, Curtea Suprema de Justitie - Sectia civila a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5
lit. a) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, exceptie
ridicata de Ilie Mircea Rai, cu motivarea ca aceste prevederi legale
"descurajeaza activitatea creativa, sunt anacronice fata de societatea
contemporana si au scopul de a submina economia nationala". Autorul exceptiei
nu indica nici un text constitutional care este incalcat prin prevederile art.
5 din Legea nr. 146/1997.
Prin notele scrise, depuse la dosar in sedinta publica din 13 aprilie 1999,
se invoca si exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 15 lit. a)
din Legea nr. 146/1997, cu motivarea ca art. 5 si art. 15 lit. a) din aceasta
lege contin dispozitii contrare si, prin urmare, ele se anuleaza reciproc. In
ceea ce priveste dispozitiile art. 5 din Legea nr. 146/1997, se considera ca
acestea incalca prevederile constitutionale ale art. 21 alin. (1) privind
accesul liber la justitie, ale art. 30 referitor la libertatea de exprimare,
ale art. 38 care reglementeaza munca si protectia sociala a muncii, ale art. 50
privind fidelitatea fata de tara, ale art. 51 privind respectarea Constitutiei
si a legilor, ale art. 134 alin. (2) lit. b) si c) referitoare la obligatiile
statului privind protejarea intereselor nationale in activitatea economica,
financiara si valutara, precum si stimularea cercetarii stiintifice nationale.
Exprimandu-si opinia, Curtea Suprema de Justitie - Sectia civila apreciaza
ca exceptia invocata este neintemeiata.
Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, au fost
solicitate punctele de vedere ale presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului.
Presedintele Camerei Deputatilor, in punctul sau de vedere, considera ca
exceptia, "fiind de ordin pur formal", este neintemeiata.
In punctul de vedere comunicat de Guvern se arata ca exceptia este nemotivata,
nesesizand aspecte de neconstitutionalitate.
Presedintele Senatului nu a comunicat punctul sau de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale presedintelui Camerei
Deputatilor si Guvernului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, notele
scrise, depuse de autorul exceptiei, sustinerile partii prezente, concluziile
procurorului, dispozitiile legale atacate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
In temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie si al art. 23 si urmatoarele
din Legea nr. 47/1992, republicata, Curtea Constitutionala este competenta sa
solutioneze exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5 lit. a)
din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, exceptie cu care a
fost sesizata prin Incheierea din 14 octombrie 1998 a Curtii Supreme de
Justitie - Sectia civila.
Curtea Constitutionala nu se poate pronunta asupra exceptiei de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 15 lit. a) din Legea nr. 146/1997,
deoarece aceasta a fost ridicata direct in fata Curtii, iar nu a instantei
judecatoresti care a fost investita cu solutionarea cauzei.
Potrivit art. 144 lit. c) din Constitutie si art. 23 alin. (1) din Legea
nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, aceasta
"hotaraste asupra exceptiilor ridicate in fata instantelor judecatoresti
privind neconstitutionalitatea legilor si ordonantelor". Rezulta, pe cale
de interpretare, ca instanta de contencios constitutional nu hotaraste asupra
exceptiilor de neconstitutionalitate ridicate direct in fata sa. Solutia
contrara nu poate fi primita si pentru aceea ca astfel s-ar incalca prevederile
art. 23 alin (4) din Legea nr. 47/1992, conform carora partile trebuie sa isi
exprime punctele de vedere in legatura cu exceptia de neconstitutionalitate,
depunand dovezile si probele pe care le considera necesare si exercitandu-si
astfel drepturile procesuale ce le apartin. Mai mult, insasi instanta de
judecata este obligata sa isi exprime opinia cu privire la exceptia de
neconstitutionalitate ridicata si sa sesizeze, prin incheiere motivata, Curtea
Constitutionala. De asemenea, Curtea Constitutionala hotaraste asupra exceptiei
de neconstitutionalitate nu numai pe baza sesizarii prin incheierea instantei
de judecata, dar si in limitele acestei sesizari. Orice demers al Curtii
Constitutionale, dincolo de limitele sesizarii, ar avea drept consecinta
ignorarea prevederilor constitutionale si ale legii sale organice privind
imposibilitatea sesizarii ei din oficiu.
