DECIZIE Nr. 718 din 29 decembrie 1997
referitoare la constitutionalitatea unor prevederi ale Legii privind abilitarea
Guvernului de a emite ordonante
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 396 din 31 decembrie 1997
Curtea Constitutionala a fost sesizata la data de 22 decembrie 1997 de
catre 58 de deputati, respectiv de: Adrian Nastase, Acsinte Gaspar, Miron Tudor
Mitrea, Marina Ionescu, Petru Bejinariu, Ion Honcescu, Neculai Grigoras,
Gheorghe Vilceanu, Petru Serban Mihailescu, Traian Sabau, Romulus Neagu,
Dumitru Popescu, Ion Munteanu, Florian Bercea, Viorica Afrasinei, Gheorghe
Romeo Leonard Cazan, Marin Cristea, Hildegard Puwak, Vasile Panteliuc,
Alexandru Albu, Nicu Ionita, Martian Dan, Gheorghe Ana, Ion Pirgaru, Ovidiu
Sincai, Dumitru Buzatu, Gheorghe Ana, Ion Giurescu, Gabriel Bivolaru, Ionel
Marineci, Marian Ianculescu, Daniela Bartos, Carmen Dumitriu, Victor Traian
Mihu, Simion Darie, Mihai Hlinschi, Dan Nica, Radu Liviu Bara, Virgil Popa,
Alexandru Stanescu, Vasile Stan, Mihai Nicolescu, Alexandru Lapusan, Eugen
Nicolicea, Marin Gheorghe, Romulus Ion Moncha, Mihai Ioan Popa, Gheorghe
Ionescu, Gheorghe Oana, Ioan Bivolaru, Ecaterina Andronescu, Florian Serac, Vasile
Candea, Matei-Agathon Dan, Niculae Napoleon Antonescu, Victor Neagu, Petre
Naidin si Viorel Hrebenciuc, asupra neconstitutionalitatii unor prevederi din
Legea privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante.
Sesizarea constituie obiectul Dosarului nr. 580A/1997.
In consideratiile generale ale sesizarii se sustine ca legea sus-mentionata
are ca obiect abilitarea Guvernului de a emite ordonante, in peste 100 de
cazuri, de la data intrarii ei in vigoare si pana la reluarea lucrarilor
Parlamentului in prima sesiune ordinara a anului 1998.
Autorii sesizarii arata, in continuare, ca institutia delegarii legislative
este consacrata in Constitutia Romaniei care, in art. 114 alin. (1), prevede ca
Parlamentul poate adopta o lege speciala de abilitare a Guvernului pentru a
emite ordonante in domenii care nu fac obiectul legilor organice.
De asemenea, se arata ca solicitarea excesiva a delegarii legislative are
ca efect diminuarea rolului forului legislativ si, in final, nesocotirea
vointei suverane a electoratului care a acordat votul reprezentantilor sai,
deputati si senatori.
Totodata, se arata ca unele domenii in care urmeaza a se emite ordonante de
catre Guvern nu sunt suficient determinate prin raportare la dispozitiile art.
72 alin. (3) din Constitutie.
Prin sesizare sunt criticate ca fiind neconstitutionale dispozitii ale
legii prin care a fost abilitat Guvernul sa emita ordonante in domenii
considerate ca facand obiectul unor legi organice.
Aspectele de neconstitutionalitate sesizate sunt:
a) dispozitiile art. 1 lit. a) referitoare la abilitarea Guvernului de a
reglementa prin ordonanta "statutul personalului vamal", intrucat
acest personal facand parte din categoria functionarilor publici, statutul sau
nu poate fi reglementat decat prin lege organica, potrivit art. 72 alin. (3)
lit. i) din Constitutie;
b) prevederile art. 1 lit. e) prin care se abiliteaza Guvernul sa emita
ordonante pentru a reglementa "unele masuri privind asigurarile sociale,
forta de munca si somajul ..., precum si protectia pensionarilor
I.O.V.R.", ca si prevederile art. 1 lit. m) prin care se abiliteaza
Guvernul pentru a reglementa "masuri de protectie sociala a elevilor si
studentilor", deoarece contravin dispozitiilor art. 72 alin. (3) lit. 1)
din Constitutie, potrivit carora regimul general privind raporturile de munca,
sindicatele si protectia sociala poate constitui numai obiect al legii
organice;
c) dispozitiile art. 1 lit. t) prin care se abiliteaza Guvernul pentru a
modifica si completa, prin ordonanta, Codul de procedura civila si a emite
norme pentru a stabili "masuri privind acordarea despagubirilor
civile". Ca argument, autorii sesizarii arata ca, dupa adoptarea
Constitutiei, modificarea Codului de procedura civila s-a facut prin Legea nr.
59/1993 si prin Legea nr. 65/1993, care au fost adoptate cu votul majoritatii
membrilor fiecarei Camere, potrivit art. 74 alin. (1) din Constitutie privitor
la legile organice.
