DECIZIE Nr. 654 din 21 iunie 2002
privind aprobarea Criteriilor si metodelor pentru calculul preturilor si al
tarifelor reglementate in sectorul gazelor naturale
ACT EMIS DE: MINISTERUL INDUSTRIEI SI RESURSELOR
AUTORITATEA NATIONALA DE REGLEMENTARE IN DOMENIUL GAZELOR
NATURALE
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 506 din 12 iulie 2002
Presedintele Autoritatii Nationale de Reglementare in Domeniul Gazelor
Naturale,
in temeiul prevederilor art. 5 lit. j) si ale art. 8 alin. (4) si (5) din
Ordonanta Guvernului nr. 41/2000 privind infiintarea, organizarea si
functionarea Autoritatii Nationale de Reglementare in Domeniul Gazelor Naturale
(ANRGN), aprobata cu modificari prin Legea nr. 791/2001,
adopta prezenta decizie.
Art. 1
Se aproba Criteriile si metodele pentru calculul preturilor si al tarifelor
reglementate in sectorul gazelor naturale, prevazute in anexa care face parte
integranta din prezenta decizie.
Art. 2
La data intrarii in vigoare a prezentei decizii se abroga Decizia
presedintelui Autoritatii Nationale de Reglementare in Domeniul Gazelor
Naturale nr. 79/2001 privind aprobarea Criteriilor si metodelor pentru
stabilirea preturilor si a tarifelor reglementate in sectorul gazelor naturale,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 199 din 20 aprilie
2001.
Art. 3
Departamentul preturi, tarife, reglementari comerciale si protectia
consumatorilor, Departamentul inspectie, control, sesizari, reclamatii, grupe
teritoriale si Serviciul legislatie, contencios vor asigura aducerea la
indeplinire a prevederilor prezentei decizii.
Art. 4
Prezenta decizie va fi publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I.
Presedintele Autoritatii Nationale
de Reglementare in Domeniul Gazelor Naturale,
Dan Pantilie
ANEXA 1
CRITERII SI METODE
pentru calculul preturilor si al tarifelor reglementate in sectorul gazelor
naturale
CAP. 1
Dispozitii generale
SECTIUNEA 1
Scop
Art. 1
Prezentele criterii si metode au ca scop fundamentarea si stabilirea:
a) preturilor reglementate din sectorul gazelor naturale pentru
aprovizionarea cu gaze naturale a consumatorilor captivi, denumite in
continuare preturi finale = Pf;
b) tarifelor reglementate pentru inmagazinarea gazelor naturale in depozite
subterane operate de titularii licentei de inmagazinare a gazelor naturale,
denumite in continuare tarife de inmagazinare - Ti;
c) tarifelor reglementate pentru transportul gazelor naturale printr-un
sistem de transport, denumite in continuare tarife de transport - tt;
d) tarifelor reglementate pentru distributia gazelor naturale prin sistemele
de distributie operate de titulari ai licentei de distributie, denumite in
continuare tarife de distributie - Td.
SECTIUNEA a 2-a
Definire si domeniu de aplicare
Art. 2
(1) Preturile finale - Pf sunt preturile la care se realizeaza aprovizionarea
consumatorilor captivi cu o cantitate de 1.000 mc gaze naturale, in conditiile
standard de presiune, temperatura si de calitate a gazelor naturale stipulate
in Standard 3317. Preturile finale au incluse toate taxele, tarifele sau
impozitele de orice natura, inclusiv accizele, cu exceptia T.V.A.
(2) Titularii licentei de distributie a gazelor naturale sunt indreptatiti
sa factureze si sa primeasca contravaloarea gazelor naturale furnizate
consumatorilor captivi, conform contractelor de furnizare incheiate.
(3) Preturile finale se stabilesc diferentiat pentru fiecare titular al
licentei de distributie, pe categoriile de consumatori captivi prevazuti in
anexa nr. 1 si in functie de configuratia sistemelor prin care se realizeaza
furnizarea gazelor naturale.
(4) Preturile finale se aproba de Autoritatea Nationala de Reglementare in
Domeniul Gazelor Naturale, denumita in continuare ANRGN, si se publica in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Art. 3
(1) Tariful de inmagazinare - Ti reprezinta contravaloarea serviciului
prestat de un titular al licentei de inmagazinare pentru inmagazinarea
subterana in depozitul subteran de inmagazinare exploatat de acesta a unei
cantitati de 1.000 mc gaze naturale, in conditiile standard de presiune,
temperatura si de calitate a gazelor naturale stipulate in Standard 3317.
(2) Serviciul de inmagazinare subterana a gazelor naturale desemneaza
ansamblul de activitati si operatiuni desfasurate de un titular al licentei de
inmagazinare pentru sau in legatura cu asigurarea accesului si rezervarea
capacitatii de depozitare in depozitul subteran operat si pentru injectia,
depozitarea in si extractia din aceasta capacitate a unor cantitati determinate
de gaze naturale, pe parcursul unui ciclu de inmagazinare.
(3) Tarifele de inmagazinare se stabilesc diferentiat, pentru fiecare
titular al licentei de inmagazinare si pentru fiecare depozit de inmagazinare
subterana operat de acesta, in functie de caracteristicile tehnico-geologice si
de regimul de exploatare al fiecarui depozit de inmagazinare subterana.
(4) Tarifele de inmagazinare se stabilesc de ANRGN si se publica in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Art. 4
(1) Tariful de transport - Tt reprezinta contravaloarea serviciului de transport
prestat de un titular al licentei de transport pentru rezervarea capacitatii de
transport si transportul prin sistemul de transport al unei cantitati de 1.000
mc gaze naturale, in conditiile standard de presiune, temperatura si de
calitate a gazelor naturale stipulate in Standard 3317.
(2) Serviciul de transport al gazelor naturale desemneaza ansamblul de
activitati si operatiuni desfasurate de un titular al licentei de transport
pentru sau in legatura cu rezervarea capacitatii de transport in sistemul de
transport operat si pentru asigurarea accesului si utilizarea sistemului de
transport.
(3) Tarifele de transport se stabilesc diferentiat pentru fiecare titular
al licentei de transport si pentru fiecare sistem de transport operat de acesta,
in functie de caracteristicile tehnice si de regimul de exploatare al fiecarui
sistem de transport.
(4) Tarifele de transport se stabilesc de ANRGN si se publica in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I.
Art. 5
(1) Tariful de distributie - Td reprezinta contravaloarea serviciului de
distributie prestat de un titular al licentei de distributie pentru rezervarea
capacitatii de distributie si vehicularea prin sistemul de distributie a unei
cantitati de 1.000 mc gaze naturale, in conditiile standard de presiune,
temperatura si de calitate a gazelor naturale stipulate in Standard 3317.
(2) Serviciul de distributie a gazelor naturale desemneaza ansamblul de
activitati si operatiuni desfasurate de un titular al licentei de distributie
pentru sau in legatura cu asigurarea accesului consumatorului la sistemul de
distributie, rezervarea capacitatii de distributie in sistemul de distributie
operat si pentru utilizarea sistemului de distributie.
(3) Tarifele de distributie se stabilesc diferentiat pentru categoriile de
consumatori prevazuti in anexa nr. 1 si pentru fiecare titular al licentei de
distributie si/sau sistem de distributie operat de acesta, in functie de
caracteristicile tehnice si de regimul de exploatare al fiecarui sistem de distributie.
