DECIZIE Nr. 79 din 2 martie 2004
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 10 din
Ordonanta Guvernului nr. 55/2002 privind regimul juridic al sanctiunii
prestarii unei activitati in folosul comunitatii, modificata prin Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 108/2003 pentru desfiintarea inchisorii
contraventionale
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 250 din 22 martie 2004
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Florentina Balta - procuror
Florentina Geangu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 10 din Ordonanta Guvernului nr. 55/2002 privind regimul
juridic al sanctiunilor prestarii unei activitati in folosul comunitatii si
inchisorii contraventionale, exceptie ridicata de Inspectoratul de Politie al
Judetului Caras-Severin in Dosarul nr. 4.970/2003 al Judecatoriei Resita.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare este
legal indeplinita.
Cauza fiind in stare de judecata, presedintele acorda cuvantul pe fond.
Reprezentantul Ministerului Public arata ca, desi dispozitiile art. 10 din
Ordonanta Guvernului nr. 55/2002 au fost abrogate prin Ordonanta Guvernului nr.
108/2003 pentru desfiintarea inchisorii contraventionale, critica de
neconstitutionalitate subzista, intrucat hotararea prin care se aplica
sanctiunea prestarii unei activitati in folosul comunitatii a ramas nesupusa
vreunei cai de atac. Aceasta critica este insa neintemeiata, deoarece
suprimarea unei cai de atac nu echivaleaza cu o limitare a accesului la
justitie, stabilirea cailor de atac si a modului de exercitare a acestora fiind
de competenta legiuitorului, in conformitate cu dispozitiile art. 129 din
Constitutie. In concluzie, solicita respingerea exceptiei ca neintemeiata.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 29 septembrie 2003, pronuntata in Dosarul nr.
4.970/2003, Judecatoria Resita a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 10 din Ordonanta Guvernului nr.
55/2002 privind regimul juridic al sanctiunilor prestarii unei activitati in
folosul comunitatii si inchisorii contraventionale. Exceptia a fost ridicata de
Inspectoratul de Politie al Judetului Caras-Severin, in calitate de
reprezentant al agentului constatator apartinand Politiei Bocsa, in dosarul avand
ca obiect sesizarea prin care Politia Bocsa solicita instantei aplicarea
sanctiunii inchisorii contraventionale contravenientului Dorel Maricutu,
considerand ca sanctiunea amenzii este neindestulatoare pentru acesta.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autorul acesteia sustine
ca dispozitiile art. 10 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 55/2002, care
reglementeaza recursul impotriva hotararii instantei prin care s-a aplicat
sanctiunea inchisorii contraventionale, sunt neconstitutionale, intrucat
restrang dreptul partilor din proces de a declara recurs si impotriva
celorlalte sanctiuni ce pot fi aplicate de instanta de judecata in temeiul art.
8 alin. (5) din Ordonanta Guvernului nr. 55/2002, respectiv prestarea unei
activitati in folosul comunitatii si amenda contraventionala, incalcand astfel
prevederile constitutionale ale art. 21 din Constitutie, referitoare la accesul
liber la justitie, si ale art. 128 [in prezent art. 129] din Constitutie,
privind dreptul de a folosi caile de atac. Totodata, autorul exceptiei sustine
ca dispozitiile art. 10, in ansamblu, sunt neconstitutionale deoarece nu prevad
dreptul agentului constatator de a declara recurs impotriva hotararii prin care
se dispune respingerea sesizarii privind amenda neindestulatoare,
contravenindu-se astfel acelorasi prevederi constitutionale.
Judecatoria Resita considera ca exceptia de neconstitutionalitate este
intemeiata, intrucat textul criticat restrange accesul liber la justitie.
In conformitate cu dispozitiile art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate. De asemenea, potrivit
dispozitiilor art. 18^1 din Legea nr. 35/1997 privind organizarea si
functionarea institutiei Avocatul Poporului, cu modificarile ulterioare, a fost
solicitat punctul de vedere al acestei institutii.
Guvernul arata ca, desi dispozitiile art. 10 din Ordonanta Guvernului nr.
55/2002 au fost abrogate prin art. II pct. 8 din Ordonanta Guvernului nr.
108/2003 pentru desfiintarea inchisorii contraventionale, critica de
neconstitutionalitate subzista, intrucat hotararea prin care se aplica sanctiunea
prestarii unei activitati in folosul comunitatii ramane nesupusa vreunei cai de
atac, in baza art. 9 din acelasi act normativ. Cu privire la exceptia astfel
determinata, Guvernul considera ca este neintemeiata, suprimarea unei cai de
atac nefiind echivalenta cu o limitare a accesului la justitie, deoarece, fata
de dispozitiile art. 129 din Constitutie, ramane la latitudinea legiuitorului
stabilirea cailor de atac si a hotararilor supuse acestor cai de atac.
Totodata, mai arata ca dispozitiile art. 9 alin. 2 din Ordonanta Guvernului nr.
