DECIZIE Nr.
600 din 19 iunie 2007
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 25 alin. (3) din Legea contenciosului
administrativ nr. 554/2004
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 523 din 2 august 2007
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu
- judecător
Aspazia Cojocaru - judecător
Acsinte Gaspar - judecător
Kozsokar Gabor - judecător
Petre Ninosu - judecător
Ion Predescu - judecător
Şerban Viorel Stănoiu - judecător
Tudorel Toader - judecător
Ion Tiucă - procuror
Valentina Bărbăţeanu - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a prevederilor art. 25 alin. (3) din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, excepţie
ridicată de Corneliu Căileanu în Dosarul nr. 5.619/45/2006 (număr în format
vechi 5.619/2006) al Curţii de Apel laşi - Secţia comercială şi de contencios administrativ.
La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de
care procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele Curţii
acordă cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de
respingere a excepţiei de neconstituţionalitate, apreciind că textul de lege
criticat nu încalcă prevederile constituţionale invocate de autorul excepţiei.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată
următoarele:
Prin Incheierea din 19
februarie 2007, pronunţată în Dosarul nr. 5.619/45/2006 (număr în format vechi
5.619/2006), Curtea de Apel laşi - Secţia comercială şi de contencios
administrativ a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de
neconstituţionalitate a prevederilor art. 25 alin. (3) din Legea contenciosului
administrativ nr. 554/2004, excepţie ridicată de Corneliu Căileanu într-o cauză
de contencios administrativ având ca obiect soluţionarea unui recurs formulat
împotriva sentinţei prin care Tribunalul laşi a respins cererea de obligare a
Primăriei Municipiului laşi la plata de despăgubiri pentru neîndeplinirea unei
obligaţii.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se susţine că textul de lege criticat introduce „ambiguităţi
complet inutile - în raport cu prevederi legale foarte clare deja existente -,
în utilizarea căilor de atac la hotărârile judecătoreşti, limitând accesul
liber la justiţie şi garantarea dreptului la apărare, fără să contribuie cu
nimic la o eventuală rezolvare mai rapidă, în cadrul unui proces echitabil, a
cauzelor respective". Se arată că termenul prevăzut în art. 25 alin. (3)
din Legea nr. 554/2004 este insuficient pentru ca instanţa să redacteze
hotărârea, să o comunice părţii, care să îşi poată motiva „în cunoştinţă de
cauză şi eficient recursul".
Curtea de Apel laşi - Secţia comercială şi de
contencios administrativ consideră că excepţia de
neconstituţionalitate este neîntemeiată. Apreciază că „legiuitorul a dorit, în
deplină concordanţă cu Constituţia, să asigure un cadru optim şi eficient care
să conducă la punerea în executare a hotărârilor şi la intrarea, în regim de
urgenţă, în legalitate, prin repunerea în drepturi a celui vătămat printr-un
act administrativ".
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată
preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului
Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de
neconstituţionalitate.
Guvernul consideră că
prevederile art. 25 alin. (3) din Legea nr. 554/2004 nu instituie un termen de
natură a afecta esenţa dreptului de acces liber la justiţie, ci asigură
posibilitatea neîngrădită a celor interesaţi de a ataca pe calea recursului
hotărârea instanţei de executare, însă în formele şi modalităţile stabilite prin lege.
Avocatul Poporului apreciază
că textul de lege criticat nu încalcă principiul constituţional al liberului
acces la justiţie şi nici dreptul la un proces echitabil. Arată că procedura
contenciosului administrativ este o procedură specială, derogatorie de la
procedura civilă, iar fixarea unui termen scurt de recurs împotriva hotărârii
instanţei de executare are ca scop restabilirea dreptului încălcat şi repararea
prejudiciului suferit de cel vătămat printr-un act administrativ de autoritate.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de
neconstituţionalitate ridicate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere
ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate,
raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine
următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi
ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să
soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de
neconstituţionalitate îl constituie prevederile art. 25 alin. (3) din Legea
contenciosului administrativ nr. 554/2004, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 1.154
din 7 decembrie 2004, potrivit cărora „Hotărârea pronunţată de instanţa de
executare poate fi atacată cu recurs în termen de 5 zile de la
pronunţare".
