DECIZIE Nr. 83 din 30 aprilie 1997
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a art. 15 alin. 1, art. 28
alin. 2 lit. b), art. 105 alin. 1-3 si art. 109 din Legea notarilor publici si
a activitatii notariale nr. 36/1995
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 199 din 19 august 1997
![SmartCity3](https://citymanager.online/wp-content/uploads/2018/09/b2-700x300.jpg)
Ioan Muraru - presedinte
Viorel Mihai Ciobanu - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Victor Dan Zlatescu - judecator
Raul Petrescu - procuror
Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent
Pe rol, pronuntarea asupra recursului declarat de Flucus Mariana, Manofu
Angela, Ciora Manuela Olivia, Craciun Maria, Sass Luminita si Vulcu Davel Elena
impotriva Deciziei Curtii Constitutionale nr. 90 din 11 septembrie 1996.
Dezbaterile au avut loc in sedinta publica din 22 aprilie 1997, in prezenta
reprezentantilor Camerei Notarilor Publici Alba Iulia si a Ministerului Public
si in lipsa celorlalte parti, legal citate, si au fost consemnate in incheierea
de la acea data, cand Curtea, avand nevoie de timp pentru a delibera, a amanat
pronuntarea pentru data de 30 aprilie 1997.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Judecatoria Sibiu, prin Incheierea din 27 septembrie 1995, a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 15
alin. 1, art. 28 alin. 2 lit. b), art. 105 alin. 1-3 si art. 109 din Legea
notarilor publici si a activitatii notariale nr. 36/1995 ridicata de Flucus
Mariana, Manofu Angela, Ciora Marcela Olivia, Craciun Maria, Sass Luminita,
Vulcu Davel Elena si Schalschi Dan Nicolae in Dosarul nr. 6.361/1995 al Judecatoriei
Sibiu.
Prin Decizia nr. 90 din 11 septembrie 1996, Curtea Constitutionala a
respins exceptia de neconstitutionalitate si a retinut ca dispozitiile art. 15
alin. 1, art. 28 alin. 2 lit. b), art. 105 alin. 1-3 si art. 109 din Legea nr.
36/1995 nu contravin prevederilor constitutionale care consacra egalitatea
cetatenilor, dreptul la munca si dreptul la libera alegere a profesiei.
Preferinta pe care legea o acorda fostilor notari de stat in numirea ca notari
publici este o prioritate care decurge din faptul ca notarii de stat au ocupat
functiile respective in conditiile legii, dovedind indeplinirea tuturor
conditiilor necesare pentru exercitarea acestei functii care, si inainte, si
dupa intrarea in vigoare a Legii nr. 36/1995, are caracterul unui serviciu de
interes public.
Impotriva acestei decizii au declarat recurs, in termen legal, Flucus
Mariana, Manofu Angela, Ciora Marcela Olivia, Craciun Maria, Sass Luminita si
Vulcu Davel Elena, pentru urmatoarele motive:
- Curtea Constitutionala nu a analizat si deci nu se regaseste in
dispozitivul deciziei recurate, constitutionalitatea art. 15 alin. 1, art. 28
alin. 2 lit. b), art. 105 alin. 1 si 2 si art. 109 din Legea nr. 36/1995 in
raport cu prevederile art. 1 alin. (3), art. 16 alin. (1), art. 38 alin. (1) si
art. 49 din Constitutie;
- esenta neconstitutionalitatii consta in competenta Ministerului Justitiei
de a limita numarul notarilor publici, atributie incompatibila cu economia
concurentiala de piata.
CURTEA,
avand in vedere decizia atacata, motivele de recurs invocate, raportul intocmit
de judecatorul-raportor, prevederile art. 15 alin. 1, art. 28 alin. 2 lit. b),
art. 105 alin. 1-3 si art. 109 din Legea nr. 36/1995, raportate la dispozitiile
Constitutiei si ale Legii nr. 47/1992, constata urmatoarele:
Primul motiv de recurs, potrivit caruia Curtea nu a analizat
constitutionalitatea prevederilor art. 15 alin. 1, art. 28 alin. 2 lit. b),
art. 105 alin. 1-3 si art. 109 din Legea nr. 36/1995 prin raportare la art. 1
alin. (3), art. 16 alin. (1), art. 38 alin. (1) si art. 49 din Constitutie, nu
este fondat. Solutia pronuntata se intemeiaza, asa cum rezulta fara echivoc din
considerentele deciziei atacate, pe concordanta dintre dispozitiile criticate
ca neconstitutionale si articolele din Constitutie care consacra egalitatea
cetatenilor, dreptul la munca, dreptul la libera alegere a profesiei si
posibilitatea restrangerii exercitiului unor drepturi sau al unor libertati in
conditiile legii.
