DECIZIE Nr. 79 din 15 martie 2001
privind aprobarea Criteriilor si metodelor pentru stabilirea preturilor si a
tarifelor reglementate in sectorul gazelor naturale
ACT EMIS DE: AUTORITATEA NATIONALA DE REGLEMENTARE IN DOMENIUL
GAZELOR NATURALE
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 199 din 20 aprilie 2001
Presedintele Autoritatii Nationale de Reglementare in Domeniul Gazelor
Naturale - ANRGN,
in temeiul prevederilor art. 6 lit. c) din Ordonanta Guvernului nr. 41/2000
privind infiintarea, organizarea si functionarea Autoritatii Nationale de
Reglementare in Domeniul Gazelor Naturale - ANRGN,
emite prezenta decizie.
Art. 1
Se aproba Criteriile si metodele pentru stabilirea preturilor si a tarifelor
reglementate in sectorul gazelor naturale, prevazute in anexa care face parte
integranta din prezenta decizie.
Art. 2
Departamentul preturi, tarife, reglementari comerciale si protectia
consumatorilor si Serviciul legislatie, contencios vor aduce la indeplinire
prevederile prezentei decizii.
Presedintele
Autoritatii Nationale de Reglementare
in Domeniul Gazelor Naturale,
Gheorghe Radu
ANEXA 1
CRITERII SI METODE
pentru stabilirea preturilor si a tarifelor reglementate in sectorul gazelor
naturale
CAP. 1
Dispozitii generale
SECTIUNEA 1
Scop
Art. 1
Prezentele criterii si metode au ca scop fundamentarea si stabilirea:
a) preturilor reglementate din sectorul gazelor naturale, denumite in
continuare preturi finale (Pf);
b) tarifelor reglementate pentru inmagazinarea gazelor naturale, denumite
in continuare tarife de inmagazinare (Ti);
c) tarifului reglementat de transport din sectorul gazelor naturale,
denumit in continuare tarif de transport (Tt);
d) tarifelor reglementate de distributie din sectorul gazelor naturale,
denumite in continuare tarife de distributie (Td).
SECTIUNEA a 2-a
Definire si domeniu de aplicare
Art. 2
Preturile finale (Pf) sunt preturile pe care distribuitorii de gaze
naturale le vor practica, in calitate de furnizori de gaze naturale si ca
obligatie de serviciu public, in contractele pentru alimentarea consumatorilor
captivi racordati la sistemul de distributie pe care il opereaza;
distribuitorii de gaze naturale sunt cei indreptatiti sa factureze si sa
primeasca contravaloarea gazelor naturale furnizate consumatorilor captivi, prin
aplicarea pretului final (Pf) la cantitatile livrate, conform contractelor de
furnizare incheiate.
Art. 3
Tarifele de inmagazinare (Ti) sunt tarifele pe care furnizorii de gaze
naturale au obligatia sa le achite detinatorilor de licenta de inmagazinare
pentru inmagazinarea subterana a cantitatilor proprii de gaze naturale,
corespunzator contractelor de inmagazinare incheiate.
Art. 4
Tariful de transport (Tt) este tariful pe care transportatorul il va
practica in contractele privind transportul gazelor naturale destinate
alimentarii consumatorilor captivi si pe care furnizorii il vor achita pentru
serviciile prestate de transportator, corespunzator contractului de transport
incheiat.
Art. 5
Tarifele de distributie (Td) sunt tarifele pe care distribuitorii de gaze
naturale sunt obligati sa le practice si consumatorii captivi sa le achite, ca
plata a serviciului de distributie, corespunzator clauzelor contractelor de
furnizare incheiate.
Art. 6
Prezentele criterii si metode pot constitui ghid de referinta in cazul
practicarii unor preturi si/sau tarife negociate si care, pe cale de
consecinta, nu sunt supuse aprobarii ANRGN.
SECTIUNEA a 3-a
Definitii
Art. 7
Termenii specifici sunt definiti in anexa care face parte integranta din
prezentele criterii si metode.
CAP. 2
Fundamentarea, inaintarea si analizarea propunerilor de preturi si tarife
reglementate si stabilirea acestora
SECTIUNEA 1
Prevederi generale
Art. 8
(1) Propunerile de preturi si tarife reglementate, respectiv cererile de
revizuire, precum si fundamentarea acestora se comunica ANRGN de catre:
a) distribuitorii de gaze naturale, in cazul preturilor finale (Pf) si al
tarifelor de distributie (Td);
b) detinatorii de licenta de inmagazinare, in cazul tarifelor de
inmagazinare (Ti);
c) transportator, in cazul tarifelor de transport (Tt).
(2) La cererea fundamentata a consumatorilor sau a asociatiilor
profesionale ale acestora si/sau in functie de situatia concreta ANRGN poate
solicita analiza datelor de fundamentare si revizuirea preturilor si/sau a
tarifelor de catre cei prevazuti la alin. (1).
Art. 9
Datele de fundamentare trebuie sa fie completate pe baza datelor de
exploatare obtinute din activitatea curenta, de catre:
a) detinatorul de licenta de distributie a gazelor naturale, in cazul
propunerilor de preturi finale (Pf) si al propunerilor de tarife de distributie
(Td);
b) detinatorul de licenta de inmagazinare, in cazul propunerilor de tarife
de inmagazinare (Ti);
c) detinatorul de licenta de transport, in cazul propunerilor de tarif de
transport (Tt).