(4) Tarifele de distributie nu includ contravaloarea gazelor naturale
furnizate consumatorilor captivi si/sau a serviciilor prestate de titularii
licentei de distributie, in calitate de furnizori de gaze naturale, pentru sau
in legatura cu comercializarea gazelor naturale, si nici impozitul pe gazele
naturale din productia interna.
(5) Tarifele de distributie se stabilesc de ANRGN si se publica in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
SECTIUNEA a 3-a
Definitii
Art. 6
Termenii specifici sunt definiti in anexa nr. 2.
CAP. 2
Fundamentarea, inaintarea si analizarea propunerilor de preturi si tarife
reglementate si stabilirea acestora
SECTIUNEA 1
Prevederi generale
Art. 7
(1) Propunerile de preturi si tarife reglementate, respectiv cererile de
revizuire, precum si fundamentarea acestora se comunica ANRGN de catre:
a) titularii licentei de distributie a gazelor naturale, in cazul
preturilor finale - Pf si al tarifelor de distributie - Td;
b) titularii licentei de inmagazinare, in cazul tarifelor de inmagazinare -
Ti;
c) titularii licentei de transport, in cazul tarifelor de transport - Tt.
(2) La cererea fundamentata a consumatorilor sau a asociatiilor
profesionale ale acestora si/sau in functie de situatia concreta, ANRGN poate
solicita analiza datelor de fundamentare si revizuirea preturilor si/sau a
tarifelor de catre persoanele prevazute la alin. (1).
Art. 8
Datele de fundamentare trebuie completate, pe baza datelor de exploatare
obtinute din activitatea curenta, de catre:
a) titularii licentei de distributie a gazelor naturale, in cazul
propunerilor de preturi finale - Pf si al propunerilor de tarife de distributie
- Td;
b) titularii licentei de inmagazinare, in cazul propunerilor de tarife de
inmagazinare - Ti;
c) titularii licentei de transport, in cazul propunerilor de tarif de
transport - Tt.
Art. 9
Datele de fundamentare care stau la baza determinarii preturilor si a
tarifelor reglementate, prezentate ANRGN, se stabilesc ca proiectii pentru
perioadele prevazute mai jos, fiind insotite de prezentarea in aceeasi
structura a realizarilor anului de baza, astfel:
a) propunerile de preturi finale - Pf se fundamenteaza ca proiectii pentru
o perioada de un an;
b) propunerile de tarife de inmagazinare - Ti se fundamenteaza ca proiectii
pe perioada concesiunii sistemelor de inmagazinare, dar nu mai putin decat
perioada normata de amortizare a investitiilor convenite prin contractul de
concesiune;
c) propunerile de tarif de transport - Tt se fundamenteaza ca proiectii pe
o perioada de 3 ani sau pe perioada contractului de concesiune a sistemului de
transport, daca aceasta este mai mica de 3 ani;
d) propunerile de tarife de distributie - Td se fundamenteaza ca proiectii
pe o perioada de 3 ani sau pe perioada contractului de concesiune a sistemului
de distributie, daca aceasta este mai mica de 3 ani.
Art. 10
(1) Datele de fundamentare sunt cele rezultate din costurile justificate
reflectate in ultimul bilant contabil incheiat (anul de baza), din programele
de investitii, din contractele de concesiune, de creditare si/sau de finantare
sau din orice alte angajamente legale, aprobate conform reglementarilor legale
in vigoare si insusite de conducatorul institutiei.
(2) Fundamentarea va fi facuta pe categorii de cheltuieli si se determina
in conformitate cu reglementarile legale in vigoare, specifice fiecareia dintre
acestea.
Art. 11
Datele de fundamentare vor fi insotite de scurte note explicative privind
criteriile de stabilire a acestora. Notele explicative vor prevedea informatii
de piata privind costurile si preturile.
Art. 12
In situatia in care titularii licentelor de distributie, de inmagazinare,
respectiv de transport, desfasoara simultan o activitate pentru care practica
preturi si/sau tarife reglementate si una sau mai multe activitati in sau din
afara sectorului gazelor naturale, acestia au obligatia sa prezinte ANRGN
fundamentarea distincta a propunerilor de preturi si/sau tarife reglementate,
dupa caz, precum si datele privind celelalte activitati desfasurate. Pentru
fiecare dintre activitatile desfasurate pe baza de preturi si tarife
reglementate contabilitatea de gestiune va fi organizata in conturi analitic
distincte, cu respectarea reglementarilor legale in domeniu, astfel incat sa
permita cunoasterea veniturilor realizate si a costurilor fixe si variabile
aferente.
SECTIUNEA a 2-a
Termenele de stabilire, de revizuire si/sau de actualizare
Art. 13
Propunerile de preturi si tarife reglementate impreuna cu datele de
fundamentare se comunica ANRGN:
a) pentru preturile finale - Pf - pana la data de 30 septembrie a anului in
curs pentru anul urmator;
b) pentru tarifele de inmagazinare - Ti - cu 90 de zile inainte de
solicitarea autorizatiei de functionare, in cazul sistemelor noi de
inmagazinare, respectiv in termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare
a prezentelor criterii si metode, in cazul sistemelor de inmagazinare
existente;
c) pentru tarifele de transport - Tt - cu 90 de zile inainte de solicitarea
autorizatiei de functionare, in cazul sistemelor noi de transport, respectiv in
termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentelor criterii si
metode, in cazul SNT/conductelor de transport existente;
d) pentru tarifele de distributie - Td - cu 90 de zile inainte de
solicitarea autorizatiei de functionare, in cazul sistemelor noi de
distributie, respectiv in termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a
prezentelor criterii si metode, in cazul sistemelor de distributie existente.
Art. 14
ANRGN poate revizui trimestrial preturile finale - Pf, din proprie
initiativa sau la cererea fundamentata a titularilor licentei de distributie,
daca pretul mediu ponderat - PMP considerat la stabilirea acestora are o
variatie mai mare de +/- 5% . Cererea de revizuire se inainteaza cu cel putin
45 de zile calendaristice anterior datei de intrare in vigoare a noilor preturi
finale.
Art. 15
ANRGN poate revizui anual tarifele de inmagazinare - Ti, din proprie
initiativa sau la cererea fundamentata a titularilor licentei de inmagazinare,
daca cel putin unul dintre parametrii datelor de fundamentare luate in
considerare la stabilirea acestora are, in termeni reali, o variatie mai mare
de +/- 5% . Cererea de revizuire se inainteaza pana la data de 1 ianuarie a
fiecarui an.
Art. 16
ANRGN poate revizui semestrial tarifele de transport - Tt, din proprie
initiativa sau la cererea fundamentata a titularilor licentei de transport,
daca cel putin unul dintre parametrii datelor de fundamentare luate in
considerare la stabilirea acestora are, in termeni reali, o variatie mai mare
de +/- 5% . Cererea de revizuire se inainteaza ANRGN cu cel putin 90 de zile
calendaristice anterior datei de intrare in vigoare a noilor tarife de
transport.
Art. 17
ANRGN poate revizui semestrial tarifele de distributie - Td, din proprie
initiativa sau la cererea fundamentata a titularilor licentei de distributie,
daca cel putin unul dintre parametrii datelor de fundamentare considerate la
stabilirea acestora are, in termeni reali, o variatie mai mare de +/- 5% .
