DECIZIE Nr. 80*) din 29 aprilie 1997
privind exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 330^1 din Codul
de procedura civila si ale art. 31 din Legea Curtii Supreme de Justitie nr.
56/1993
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 294 din 29 octombrie 1997
![SmartCity3](https://citymanager.online/wp-content/uploads/2018/09/b2-700x300.jpg)
*) Definitiva prin nerecurare.
Viorel Mihai Ciobanu - presedinte
Lucian Stangu - judecator
Nicolae Popa - judecator
Florentina Geangu - magistrat-asistent
Completul de judecata, convocat potrivit art. 24 alin. (2) din Legea nr.
47/1992, constata urmatoarele:
Curtea Suprema de Justitie - Sectia civila, prin Incheierea din 4 decembrie
1996 a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 330^1 din Codul de procedura civila si ale art. 31 din Legea
nr. 56/1993, invocata de Gaicu Mircea.
In motivarea exceptiei se sustine ca prevederile art. 330^1 din Codul de
procedura civila contravin dispozitiilor art. 16 si art. 20 alin. (2) din
Constitutie, precum si ale art. 6 din Conventia europeana a drepturilor omului.
Cat priveste art. 31 din Legea Curtii Supreme de Justitie nr. 56/1993, se
sustine ca acest text incalca prevederile art. 123 din Constitutie, intrucat
independenta si supunerea judecatorilor numai legii se refera atat la
autoritatea judecatoreasca in ansamblu, cat si a fiecarui judecator care face
parte din completul de judecata. Se arata ca prin Hotararea nr. 1 din 2 februarie
1995, Sectiile Unite ale Curtii Supreme de Justitie au schimbat jurisprudenta
Sectiei civile cu privire la restituirea imobilelor nationalizate prin Decretul
nr. 92/1950, obligand astfel completele de judecata sa respecte aceasta
hotarare, chiar daca aveau alte convingeri.
Exprimandu-si opinia, potrivit art. 23 alin. (5) din Legea nr. 47/1992,
instanta a apreciat ca exceptia invocata este neintemeiata.
In temeiul art. 24 din Legea nr. 47/1992 au fost solicitate puncte de
vedere celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului.
Senatul, in punctul sau de vedere, apreciaza ca exceptia de
neconstitutionalitate este nefondata.
In punctul de vedere al Guvernului se considera ca exceptia este
neintemeiata deoarece cat priveste dispozitiile art. 330^1 din Codul de
procedura civila, ca urmare a modificarii acestora prin Legea nr. 17/1997,
Curtea Constitutionala nu se mai poate pronunta asupra exceptiei referitoare la
dispozitiile legale in noua redactare, deoarece ar depasi limitele sesizarii prevazute
in art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, iar referitor la art. 31 din Legea
nr. 56/1993, se considera ca nu exista nici un impediment constitutional in
reglementarea posibilitatii schimbarii jurisprudentei instantei supreme,
intrucat aceasta, potrivit art. 1 alin. 2 din Legea nr. 56/1993, urmareste
aplicarea corecta si unitara a legilor de catre toate instantele. In continuare
se apreciaza ca institutia schimbarii jurisprudentei Curtii Supreme de
Justitie, constituita in Sectii Unite, este menita sa asigure justa
interpretare a legii, in vederea ocrotirii in mod egal a intereselor
particulare si a celor generale, in scopul stabilitatii ordinii sociale in
cadrul statului de drept.
Camera Deputatilor nu a comunicat punctul sau de vedere.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, raportul intocmit de
judecatorul-raportor, prevederile art. 330^1 din Codul de procedura civila si
cele ale art. 31 din Legea nr. 56/1993, raportate la prevederile Constitutiei
si ale Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Analizand exceptia de neconstitutionalitate invocata, se constata ca, in
temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie si al art. 23 din Legea nr. 47/1992,
Curtea Constitutionala este competenta sa o solutioneze, fiind legal sesizata.
Referitor la dispozitiile art. 330^1 din Codul de procedura civila, la data
invocarii exceptiei de neconstitutionalitate, textul avea urmatoarea redactare:
"recursul in anulare se poate declara oricand".
Prin Legea nr. 17 din 17 februarie 1997, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 26 din 18 februarie 1997, dispozitiile art. 330^1 din
Codul de procedura civila au fost modificate si, in noua redactare, art. 330^1
are urmatorul continut:
"Pentru motivul prevazut la art. 330 pct. 1, recursul in anulare se
poate declara in termen de 6 luni de la data cand hotararea judecatoreasca a
ramas irevocabila.
Pentru motivul prevazut la art. 330 pct. 2, recursul in anulare se poate
declara in termen de 6 luni de la data ramanerii definitive a hotararii de
condamnare."
Este de observat ca din textul actual au fost inlaturate prevederile care
formau obiectul exceptiei de neconstitutionalitate. Astfel recursul in anulare
impotriva hotararilor judecatoresti irevocabile nu mai poate fi declarat
oricand de catre Ministerul Public, ci in termen de 6 luni de la data cand
hotararea judecatoreasca a ramas irevocabila, pentru motivul prevazut de art.
330 pct. 1, sau de la data ramanerii definitive a hotararii de condamnare,
pentru motivul prevazut de art. 330 pct. 2. Motivele de neconstitutionalitate
invocate nu mai pot fi retinute. Rezulta astfel ca, in urma modificarii
textului de lege atacat, exceptia este in prezent lipsita de obiect si, in
consecinta, urmeaza sa fie respinsa ca vadit nefondata.