Art. 10
Datele de fundamentare care stau la baza determinarii preturilor si a
tarifelor reglementate, prezentate ANRGN, se stabilesc ca proiectii pe
perioadele prevazute mai jos, fiind insotite de prezentarea in aceeasi
structura a realizarilor anului financiar precedent, astfel:
a) propunerile de preturi finale (Pf) se fundamenteaza ca proiectii pentru
o perioada de un an;
b) propunerile de tarife de inmagazinare (Ti) se fundamenteaza ca proiectii
pe perioada concesiunii sistemelor de inmagazinare, dar nu mai putin decat
perioada normata de amortizare a investitiilor convenite prin contractul de
concesiune;
c) propunerile de tarif de transport (Tt) se fundamenteaza ca proiectii pe
o perioada de 5 ani sau pe perioada contractului de concesiune a sistemului de
transport, daca aceasta este mai mica de 5 ani;
d) propunerile de tarife de distributie (Td) se fundamenteaza ca proiectii
pe o perioada de 5 ani sau pe perioada contractului de concesiune a sistemului
de distributie, daca aceasta este mai mica de 5 ani.
Art. 11
Datele de fundamentare sunt cele rezultate din costurile justificate
reflectate in bugetele de venituri si cheltuieli, din programele de investitii,
din contractele de concesiune, de creditare si/sau de finantare sau din orice
alte angajamente legale, aprobate conform reglementarilor legale in vigoare si
insusite de conducatorul institutiei.
Art. 12
Datele de fundamentare a propunerilor de preturi si tarife reglementate vor
fi insotite de scurte note explicative privind criteriile de stabilire a
acestora. Notele explicative vor prevedea informatii de piata privind costurile
si preturile.
Art. 13
Distribuitorii de gaze naturale, detinatorii de licenta de inmagazinare,
respectiv transportatorul, in situatia in care desfasoara simultan o activitate
pentru care practica, partial sau total, preturi si/sau tarife reglementate si
una sau mai multe activitati in sau din afara sectorului gazelor naturale au
obligatia sa prezinte ANRGN fundamentarea distincta a propunerilor de preturi
si/sau tarife reglementate, dupa caz, precum si datele privind celelalte
activitati desfasurate. Pentru fiecare dintre activitatile desfasurate pe baza
de preturi si tarife reglementate contabilitatea va fi organizata in conturi
analitic distincte, cu respectarea reglementarilor legale in domeniu, astfel
incat sa permita cunoasterea veniturilor realizate si a costurilor fixe si
variabile aferente.
SECTIUNEA a 2-a
Termenele de stabilire si de revizuire
Art. 14
Propunerile de preturi si tarife reglementate impreuna cu datele de
fundamentare se comunica ANRGN:
a) pana la data de 30 noiembrie a anului in curs pentru anul urmator, in
cazul preturilor finale (Pf);
b) cu 90 de zile inainte de solicitarea autorizatiei de functionare, in
cazul tarifelor de inmagazinare (Ti), respectiv in termen de 30 de zile de la
data intrarii in vigoare a prezentelor criterii si metode, in cazul sistemelor
de inmagazinare existente;
c) in termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentelor
criterii si metode, in cazul tarifului de transport (Tt);
d) cu 90 de zile inaintea solicitarii autorizatiei de functionare, in cazul
tarifelor de distributie (Td), respectiv in termen de 30 de zile de la data
intrarii in vigoare a prezentelor criterii si metode, in cazul sistemelor de
distributie existente.
Art. 15
Revizuirea preturilor finale (Pf) poate fi solicitata trimestrial, daca cel
putin unul dintre parametrii datelor de fundamentare luate in considerare la
stabilirea acestora are o variatie mai mare de +/- 5% . Cererea de revizuire se
inainteaza ANRGN pana la data de intai a lunii premergatoare trimestrului
pentru care a fost formulata cererea de revizuire.
Art. 16
Revizuirea tarifelor de inmagazinare (Ti) poate fi solicitata anual, daca
cel putin unul dintre parametrii datelor de fundamentare luate in considerare
la stabilirea acestora are o variatie mai mare de +/- 5% . Cererea de revizuire
se inainteaza ANRGN pana la data de intai a lunii premergatoare anului pentru
care a fost formulata cererea de revizuire.
Art. 17
Revizuirea tarifului de transport (Tt) poate fi solicitata semestrial, daca
cel putin unul dintre parametrii datelor de fundamentare luate in considerare
la stabilirea acestora are o variatie mai mare +/- 5% . Cererea de revizuire se
inainteaza ANRGN pana la data de intai a lunii premergatoare semestrului pentru
care a fost formulata cererea de revizuire.
Art. 18
Revizuirea tarifelor de distributie (Td) poate fi solicitata semestrial,
daca cel putin unul dintre parametrii datelor de fundamentare luate in
considerare la stabilirea acestora are o variatie mai mare +/- 5% . Cererea de
revizuire se inainteaza ANRGN pana la data de intai a lunii premergatoare
semestrului pentru care a fost formulata cererea de revizuire.
Art. 19
Cererile de revizuire pot fi comunicate si in alte termene, in caz de forta
majora sau in caz fortuit. Solicitantul are obligatia sa notifice ANRGN
situatia constatata, inauntrul cazului de forta majora sau cazului fortuit ori
in termen de 15 zile calendaristice de la data incetarii unui asemenea
eveniment, respectiv in termenul prevazut prin contractul de concesiune.
SECTIUNEA a 3-a
Inaintarea propunerilor de preturi reglementate si a cererilor de revizuire
a acestora
Art. 20
Propunerile de preturi si tarife reglementate sau, dupa caz, cererile de
revizuire a acestora, impreuna cu datele de fundamentare, se comunica ANRGN de
catre distribuitorii de gaze naturale, detinatorii de licenta de inmagazinare
sau de transportatori in termenele cerute de prezentele criterii si metode.
Nedepunerea in termen atrage aplicarea de sanctiuni, conform prevederilor
Ordonantei Guvernului nr. 60/2000 privind reglementarea activitatilor din
sectorul gazelor naturale, cu modificarile si completarile ulterioare.
Art. 21
Datele de fundamentare ce stau la baza propunerilor de preturi si tarife
reglementate vor fi insotite de:
a) declaratia de inaintare a propunerii de preturi si/sau tarife
reglementate sau, dupa caz, a cererii de revizuire;
b) dovada achitarii la zi a tarifelor pentru acordarea de autorizatii
si/sau de licente;
c) nominalizarea scrisa a persoanei imputernicite sa ofere informatii si
lamuriri privind propunerile inaintate.
