DECIZIE Nr. 81*) din 15 iulie 1994
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 14 din 25 ianuarie 1995
*) A se vedea si Decizia Curtii Constitutionale nr. 136 din 7 decembrie
1994.
Victor Dan Zlatescu - presedinte
Antonie Iorgovan - judecator
Viorel Mihai Ciobanu - judecator
Ioan Griga - procuror
Constantin Burada - magistrat-asistent
Curtea Constitutionala, prin Incheierea din 21 iulie 1993 a Judecatoriei
Sibiu, a fost sesizata cu exceptia de neconstitutionalitate a art. 7 din Legea
nr. 85/1992, invocata de inculpatul Bozdog Ovidiu Nicolae, in cauza penala ce
formeaza obiectul Dosarului nr. 5298/1993 de pe rolul acestei instante. Curtea
Constitutionala a mai fost sesizata cu exceptia de neconstitutionalitate a
prevederilor alin. 1 al aceluiasi articol si prin incheierile Judecatoriei
Sibiu din 21 iulie 1993, exceptie invocata in Dosarul nr. 5711/1993 de catre
inculpatii Banu Ovidiu si Blaga Lucian, si, respectiv, din 29 septembrie 1993,
exceptie invocata in Dosarul nr. 5943/1993 de catre inculpatii Stoica Iordan
Ciprian, Nastase Gheorghe Cristian si Hopris Florin Petru. Prin Incheierea
Judecatoriei Sibiu din 21 iulie 1993 este sesizata Curtea Constitutionala si cu
exceptia de neconstitutionalitate a alin. 2 al art. 200 din Codul penal,
invocata de inculpatul Blaga Lucian in Dosarul nr. 5711/1993 al Judecatoriei
Sibiu.
In esenta, pentru argumentarea exceptiei, inculpatii au sustinut ca art.
200 din Codul penal contravine art. 11, 20 si 26 din Constitutia Romaniei, art.
8 din Conventia Europeana a Drepturilor Omului, precum si art. 12 din
Declaratia Universala a Drepturilor Omului. Fata de aceste prevederi, se
apreciaza ca relatiile sexuale intre persoane de acelasi sex, desi condamnabile
din punctul de vedere al moralei crestine, nu se justifica a fi sanctionate
penal, decat daca pun in pericol "normala evolutie a raporturilor
sociale".
Judecatoria Sibiu, prin incheierile de sesizare a Curtii Constitutionale a
apreciat ca dispozitiile art. 200 din Codul penal sunt constitutionale,
intrucat prin ele se apara tocmai ordinea publica si bunele moravuri la care se
refera art. 26 din Constitutie. In subsidiar, instanta a retinut ca invocarea
Conventiei Europene a Drepturilor Omului nu are relevanta in speta, deoarece,
la data respectiva, Romania nu aderase inca la aceasta conventie.
Curtea Constitutionala a constatat, in temeiul art. 144 lit. c) din
Constitutie si al art. 23 din Legea nr. 47/1992, ca este competenta sa
solutioneze aceasta cauza.
In baza art. 24 alin. (3) din Legea nr. 47/1992 au fost solicitate puncte
de vedere Camerelor Parlamentului si Guvernului.
In punctul de vedere al Senatului s-a apreciat ca fiind utila amanarea
solutionarii cauzei sau, dupa caz, luarea in considerare, la pronuntarea
deciziei, a completarilor si modificarilor Codului penal si ale Codului de
procedura penala, cuprinse in proiectul prezentat de Guvern si in amendamentele
Comisiei juridice, de numiri, disciplina, imunitati si validari a Senatului.
Guvernul a apreciat ca exceptia nu este intemeiata, deoarece art. 200 din
Codul penal nu contravine art. 26 din Constitutie. Se sustine ca din art. 26 al
Constitutiei nu se poate trage concluzia dupa care viata intima a unei persoane
este ocrotita si atunci cand lezeaza regulile de conduita ale celorlalti membri
ai societatii, precum si sentimentul moral general. Mai mult, se invoca si
texte din Conventia Europeana a Drepturilor Omului, cum ar fi art. 8 pct. 2,
dupa care autoritatile publice, in temeiul legii, pot interveni ca o persoana
sa nu-si exercite un interes al sau in dauna celorlalte persoane, respectiv
prevederile dupa care interventia autoritatii publice este justificata pentru
apararea ordinii publice, ocrotirea sanatatii sau a moralei publice, precum si
pentru ocrotirea drepturilor si libertatilor altora. Acest punct de vedere nu a
fost modificat, desi Curtea a solicitat Guvernului noi precizari, atat dupa
intrarea Romaniei in Consiliul Europei, cat si dupa ratificarea Conventiei
Europene a Drepturilor Omului.
