DECIZIE Nr. 69*) din 14 mai 1994
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 354 din 21 decembrie 1994
*) A se vedea si Decizia nr. 103 din 2 noiembrie 1994.
Ioan Muraru - presedinte
Viorel Mihai Ciobanu - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Florentina Geangu - magistrat-asistent
Completul de judecata, convocat potrivit prevederilor art. 24 alin. (2) din
Legea nr. 47/1992, constata:
In fata Curtii de Apel Cluj, Sectia civila si de contencios administrativ,
in Dosarul C nr. 111/1994, Societatea Comerciala "Fimaro" - S.A.
Cluj-Napoca a invocat exceptia de neconstitutionalitate a art. 7 alin. 1 din
Legea nr. 85/1992, aratand ca el contravine dispozitiilor art. 41 si art. 135
din Constitutie, care garanteaza dreptul de proprietate. Astfel, se sustine ca
art. 7 instituie in sarcina proprietarului - Societatea Comerciala
"Fimaro" - S.A. Cluj-Napoca - obligatia de a vinde locuintele de
serviciu la simpla intentie a locatarului, anulandu-se dreptul de dispozitie ca
atribut al dreptului de proprietate garantat prin legea fundamentala.
Prin Incheierea civila nr. 9 din 31 martie 1994, instanta de judecata a
sesizat Curtea Constitutionala cu solutionarea exceptiei, apreciind ca exceptia
de neconstitutionalitate nu este intemeiata, deoarece art. 41 alin. (1) din
Constitutie prevede garantarea dreptului de proprietate in continutul si in
limitele ce se vor stabili prin legi, iar art. 135 alin. (5) prevede si el tot
reglementarea prin legi a situatiei bunurilor proprietate publica.
In vederea solutionarii exceptiei de neconstitutionalitate, Curtea
Constitutionala a solicitat, in baza art. 24 din Legea nr. 47/1992, puncte de
vedere celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului.
Guvernul, in punctul sau de vedere, sustine ca exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 7 din Legea nr. 85/1992 nu poate fi
admisa deoarece aceste prevederi nu contravin art. 41 din Constitutie. In
sustinerea acestui punct de vedere se arata ca, urmarind evolutia
reglementarilor legale in materie, in inlantuirea lor logica, rezulta optiunea
constanta ca oricare chirias al unei locuinte construite din fondurile statului
ori din fondurile unitatilor economice sau bugetare de stat sa devina
proprietar al locuintei respective prin cumparare, in conditiile in care,
potrivit Legii nr. 15/1990, intreprinderile transformate in societati
comerciale sau regii autonome au devenit proprietare ale locuintelor construite
din fondurile proprii.
Senatul apreciaza ca prevederile art. 7 din Legea nr. 85/1992 sunt
constitutionale si, in consecinta, exceptia este vadit neintemeiata.
Camera Deputatilor nu a comunicat punctul sau de vedere.
CURTEA CONSTITUTIONALA,
examinind incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Senatului si
Guvernului, raportul judecatorului-raportor, dispozitiile art. 7 din Legea nr.
85/1992, ale art. 3 alin. (2) din Legea nr. 47/1992, precum si prevederile art.
41, art. 43, art. 134 si ale art. 145 din Constitutie, retine urmatoarele:
Curtea este competenta sa se pronunte asupra exceptiei de
neconstitutionalitate invocate in temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie si
al art. 3 alin. (2) din Legea nr. 47/1992, in cauza fiind vorba de o lege
ulterioara adoptarii Constitutiei.
Pe fond, prin art. 7 din Legea nr. 85/1992 privind vanzarea de locuinte si
spatii cu alta destinatie construite din fondurile statului si din fondurile
unitatilor economice sau bugetare de stat s-a stabilit ca "Locuintele
construite din fondurile unitatilor economice sau bugetare de stat, pana la
data intrarii in vigoare a prezentei legi, altele decat locuintele de
interventie, vor fi vandute titularilor contractelor de inchiriere, la cererea
acestora, cu plata integrala sau in rate a pretului, in conditiile
Decretului-lege nr. 61/1990 si ale prezentei legi.
Art. 1 alin. 2 se aplica in mod corespunzator.
Beneficiaza de prevederile alin. 1 si chiriasii care nu sunt angajatii
unitatilor proprietare.
