DECIZIE Nr. 8*) din 20 ianuarie 1997
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 6 alin. 1
din Ordonanta Guvernului nr. 15/1996 privind intarirea disciplinei
financiar-valutare
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 239 din 12 septembrie 1997
![SmartCity3](https://citymanager.online/wp-content/uploads/2018/09/b2-700x300.jpg)
*) A se vedea si Decizia Curtii Constitutionale nr. 93 din 30 aprilie 1997,
publicata la pag. 3.
Lucian Stangu - presedinte
Mihai Constantinescu - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Georgeta Panoviciu - magistrat-asistent
Completul de judecata, convocat potrivit art. 24 alin. (2) din Legea nr.
47/1992, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 10 iulie 1996 a Judecatoriei Cluj-Napoca, pronuntata in
Dosarul nr. 4.080/1996, Curtea Constitutionala a fost sesizata cu exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 6 alin. 1 din Ordonanta Guvernului
nr. 15/1996 privind intarirea disciplinei financiar-valutare, aprobata si
modificata prin Legea nr. 131 din 28 octombrie 1996.
Exceptia a fost invocata de Societatea Comerciala "Conis Impex" -
S.R.L. Cluj-Napoca, intr-un litigiu, avand ca obiect anularea unui
proces-verbal de constatare si sanctionare a contraventiilor, incheiat de catre
Garda financiara - Sectia Cluj, prin care administratorul societatii comerciale
a fost sanctionat contraventional cu amenda, iar societatii comerciale i s-au
confiscat sumele de bani ce au facut obiectul contraventiei, in temeiul
prevederilor art. 6 alin. 1 din Ordonanta Guvernului nr. 15/1996, pentru
incalcarea prevederilor art. 5 lit. c) din aceeasi ordonanta.
Prin exceptia invocata se considera ca aceste prevederi sunt
neconstitutionale, deoarece incalca dispozitiile art. 41 alin. (1), (2), (7) si
(8) din Constitutie.
Exprimandu-si opinia, in conformitate cu prevederile art. 23 alin. (5) din
Legea nr. 47/1992, instanta apreciaza exceptia ca neintemeiata, intrucat
prevederile art. 6 alin. 1 din Ordonanta Guvernului nr. 15/1996 sunt in
concordanta cu prevederile Constitutiei, iar suma ce depaseste plafonul zilnic
este, in realitate, rezultatul savarsirii contraventiei prevazute de art. 5
lit. c) din acelasi act normativ, respectiv efectuarea de plati catre persoane
juridice peste limita plafonului zilnic de cel mult 5.000.000 lei.
In conformitate cu art. 24 alin. (3) din Legea nr. 47/1992 au fost
solicitate puncte de vedere Senatului, Camerei Deputatilor si Guvernului. In
punctul de vedere al Guvernului se apreciaza ca sustinerile reclamantei nu sunt
intemeiate, deoarece aplicarea sanctiunii s-a facut cu respectarea
dispozitiilor art. 6 alin. 2 din Ordonanta Guvernului nr. 15/1996, adica
persoanei vinovate. Cat priveste confiscarea sumei ce depaseste plafonul de
5.000.000 lei, Guvernul considera ca aceasta masura este legala, intrucat suma
respectiva a fost folosita la savarsirea contraventiei prevazute de art. 6
alin. 1 din Ordonanta Guvernului nr. 15/1996.
In concluzie, Guvernul apreciaza aceste dispozitii ca fiind
constitutionale.
Camera Deputatilor si Senatul nu au comunicat punctele lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, prevederile art. 6 alin. 1 din Ordonanta
Guvernului nr. 15/1996, raportate la prevederile Constitutiei, retine
urmatoarele:
In temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie si al prevederilor Legii nr.
47/1992, Curtea Constitutionala este competenta sa solutioneze exceptia cu care
a fost sesizata.
Potrivit prevederilor art. 41 alin. (8) din Constitutie, bunurile
destinate, folosite sau rezultate din infractiuni ori contraventii pot fi
confiscate numai in conditiile legii.
Ordonanta Guvernului nr. 15/1996, al carei scop este de a intari disciplina
financiara si de a evita evaziunea fiscala ca urmare a cresterii platilor prin
decontare bancara si limitarii platilor in numerar, prevede la art. 5 lit. c)
ca persoanele juridice pot efectua plati in numerar numai in limita unui plafon
zilnic de cel mult 5.000.000 lei.