Art. 22
In cazul cererilor de revizuire a preturilor si/sau tarifelor reglementate,
comunicate ANRGN pe parcursul aceluiasi an calendaristic pentru care acestea au
fost stabilite, nu este necesara prezentarea actelor prevazute la art. 21 lit.
b) si c), daca acestea nu prezinta modificari fata de data inaintarii
propunerilor de preturi si/sau tarife reglementate.
Art. 23
Existenta tuturor actelor, corespunzator prevederilor art. 21 si 22,
constituie o conditie obligatorie pentru inregistrarea si analizarea
propunerilor sau cererilor inaintate. Propunerea, respectiv cererea, se
considera comunicata ANRGN la data inregistrarii, iar asigurarea depunerii in
termen este obligatia solicitantului.
SECTIUNEA a 4-a
Analiza propunerilor de preturi si tarife reglementate si a cererilor de
revizuire a acestora; stabilirea deciziei presedintelui ANRGN
Art. 24
In termen de 10 zile calendaristice de la data inregistrarii declaratiei de
inaintare a propunerii de pret si/sau tarif reglementat, respectiv de la data
inregistrarii cererii de revizuire a acestora, Departamentul preturi, tarife,
reglementari comerciale si protectia consumatorilor din cadrul ANRGN analizeaza
datele de fundamentare prezentate.
Art. 25
La implinirea termenului prevazut la art. 24 Departamentul preturi, tarife,
reglementari comerciale si protectia consumatorilor din cadrul ANRGN prezinta
rezultatele analizei propunerilor de preturi si tarife reglementate printr-un
raport de analiza, care se transmite Consiliului consultativ al ANRGN si
distribuitorului de gaze naturale, transportatorului si/sau detinatorului de
licenta de inmagazinare interesat, dupa caz.
Art. 26
In termen de 5 zile calendaristice de la primirea raportului de analiza
distribuitorul de gaze naturale, transportatorul si/sau detinatorul de licenta
de inmagazinare interesat, precum si Consiliul consultativ al ANRGN isi exprima
punctele de vedere privind acceptarea sau contestarea acestuia. In cazul
neprezentarii acestui punct de vedere in termenul mentionat raportul de analiza
se considera acceptat.
Art. 27
In cazul contestarii raportului de analiza de catre oricare dintre cei prevazuti
la art. 25, Departamentul preturi, tarife, reglementari comerciale si protectia
consumatorilor din cadrul ANRGN va organiza, in termen de 3 zile lucratoare de
la primirea punctelor de vedere, o intalnire de consultari si clarificari cu
reprezentantii Consiliului consultativ al ANRGN si cu cei ai distribuitorului
de gaze naturale, transportatorului si/sau detinatorului de licenta de
inmagazinare interesat, dupa caz. Rezultatele intalnirii se consemneaza intr-o
minuta semnata de toti cei prezenti.
Art. 28
Raportul de analiza, insotit de punctele de vedere prevazute la art. 26 si,
dupa caz, de minuta prevazuta la art. 27, se inainteaza Comitetului de
reglementare.
Art. 29
Comitetul de reglementare adopta hotararea privind stabilirea sau, dupa
caz, revizuirea preturilor si a tarifelor reglementate.
CAP. 3
Metodele de calcul al preturilor si tarifelor reglementate
SECTIUNEA 1
Metoda de calcul al pretului final (Pf) la gazele naturale
Art. 30
Pretul final (Pf) se determina prin metoda "cost-plus" si rezulta
prin aditionarea la pretul mediu ponderat (PMP) al gazelor naturale
comercializate de distribuitor a tarifelor reglementate pentru transportul si
distributia gazelor naturale destinate alimentarii consumatorilor captivi,
conform formulei:
Pf = PMP + Tt + Td,
in care:
Pf = pretul final la consumator;
PMP = pretul mediu ponderat pentru un metru cub de gaze naturale;
Tt = tariful de transport;
Td = tariful de distributie.
Art. 31
In cazul in care distribuitorul achizitioneaza gazele naturale pentru
alimentarea consumatorilor captivi in conditiile preluarii acestora la intrarea
in sistemul de distributie, tariful de transport este considerat inclus in
pretul furnizorului.
Art. 32
Pretul mediu ponderat (PMP) se determina prin divizarea sumei costurilor de
achizitie, a costurilor de inmagazinare si a costurilor comerciale, inclusiv a
profitului aferent activitatii de comercializare, la cantitatea totala de gaze
naturale comercializate, prin formula:
PMP = (CACH + CINM + CCOM)/Qcf + PCOM,
in care:
CACH = costurile totale de achizitie a gazelor naturale, exclusiv
cantitatile destinate inmagazinarii;
CINM = costurile totale de inmagazinare;
CCOM = costurile totale de comercializare;
PCOM = profitul total pentru activitatea de comercializare;
Qcf = cantitatea totala de gaze naturale furnizate.
Art. 33
Costurile totale de achizitie (CACH) a gazelor naturale se determina prin
formula:
CACH = Suma (Pi x Qi),
in care:
Qi = cantitatea de gaze naturale contractata cu furnizorul "i",
exclusiv cantitatile destinate inmagazinarii;
Pi = pretul stipulat in contractul de furnizare cu furnizorul "i"
pentru cantitatea de gaze naturale Qi; pretul rezulta prin negociere,
tinandu-se seama de mecanismele concurentiale ale pietei si de apropierea de
valoarea de piata a combustibililor alternativi, in conditiile asigurarii
viabilitatii financiare a producatorilor, si avandu-se in vedere protejarea intereselor
legitime ale consumatorilor.
