DECIZIE Nr. 592 din 9 decembrie 1997
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5 din
Ordonanta Guvernului nr. 15/1996 privind intarirea disciplinei
financiar-valutare
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 103 din 5 martie 1998
![SmartCity3](https://citymanager.online/wp-content/uploads/2018/09/b2-700x300.jpg)
Ioan Muraru - presedinte
Costica Bulai - judecator
Viorel Mihai Ciobanu - judecator
Mihai Constantinescu - judecator
Nicolae Popa - judecator
Lucian Stangu - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Victor Dan Zlatescu - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent
Pe rol, pronuntarea asupra exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 5 din Ordonanta Guvernului nr. 15/1996 privind intarirea
disciplinei financiar-valutare, ridicata de Societatea Comerciala "Trans
Montana Pan Service" - S.R.L., Filiala Ramnicu Sarat, in Dosarul
Judecatoriei Ramnicu Sarat nr. 1.610/1997.
Dezbaterile au avut loc in sedinta publica din data de 4 decembrie 1997, in
prezenta reprezentantului Ministerului Public si in lipsa partilor legal
citate, si au fost consemnate in incheierea de la acea data, cand Curtea, avand
nevoie de timp pentru a delibera, a amanat pronuntarea pentru data de 9
decembrie 1997.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 25 iulie 1997, pronuntata in Dosarul nr. 1.610/1997,
Judecatoria Ramnicu Sarat a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5 din Ordonanta Guvernului nr.
15/1996, invocata de Societatea Comerciala "Trans Montana Pan
Service" - S.R.L., Filiala Ramnicu Sarat. In motivarea exceptiei se
sustine ca art. 5 din Ordonanta Guvernului nr. 15/1996, care stabileste ca
operatiunile de incasari si plati intre persoane juridice se vor efectua numai
prin instrumente de plata fara numerar, cu exceptiile prevazute la alin. 2 lit.
a)-c) al aceluiasi articol, incalca dispozitiile art. 134 alin. (2) lit. a) din
Constitutie.
Exprimandu-si opinia, potrivit art. 23 alin. (5) din Legea nr. 47/1992,
instanta apreciaza ca exceptia este neintemeiata "avand in vedere ca
prevederile acestei ordonante sunt date in scopul de a intari disciplina
financiara a agentilor economici si a evita evaziunea fiscala".
In vederea solutionarii exceptiei au fost solicitate, in baza art. 24 alin.
(1) din Legea nr. 47/1992, republicata, punctele de vedere ale presedintilor
celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului.
In punctul sau de vedere Guvernul apreciaza ca exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5 din Ordonanta Guvernului nr.
15/1996 este neintemeiata, intrucat aceste dispozitii legale au fost declarate
constitutionale prin Decizia Curtii Constitutionale nr. 6 din 16 ianuarie 1997,
definitiva, si care, potrivit art. 145 alin. (2) din Constitutie, este
obligatorie.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile art. 5
din Ordonanta Guvernului nr. 15/1996, raportate la prevederile constitutionale
si ale Legii nr. 47/1992, retine:
In temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie si al art. 23 din Legea nr.
47/1992, Curtea este competenta sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate
invocata.
Ordonanta Guvernului nr. 15/1996 privind intarirea disciplinei
financiar-valutare a fost aprobata si modificata prin Legea nr. 131/1996 si
ulterior modificata si completata prin Ordonanta Guvernului nr. 26/1997. Aceste
acte normative au mentinut, sub aspectul care formeaza obiectul exceptiei de
neconstitutionalitate, prevederea art. 5 din Ordonanta Guvernului nr. 15/1996,
potrivit careia, pentru intarirea disciplinei financiare si evitarea evaziunii
fiscale, operatiunile de incasari si plati intre persoanele juridice se vor
efectua numai prin instrumente de plata fara numerar, cu exceptiile prevazute
la alin. 2 lit. a)-c) din acelasi articol.
Dispozitiile art. 5 din Ordonanta Guvernului nr. 15/1996 au mai facut
obiectul controlului de constitutionalitate, Curtea pronuntandu-se prin Decizia
nr. 6 din 16 ianuarie 1997, ramasa definitiva prin nerecurare si publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 42 din 14 martie 1997, statuand ca
acestea sunt constitutionale. Prin decizia mentionata, art. 5 din Ordonanta
Guvernului nr. 15/1996 a fost analizat si prin raportare la art. 134 alin. (2)
lit. a) din Constitutie, retinandu-se ca statul are obligatia sa apere
interesele de ordin general, pentru intarirea disciplinei financiar-valutare si
evitarea evaziunii fiscale, iar agentii economici trebuie sa se integreze in
acest cadru general, in concordanta cu interesul national.
Cele stabilite prin Decizia nr. 6/1997 isi mentin valabilitatea si in acest
dosar, deoarece nu au intervenit elemente de natura sa determine schimbarea
solutiei adoptate.
Pentru motivele aratate, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin.
(2) din Constitutie, precum si al art. 3, al art. 13 alin. (1) lit. A.c) si al
art. 23 din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a art. 5 din Ordonanta
Guvernului nr. 15/1996, ridicata de Societatea Comerciala "Trans Montana
Pan Service" - S.R.L., Filiala Ramnicu Sarat in Dosarul Judecatoriei
Ramnicu Sarat nr. 1.610/1997.
Definitiva.
Pronuntata in sedinta publica din 9 decembrie 1997.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN MURARU
Magistrat asistent,
Gabriela Dragomirescu