Cererea de revizuire se inainteaza ANRGN cu cel putin 90 de zile calendaristice
anterior datei de intrare in vigoare a noilor tarife de distributie.
Art. 18
Cererile de revizuire pot fi comunicate si in alte termene, in caz de forta
majora sau in caz fortuit. Solicitantul are obligatia sa notifice ANRGN
situatia constatata, inauntrul cazului de forta majora sau cazului fortuit ori
in termen de 15 zile calendaristice de la data incetarii unui asemenea
eveniment, respectiv in termenul prevazut prin contractul de concesiune.
Art. 19
ANRGN poate actualiza lunar nivelul preturilor si al tarifelor reglementate
cu indicele preturilor de consum, din proprie initiativa sau la solicitarea
titularilor licentelor de distributie, de transport si/sau de inmagazinare, in
situatia in care acesta are o variatie mai mare de +/- 1,5% fata de data
intrarii in vigoare a preturilor si tarifelor curente.
SECTIUNEA a 3-a
Inaintarea propunerilor de preturi si tarife reglementate si a cererilor de
revizuire a acestora
Art. 20
Propunerile de preturi si tarife reglementate sau, dupa caz, cererile de
revizuire sau de actualizare a acestora, impreuna cu datele de fundamentare, se
comunica ANRGN de catre titularii licentei de distributie, licentei de
inmagazinare sau licentei de transport in termenele cerute in prezentele
criterii si metode. Nedepunerea acestora in termen atrage aplicarea de
sanctiuni, conform prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 60/2000 privind
reglementarea activitatilor din sectorul gazelor naturale, aprobata cu
modificari si completari prin Legea nr. 463/2001.
Art. 21
Datele de fundamentare ce stau la baza propunerilor de preturi si tarife
reglementate vor fi insotite de:
a) declaratia de inaintare a propunerii de preturi si/sau tarife
reglementate sau, dupa caz, a cererii de revizuire sau actualizare;
b) dovada achitarii la zi a tarifelor pentru acordarea de autorizatii
si/sau licente;
c) nominalizarea scrisa a persoanei imputernicite sa ofere informatii si
lamuriri privind propunerile inaintate.
Art. 22
In cazul cererilor de revizuire/actualizare comunicate ANRGN in cursul
aceluiasi an calendaristic pentru care acestea au fost stabilite nu este
necesara prezentarea actelor prevazute la art. 21 lit. b) si c), daca nu sunt
modificari fata de datele inscrise in propunerile de preturi si/sau tarife
reglementate.
Art. 23
Existenta tuturor actelor, corespunzator prevederilor art. 21 si 22,
constituie conditie obligatorie pentru inregistrarea si analizarea propunerilor
sau cererilor inaintate. Propunerea, respectiv cererea, se considera comunicata
ANRGN la data inregistrarii, iar asigurarea depunerii in termen este obligatia
solicitantului.
SECTIUNEA a 4-a
Analiza propunerilor de preturi si tarife reglementate si a cererilor de
revizuire a acestora; emiterea ordinului presedintelui ANRGN
Art. 24
In termen de 30 de zile calendaristice de la inregistrarea declaratiei de
inaintare a propunerii de pret si/sau tarif reglementat, respectiv de la
inregistrarea cererii de revizuire a acestora, Departamentul preturi, tarife,
reglementari comerciale si protectia consumatorilor din cadrul ANRGN analizeaza
datele de fundamentare prezentate.
Art. 25
La implinirea termenului prevazut la art. 24 Departamentul preturi, tarife,
reglementari comerciale si protectia consumatorilor din cadrul ANRGN prezinta
rezultatele analizei propunerilor de preturi si tarife reglementate printr-un
raport de analiza, care se transmite Consiliului consultativ din cadrul ANRGN
si titularului licentei de distributie, de transport si/sau inmagazinare
interesat, dupa caz.
Art. 26
In termen de 10 zile calendaristice de la primirea raportului de analiza
titularul licentei, precum si Consiliul consultativ isi exprima punctele de
vedere privind acceptarea sau contestarea acestuia, impreuna cu motivarea
punctelor de vedere. In cazul neprezentarii acestor puncte de vedere in
termenul mentionat raportul de analiza se considera acceptat.
Art. 27
In cazul contestarii raportului de analiza de catre oricare dintre cei
prevazuti la art. 25 Departamentul preturi, tarife, reglementari comerciale si
protectia consumatorilor din cadrul ANRGN va organiza, in termen de 10 zile
lucratoare de la primirea punctelor de vedere, o intalnire de consultari si
clarificari cu reprezentantii Consiliului consultativ din cadrul ANRGN si cu
cei ai titularului de licenta interesat. Rezultatele intalnirii se consemneaza
intr-o minuta semnata de toti cei prezenti.
Art. 28
Raportul de analiza, insotit de punctele de vedere prevazute la art. 26 si,
dupa caz, de minuta prevazuta la art. 27, se inainteaza Comitetului de reglementare.
Art. 29
Comitetul de reglementare adopta hotararea privind stabilirea sau, dupa
caz, revizuirea preturilor si a tarifelor reglementate.
CAP. 3
Metodele de calcul al preturilor si tarifelor reglementate
SECTIUNEA 1
Tariful de inmagazinare - Ti
Art. 30
(1) Tariful de inmagazinare - Ti se determina prin alocarea valorii medii a
serviciului de inmagazinare subterana aferenta unui ciclu de inmagazinare la
capacitatea medie rezervata a depozitului de inmagazinare si se calculeaza cu
formula:
Ti = (CopiNM + PiNM)/Qr,
in care:
a) CopiNM = costurile medii totale aferente operarii depozitului de
inmagazinare intr-un ciclu de inmagazinare, calculate ca medie aritmetica a
costurilor totale de operare in termeni comparabili, pentru perioada de
fundamentare a tarifului;
b) PiNM = limita maxima a profitului aferent activitatii de inmagazinare,
acceptata de ANRGN la fundamentarea tarifului;
c) Qr = capacitatea operationala totala a depozitului, pusa la dispozitie
utilizatorilor si rezervata pentru inmagazinare.
(2) Tariful de inmagazinare are in structura sa o componenta pentru
rezervarea de capacitate, o componenta aferenta ciclului de injectie si una
aferenta ciclului de extractie a gazelor naturale din depozitul de
inmagazinare, stabilite de ANRGN.
(3) Componenta aferenta rezervarii de capacitate cuantifica costurile fixe
- independente de cantitatile inmagazinate - si se calculeaza in functie de
capacitatea operationala totala de inmagazinare pusa la dispozitie
utilizatorilor.
(4) Componentele aferente ciclului de injectie, respectiv ciclului de
extractie a gazelor naturale din depozitul de inmagazinare, cuantifica
costurile variabile - dependente de cantitatile inmagazinate - si se calculeaza
in functie de programul de injectie, respectiv de extractie din depozit.
Art. 31
Valoarea serviciului de inmagazinare reprezinta venitul total necesar
pentru acoperirea costurilor de operare si recuperarea investitiilor in
constructia sistemelor de inmagazinare, in conditiile asigurarii echilibrului
economico-financiar al detinatorului de licenta de inmagazinare, inclusiv un
profit reglementat.