Art. 34
Costurile totale de inmagazinare (CINM) reprezinta totalul costurilor
suportate de distribuitor pentru inmagazinarea subterana a gazelor naturale si
se determina prin formula:
CINM = (1 + ipc) x [Suma (Pi x QINMi) + Suma QINMi x (Tt + Ti)],
in care:
QINMi = cantitatea de gaze naturale contractata cu furnizorul
"i", destinata inmagazinarii;
Pi = pretul stipulat in contractul de furnizare cu furnizorul "i"
pentru cantitatea de gaze naturale QINMi, stabilit conform principiilor
enuntate la art. 33 lit. b);
Tt = tariful de transport;
Ti = tariful de inmagazinare;
ipc = indicele preturilor de consum, comunicat de Institutul National de
Statistica si Studii Economice pentru perioada in care se realizeaza
inmagazinarea, exprimat subunitar.
Art. 35
(1) Costurile totale de comercializare (CCOM) reprezinta totalul costurilor
aferente activitatii de comercializare a gazelor naturale, determinate conform
reglementarilor legale in vigoare, si includ urmatoarele elemente:
a) cheltuieli de personal - salarii, prime, indemnizatii si alte drepturi
salariale stabilite conform contractului colectiv de munca, contributii la
Fondul de asigurari de sanatate, la fondurile speciale si la alte fonduri de
aceeasi natura;
b) cheltuieli administrative - energie, materiale, servicii specifice si
altele asemenea;
c) cheltuieli financiare reprezentand sumele destinate finantarii
cumpararii gazelor naturale;
d) alte cheltuieli reprezentand impozite, taxe si tarife pentru
autorizatii, licente si altele asemenea, cheltuieli de asigurare si altele
asemenea;
e) amortizarea mijloacelor fixe aferente activitatii de comercializare a
gazelor naturale.
(2) Valoarea componentelor costurilor totale de comercializare (CCOM)
mentionate la alin. (1) va fi considerata cel mult la nivelul realizarilor din
anul precedent, conform bilantului contabil incheiat, amendate cu un coeficient
de corectie egal cu indicele preturilor de consum (ipc) minus un factor de
eficienta stabilit de ANRGN.
Art. 36
Profitul (PCOM) pentru activitatea de comercializare este reglementat si se
stabileste de ANRGN ca valoare pe 1.000 mc de gaze naturale furnizate.
Art. 37
Costurile totale care vor fi luate in considerare la calculul pretului
mediu ponderat (PMP), conform art. 32, sunt cele aferente alimentarii
consumatorilor captivi. In situatia in care distribuitorul furnizeaza gaze
naturale si catre alti clienti costurile aferente consumatorilor captivi se calculeaza
prin corectarea costurilor totale de comercializare (CCOM), determinate conform
art. 35, cu coeficientul rezultat din raportul dintre volumul anual de gaze
naturale destinat alimentarii consumatorilor captivi si volumul anual total de
gaze naturale furnizate.
SECTIUNEA a 2-a
Metoda de calcul al tarifului de inmagazinare (Ti)
Art. 38
Tariful de inmagazinare (Ti) se determina prin metoda alocarii valorii
serviciului de inmagazinare subterana - injectie si extractie - la capacitatea de
inmagazinare rezervata si se determina prin formula:
Ti = (CopINM + InvINM + PINM)/Qr,
in care:
CopINM = costurile totale de operare a sistemului de inmagazinare;
InvINM = investitia totala pentru realizarea sistemului de inmagazinare;
PINM = profitul aferent activitatii de inmagazinare subterana;
Qr = capacitatea totala rezervata de clienti, furnizori si/sau
distribuitori.
Art. 39
Tariful de inmagazinare (Ti) se repartizeaza pe cele doua faze ale
inmagazinarii subterane - injectie si extractie - proportional cu costurile
implicate de acestea, printr-un coeficient de repartizare stabilit prin decizie
a presedintelui ANRGN, pe baza hotararii Comitetului de reglementare.
Art. 40
Valoarea serviciului de inmagazinare reprezinta venitul total necesar
pentru acoperirea costurilor de operare si a investitiilor in constructia
sistemelor de inmagazinare, in conditiile asigurarii echilibrului
economico-financiar al detinatorului de licenta de inmagazinare, inclusiv un
profit reglementat.
Art. 41
(1) Costurile de operare (CopINM) reprezinta totalul costurilor
detinatorului de licenta de inmagazinare aferente operarii sistemului de
inmagazinare intr-un ciclu complet de injectie/extractie, determinate conform
reglementarilor legale in vigoare, si includ urmatoarele elemente:
a) cheltuieli cu intretinerea, verificarea si reparatiile curente, inclusiv
interventiile la sistemul de inmagazinare, realizate in regie proprie sau cu
terti;
b) cheltuieli de personal - salarii, prime si alte drepturi salariale
acordate conform contractului colectiv de munca, contributii la Fondul de
asigurari de sanatate, la fondurile speciale si la alte fonduri de aceeasi
natura;
c) cheltuieli administrative - energie, materiale, servicii specifice si
altele asemenea;
d) cheltuieli financiare reprezentand sumele destinate finantarii operarii
sistemului de inmagazinare;
e) alte cheltuieli reprezentand impozite, taxe si tarife pentru
autorizatii, licente si altele asemenea, precum si redevente, cheltuieli de
asigurare si altele asemenea;
f) amortizarea mijloacelor fixe.
(2) Valoarea componentelor costurilor de operare (CopINM) mentionate la
alin. (1) va fi considerata cel mult la nivelul realizarilor din anul
precedent, conform bilantului contabil incheiat, amendate cu un coeficient de
corectie egal cu indicele preturilor de consum (ipc) minus un factor de
eficienta stabilit de ANRGN.
