DECIZIE Nr. 69*) din 10 iulie 1995
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 70 din 8 aprilie 1996
*) A se vedea si Decizia Curtii Constitutionale nr. 19 din 27 februarie
1996, publicata la pag. 10.
Antonie Iorgovan - presedinte
Mihai Constantinescu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Florentina Geangu - magistrat-asistent
Completul de judecata, convocat potrivit prevederilor art. 24 alin. (2) din
Legea nr. 47/1992, constata:
Prin Incheierea din 13 aprilie 1995 a Curtii de Apel Suceava, pronuntata in
Dosarul nr. 350/1995 al acestei instante, Curtea Constitutionala a fost
sesizata cu exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 66 alin. 2
din Legea nr. 64/1991, invocata de parata apelanta Societatea Comerciala
"Ambro" - S.A. Suceava.
Parata a fost chemata in judecata pentru plata de despagubiri datorate unor
inventatori ca urmare a aplicarii inventiei acestora si neachitarii
obligatiilor corelative conform legislatiei anterioare noii reglementari
instituite prin Legea nr. 64/1991. Tribunalul Suceava - Sectia civila si de
contencios administrativ - a admis actiunea iar, in apel, parata a invocat
neconstitutionalitatea art. 66 alin. 2 din Legea nr. 64/1991, ce constituie
temeiul legal al actiunii, pe motiv ca ar fi contrar principiului
neretroactivitatii legii prevazut de art. 15 alin. (2) din Constitutie.
Curtea de Apel Suceava, exprimandu-si opinia, conform art. 23 din Legea nr.
47/1992, a considerat exceptia ca neintemeiata.
In vederea solutionarii exceptiei de neconstitutionalitate, Curtea
Constitutionala a solicitat, in baza art. 24 din Legea nr. 47/1992, punctele de
vedere celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului.
In punctul sau de vedere, Guvernul considera exceptia ca nefondata,
intrucat art. 66 alin. 2 din Legea nr. 64/1991, prevazand ca negocierea
drepturilor banesti ale inventatorului pentru inventiile necompensate anterior
noii legi se face plecand de la drepturile banesti maxime datorate, nu a facut
decat sa recunoasca drepturile existente "cuvenite inventatorului,
prevazute de legea aplicabila la data inregistrarii cererii de brevet".
Referindu-se la "inventii nerecompensate sau partial
recompensate", deci la "drepturi existente la data intrarii in
vigoare a noii legi, iar nu de preconstituirea lor", Guvernul considera ca
nu a fost incalcat principiul neretroactivitatii legii. De asemenea, se
considera ca nu este incalcat acest principiu nici prin posibilitatea prevazuta
de art. 66 alin. 2 din Legea nr. 64/1991, potrivit caruia negocierea se face
pornindu-se de la drepturile maxime cuvenite, deoarece negocierea "este o
forma de protectie sociala a inventatorului si nu poate fi interpretata ca o
aplicare retroactiva a legii".
Camera Deputatilor si Senatul nu au comunicat punctele lor de vedere.
In temeiul art. 5 din Legea nr. 47/1992 s-a cerut si opinia Oficiului de
Stat pentru Inventii si Marci, care considera exceptia nefondata, intrucat,
potrivit legislatiei anterioare noii legi, recompensa era o "obligatie a
unitatilor ce aplica inventiile ca urmare a cesiunii", asa incat
neachitarea acestei obligatii justifica prevederea art. 66 alin. 2 al Legii nr.
64/1991 referitoare la faptul ca negocierea porneste de la drepturile banesti
maxime cuvenite.
Totodata se arata ca "spiritul articolului este negocierea datorie
neplatite, determinat de degradarea constanta a valorii monedei", astfel
incat nu poate avea un caracter retroactiv.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si ale
Oficiului de Stat pentru Inventii si Marci, raportul judecatorului-raportor,
dispozitiile art. 66 alin. 2 din Legea nr. 64/1991 raportate la prevederile Constitutiei
si ale Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
In temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie, al art. 23 si urmatoarele din
Legea nr. 47/1992 si potrivit practicii sale constante, Curtea constata ca este
competenta sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata, intrucat,
chiar daca dispozitiile legale contestate sunt anterioare Constitutiei,
raporturile juridice stabilite pe baza lor sunt posterioare intrarii in vigoare
a acesteia.
Potrivit art. 66 alin. 2 al Legii nr. 64/1991, drepturile banesti cuvenite
inventatorilor pentru inventiile brevetate, aplicate, partial recompensate sau
nerecompensate pana la data intrarii in vigoare a noii legi se negociaza intre
inventator si unitatea care a aplicat inventia, iar negocierea incepe "de
la drepturile banesti maxime cuvenite inventatorului, prevazute de legea
aplicabila la data inregistrarii cererii de brevet".
Din aceasta dispozitie legala rezulta ca, pe de o parte, intrucat,
negocierea porneste de la drepturile banesti maxime cuvenite inventatorului
potrivit legii aplicabile anterior noii legi, sub acest aspect solutia legala
nu are, in nici un fel, un caracter retroactiv. Inventatorul nerecompensat sau
partial recompensat este titularul unei creante, pe care noua reglementare nu face
decat sa o recunoasca. Dimpotriva, daca noua lege nu ar fi recunoscut-o ca
atare, ea ar fi avut un caracter retroactiv. Pe de alta parte, posibilitatea
negocierii acestei creante, pornindu-se de la drepturile cuvenite potrivit
legislatiei anterioare, de asemenea nu are caracter retroactiv. In motivarea
exceptiei se invoca principiul tempus regit actum, dar se omite faptul ca
ipoteza avuta in vedere de legiuitor este aceea a unei datorii neachitate, deci
a unei situatii juridice in curs, fata de care, noua reglementare nu poate fi
decat imediat aplicabila. Aplicarea legii noi situatiilor juridice in curs nu
are caracter retroactiv, intrucat astfel nu se modifica si nici nu se sting
efectele produse anterior, legea referindu-se numai la efectele acestei situatii
ulterioare intrarii sale in vigoare. Posibilitatea negocierii recompensei
neachitate se justifica atat prin faptul ca priveste o obligatie neexecutata de
debitor si care, daca nu ar fi actualizata prin negociere, ar insemna ca
debitorul, in conditiile inflatiei, sa profite de propria sa culpa, cat si de
faptul ca negocierea este unul dintre principiile de baza ale noii
reglementari, astfel incat, daca nu ar aplicabila si recompenselor anterior
neplatite, s-ar fi creat o diferenta nejustificata intre inventatori, cu
caracter discriminatoriu fata de inventatorii nerecompensati, contrara
principiului egalitatii cetatenilor in fata legii, instituit de art. 16 alin.
(1) din Constitutie.
Fata de cele aratate, exceptia de neconstitutionalitate urmeaza a fi
respinsa ca vadit nefondata in temeiul art. 24 alin. (2) din Legea nr. 47/1992.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie,
precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), art. 24 alin. (2) si art. 25 alin.
(1) din Legea nr. 47/1992, in unanimitate,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge ca vadit nefondata exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 66 alin. 2 din Legea nr. 64/1991, invocata de Societatea
Comerciala "Ambro" - S.A. Suceava, cu sediul in Suceava, calea Unirii
nr. 24, in cauza ce formeaza obiectul Dosarului nr. 350/1995 al Curtii de Apel
Suceava.
Cu recurs in termen de 10 zile de la comunicare.
Pronuntata la 10 iulie 1995.
PRESEDINTE,
prof. univ. dr. Antonie Iorgovan
Magistrat-asistent,
Florentina Geangu