DECIZIE Nr. 63 din 3 februarie 2005
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 25 alin.
(2) din Legea serviciilor publice de gospodarie comunala nr. 326/2001
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 203 din 10 martie 2005

Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Aspazia Cojocaru - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Florentina Balta - procuror
Mihai Paul Cotta - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 25 alin. (2) din Legea serviciilor publice de gospodarie
comunala nr. 326/2001, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "TSP
Ecoterm" - S.A. Navodari in Dosarul nr. 2.030/Com/2004 al Tribunalului
Constanta - Sectia comerciala.
La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de
citare a fost legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate, ca neintemeiata. Se apreciaza ca prevederile
criticate sunt constitutionale, deoarece nu creeaza discriminari intre
persoanele fizice si cele juridice beneficiare ale serviciilor de termoficare,
acestea aflandu-se in situatii diferite care impun solutii diferite.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 29 iunie 2004, pronuntata in Dosarul nr.
2.030/Com/2004, Tribunalul Constanta - Sectia comerciala a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 25
alin. (2) din Legea serviciilor publice de gospodarie comunala nr. 326/2001,
exceptie ridicata de Societatea Comerciala "TSP Ecoterm" - S.A.
Navodari intr-o cauza avand ca obiect judecarea cererii de pretentii, formulata
impotriva autorului exceptiei.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine
ca, "in contextul creat de cadrul special de reglementare reprezentat prin
dispozitiile art. 4 al Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 162/1999 privind
instituirea pretului national de referinta pentru energia termica furnizata
populatiei prin sisteme centralizate, precum si pentru acordarea de ajutoare
banesti pentru categoriile defavorizate ale populatiei, dar mai ales de
prevederile art. 1 alin. 1 si 2, ale art. 2 alin. 2 si ale art. 3 al Ordonantei
Guvernului nr. 6/2003 privind acordarea unor facilitati populatiei pentru plata
energiei termice", dispozitiile legale criticate creeaza "un
dezechilibru major intre drepturile constitutionale recunoscute persoanelor
fizice - beneficiare ale serviciilor de termoficare si cele ale operatorilor
acestor servicii", incalcandu-se astfel dispozitiile art. 16 alin. (1) din
Constitutie.
Tribunalul Constanta - Sectia comerciala, formulandu-si opinia asupra
exceptiei de neconstitutionalitate, considera ca exceptia este neintemeiata,
intrucat dispozitiile art. 16 din Constitutie nu sunt incidente in cauza,
"principiul egalitatii in fata legii si autoritatilor, consacrat de acest
text, fiind aplicabil exclusiv in raporturile dintre cetateni ca subiecte individuale
de drept civil".
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, incheierea
de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele
de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata.
In argumentarea acestui punct de vedere se arata ca prevederile criticate nu
fac nici un fel de diferentiere intre diferitele categorii de beneficiari sau
intre acestia si operatorii de servicii publice de gospodarie comunala.
In opinia Guvernului, dispozitiile art. 16 alin. (1) din Constitutie nu
sunt incidente in cauza.
Avocatul Poporului considera ca prevederile criticate sunt constitutionale.
In motivarea acestui punct de vedere se arata ca sustinerile autorului
exceptiei, "potrivit carora dispozitiile legale criticate ar institui o
inegalitate intre persoanele fizice si juridice beneficiare ale serviciilor de gospodarie
comunala, pe de o parte, si prestatorii acestor servicii publice (persoane
juridice), pe de alta parte, nu pot fi primite, intrucat principiul fundamental
consacrat de art. 16 din Constitutie se refera exclusiv la egalitatea in
drepturi a cetatenilor, iar nu la raporturile dintre cetateni si autoritatile
publice ori reprezentantii lor". In acest sens este mentionata Decizia
Curtii Constitutionale nr. 286/2001.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (2),
art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
25 alin. (2) din Legea serviciilor publice de gospodarie comunala nr. 326/2001,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 359 din 4 iulie 2001.
Aceste dispozitii legale au urmatorul continut:
- Art. 25 alin. (2) din Legea nr. 326/2001: "Intarzierea in achitarea
sumelor datorate, dupa expirarea termenului prevazut la alin. (1), atrage
majorari de intarziere egale cu cele utilizate pentru neplata obligatiilor fata
de bugetul de stat; valoarea penalitatilor nu va depasi cuantumul debitului si
se constituie venit al prestatorului."
