DECIZIE Nr. 89 din 19 martie 2002
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 72 alin. 2
si 3 din Legea cadastrului si a publicitatii imobiliare nr. 7/1996
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 366 din 31 mai 2002

Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Ioan Vida - judecator
Gabriela Ghita - procuror
Maria Bratu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 72 alin. 2 si 3 din Legea cadastrului si a publicitatii
imobiliare nr. 7/1996, exceptie ridicata de Iosif Keszek in Dosarul nr.
3.612/2001 al Judecatoriei Medias.
La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de
citare este legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public solicita respingerea exceptiei de
neconstitutionalitate, aratand ca asupra constitutionalitatii dispozitiilor
art. 72 alin. 2 si 3 din Legea nr. 7/1996 Curtea Constitutionala s-a pronuntat
prin Decizia nr. 176/1999, statuand ca aceste dispozitii sunt constitutionale,
neintervenind elemente noi de natura sa determine reconsiderarea jurisprudentei
Curtii.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 3 octombrie 2001, pronuntata in Dosarul nr. 3.612/2001,
Judecatoria Medias a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 72 alin. 2 si 3 din Legea
cadastrului si a publicitatii imobiliare nr. 7/1996, exceptie ridicata de Iosif
Keszek.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul considera ca textul
art. 72 alin. 2 si 3 din Legea nr. 7/1996 este neconstitutional, intrucat
aceasta lege nu a fost pusa in aplicare, si ca tehnica legislativa pe care ea
se bazeaza este contrara principiului conform caruia Romania este un stat
unitar, principiu consacrat de art. 1 alin. (1) din Legea fundamentala. Autorul
exceptiei solicita Curtii sa pronunte o decizie de interpretare, desi
recunoaste ca, potrivit competentei sale, Curtea nu poate pronunta decizii
interpretative, "dar se poate pronunta asupra intelesului contrar
Constitutiei al unei legi sau ordonante, fiind frecventa exprimarea ca un text
legal este constitutional <<numai in masura>> in care este aplicat
intr-un anumit sens, ceea ce, dupa noi, in fond este tot o modalitate de
interpretare".
Judecatoria Medias, exprimandu-si opinia, considera exceptia ca
neintemeiata, invocand o decizie anterioara a Curtii Constitutionale.
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Presedintele Camerei Deputatilor apreciaza ca dispozitiile art. 72 alin. 2
si 3 din Legea nr. 7/1996 sunt constitutionale si nu contravin caracterului
unitar al statului. Se arata, pe de o parte, ca in legislatia noastra exista si
alte norme legale cu aplicabilitate doar pe o anumita parte a teritoriului, iar
pe de alta parte, ca asupra acestei exceptii Curtea s-a pronuntat prin Decizia
nr. 176/1999, in sensul respingerii criticilor formulate.
Guvernul considera ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata,
invocand, in acest sens, Decizia Curtii Constitutionale nr. 176/1999. Se arata
ca intrarea in vigoare a unei legi nu se confunda cu punerea ei in aplicare.
Or, Legea nr. 7/1996 este in vigoare, dar punerea ei in aplicare este
conditionata de infiintarea, organizarea si functionarea birourilor de carte
funciara, asigurarea bazei tehnico-materiale a acestora, de angajarea si
pregatirea personalului, de intocmirea documentelor cadastrale de catre experti
autorizati, pe baza masuratorilor efectuate la imobilele supuse inscrierii in
cartea funciara.
Presedintele Senatului nu a comunicat punctul sau de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale presedintelui Camerei
Deputatilor si Guvernului, raportul intocmit de judecatorul-raportor,
concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la
prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine
urmatoarele:
Curtea Constitutionala constata ca a fost legal sesizata si este
competenta, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si
ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992,
republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate cu care a fost sesizata.
Obiectul exceptiei il constituie prevederile art. 72 alin. 2 si 3 din Legea
cadastrului si a publicitatii imobiliare nr. 7/1996, care au urmatoarea
redactare: "La data finalizarii lucrarilor cadastrale si a registrelor de
publicitate imobiliara pentru intreg teritoriul administrativ al unui judet isi
inceteaza aplicabilitatea, pentru judetul respectiv, urmatoarele dispozitii
legale:
- art. 1801, 1802 si 1816 - 1823 din Codul civil;
- art. 710 - 720 din Codul de procedura civila, cu exceptia prevederilor
referitoare la amanet;
- Decretul-lege nr. 115 din 27 aprilie 1938 pentru unificarea dispozitiilor
referitoare la cartile funciare, publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr.
95 din 27 aprilie 1938, cu modificarile ulterioare;
- Legea nr. 242 din 12 iulie 1947 pentru transformarea cartilor funciare
provizorii din vechiul Regat in carti de publicitate funciara, publicata in
Monitorul Oficial nr. 157 din 12 iulie 1947, cu modificarile ulterioare;
- Decretul nr. 2.142 din 12 iunie 1930 pentru functionarea cartilor
funduare centrale pentru caile ferate si canaluri;
- Legea LX din anul 1881 privitoare la executarea silita imobiliara, cu
modificarile ulterioare.