Art. 32
(1) Costurile de operare - CopiNM reprezinta totalul costurilor
detinatorului de licenta de inmagazinare aferente operarii sistemului de
inmagazinare intr-un ciclu complet de injectie/extractie, calculate ca medie
aritmetica a costurilor totale de operare pentru perioada de fundamentare a
tarifului. Costurile de operare se fundamenteaza conform reglementarilor legale
in vigoare, pentru urmatoarele elemente:
a) cheltuieli cu intretinerea, verificarea si reparatiile curente, inclusiv
interventiile la sistemul de inmagazinare, realizate in regie proprie sau cu
terti;
b) cheltuieli cu personalul - salarii, prime si alte drepturi acordate
conform contractului colectiv de munca, contributii la Fondul de asigurari de
sanatate, la fondurile speciale, altele de aceeasi natura;
c) cheltuieli administrative - energie, materiale, servicii specifice si
altele asemenea, inclusiv consumul tehnologic calculat conform reglementarilor
legale in vigoare;
d) cheltuieli financiare reprezentand sumele destinate finantarii operarii
sistemului de inmagazinare;
e) alte cheltuieli reprezentand impozite, taxe si tarife pentru
autorizatii, licente si altele asemenea, precum si redevente, cheltuieli de
asigurare si altele asemenea, sume destinate proprietarilor de terenuri;
f) amortizarea mijloacelor fixe;
g) cota de dezvoltare, calculata conform prevederilor legale.
(2) Proiectiile anuale ale valorii componentelor costurilor de operare -
CopiNM mentionate la alin. (1) pe perioada de fundamentare a tarifului vor fi
aduse in termeni comparabili prin corectarea cu indicele anual al preturilor de
consum (ipc) fata de anul de baza.
Art. 33
(1) Costurile de operare - CopiNM se repartizeaza in:
a) costuri fixe, independente de cantitatile inmagazinate, ce acopera
amortizarea investitiilor in depozitul de inmagazinare, cheltuielile legate
direct de mentinerea in siguranta a depozitului de inmagazinare, precum si o
parte din cheltuielile generale legate de administrarea depozitului subteran;
b) costuri variabile, dependente de cantitatile inmagazinate, ce acopera
cheltuielile generate de injectia, respectiv extractia gazelor naturale din
depozitele subterane si o parte din cheltuielile generale legate de
administrarea depozitului subteran.
(2) In costurile fixe se includ:
- amortizarea mijloacelor fixe;
- cheltuielile cu intretinerea, verificarea si reparatiile curente,
inclusiv interventiile la sistemul de inmagazinare, realizate in regie proprie
sau cu terti, cu exceptia cheltuielilor privind echipamentele de suprafata;
- o cota-parte din cheltuielile cu personalul si din cheltuielile
administrative;
- cheltuielile legate de concesiunea depozitului de inmagazinare:
redevente, taxe de concesionare, alte taxe sau impozite specifice legate de
concesionare;
- cheltuielile privind autorizarea si licentierea titularului de licenta de
inmagazinare;
- cheltuielile deductibile fiscal pentru asigurarea bunurilor patrimoniale;
- cota de dezvoltare.
(3) Alocarea costurilor variabile pe componenta aferenta inmagazinarii,
respectiv extractiei gazelor naturale din depozitul subteran, se realizeaza
proportional cu cheltuielile generate de fiecare dintre acestea.
Art. 34
(1) Profitul aferent activitatii de inmagazinare - PiNM, considerat ca
limita maxima la calculul tarifului de inmagazinare, reflecta costul capitalului
investit in activele fixe nete aferente sistemului de inmagazinare si se
determina prin aplicarea unei rate reglementate a profitului de 10% la valoarea
totala a activelor fixe nete aferente sistemului de inmagazinare, conform
formulei:
PiNM = riNM x VafnINM,
in care:
a) PiNM = limita maxima a profitului aferent activitatii de inmagazinare,
acceptata de ANRGN la fundamentarea tarifului;
b) riNM = rata reglementata a profitului de 10%;
c) VafnINM = valoarea totala in termeni comparabili a activelor fixe nete
aferente sistemului de inmagazinare.
(2) Valoarea totala a activelor fixe nete aferente sistemului de
inmagazinare - VafnINM se calculeaza ca medie aritmetica a valorii ramase a
activelor fixe nete aferente sistemului de inmagazinare, pentru perioada de
fundamentare a tarifului, si va fi adusa in termeni comparabili prin corectarea
cu indicele anual al preturilor de consum (ipc) fata de anul de baza.
SECTIUNEA a 2-a
Metoda de calcul a tarifului de transport - Tt
Art. 35
Tariful de transport - Tt se determina prin alocarea valorii serviciului de
transport la capacitatea de transport pusa la dispozitie utilizatorilor si la
cantitatile de gaze naturale transportate pentru acestia pe distantele
corespunzatoare si se calculeaza cu o formula binomiala de tipul:
Tt = alfa + beta x d,
ai carei termeni au urmatoarele semnificatii:
a) alfa - cuantifica costurile fixe, independente de cantitatile
transportate, si se calculeaza in functie de capacitatea de transport pusa la
dispozitie utilizatorilor;
b) beta - cuantifica costurile variabile, dependente de cantitatile
transportate, si se calculeaza in functie de cantitatile de gaze naturale
transportate si de distantele de transport corespunzatoare;
c) d - reprezinta distantele de transport.
Art. 36
Valoarea serviciului - VST este venitul total necesar pentru acoperirea
costurilor de operare si recuperarea investitiilor in sistemul de transport in
conditiile asigurarii echilibrului economico-financiar al titularului licentei
de transport, inclusiv un profit reglementat, si se calculeaza cu formula:
VST = CopST + Pt,
in care:
a) VST = valoarea serviciului de transport prin sistem;
b) CopST = costurile medii totale aferente operarii sistemului de
transport, calculate ca medie aritmetica a costurilor totale de operare in
termeni comparabili, pentru perioada de fundamentare a tarifului;
c) Pt = limita maxima a profitului aferent activitatii de transport
acceptata de ANRGN la fundamentarea tarifului.
Art. 37
(1) Costurile de operare - CopST reprezinta totalul cheltuielilor pentru
operarea sistemului de transport, calculate ca medie aritmetica a costurilor
totale de operare pentru perioada de fundamentare a tarifului. Costurile de operare
se fundamenteaza conform reglementarilor legale in vigoare, pentru urmatoarele
elemente:
a) cheltuielile cu intretinerea, verificarea si reparatiile curente,
inclusiv interventiile la sistemul de transport, realizate in regie proprie sau
cu terti;
b) cheltuielile cu personalul - salarii, prime si alte drepturi acordate
conform contractului colectiv de munca, contributii la Fondul de asigurari de
sanatate si la fondurile speciale, altele de aceeasi natura;
c) cheltuielile administrative - energie, materiale, servicii specifice si
altele asemenea, inclusiv consumul tehnologic calculat conform reglementarilor
legale in vigoare;
d) cheltuielile financiare reprezentand sumele destinate finantarii
operarii sistemului de transport;
e) alte cheltuieli reprezentand impozite, taxe si tarife pentru
autorizatii, licente, precum si redevente, cheltuieli de asigurare si altele
asemenea;
f) sume destinate proprietarilor de terenuri;
g) amortizarea mijloacelor fixe;
h) cota de dezvoltare, calculata conform prevederilor legale.