Cat priveste dispozitiile art. 31 din Legea nr. 56/1993, Curtea constata ca
acestea nu sunt incompatibile cu principiile enuntate in art. 123 din
Constitutie, care statornicesc, pe de o parte, ca justitia se infaptuieste in
numele legii [alin. (1)], iar pe de alta parte, ca judecatorii sunt
independenti si se supun numai legii [alin. (2)].
Nu se poate sustine, in primul rand, ca dispozitiile incriminate, din Legea
nr. 56/1993, ar contraveni principiului potrivit caruia justitia se
infaptuieste in numele legii, de vreme ce prevederile ce fac obiectul exceptiei
sunt cuprinse intr-o reglementare data prin lege.
Nu este, tot astfel, exact nici ca art. 31 din Legea nr. 56/1993 ar
consacra o abatere de la independenta judecatorilor si de la supunerea lor
exclusiv fata de lege. Problema schimbarii jurisprudentei Curtii Supreme de
Justitie din initiativa uneia dintre sectiile acesteia este rezolvata, potrivit
textului mentionat, de judecatorii Curtii, iar nu de persoane din afara
acesteia; acest mod de a rezolva o problema tinand de solutionarea unei cauze
reprezinta o simpla dispozitie legala de amenajare a competentei in interiorul
Curtii Supreme de Justitie.
Schimbarea jurisprudentei Curtii este propusa de judecatorii unei sectii,
fara nici o ingerinta din exterior. Dar, date fiind consecintele importante ale
schimbarii practicii Curtii Supreme de Justitie, o asemenea decizie este
supusa, prin art. 31 din Legea nr. 56/1993, ratificarii de catre Sectiile Unite
ale Curtii, compuse si ele, bineinteles, din judecatorii Curtii, la care
participa si judecatorii sectiei, a caror propunere se cere a fi aprobata. Nici
de data aceasta nu este vorba despre vreo ingerinta in activitatea de judecata.
Intr-adevar, initiativa unei asemenea schimbari a jurisprudentei vine, in
ipoteza la care ne referim, de la sectia competenta sa se pronunte asupra
cauzei, iar nu de la Sectiile Unite. Aceasta din urma nu solutioneaza cauza
supusa judecatii in sectia ce le-a sesizat, ci numai o chestiune prealabila -
schimbarea jurisprudentei -, dupa care judecata in sectie, care fusese
intrerupta, va fi reluata.
Solutia reglementata prin Legea nr. 56/1993 corespunde pe deplin art. 125
alin. (1) din Constitutie, potrivit caruia "justitia se realizeaza prin
Curtea Suprema de Justitie si prin celelalte instante judecatoresti stabilite
de lege". Acelasi articol din legea fundamentala prevede ca atat
competenta, cat si procedura de judecata se stabilesc prin lege.
O asemenea reglementare corespunde necesitatii de unificare a jurisprudentei,
dand, pentru Curtea Suprema de Justitie, expresie rolului sau, inscris in art.
1 alin. 2 din Legea nr. 56/1993, de a urmari aplicarea corecta si unitara a
legii.
Aceasta obligatie a Curtii Supreme de Justitie nu contravine in nici un fel
Constitutiei, fiind, dimpotriva, de natura a asigura, printr-o practica
judecatoreasca unitara, egalitatea constitutionala a cetatenilor in fata legii
si in fata justitiei. Aceasta egalitate nu ar fi, intr-adevar, de conceput in
cazul in care instantele ar adopta - uneori chiar in mod generalizat -, in
aplicarea aceleiasi legi, solutii adesea, ireconciliabile.
Institutia schimbarii jurisprudentei, la care se refera art. 31 din Legea
nr. 56/1993, a existat si in trecut, cat priveste Curtea de Casatie si de Justitie,
fara sa se fi pus vreodata la indoiala compatibilitatea reglementarii
respective cu principiul independentei judecatorului.
Unificarea jurisprudentei nu se realizeaza prin ordine sau alte injonctiuni
ori ingerinte din afara sistemului judecatoresc, ci este, in felul reglementat
prin Legea nr. 56/1993, opera exclusiva a vointei judecatorilor care hotarasc
impreuna asupra corectei aplicari a legii, iar adoptarea hotararilor cu
majoritatea voturilor judecatorilor Sectiilor Unite ale Curtii este absolut
normala, de vreme ce este vorba despre schimbarea jurisprudentei statornicite
in acelasi mod.
Concluzia ce se impune este, asadar, aceea ca judecatorii se pronunta in
toate cazurile potrivit intimei lor convingeri, avand insa obligatia constitutionala
de a se supune legii.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie,
precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 24 alin. (2) si al art. 25
din Legea nr. 47/1992, in unanimitate,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge ca vadit nefondata exceptia de neconstitutionalitate invocata de
Gaicu Mircea in Dosarul nr. 2.143/1995 al Curtii Supreme de Justitie - Sectia
civila, privind:
- dispozitiile art. 31 din Legea Curtii Supreme de Justitie nr. 56/1993;
- dispozitiile art. 330^1 din Codul de procedura civila, constatand ca
exceptia invocata in legatura cu aceste prevederi este lipsita de obiect.
Cu recurs in termen de 10 zile de la comunicare.
Pronuntata in sedinta din 29 aprilie 1997.
PRESEDINTE,
prof. univ. dr. Viorel Mihai Ciobanu
Magistrat asistent,
Florentina Geangu