Printr-o alta sesizare, inregistrata la 23 decembrie 1997, formulata de un
grup de 40 de senatori, respectiv de: Ion Iliescu, Ion Predescu, Octav
Cozmanca, Mihaela Rodica Stanoiu, Gheorghe Dumitrascu, Oliviu Gherman, Virgil
Popescu, Victor Apostolache, Nicolae Sersea, Doru Laurian Badulescu, Ion Bold,
Marcu Burtea, Doru Gaita, Octavian Opris, Virgil Popa, Ioan Avarvarei, Stefan
Viorel, Ilie Platica Vidovici, Alexandru Radu Timofte, Gheorghe Avram, Marin
Predila, Mihai Petrescu, Ilie Aurel Constantin, Petre Ninosu, Nicolae Vacaroiu,
Dan Mircea Popescu, Vasile Ion, Mihai Matetovici, Dumitru Badea, Nicolae Patru,
Haralambie Cotarcea, Ion Carciumaru, Florea Preda, Gheorghe Bunduc, Ion
Minzina, Tambozi Justin, Fuior Victor, Vasile Dobrescu, Doru Ioan Taracila si
Constantin Sava, a fost sesizata Curtea Constitutionala cu privire la neconstitutionalitatea
unor prevederi cuprinse, de asemenea, in Legea privind abilitarea Guvernului de
a emite ordonante.
Sesizarea formeaza obiectul Dosarului nr. 581A/1997.
Motivele invocate in sesizare sunt urmatoarele:
1. la Senat proiectul de lege a fost trimis Comisiei juridice, de numiri,
disciplina si validari spre dezbatere in fond si pentru intocmirea raportului,
spre a fi supus plenului, fara insa sa fie sesizate comisiile permanente
competente in vederea avizarii, astfel "incat Comisia juridica a adoptat
raportul de fond, fara avizele imperative prevazute de Regulamentul Senatului,
care are baze constitutionale in art. 61 si 72 din Constitutie";
2. legea este neconstitutionala, pentru ca Guvernul a fost abilitat sa
emita ordonante in domenii ce fac obiectul legii organice si nu s-au precizat
cu claritate domeniile in care se pot emite ordonante, contravenind in felul
acesta dispozitiilor art. 144 alin. (1) si (2) din Constitutie.
Aspectele de neconstitutionalitate sunt urmatoarele:
a) dispozitiile art. 1 lit. a), prin care se abiliteaza Guvernul sa
reglementeze prin ordonanta "aprobarea statutului personalului
vamal", deoarece personalul vamal este format din functionari publici al
caror statut se stabileste prin lege organica, in conformitate cu art. 72 alin.
(3) lit. i) din Constitutie;
b) dispozitiile aceluiasi text legal, referitoare la "asigurarea
respectarii drepturilor de proprietate intelectuala" intrucat, conform
prevederilor art. 72 alin. (3) lit. k) din Constitutie, o asemenea reglementare
tine de domeniul legii organice;
c) prevederile cu privire la ratificarea unor acorduri internationale,
pentru ca nu poate sa fie in competenta aceluiasi titular incheierea
acordurilor internationale, executarea, ratificarea si controlul executarii
lor;
d) dispozitiile art. 1 lit. b) referitoare la "infiintarea Serviciului
National de Extensie si Consultanta, restructurarea persoanelor juridice din
domeniul agricol, reorganizarea structurilor sanitar-veterinare, in vederea liberalizarii
activitatii sanitar-veterinare", deoarece "toate aceste domenii sunt
de competenta legii organice". Astfel, "serviciile nationale"
tin de structura "nationala administrativa", conform prevederilor
art. 72 lit. d) si o) din Constitutie, iar "restructurarea persoanelor
juridice din domeniul agricol" presupune "rezolvari de dispozitie
privind dreptul de proprietate", care "se fac numai prin lege
organica, in conformitate cu art. 72 alin. (3) lit. k) din Constitutie",
ca si organizarea unei profesii cum este cea sanitar-veterinara;
e) prevederile art. 1 lit. h), referitoare la "reglementari in
domeniul sponsorizarii", sunt criticate, intrucat "sponsorizarea
fiind o varietate moderna de donatie", reglementarea generala a regimului
juridic caruia i se supun asemenea acte juridice speciale constituie domeniu al
legii organice;
f) dispozitiile art. 1 lit. i), referitoare la abilitarea Guvernului in
"domeniul nuclear, sistemul national al calitatii, infrastructurile
calitatii, precum si reglementari privind cabinetul demnitarului", pentru
ca domeniile enumerate pot fi reglementate numai prin legi organice.
Cu referire la "reglementari privind cabinetul demnitarului",
care vizeaza dreptul demnitarului de a-i destitui pe toti functionarii aflati
in functie la numirea sa si de a-i numi in locul lor pe altii, se mentioneaza
ca statutul functionarului public poate fi reglementat numai prin lege
organica, conform art. 72 lit. i) din Constitutie;
g) art. 1 lit. m), prin care se abiliteaza Guvernul sa emita ordonante
privind "masuri pentru aplicarea programului de reforma in domeniul
educatiei nationale", nu poate avea alt regim decat al legii organice,
tinand seama ca "educatia nationala este inseparabila de invatamantul
national";
h) prevederile art. 1 lit. p), referitoare la "unele masuri privind
regimul strainilor in Romania", deoarece o reglementare privind drepturile
omului si statutul juridic al unei categorii de persoane tin de domeniul legii
organice;
i) dispozitiile art. 1 lit. t) referitoare la abilitarea Guvernului de a
modifica si de a completa prin ordonanta Codul de procedura civila si de a
reglementa "masuri privind acordarea despagubirilor civile", intrucat
"Codul de procedura civila este o lege generala de baza, lege organica",
iar modificarea sa nu poate fi delegata Guvernului.