(2) Proiectiile anuale ale valorii componentelor costurilor de operare -
CopST mentionate la alin. (1), pe perioada de fundamentare a tarifului, vor fi
aduse in termeni comparabili prin corectarea cu indicele anual al preturilor de
consum (ipc) fata de anul de baza.
Art. 38
(1) Profitul aferent activitatii de transport - Pt, considerat ca limita
maxima la calculul tarifului de transport (Tt), reflecta costul capitalului
investit in activele fixe nete aferente sistemului de transport, inclusiv
activele fixe nete concesionate, si se determina prin aplicarea unei rate
reglementate a profitului de 10% la valoarea totala a activelor fixe nete
aferente, prin formula:
Pt = rtr x VafnST,
in care:
a) Pt = limita maxima a profitului aferent activitatii de transport,
acceptata de ANRGN la fundamentarea tarifului;
b) rtr = rata profitului, considerata la 10%;
c) VafnST = valoarea totala in termeni comparabili a activelor fixe nete
ale sistemului de transport, inclusiv a activelor fixe nete concesionate.
(2) Valoarea totala a activelor fixe nete aferente sistemului de transport
- VafnST se calculeaza ca medie aritmetica a valorii ramase a activelor fixe
nete aferente sistemului de transport, pentru perioada de fundamentare a
tarifului, si va fi adusa in termeni comparabili prin corectarea cu indicele
anual al preturilor de consum (ipc) fata de anul de baza.
Art. 39
Capacitatea de transport pusa la dispozitie utilizatorilor reprezinta suma
produselor dintre capacitatile rezervate de acestia pentru transportul gazelor
naturale la varful de consum si distantele corespunzatoare de transport.
Art. 40
Coeficientii alfa si beta, prevazuti la art. 35, se calculeaza prin
alocarea valorii serviciului de transport in costuri fixe, independente de
cantitatile transportate, si in costuri variabile, dependente de cantitatile
transportate; costurile fixe si costurile variabile se aloca la randul lor in
costuri dependente de distantele de transport si costuri independente de
distantele de transport.
Art. 41
(1) Coeficientii de alocare a valorii serviciului de transport in costuri
fixe si costuri variabile si in costuri independente si dependente de
distantele de transport se stabilesc luandu-se in considerare urmatoarele
elemente:
a) costurile fixe, independente de cantitatile transportate, acopera
amortizarea investitiilor in sistemul de transport, cheltuielile legate direct
de asigurarea accesului tertilor la retea, de continuitatea in functionare si
mentinerea in siguranta a sistemului de transport, precum si o parte din
cheltuielile generale legate de administrarea acestuia;
b) costurile variabile, dependente de cantitatile transportate, acopera
cheltuielile generate de operarea sistemului de transport (utilizarea
sistemului prin transportul cantitatilor de gaze naturale) pe distantele de la
punctele de preluare la punctele de livrare, servicii tehnologice de sistem
specifice si o parte din cheltuielile generale legate de administrarea
sistemului de transport.
(2) In costurile fixe se includ:
- amortizarea mijloacelor fixe;
- cheltuielile cu intretinerea, verificarea si reparatiile curente,
inclusiv interventiile la sistemul de transport, realizate in regie proprie sau
cu terti;
- o cota-parte din cheltuielile cu personalul si din cheltuielile
administrative;
- cheltuielile legate de concesiunea sistemului de transport: redevente,
taxe de concesionare, alte taxe sau impozite specifice legate de concesionare;
- cheltuielile privind autorizarea si licentierea titularului de licenta de
transport;
- cheltuielile deductibile fiscal pentru asigurarea bunurilor patrimoniale;
- cota de dezvoltare.
(3) Alocarea costurilor fixe si variabile in costuri independente si
dependente de distantele de transport se realizeaza proportional cu
cheltuielile pe care lungimea sistemului de transport le genereaza titularului
de licenta.
SECTIUNEA a 3-a
Metoda de calcul a tarifelor de distributie - Td
Art. 42
(1) Tarifele de distributie Td se determina prin alocarea valorii
serviciului de distributie la capacitatea de distributie pusa la dispozitie
consumatorilor si la cantitatile de gaze naturale livrate acestora, in functie
de cererea de consum a diferitelor clase de consumatori, si se calculeaza cu o
formula binomiala de tipul:
Td = Ab + gama x q,
in care:
a) Ab = abonament lunar, pentru rezervarea capacitatii de distributie in
sistemul de distributie operat. Abonamentul lunar - Ab cuantifica costurile
implicate de operarea si exploatarea sistemului de distributie, independente de
volumele de gaze naturale distribuite, si se calculeaza diferentiat pe
categoriile de consumatori cuprinse in anexa nr. 1, in functie de capacitatea
de distributie rezervata la varf de consum;
b) gama - cuantifica costurile dependente de volumele de gaze naturale
vehiculate prin sistemul de distributie, respectiv utilizarea sistemului de
distributie, si se calculeaza in functie de cantitatile de gaze naturale distribuite;
c) q - reprezinta cantitatile de gaze naturale distribuite.
(2) Tarifele de distributie nu includ contravaloarea gazelor naturale
furnizate consumatorilor captivi si nici costurile totale de comercializare
aferente sau impozitul pentru gazele naturale din productia interna.
(3) Abonamentul lunar - Ab nu este inclus in contravaloarea gazelor
naturale furnizate consumatorilor captivi, respectiv in contravaloarea
serviciilor prestate consumatorilor eligibili prin utilizarea sistemului de distributie,
si se evidentiaza distinct in facturile emise de distribuitor.
(4) Pentru consumatorii captivi de gaze naturale componenta gama a
tarifului de distributie se include in contravaloarea gazelor naturale
furnizate.
Art. 43
Valoarea serviciului - VSD reprezinta venitul total necesar pentru
acoperirea costurilor de operare si recuperarea investitiilor in sistemul de
distributie in conditiile asigurarii echilibrului economico-financiar al
titularului licentei de distributie a gazelor naturale, inclusiv un profit
reglementat, si se calculeaza cu formula:
VSD = CopdSD + Pd,
in care:
a) VSD = valoarea serviciului de distributie;
b) CopdSD = costurile medii totale aferente operarii sistemului de
distributie, calculate ca medie aritmetica a costurilor totale de operare in
termeni comparabili, pentru perioada de fundamentare a tarifului;
c) Pd = limita maxima a profitului aferent activitatii de distributie,
acceptata de ANRGN la fundamentarea tarifului.
Art. 44
(1) Costurile de operare - CopdSD reprezinta totalul cheltuielilor pentru
operarea sistemului de distributie, calculate ca medie aritmetica a costurilor
totale de operare pentru perioada de fundamentare a tarifului. Costurile de
operare se fundamenteaza conform reglementarilor legale in vigoare, pentru
urmatoarele elemente:
a) cheltuielile cu intretinerea, verificarea si reparatiile curente,
inclusiv interventiile la sistemul de distributie, realizate in regie proprie
sau cu terti;
b) cheltuielile cu personalul - salarii, prime si alte drepturi acordate
conform contractului colectiv de munca, contributii la Fondul de asigurari de
sanatate si la fondurile speciale, altele de aceeasi natura.
c) cheltuielile administrative - energie, materiale, servicii specifice si
altele asemenea, inclusiv consumul tehnologic calculat conform reglementarilor
legale in vigoare;
d) cheltuielile financiare reprezentand costul creditelor destinate
operarii sistemului de distributie;
e) alte cheltuieli reprezentand impozite, taxe si tarife pentru
autorizatii, licente si altele asemenea, precum si redevente, cheltuieli de
asigurare si altele asemenea;
f) sume destinate proprietarilor de terenuri;
g) amortizarea mijloacelor fixe;
h) cota de dezvoltare, calculata conform prevederilor legale.
