DECIZIE Nr.
557 din 29 aprilie 2010
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2 lit. a), art. 4 alin. (4), art. 8
si art. 11 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 24/2008 privind
accesul la propriul dosar si deconspirarea Securitatii si ale Legii nr.
293/2008 pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 24/2008
privind accesul la propriul dosar si deconspirarea Securitatii
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 410 din 21 iunie 2010
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Lăzăroiu -judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Carmen-Cătălina Gliga - procuror
Ioana Marilena Chiorean - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 2 lit. a), art. 4 alin. (4), art. 8
lit. a) şi art. 11 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 24/2008
privind accesul la propriul dosar şi deconspirarea Securităţii şi ale Legii nr.
293/2008 pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 24/2008
privind accesul la propriul dosar şi deconspirarea Securităţii, excepţie
ridicată de Constantin Buzatu în Dosarul nr. 31.486/3/2008 al Inaltei Curţi de
Casaţie şi Justiţie - Secţia de contencios administrativ şi fiscal şi care
formează obiectul Dosarului nr. 173D/2010 al Curţii Constituţionale.
La apelul nominal răspunde consilierul juridic Mihaela
Jugaru, pentru Consiliul Naţional pentru Studierea Arhivelor Securităţii, cu
delegaţie la dosar, lipsă fiind autorul excepţiei de neconstituţionalitate,
faţă de care procedura de citare este legal îndeplinită.
Preşedintele dispune a se face apelul şi în Dosarul nr.
452D/2010, având ca obiect excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor
art. 2 lit. a) şi art. 8 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 24/2008
privind accesul la propriul dosar şi deconspirarea Securităţii, excepţie
ridicată de Vladimir Beldie în Dosarul nr. 5.938/2/2009 al Curţii de Apel
Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal.
La apelul nominal răspund autorul excepţiei de
neconstituţionalitate, Vladimir Beldie, şi consilierul juridic Mihaela Jugaru,
pentru Consiliul Naţional pentru Studierea Arhivelor Securităţii, cu delegaţie
la dosar. Procedura de citare este legal îndeplinită.
Preşedintele dispune a se face apelul şi în Dosarul nr.
453D/2010, având ca obiect excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor
art. 8 lit. a) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 24/2008 privind
accesul la propriul dosar şi deconspirarea Securităţii, excepţie ridicată de
Grigore Zăgărin în Dosarul nr. 22.919/3/2008 al Curţii de Apel Bucureşti -
Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal.
La apelul nominal răspund autorul excepţiei de
neconstituţionalitate, asistat de avocatul Alexandru Udrea, cu împuternicire
avocaţială la dosar, şi consilierul juridic Mihaela Jugaru, pentru Consiliul
Naţional pentru Studierea Arhivelor Securităţii, cu delegaţie la dosar.
Procedura de citare este legal îndeplinită.
Curtea, din oficiu, pune în discuţie conexarea
dosarelor nr. 452D/2010şi nr. 453D/2010 la Dosarul nr. 173D/2010, având în
vedere că acestea au un obiect parţial identic.
Autorul excepţiei de neconstituţionalitate Vladimir
Beldie susţine că nu este de acord cu conexarea.
Avocatul autorului excepţiei de neconstituţionalitate
Grigore Zăgărin arată că este de acord cu conexarea cauzelor.
Consilierul juridic al Consiliului Naţional pentru
Studierea Arhivelor Securităţii şi reprezentantul Ministerului Public arată că
sunt de acord cu conexarea dosarelor.
Curtea, în temeiul dispoziţiilor art. 53 alin. (5) din
Legea nr. 47/1992, dispune conexarea dosarelor nr. 452D/2010 şi nr. 453D/2010
la Dosarul nr. 173D/2010, care este primul înregistrat.
Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele acordă
cuvântul autorului excepţiei de neconstituţionalitate Vladimir Beldie, care
solicită admiterea acesteia şi depune concluzii scrise în acest sens.
Avocatul autorului excepţiei de neconstituţionalitate
Grigore Zăgărin solicită admiterea acesteia astfel cum a fost formulată,
deoarece sesizarea instanţelor de judecată doar de către Consiliul Naţional
pentru Studierea Arhivelor Securităţii, iar nu şi de orice persoană interesată,
este neconstituţională, contravenind prevederilor art. 1 din Constituţie
referitoare la statul de drept.