Art. 42
(1) Investitiile in constructia sistemului de inmagazinare (InvINM)
reprezinta totalul costurilor detinatorului de licenta de inmagazinare aferente
constructiei, dezvoltarii, modernizarii si abandonarii sistemului de
inmagazinare, determinate conform reglementarilor legale in domeniu si/sau
impuse prin contractul de concesionare a sistemului de inmagazinare, si includ
urmatoarele elemente:
a) cheltuielile pentru proiectarea, executia, testarea si punerea in
functiune a depozitului;
b) cheltuielile pentru reabilitarea, modernizarea, dezvoltarea si
abandonarea sistemelor de inmagazinare, protectia mediului si reconstructia
ecologica;
c) sumele destinate proprietarilor de terenuri;
d) taxe, tarife, cheltuieli de asigurare si altele asemenea;
e) cheltuielile financiare ale detinatorului de licenta de inmagazinare aferente
finantarii investitiilor.
(2) Investitiile in constructia sistemului de inmagazinare (InvINM) pentru
anul curent se calculeaza ca medie aritmetica anuala a investitiilor prevazute
pentru un interval proiectat de 10 ani, la care se adauga diferenta dintre
valoarea investitiilor realizate efectiv in anul precedent si media aritmetica
anuala luata in considerare la stabilirea tarifului aferent acelui an.
Art. 43
Profitul aferent activitatii de inmagazinare (PINM), avut in vedere la
calculul tarifului de inmagazinare, reflecta costul capitalului investit in
activele fixe nete aferente sistemului de inmagazinare si se calculeaza prin
aplicarea unei rate reglementate a profitului asupra valorii acestora, prin
formula:
PINM = rINM x VafnINM,
in care:
PINM = profitul estimat al activitatii de inmagazinare;
rINM = rata profitului, considerata la 10%;
VafnINM = valoarea totala a activelor fixe nete aferente sistemului de
inmagazinare.
SECTIUNEA a 3-a
Metoda de calcul al tarifului de transport (Tt)
Art. 44
Tariful de transport (Tt) se determina prin alocarea valorii serviciului de
transport la capacitatea de transport pusa la dispozitie utilizatorilor si la
cantitatile de gaze naturale transportate pentru acestia pe distantele
corespunzatoare si se calculeaza cu o formula binomiala de tipul:
Tt = alfa + beta x d,
ai carei termeni au urmatoarele semnificatii:
a) alfa cuantifica costurile fixe - independente de cantitatile
transportate - si se calculeaza in functie de capacitatea de transport pusa la
dispozitie utilizatorilor;
b) beta cuantifica costurile variabile - dependente de cantitatile
transportate - si se calculeaza in functie de cantitatile de gaze naturale
transportate si de distantele de transport corespunzatoare;
c) d reprezinta distantele de transport.
Art. 45
Valoarea serviciului (VSNT) este venitul total necesar pentru acoperirea
costurilor de operare si a investitiilor in Sistemul national de transport
(SNT) in conditiile asigurarii echilibrului economico-financiar al
transportatorului, inclusiv un profit reglementat, si se calculeaza cu formula:
VSNT = CopSNT + InvSNT + Pt,
in care:
VSNT = valoarea serviciului de transport prin SNT;
CopSNT = costurile de operare a SNT;
InvSNT = investitiile in SNT;
Pt = profitul aferent activitatii de transport.
Art. 46
(1) Costurile de operare (CopSNT) reprezinta totalul cheltuielilor pentru
operarea SNT, determinate conform reglementarilor legale in vigoare, si includ
urmatoarele componente:
a) cheltuieli cu intretinerea, verificarea si reparatiile curente, inclusiv
interventiile la SNT, realizate in regie proprie sau cu terti;
b) cheltuieli de personal - salarii, prime si alte drepturi acordate conform
contractului colectiv de munca, contributii la Fondul de asigurari de sanatate,
la fondurile speciale si la alte fonduri de aceeasi natura;
c) cheltuieli administrative - energie, materiale, servicii specifice si
altele asemenea;
d) cheltuieli financiare reprezentand sumele destinate finantarii operarii
SNT;
e) alte cheltuieli reprezentand impozite, taxe si tarife pentru
autorizatii, licente, precum si redevente, cheltuieli de asigurare si altele
asemenea;
f) sume destinate proprietarilor de terenuri;
g) amortizarea mijloacelor fixe.
(2) Valoarea componentelor costurilor de operare (CopSNT) mentionate la
alin. (1) va fi considerata cel mult la nivelul realizarilor din anul
precedent, conform bilantului contabil incheiat, amendate cu un coeficient de
corectie egal cu indicele preturilor de consum (ipc) minus un factor de
eficienta stabilit de ANRGN.
Art. 47
(1) Investitiile (InvSNT) in SNT reprezinta totalul cheltuielilor pentru
constructia, dezvoltarea si modernizarea SNT, determinate conform
reglementarilor legale in domeniu si/sau impuse prin contractul de concesionare
a SNT, si includ urmatoarele componente:
a) cheltuieli pentru proiectarea, executia, testarea si punerea in
functiune a SNT sau a unor parti din acesta;
b) cheltuieli pentru reabilitarea, modernizarea si dezvoltarea SNT sau a
unor parti din acesta, protectia mediului si reconstructia ecologica;
c) sume destinate proprietarilor de terenuri;
d) taxe, tarife, cheltuieli de asigurare si altele asemenea;
e) cheltuieli financiare ale detinatorului de licenta de transport pentru
finantarea investitiilor.
(2) Investitiile in constructia sistemului de transport (InvSNT) pentru
anul curent se calculeaza ca medie aritmetica anuala a investitiilor prevazute
pentru un interval proiectat de 10 ani, la care se adauga diferenta dintre
valoarea investitiilor realizate efectiv in anul precedent si media aritmetica
anuala luata in considerare la stabilirea tarifului aferent acelui an.
Art. 48
Profitul aferent activitatii de transport (Pt), luat in calculul tarifului
de transport (Tt), reflecta costul capitalului investit in activele fixe nete
ale SNT si se calculeaza prin aplicarea unei rate reglementate a profitului
asupra valorii acestora, prin formula:
Pt = rtr x VafnSNT,
in care:
Pt = profitul estimat al transportatorului;
rtr = rata profitului, considerata la 10%;
VafnSNT = valoarea totala a activelor fixe nete ale SNT.
