DECIZIE Nr. 81 din 2 martie 2004
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 3 alin.
(1) si (2), art. 15 si art. 38 alin. (2) lit. y) din Legea administratiei
publice locale nr. 215/2001, ale art. 31 alin. (1) - (3) din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 45/2003 privind finantele publice locale, ale art. 1
alin. (1) si (2) si art. 2 lit. c) si d) din Ordonanta Guvernului nr. 26/2000
cu privire la asociatii si fundatii, ale art. 12 alin. (1) din Ordonanta Guvernului
nr. 96/1998 privind reglementarea regimului silvic si administrarea fondului
forestier national, republicata
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 408 din 6 mai 2004

Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Florentina Balta - procuror
Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent sef
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 3 alin. (1) si (2), art. 15 si art. 38 alin. (2) lit. y) din
Legea administratiei publice locale nr. 215/2001, ale art. 12 alin. (1) si (2)
din Legea nr. 189/1998 privind finantele publice locale, ale art. 1 alin. (1)
si (2) si art. 2 lit. c) si d) din Ordonanta Guvernului nr. 26/2000 cu privire
la asociatii si fundatii, ale art. 12 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr.
96/1998 privind reglementarea regimului silvic si administrarea fondului
forestier national, cu modificarile si completarile ulterioare. Exceptia a fost
ridicata de Consiliul Local al Comunei Brates, judetul Covasna, in Dosarul nr.
1.063/R/C/2003 al Curtii de Apel Brasov - Sectia comerciala si de contencios
administrativ.
La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de citare
este legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
ca neintemeiata, intrucat apreciaza ca textele de lege criticate nu sunt
contrare principiilor constitutionale invocate ca fiind incalcate, iar art. 40
din Constitutie nu este incident in cauza.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 11 septembrie 2003, pronuntata in Dosarul nr.
1.063/R/C/2003, Curtea de Apel Brasov - Sectia comerciala si de contencios
administrativ a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 3 alin. (1) si (2), art. 15 si art.
38 alin. (2) lit. y) din Legea administratiei publice locale nr. 215/2001, ale
art. 12 alin. (1) si (2) din Legea nr. 189/1998 privind finantele publice
locale, ale art. 1 alin. (1) si (2) si art. 2 lit. c) si d) din Ordonanta
Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociatii si fundatii, ale art. 12 alin.
(1) din Ordonanta Guvernului nr. 96/1998 privind reglementarea regimului silvic
si administrarea fondului forestier national, cu modificarile si completarile
ulterioare. Exceptia a fost ridicata de Consiliul Local al Comunei Brates,
judetul Covasna, intr-o cauza de contencios administrativ.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca dispozitiile
de lege criticate contravin art. 37 alin. (1), art. 119 si art. 120 alin. (1)
si (2) din Constitutie. In opinia autorului exceptiei, neconstitutionalitatea
consta in aceea ca asocierea consiliilor locale intre ele si cu alte persoane
juridice din tara in scopul participarii cu bunuri din proprietate in numele si
in interesul colectivitatilor, pentru realizarea unor lucrari si servicii
publice de interes local "este privata de calitatea de persoana
juridica". In cauza se arata ca actiunea in contencios administrativ
priveste anularea hotararii Consiliului Local al Comunei Brates "prin care
s-a stipulat asocierea cu alte unitati ale administratiei publice locale si cu
persoane juridice in scopul administrarii eficiente, rationale si in interesul
comunitatilor a suprafetelor de paduri din proprietate printr-o structura
silvica proprie, respectiv un ocol silvic privat".
Curtea de Apel Brasov - Sectia comerciala si de contencios administrativ apreciaza
ca textele de lege criticate sunt constitutionale.
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate. De asemenea, in conformitate cu
dispozitiile art. 18^1 din Legea nr. 35/1997, cu modificarile ulterioare, s-a
solicitat punctul de vedere al institutiei Avocatul Poporului.
Guvernul considera ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata.
In acest sens arata ca, potrivit art. 120 si 121 din Constitutie, autoritatile
administratiei publice locale functioneaza ca autoritati autonome in conditiile
legii, iar Legea nr. 215/2001 stabileste aceste conditii. Apreciaza ca
asocierea consiliilor locale in vederea promovarii intereselor colectivitatilor
locale, pe baza de conventii sau contracte de asociere si nu ca persoane
juridice, este o problema de optiune a legiuitorului, nu de
constitutionalitate, precum si ca art. 40 alin. (1) din Constitutie nu este
incident in cauza.