Reprezentantul Consiliului Naţional pentru Studierea
Arhivelor Securităţii solicită respingerea excepţiei de neconstituţionalitate
ca neîntemeiată, întrucât Direcţia juridică introduce la instanţa de judecată o
acţiune în constatarea calităţii de lucrător al Securităţii sau de colaborator
al acesteia doar în cazul în care Colegiul Consiliului Naţional pentru
Studierea Arhivelor Securităţii aprobă nota de constatare întocmită de direcţia
de specialitate în urma verificărilor. Consideră că soluţia propusă de autorul
excepţiei de neconstituţionalitate ar nesocoti dreptul de petiţionare.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a excepţiei de neconstituţionalitate, cu referire la jurisprudenţa
Curţii Constituţionale în materie.
Având cuvântul în replică, avocatul autorului excepţiei
de neconstituţionalitate Grigore Zăgărin arată că trebuie să se ţină cont de
faptul că sesizarea Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securităţii
se face din oficiu sau la solicitarea persoanei îndreptăţite.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările
dosarelor, constată următoarele:
Prin Incheierea din 10 noiembrie 2009, pronunţată în
Dosarul nr. 31.486/3/2008, Inalta Curte de Casaţie si Justiţie - Secţia de
contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia
de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 2 lit. a), art. 4 alin. (4), art.
8 lit. a) şi art. 11 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
24/2008 privind accesul la propriul dosar şi deconspirarea Securităţii şi ale
Legii nr. 293/2008 pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.
24/2008 privind accesul la propriul dosar şi deconspirarea Securităţii, excepţie
ridicată de Constantin Buzatu în cadrul soluţionării unui recurs declarat
împotriva unei sentinţe civile a Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a
contencios administrativ şi fiscal.
Prin Incheierea din 26 ianuarie 2010, pronunţată în
Dosarul nr. 5.938/2/2009, Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a
contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia
de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 2 lit. a) şi art. 8 din Ordonanţa
de urgenţă a Guvernului nr. 24/2008 privind accesul la propriul dosar şi
deconspirarea Securităţii, excepţie ridicată de Vladimir Beldie în cadrul
soluţionării unei cauze în contencios administrativ având ca obiect o acţiune
în constatare.
Prin Incheierea din 13 ianuarie 2010, pronunţată în
Dosarul nr. 22.919/3/2008, Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a
contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia
de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 8 lit. a) din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 24/2008 privind accesul la propriul dosar şi
deconspirarea Securităţii, excepţie ridicată de Grigore Zăgărin în cadrul
soluţionării unei cauze în contencios administrativ având ca obiect o acţiune
în constatare.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorii acesteia susţin, în esenţă, că dispoziţiile de lege
criticate sunt neconstituţionale, deoarece instituie în sarcina lucrătorilor
din fostele organe ale Securităţii prezumţia de vinovăţie şi stabilesc
competenţa Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securităţii de a
introduce o acţiune în constatarea calităţii de lucrător sau de colaborator al
Securităţii, restrângând în felul acesta dreptul persoanelor interesate de a
sesiza nemijlocit instanţa de judecată cu acţiunea în constatare. Totodată,
susţin că legea acţionează retroactiv, cu referire la acte şi fapte anterioare
intrării ei în vigoare. Referitor la Legea nr. 293/2008, arată că aceasta este
neconstituţională, deoarece aprobă o ordonanţa de urgenţă a Guvernului emisă cu
încălcarea prevederilor art. 147 alin. (1) din Constituţie.
Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie - Secţia de
contencios administrativ şi fiscal şi Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a
VIII-a contencios administrativ şi fiscal şi-au
exprimat opinia în sensul netemeiniciei excepţiei de neconstituţionalitate.
Potrivit dispoziţiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierile de sesizare au fost comunicate preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului,
Guvernul şi Avocatul Poporului nu au comunicat
Curţii Constituţionale punctele lor de vedere asupra excepţiei de
neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierile de sesizare, rapoartele întocmite
de judecatorul-raportor, susţinerile părţilor prezente, concluziile
procurorului, dispoziţiile de lege criticate, raportate la prevederile
Constituţiei, precum şi dispoziţiile Legii nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi
ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să
soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie, pe de-o parte, dispoziţiile art. 2 lit. a), art. 4 alin. (4), art.