(2) Proiectiile anuale ale valorii componentelor costurilor de operare -
CopdSD mentionate la alin. (1), pe perioada de fundamentare a tarifului, vor fi
aduse in termeni comparabili prin corectarea cu indicele anual al preturilor de
consum (ipc) fata de anul de baza.
Art. 45
(1) Profitul aferent activitatii de distributie - Pd, considerat ca limita
maxima la calculul tarifului de distributie - Td, reflecta costul capitalului
investit in activele fixe nete aferente sistemului de distributie si se
determina prin aplicarea unei rate reglementate a profitului de 10% la valoarea
totala a activelor fixe nete aferente, prin formula:
Pd = rd x VafnSD,
in care:
a) Pd = limita maxima a profitului aferent activitatii de distributie
acceptata de ANRGN la fundamentarea tarifului;
b) rd = rata profitului, considerata la 10%;
c) VafnSD = valoarea totala in termeni comparabili a activelor fixe nete
ale sistemului de distributie.
(2) Valoarea totala a activelor fixe nete aferente sistemului de
distributie - VafnSD se calculeaza ca medie aritmetica a valorii ramase a
activelor fixe nete aferente sistemului de distributie, pentru perioada de
fundamentare a tarifului, si va fi adusa in termeni comparabili prin corectarea
cu indicele anual al preturilor de consum (ipc) fata de anul de baza.
Art. 46
Capacitatea de distributie pusa la dispozitie consumatorilor reprezinta
suma debitelor orare maxime instalate pentru alimentarea consumatorilor
conectati la sistemul de distributie, exclusiv suma debitelor orare maxime
instalate pentru alimentarea consumatorilor intreruptibili din sistem, in
conditiile varfului de consum.
Art. 47
Coeficientii Ab si gama, prevazuti la art. 42, se calculeaza prin alocarea
costului serviciului de distributie in costuri fixe, independente de volumele
distribuite, si in costuri variabile, dependente de volumele distribuite si de
gradul de utilizare a debitului maxim instalat.
Art. 48
(1) Coeficientii de alocare a valorii serviciului de distributie in costuri
fixe si costuri variabile se stabilesc luandu-se in considerare urmatoarele
elemente:
a) costurile fixe, independente de cantitatile distribuite, acopera
amortizarea investitiilor in sistemul de distributie pentru asigurarea
debitelor orare maxime de livrare in perioada varfului de consum orar, inclusiv
cele privind asigurarea accesului tertilor la retea, cheltuielile legate direct
de mentinerea in siguranta a sistemului de distributie, precum si o parte din cheltuielile
generale legate de administrarea acestuia;
b) costurile variabile, dependente de cantitatile furnizate, acopera
cheltuielile generate de operarea sistemului de distributie in functie de
gradul de utilizare a debitelor maxime instalate (utilizarea sistemului prin
livrarea efectiva a cantitatilor de gaze naturale la consumatorii finali) si o
parte din cheltuielile generale legate de administrarea sistemului de
distributie.
(2) In costurile fixe se includ:
- amortizarea mijloacelor fixe;
- cheltuielile cu intretinerea, verificarea si reparatiile curente,
inclusiv interventiile la sistemul de distributie, realizate in regie proprie
sau cu terti;
- o cota-parte din cheltuielile cu personalul si din cheltuielile
administrative;
- cheltuielile legate de concesiunea sistemului de distributie: redevente,
taxe de concesionare, alte taxe sau impozite specifice legate de concesionare,
sume destinate proprietarilor de terenuri;
- cheltuielile privind autorizarea si licentierea titularului de licenta de
distributie;
- cheltuielile deductibile fiscal pentru asigurarea bunurilor patrimoniale;
- cota de dezvoltare.
SECTIUNEA a 4-a
Metoda de calcul a pretului final la gazele naturale - Pf
Art. 49
(1) Pretul final - Pf reprezinta contravaloarea furnizarii si distributiei
de catre titularul licentei de distributie a unei cantitati de 1.000 mc de gaze
naturale consumatorilor captivi.
(2) Pretul final - Pf se determina prin aditionarea la pretul mediu
ponderat (PMP) al gazelor naturale achizitionate de titularul licentei de
distributie a componentei y a tarifului reglementat pentru distributia gazelor
naturale si a profitului comercial reglementat al distribuitorului, cu o
formula de tipul:
Pf = PMP + gama + PCOM,
in care:
a) Pf = pretul final la consumator;
b) PMP = pretul mediu ponderat pentru 1.000 mc de gaze naturale in conditii
standard de presiune si temperatura;
c) y = componenta a tarifului de distributie, stabilita potrivit
prevederilor sectiunii a 3-a "Metoda de calcul a tarifelor de
distributie";
d) PCOM = limita maxima a profitului total pentru activitatea de
comercializare a gazelor naturale destinate consumatorilor captivi, acceptata
de ANRGN la aprobarea preturilor reglementate, pentru perioada de fundamentare
a pretului.
Art. 50
Pretul mediu ponderat - PMP se determina prin divizarea sumei costurilor de
achizitie, a costurilor de transport si/sau de inmagazinare si a costurilor
comerciale, inclusiv a profitului aferent activitatii de comercializare, la
cantitatea totala de gaze naturale comercializate, prin formula:
PMP = (CACH + CINM + CTRS + CIMP + CCOM)/Qcf,
in care:
a) CACH = costurile totale de achizitie a gazelor naturale destinate
consumatorilor captivi, pe perioada de fundamentare a pretului;
b) CINM = costurile totale de inmagazinare a gazelor naturale destinate
consumatorilor captivi, pe perioada de fundamentare a pretului;
c) CTRS = costurile totale de transport aferente gazelor naturale destinate
consumatorilor captivi, pe perioada de fundamentare a pretului;
d) CIMP = costurile totale cu impozitul pentru gazele naturale, pe perioada
de fundamentare a pretului;
e) CCOM = costurile totale de comercializare aferente gazelor naturale destinate
consumatorilor captivi, pe perioada de fundamentare a pretului;
f) Qcf = cantitatea totala de gaze naturale destinate consumatorilor
captivi, pe perioada de fundamentare a pretului.
Art. 51
Costurile totale de achizitie - CACH a gazelor naturale se determina cu
formula:
__
\
CACH = /_ (Pi x Qi),
in care:
a) Pi = pretul stipulat in contractul de furnizare cu furnizorul
"i" pentru cantitatea de gaze naturale Qi; pretul rezulta prin
negociere, tinandu-se seama de mecanismele concurentiale ale pietei si
apropierea de valoarea de piata a combustibililor alternativi, in conditiile
asigurarii viabilitatii financiare a producatorilor, si avandu-se in vedere
protejarea intereselor legitime ale consumatorilor.
b) Qi = cantitatea de gaze naturale contractata cu furnizorul "i"
destinata alimentarii consumatorilor captivi, exclusiv consumul tehnologic;
Art. 52
(1) Costurile totale de inmagazinare - CINM reprezinta totalul costurilor
suportate de titularul licentei de distributie pentru inmagazinarea subterana a
unor cantitati de gaze naturale, achizitionate de acesta anterior sezonului
rece si destinate acoperirii varfului de consum, si se determina cu formula:
__
\
CINM = /_ QINM x (Tt + Ti),
in care:
a) QINM = cantitatea de gaze naturale achizitionata in vederea
inmagazinarii, conform programului de inmagazinare si necesarului de consum al
consumatorilor captivi in perioada sezonului rece;
b) Tt = tariful de transport, daca gazele naturale ce vor fi inmagazinate
sunt transportate prin sisteme de transport anterior inmagazinarii;
c) Ti = tariful de inmagazinare.
