DECIZIE Nr. 70 din 18 aprilie 2000
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. IV pct. 7
din Ordonanta Guvernului nr. 18/1994 privind masuri pentru intarirea
disciplinei financiare a agentilor economici, aprobata, cu modificari, prin
Legea nr. 12/1995
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 334 din 19 iulie 2000
![SmartCity3](https://citymanager.online/wp-content/uploads/2018/09/b2-700x300.jpg)
Lucian Mihai - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Ioan Muraru - judecator
Nicolae Popa - judecator
Lucian Stangu - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Laurentiu Cristescu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. IV pct. 7 din Ordonanta Guvernului nr. 18/1994 privind
masuri pentru intarirea disciplinei financiare a agentilor economici, aprobata,
cu modificari, prin Legea nr. 12/1995, exceptie ridicata de Societatea
Comerciala "RO-STAR" - S.A., Bragadiru in Dosarul nr. 1.150/1999 al
Tribunalului Bucuresti - Sectia a III-a civila.
La apelul nominal raspunde consilier Gabriela Pintea pentru Directia
generala a finantelor publice si controlului financiar de stat Ilfov, lipsind
autorul exceptiei, fata de care procedura de citare este legal indeplinita.
Reprezentantul Directiei generale a finantelor publice si controlului
financiar de stat Ilfov solicita amanarea cauzei, pentru a se da posibilitatea
autorului exceptiei, Societatea Comerciala "RO-STAR" - S.A.,
Bragadiru, sa ia cunostinta de concluziile scrise, pe care le depune in timpul
sedintei publice.
Avand cuvantul, reprezentantul Ministerului Public arata ca depunerea de
concluzii scrise nu este un motiv temeinic pentru amanarea cauzei si solicita
respingerea acestei cereri, mai ales ca autorul exceptiei, desi a fost legal
citat, nu s-a prezentat la termenul de judecata.
Deliberand asupra cererii, Curtea o respinge, constatand ca nu exista
motive de amanare.
Cauza fiind in stare de judecata, reprezentantul Directiei generale a
finantelor publice si controlului financiar de stat Ilfov arata ca prevederile
art. IV din Ordonanta Guvernului nr. 18/1994 nu contravin dispozitiilor art. 1
alin. (3) din Constitutie, care statueaza ca Romania este stat de drept, ci,
dimpotriva, constituie rezultatul aplicarii acestui principiu constitutional in
procesul de elaborare a actelor normative. De asemenea, arata ca dispozitiile
art. IV din actul normativ criticat pentru neconstitutionalitate prevad masuri
care au ca scop consolidarea regimului valutar si intarirea disciplinei
valutare ale persoanelor fizice si juridice, stabilind obligatia acestora de a
incasa sumele in valuta aferente exporturilor de marfuri, executarilor de
lucrari si prestarilor de servicii in strainatate, in termenele stabilite prin
ordonanta. Astfel, primele 6 puncte ale art. IV stabilesc termenele pana la
care trebuie repatriata valuta, iar pct. 7 prevede sanctiunea amenzii pentru
nerespectarea acestor termene, competenta de constatare si aplicare a
sanctiunii revenind organelor Ministerului Finantelor si Bancii Nationale a
Romaniei, imputernicite in acest scop potrivit pct. 8 al art. IV din Ordonanta
Guvernului nr. 18/1994. De aceea prevederile constitutionale invocate de
societatea comerciala nu sunt infrante, deoarece obligatia de repatriere a
valutei nu este contrara economiei de piata si libertatii comertului.
Dimpotriva, nici economia de piata si nici libertatea comertului nu justifica
incalcarea obligatiei de repatriere a valutei in termenele legale, deoarece de
constituirea fondurilor valutare depinde functionarea insasi a sistemului
economic, astfel ca autonomia juridica a agentilor economici in activitatea de
comert exterior nu se poate realiza decat cu respectarea acestor obligatii. In
acest sens, Curtea Constitutionala s-a pronuntat prin urmatoarele decizii: Decizia
nr. 15 din 28 ianuarie 1997, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I, nr. 251 din 24 septembrie 1997; Decizia nr. 16 din 28 ianuarie 1997,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 292 din 28 octombrie
1997; Decizia nr. 60 din 31 martie 1998, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 183 din 18 mai 1998.
Reprezentantul Ministerului Public arata ca textul criticat a mai facut
obiectul controlului de constitutionalitate, in acest sens amintind Decizia nr.