8 şi art. 11 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 24/2008
privind accesul la propriul dosar şi deconspirarea Securităţii, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 182 din 10 martie 2008, aprobată
cu modificări şi completări prin Legea nr. 293/2008, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 800 din 28 noiembrie 2008, cu modificările
şi completările ulterioare, având, în prezent, următorul cuprins:
- Art. 2 lit. a): „In înţelesul prezentei ordonanţe
de urgenţă, termenii şi expresiile de mai jos au următoarea semnificaţie: a) lucrător
al Securităţii - orice persoană care, având calitatea de ofiţer sau de
subofiţer al Securităţii sau al Miliţiei cu atribuţii pe linie de Securitate,
inclusiv ofiţer acoperit, în perioada 1945- 1989, a desfăşurat activităţi prin
care a suprimat sau a îngrădit drepturi şi libertăţi fundamentale ale
omului.";
-Art. 4 alin. (4): „Acţiunea în constatarea
calităţii de lucrător al Securităţii sau de colaborator al acesteia ori
contestaţia împotriva adeverinţei prevăzute la art. 8 lit. b) şi art. 9 se
introduce în cel mult 48 de ore de la aprobarea notei de constatare, respectiv
de la publicarea pe internet a adeverinţei, la Secţia de contencios
administrativ şi fiscal a Curţii de Apel Bucureşti. Aceasta se pronunţă în
termen de 48 de ore. Hotărârea instanţei se atacă cu recurs în termen de 24 de
ore, recursul soluţionându-se în termen de 48 de ore. Hotărârea instanţei,
rămasă irevocabilă, se publică de îndată în Monitorul Oficial al României,
Partea a III-a.";
- Art. 8: „Colegiul Consiliului Naţional pentru
Studierea Arhivelor Securităţii ia în discuţie nota de constatare şi, după caz:
a) aprobă nota de constatare şi dispune Direcţiei
juridice introducerea unei acţiuni în constatare a calităţii de lucrător al
Securităţii sau de colaborator al acesteia;
b) infirmă nota de constatare şi dispune Direcţiei
juridice eliberarea unei adeverinţe din care să rezulte că persoana verificată
nu a avut calitatea de lucrător al Securităţii sau de colaborator al
acesteia.";
- Art. 11 alin. (1): „Acţiunea în constatarea
calităţii de lucrător al Securităţii sau de colaborator al acesteia se
introduce la Secţia de contencios administrativ şi fiscal a Curţii de Apel
Bucureşti, fiind scutită de taxă de timbru."
Pe de altă parte, obiect al excepţiei de
neconstituţionalitate îl constituie şi dispoziţiile Legii nr. 293/2008 pentru
aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 24/2008 privind accesul la
propriul dosar şi deconspirarea Securităţii, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 800 din 28 noiembrie 2008.
Autorii excepţiei de neconstituţionalitate susţin că
prevederile de lege criticate încalcă dispoziţiile constituţionale ale art. 1
alin. (5) privind obligativitatea respectării Constituţiei, a supremaţiei sale
şi a legilor, ale art. 4 alin. (2) referitoare la egalitatea între cetăţeni,
ale art. 15 alin. (2) care consacră principiul neretroactivităţii legii, ale
art. 16 alin. (1) privind egalitatea cetăţenilor în faţa legii şi a
autorităţilor publice, ale art. 21 care statuează dreptul de acces liber la
justiţie, ale art. 53 privind restrângerea exerciţiului unor drepturi sau al
unor libertăţi, ale art. 124 alin. (2) referitor la înfăptuirea justiţiei şi
ale art. 147 alin. (1) privind efectele deciziilor Curţii Constituţionale.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
constată că dispoziţiile criticate au mai fost supuse controlului Curţii
Constituţionale, prin raportare la aceleaşi dispoziţii constituţionale ca şi
cele invocate în prezenta cauză, constatându-se constituţionalitate acestora.
Astfel, prin Decizia nr. 1.194 din 24 septembrie 2009,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 749 din 4 noiembrie
2009, Curtea a observat că prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 24/2008
s-a realizat o reconfigurare a Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor
Securităţii ca autoritate administrativă autonomă, lipsită de atribuţii
jurisdicţionale, ale cărei acte privind accesul la dosar şi deconspirarea
Securităţii sunt supuse controlului instanţelor de judecată. In condiţiile în
care acţiunea în constatarea calităţii de lucrător al Securităţii este
introdusă la o instanţă de judecată, a cărei hotărâre poate fi atacată cu
recurs, dispoziţiile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 24/2008 nu sunt de
natură să îngrădească accesul liber la justiţie.