55/2002, care stabilesc ca hotararea prin care s-a luat masura prestarii unei
activitati in folosul comunitatii este irevocabila, isi gasesc justificarea in
faptul ca aceasta sanctiune se aplica numai cu consimtamantul contravenientului,
iar in ceea ce priveste hotararea prin care s-a aplicat sanctiunea
contraventionala a amenzii, aceasta poate fi atacata potrivit dispozitiilor
Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor. In
concluzie, Guvernul apreciaza ca exceptia este neintemeiata.
Avocatul Poporului considera ca exceptia este neintemeiata, deoarece
prevederile art. 129 din Constitutie reglementeaza competenta exclusiva a
legiuitorului de a stabili care sunt caile de atac si in ce conditii pot fi
exercitate.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, republicata, precum si ale art.
1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa
solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei il constituie dispozitiile art. 10 din Ordonanta
Guvernului nr. 55/2002 privind regimul juridic al sanctiunilor prestarii unei
activitati in folosul comunitatii si inchisorii contraventionale, avand
urmatorul continut: "(1) Hotararea instantei prin care s-a aplicat
sanctiunea inchisorii contraventionale este supusa recursului.
(2) Contravenientul poate declara recurs in termen de 24 de ore de la
pronuntare, daca a fost prezent la dezbateri, sau de la comunicare, daca a fost
lipsa.
(3) Procurorul poate declara recurs in termen de 24 de ore de la
pronuntare.
(4) Motivarea recursului declarat de contravenient nu este obligatorie.
Motivele de recurs pot fi sustinute si oral in fata instantei. Recursul
suspenda executarea.
(5) Recursul se judeca in termen de 15 zile de la inregistrare."
In sustinerea neconstitutionalitatii acestui text de lege, autorul
exceptiei invoca incalcarea dispozitiilor constitutionale ale art. 21 din
Constitutie, referitoare la liberul acces la justitie, si celor ale art. 128
(care, urmare revizuirii si republicarii Constitutiei, au dobandit o noua
numerotare, si anume art. 129, fara a fi insa modificate).
Examinand exceptia de neconstitutionalitate invocata, Curtea constata ca,
ulterior datei sesizarii sale, a fost emisa Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr. 108 din 24 octombrie 2003 pentru desfiintarea inchisorii contraventionale,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 747 din 26 octombrie
2003. Prin dispozitiile art. II pct. 1 din acest act normativ, titlul
Ordonantei Guvernului nr. 55/2002 a fost modificat in spiritul noii
reglementari, respectiv "Ordonanta privind regimul juridic al sanctiunii
prestarii unei activitati in folosul comunitatii", iar prin dispozitiile
art. II pct. 8 din acelasi act normativ au fost abrogate expres prevederile
criticate de autorul exceptiei de neconstitutionalitate, abrogarea normelor
privind calea de atac impotriva sanctiunii inchisorii contraventionale fiind
consecinta fireasca a desfiintarii acestei sanctiuni.
Curtea observa ca, desi in motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se
fac referiri la restrangerea dreptului partilor din proces de a declara recurs
si impotriva celorlalte sanctiuni contraventionale ce pot fi aplicate de instanta
de judecata in temeiul Ordonantei Guvernului nr. 55/2002, critica de
neconstitutionalitate priveste doar dispozitiile legale referitoare la
folosirea caii de atac a recursului impotriva hotararii instantei prin care s-a
aplicat sanctiunea inchisorii contraventionale, in prezent abrogata. Cata vreme
dispozitiile privitoare la aplicarea celorlalte sanctiuni contraventionale sunt
reglementate de acelasi act normativ, respectiv Ordonanta Guvernului nr.
55/2002, autorul exceptiei trebuia sa se refere la acestea, in masura in care
le considera neconstitutionale. Intrucat nu a facut acest lucru, Curtea
Constitutionala nu se poate substitui vointei lui.
Potrivit art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si
functionarea Curtii Constitutionale, republicata, "Curtea Constitutionala
decide asupra exceptiilor ridicate in fata instantelor judecatoresti privind
neconstitutionalitatea unei legi sau ordonante ori a unei dispozitii dintr-o
lege sau dintr-o ordonanta in vigoare, de care depinde solutionarea
cauzei". In speta, intrucat criticile de neconstitutionalitate privesc
dispozitiile art. 10 din Ordonanta Guvernului nr. 55/2002, care au fost
abrogate, in temeiul art. 23 alin. (1) si (6) din Legea nr. 47/1992,
republicata, exceptia de neconstitutionalitate a devenit inadmisibila, urmand
sa fie respinsa.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si art. 147 alin.
(4) din Constitutie, republicata, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al
art. 23 si 25 din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca devenita inadmisibila, exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 10 din Ordonanta Guvernului nr. 55/2002 privind regimul
juridic al sanctiunii prestarii unei activitati in folosul comunitatii,
modificata prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 108/2003 pentru
desfiintarea inchisorii contraventionale, exceptie ridicata de Inspectoratul de
Politie al Judetului Caras-Severin in Dosarul nr. 4.970/2003 al Judecatoriei Resita.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 2 martie 2004.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Florentina Geangu