In temeiul art. 19 din Legea nr. 47/1992, republicata, s-au cerut puncte de
vedere presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului.
Presedintele Camerei Deputatilor apreciaza, in punctul sau de vedere, ca
obiectiile de neconstitutionalitate formulate in cele doua sesizari sunt
neintemeiate, aratand, in esenta, urmatoarele:
1. sustinerea ca Legea pentru abilitarea Guvernului de a emite ordonante a
fost adoptata cu incalcarea prevederilor regulamentare este neintemeiata,
deoarece, potrivit art. 45 si 46 din Regulamentul Senatului, Biroul permanent a
trimis proiectul de lege numai Comisiei juridice, fiindca obiectul legii intra
in competenta exclusiva a acestei comisii, urmand sa se pronunte asupra
constitutionalitatii domeniilor in care este abilitat Guvernul;
2. sunt neintemeiate si criticile privind neconstitutionalitatea unor
dispozitii prin care se sustine ca a fost abilitat Guvernul sa emita ordonante
in domenii care fac obiectul legilor organice, fiind astfel incalcate
dispozitiile art. 114 alin. (1) din Constitutie, si anume:
a) cu privire la criticile aduse dispozitiilor art. 1 lit. a), referitoare
la aprobarea statutului personalului vamal, se apreciaza ca acestea sunt
neintemeiate, deoarece, potrivit Legii nr. 141/1997 privind Codul vamal al
Romaniei, personalul vamal nu intra in categoria functionarilor publici, nici
nu este asimilat acestora, astfel ca stabilirea statutului acestui personal nu
intra sub incidenta legii organice;
b) in ceea ce priveste "asigurarea drepturilor de proprietate
intelectuala", aceste dispozitii nu intra sub incidenta art. 72 alin. (3)
lit. k) din Constitutie, in sensul ca nu este o reglementare ce priveste
regimul juridic general al proprietatii, ci se refera la luarea unor masuri
organizatorice pentru apararea acesteia;
c) este neintemeiata si sustinerea ca dispozitiile art. 1 lit. a),
referitoare la ratificarea unor acorduri internationale prin ordonanta,
intrucat aceasta se face printr-o lege ordinara si deci ea poate fi delegata
Guvernului, cu conditia ca ordonanta de ratificare sa fie supusa spre aprobare
Parlamentului;
d) critica autorilor obiectiei de neconstitutionalitate, referitoare la
dispozitiile art. 1 lit. b), este neintemeiata, pentru ca infiintarea unui
serviciu national se poate face prin lege ordinara, in masura in care nu este
vorba de o autoritate administrativa autonoma. Nici restructurarea persoanelor
juridice din domeniul agricol nu intra in domeniul legilor organice si nu vine
in contradictie cu dispozitiile art. 72 alin. (3) lit. k) din Constitutie,
pentru ca restructurarea unei persoane juridice nu este echivalenta cu
stabilirea regimului juridic general al proprietatii. Cu privire la organizarea
unei profesii, se sustine ca aceasta se face prin lege ordinara si, ca atare,
ea poate face obiectul unei ordonante;
e) dispozitia cuprinsa la art. 1 lit. h), referitoare la reglementari in
domeniul sponsorizarii, este constitutionala, intrucat reglementarile in
domeniul sponsorizarii nu tin de regimul proprietatii, care se reglementeaza
prin lege organica, sponsorizarea fiind un contract bilateral si consensual;
f) prevederile art. 1 lit. i), referitoare la domeniul nuclear, si cele
referitoare la cabinetul demnitarului sunt constitutionale, deoarece domeniul
nuclear nu face parte din materiile ce se reglementeaza prin lege organica, iar
cat priveste cabinetul demnitarului, materia reglementarii nu o formeaza
statutul personalului acestuia, ci organizarea cabinetului;
g) sunt, de asemenea, constitutionale si dispozitiile art. 1 lit. m),
intrucat masurile pentru aplicarea programului de reforma in domeniul educatiei
nationale se reglementeaza in conformitate cu prevederile legii invatamantului
si nu fac obiectul unei legi organice, potrivit art. 72 alin. (3) lit. m) din
Constitutie;
h) nici criticile vizand dispozitiile art. 1 lit. p), referitoare la
regimul strainilor in Romania, nu sunt intemeiate, pentru ca acestea nu vin in
contradictie cu prevederile art. 114 alin. (2) din Constitutie. Nici o
dispozitie constitutionala nu introduce regimul strainilor in domeniul legilor
organice. Regimul strainilor priveste drepturile pe care le au strainii si
apatrizii intr-un stat in raport cu cetatenii acestuia;
i) dispozitiile art. 1 lit. t), referitoare la modificarea si completarea
Codului de procedura civila si stabilirea unor masuri privind acordarea
despagubirilor civile, pe calea ordonantei, nu sunt neconstitutionale, deoarece
aceasta lege nu intra in categoria celor organice, nefiind prevazute in art. 72
alin. (3) din Constitutie sau in alte texte constitutionale. Sustinerea ca
Legea nr. 59/1993 si Legea nr. 65/1993 au fost adoptate ca legi organice,
potrivit art. 74 alin. (1) din Constitutie, nu are relevanta, deoarece prin
aceste legi s-a intervenit in materia contenciosului administrativ si a Curtii
de Conturi, rezervata domeniului legii organice de art. 72 alin. (3) lit. j) si
k) din Constitutie.