Camera Deputatilor nu a comunicat punctul sau de vedere.
In temeiul art. 12 alin. 4 din Regulamentul de organizare si functionare a
Curtii Constitutionale, judecatorul-raportor a solicitat puncte de vedere si
cultelor religioase care functioneaza legal in Romania, institutiilor de
invatamant superior, autoritatilor publice si organizatiilor neguvernamentale
din tara.
Cultele care si-au comunicat punctul de vedere (Biserica Ortodoxa Romana,
Mitropolia Romana Unita cu Roma, Federatia Comunitatilor Evreiesti din Romania,
Muftiatul Cultului Musulman din Romania, Mitropolia Cultului Crestin de Rit
Vechi, Cultul Penticostal - Biserica lui Dumnezeu Apostolica din Romania, Uniunea
Comunitatii Cultului Crestin dupa Evanghelie, Biserica Crestina Adventista de
ziua a 7-a, Eparhia Reformata din Ardeal) au condamnat categoric actele
homosexuale, majoritatea cerind mentinerea represiunii penale impotriva acestor
practici. O nota distincta se gaseste in punctul de vedere al Eparhiei
Reformate din Oradea, in care se apreciaza ca "legaturile sexuale intre
persoane de acelasi sex" sunt o boala si nu o infractiune, atat timp cat
nu atenteaza la morala publica si nu corup tineretul, precizandu-se, totodata ,
ca Biserica Reformata nu popularizeaza aceste legaturi, nu promoveaza sfintirea
acestor persoane si nu binecuvinteaza convietuirea bazata pe astfel de
legaturi.
Facultatile de Drept din Cluj-Napoca si Iasi au sustinut solutia din proiectul
legii de modificare a Codului penal, in sensul incriminarii raporturilor
homosexuale, "numai daca se produce scandal public", iar Facultatea
de Drept din Sibiu a considerat necesara modificarea art. 200 in sensul
Amendamentului nr. 8 al Adunarii Parlamentare a Consiliului Europei, formulat
cu ocazia aderarii Romaniei la acest organism. Facultatea de Sociologie,
Psihologie si Pedagogie din Bucuresti apreciaza, in contextul unor ample
consideratii teoretice, ca homosexualitatea genereaza prozeliti mai ales intre
adolescenti si tineri, in procesul de conturare a personalitatii, la varsta
optiunilor, cand ei ar trebui sa selecteze valorile.
Ministerul Sanatatii, prin Directia generala de medicina preventiva,
sugereaza ca problema homosexualitatii sa fie dezbatuta in colective de
specialisti sau in comisii de specialitate (psihiatrie, medicina legala),
urmand a se lua masurile ce se impun". Totodata, se retine ideea dupa care
"legislatia noastra trebuie sa fie foarte categorica si punitiva cu
persoanele care fac prozelitism si fara nici un fel de circumstante atenuante
pentru persoanele care produc contaminarea constienta a partenerului, iar
pedofilia trebuie condamnata maximum".
Institutul Roman pentru Drepturile Omului, Asociatia pentru Apararea Drepturilor
Omului in Romania - Comitetul Helsinki, Liga Apararii Drepturilor Omului au
calificat, in esenta, art. 200 din Codul penal ca fiind contrar art. 26 din
Constitutie, asa cum acesta trebuie interpretat prin referire la Conventia
Europeana a Drepturilor Omului si la deciziile Curtii Europene a Drepturilor
Omului de la Strasbourg.
La dosar au mai fost primite puncte de vedere ale unor organizatii
neguvernamentale de peste hotare, cum ar fi Comisia Internationala a
Juristilor, Amnesty international, Comisia pentru Drepturile Omului a
Organizatiei Internationale a homosexualilor si lesbienelor, Federatia
Internationala Helsinki pentru Drepturile Omului, precum si ale unor persoane
fizice straine care, in unanimitate, au solicitat dezincriminarea raporturilor
homosexuale.
