DECIZIE Nr.
884 din 16 octombrie 2007
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 782 din 19 noiembrie 2007
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Ninosu -judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader
-judecător
Augustin Zegrean -judecător
Antonia Constantin - procuror
Mihaela Senia Costinescu - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal,
excepţie ridicată de Societatea Comercial „Parc Tehnologic şi Industrial
Giurgiu-Nord" - S.A. în Dosarul nr. 409/122/2007 al tribunalului Giurgiu -
Secţia civilă.
La apelul nominal se prezintă apărătorul autorului
excepţiei, avocatul Orlando Vlăsceanu, şi partea Direcţia Generală a Finanţelor
Publice Giurgiu, prin consilierul juridic Monica Isabella Breazu.
Reprezentantul autorului excepţiei susţine admiterea
criticii, arătând că, în cuprinsul său, Codul fiscal conţine prevederi care
reglementează infracţiuni şi pedepse aplicabile acestora, astfel încât adoptarea sa ar fi trebuit să
respecte prevederile constituţionale ale art. 73 alin. (3) lit. h), respectiv
procedura prevăzută de art. 76 alin. (1) din Legea fundamentală pentru
adoptarea unei legi cu caracter organic.
Reprezentantul Direcţiei Generale a Finanţelor Publice
Giurgiu arată că, deşi iniţial legea a fost adoptată cu procedura prevăzută de
Constituţie pentru lege ordinară, ulterior articolul care reglementează o normă
penală a fost modificat printr-o lege organică, forma iniţială a acestuia fiind
în prezent abrogată. Prin urmare, critica nu mai are obiect, iar excepţia de
neconstituţionalitate este inadmisibilă.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca inadmisibilă,
dispoziţiile cu caracter penal din cuprinsul Codului fiscal neavând legătură cu
cauza aflată pe rolul instanţei de fond.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine
următoarele:
Prin Incheierea din 17 aprilie 2007, pronunţată în
Dosarul nr. 409/122/2007, Tribunalul Giurgiu - Secţia civilă a sesizat
Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor
Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, excepţie ridicată de Societatea
Comercială „Parc Tehnologic şi Industrial Giurgiu-Nord" - S.A.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine că, potrivit textului publicat în
Monitorul Oficial al României, Codul fiscal a fost adoptat de Senat şi Camera
Deputaţilor cu respectarea prevederilor art. 76 alin. (2) din Constituţia
României, republicată, respectiv ca lege ordinară. Insă, în cuprinsul său, art.
245, devenit în urma unor modificări ulterioare art. 2961, reglementează o serie de
infracţiuni şi pedepsele aplicabile acestora, astfel încât Codul fiscal,
conţinând această normă penală, trebuia votat în conformitate cu prevederile
art. 73 alin. (3) lit. h) din Constituţie, ca lege organică, în condiţiile
prevăzute de art. 76 alin. (1) din Constituţie. Or, întrucât procedura de
adoptare a legii de către Parlament nu a respectat aceste dispoziţii
constituţionale, Codul fiscal în integralitatea sa este lovit de
neconstituţionalitate extrinsecă.
O atare împrejurare nu poate fi calificată de Curtea
Constituţională ca reprezentând o eroare materială săvârşită la publicarea în
Monitorul Oficial al României a legii, motivată prin faptul că oricum
majoritatea cu care a fost adoptată legea a fost cea prevăzută de Constituţie
pentru legile organice, întrucât, pe de o parte, Curtea nu are competenţa de a
se substitui Parlamentului pentru a opera o rectificare în sensul dispoziţiilor
art. 67 din Legea nr. 24/2000, iar pe de altă parte, doar cvorumul cu care a
fost adoptată o lege nu este relevant în raport cu încadrarea avută în vedere
de legiuitor, deci nu poate determina categoria căreia îi aparţine legea,
respectiv lege ordinară, organică sau constituţională.
Tribunalul Giurgiu - Secţia civilă apreciază că doar Curtea Constituţională poate stabili dacă Legea
nr. 571/2003 a fost adoptată cu respectarea prevederilor constituţionale, iar
dacă se constată încălcarea art. 73 alin. (3) lit. h) din Constituţie, Curtea
va decide dacă acest lucru atrage sau nu neconstituţionalitatea legii în
ansamblul său sau numai a dispoziţiilor art. 2961 din Codul fiscal, care reglementează anumite infracţiuni şi
pedepsele aplicabile acestora. In acest din urmă caz însă decizia pronunţată de
Curte nu ar prezenta interes pentru autorul excepţiei, întrucât litigiul aflat
pe rolul tribunalului nu are ca temei juridic
prevederile art. 2961 din Codul fiscal,
aceste prevederi neavând legătură cu soluţionarea cauzei.