Art. 49
Capacitatea de transport pusa la dispozitie utilizatorilor reprezinta suma
produselor dintre capacitatile rezervate de acestia pentru transportul gazelor
naturale la varful de consum si distantele corespunzatoare de transport.
Art. 50
La determinarea tarifului de transport (Tt) pentru consumatorii captivi,
avandu-se in vedere ca SNT este utilizat simultan pentru alimentarea
consumatorilor captivi, consumatorilor eligibili si/sau pentru tranzitul de
gaze naturale, elementele de calcul prevazute la art. 46 - 48 se corecteaza
astfel:
a) costurile de operare (CopSNT), cu coeficientul rezultat din raportul
dintre totalul cantitatilor destinate alimentarii consumatorilor captivi si
totalul cantitatilor transportate, pe un an calendaristic;
b) investitiile in SNT (InvSNT) si profitul aferent activitatii de
transport (Pt), cu coeficientul rezultat din raportul dintre totalul
capacitatilor rezervate pentru consumatorii captivi si totalul capacitatilor
rezervate, in conditiile varfului de consum.
Art. 51
Coeficientii alfa si beta prevazuti la art. 44 se calculeaza prin alocarea
valorii serviciului de transport in costuri fixe, independente de cantitatile
transportate, si in costuri variabile, dependente de cantitatile transportate;
costurile fixe si costurile variabile se aloca, la randul lor, in costuri
dependente de distantele de transport si costuri independente de distantele de
transport.
Art. 52
Coeficientii de alocare a costului serviciului aferent consumatorilor
captivi in costuri fixe si costuri variabile si costuri independente si
dependente de distantele de transport se stabilesc prin decizie a presedintelui
ANRGN, pe baza hotararii Comitetului de reglementare, luandu-se in considerare
urmatoarele elemente:
a) costurile fixe, independente de cantitatile transportate, reflecta
investitiile in SNT pentru realizarea capacitatilor de transport si o parte din
costurile de operare a SNT;
b) costurile variabile, dependente de cantitatile transportate, reflecta
cea mai mare parte a costurilor de operare a SNT generate de transportul
cantitatilor de gaze naturale pe distantele de la punctele de preluare la
punctele de livrare.
Art. 53
Analiza SNT privind capacitatile rezervate, cantitatile de gaze naturale
transportate si distantele de transport - analiza flux-distanta - se realizeaza
pe subsistemele interconectate constituente ale acestuia, care, pe baza
caracteristicilor constructive si de operare si a zonelor geografice deservite,
se delimiteaza in 5 subsisteme de conducte, conform tabelului de mai jos:
____________________________________________________________________________
Sistemul Judetele deservite
de conducte
____________________________________________________________________________
S I Alba, Brasov, Bistrita-Nasaud, Cluj, Covasna, Harghita,
Hunedoara, Mures, Sibiu
S II Bacau, Botosani, Iasi, Neamt, Suceava, Vaslui
S III Bucuresti, Braila, Buzau, Calarasi, Constanta, Dambovita,
Galati, Giurgiu, Ialomita, Ilfov, Prahova, Tulcea, Vrancea
S IV Arges, Dolj, Gorj, Mehedinti, Olt, Teleorman, Valcea
S V Arad, Bihor, Caras-Severin, Maramures, Satu Mare, Salaj, Timis
____________________________________________________________________________
SECTIUNEA a 4-a
Metoda de calcul al tarifelor de distributie (Td)
Art. 54
Tarifele de distributie (Td) se determina prin alocarea valorii serviciului
de distributie la capacitatea de distributie pusa la dispozitie consumatorilor
si la cantitatile de gaze naturale livrate acestora in functie de cererea de
consum a diferitelor clase de consumatori si se calculeaza cu o formula
binomiala de tipul:
Td = gama + delta x q,
in care:
gama cuantifica costurile independente de volumele distribuite si se calculeaza
in functie de capacitatea de distributie la varf de consum pusa la dispozitie
consumatorilor captivi;
delta cuantifica costurile dependente de volumele distribuite si se
calculeaza in functie de cantitatile de gaze naturale distribuite consumatorilor
captivi;
q reprezinta cantitatile distribuite.
Art. 55
Tarifele de distributie se stabilesc diferentiat, pe categorii de
consumatori captivi, clasificati conform caracteristicii consumului de gaze
naturale - grad de utilizare a debitului maxim instalat - in diferitele
perioade ale unui an calendaristic si ale unei zile, astfel:
A. consumator rezidential - consumatorul care utilizeaza gazele naturale in
scopul incalzirii spatiilor, producerii apei calde pentru gatit, iar, in
particular, termenul uz rezidential face referire la consumul casnic in
gospodarii individuale, apartamente de bloc, spitale, crese, gradinite,
servicii sociale, institutii si alte unitati rezidentiale. Consumul este in
general sub 10.000 mc/an si gradul de utilizare a debitului maxim instalat este
redus vara si neuniform pe parcursul unei zile; furnizarea se face constant si
continuu, fara limita de consum;
B. consumator comercial - consumatorul care utilizeaza gazele naturale in
sectorul comercial, in unitatile cu activitate de comert angro si en detail,
restaurante, hoteluri, birouri, in agricultura, sere sau utilizari similare.