CURTEA CONSTITUTIONALA,
examinind incheierile de sesizare, punctele de vedere primite, raportul
judecatorului desemnat in acest scop, concluziile reprezentantului Ministerului
Public, precum si corelatia dintre dispozitiile art. 200 alin. 1 si 2 din Codul
penal si prevederile Constitutiei, retine urmatoarele :
Art. 200 din Codul penal roman incrimineaza, dupa cum se mentioneaza expres
"relatiile sexuale intre persoane de acelasi sex", avand urmatoarea
redactare: "Relatiile sexuale intre persoane de acelasi sex se pedepsesc
cu inchisoare de la unu la 5 ani.
Fapta prevazuta la alin. 1, savarsita asupra unui minor, asupra unei
persoane in imposibilitatea de a se apara ori de a-si exprima vointa, sau prin
constrangere, se pedepseste cu inchisoare de la 2 la 7 ani.
Daca fapta prevazuta in alin. 1 are ca urmare vatamarea grava a
integritatii corporale sau a sanatatii, pedeapsa este inchisoare de la 3 la 10
ani, iar daca are ca urmare moartea victimei sau sinuciderea victimei, pedeapsa
este inchisoarea de la 7 la 15 ani.
Indemnarea sau ademenirea unei persoane in vederea practicarii faptei
prevazute in alin. 1 se pedepseste cu inchisoare de la unu la 5 ani."
Rezulta ca acest text califica ca fiind infractiune orice categorie de
relatii sexuale intre persoane de acelasi sex, indiferent de imprejurari si
indiferent daca acestea au fost de acord cu atare raporturi.
Exceptia de neconstitutionalitate priveste insa numai primele doua alineate
ale art. 200 din Codul penal si, deci, Curtea Constitutionala, fiind sesizata
in aceste limite, nu se poate pronunta asupra altor alineate ale textului,
astfel cum s-a solicitat in unele dintre punctele de vedere exprimate.
Sesizarile invoca, in principal, incalcarea art. 26 din Constitutie, care
are urmatoarea redactare:
"(1) Autoritatile publice respecta si ocrotesc viata intima, familiala
si privata.
(2) Persoana fizica are dreptul sa dispuna de ea insasi, daca nu incalca
drepturile si libertatile altora, ordinea publica sau bunele moravuri."
In legatura ce acest text, este de retinut ca el reprezinta o dezvoltare a
art. 8 din Conventia Europeana a Drepturilor Omului si a art. 17 din Pactul
International cu privire la Drepturile Civile si Politice, dispozitii similare
intilnindu-se si in alte Constitutii recente ale statelor europene.
Logica interna a textului obliga la interpretarea celor doua alineate in
consonanta fireasca, deoarece formeaza, numai impreuna, o unitate juridica.
Astfel, in primul alineat al art. 26 sunt precizate obligatii pentru
autoritatile publice, reprezentand o garantie a principiului prevazut de art. 1
alin. (3) din Constitutie, potrivit caruia "Romania este stat de drept,
democratic si social, in care demnitatea omului, drepturile si libertatile
cetatenilor, libera dezvoltare a personalitatii umane, dreptatea si pluralismul
politic reprezinta valori supreme si sunt garantate".
Se retine ca legiuitorul constituant opereaza, in art. 26 alin. (1), cu
trei notiuni: viata intima, viata familiala si viata privata, iar alin. (2) al
aceluiasi articol obliga la o circumstantiere a acestor elemente. Atunci cand
legiuitorul prevede ca orice persoana fizica are dreptul sa dispuna de ea
insasi, dar fara sa incalce drepturile si libertatile altora, ordinea publica
sau bunele moravuri, intelege ca cele trei notiuni de la alin. (1) - viata
intima, viata familiala, viata privata -, nu pot fi concepute decat in
respectul drepturilor si libertatilor altora, al ordinii publice, precum si al
bunelor moravuri. Aceasta inseamna ca fiecare element de la alin. (1) trebuie
raportat, pe rand, la fiecare dintre cele trei elemente ale alin. (2), dar
esential in solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate este stabilirea
termenului de bune moravuri.