157 din 10 noiembrie 1998, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
nr. 3 din 11 ianuarie 1999, prin care exceptia de neconstitutionalitate a fost
respinsa. De asemenea, mai arata ca, din notele scrise prezentate de autorul
exceptiei, reiese ca aceasta critica priveste chestiuni legate de aplicarea
legii si nu de constitutionalitate. In consecinta, solicita respingerea
exceptiei.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Tribunalul Bucuresti - Sectia a III-a civila, prin Incheierea din 15
noiembrie 1999, pronuntata in Dosarul nr. 1.150/1999, a sesizat Curtea
Constitutionala cu solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. IV pct. 7 din Ordonanta Guvernului nr. 18/1994 privind masuri
pentru intarirea disciplinei financiare a agentilor economici, aprobata, cu
modificari, prin Legea nr. 12/1995, exceptie ridicata de Societatea Comerciala
"RO-STAR" - S.A., Bragadiru.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca prevederile
art. IV pct. 7 din Ordonanta Guvernului nr. 18/1994 sunt in contradictie cu
dispozitiile art. 1 alin. (3) si ale art. 134 alin. (1) si (2) lit. a) si b)
din Constitutie. Se mai sustine ca prin prevederile criticate statul roman nu
numai ca intervine in relatiile dintre partenerii comerciali, relatii care sunt
supuse rigorilor normelor de drept comercial, dar instituie si raspunderi
contraventionale ale acestora pentru situatii cum ar fi neplata sau intarzierea
platii marfii, pe care, desi le considera negative, le califica
nesemnificative. Astfel, ordonanta actioneaza in sensul opus obligatiilor pe
care Constitutia le instituie statului, reprezentand o parghie de restrangere a
libertatii comerciale, lovind in agentii economici autohtoni, De asemenea, se
sustine ca pedepsirea acestora pentru fapte de care nu se fac vinovati (neplata
de catre partenerii straini a marfurilor exportate de agentii economici romani)
duce la inhibarea lor, iar acestia nu vor mai exporta marfuri, nu vor mai
efectua lucrari sau nu vor mai presta servicii in strainatate, de teama ca,
neprimind la timp plata cuvenita pentru aceste operatiuni comerciale, vor fi
amendati. Autorul exceptiei mai considera ca masurile luate prin art. IV pct. 7
din Ordonanta Guvernului nr. 18/1994 "reprezinta o conceptie stranie de
protejare a intereselor nationale". Pentru aceste motive solicita
admiterea exceptiei de neconstitutionalitate pe care a ridicat-o.
Exprimandu-si opinia, Tribunalul Bucuresti - Sectia a III-a civila
apreciaza exceptia ca fiind neintemeiata, aratand ca prin pct. 7 din Ordonanta
Guvernului nr. 18/1994, aprobata, cu modificari, prin Legea nr. 12/1995, se
instituie limitari ale exercitiului libertatii comertului permise de textul
constitutional invocat - art. 134 alin. (2) lit. b) -, limitari ce devin
obligatorii cand se pune problema protejarii interesului national. Limitarile
impuse de textul criticat imbraca forma stabilirii obligatiei pentru agentii
comerciali de repatriere a valutei intr-un anumit termen, prevazut a fi maximal,
iar interesul general il reprezinta constituirea fondurilor valutare necesare
functionarii sistemului economic insusi, pentru asigurarea platii obligatiilor
externe ale economiei. Se mai arata ca in acest caz nu avem de a face cu o
interventie nepermisa a statului "in relatiile comerciale, acolo unde
partenerii se comporta specific si se supun rigorilor normelor de drept
comercial" (dupa cum a sustinut autorul in motivarea exceptiei de
neconstitutionalitate), "ci de o limitare a activitatii comerciale
individuale, fireasca si necesara intr-un stat democratic". De asemenea,
sustinerea autorului exceptiei, potrivit careia raspunderea contraventionala
actioneaza in situatii tipice, aparent nesemnificative, care pot fi solutionate
prin normele de drept comercial, nu este pertinenta, deoarece in aceste
situatii nu s-a urmarit reglementarea relatiilor comerciale dintre partile
contractante, ci aceea a raporturilor agentilor economici cu statul, acesta
insusi fiind interesat de consecintele faptei socotite de lege drept
contraventie si care consta in nerepatrierea in termen a valutei. Agentul
economic este chemat sa isi desfasoare activitatea comerciala in cadrul legal
stabilit, raspunzand pentru incalcarile dispozitiilor legale prin fapte
savarsite cu vinovatie. Din acest punct de vedere agentul economic care se
considera vatamat in urma aplicarii amenzii poate formula apararile necesare,
astfel incat toate aspectele legate de existenta sau neexistenta culpei sale
sunt solutionate de catre instanta judecatoreasca.
Potrivit art. 24 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea
de sesizare a fost trimisa presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si
Guvernului, pentru a-si exprima punctele lor de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul, in punctul sau de vedere, apreciaza ca exceptia de
neconstitutionalitate este neintemeiata. Astfel, se arata ca "Prevederile
constitutionale invocate de autorul exceptiei nu sunt infrante, deoarece
obligatia de repatriere a valutei nu este contrara economiei de piata si
libertatii comertului si nici nu loveste in interesele nationale ...". De
asemenea, Guvernul invoca in aceasta materie jurisprudenta Curtii
Constitutionale, prin care aceasta s-a pronuntat constant asupra constitutionalitatii
textului criticat.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, sustinerile autorului exceptiei, punctul de
vedere al Guvernului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala constata ca a fost legal sesizata si ca este competenta,
potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1
alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa
solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Exceptia de neconstitutionalitate priveste dispozitiile art. IV pct. 7 din
Ordonanta Guvernului nr. 18/1994 privind masuri pentru intarirea disciplinei
financiare a agentilor economici, aprobata, cu modificari, prin Legea nr.