In punctul de vedere al presedintelui Senatului se apreciaza ca sesizarile
grupului de deputati si ale grupului de senatori sunt neintemeiate, pentru
urmatoarele motive:
1. solicitarea delegarii legislative a fost facuta in temeiul art. 114 din
Constitutie, fara sa se incalce dispozitiile constitutionale ale art. 58 alin.
(1) din legea fundamentala, potrivit carora Parlamentul este unica autoritate
legiuitoare. Domeniile pentru care s-a solicitat delegarea legislativa
reprezinta prioritati legislative ale Guvernului;
2. cu privire la nerespectarea obligatiei regulamentare de a fi fost
sesizate comisiile permanente competente, pentru avizarea proiectului de lege,
se arata ca aceasta obligatie ii revenea Biroului permanent al Senatului, care
insa a considerat ca, data fiind urgenta proiectului de lege, aceste avize ar
fi determinat prelungirea adoptarii legii de abilitare;
3. in ceea ce priveste criticile de neconstitutionalitate aduse
dispozitiilor legale care se pretinde ca incalca prevederile art. 114 alin. (1)
si (2) din Constitutie, se apreciaza ca precizarile sunt suficient de clare cu
privire la domeniile pentru care Guvernul a solicitat abilitarea de a emite
ordonante.
Chiar daca unele domenii in care urmeaza sa se emita ordonante "sunt
exprimate printr-o formulare foarte generala", nu se creeaza prezumtia ca
se va intra intr-un domeniu rezervat legii organice, intrucat se considera ca
Guvernul a avut in vedere respectarea stricta a Constitutiei;
4. referitor la critica potrivit careia nu poate fi delegata Guvernului
ratificarea unor acorduri internationale, se arata ca, in temeiul prevederilor
art. 4 din Legea nr. 4/1991 privind incheierea si ratificarea tratatelor,
intelegerile internationale de importanta exceptionala, cum ar fi colaborarea
politica si militara, regimul politic si teritorial al statului, drepturile si
libertatile cetatenesti etc. urmeaza sa fie supuse, in toate cazurile,
ratificarii Parlamentului. Rezulta cu claritate, din domeniile enumerate la
art. 1 lit. a) din lege, ca se au in vedere acordurile, iar nu tratatele
internationale semnate in numele Romaniei.
In punctul de vedere al Guvernului se apreciaza ca sesizarea formulata de
grupul celor 40 de senatori, cu privire la neconstitutionalitatea Legii de
abilitare a Guvernului de a emite ordonante, este nefondata, in esenta, pentru
urmatoarele motive:
1. prima critica adusa legii, in sensul ca a fost adoptata fara avizele de
specialitate ale comisiilor Senatului, nu poate fi retinuta, deoarece controlul
exercitat de Curtea Constitutionala asupra legilor poate avea loc numai in
raport cu prevederile constitutionale, iar nu in functie de dispozitiile
Regulamentului Senatului, textele art. 61 si 72 din Constitutie, invocate in
sustinerea sesizarii, neavand nici o legatura cu avizele comisiilor de
specialitate;
2. in ceea ce priveste faptul ca legea atacata reglementeaza domenii
rezervate legilor organice, se sustine ca "in sistemul nostru
constitutional nu pot fi considerate legi organice decat legile prevazute ca
atare prin textele Constitutiei", in acest sens fiind concludente
prevederile constitutionale ale art. 72 alin. (3) lit. a) - r).
Astfel, referitor la art. 1 lit. a) din lege, prin care se reglementeaza
statutul personalului vamal, se apreciaza ca acesta este un statut profesional
ce "nu poate duce la extinderea aplicarii art. 72 alin. (3) lit. r) din
legea fundamentala".
Cu privire la "asigurarea respectarii dreptului de proprietate
intelectuala", se afirma ca aceasta reglementare nu se refera la
"regimul juridic general al proprietatii", prevazut in art. 72 alin.
(3) lit. k) din Constitutie.
In legatura cu "ratificarea unor acorduri internationale", se
arata ca "nici un text al Constitutiei nu prevede ca ratificarea acordului
ar fi de domeniul legilor organice", astfel ca, datorita delegarii
legislative, Guvernul, prin ordonante, poate sa ratifice acorduri
internationale.
Cat priveste art. 1 lit. b) din lege, prin care se reglementeaza
"infiintarea Serviciului National de Extensie si Consultanta,
restructurarea persoanelor juridice din domeniul agricol, reorganizarea
structurilor sanitar-veterinare, in vederea liberalizarii activitatilor
sanitar-veterinare", se considera ca nu intra sub incidenta art. 72 alin.
(3) din Constitutie, care vizeaza cu totul alte domenii, si anume: organizarea
Guvernului si a Consiliului Suprem de Aparare a Tarii, organizarea
administratiei locale si a teritoriului, precum si regimul general privind
autonomia locala.
De asemenea, se afirma ca nici reglementarile cuprinse in lege la art. 1
lit. h) si i) privind "domeniul sponsorizarii" si, respectiv,
"domeniul nuclear si cele privind cabinetul demnitarului" nu pot fi
considerate neconstitutionale, intrucat "nu incalca conditiile prevazute
la art. 114 din Constitutie".
Cu privire la art. 1 lit. m), referitor la "masuri pentru aplicarea
programului de reforma in domeniul educatiei nationale", se arata ca
textul nu are in vedere "organizarea generala a invatamantului", iar
Parlamentul, atunci cand adopta legea de abilitare, apreciaza "asupra
definirii domeniilor pentru care se da delegare legislativa" in temeiul
art. 114 din Constitutie. Acest fapt nu poate fi considerat ca intra in sfera
controlului de constitutionalitate exercitat de Curte.
In legatura cu "unele masuri privind regimul strainilor in Romania",
reglementate prin art. 1 lit. p) din lege, se arata ca regimul strainilor nu
este rezervat domeniului legii organice.
Nici art. 1 lit. t), referitor la "modificarea si completarea Codului
de procedura civila... masuri privind acordarea despagubirilor civile", nu
contravine vreunei norme constitutionale, deoarece, potrivit art. 72 alin. (3)
lit. k) din Constitutie, prin lege organica se reglementeaza numai
"regimul juridic general al proprietatii si al mostenirii", iar
conform art. 125 alin. (3) din Constitutie, competenta si procedura de judecata
sunt stabilite prin lege, deci nu prin lege organica.
Cu privire la sesizarea grupului de deputati, in punctul de vedere al
Guvernului se arata ca obiectia de neconstitutionalitate este neintemeiata,
intrucat, potrivit Constitutiei, domeniile rezervate legii organice sunt expres
prevazute, astfel incat abilitarea acordata Guvernului de a emite ordonante nu
poate fi exercitata decat cu respectarea stricta a prevederilor
constitutionale.
In acest sens se apreciaza ca statutul personalului vamal este un statut
profesional, masurile privind protectia sociala nu sunt contrare regimului
general prevazut de art. 73 alin. (3) lit. l) din Constitutie, abilitarea
pentru modificarea si completarea codului de procedura civila se intemeiaza pe
prevederile art. 125 alin. (3) din Constitutie, potrivit carora competenta si
procedura de judecata sunt stabilite prin lege, deci nu prin lege organica, iar
masurile referitoare la despagubirile civile nu contravin regimului general al
proprietatii si al mostenirii, care este de domeniul legii organice.
Intrucat ambele obiectii privesc aceeasi lege si, in esenta, au un continut
asemanator, Curtea dispune conexarea celor doua dosare.
CURTEA CONSTITUTIONALA,
avand in vedere obiectiile de neconstitutionalitate cu care a fost sesizata,
punctele de vedere ale presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si al
Guvernului, raportul judecatorului-raportor, prevederile Legii privind
abilitarea Guvernului de a emite ordonante, ce fac obiectul sesizarilor,
raportate la prevederile Constitutiei si ale Legii nr. 47/1992, republicata,
retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala este competenta sa solutioneze obiectiile de
neconstitutionalitate care au fost formulate cu respectarea prevederilor art.
144 lit. a) din Constitutie si ale art. 17 si urmatoarele din Legea nr.
47/1992.
In ambele sesizari se invoca, in esenta, motive de neconstitutionalitate,
intemeiate pe art. 114 alin. (1) din Constitutie, potrivit caruia Parlamentul
nu poate abilita Guvernul sa emita ordonante in domeniul legilor organice.
Domeniile rezervate legilor organice isi gasesc enumerarea limitativa si
expresa in textul Constitutiei, iar interventia Curtii Constitutionale in
cercetarea constitutionalitatii legilor de abilitare este de natura sa asigure
ca delegarea legislativa sa nu aduca atingere limitei instituite de prevederile
art. 114 alin. (1) din legea fundamentala.
In acelasi timp, controlul de constitutionalitate nu dispune, intre componentele
sale, si de posibilitatea de a extinde limitele lui dincolo de stricta
observare a textelor constitutionale, asa cum sunt ele formulate in legea
fundamentala, nefiind in masura a-si intemeia cenzura pe simple eventualitati.