In numeroase tari, in prezent, este admisa ideea ca raporturile homosexuale
intre persoane adulte, care au consimtit la acestea, reprezinta o dimensiune a
vietii intime a persoanei fizice si de aceea ele nu pot fi sanctionate penal.
La aceasta idee s-a ajuns dupa o perioada de cautari. Astfel, chiar Curtea
Europeana a Drepturilor Omului de la Strasbourg, in anul 1976, a respins ideea
ca ar exista o morala general-europeana, conceptul de bune moravuri trebuind
inteles prin prisma prevederilor legislatiilor nationale. Ulterior insa Curtea
a revenit asupra acestui punct de vedere (Afacerea Dudgeon - 1981; Afacerea
Norris - 1987, Afacerea Modinas -1993), considerand ca raporturile homosexuale
dintre persoanele adulte, in privat, cu acordul lor, nu contravin bunelor moravuri
si deci ele nu sunt de natura sa incalce art. 8 din Conventia Europeana a
Drepturilor Omului, care prevede ca: "1) Orice persoana are dreptul la
respectarea vietii sale private si familiale, a domiciliului si corespondentei
sale. 2) Nu este admis amestecul unei autoritati publice in exercitarea acestui
drept, decat in masura in care acest amestec este prevazut de lege si daca
constituie o masura care, intr-o societate democratica, este necesara pentru
siguranta nationala, ordinea publica, bunastarea economica a tarii si apararea
ordinii si prevenirea infractiunilor penale, protejarea sanatatii sau a moralei
sau pentru protejarea drepturilor si libertatilor altora". Curtea
Europeana a sugerat, prin aceste decizii, modificarea legislatiei tarilor membre
ale Consiliului Europei, in sensul noii interpretari a art. 8 din conventie.
Aceeasi idee se regaseste si in Amendamentul nr. 8 al Adunarii Parlamentare a
Consiliului Europei la Raportul asupra cererii de aderare a Romaniei la
Consiliul Europei, in care se exprima speranta ca Romania nu va intarzia sa-si
modifice legislatia in sensul ca art. 200 din Codul penal sa nu mai considere
ca o infractiune actele homosexuale, savarsite in privat, intre adultii care au
consimtit la acestea.
Trebuie admis ca expresia bunele moravuri poate dobandi semnificatii
diferite, in raport de religii si ideologii. Dreptul, ca fenomen social, nu
poate face abstractie de tendintele de evolutie ale societatii contemporane,
inclusiv ale relatiilor interumane, chiar daca, la un moment dat, solutiile
legislative si jurisprudentiale par a veni in contradictie cu preceptele morale
traditionale.
Daca, atat timp cat Romania nu a fost membra a Consiliului Europei si nu a
aderat la Conventia Europeana a Drepturilor Omului, interpretarea art. 8 al
conventiei, prin deciziile de speta ale Curtii Europene a Drepturilor Omului de
la Strasbourg, nu au avut nici o relevanta pentru legislatia si jurisprudenta
romana, dupa intrarea Romaniei in Consiliul Europei si dupa aderarea la
Conventia Europeana a Drepturilor Omului (Legea nr. 30/1994, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 135 din 31 mai 1994) datele
problemei s-au schimbat fundamental. La aceasta schimbare obliga insasi
Constitutia Romaniei, care in art. 20 alin. (1) precizeaza ca dispozitiile
sale, in materia drepturilor si libertatilor cetatenilor, vor fi interpretate
si aplicate in concordanta cu Declaratia Universala a Drepturilor Omului, cu
pactele si cu celelalte tratate la care Romania este parte, or, Conventia Europeana
a Drepturilor Omului, incepand cu data de 31 mai 1994, a devenit un atare
tratat. Mai mult, in alin. (2) al art. 20 din Constitutie se consacra
principiul prioritatii normei de drept international: "Daca exista
neconcordante intre pactele si tratatele privitoare la drepturile fundamentale
ale omului, la care Romania este parte, si legile interne, au prioritate
reglementarile internationale".