In acest sens sunt si deciziile Curtii Constitutionale nr. 97 din 24
octombrie 1995, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 8 din
17 ianuarie 1996, precum si nr. 150 din 3 iunie 1997, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 202 din 21 august 1997.
In consecinta, prin prezenta decizie Curtea Constitutionala urmeaza a se
pronunta numai cu privire la exceptia de neconstitutionalitate a art. 5 lit. a)
din Legea nr. 146/1997, care prevede: "Cererile formulate in domeniul
drepturilor de autor si de inventator se taxeaza dupa cum urmeaza:
a) cereri pentru recunoasterea dreptului de autor si a celor conexe, pentru
constatarea incalcarii acestora si repararea prejudiciilor, inclusiv plata
drepturilor de autor si a sumelor cuvenite pentru opere de arta, precum si
pentru luarea de masuri in scopul prevenirii producerii unor pagube iminente
sau pentru asigurarea repararii acestora ... 100.000 lei." Autorul
exceptiei de neconstitutionalitate considera ca aceste prevederi legale
contravin art. 21 alin. (1) din Constitutie privind accesul liber la justitie.
Examinand aceasta sustinere, Curtea constata ca textul constitutional
potrivit caruia "Orice persoana se poate adresa justitiei pentru apararea
drepturilor, a libertatilor si a intereselor sale legitime" nu prevede
gratuitatea justitiei. Prin urmare, regula este cea a timbrarii actiunilor in
justitie, exceptiile fiind posibile numai in masura in care sunt stabilite de legiuitor.
Taxa de timbru este o modalitate de acoperire, in parte, a cheltuielilor pe
care le implica serviciul public al justitiei. Potrivit legii, contributia
justitiabilului, prin avansarea unei parti din aceste cheltuieli, poate fi
recuperata de la partea care cade in pretentii.
Cu privire la sustinerile conform carora taxele de timbru percepute in
temeiul textului criticat "descurajeaza activitatea creativa" si
"submineaza economia nationala", incalcand astfel prevederile art.
134 alin. (2) lit. b) si c) din Constitutie, se constata ca statul, in temeiul
acestor dispozitii constitutionale, are obligatia de a proteja interesele
nationale in activitatea economica, financiara si valutara, precum si de a
stimula cercetarea stiintifica nationala, asa cum de altfel afirma si autorul
exceptiei. Dar indeplinirea acestor obligatii nu implica scutirea de la plata
taxelor de timbru pentru valorificarea in justitie a dreptului de autor sau de
inventator.
In legatura cu celelalte sustineri invocate de autorul exceptiei, privind
incalcarea prevederilor constitutionale ale art. 30, referitoare la libertatea
de exprimare, ale art. 38, care reglementeaza munca si protectia sociala a
muncii, ale art. 50, privind fidelitatea fata de tara, ale art. 51, privind
respectarea Constitutiei si a legilor, Curtea constata ca acestea nu pot fi
primite, intrucat sunt, in mod evident, irelevante si de aceea nesemnificative
pentru solutionarea exceptiei formulate in cauza.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie,
precum si al art. 1 - 3, al art. 13 alin. (1) lit. A.c) si al art. 23 din Legea
nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5 lit. a)
din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, exceptie ridicata de
Ilie Mircea Rai in Dosarul nr. 1.796/1998 al Curtii Supreme de Justitie -
Sectia civila.
Definitiva.
Pronuntata in sedinta publica din data de 13 aprilie 1999.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
LUCIAN MIHAI
Magistrat asistent,
Gabriela Dragomirescu