DECIZIE Nr.
833 din 16 noiembrie 2006
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 42, art. 50, art. 51 si art. 167 din
Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de
asigurari sociale
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 41 din 19 ianuarie 2007
Ion Predescu - preşedinte
Kozsokar Gabor - judecător
Acsinte Gaspar - judecător
Petre Ninosu - judecător
Şerban Viorel Stănoiu - judecător
Tudorel Toader
- judecător
Antonia Constantin - procuror
Doina Suliman -
magistrat-asistent şef
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstitutionalitate a dispoziţiilor art. 42, 50, 51 şi 1671 din Legea nr.
19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări
sociale, excepţie ridicată de Ioniţă Dănăilă în Dosarul nr. 3.348/C/2005 al
Tribunalului Galaţi - Secţia civilă.
La apelul nominal lipsesc părţile, faţă de care
procedura de citare este legal îndeplinită.
Cauza se află în stare de judecată.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a excepţiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată
următoarele:
Prin Incheierea din 9 iunie
2006, pronunţată în Dosarul nr. 3.348/C/2005, Tribunalul Galaţi - Secţia
civilă a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstitutionalitate a
dispoziţiilor art. 42, 50, 51 şi 1671 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale.
Excepţia de neconstitutionalitate a fost ridicată de Ioniţă
Dănăilă într-un litigiu de muncă în contradictoriu cu Casa Judeţeană de Pensii
Galaţi.
In motivarea excepţiei de neconstitutionalitate autorul acesteia susţine că dispoziţiile
art. 42 şi 1671 din
Legea nr. 19/2000 contravin art.' 15 alin. (2) din Constituţie, deoarece
„acţionează retroactiv asupra dispoziţiilor Legii nr. 3/1977", afectând
astfel „drepturi definitiv câştigate". In ceea ce priveşte art. 50 şi 51 din Legea nr. 19/2000, autorul excepţiei
nu motivează neconstituţionalitatea acestor texte de lege.
Instanţa de judecată apreciază
că excepţia de neconstitutionalitate a art. 42 şi 1671 din Legea nr. 19/2000 este
neîntemeiată.
Potrivit prevederilor art. 30
alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată
preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului
Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de
neconstitutionalitate.
Guvernul consideră
excepţia de neconstitutionalitate a dispoziţiilor art. 42, 50, 51 şi 1671 din Legea nr. 19/2000 ca fiind
neîntemeiată.
Avocatul Poporului apreciază
că textele de lege criticate sunt constituţionale.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere
asupra excepţiei de neconstitutionalitate ridicate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere
ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit în cauză de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate,
raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine
următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1
alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze
excepţia de neconstitutionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstitutionalitate îl
constituie dispoziţiile art. 42, 50, 51 şi 1671 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul
public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 140 din 1 aprilie 2000, cu modificările şi completările
ulterioare, dispoziţii care au următorul conţinut:
- Art. 42: „(1) Asiguraţii
care au realizat stagiul complet de cotizare şi care şi-au desfăşurat
activitatea total sau parţial în condiţii deosebite de muncă au dreptul la
pensie pentru limită de vârstă, cu reducerea vârstelor standard de pensionare
conform tabelului nr. 1.[...]
(2) Vârstele de
pensionare reduse, conform prevederilor alin.(1), nu pot fi mai mici de 50 de
ani pentru femei şi de 55 de ani pentru bărbaţi.";
- Art. 50: „(1) Asiguraţii care au realizat stagiile complete de cotizare,
precum şi cei care au depăşit stagiul complet de cotizare cu până la 10 ani pot
solicita pensie anticipată parţială cu reducerea vârstelor standard de
pensionare cu cel mult 5 ani.
(11) La
stabilirea stagiului de cotizare pentru acordarea pensiei anticipate parţiale
nu se au în vedere perioadele asimilate prevăzute la art. 38 alin. (1) lit. b)
şi c), precum şi perioadele în care asiguratul a beneficiat de pensie de
invaliditate.
(2) Cuantumul pensiei
anticipate parţiale se stabileşte din cuantumul pensiei pentru limită de
vârstă, prin diminuarea acestuia în raport cu stagiul de cotizare realizat şi
cu numărul de luni cu care s-a redus vârsta standard de pensionare, conform
tabelului nr. 2. [...]";
- Art. 51: „(1) Asiguraţii care au desfăşurat activităţi în condiţii deosebite
sau în condiţii speciale de muncă, dar care nu se pot pensiona cu reducerea
vârstei de pensionare pe această bază, pot beneficia de prevederile art. 50. In
aceste cazuri reducerea vârstei standard de
pensionare nu poate fi mai mare de 5 ani.