Curtea a mai reţinut că prevederile art. 2 lit. a) din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 24/2008, stabilind elementele care
trebuie întrunite pentru ca o persoană să fie calificată lucrător al
Securităţii, nu încalcă principiul constituţional al neretroactivităţii legii
civile, de vreme ce efectele atribuirii unei astfel de calităţi se produc numai
pentru viitor, din momentul intrării în vigoare a reglementării legale.
Totodată, Curtea a observat că Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 24/2008 urmăreşte
deconspirarea prin consemnarea publică a persoanelor care au participat la
activitatea de poliţie politică comunistă, fără să promoveze răspunderea
juridică şi politică a acestora şi fără să creeze premisele unei forme de
răspundere morală şi juridică colectivă, pentru simpla participare la
activitatea serviciilor de informaţii, în condiţiile lipsei de vinovăţie şi a
vreunei încălcări a drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale.
Prin Decizia nr. 530 din 9 aprilie 2009, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 430 din 24 iunie 2009, Curtea a
constatat că nu este întemeiată nici critica referitoare la pretinsa
nerespectare a principiului egalităţii în drepturi, deoarece art. 11 alin. (1)
din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 24/2008 nu instituie niciun
privilegiu sau nicio discriminare pe criterii arbitrare, fiind aplicabil
tuturor persoanelor aflate în ipoteza normei.
Intrucât nu au apărut împrejurări noi, care să
determine schimbarea jurisprudenţei Curţii Constituţionale în această materie,
soluţiile adoptate în precedent, precum şi considerentele pe care acestea se
întemeiază îşi menţin valabilitatea şi în cauza de faţă.
Cu privire la critica de neconstituţionalitate a Legii
nr. 293/2008 pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 24/2008
privind accesul la propriul dosar şi deconspirarea Securităţii, raportată la
prevederile art. 147 alin. (1) din Constituţie, Curtea constată că aceasta nu
poate fi primită. Astfel, prin Decizia nr. 51 din 31 ianuarie 2008, publicată
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 95 din 6 februarie 2008, Curtea
a admis excepţia de neconstituţionalitate şi a constatat că Legea nr. 187/1999
privind accesul la propriul dosar şi deconspirarea poliţiei politice comuniste,
modificată şi completată prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 16/2006
pentru modificarea şi completarea Legii nr. 187/1999 privind accesul la
propriul dosar şi deconspirarea securităţii ca poliţie politică, precum şi
dispoziţiile art. II şi ale art. V din această ordonanţă sunt
neconstituţionale. Ulterior, la data de 5 martie 2008, s-a emis o nouă
reglementare, şi anume Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 24/2008 privind
accesul la propriul dosar şi deconspirarea Securităţii, aprobată prin Legea nr.
293/2008, act normativ prin care s-a reconfigurat Consiliul Naţional pentru
Studierea Arhivelor Securităţii ca autoritate administrativă autonomă, lipsită
de atribuţii jurisdicţionale, ale cărei acte privind accesul la dosar şi
deconspirarea Securităţii să fie supuse controlului instanţelor de judecată, şi
s-a continuat într-un mecanism nou procesul de devoalare a activităţilor
exercitate de regimul comunist, aşa cum rezultă din preambulul acesteia.
In final, Curtea observă, pe de-o parte, că
dispoziţiile art. 124 alin. (2) din Constituţie, potrivit cărora „Justiţia
este unică, imparţială şi egală pentru toţi", nu au relevanţă în cauza
de faţă, iar, pe de altă parte, că dispoziţiile art. 53 din Legea fundamentală
nu sunt incidente în cauză, deoarece nu s-a constatat restrângerea exerciţiului
vreunui drept sau al vreunei libertăţi fundamentale şi, prin urmare, nu ne
aflăm în ipoteza prevăzută de norma constituţională invocată.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A. d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 2 lit. a), art. 4 alin. (4), art. 8 şi art. 11 alin. (1) din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 24/2008 privind accesul la propriul dosar
şi deconspirarea Securităţii şi ale Legii nr. 293/2008 pentru aprobarea
Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 24/2008 privind accesul la propriul dosar
şi deconspirarea Securităţii, excepţie ridicată de Constantin Buzatu în Dosarul
nr. 31.486/3/2008 al Inaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie - Secţia de
contencios administrativ şi fiscal, de Vladimir Beldie în Dosarul nr.
5.938/2/2009 al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios
administrativ şi fiscal şi de Grigore Zăgărin în Dosarul nr. 22.919/3/2008 al
Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 29 aprilie
2010.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Ioana Marilena Chiorean