Consumul este in general sub 10.000 mc/an si gradul de utilizare a debitului
maxim instalat este redus vara si relativ uniform pe parcursul unei zile;
furnizarea este constanta si continua, in limita cantitatilor de gaze naturale
si in conformitate cu graficul de livrari, prevazute in contract;
C. consumator industrial - consumatorul care utilizeaza gazele naturale in
industrie, sectorul extractiv, sectorul materialelor de constructii si altele
asemenea, inclusiv consumatorii care utilizeaza gazele naturale ca materie
prima in industria chimica si pentru productia de energie electrica. Din punct
de vedere al consumului se definesc urmatoarele subcategorii:
a) consumator industrial mic - cu consum pana la 100.000 mc/an si grad de
utilizare a debitului maxim instalat relativ constant pe tot parcursul anului
si neuniform pe parcursul unei zile;
b) consumator industrial mare - cu consum peste 100.000 mc/an si cu grad de
utilizare a debitului maxim instalat relativ constant pe tot parcursul anului
si uniform pe parcursul unei zile;
c) consumator din industria chimica - consumatorul care utilizeaza gazele
naturale ca materie prima in industria chimica de sinteza; gradul de utilizare
a debitului maxim instalat este constant pe tot parcursul anului si uniform pe
parcursul unei zile;
d) consumator din sectorul producerii de energie electrica - consumatorul
care utilizeaza gazele naturale in scopul producerii de energie electrica
pentru utilitati publice; gradul de utilizare a debitului maxim instalat este
constant pe tot parcursul anului si uniform pe parcursul unei zile;
D. consumator din sectorul distributiei districtuale a agentului termic -
consumatorul care indeplineste cumulativ urmatoarele criterii:
a) utilizeaza gazele naturale pentru producerea de caldura, in scopul
distributiei publice - centrale termice si centrale termice de zona;
b) consumul inregistrat este in general de maximum 500.000 mc/an;
c) gradul de utilizare a debitului maxim instalat este redus in timpul
verii si uniform pe parcursul unei zile; furnizarea este constanta si continua,
in limita cantitatilor de gaze naturale contractate si in conformitate cu
graficul de livrari prevazute in contract;
E. consumatori intreruptibili - oricare dintre categoriile de consumatori
enumerati anterior care, din proprie vointa, accepta ca prevedere contractuala
sistarea furnizarii si/sau livrarii de gaze naturale in perioada varfurilor de
consum.
Art. 56
Valoarea serviciului (VSD) reprezinta venitul total necesar pentru
acoperirea costurilor de operare si a investitiilor in sistemul de distributie
in conditiile asigurarii echilibrului economico-financiar al distribuitorului
de gaze naturale, inclusiv un profit reglementat, si se calculeaza cu formula:
VSD = CopdSD + InvSD + Pd,
in care:
VSD = valoarea serviciului de distributie;
CopdSD = costurile de operare a sistemului de distributie;
InvSD = investitiile in sistemul de distributie;
Pd = profitul aferent activitatii de distributie.
Art. 57
(1) Costurile de operare (CopdSD) reprezinta totalul cheltuielilor
distribuitorului de gaze naturale privind operarea sistemului de distributie,
determinate conform reglementarilor legale in vigoare, si includ urmatoarele
componente:
a) cheltuieli cu intretinerea, verificarea si reparatiile curente, inclusiv
interventiile la sistemul de distributie, realizate in regie proprie sau cu
terti;
b) cheltuieli de personal - salarii, prime si alte drepturi salariale
acordate conform contractului colectiv de munca, contributii la Fondul de
asigurari de sanatate, la fondurile speciale si la alte fonduri de aceeasi
natura;
c) cheltuieli administrative - energie, materiale, servicii specifice si
altele asemenea;
d) cheltuieli financiare reprezentand sumele destinate finantarii operarii
sistemului de distributie;
e) alte cheltuieli reprezentand impozite, taxe si tarife pentru autorizatii,
licente si altele asemenea, precum si redevente, cheltuieli de asigurare si
altele asemenea;
f) sume destinate proprietarilor de terenuri;
g) amortizarea mijloacelor fixe.
(2) Valoarea componentelor costurilor de operare (CopdSD) mentionate la
alin. (1) va fi considerata cel mult la nivelul realizarilor din anul precedent
- conform bilantului contabil incheiat -, amendate cu un coeficient de corectie
egal cu indicele preturilor de consum (ipc) minus un factor de eficienta
stabilit de ANRGN.
Art. 58
(1) Investitiile (InvSD) in sistemul de distributie reprezinta totalul
cheltuielilor pentru constructia, dezvoltarea si modernizarea sistemului de
distributie, determinate conform reglementarilor legale in domeniu si/sau
impuse prin contractul de concesionare a acestuia, si includ urmatoarele
componente:
a) cheltuieli pentru proiectarea, executia, testarea si punerea in
functiune a sistemului de distributie sau a unor parti din acesta;
b) cheltuieli pentru reabilitarea, modernizarea si dezvoltarea sistemului
de distributie sau a unor parti din acesta, protectia mediului si reconstructia
ecologica;
c) sume destinate proprietarilor de terenuri;
d) taxe, tarife, cheltuieli de asigurare si altele asemenea;
e) cheltuieli financiare ale distribuitorului de gaze naturale pentru
finantarea investitiilor.
(2) Investitiile in constructia sistemului de distributie (InvSD) pentru
anul curent se calculeaza ca medie aritmetica anuala a investitiilor prevazute
pentru un interval proiectat de 10 ani, la care se adauga diferenta dintre
valoarea investitiilor realizate efectiv in anul precedent si media aritmetica
anuala luata in considerare la stabilirea tarifului aferent acelui an.
Art. 59
Profitul aferent activitatii de distributie (Pd), luat in calculul
tarifului de distributie (Td), reflecta costul capitalului investit in activele
fixe nete ale sistemului de distributie si se calculeaza prin aplicarea unei
rate reglementate a profitului asupra valorii acestora, prin formula:
Pd = rd x VafnSD,
in care:
Pd = profitul estimat al distribuitorului;
rd = rata profitului, considerata la 15%;
VafnSD = valoarea totala a activelor fixe nete ale sistemului de
distributie.
Art. 60
Capacitatea de distributie pusa la dispozitie consumatorilor reprezinta
suma debitelor orare maxime instalate pentru alimentarea consumatorilor
conectati la sistemul de distributie, exclusiv suma debitelor orare maxime
instalate pentru alimentarea consumatorilor intreruptibili din sistem, in
conditiile varfului de consum.