Nici cel de-al doilea motiv de recurs prin care se apreciaza ca sunt
neconstitutionale prevederile din Legea nr. 36/1995, care stabilesc competenta
Ministerului Justitiei de a limita numarul notarilor publici, nu poate fi
admis.
Cu privire la dispozitiile art. 105 si art. 109 din lege, apreciate ca
neconstitutionale, intrucat instituie un regim discriminator pentru anumite
categorii de persoane - notari in functie, fosti notari de stat care au
exercitat timp de 10 ani aceasta functie, si personalul de specialitate
notariala din Ministerul Justitiei, se retine ca aceste prevederi sunt inscrise
in Legea nr. 36/1995 in capitolul VII "Dispozitii tranzitorii si
finale", ceea ce inseamna ca actioneaza numai in cadrul termenelor
prevazute in aceste texte de lege si numai cu privire la persoanele la care se
refera aceste norme.
Dispozitiile tranzitorii dintr-o lege, avand ca scop sa delimiteze campul
de aplicare a legii noi in raport cu reglementarile existente in momentul
intrarii acesteia in vigoare, nu se vor putea extinde in afara acestui cadru la
alte perioade si la alte categorii de persoane neprevazute de textele
respective.
Dispozitiile criticate de autorii exceptiei de neconstitutionalitate,
referindu-se la notarii de stat in functie care aveau posibilitatea sa opteze
in termen de 60 de zile de la intrarea in vigoare a legii pentru functia de
notar public si la inceperea activitatii notarilor publici dupa 6 luni de la
intrarea in vigoare a legii, nu s-ar putea extinde si la alte categorii de
juristi prevazute de art. 16 lit. g) din Legea nr. 36/1995, si anume:
judecatori, procurori, avocati sau alta functie de specialitate juridica.
Curtea Constitutionala, potrivit competentei sale inscrise in art. 144 din
Constitutie si art. 3 din Legea nr. 47/1992, verifica, in cadrul controlului de
constitutionalitate a legilor, conformitatea lor cu dispozitiile
constitutionale, fara a putea modifica sau completa prevederea legala supusa
controlului. Altfel ar insemna sa se transforme in legiuitor pozitiv, ceea ce
ar fi contrar art. 58 alin. (1) din Constitutie, care prevede ca activitatea de
legiferare este un atribut al Parlamentului.
Dispozitiile art. 15 alin. 1 si ale art. 28 alin. 2 lit. b) din Legea nr.
36/1995 privind stabilirea numarului de notari publici si a birourilor de
notari publici de catre Ministerul Justitiei, la propunerea Consiliului Uniunii
Nationale a Notarilor Publici, sunt constitutionale. Notarul public exercita un
serviciu public si este necesar ca elementele si conditiile de organizare in
teritoriu a acestui serviciu public, precum si numarul anual de notari care sa
acopere cerintele potrivit nevoilor cetatenilor, sa fie stabilite, nu
discretionar, ci la propunerea Consiliului Uniunii Nationale a Notarilor
Publici, de catre Ministerul Justitiei in calitate de organ de specialitate al
administratiei publice centrale.
Pentru motivele aratate, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin.
(2) din Constitutie, al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 25 si al art. 26
din Legea nr. 47/1992,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge recursul declarat de Flucus Mariana, Manofu Angela, Ciora Marcela
Olivia, Craciun Maria, Sass Luminita si Vulcu Davel Elena impotriva Deciziei
Curtii Constitutionale nr. 90 din 11 septembrie 1996.
Definitiva.
Pronuntata in sedinta din 30 aprilie 1997.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN MURARU
Magistrat asistent,
Gabriela Dragomirescu