Dispozitiile art. 25 alin. (1) din Legea nr. 326/2001, la care se face
referire in textul de lege criticat, au urmatorul cuprins: "Persoanele
fizice si juridice beneficiare ale serviciilor de gospodarie comunala, precum
si persoanele juridice consumatoare de energie electrica si termica, gaze
naturale si combustibili sunt obligate sa achite contravaloarea facturilor
reprezentand serviciile prestate, respectiv utilitatile furnizate, in termen de
30 de zile de la data emiterii facturii."
Textul constitutional invocat in sustinerea exceptiei are urmatorul
cuprins:
- Art. 16: "(1) Cetatenii sunt egali in fata legii si a autoritatilor
publice, fara privilegii si fara discriminari."
Autorul exceptiei sustine ca prevederile legale criticate, care stabilesc,
in sarcina persoanelor juridice - operatori ai serviciilor publice de furnizare
a agentului termic si a apei calde menajere -, obligatia achitarii de
penalitati celorlalti prestatori de servicii publice de gospodarie comunala,
pentru intarzierea in achitarea sumelor datorate, chiar si atunci cand
operatorii serviciilor de termoficare nu isi pot recupera sumele de la
debitorii lor, sunt discriminatorii fata de beneficiarii serviciilor de
termoficare carora, prin legi speciale, li se acorda facilitati financiare
pentru plata energiei termice.
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea retine ca textul
criticat nu incalca principiul egalitatii, inscris in art. 16 alin. (1) din
Constitutie.
Dispozitiile art. 25 alin. (2) din Legea nr. 326/2001 instituie obligatia
pentru persoanele fizice si juridice beneficiare de serviciile de gospodarie
comunala prevazute la alin. (1) al aceluiasi articol de a plati majorari de
intarziere, dupa expirarea termenului de 30 de zile de la data emiterii
facturii pentru serviciile prestate, respectiv utilitatile furnizate.
Prevederile legale criticate nu fac nici un fel de diferentiere ori
discriminare intre beneficiarii serviciilor publice de gospodarie comunala sau
intre acestia si operatorii unor astfel de servicii.
Curtea retine, in conformitate cu jurisprudenta sa, ca nu constituie o
incalcare a principiului constitutional al egalitatii faptul ca legiuitorul nu
prevede, la alin. (1) si (2) ale art. 25 din Legea nr. 326/2001, aceeasi
obligatie si pentru persoanele fizice consumatoare de energie electrica si
termica, gaze naturale si combustibili, intrucat cele doua categorii de
subiecte de drept consumatoare de energie - persoanele fizice si persoanele
juridice - se afla in situatii deosebite din punct de vedere al puterii
economice si al posibilitatii de plata, ceea ce impune din partea statului un
tratament juridic diferit, care se justifica rational si obiectiv, mai ales in
acest domeniu cu evidente implicatii sociale.
Celelalte probleme ridicate de autorul exceptiei privind dificultatile in
incasarea sumelor ce-i sunt datorate sau necorelarea textului criticat cu
dispozitii cuprinse in alte acte normative nu intra sub incidenta controlului
de constitutionalitate exercitat de Curte, ci reprezinta, eventual, probleme de
modificare si completare a legislatiei, de coordonare legislativa, de resortul
exclusiv al autoritatii legiuitoare. In acest sens, dispozitiile art. 2 alin.
(3) din Legea nr. 47/1992 stabilesc unele limite ale controlului exercitat de
Curtea Constitutionala, precizand ca instanta de contencios constitutional nu
poate "modifica sau completa prevederile supuse controlului".
Potrivit considerentelor expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147
alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit.
A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 25 alin.
(2) din Legea serviciilor publice de gospodarie comunala nr. 326/2001, exceptie
ridicata de Societatea Comerciala "TSP Ecoterm" - S.A. Navodari in
Dosarul nr. 2.030/Com/2004 al Tribunalului Constanta - Sectia comerciala.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 3 februarie 2005.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat asistent,
Mihai Paul Cotta