(2) In situatia in care, potrivit prevederilor contractului de achizitie,
furnizorul de gaze naturale livreaza cantitati de gaze naturale din
inmagazinare, costul inmagazinarii se considera inclus in pretul de achizitie
al gazelor naturale, iar costurile totale de inmagazinare - CINM vor fi
considerate zero.
Art. 53
(1) Costurile totale de transport - CTRS reprezinta totalul costurilor
suportate de titularul licentei de distributie pentru transportul cantitatilor
de gaze naturale destinate consumatorilor captivi, inclusiv gazele naturale
proprii extrase din inmagazinare prin sistemul de transport, si se determina cu
formula:
__
\
CTRS = /_ QT x Tt,
in care:
a) CTRS = costurile totale de transport aferente gazelor naturale destinate
consumatorilor captivi, pe perioada de fundamentare a pretului;
b) QT = cantitatea de gaze naturale transportata prin sistemul de
transport, inclusiv gazele naturale proprietate a titularului licentei de
distributie extrase din inmagazinare;
c) Tt = tariful de transport.
(2) In situatia in care, potrivit contractului de achizitie, furnizorul de
gaze naturale livreaza cantitatile de gaze naturale cu transportul inclus,
costurile totale de transport - CTRS vor fi considerate zero.
Art. 54
(1) Costurile totale cu impozitul pentru gazele naturale - CIMP reprezinta
totalul costurilor suportate de titularul licentei de distributie pentru plata
impozitului pentru gazele naturale din productia interna livrate consumatorilor
captivi, pentru perioada de fundamentare a pretului, si se determina cu
formula:
CIMP = Imp x QI,
in care:
a) CIMP = costurile totale cu impozitul pentru gazele naturale;
b) Imp = impozitul pe gazele naturale din productia interna, stabilit
potrivit reglementarilor legale in vigoare, pe perioada de fundamentare a
pretului;
c) QI = cantitatea de gaze naturale din productia interna, destinata
livrarii catre consumatorii captivi, pe perioada de fundamentare a pretului.
(2) In situatia in care furnizorul de gaze naturale are obligatia achitarii
impozitului pe gazele naturale din productia interna, acesta se considera
inclus in pretul de achizitie al gazelor naturale, iar costurile cu impozitul
pentru gazele naturale - CIMP vor fi considerate zero.
Art. 55
(1) Costurile totale de comercializare - CCOM reprezinta totalul costurilor
aferente activitatii de comercializare a gazelor naturale, determinate conform
reglementarilor legale in vigoare, si includ urmatoarele elemente:
a) cheltuielile cu personalul - salarii, prime, indemnizatii si alte
drepturi salariale stabilite conform contractului colectiv de munca,
contributii la Fondul de asigurari de sanatate si la fondurile speciale, altele
de aceeasi natura;
b) cheltuielile administrative - energie, materiale, servicii specifice si
altele asemenea;
c) cheltuielile financiare reprezentand sumele destinate finantarii
cumpararii gazelor naturale;
d) alte cheltuieli reprezentand impozite, taxe si tarife pentru
autorizatii, licente si altele asemenea, cheltuieli de asigurare si altele
asemenea;
e) amortizarea mijloacelor fixe aferente activitatii de comercializare a
gazelor naturale.
(2) Proiectiile anuale ale valorii componentelor costurilor totale de
comercializare - CCOM mentionate la alin. (1), pe perioada de fundamentare a
tarifului, vor fi aduse in termeni comparabili prin corectarea cu indicele
anual al preturilor de consum (ipc) fata de anul de baza.
Art. 56
Limita maxima a profitului total pentru activitatea de comercializare a
gazelor naturale - PCOM se calculeaza prin multiplicarea cantitatii totale de
gaze naturale destinate consumatorilor captivi, pe perioada de fundamentare a
tarifului, cu limita profitului unitar de 5 USD pentru fiecare 1.000 mc de gaze
naturale destinate alimentarii consumatorilor captivi, conform formulei:
PCOM = Q x 5 USD/1.000 mc,
in care:
a) PCOM = limita maxima a profitului total pentru activitatea de
comercializare a gazelor naturale destinate consumatorilor captivi, acceptata
de ANRGN la aprobarea preturilor reglementate, pentru perioada de fundamentare;
b) Q = cantitatea de gaze naturale destinata alimentarii consumatorilor
captivi pentru perioada de fundamentare.
ANEXA 1
la criterii si metode
CATEGORII DE CONSUMATORI FINALI,
clasificati in functie de caracteristicile tehnice ale sistemelor de alimentare
si de caracteristica de consum
1. Consumator rezidential - consumatorul care utilizeaza gazele naturale in
scopul incalzirii spatiilor proprii, producerii apei calde, pentru gatit si
pentru care furnizarea se face fara limita de consum, pana la nivelul debitului
maxim instalat; in particular, termenul "uz rezidential" face
referire la consumul casnic in gospodarii individuale, apartamente de bloc,
obiective sociale, culturale, de ocrotire a sanatatii, institutii si altele
asemenea;
a) consumator rezidential individual - consumul casnic in gospodarii
individuale, apartamente de bloc sau cu un consum de gaze naturale de maximum
10.000 mc/an;
b) consumator rezidential colectiv - consumul casnic in gospodarii sau apartamente
de bloc, cu contorizari comune si un consum de gaze naturale mai mare de 10.000
mc/an;
c) alti consumatori rezidentiali - institutii publice, unitati de
invatamant, spitale, crese, gradinite, servicii sociale, precum si altele
asemenea.
2. Consumator industrial - consumatorul care utilizeaza gazele naturale ca
materie prima in industria chimica sau pentru procese tehnologice in industrie,
sectorul extractiv, sectorul materialelor de constructii si altele asemenea,
clasificat astfel:
a) consumator industrial mic - cu un consum de gaze naturale de maximum
100.000 mc/an;
b) consumator industrial mare - cu un consum de gaze naturale de minimum
100.000 mc/an;
c) consumator din industria chimica - care utilizeaza gazele naturale ca materie
prima in industria chimica de sinteza;
d) consumator din sectorul producerii de energie electrica - consumatorul
care utilizeaza gazele naturale in scopul producerii de energie electrica
pentru utilitati publice.
3. Consumator comercial - consumatorul care utilizeaza gaze naturale in
sectorul comercial, restaurante, hoteluri, centre de afaceri sau in
agricultura, sere si utilizari similare, pentru care furnizarea se face fara
limita de consum, pana la nivelul debitului maxim instalat.
4. Consumator din sectorul distributiei districtuale a agentului termic -
consumatorul care utilizeaza gaze naturale pentru producerea de energie
termica, in scopul distributiei publice; furnizarea se realizeaza in limita
cantitatilor de gaze naturale contractate si in conformitate cu graficul de
livrari prevazut in contractul de furnizare.