Art. 61
La determinarea tarifului de distributie (Td) pentru consumatorii captivi,
avandu-se in vedere ca sistemul de distributie este utilizat simultan pentru
alimentarea consumatorilor captivi si a consumatorilor eligibili, elementele de
calcul prevazute la art. 57 - 59 se corecteaza astfel:
a) costurile de operare (CopdSD), cu coeficientul rezultat din raportul
dintre totalul cantitatilor destinate alimentarii consumatorilor captivi si
totalul cantitatilor distribuite, pe un an calendaristic;
b) investitiile in sistemele de distributie (InvSD) si profitul aferent
activitatii de distributie (Pd), cu coeficientul rezultat din raportul dintre
totalul debitelor orare maxime instalate pentru consumatorii captivi si totalul
debitelor orare maxime instalate, in conditiile varfului de consum.
Art. 62
Coeficientii gama si delta prevazuti la art. 54 se calculeaza prin alocarea
costului serviciului de distributie in costuri fixe, independente de volumele
distribuite si in costuri variabile, dependente de volumele distribuite si de
gradul de utilizare a debitului maxim instalat.
Art. 63
Coeficientii de alocare a costului serviciului aferent consumatorilor
captivi in costuri fixe si costuri variabile se stabilesc prin decizie a
presedintelui ANRGN, pe baza hotararii Comitetului de reglementare, luandu-se
in considerare urmatoarele:
a) costurile fixe, independente de volumele distribuite, reflecta
investitia in sistemul de distributie pentru asigurarea debitelor orare maxime
de livrare in perioada varfului de consum orar si o parte din costurile de
operare a sistemului de distributie;
b) costurile variabile, dependente de volumele livrate, reflecta cea mai
mare parte a costurilor de operare a sistemului de distributie, generate de
asigurarea furnizarii/livrarii gazelor naturale diferitelor categorii de
consumatori - gradului de utilizare a debitelor maxime instalate.
ANEXA 1
la criterii si metode
TERMENI SPECIFICI
______________________________________________________________________________
Nr. Termenul utilizat Definire
crt.
______________________________________________________________________________
1. capacitate rezervata - capacitatea de transport/distributie pe care,
prin contractul de transport/distributie
incheiat, transportatorul/distribuitorul se
obliga sa o aiba in orice moment disponibila
pentru beneficiarul contractului;
2. client - persoana fizica sau juridica cu care se
tranzactioneaza furnizarea gazelor naturale;
3. consumator captiv - persoana fizica sau juridica, romana ori straina,
care este obligata sa contracteze gaze naturale
cu un anumit producator sau furnizor;
4. debit orar maxim - suma debitelor orare ale aparatelor - echipament,
instalat utilaj, dispozitiv etc. - dintr-o instalatie de
utilizare aflata la locul de consum al unui
consumator final;
5. detinator de licenta - persoana juridica titulara a unei licente de
de inmagazinare inmagazinare eliberate de autoritatea competenta;
6. distribuitor de gaze - persoana juridica romana sau straina, autorizata
naturale si licentiata, avand ca specific activitatea de
distributie a gazelor naturale, precum si de
comercializare a acestora intr-o zona delimitata;
7. furnizor - persoana juridica romana sau straina, licentiata
sa comercializeze gaze naturale;
8. grad de utilizare a - raportul dintre consumul mediu anual al unui
debitului maxim consumator final si capacitatea de distributie
instalat rezervata;
9. inmagazinarea - proces ciclic de depozitare care consta in
subterana introducerea/injectia si extragerea/extractia
unor cantitati de gaze si/sau lichide in/din
spatii etanse - medii poroase, acvifere, cavitati
si altele asemenea -, la diferite presiuni si
temperaturi;
10. punct de livrare - punctul situat la iesirea din sistemul national
de transport sau la iesirea din sistemul de
distributie, in care gazele naturale trec din
custodia/proprietatea transportatorului in cea a
distribuitorului, respectiv din
custodia/proprietatea distribuitorului in cea a
consumatorului final;
11. punct de preluare - punctul situat la intrarea in sistemul national
de transport sau la intrarea in sistemul de
distributie, in care gazele naturale trec din
custodia/proprietatea producatorului in cea a
transportatorului, respectiv din
custodia/proprietatea transportatorului in cea a
distribuitorului;
12. profit reglementat - valoarea maxima a profitului, exprimata valoric
sau procentual, acceptata in fundamentarea
preturilor si a tarifelor reglementate;
13. serviciu de - activitatea prestata de un operator de sistem in
distributie legatura cu exploatarea, dispecerizarea,
intretinerea, verificarea si repararea unui
sistem de distributie;
14. serviciu public - obligatie in sarcina distribuitorilor de a
asigura continuitatea furnizarii gazelor naturale
conform standardelor de performanta, pentru toti
consumatorii captivi conectati la sistemul de
distributie operat de acestia, in conditii de
siguranta tehnica in exploatarea sistemului de
distributie, precum si conectarea la sistemul de
distributie, in conditiile legii, a tuturor
solicitantilor;
15. sistem de distributie - ansamblu compus din conducte, instalatii de
reglare-masurare, aparate si accesorii, situate
intre statiile de predare si robinetele de
bransament ale consumatorilor racordati la
reteaua de presiune joasa, respectiv pana la
iesirea din statiile/posturile de reglare de la
consumatorul racordat la reteaua de presiune
redusa;
16. sistem de - totalitatea instalatiilor tehnologice de
inmagazinare suprafata si/sau subterane, precum si depozitul
propriu-zis prin intermediul carora se pot
inmagazina ciclic si, respectiv, se pot extrage
cantitati de gaze naturale;
17. varf de consum - o perioada continua de 24 de ore dintr-un an
calendaristic, pentru care este inregistrat cel
mai mare consum de gaze naturale.
______________________________________________________________________________