(2) In situaţia prevăzută la alin. (1) diminuarea
prevăzută la art. 50 alin. (2) nu se aplică pentru numărul de luni cu care se
reduce vârsta standard de pensionare datorită activităţii desfăşurate în
condiţii deosebite şi/sau speciale de muncă.
(3) Prevederile alin. (1) şi (2) se aplică şi
persoanelor care beneficiază de reducerea vârstelor standard de pensionare
conform art. 48, precum şi de cele prevăzute de legi speciale.";
- Art. 1671: „(1 ) Intr-un interval de 5 ani de la data intrării în vigoare a
prezentei legi persoanele care au desfăşurat activităţi încadrate în grupa I de muncă, conform legislaţiei
anterioare, pot solicita pensie pentru limită de vârstă cu reducerea vârstelor standard de pensionare, conform tabelului nr. 4.[...]
(2) Vârstele de pensionare reduse conform
prevederilor alin. (1) nu pot fi mai mici de 50 de ani.
(3) Prevederile alin. (1) se aplică şi în cazul
asiguraţilor prevăzuţi la art. 20, dacă acestea sunt mai avantajoase decât cele
stipulate în anexele nr. 4 şi 5.
(4) Vârstele standard de pensionare din care se
face reducerea prevăzută în tabelul nr. 4 sunt cele corespunzătoare anului,
respectiv lunii în care se deschide dreptul de pensie, prevăzute în anexa nr.
3, în condiţiile realizării stagiului complet de cotizare corespunzător anului,
respectiv lunii în care se deschide dreptul de pensie.
(5) Reducerea vârstelor standard de pensionare în
baza tabelului nr. 4 nu poate fi cumulată cu celelalte reduceri prevăzute de
prezenta lege sau de legile cu caracter special."
Autorul excepţiei susţine că dispoziţiile art. 42 şi
1671 din Legea nr.
19/2000 contravin prevederilor constituţionale ale art. 15 alin. (2)
referitoare la neretroactivitatea legii.
In ceea ce priveşte
neconstituţionalitatea art. 50 şi 51 din lege, aceasta nu este motivată, astfel
că sunt înfrânte dispoziţiile art. 10 alin. (2) din Legea nr. 47/1992, potrivit
cărora „Sesizările trebuie făcute în formă scrisă şi motivate." In
aceste condiţii, excepţia de neconstituţionalitate a acestor dispoziţii de lege
urmează să fie respinsă ca inadmisibilă.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate a art. 42
şi 1671 din Legea
nr. 19/2000 în raport cu art. 15 alin. (2) din Constituţie, Curtea constată că
acestea nu conţin în sine nicio dispoziţie cu caracter retroactiv şi nu fac
nicio precizare în legătură cu aplicarea în timp a dispoziţiilor pe care le
conţin, astfel că această critică este neîntemeiată.
Articolul 47 alin. (2) din Constituţie stabileşte că
dreptul la pensie se acordă potrivit legii, legiuitorul fiind în drept să
stabilească criteriile şi condiţiile concrete în care asiguraţii pot beneficia
de pensie, tipurile de pensii care pot fi acordate, regulile generale de
acordare a acestora şi regulile derogatorii pentru situaţii deosebite, precum
şi modul de calcul al pensiilor.
Potrivit regulilor generale, pot beneficia de pensie persoanele
care au împlinit vârsta standard de pensionare şi au realizat stagiul de
cotizare prevăzut de lege.
Pensia pentru persoanele care
au lucrat în condiţii deosebite de muncă, pensia anticipată şi pensia
anticipată parţială sunt reglementate ca excepţii de la regulile generale,
avându-se în vedere situaţiile speciale în care se află anumite categorii de
persoane.
Pentru considerentele expuse,
în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, al art.
1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca fiind inadmisibilă,
excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 50 şi 51 din Legea nr.
19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări
sociale, excepţie ridicată de Ioniţă Dănăilă în Dosarul nr. 3.348/C/2005 al
Tribunalului Galaţi - Secţia civilă.
Respinge, ca fiind neîntemeiată, excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 42 şi 1671 din Legea nr. 19/2000 privind
sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, excepţie
ridicată de acelaşi autor în acelaşi dosar.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 16 noiembrie
2006.
PREŞEDINTE,
ION PREDESCU
Magistrat-asistent şef,
Doina Suliman