Dupa definitivarea cadastrului la nivelul intregii tari, se abroga:
- art. 1801, 1802 si 1816 - 1823 din Codul civil;
- art. 710 - 720 din Codul de procedura civila, cu exceptia prevederilor
referitoare la amanet;
- Decretul-lege nr. 115 din 27 aprilie 1938 pentru unificarea dispozitiilor
referitoare la cartile funciare, publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr.
95 din 27 aprilie 1938, cu modificarile ulterioare;
- Legea nr. 242 din 12 iulie 1947 pentru transformarea cartilor funciare
provizorii din vechiul Regat in carti de publicitate funciara, publicata in
Monitorul Oficial nr. 157 din 12 iulie 1947, cu modificarile ulterioare;
- Decretul nr. 2.142 din 12 iunie 1930 pentru functionarea cartilor
funduare centrale pentru caile ferate si canaluri;
- Legea LX din anul 1881 privitoare la executarea silita imobiliara, cu
modificarile ulterioare.
La data intrarii in vigoare a prezentei legi se abroga:
- art. 37 - 43 din Legea fondului funciar nr. 59 din 29 octombrie 1974,
publicata in Buletinul Oficial, Partea I, nr. 138 din 5 noiembrie 1974, cu
modificarile ulterioare;
- anexa nr. 1 la Decretul nr. 146/1985 privind infiintarea colectivelor de
lucrari cadastrale;
- Decretul nr. 305 din 15 septembrie 1971 privind activitatea geodezica,
topofotogrammetrica si cartografica, precum si procurarea, detinerea si
folosirea datelor si documentelor rezultate din aceasta activitate, publicat in
Buletinul Oficial, Partea I, nr. 111 din 26 septembrie 1971;
- orice alte dispozitii contrare prezentei legi."
Principala critica de neconstitutionalitate priveste punerea in aplicare a
dispozitiilor Legii nr. 7/1996, aceasta urmand sa se faca pe judete in raport
de finalizarea lucrarilor de cadastru. Autorul exceptiei sustine ca aceasta
lege nu a fost pusa in aplicare si ca tehnica legislativa pe care ea se bazeaza
este contrara principiului potrivit caruia Romania este un stat unitar,
principiu consacrat de art. 1 alin. (1) din Legea fundamentala.
In istoria statului unitar roman au existat si mai exista norme legale
aplicabile doar pe o anumita parte a teritoriului national, ca de exemplu:
Legea nr. LX/1881 privitoare la executarea silita imobiliara in Transilvania,
Legea nr. 84/1992 privind regimul zonelor libere, Legea nr. 151/1998 privind
dezvoltarea regionala in Romania. Existenta unor acte normative diferite pentru
anumite zone ale tarii nu este de natura sa afecteze caracterul unitar al
statului, ci pune numai problema aplicarii in spatiu a respectivelor acte.
Unificarea legislatiei, realizata prin extinderea legislatiei din vechiul Regat
pe intreg cuprinsul tarii, a inlaturat conflictele de legi interprovinciale.
Legea nr. 7/1996 pune capat unei asemenea situatii, anume aplicarii unor
reglementari legale diferite, pe de o parte, in Transilvania, iar pe de alta
parte, in vechiul Regat, in ceea ce priveste publicitatea imobiliara, realizata
prin sistemul de carte funciara si, respectiv, prin registrele de
transcriptiuni si inscriptiuni. Ca efect al aplicarii Legii nr. 7/1996 se va
realiza o unificare legislativa a regimului de publicitate imobiliara; acest
regim urmeaza sa se aplice pe intregul teritoriu, dar, datorita complexitatii
conditiilor tehnice, nu dintr-o data, ci treptat. Esential in aceasta materie
este faptul ca, in ceea ce priveste coexistenta in spatiu a doua ori chiar a
mai multor reglementari legale, exista o singura autoritate legiuitoare de la
care emana aceste reglementari, nefiind vorba despre un conflict de
suveranitate - care priveste dreptul international public - si nici despre
existenta unor reglementari multiple intr-un stat federal - care ar conduce la
domeniul dreptului interprovincial.
De altfel, asupra constitutionalitatii dispozitiilor art. 72 alin. 2 si 3
din Legea nr. 7/1996 Curtea Constitutionala s-a pronuntat prin Decizia nr. 176
din 16 noiembrie 1999, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 64 din 14 februarie 2000, statuand ca aceste dispozitii sunt
constitutionale. Intrucat nu au intervenit elemente noi de natura sa determine
o reconsiderare a jurisprudentei Curtii Constitutionale, atat considerentele,
cat si solutia din aceasta decizie isi pastreaza valabilitatea si in cauza de
fata.
In ceea ce priveste solicitarea autorului exceptiei privind pronuntarea de
catre Curtea Constitutionala a unei decizii de interpretare, prin care urmeaza
sa se constate ca textul este neconstitutional folosindu-se exprimarea "in
masura in care", Curtea constata ca aceasta nu poate fi primita. Potrivit
art. 2 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, republicata, Curtea Constitutionala nu
se poate pronunta asupra modului de interpretare si aplicare a legii, ci numai
asupra intelesului sau contrar Constitutiei.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23
si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 72 alin. 2
si 3 din Legea cadastrului si a publicitatii imobiliare nr. 7/1996, exceptie
ridicata de Iosif Keszek in Dosarul nr. 3.612/2001 al Judecatoriei Medias.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 19 martie 2002.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Maria Bratu