Augustin Zegrean |
- preşedinte |
Aspazia Cojocaru |
- judecător |
Acsinte Gaspar |
- judecător |
Petre Lăzăroiu |
- judecător |
Mircea Ştefan Minea |
- judecător |
Iulia Antoanella Motoc |
- judecător |
Ion Predescu |
- judecător |
Puskás Valentin Zoltán |
- judecător |
Tudorel Toader |
- judecător |
Patricia Marilena Ionea |
- magistrat-asistent |
|
Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Carmen-Cătălina Gliga.Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 1 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 71/2009 privind plata unor sume prevăzute în titluri executorii având ca obiect acordarea de drepturi salariale personalului din sectorul bugetar, excepţie ridicată de Aurelia Gui în Dosarul nr. 5.631/337/2009 al Judecătoriei Zalău.La apelul nominal lipsesc părţile, faţă de care procedura de citare este legal îndeplinită.Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele acordă cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de admitere a excepţiei de neconstituţionalitate, deoarece prevederile de lege criticate contravin dispoziţiilor art. 6 din Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale.CURTEA,având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată următoarele:Prin Încheierea din 12 mai 2010, pronunţată în Dosarul nr. 5.631/337/2009, Judecătoria Zalău a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 1 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 71/2009 privind plata unor sume prevăzute în titluri executorii având ca obiect acordarea de drepturi salariale personalului din sectorul bugetar.Excepţia a fost ridicată de Aurelia Gui cu prilejul soluţionării unei cauze civile având ca obiect o contestaţie la executare.În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine, în esenţă, că textul de lege criticat, care suspendă executarea silită a sumelor constatate prin hotărâri judecătoreşti având ca obiect acordarea unor drepturi de natură salarială, stabilite în favoarea personalului din sectorul bugetar, creează o discriminare între stat şi cetăţean, dând posibilitatea organelor administrative ale statului să prelungească în mod nejustificat executarea unor titluri executorii ale salariaţilor din sistemul bugetar. De asemenea, consideră că a fost încălcat art. 15 alin. (2) din Constituţie, întrucât textele de lege criticate vizează hotărâri judecătoreşti devenite executorii până la 31 decembrie 2009. În sfârşit, arată că au fost înfrânte şi dispoziţiile art. 6 din Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale, deoarece faza de executare silită face parte din procesul civil, or, în situaţia îngrădirii executării silite, dreptul de acces la justiţie este lăsat fără conţinut.Judecătoria Zalău consideră că dispoziţiile de lege criticate sunt constituţionale.În conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului, precum şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.Guvernul consideră că textul de lege criticat este constituţional. În acest sens, cu privire la critica vizând încălcarea principiului egalităţii în drepturi, invocă cele reţinute de Curtea Constituţională prin Decizia nr. 823/2010. Cu referire la încălcarea dreptului la un proces echitabil, invocă Decizia nr. 188/2010.Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi Avocatul Poporului nu au comunicat punctele de vedere solicitate asupra excepţiei de neconstituţionalitate.CURTEA,examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. 1 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 71/2009 privind plata unor sume prevăzute în titluri executorii având ca obiect acordarea de drepturi salariale personalului din sectorul bugetar, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 416 din 18 iunie 2009.Curtea constată că, ulterior sesizării, textul de lege criticat a fost modificat prin art. II din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 45/2010 pentru modificarea art. 1 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 71/2009 privind plata unor sume prevăzute în titluri executorii având ca obiect acordarea de drepturi salariale personalului din sectorul bugetar, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 337 din 20 mai 2010. În noua redactare, textul de lege dispune doar suspendarea de drept a executării silite a sumelor prevăzute prin hotărâri judecătoreşti devenite executorii până la data de 31 decembrie 2009, iar nu şi a celor devenite executorii în perioada 1 ianuarie -31 decembrie 2010, aşa cum se prevedea în redactarea în vigoare la data sesizării Curţii Constituţionale. Cu toate acestea, Curtea apreciază că soluţia legislativă criticată se păstrează, cu atât mai mult cu cât autorul excepţiei se încadrează în ipoteza hotărârilor judecătoreşti devenite executorii până la data de 31 decembrie 2009.Textul de lege criticat are în prezent următoarea redactare:– Art. 1 alin. (2): „În cursul termenului prevăzut la alin. (1) orice procedură de executare silită se suspendă de drept.“Autorul excepţiei consideră că acest text de lege este contrar următoarelor texte din Constituţie: art. 15 alin. (2) privind neretroactivitatea legii civile şi art. 16 referitor la egalitatea în drepturi a cetăţenilor. De asemenea, este invocat art. 6 din Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale, articol prin care se consacră dreptul la un proces echitabil. Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constată că aspectele criticate de autorul excepţiei au mai fost supuse controlului de constituţionalitate. Astfel, prin Decizia nr. 206 din 4 martie 2010, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 313 din 13 mai 2010, Curtea respingea ca neîntemeiate criticile referitoare la încălcarea egalităţii de tratament juridic între debitori, în sensul că statul, ca debitor, şi-ar aroga mai multe drepturi decât debitorii persoane de drept privat în ceea ce priveşte executarea hotărârilor judecătoreşti, motivând că această diferenţă de tratament este justificată, întrucât „măsura contestată urmăreşte un scop legitim - asigurarea stabilităţii economice a ţării - şi păstrează un raport rezonabil de proporţionalitate între mijloacele folosite şi obiectivul avut în vedere - executarea eşalonată a hotărârilor judecătoreşti în cauză. Astfel, situaţia particulară ivită şi motivată prin existenţa unei situaţii extraordinare este una care reclamă o diferenţă evidentă de tratament juridic.“ În ceea ce priveşte încălcarea principiului neretroactivităţii legii civile, prin aceeaşi decizie Curtea constata că textul de lege criticat se aplică numai pentru viitor. Cu acelaşi prilej, Curtea a reţinut că sunt neîntemeiate şi criticile referitoare la încălcarea dreptului la un proces echitabil, deoarece „actul normativ criticat este o măsură de natură să întărească finalitatea procesului judiciar, în sensul că reprezintă un prim pas important al debitorului de a-şi executa creanţa. Faptul că acesta îşi execută creanţa într-o perioadă de 3 ani nu reprezintă o durată excesivă a executării unei hotărâri judecătoreşti, datorită caracterului sistemic al problemelor apărute în legătură cu executarea titlurilor executorii ale personalului bugetar“. Întrucât nu au intervenit elemente noi, de natură să justifice reconsiderarea jurisprudenţei în materie a Curţii Constituţionale, soluţia şi considerentele deciziei amintite îşi păstrează valabilitatea şi în prezenta cauză. Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992, cu majoritate de voturi, CURTEA CONSTITUŢIONALĂ În numele legii DECIDE: Respinge ca neîntemeiată excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 1 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 71/2009 privind plata unor sume prevăzute în titluri executorii având ca obiect acordarea de drepturi salariale personalului din sectorul bugetar, excepţie ridicată de Aurelia Gui în Dosarul nr. 5.631/337/2009 al Judecătoriei Zalău. Definitivă şi general obligatorie. Pronunţată în şedinţa publică din data de 17 mai 2011. PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE, AUGUSTIN ZEGREAN Magistrat-asistent, Patricia Marilena Ionea