DECIZIE Nr.
735 din 24 octombrie 2006
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 161 alin. (2) din Legea nr. 19/2000
privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale si ale
art. 1 si art. 4 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 4/2005
privind recalcularea pensiilor din sistemul public, provenite din fostul sistem
al asigurarilor sociale de stat
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 30 din 17 ianuarie 2007
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu -
judecător
Aspazia Cojocaru - judecător
Acsinte Gaspar - judecător
Petre Ninosu - judecător
Ion Predescu - judecător
Şerban Viorel Stănoiu - judecător
Antonia Constantin - procuror
Patricia Marilena Ionea - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 161 alin. (2) din Legea nr. 19/2000
privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale şi ale
art. 1 şi art. 4 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 4/2005
privind recalcularea pensiilor din sistemul public, provenite din fostul sistem
al asigurărilor sociale de stat, excepţie ridicată de Mircea Sava în Dosarul
nr. 555/2006 al Tribunalului Sibiu - Secţia civilă.
Dezbaterile au avut loc în şedinţa publică din 5
octombrie 2006 şi au fost consemnate în încheierea de la acea dată, când, având
nevoie de timp pentru a delibera, Curtea a amânat pronunţarea la data de 17
octombrie 2006, şi apoi la data de 24 octombrie 2006.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată
următoarele:
Prin Incheierea din 1 iunie 2006, pronunţată în Dosarul
nr. 555/2006, Tribunalul Sibiu - Secţia civilă a sesizat Curtea
Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 161
alin. (2) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte
drepturi de asigurări sociale şi ale art. 1 şi art. 4 alin. (1) din Ordonanţa
de urgenţă a Guvernului nr. 4/2005 privind recalcularea pensiilor din sistemul
public, provenite din fostul sistem al asigurărilor sociale de stat, excepţie
ridicată de Mircea Sava cu prilejul soluţionării contestaţiei formulate
împotriva deciziei de recalculare a pensiei.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine, în esenţă, că textele de lege criticate
au caracter retroactiv, întrucât, pentru situaţia când în carnetul de muncă nu
sunt înscrise drepturile salariale, dispun luarea în considerare la
recalcularea pensiilor, pentru perioada anterioară anului 1959, a salariului
minim pe economie, evaluat în prezent. De asemenea, consideră că aceste
dispoziţii de lege creează o discriminare între persoanele care se încadrează
în această ipoteză a legii, întrucât nu pot dovedi cu acte salariile realizate,
şi acele persoane care au înscris în cărţile de muncă salariul, întotdeauna mai
mare decât salariul minim pe economie. Astfel, aceste persoane discriminate
primesc pensii mai mici decât cele care li s-ar cuveni,
fapt ce aduce atingere dreptului la pensie,
contravenind, în acelaşi timp, şi principiului respectării demnităţii umane.
Tribunalul Sibiu - Secţia civilă apreciază că excepţia ridicată este întemeiată, întrucât art. 161
alin. (2) din Legea nr. 19/2000 instituie o situaţie discriminatorie. In acest
sens, arată că valoarea salariului dobândit în trecut a fost de cele mai multe
ori mai mare decât salariul minim pe economie, întrucât includea gradaţii,
trepte profesionale, în funcţie de pregătirea profesională, vechimea în muncă
şi condiţiile de muncă, precum şi de realizările în activitatea profesională.
In conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din
Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor
două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
formula punctele de vedere cu privire la excepţia ridicată.
Guvernul apreciază că
excepţia de neconstituţionalitate nu este întemeiată. In acest sens, arată că
textele de lege criticate nu creează discriminări, ci sunt adoptate tocmai în
aplicarea art. 16 alin. (1), art. 47 şi art. 135 alin. (2) lit. f), coroborate
cu art. 1 alin. (2) din Constituţie. De asemenea, apreciază că nu este încălcat
nici principiul neretroactivităţii legii civile, întrucât dispoziţiile de lege
atacate pentru neconstituţionalitate se aplică pentru viitor, începând cu data
intrării în vigoare a acestora. In acelaşi timp, art. 180 alin. (7) din Legea
nr. 19/2000 şi art. 6 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
4/2005 asigură păstrarea cuantumului pensiei obţinut anterior recalculării,
dacă în urma acestei operaţiuni ar rezulta un cuantum al pensiei mai mic. In
sfârşit, arată că pensionarii au posibilitatea de a dovedi drepturile salariale
obţinute în trecut, iar, în situaţia în care totuşi acest lucru nu se poate
realiza, legiuitorul este liber să stabilească baza de calcul a pensiilor, ţinând
seama atât de interesul general al asiguraţilor, cât şi de resursele financiare
necesare şi disponibile din care ar putea fi asigurat
acest interes.