In lumina celor de mai sus, criticile formulate prin cele doua sesizari
urmeaza a fi examinate sub un dublu aspect: in ce masura formularile cuprinse
in legea de abilitare dau expresie unei incalcari a textelor constitutionale
invocate si daca prevederile legii criticate apar autorilor sesizarilor ca
infrangand legea fundamentala, doar prin prisma unor viitoare si ipotetice
dispozitii ale ordonantelor ce se vor emite si care ar capata un continut
propriu legilor organice, devenind prin aceasta neconstitutionale.
Cat priveste al doilea aspect, este, desigur, de domeniul evidentei faptul
ca o ordonanta, in masura in care depaseste, pe orice cale, limitele impuse de
Constitutie, ea contravine acesteia si urmeaza sa ii fie aplicate, pe caile
inscrise in Constitutie, rigorile ce se impun, inclusiv in procedura
jurisdictionala, in fata Curtii Constitutionale. De aceea, chiar daca unele
domenii din legea de abilitare nu sunt suficient de riguros precizate, astfel
cum in mod constant s-a statuat in jurisprudenta Curtii, Guvernul este obligat,
cand emite o ordonanta pe baza unei legi de abilitare, sa respecte cu strictete
domeniile rezervate legii organice, desi o asemenea circumstantiere nu rezulta
in mod expres din legea de abilitare.
In mod concret, criticile cuprinse in cele doua sesizari coincid intr-o
oarecare masura, fiind comune amandurora, dar fiecare sesizare contine si
critici proprii.
In prima categorie sunt expuse obiectiile urmatoare:
a) la art. 1 lit. a) din lege este prevazuta posibilitatea aprobarii prin ordonanta
a statutului personalului vamal; autorii sesizarilor sustin ca aceasta
competenta este contrara art. 72 alin. (3) lit. i) din Constitutie, potrivit
caruia statutul functionarilor publici se reglementeaza prin lege organica.
Dispozitia constitutionala sus-mentionata priveste insa aprobarea unui
statut-cadru, aplicabil tuturor functionarilor publici indiferent de
diversitatea fireasca a specificului fiecarei categorii de functionari. Evident
ca dispozitia criticata din legea de abilitare are in vedere insa
particularitatile regimului juridic al functionarilor vamali, derivand din
specificul activitatii lor, si nicidecum reguli comune tuturor categoriilor de
functionari publici, care nu pot fi adoptate decat prin lege organica, potrivit
art. 72 alin. (3) lit. i) din Constitutie.
De aceea, reglementarile specifice regimului unor categorii de functionari,
in concordanta cu reglementarile-cadru, nu sunt de domeniul legii organice.
Desigur, ar fi fost potrivita adoptarea mai intai a statutului functionarului
public, continand reglementari-cadru, comune tuturor categoriilor de
functionari, si numai dupa aceea sa se adopte reglementari specifice pentru
anumite categorii de functionari, cu respectarea cadrului general prestabilit.
Aceasta este insa o problema de politica legislativa si nu de
constitutionalitate. In acelasi timp insa, in exercitarea delegarii legislative
ce i-a fost acordata de Parlament, Guvernul nu este abilitat sa instituie
reguli care, prin natura lor, sunt de domeniul statutului-cadru, general pentru
toti functionarii publici, respectand astfel limitele constitutionale ale
abilitarii;
b) la art. 1 lit. t) se prevede abilitarea Guvernului de a completa si
modifica Codul de procedura civila si de a stabili masuri privind acordarea
despagubirilor civile, sustinandu-se de catre autorii sesizarilor ca, intrucat
legile anterioare de modificare a acestui Cod au fost adoptate cu majoritatea
prevazuta de Constitutie pentru legile organice, delegarea ar fi
neconstitutionala.
Dar din cuprinsul prevederilor art. 72 alin. (3) din Constitutie si al
celorlalte dispozitii constitutionale nu rezulta ca reglementarile relative la
procedura civila, in ansamblul lor, fac parte din domeniul legilor organice;
fara indoiala, in continutul unor asemenea reglementari pot exista si norme de
domeniul legii organice, care atrag deci adoptarea lor cu majoritatea prevazuta
de Constitutie pentru astfel de legi. Aceasta insa nu inseamna transformarea
tuturor dispozitiilor Codului de procedura civila in prevederi de natura legii
organice, deoarece astfel s-ar ajunge, practic, la completarea Constitutiei,
care reglementeaza expres si limitativ domeniile rezervate acestei categorii de
legi, intre care nu figureaza dispozitii legale privind procedura civila.
In afara acestor obiectii comune, in sesizarea grupului de deputati se
sustine ca prevederile cuprinse in art. 1 lit. e) din legea de abilitare,
potrivit carora Guvernul poate adopta "...unele masuri privind asigurarile
sociale, forta de munca si somajul..., precum si protectia pensionarilor
I.O.V.R.", si in art. 1 lit. m), referitoare la "masuri de protectie
sociala a elevilor si studentilor", sunt neconstitutionale. In opinia
autorilor sesizarii, astfel de masuri sunt de domeniul legii organice, potrivit
art. 72 alin. (3) lit. l) din Constitutie, conform caruia regimul general
privind protectia sociala se reglementeaza prin lege organica.
Se constata insa ca textele criticate din legea de abilitare nu privesc
nicidecum regimul general al protectiei sociale, ci numai luarea unor masuri
specifice de protectie, avand deci un caracter particular pentru anumite
categorii sociale defavorizate.