Pe fondul excepţiei de neconstituţionalitate, opinia
instanţei este de admitere în parte a criticii, respectiv constatarea
neconstituţionalităţii dispoziţiilor art. 2961 din Codul fiscal, care au fost adoptate cu
încălcarea prevederilor art. 73 alin. (3) lit. h) din Constituţie.
In conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din
Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor
două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.
Guvernul observă că
dispoziţiile legale direct vizate de critica de neconstituţionalitate sunt cele
care reglementează infracţiunile prevăzute de Codul fiscal, iar nu dispoziţiile
care au constituit temeiul legal al emiterii actelor administrative pe care
autorul excepţiei le-a contestat în justiţie. într-o atare situaţie sunt
aplicabile dispoziţiile art. 29 alin. (1) şi (6) din Legea nr. 47/1992,
potrivit cărora excepţia este inadmisibilă dacă obiectul ei nu are legătură cu
soluţionarea cauzei aflate pe rolul instanţei judecătoreşti.
Avocatul Poporului apreciază
că, întrucât Legea nr. 494/2004, prin care au fost introduse în Codul fiscal
dispoziţiile art. 2961 care reglementează infracţiuni, a fost adoptată de Parlament cu
respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (1) din Constituţie
referitoare la adoptarea legilor organice, critica cu un atare obiect este
lipsită de temei.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la excepţia de
neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere
ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, susţinerile părţilor prezente, concluziile procurorului,
dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi
Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională este competentă, potrivit
dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale art.
2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de
neconstituţionalitate cu care a fost sesizată.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie
dispoziţiile Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 927 din 23 decembrie
2003.
Autorul excepţiei de neconstituţionalitate consideră că
dispoziţiile legale criticate încalcă prevederile constituţionale cuprinse în
art. 73 alin. (3) lit. h) referitoare la reglementarea, prin lege organică, a
infracţiunilor, a pedepselor şi a regimului executării acestora.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate ridicată,
Curtea observă că, în esenţă, critica autorului excepţiei vizează faptul că
Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, fiind adoptată ca lege ordinară,
încalcă prevederile constituţionale ale art. 73 alin. (3) lit. h), precum şi pe
cele ale art. 76 alin. (1), întrucât art. 245 al legii, devenit în urma unor
modificări ulterioare art. 2961, reglementează infracţiuni, deci un domeniu aparţinând legii
organice.
Reţinând că sesizarea Curţii prin încheierea instanţei
de judecată vizează, pe de o parte, dispoziţiile art. 245 din Codul fiscal,
devenit în urma unor modificări ulterioare art. 2961, iar pe de altă parte, prevederile
Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal în ansamblul său, Curtea constată că,
referitor la aceste din urmă texte, autorul excepţiei nu îşi motivează critica
de neconstituţionalitate, deşi dispoziţiile art. 10 alin. (2) din Legea nr.
47/1992 prevăd că sesizările adresate Curţii Constituţionale trebuie motivate.
In mod constant, jurisprudenţa
Curţii a stabilit că sesizările de neconstituţionalitate adresate Curţii,
inclusiv excepţiile, fără a fi motivate, trebuie respinse ca inadmisibile,
Curtea neputându-se substitui subiectelor îndreptăţite să o sesizeze, întrucât
ar exercita un control din
oficiu, ceea ce este contrar sistemului nostru constituţional.
Pe de altă parte, Curtea nu poate reţine că referirea
pe care autorul excepţiei o face cu privire la încălcarea dispoziţiilor art. 73
alin. (3) lit. h) şi ale art. 76 alin. (1) din Constituţie ar constitui temei
pentru constatarea neconstituţionalităţii Codului fiscal în ansamblul său,
întrucât, aşa cum corect a reţinut instanţa de judecată, dispoziţiile art. 2961 din Codul fiscal nu au legătură cu
soluţionarea litigiului de fond, în cauză autorul excepţiei de
neconstituţionalitate nefiind trimis în judecată pentru săvârşirea vreunei
infracţiuni, ci doar sancţionat contravenţional.
De altfel, Curtea observă că, prin Legea nr. 494/2004
privind aprobarea Ordonanţei Guvernului nr. 83/2004 pentru modificarea şi
completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, adoptată de Parlament cu
respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (1) din Constituţie,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 1.092 din 24 noiembrie 2004, s-a prevăzut
abrogarea textului art. 245 al Codului fiscal. De asemenea, prin aceeaşi lege a
fost introdus în Codul fiscal titlul IX1, cu
denumirea „Infracţiuni".
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca fiind inadmisibilă, excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal,
excepţie ridicată de Societatea Comercială „Parc Tehnologic şi Industrial
Giurgiu-Nord" - S.A. în Dosarul nr. 409/122/2007 al Tribunalului Giurgiu -
Secţia civilă.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din
data de 16 octombrie 2007.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Mihaela Senia Costinescu