ANEXA 2
la criterii si metode
TERMENI SPECIFICI
________________________________________________________________________________
Termen utilizat Definire
________________________________________________________________________________
Acces la sistem - dreptul unui producator, furnizor si/sau consumator
eligibil de a utiliza sistemul de transport si/sau
de distributie, achitand tarifele si indeplinind
obligatiile de utilizare a acestuia
Actualizare - procedura trimestriala prin care nivelul preturilor
si al tarifelor reglementate este corectat cu
indicele preturilor de consum
An de baza - anul fiscal pentru care s-a incheiat ultimul bilant
contabil
Capacitate rezervata - capacitatea de transport/distributie, exprimata in
mc/h, pe care titularul licentei de transport sau
de
distributie se obliga sa o aiba in orice moment
disponibila pentru beneficiarul contractului, in
conformitate cu prevederile contractului de
transport/distributie incheiat
Caracteristici tehnice - totalitatea datelor si elementelor de natura
tehnica, specifice unui obiectiv din sectorul
gazelor naturale
Ciclu de inmagazinare - perioada continua care acopera succesiv ciclul de
injectie si ciclul de extractie a gazelor naturale
din depozitele subterane
Ciclu de injectie - perioada in care se injecteaza gaze naturale
intr-un
depozit subteran
Ciclu de extractie - perioada in care se extrag gaze naturale dintr-un
depozit subteran
Client - persoana fizica sau juridica cu care se
tranzactioneaza furnizarea gazelor naturale
Consumator captiv - persoana fizica sau juridica, romana sau straina,
consumator de gaze naturale, care este obligata sa
contracteze gaze naturale cu un anumit producator
sau furnizor
Consumator eligibil - persoana juridica romana sau straina, consumator de
gaze naturale, care are dreptul sa isi aleaga
furnizorul si sa contracteze direct cu acesta
gazele
naturale necesare, avand acces la retelele de
transport si/sau de distributie
Debit orar maxim - suma debitelor orare ale aparatelor - echipament,
instalat utilaj, dispozitiv etc. - dintr-o instalatie de
utilizare aflata la locul de consum al unui
consumator final
Depozit subteran - zacamant/parte din zacamant etans - depletat,
acvifer, salifer, in care se pot stoca de
inmagazinare - temporar gaze naturale sub presiune,
la volume programate, in ciclul de injectie si,
respectiv, din care se pot extrage aceste cantitati
de gaze naturale in ciclul de extractie, pentru a
fi
furnizate/livrate spre consum
Grad de utilizare a - raportul dintre consumul orar al unui consumator
debitului maxim final (calculat ca medie aritmetica anuala) si
instalat capacitatea rezervata de acesta
Inmagazinare subterana - ansamblul de activitati care consta in rezervarea
capacitatii de depozitare subterana a gazelor
naturale, precum si in injectia/extractia unor
cantitati de gaze naturale in/din depozitele
subterane, utilizand infrastructura de suprafata si
subterana aferenta
Punct de livrare - punctul situat la iesirea din sistemul de transport
sau la iesirea din sistemul de distributie, in care
gazele naturale trec din custodia/proprietatea
titularului licentei de transport in cea a
titularului licentei de distributie, respectiv din
custodia, proprietatea acestuia in cea a
consumatorului final
Punct de preluare - punctul situat la intrarea in sistemul de transport
sau la intrarea in sistemul de distributie, in care
gazele naturale trec din custodia sau proprietatea
producatorului/importatorului in cea a titularului
licentei de transport, respectiv din custodia sau
proprietatea acestuia in cea a titularului licentei
de distributie
Profit reglementat - valoare maxima a profitului, exprimata valoric sau
procentual, acceptata in fundamentarea preturilor
si
a tarifelor reglementate
Revizuire - procedura prin care nivelul preturilor si al
tarifelor reglementate este recalculat ca urmare a
unor modificari semnificative ale datelor de
fundamentare
Rezervarea capacitatii - retinerea unei parti din capacitatea de depozitare
de depozitare in depozitele subterane, in vederea depozitarii
si/sau pastrarii in custodie a unei cantitati
determinate de gaze naturale
Sistem de transport - ansamblul retelelor de transport al gazelor
naturale
in regim de inalta presiune, compus din conductele
de transport, recipiente, echipamente si instalatii
aferente, care asigura preluarea gazelor naturale
de
la producatori si/sau de la furnizori autohtoni
si/sau straini si transportul acestora in vederea
livrarii in sistemele de distributie si/sau la
consumatorii directi si/sau a
inmagazinarii/stocarii
acestora
Serviciu de distributie - activitatea prestata de un operator de sistem in
legatura cu exploatarea, dispecerizarea,
intretinerea, verificarea si repararea unui sistem
de distributie si prin care asigura vehicularea
gazelor naturale prin sistemul de distributie de la
punctul/punctele de preluare si pana la
punctul/punctele de livrare
Serviciu public - obligatie care consta in activitatea organizata
si/sau autorizata de stat in vederea satisfacerii
cerintelor de interes public din sectorul gazelor
naturale incluzand, fara a se limita la obligatia
titularului licentei de distributie de a asigura
continuitatea furnizarii gazelor naturale, conform
standardelor de performanta, pentru toti
consumatorii captivi conectati la sistemul de
distributie operat de acestia, in conditii de
siguranta tehnica in exploatare a sistemului de
distributie, precum si asigurarea conectarii la
sistemul de distributie, in conditiile legii, a
tuturor solicitantilor
Sistem de alimentare - ansamblul compus din conducte, instalatii de
reglare-masurare, aparate si accesorii, situat
intre
statiile de predare si cosurile prin care se
evacueaza gazele de ardere, destinat sa asigure
alimentarea cu gaze naturale a consumatorilor
dintr-o localitate
Sistem de distributie - ansamblul compus din conducte, instalatii de
reglare-masurare, aparate si accesorii, situat
intre
statiile de predare si robinetele de bransament ale
consumatorilor racordati la reteaua de presiune
joasa, respectiv pana la iesirea din
statiile/posturile de reglare de la consumatorul
racordat la reteaua de presiune redusa
Sistem de inmagazinare - totalitatea instalatiilor tehnologice de suprafata
si/sau subterane, precum si depozitul propriu-zis,
prin intermediul carora se pot inmagazina ciclic
si,
respectiv extrage, cantitati de gaze naturale
Titular al licentei - persoana juridica romana sau straina autorizata si
de inmagazinare licentiata, avand ca specific operarea unui sistem
de inmagazinare subterana si desfasurarea de
activitati comerciale legate de aceasta
Titular al licentei - persoana juridica romana sau straina autorizata si
de distributie licentiata, avand ca specific activitatea de
distributie si de comercializare a gazelor naturale
intr-o zona delimitata
Titular al licentei - persoana juridica romana sau straina licentiata sa
de furnizare comercializeze gaze naturale
Titular al licentei - persoana juridica romana sau straina autorizata si
de transport licentiata, avand ca specific operarea unui sistem
de transport si desfasurarea de activitati
comerciale legate de aceasta
Varf de consum - o perioada continua de 24 de ore dintr-un an
calendaristic pentru care este inregistrat cel mai
mare consum de gaze naturale
________________________________________________________________________________