De asemenea, in sesizarea grupului de senatori se mai sustin urmatoarele:
a) prin art. 1 lit. a) din lege Guvernul a fost abilitat sa reglementeze
competentele autoritatilor vamale pentru asigurarea respectarii dreptului de
proprietate intelectuala. In sesizare se apreciaza ca orice reglementare
referitoare la dreptul de proprietate este de domeniul legii organice, conform
art. 72 alin. (3) lit. k) din Constitutie, care se refera la regimul general al
proprietatii.
Curtea retine insa ca, din insusi continutul normei constitutionale,
rezulta ca domeniul rezervat legii organice se refera exclusiv la regimul general
al proprietatii, nu si la aspecte de ordin particular, legate de respectarea
acestui drept de catre autoritatile vamale;
b) prin art. 1 lit. a) din lege Guvernul este imputernicit sa ratifice
acorduri internationale, mentionate in cuprinsul acestei prevederi; se sustine,
de catre autorii sesizarii, ca prevederea ar fi neconstitutionala, intrucat
ratificarea acestor acorduri este de competenta exclusiva a Parlamentului si nu
poate fi delegata.
Potrivit art. 114 alin. (3) din Constitutie, daca legea de abilitare o
cere, ordonantele se supun aprobarii Parlamentului; or, potrivit art. 2 din
legea de abilitare, criticata prin sesizare, toate ordonantele emise de Guvern
in temeiul acestei legi se supun aprobarii Parlamentului pana la reluarea lucrarilor
acestuia in prima sesiune ordinara din anul 1998.
De altfel, in sensul constitutionalitatii abilitarii Guvernului de a
ratifica acorduri internationale, Curtea Constitutionala s-a pronuntat prin
Decizia nr. 43 din 8 iulie 1993, retinand ca aceasta abilitare
"...priveste exclusiv acorduri financiarbancare urgente, nu ratificarea de
tratate internationale incheiate, in numele Romaniei, de Presedintele tarii. Cu
referire la aceste acorduri, potrivit art. 72 din Constitutie, ele nu fac parte
din categoria legilor organice, astfel incat aprobarea lor facandu-se printr-o
lege ordinara, implicit delegarea legislativa este constitutionala, fiind
conforma art. 114 alin. (1) din Constitutie";
c) prin art. 1 lit. b) din lege Guvernul a fost abilitat sa infiinteze
Serviciul National de Extensie si Consultanta, sa restructureze persoanele
juridice din domeniul agricol si sa reorganizeze structurile
sanitar-veterinare. In sesizare se sustine ca serviciile nationale fac parte
din structurile nationale administrative, care n-ar putea fi reglementate decat
prin lege organica, in temeiul art. 72 alin. (3) lit. d) din Constitutie, care
priveste organizarea Guvernului si a Consiliului Suprem de Aparare a Tarii,
precum si al prevederilor art. 72 alin. (3) lit. o) din legea fundamentala,
care se refera la organizarea administratiei locale, a teritoriului si la
regimul general privind autonomia locala.
Nu rezulta insa ca un astfel de serviciu ar face parte din structurile
nationale administrative prevazute in dispozitiile constitutionale
sus-mentionate, iar reglementarea infiintarii acestui serviciu nu este un
domeniu rezervat legii organice, potrivit Constitutiei.
In ceea ce priveste restructurarea persoanelor juridice din domeniul
agricol, se sustine ca astfel de dispozitii privind dreptul de proprietate se
pot edicta numai prin lege organica, potrivit art. 72 alin. (3) lit. k) din
Constitutie, intrucat acest fapt ar implica reconstituirea unor drepturi
cuvenite fostilor proprietari. Or, o asemenea reglementare nu este de domeniul
regimului general al proprietatii, asa cum prevede textul constitutional
precitat, iar drepturile fostilor proprietari fac obiectul Legii nr. 18/1991,
recent modificata si completata prin Legea nr. 169 din 28 octombrie 1997.
In legatura cu organizarea profesiei sanitar-veterinare, se arata ca
reglementarea acesteia se poate face numai prin lege, dar este de retinut ca
acest fapt nu exclude delegarea legislativa. Nici autorii sesizarii nu sustin
ca domeniul respectiv de reglementare este de natura legii organice;
d) prin art. 1 lit. h) Guvernul a fost abilitat pentru a edicta
reglementari in domeniul sponsorizarii, ceea ce in opinia autorilor sesizarii
este neconstitutional, pentru ca "sponsorizarea este o forma moderna de
donatie" si deci ar face parte din regimul general al dreptului de
proprietate (art. 72 alin. (3) lit. k) din Constitutie).