In opinia autorului excepţiei de neconstituţionalitate,
textul de lege criticat contravine următoarelor dispoziţii din Legea
fundamentală: art. 21 referitor la accesul liber la justiţie, art. 24 alin. (1)
care garantează dreptul la apărare şi art. 129 care reglementează folosirea
căilor de atac. In plus, autorul excepţiei invocă şi încălcarea prevederilor
art. 6 din Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor
fundamentale privind dreptul la un proces echitabil.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate ridicată,
Curtea reţine următoarele:
Textul de lege criticat reglementează calea de atac ce
poate fi promovată împotriva hotărârii instanţei de executare, care, potrivit
art. 2 alin. (1) lit. ş) din Legea nr. 554/2004, este chiar instanţa care a
soluţionat fondul litigiului de contencios administrativ. Prin stabilirea
termenului de recurs de 5 zile de la pronunţare, legiuitorul a urmărit
diminuarea riscului tergiversării executării hotărârii judecătoreşti definitive
şi irevocabile pronunţate în litigiul de contencios administrativ, dând, astfel,
expresie cerinţei de celeritate impuse de necesitatea soluţionării cauzelor
într-un termen rezonabil. In acest sens a stabilit Curtea Constituţională, de
exemplu, prin Deciziile nr. 494 din 8 iunie 2006, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 536 din 21 iunie 2006 şi nr. 757 din 31 octombrie 2006,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 997 din 14 decembrie 2006, cu prilejul soluţionării unor
excepţii de neconstituţionalitate referitoare la texte de lege care reglementau,
de asemenea, în opinia autorilor criticilor, termene de exercitare a căilor de
atac în contradicţie cu accesul liber la justiţie şi garantarea dreptului la
apărare.
In legătură cu critica privind pretinsa ambiguitate a
dispoziţiilor art. 25 alin. (3) din Legea nr. 554/2004, Curtea constată că
aceasta nu este întemeiată. Termenul de declarare a recursului împotriva
hotărârii instanţei de executare este de 5 zile şi începe să curgă pentru toate
părţile de la pronunţare, indiferent dacă acestea au fost sau nu prezente la
judecată.
In fine, Curtea constată că art. 28 alin. (1) din Legea
nr. 554/2004 stabileşte că dispoziţiile Legii contenciosului administrativ „se
completează cu prevederile Codului de procedură civilă, în măsura în care nu
sunt incompatibile cu specificul raporturilor de autoritate dintre autorităţile
publice, pe de o parte, şi persoanele vătămate în drepturile sau interesele lor
legitime, pe de altă parte, precum şi cu procedura reglementată de prezenta
lege". Prin urmare, sunt aplicabile prevederile art. 303 alin. (2) din
Codul de procedură civilă privind calcularea termenul de recurs, în sensul că „Termenul
pentru depunerea motivelor se socoteşte de la comunicarea hotărârii, chiar dacă
recursul s-a făcut mai înainte".
Aşadar, Curtea constată că textul art. 25 alin. (3) din
Legea nr. 554/2004 nu conţine ambiguităţi care să conducă la nesocotirea
dreptului de liber acces la instanţă, a dreptului la folosirea căilor de atac
şi la un proces echitabil ori a dreptului la apărare.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit.
d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11
alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
prevederilor art. 25 alin. (3) din Legea contenciosului administrativ nr.
554/2004, excepţie ridicată de Corneliu Căileanu în Dosarul nr. 5.619/45/2006
(număr în format vechi 5.619/2006) al Curţii de Apel laşi - Secţia comercială
şi de contencios administrativ.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 19 iunie 2007.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Valentina Bărbăţeanu