De asemenea, art. 6 alin. 1 din ordonanta, a carui neconstitutionalitate se
invoca, prevede ca efectuarea de plati sau de incasari in numerar intre
persoane juridice, peste plafonul prevazut la art. 5 lit. c), constituie
contraventie si se sanctioneaza cu confiscarea sumei care depaseste plafonul si
cu amenda.
Autoarea exceptiei nu contesta ca fapta respectiva ar fi contraventie si
nici constitutionalitatea art. 5 lit. c) din ordonanta, considerand numai ca
masura confiscarii, luata de organul de control, a sumelor ce depaseau plafonul
legal ar fi neconstitutionala.
In acest scop, se invoca prezumtia dobandirii licite a bunurilor, prevazuta
de art. 41 alin. (7) din Constitutie. Prevederile acestui alineat, insa, sunt
inaplicabile in cauza de fata, deoarece contraventia si masura confiscarii nu
se intemeiaza pe faptul ca sumele ce depasesc plafonul ar fi fost dobandite
ilicit, ci pe faptul ca ele au fost folosite ilicit, prin depasirea plafonului
legal; daca sumele respective ar fi fost dobandite ilicit, in functie de
caracterul actului, calificarea faptei ar fi fost alta, putand constitui chiar,
in raport cu natura abaterii, o infractiune. In orice caz, in cauza de fata nu
intereseaza dobandirea sumelor, ci numai folosirea lor, astfel incat referirea
la art. 41 alin. (7) din Constitutie este nejustificata. In schimb, insa, sunt
aplicabile prevederile art. 41 alin. (8) din Constitutie, potrivit carora
bunurile folosite pentru savarsirea de contraventii pot fi confiscate in conditiile
legii. Prevederile Ordonantei Guvernului nr. 15/1996 constituie tocmai o
aplicare legala a acestei dispozitii constitutionale, intrucat se refera la
confiscarea sumelor folosite peste plafonul legal, fapta calificata de
legiuitor ca fiind o contraventie, pe care insasi autoarea exceptiei nu o
contesta sub aspectul constitutionalitatii sale. In consecinta, aceasta
dispozitie legala nu incalca nici prevederile art. 41 alin. (1) si (2) din
Constitutie care, in continutul lor, se refera la garantarea dreptului de
proprietate "in limitele si in conditiile legii", precum si la
ocrotirea sa "legala", in mod egal, indiferent de titular.
In ceea ce priveste critica invocata prin exceptie, legata de faptul ca
amenda s-a aplicat unei persoane fizice, iar confiscarea sumei s-a facut din
patrimoniul unui alt subiect de drept, si anume societatea comerciala la care
acea persoana era incadrata, se constata ca aceasta situatie nu este de natura
sa justifice neconstitutionalitatea prevederii legale atacate. Confiscarea
sumelor ce au depasit plafonul legal, pentru plati datorate de societatea
comerciala, este incontestabil ca s-a facut in folosul acesteia si din
patrimoniul sau. Deci mijloacele banesti ale societatii comerciale au fost
folosite in scopul savarsirii contraventiei. De aceea confiscarea acestora,
datorita folosirii lor cu depasirea plafonului legal, constituind o
contraventie, nu este contrara dispozitiilor art. 41 alin. (7) din Constitutie.
In concluzie, avand obligatia de a verifica si controla folosirea, de catre
salariatul sau, a sumelor respective in cadrul plafoanelor zilnice legale,
depasirea acestora este imputabila societatii comerciale, astfel incat masura
confiscarii este legitima sub aspect constitutional.
Fata de cele aratate, rezulta ca exceptia de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 6 alin. 1 din Ordonanta Guvernului nr. 15/1996 privind
intarirea disciplinei financiar-valutare, aprobata si modificata prin Legea nr.
131 din 28 octombrie 1996, este vadit nefondata si urmeaza a fi respinsa ca
atare.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c), al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 24
alin. (2) si al art. 25 din Legea nr. 47/1992, in unanimitate,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge ca vadit nefondata exceptia de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 6 alin. 1 din Ordonanta Guvernului nr. 15/1996 privind
intarirea disciplinei financiar-valutare, aprobata si modificata prin Legea nr.
131 din 28 octombrie 1996, invocata de Societatea Comerciala "Conis
Impex" - S.R.L. Cluj-Napoca in Dosarul nr. 4.080/1996 al Judecatoriei
Cluj-Napoca.
Cu recurs in termen de 10 zile de la comunicare.
Pronuntata la data de 20 ianuarie 1997.
PRESEDINTE,
dr. Lucian Stangu
Magistrat asistent,
Georgeta Panoviciu