Aceasta sustinere nu poate fi retinuta; deoarece textul constitutional
sus-mentionat are in vedere numai regimul general al proprietatii, nu si unele
modalitati de realizare a acestui drept, cum este si contractul de
sponsorizare;
e) prin art. 1 lit. i) din lege Guvernul este abilitat sa adopte ordonante
in domeniul nuclear si privind cabinetul demnitarului, autorii sesizarii sustin
ca, datorita importantei domeniului nuclear, acesta este de resortul
reglementarii prin lege organica; nu se invoca insa nici un text constitutional
care ar fi incalcat prin dispozitia criticata. In ceea ce priveste cabinetul
demnitarului, se arata ca scopul urmarit ar fi acela de a da posibilitatea
destituirii din functie a salariatilor aflati in structura cabinetelor
demnitarilor, contravenindu-se astfel art. 72 alin. (3) lit. i) din
Constitutie, care se refera la statutul functionarului public.
Constituirea unor structuri administrative interne - cum sunt aceste
cabinete - nu este un domeniu rezervat legii organice, astfel incat obiectia nu
poate fi retinuta, din textul criticat nereiesind si faptul ca obiectul
viitoarei reglementari prin ordonanta ar privi si conditia juridica a
salariatilor incadrati la aceste cabinete;
f) prin art. 1 lit. m) Guvernul a fost imputernicit sa ia masuri pentru
aplicarea programului de reforma in domeniul educatiei nationale, care, in
opinia autorilor sesizarii, este, de asemenea, de domeniul legii organice, in
temeiul art. 72 alin. (3) lit. m) din Constitutie, care se refera la
organizarea generala a invatamantului.
Tinand seama ca, potrivit art. 114 alin. (1) din Constitutie, abilitarea
Guvernului nu poate sa aiba ca obiect domenii ce sunt de resortul unei legi
organice, rezulta ca delegarea legislativa in discutie, relativa la aplicarea
programului de reforma in domeniul educatiei nationale, poate privi numai alte
aspecte decat cele referitoare la organizarea generala a invatamantului, care,
potrivit art. 72 alin. (3) lit. m) din Constitutie, se reglementeaza numai prin
lege organica.
Reforma in domeniul educatiei nationale nu se identifica, in toate
componentele sale, cu organizarea generala a invatamantului, ea urmarind, prin
scopurile si modalitatile in care se va efectua, ameliorarea procesului
educational national, in cadrul regimului general al invatamantului si in
conformitate cu prevederile cuprinse in legislatia in vigoare;
g) prin art. 1 lit. p) din lege Guvernul este abilitat sa ia, prin
ordonanta, masuri privind regimul strainilor in Romania, dispozitie criticata
in sesizare pe motiv ca delegarea legislativa nu este suficient conturata si
ca, din aceasta cauza, s-ar putea adopta dispozitii ce tin de domeniul legii
organice, indeosebi in materia drepturilor omului.
Avand in vedere limitele constitutionale ale abilitarii, indiferent daca
acestea au fost sau nu prevazute in legea de delegare, Guvernul, in exercitarea
competentei legislative atribuite, nu poate depasi aceste limite. De aceea nu
se poate retine obiectia de neconstitutionalitate, din insusi continutul legii
de abilitare nereiesind ca, Parlamentul ar fi investit Guvernul cu competenta
de a emite reglementari ce tin de domeniul legii organice, textul criticat
referindu-se doar la unele masuri privind regimul strainilor in Romania.
In ambele sesizari sunt invocate si unele aspecte de ordin general:
a) caracterul prea vast si uneori imprecis al delegarii, avand ca efect
diminuarea rolului de unica autoritate legiuitoare a Parlamentului;
b) incalcarea unor prevederi regulamentare in dezbaterea legii la Senat,
prin solicitarea numai a raportului comisiei sesizate in fond.
Aceste aspecte sunt fie de domeniul exclusiv al politicii legislative,
existand posibilitatea remedierii lor cu prilejul procedurii de elaborare si
aprobare a ordonantelor, fie de domeniul aplicarii dispozitiilor cuprinse in
regulamentele parlamentare, astfel incat nici unul, nici celalalt nu poate face
obiectul conteciosului constitutional.
Avand in vedere considerentele expuse, prevederile art. 72 alin. (3), ale
art. 74 alin. (1) si ale art. 144 lit. a) din Constitutie, precum si ale art.
13 alin. (1) lit. A.a), ale art. 17, ale art. 18, ale art. 19 alin. (1) si ale
art. 20 din Legea nr. 47/1992, cu majoritate de voturi, in ceea ce priveste
abilitarea Guvernului de a reglementa prin ordonanta modificarea si completarea
Codului de procedura civila, si cu unanimitate de voturi, in ceea ce priveste
celelalte prevederi ale legii de abilitare,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Constata ca prevederile Legii privind abilitarea Guvernului de a emite
ordonante, adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 16 decembrie 1997 si
de Senat in sedinta din 18 decembrie 1997, ce fac obiectul sesizarilor
inaintate Curtii Constitutionale, sunt constitutionale.
Decizia se comunica Presedintelui Romaniei.
Dezbaterea a avut loc la data de 29 decembrie 1997 si la ea au participat:
Ioan Muraru, presedinte, Costica Bulai, Mihai Constantinescu, Nicolae Popa,
Lucian Stangu, Florin Bucur Vasilescu, Romul Petru Vonica si Victor Dan
Zlatescu, judecatori.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN MURARU
Magistrat asistent sef,
Claudia Miu