Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 884 din 16 octombrie 2007

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 782 din 19 noiembrie 2007



Ioan Vida                               - preşedinte

Nicolae Cochinescu               -judecător

Aspazia Cojocaru                  -judecător

Acsinte Gaspar                      -judecător

Petre Ninosu                          -judecător

Ion Predescu                         -judecător

Puskas Valentin Zoltan          -judecător

Tudorel Toader                      -judecător

Augustin Zegrean                  -judecător

Antonia Constantin                - procuror

Mihaela Senia Costinescu    - magistrat-asistent

Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, excepţie ridicată de Societatea Comercial „Parc Tehnologic şi Industrial Giurgiu-Nord" - S.A. în Dosarul nr. 409/122/2007 al tribunalului Giurgiu - Secţia civilă.

La apelul nominal se prezintă apărătorul autorului excepţiei, avocatul Orlando Vlăsceanu, şi partea Direcţia Generală a Finanţelor Publice Giurgiu, prin consilierul juridic Monica Isabella Breazu.

Reprezentantul autorului excepţiei susţine admiterea criticii, arătând că, în cuprinsul său, Codul fiscal conţine prevederi care reglementează infracţiuni şi pedepse aplicabile acestora, astfel încât adoptarea sa ar fi trebuit să respecte prevederile constituţionale ale art. 73 alin. (3) lit. h), respectiv procedura prevăzută de art. 76 alin. (1) din Legea fundamentală pentru adoptarea unei legi cu caracter organic.

Reprezentantul Direcţiei Generale a Finanţelor Publice Giurgiu arată că, deşi iniţial legea a fost adoptată cu procedura prevăzută de Constituţie pentru lege ordinară, ulterior articolul care reglementează o normă penală a fost modificat printr-o lege organică, forma iniţială a acestuia fiind în prezent abrogată. Prin urmare, critica nu mai are obiect, iar excepţia de neconstituţionalitate este inadmisibilă.

Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca inadmisibilă, dispoziţiile cu caracter penal din cuprinsul Codului fiscal neavând legătură cu cauza aflată pe rolul instanţei de fond.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine următoarele:

Prin Incheierea din 17 aprilie 2007, pronunţată în Dosarul nr. 409/122/2007, Tribunalul Giurgiu - Secţia civilă a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, excepţie ridicată de Societatea Comercială „Parc Tehnologic şi Industrial Giurgiu-Nord" - S.A.

In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine că, potrivit textului publicat în Monitorul Oficial al României, Codul fiscal a fost adoptat de Senat şi Camera Deputaţilor cu respectarea prevederilor art. 76 alin. (2) din Constituţia României, republicată, respectiv ca lege ordinară. Insă, în cuprinsul său, art. 245, devenit în urma unor modificări ulterioare art. 2961, reglementează o serie de infracţiuni şi pedepsele aplicabile acestora, astfel încât Codul fiscal, conţinând această normă penală, trebuia votat în conformitate cu prevederile art. 73 alin. (3) lit. h) din Constituţie, ca lege organică, în condiţiile prevăzute de art. 76 alin. (1) din Constituţie. Or, întrucât procedura de adoptare a legii de către Parlament nu a respectat aceste dispoziţii constituţionale, Codul fiscal în integralitatea sa este lovit de neconstituţionalitate extrinsecă.

O atare împrejurare nu poate fi calificată de Curtea Constituţională ca reprezentând o eroare materială săvârşită la publicarea în Monitorul Oficial al României a legii, motivată prin faptul că oricum majoritatea cu care a fost adoptată legea a fost cea prevăzută de Constituţie pentru legile organice, întrucât, pe de o parte, Curtea nu are competenţa de a se substitui Parlamentului pentru a opera o rectificare în sensul dispoziţiilor art. 67 din Legea nr. 24/2000, iar pe de altă parte, doar cvorumul cu care a fost adoptată o lege nu este relevant în raport cu încadrarea avută în vedere de legiuitor, deci nu poate determina categoria căreia îi aparţine legea, respectiv lege ordinară, organică sau constituţională.

Tribunalul Giurgiu - Secţia civilă apreciază că doar Curtea Constituţională poate stabili dacă Legea nr. 571/2003 a fost adoptată cu respectarea prevederilor constituţionale, iar dacă se constată încălcarea art. 73 alin. (3) lit. h) din Constituţie, Curtea va decide dacă acest lucru atrage sau nu neconstituţionalitatea legii în ansamblul său sau numai a dispoziţiilor art. 2961 din Codul fiscal, care reglementează anumite infracţiuni şi pedepsele aplicabile acestora. In acest din urmă caz însă decizia pronunţată de Curte nu ar prezenta interes pentru autorul excepţiei, întrucât litigiul aflat pe rolul tribunalului nu are ca temei juridic prevederile art. 2961 din Codul fiscal, aceste prevederi neavând legătură cu soluţionarea cauzei.