Avocatul Poporului apreciaza ca textele de lege criticate sunt
constitutionale. In acest sens, in esenta, arata ca: modalitatile de asociere
stabilite prin Ordonanta Guvernului nr. 96/1998 nu se refera la asociere ca
rezultat al exercitarii dreptului fundamental prevazut de art. 40 din
Constitutie, ci ele au ca temei legal dispozitiile Codului civil; celelalte
dispozitii de lege criticate acorda autoritatilor administratiei publice locale
"dreptul si capacitatea efectiva de a solutiona si de a gestiona, in
numele si in interesul colectivitatilor locale, pe care le reprezinta,
treburile publice", astfel ca nu este incalcat nici principiul constitutional
al descentralizarii, autonomiei locale si deconcentrarii serviciilor publice.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si Avocatului
Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului,
dispozitiile legale criticate raportate la prevederile Constitutiei, precum si
dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, republicata, precum si ale art.
1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa
solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate, astfel cum a fost formulat de
catre autorul exceptiei, il constituie prevederile art. 3 alin. (1) si (2),
art. 15 si art. 38 alin. (2) lit. y) din Legea administratiei publice locale
nr. 215/2001, ale art. 12 alin. (1) si (2) din Legea nr. 189/1998 privind
finantele publice locale, ale art. 1 alin. (1) si (2) si art. 2 lit. c) si d)
din Ordonanta Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociatii si fundatii,
modificata si completata prin Ordonanta Guvernului nr. 37/2003, precum si ale
art. 12 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 96/1998 privind reglementarea
regimului silvic si administrarea fondului forestier national, aprobata cu
modificari prin Legea nr. 141/1999, modificata si completata prin Legea nr. 75/2002,
republicata.
La data de 1 ianuarie 2004, deci ulterior sesizarii Curtii Constitutionale
prin Incheierea din 11 septembrie 2003, a intrat in vigoare Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 45/2003 privind finantele publice locale, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 431 din 19 iunie 2003. Potrivit
art. 79 alin. (2) din aceasta, pe data intrarii sale in vigoare, se abroga
Legea nr. 189/1998, insa solutia de principiu cuprinsa in art. 12 din lege,
criticat ca fiind neconstitutional, se mentine in art. 31 alin. (1) - (3) din
ordonanta. Asa fiind, prin prezenta decizie Curtea Constitutionala urmeaza a se
pronunta asupra constitutionalitatii acestui din urma articol.
Textul de lege criticat de autorul exceptiei, continut in art. 3 alin. (1)
si (2), art. 15 si art. 38 alin. (2) lit. y) din Legea administratiei publice
locale nr. 215/2001, stabileste intelesul notiunii de autonomie locala,
exercitarea de catre autoritatile administratiei publice locale alese a
dreptului de a solutiona si gestiona in numele si in interesul colectivitatilor
locale pe care le reprezinta si dreptul de a hotari, in interesul acestora,
asupra participarii cu capital sau bunuri la constituirea de societati
comerciale, in conditiile legii, prin cooperare sau asociere cu alte autoritati
ale administratiei publice din tara sau din strainatate; potrivit art. 31 alin.
(1) - (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 45/2003 privind finantele
publice locale, aceasta cooperare si asociere se realizeaza pe baza de conventii
sau contracte de asociere, in care se prevede ca fondurile necesare pentru
participarea la constituirea societatilor comerciale sau a serviciilor de
interes public local ori judetean, in conditiile legii, se asigura din bugetele
locale. Pe de alta parte, art. 1 alin. (1) si (2) si art. 2 lit. c) si d) din
Ordonanta Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociatii si fundatii stabileste
posibilitatea ca persoanele fizice sau juridice sa se constituie ca persoane
juridice de drept privat fara scop patrimonial, in asociatii si fundatii care
urmaresc desfasurarea unor activitati de interes general sau in interes
comunitar ori in interesul lor personal nepatrimonial, scopul ordonantei fiind,
intre altele, urmarirea unui interes general, local sau, dupa caz, de grup,
precum si facilitarea accesului acestora la resurse private si publice. De
asemenea, art. 12 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 96/1998 privind
reglementarea regimului silvic si administrarea fondului forestier si silvic si
administrarea fondului forestier national, republicata, stabileste, de
asemenea, regula ca, la cerere, administrarea de catre proprietarii padurilor
proprietate publica nominalizati in text sa se faca prin structurile silvice de
stat existente, pe baza unor contracte convenite intre parti.
In opinia autorului exceptiei de neconstitutionalitate, dispozitiile de
lege mentionate priveaza de "calitatea de persoana juridica"
asocierea consiliilor locale intre ele, precum si cu alte persoane juridice din
tara, in scopul participarii cu bunuri din proprietate in numele si in
interesul colectivitatilor, pentru realizarea unor lucrari si servicii publice
de interes local. Se considera ca se incalca astfel prevederile
constitutionale, revizuite si republicate, cuprinse in art. 37 alin. (1),
devenit art. 40 alin. (1), privind "Dreptul de asociere", art. 119,
devenit art. 120, care consacra principiile descentralizarii, autonomiei locale
si deconcentrarii serviciilor publice in administratia publica din unitatile
administrativ-teritoriale, si art. 120 alin. (1) si (2), devenit art. 121 alin.
(1) si (2), potrivit carora autonomia locala se realizeaza prin autoritatile
administratiei publice, in conditiile legii.
Examinand exceptia de neconstitutionalitate ridicata, Curtea Constitutionala
retine urmatoarele:
Art. 40 din Constitutie, invocat ca fiind incalcat, consacra un drept
fundamental cu caracter social-politic, care ofera posibilitatea cetatenilor de
a se asocia in mod liber in partide sau formatiuni politice, in sindicate, in
patronate sau in alte forme de organizare, in scopul de a lua parte la diverse
activitati politice, sociale, culturale si altele asemenea. Asa cum a retinut
insa Curtea Constitutionala, de exemplu, in Decizia nr. 168 din 28 octombrie
1999, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 85 din 24
februarie 2000, "in anumite situatii legiuitorul poate institui forme
speciale de asociere ce urmaresc salvgardarea unor interese de ordin general si
care, in perspectiva scopurilor pe care le urmaresc, nu reprezinta, in
realitate, modalitati inscrise in conceptul de libera asociere, astfel cum
acesta este conturat prin prevederile [...] art. 37 din Constitutie"
[devenit art. 40]. Curtea constata ca in aceasta din urma situatie juridica
sunt si masurile instituite prin art. 12 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr.
96/1998 privind reglementarea regimului silvic si administrarea fondului
forestier national, republicata, care stabileste regula ca, la cerere,
administrarea de catre proprietarii padurilor proprietate publica nominalizati
in text sa se faca prin structurile silvice de stat existente, pe baza unor
contracte convenite intre parti. Din perspectiva scopurilor pe care le
urmaresc, dispozitiile de lege criticate nu intra sub incidenta prevederilor constitutionale
ale art. 40, referitoare la libertatea de asociere. Totodata, reglementarea din
textele de lege criticate, in sensul careia colaborarea sau asocierea
consiliilor locale, judetene si a Consiliului General al Municipiului Bucuresti
pentru efectuarea unor lucrari si servicii publice locale se realizeaza pe baza
de conventii sau contracte de asociere, reprezinta o optiune a legiuitorului
care nu poate fi cenzurata de Curtea Constitutionala.
In ceea ce priveste invocarea incalcarii prevederilor constitutionale
cuprinse in art. 120, referitor la principiile descentralizarii, autonomiei
locale si deconcentrarii serviciilor publice, si in art. 121 alin. (1) si (2),
privind realizarea autonomiei locale prin autoritatile administratiei publice,
in conditiile legii, Curtea constata ca prin dispozitiile de lege criticate nu
numai ca nu se incalca aceste principii, ci, dimpotriva, constituie expresia
lor legala stabilita prin Legea administratiei publice locale nr. 215/2001.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147
alin. (4) din Constitutie, republicata, precum si al art. 13 alin. (1) lit.
A.c) si al art. 23 alin. (1) si (6) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 3 alin. (1)
si (2), art. 15 si art. 38 alin. (2) lit. y) din Legea administratiei publice
locale nr. 215/2001, ale art. 31 alin. (1) - (3) din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 45/2003 privind finantele publice locale, ale art. 1 alin. (1)
si (2) si art. 2 lit. c) si d) din Ordonanta Guvernului nr. 26/2000 cu privire
la asociatii si fundatii, ale art. 12 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr.
96/1998 privind reglementarea regimului silvic si administrarea fondului
forestier national, cu modificarile si completarile ulterioare, exceptie
ridicata de Consiliul Local al Comunei Brates, judetul Covasna, in Dosarul nr.
1.063/R/C/2003 al Curtii de Apel Brasov - Sectia comerciala si de contencios
administrativ.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 2 martie 2004.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent sef,
Gabriela Dragomirescu