Evaluarea si vanzarea locuintelor prevazute la alin. 1, conform
Decretului-lege nr. 61/1990 si prezentei legi, se fac de catre unitatile
proprietare sau de catre unitatile specializate in vanzarea locuintelor, pe
baza de contract de prestari de servicii cu un comision de 1% calculat la
pretul de vanzare.
Prin locuinte de interventie se intelege locuintele situate in incinta
unitatilor economice sau bugetare de stat, cat si cele legate nemijlocit de
indeplinirea atributiilor de serviciu ale persoanelor care le ocupa".
Cu privire la art. 7 din Legea nr. 85/1992, Curtea Constitutionala s-a
pronuntat prin Decizia nr. 10/1994, ramasa definitiva prin nerecurare si
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 114 din 5 mai 1994,
constatand ca dispozitiile sale sunt constitutionale. In acelasi sens sunt si
deciziile nr. 26, nr. 27 si nr. 28 din 23 martie 1994, ramase definitive si
publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 143 din 6 iunie 1994.
Constitutionalitatea art. 7 din Legea nr. 85/1992 s-a motivat in deciziile
nominalizate prin aceea ca:
- art. 41 din Constitutie da legii posibilitatea de a stabili continutul si
limitele dreptului de proprietate. Astfel, desi in proprietatea societatilor
comerciale sau a regiilor autonome au intrat si locuintele construite din
fondurile proprii, legiferarea, ulterior adoptarii Constitutiei, a optiunii ca
fiecare chirias din asemenea locuinte sa devina proprietar nu poate fi privita
decat numai ca o limita stabilita de lege (art. 41 din Constitutie) a dreptului
de proprietate exercitat de societatea comerciala in al carei patrimoniu se
afla locuintele construite din fondurile proprii ale intreprinderii, asa cum de
altfel tot o limita este si exceptarea de la vanzare a locuintelor de
interventie;
- se asigura chiriasilor dreptul si prioritatea la cumpararea locuintelor,
dand astfel expresie dispozitiilor art. 43 alin. (1) si ale art. 134 alin. (2)
lit. f) din Constitutie cu privire la obligatia statului de a crea conditii
necesare pentru cresterea calitatii vietii si, mai ales, de a lua masuri de
dezvoltare economica si de protectie sociala, de natura sa asigure cetatenilor
un nivel de trai decent;
- este o norma de justitie sociala si economica, dand posibilitatea
chiriasilor sa cumpere locuintele la construirea carora au contribuit direct
sau indirect, in vechiul sistem statal-juridic. Ca atare, dispozitiile sale
sunt nu numai conforme literei si spiritului art. 41 si ale art. 135 din
Constitutie, ci si legitimate din punct de vedere economic, social si moral.
Deoarece Curtea Constitutionala s-a pronuntat, prin decizii ramase
definitive, asupra constitutionalitatii art. 7 din Legea nr. 85/1992 si nu au
intervenit elemente noi care sa conduca la o alta solutie, urmeaza ca exceptia
invocata sa fie respinsa ca vadit nefondata in temeiul art. 24 alin. (2) din
Legea nr. 47/1992.
Fata de cele aratate, potrivit art. 144 lit. c) si art. 145 alin. (2) din
Constitutie, precum si art. 13 alin. (1) lit. A. c), art. 24 alin. (2) si art.
25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, in unanimitate,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
1. Respinge ca vadit nefondata exceptia de neconstitutionalitate cu privire
la art. 7 alin. 1 din Legea nr. 85/1992, invocata de Societatea Comerciala
"Fimaro" - S.A. Cluj-Napoca in Dosarul C nr. 111/1994 al Curtii de
Apel Cluj.
2. Constata ca, in temeiul art. 145 alin. (2) din Constitutie, Decizia
Curtii Constitutionale nr. 10/1994 este obligatorie, iar rezolvarea procesului,
in speta, de catre Curtea de Apel Cluj, urmeaza a se face cu luarea in
considerare a acestei decizii.
Cu recurs in termen de 10 zile de la comunicare.
Pronuntata astazi, 14 iunie 1994.
PRESEDINTE,
prof. univ. dr. Ioan Muraru
Magistrat asistent,
Florentina Geangu