Avocatul Poporului apreciază
că dispoziţiile art. 161 alin. (2) din Legea nr. 19/2000, ale art. 1 şi art. 4
alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 4/2005 nu contravin
dispoziţiilor constituţionale invocate de autorul excepţiei. Astfel, consideră
că aceste texte de lege se aplică deopotrivă tuturor persoanelor aflate în
ipoteza normei legale, fără privilegii ori discriminări. De asemenea, arată că,
potrivit dispoziţiilor art. 47 alin. (2) din Constituţie, reprezintă atributul
exclusiv al legiuitorului stabilirea salariului minim brut pe economie drept
criteriu pentru evidenţierea drepturilor salariale obţinute în trecut şi care
nu sunt înregistrate în carnetele de muncă şi nici nu pot fi dovedite cu acte
de certificare.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au transmis punctele lor de vedere asupra excepţiei de
neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere
ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, susţinerile părţii prezente, concluziile procurorului,
dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi
Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1
alin. (2), art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia
de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie dispoziţiile art. 161 alin. (2) din Legea nr. 19/2000 privind
sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 140 din 1 aprilie 2000, şi dispoziţiile art. 1 şi art. 4 alin.
(1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 4/2005 privind recalcularea
pensiilor din sistemul public, provenite din fostul sistem al asigurărilor
sociale de stat, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 119 din 7 februarie 2005, aprobată
prin Legea nr. 78/2005, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 301 din 11 aprilie 2005. Aceste
texte de lege au următorul conţinut:
Art. 161 alin. (2) din Legea nr. 19/2000: „In condiţiile în care, pentru o anumită perioadă, în carnetul de
muncă nu sunt înregistrate drepturile salariate, asiguratul poate prezenta acte
doveditoare de certificare. In caz contrar drepturile salariate luate în calcul
se consideră egale cu salariul minim brut pe economie, în vigoare în perioada
respectivă. ".
Art. 1 din Ordonanţa de urgenţă
a Guvernului nr. 4/2005: „Pensiile din sistemul public, provenite din fostul
sistem al asigurărilor sociale de stat, stabilite în baza legislaţiei în
vigoare anterior datei de 1 aprilie 2001, se recalculează în condiţiile
prevăzute de prezenta ordonanţă de urgenţă. ";
Art. 4 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului
nr. 4/2005: „Determinarea punctajului mediu anual şi a cuantumului fiecărei
pensii se face pe baza datelor, elementelor şi informaţiilor din documentaţiile
de pensie aflate în păstrarea caselor teritoriale de pensii, cu respectarea
prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 1.550/2004 privind efectuarea
operaţiunilor de evaluare în vederea recalculării pensiilor din sistemul
public, stabilite în fostul sistem al asigurărilor sociale de stat potrivit
legislaţiei anterioare datei de 1 aprilie 2001, în conformitate cu principiile
Legii nr. 19/2000."
In opinia autorului excepţiei, dispoziţiile legale
criticate sunt contrare următoarelor prevederi constituţionale: art. 1 alin.
(3) referitor la caracterul de stat de drept, democratic şi social al României,
în care demnitatea omului reprezintă o valoare supremă; art. 15 alin. (2)
referitor la neretroactivitatea legii civile; art. 16 alin. (1) ce consacră
principiul egalităţii în drepturi; art. 47 alin. (2) privind dreptul la pensie
şi la alte forme de asigurări şi de asistenţă sociale şi art. 135 alin. (2)
lit. f) referitor la obligaţia statului de a asigura crearea condiţiilor
necesare pentru creşterea calităţii vieţii.