Se observa, din cele de mai sus, ca intre art. 8 al Conventiei Europene a
Drepturilor Omului, asa cum este acesta interpretat de Curtea Europeana a
Drepturilor Omului de la Strasbourg, si art. 200 alin. 1 din Codul penal roman
exista o atare neconcordanta, care obliga Curtea Constitutionala a Romaniei la
o decizie corespunzatoare. Inlaturarea conflictului dintre legea penala interna
si textul Conventiei Europene a Drepturilor Omului, asa cum este acest text
interpretat de Curtea Europeana a Drepturilor Omului, conduce la admiterea, in
parte, a exceptiei de neconstitutionalitate privind art. 200 alin. 1 din Codul penal.
Admiterea exceptiei, spre a stabili concordanta dintre legea penala romana
si norma internationala, nu este posibila insa decat prin stabilirea unei
corelatii intre interpretarea art. 8 din Conventia Europeana a Drepturilor
Omului si cea a art. 26 din Constitutia Romaniei, interpretarea instantei de
contencios european, in virtutea principiului subsidiaritatii, impunindu-se si
fata de instanta de contencios constitutional national.
In baza acestor orientari de principiu, trebuie admis ca instanta de
contencios constitutional national are nu numai dreptul, dar si obligatia de a
interpreta Constitutia, inlaturand, prin solutia pe care o pronunta,
neconcordanta dintre textul intern si textul european, astfel incat legea
interna sa fie aplicabila, utilizand termeni juridici in sensul in care au fost
definiti de legiuitor, cum ar fi, in speta, termenul in public, la care se
refera art. 152 din Codul penal.
Mai este de retinut ca interpretarea art. 8 din Conventia Europeana a
Drepturilor Omului, data de Curtea Europeana a Drepturilor Omului de la
Strasbourg, nu vizeaza, tale quale, orice raporturi intre persoane de acelasi
sex, cum la fel este redactat si Amendamentul nr. 8 al Adunarii Parlamentare a
Consiliului Europei, ci numai raporturi intre persoane adulte, care au loc in
privat, in intimitate, nu in public, si deci fara a produce scandal public si,
evident, daca persoanele respective au consimtit la asemenea raporturi. Per a
contrario, orice raporturi cu minori sau intre persoane adulte , dar prin
constrangere, ori in locuri publice sau in privat, dar care au dus la scandal
public, nu mai intra sub protectia art. 8 din Conventia Europeana a Drepturilor
Omului si, pe cale de consecinta, nici sub protectia art. 26 din Constitutia
Romaniei, fiind relatii fata de care trebuie mentinuta represiunea penala.
In consecinta, exceptia de neconstitutionalitate privitoare la art. 200
alin. 1 din Codul penal urmeaza a fi admisa in parte, numai pentru raporturile
sexuale intre persoane majore de acelasi sex, liber consimtite, comise in
privat, cu conditia sa nu produca scandal public.
Exceptia referitoare la art. 200 alin. 2 din Codul penal, insa, urmeaza sa
fie respinsa, intrucat faptele incriminate prin acest text - cum sunt cele
savarsite asupra unui minor sau asupra unei persoane in imposibilitatea de a se
apara ori de a-si exprima vointa sau prin constrangere - aduc atingere unor
valori sociale ce trebuie ocrotite, in continuare, prin legea penala.
Fata de considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie
si al art. 13 alin. (1) lit. A c) din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
1. Admite, in parte, exceptia de neconstitutionalitate privind art. 200
alin. 1 din Codul penal, invocata de Bozdog Ovidiu Nicolae, Banu Ovidiu, Blaga
Lucian, Stoica Iordan Ciprian, Hopris Florin Petru si Nastase Gheorghe Cristian
in dosarele nr. 5298/1993, nr. 5711/1993 si nr, 5943/1993 ale Judecatoriei
Sibiu, si constata ca prevederile acestui alineat sunt neconstitutionale, in
masura in care se aplica relatiilor sexuale intre persoane majore de acelasi
sex, liber consimtite, care nu sunt savarsite in public ori nu produc scandal
public.
2. Respinge exceptia de neconstitutionalitate privind art. 200 alin. 2 din
Codul penal, invocata de Bozdog Ovidiu Nicolae in Dosarul nr. 5298/1993 si de
Blaga Lucian in Dosarul nr. 5711/1993, ale Judecatoriei Sibiu.
Cu recurs in termen de 10 zile de la comunicare.
Pronuntata in sedinta publica din 15 iulie 1994.
PRESEDINTE,
prof. univ. dr. Victor Dan Zlatescu
Magistrat asistent,
Constantin Burada