12/1995. Textul criticat are urmatorul cuprins: "In vederea consolidarii
regimului valutar in vigoare si intaririi disciplinei financiare privind
disponibilitatile in conturile valutare, se stabilesc urmatoarele: [...]
7. In cazul constatarii nerespectarii termenelor mentionate la pct. 3, 5 si
6, precum si a celor mentionate in autorizatia Bancii Nationale a Romaniei
eliberata conform pct. 4, privind repatrierea incasarilor in valuta, se vor
aplica urmatoarele amenzi contraventionale reprezentand:
- 10%, in lei, asupra sumelor in valuta nerepatriate, pentru intarzieri de
pana la 30 de zile calendaristice;
- 15%, in lei, asupra sumelor in valuta nerepatriate, pentru intarzieri
intre 30 si 60 de zile calendaristice;
- 20%, in lei, asupra sumelor in valuta nerepatriate, pentru fiecare luna
calendaristica care depaseste primele 60 de zile de intarziere.
In toate situatiile se mentine obligatia repatrierii sumelor in valuta in
termen de 30 de zile calendaristice de la data constatarii contraventiei.
In cazul depasirii termenului de la alineatul precedent, penalitatile
stabilite la art. 7 din Legea nr. 76/1992, astfel cum a fost modificat prin
prezenta ordonanta, se majoreaza cu 50% ."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca, anterior,
s-a mai pronuntat asupra constitutionalitatii acestui text legal, in raport cu
prevederile cuprinse in art. 134 din Constitutie, stabilind ca textul art. IV
pct. 7 din Ordonanta Guvernului nr. 18/1994, aprobata, cu modificari, prin
Legea nr. 12/1995, este sub acest aspect constitutional (de exemplu, prin
Decizia nr. 157 din 10 noiembrie 1998, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 3 din 11 ianuarie 1999 si prin Decizia nr. 101 din 29
iunie 1999, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 357 din
28 iulie 1999).
Intrucat nu au intervenit elemente noi, care sa determine schimbarea
jurisprudentei Curtii Constitutionale, exceptia de neconstitutionalitate
ridicata urmeaza sa fie respinsa sub acest aspect.
In ceea ce priveste raportarea textului criticat la dispozitiile art. 1
alin. (3), teza intai din Constitutie, care consacra principiul statului de
drept, Curtea retine ca exigentele acestuia privesc scopurile majore ale
activitatii statale, prefigurate in ceea ce indeobste este numit ca fiind
domnia legii, sintagma ce implica subordonarea statului fata de drept,
asigurarea acelor mijloace care sa permita dreptului sa cenzureze optiunile
politice si, in acest cadru, sa pondereze eventualele tendinte abuzive,
discretionare, ale structurilor etatice. Statul de drept asigura suprematia
Constitutiei, corelarea legilor si tuturor actelor normative cu aceasta,
existenta regimului de separatie a puterilor publice, care trebuie sa actioneze
in limitele legii, si anume in limitele unei legi ce exprima vointa generala.
In aceasta lumina, evocarea principiului statului de drept pentru constatarea
neconstitutionalitatii unui text in vigoare, asupra caruia Curtea s-a
pronuntat, in sensul considerarii sale ca intrunind conditiile de
constitutionalitate, nu poate fi primita.
Curtea constata ca, in realitate, autorul exceptiei de
neconstitutionalitate are in vedere un aspect de legalitate, constand in modul
in care este aplicata legea, iar nu unul de constitutionalitate.
Obiectiile retinute in exceptia de neconstitutionalitate au in vedere,
astfel cum opineaza chiar instanta in fata careia s-a ridicat exceptia,
chestiuni care privesc aplicarea legii, care sunt de competenta instantei
judecatoresti, singura in masura sa verifice daca, in stabilirea sanctiunii
contraventionale, s-au respectat cerintele legale, astfel cum rezulta din
prevederile art. 2 alin. (3) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si
functionarea Curtii Constitutionale, republicata.
Pentru considerentele expuse, cu majoritate de voturi, in temeiul art. 144
lit. c) si al art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al
art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. IV pct. 7
din Ordonanta Guvernului nr. 18/1994 privind masuri pentru intarirea
disciplinei financiare a agentilor economici, aprobata, cu modificari, prin
Legea nr. 12/1995, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "RO-STAR"
- S.A., Bragadiru in Dosarul nr. 1.150/1999 al Tribunalului Bucuresti - Sectia
a III-a civila.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 18 aprilie 2000.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
LUCIAN MIHAI
Magistrat asistent,
Laurentiu Cristescu