Pe fondul excepţiei de neconstituţionalitate, opinia instanţei este de admitere în parte a criticii, respectiv constatarea neconstituţionalităţii dispoziţiilor art. 2961 din Codul fiscal, care au fost adoptate cu încălcarea prevederilor art. 73 alin. (3) lit. h) din Constituţie.

In conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.

Guvernul observă că dispoziţiile legale direct vizate de critica de neconstituţionalitate sunt cele care reglementează infracţiunile prevăzute de Codul fiscal, iar nu dispoziţiile care au constituit temeiul legal al emiterii actelor administrative pe care autorul excepţiei le-a contestat în justiţie. într-o atare situaţie sunt aplicabile dispoziţiile art. 29 alin. (1) şi (6) din Legea nr. 47/1992, potrivit cărora excepţia este inadmisibilă dacă obiectul ei nu are legătură cu soluţionarea cauzei aflate pe rolul instanţei judecătoreşti.

Avocatul Poporului apreciază că, întrucât Legea nr. 494/2004, prin care au fost introduse în Codul fiscal dispoziţiile art. 2961 care reglementează infracţiuni, a fost adoptată de Parlament cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (1) din Constituţie referitoare la adoptarea legilor organice, critica cu un atare obiect este lipsită de temei.

Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, susţinerile părţilor prezente, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:

Curtea Constituţională este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate cu care a fost sesizată.

Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 927 din 23 decembrie 2003.

Autorul excepţiei de neconstituţionalitate consideră că dispoziţiile legale criticate încalcă prevederile constituţionale cuprinse în art. 73 alin. (3) lit. h) referitoare la reglementarea, prin lege organică, a infracţiunilor, a pedepselor şi a regimului executării acestora.

Examinând excepţia de neconstituţionalitate ridicată, Curtea observă că, în esenţă, critica autorului excepţiei vizează faptul că Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, fiind adoptată ca lege ordinară, încalcă prevederile constituţionale ale art. 73 alin. (3) lit. h), precum şi pe cele ale art. 76 alin. (1), întrucât art. 245 al legii, devenit în urma unor modificări ulterioare art. 2961, reglementează infracţiuni, deci un domeniu aparţinând legii organice.

Reţinând că sesizarea Curţii prin încheierea instanţei de judecată vizează, pe de o parte, dispoziţiile art. 245 din Codul fiscal, devenit în urma unor modificări ulterioare art. 2961, iar pe de altă parte, prevederile Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal în ansamblul său, Curtea constată că, referitor la aceste din urmă texte, autorul excepţiei nu îşi motivează critica de neconstituţionalitate, deşi dispoziţiile art. 10 alin. (2) din Legea nr. 47/1992 prevăd că sesizările adresate Curţii Constituţionale trebuie motivate.

In mod constant, jurisprudenţa Curţii a stabilit că sesizările de neconstituţionalitate adresate Curţii, inclusiv excepţiile, fără a fi motivate, trebuie respinse ca inadmisibile, Curtea neputându-se substitui subiectelor îndreptăţite să o sesizeze, întrucât ar exercita un control din oficiu, ceea ce este contrar sistemului nostru constituţional.

Pe de altă parte, Curtea nu poate reţine că referirea pe care autorul excepţiei o face cu privire la încălcarea dispoziţiilor art. 73 alin. (3) lit. h) şi ale art. 76 alin. (1) din Constituţie ar constitui temei pentru constatarea neconstituţionalităţii Codului fiscal în ansamblul său, întrucât, aşa cum corect a reţinut instanţa de judecată, dispoziţiile art. 2961 din Codul fiscal nu au legătură cu soluţionarea litigiului de fond, în cauză autorul excepţiei de neconstituţionalitate nefiind trimis în judecată pentru săvârşirea vreunei infracţiuni, ci doar sancţionat contravenţional.

De altfel, Curtea observă că, prin Legea nr. 494/2004 privind aprobarea Ordonanţei Guvernului nr. 83/2004 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, adoptată de Parlament cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (1) din Constituţie, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.092 din 24 noiembrie 2004, s-a prevăzut abrogarea textului art. 245 al Codului fiscal. De asemenea, prin aceeaşi lege a fost introdus în Codul fiscal titlul IX1, cu denumirea „Infracţiuni".

Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,

CURTEA  CONSTITUŢIONALĂ

In numele legii

DECIDE:

Respinge, ca fiind inadmisibilă, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, excepţie ridicată de Societatea Comercială „Parc Tehnologic şi Industrial Giurgiu-Nord" - S.A. în Dosarul nr. 409/122/2007 al Tribunalului Giurgiu - Secţia civilă.

Definitivă şi general obligatorie.

Pronunţată în şedinţa publică din data de 16 octombrie 2007.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,

prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,

Mihaela Senia Costinescu


SmartCity5

COMENTARII la Decizia 884/2007

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 884 din 2007
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 884/2007
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu