DECIZIE Nr. 81 din 25 februarie 2003
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 60 alin.
1 din Codul familiei
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 185 din 25 martie 2003
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Mihaela Senia Costinescu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 60 alin. 1 din Codul familiei, exceptie ridicata de Kadar
Rozalia in numele minorului Kadar Imre Roland in Dosarul nr. 4.559/2002 al
Tribunalului Sibiu - Sectia civila.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare este
legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate ca fiind neintemeiata, sustinand ca textul de lege
criticat nu contravine dispozitiilor constitutionale prevazute de art. 21
referitoare la accesul liber la justitie si de art. 44 privind familia. Invoca
in acest sens Decizia Curtii Constitutionale nr. 114/2002, prin care o exceptie
cu obiect identic a fost respinsa de instanta constitutionala.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca actiunea in
stabilirea paternitatii, avand un caracter strict personal, apartine copilului,
astfel incat neglijenta mamei in gestionarea drepturilor si intereselor
acestuia, manifestata prin depasirea termenului de un an pentru promovarea
actiunii in stabilirea paternitatii copilului din afara casatoriei, nu trebuie
sa afecteze dreptul minorului de a avea un tata. Stabilirea statutului civil al
copilului, precum si mentinerea legaturii de sange existente intre tata si
minor sunt in interesul acestuia din urma, care beneficiaza astfel de ocrotire,
ingrijire, sprijin moral si material din partea tatalui.
Tribunalul Sibiu - Sectia civila, exprimandu-si punctul de vedere,
considera exceptia de neconstitutionalitate ca fiind neintemeiata. Se apreciaza
ca stabilirea unor termene pentru exercitarea dreptului la actiune nu este de
natura sa impiedice accesul liber la justitie, ci urmareste sa confere
stabilitate si siguranta raporturilor familiale. Prin instituirea termenului de
un an legiuitorul impune mamei, care actioneaza in interesul minorului, sa
lamureasca cat mai rapid statutul juridic al acestuia.
Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului, precum si Guvernului, pentru a-si formula punctele de
vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata. De asemenea,
in conformitate cu dispozitiile art. 18^1 din Legea nr. 35/1997, cu
modificarile ulterioare, s-a solicitat punctul de vedere al Avocatului
Poporului.
Guvernul arata ca, intrucat termenul de un an in care poate fi introdusa
actiunea in stabilirea paternitatii copilului din afara casatoriei este un
termen de prescriptie a dreptului material la actiune, implinirea lui nu
conduce la stingerea a insusi dreptului subiectiv. Pe de alta parte, dreptul la
actiune, in sens procesual, este imprescriptibil, deci titularul dreptului la
actiune poate sesiza instanta judecatoreasca, chiar daca s-a implinit termenul
stabilit de lege si, prin urmare, nu se aduce atingere prevederilor art. 21 din
Constitutie. Referitor la incalcarea prevederilor constitutionale ale art. 44,
se apreciaza ca textul criticat nu contravine drepturilor prevazute de acest
articol, fiind in acord cu principiul egalitatii copiilor din afara casatoriei
cu cei din casatorie.
Avocatul Poporului arata ca prin reglementarea termenului de un an
legiuitorul a stabilit o exceptie de la principiul potrivit caruia
"actiunea de stare civila este imprescriptibila" in considerarea unor
ratiuni precum: stabilitatea si certitudinea raporturilor juridice, necesitatea
de a nu lasa prea mult timp in suspensie starea civila a persoanei, grija
pentru a nu lipsi copilul de ingrijirea la care este indreptatit, valorificarea
probelor existente etc. In concluzie, se apreciaza ca dispozitiile legale
criticate nu contravin prevederilor constitutionale invocate.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala este competenta, potrivit dispozitiilor art. 144
lit. c) din Constitutie si ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din
Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate cu care a fost sesizata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie art. 60 alin. 1
din Codul familiei, text de lege care are urmatorul continut:
- Art. 60 alin. 1: "Actiunea in stabilirea paternitatii din afara
casatoriei poate fi pornita in termen de un an de la nasterea copilului."
Textele constitutionale invocate de autorul exceptiei ca fiind incalcate au
urmatoarea redactare:
- Art. 21: "(1) Orice persoana se poate adresa justitiei pentru
apararea drepturilor, a libertatilor si a intereselor sale legitime.
(2) Nici o lege nu poate ingradi exercitarea acestui drept.";
- Art. 44: "(1) Familia se intemeiaza pe casatoria liber consimtita
intre soti, pe egalitatea acestora si pe dreptul si indatorirea parintilor de a
asigura cresterea, educatia si instruirea copiilor.
(2) Conditiile de incheiere, de desfacere si de nulitate a casatoriei se
stabilesc prin lege. Casatoria religioasa poate fi celebrata numai dupa
casatoria civila.
(3) Copiii din afara casatoriei sunt egali in fata legii cu cei din
casatorie."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca textul de
lege dedus controlului a mai facut obiectul controlului de constitutionalitate,
iar prin Decizia nr. 114 din 11 aprilie 2002, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 430 din 20 iunie 2002, Curtea a respins, ca
neintemeiata, exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
In argumentarea optiunii sale Curtea a retinut, in esenta, ca termenul de
prescriptie prevazut de textul de lege criticat se fundamenteaza pe mai multe
ratiuni, precum necesitatea de a nu lasa prea mult timp in suspensie starea
civila a copilului, grija de a nu lipsi minorul de intretinerea la care este
indreptatit din partea tatalui, valorificarea probelor existente a caror
conservare ar fi afectata de trecerea timpului sau evitarea eventualelor
scandaluri si santaje ce ar putea fi provocate de stabilirea starii civile a
copilului.
De asemenea, cu acel prilej Curtea a mai constatat ca institutia
prescriptiei, in general, si termenele in raport cu care isi produce efectele
aceasta nu pot fi considerate de natura sa ingradeasca accesul liber la
justitie, finalitatea lor fiind, dimpotriva, de a-l facilita, prin asigurarea
unui climat de ordine, indispensabil exercitarii in conditii optime a acestui
drept constitutional, prevenindu-se eventualele abuzuri si limitandu-se
efectele perturbatoare asupra stabilitatii si securitatii raporturilor juridice
civile.
Nici critica de neconstitutionalitate a textului legal in raport cu art. 44
din Constitutie nu este intemeiata, intrucat art. 60 alin. 1 din Codul familiei
nu releva nici o contradictie cu textul constitutional privind familia. Dreptul
si indatorirea parintilor de a asigura cresterea, educatia si instruirea
copiilor, pe de o parte, cat si egalitatea in fata legii a copiilor din afara
casatoriei cu cei din casatorie, pe de alta parte, sunt subsecvente stabilirii
filiatiei copilului si nu indreptatesc sustinerea autorului exceptiei, care
pretinde ca aceasta ar trebui sa fie permisa oricand, iar nu limitata de un
termen.
Intrucat ratiunile care au stat la baza adoptarii Deciziei nr. 114/2002 isi
pastreaza valabilitatea si in prezent, solutia pronuntata de Curte, in
precedent, se impune a fi mentinuta.
Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 144 lit. c) si al
art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 13 alin.
(1) lit. A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 60 alin. 1
din Codul familiei, exceptie ridicata de Kadar Rozalia in numele minorului
Kadar Imre Roland in Dosarul nr. 4.559/2002 al Tribunalului Sibiu - Sectia
civila.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 25 februarie 2003.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Mihaela Senia Costinescu