Examinând excepţia de
neconstituţionalitate, Curtea constată că noua legislaţie privind sistemul
public de pensii are ca principiu general stabilirea cuantumului pensiei
cuvenite fiecărui titular prin luarea în considerare a întregii activităţi şi a drepturilor salariale
realizate pe tot parcursul timpului ce se consideră perioadă de cotizare. Pe
baza acestui principiu, pentru fiecare lună, fiecare an şi întreaga perioadă ce
constituie vechime în muncă ori este asimilată acesteia, se stabileşte
punctajul corespunzător în raport cu drepturile salariale obţinute, iar prin
înmulţirea punctului de pensie, stabilit prin legea anuală a bugetului
asigurărilor sociale de stat, cu punctajul mediu realizat se stabileşte
cuantumul pensiei cuvenite fiecărui titular.
In general, drepturile
salariale realizate sunt înscrise în carnetul de muncă al fiecărui salariat.
Art. 161 alin. (2) din Legea nr. 19/2000 are ca ipoteză situaţia în care,
pentru anumite perioade de timp, în carnetul de muncă nu sunt înscrise
drepturile salariale realizate. In această situaţie, persoana interesată poate
prezenta acte doveditoare de certificare a drepturilor salariale realizate, iar
dacă nu poate prezenta asemenea acte se ia în calcul salariul minim brut pe
economie, în vigoare în perioada respectivă.
Autorul excepţiei consideră că
acest mod de calcul este dezavantajos în raport cu situaţia persoanelor care au
înscrise în carnetele de muncă drepturile salariale realizate, având în vedere
că, în general, salariile efectiv acordate au fost mai mari decât salariul minim brut pe economie.
Faţă de aceste critici, Curtea reţine că textul de lege
examinat are în vedere o situaţie obiectivă, în care nu există dovada certă a
salariilor efectiv realizate. Luarea în calcul a salariului minim brut pe
economie, iar nu a salariului mediu, aşa cum doreşte autorul excepţiei, ţine de
opţiunea liberă a legiuitorului, în baza prevederilor art. 47 alin. (2) din
Constituţie, potrivit cărora dreptul la pensie, ca şi la alte forme de
asigurări şi de asistenţă sociale, se exercită în condiţiile prevăzute de lege.
In ceea ce priveşte Ordonanţa de urgenţă a Guvernului
nr. 4/2005, Curtea constată că acest act normativ stabileşte etapele de
recalculare şi punere în plată a diferitelor categorii de pensii şi
reglementează modalitatea concretă de recalculare. Art. 1 din ordonanţă enunţă
doar recalcularea pensiilor conform prevederilor acestui act normativ.
Trimiterea prin art. 4 alin. (1) din ordonanţă la Hotărârea Guvernului nr.
1.550/2004 nu semnifică ridicarea acestei hotărâri la nivelul legii, ci doar
aplicabilitatea normelor metodologice de calcul prevăzute în hotărâre.
Este evident că aceste dispoziţii legale vizează
trecutul, pentru că vechimea în muncă, respectiv stagiul de cotizare au fost
realizate în perioadele anterioare intrării lor în vigoare. Cu toate acestea,
Curtea constată că efectele acestor texte de lege se produc în viitor, noile
cuantumuri ale pensiilor recalculate fiind valabile numai pentru viitor.
De asemenea, Curtea reţine că aceste dispoziţii legale
se aplică în mod egal faţă de toate persoanele care se află în aceeaşi
situaţie, nefiind contrare principiului constituţional al egalităţii în
drepturi.
In sfârşit, având în vedere că, potrivit dispoziţiilor
art. 180 alin. (7) din Legea nr. 19/2000, în orice situaţie în care din
operaţiunile de recorelare sau recalculare a pensiilor anterior stabilite ar
rezulta un cuantum mai mic decât cel aflat în plată se menţine cuantumul
avantajos, nu se poate accepta ideea că modul de stabilire sau de recalculare a
pensiilor ar putea leza demnitatea umană ori că ar contrazice preocuparea
statului pentru creşterea calităţii vieţii.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit.
d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, al art. 1-3, al art. 11 alin. (1)
lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor
art. 161 alin. (2) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi
alte drepturi de asigurări sociale şi ale art. 1 şi art. 4 alin. (1) din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 4/2005 privind recalcularea pensiilor din
sistemul public, provenite din fostul sistem al asigurărilor sociale de stat,
excepţie ridicată de Mircea Sava în Dosarul nr. 555/2006 al Tribunalului Sibiu
- Secţia civilă.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 24 octombrie
2006.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Patricia Marilena Ionea