DECIZIE Nr.
894 din 5 decembrie 2006
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.
35/2005 pentru abrogarea Legii nr. 579/2004 privind autorizarea Ministerului
Justitiei de a vinde locuintele de serviciu pe care le are in administrare si a
Hotararii Guvernului nr. 2.425/2004 pentru aprobarea Normelor metodologice de
aplicare de catre Ministerul Justitiei a prevederilor Legii nr. 579/2004
privind autorizarea Ministerului Justitiei de a vinde locuintele de serviciu pe
care le are in administrare, precum si ale art. 9 alin. (3) din Legea
contenciosului administrativ nr. 554/2004
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 54 din 24 ianuarie 2007
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecător
Aspazia
Cojocaru - judecător
Acsinte Gaspar - judecător
Kozsokar Gabor - judecător
Petre Ninosu - judecător
Ion Predescu - judecător
Şerban Viorel Stănoiu - judecător
Tudorel Toader - judecător
Antonia Constantin - procuror
Benke Karoly - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.
35/2005 pentru abrogarea Legii nr. 579/2004 privind autorizarea Ministerului
Justiţiei de a vinde locuinţele de serviciu pe care le are în administrare şi a
Hotărârii Guvernului nr. 2.425/2004 pentru aprobarea Normelor metodologice de
aplicare de către Ministerul Justiţiei a prevederilor Legii nr. 579/2004
privind autorizarea Ministerului Justiţiei de a vinde locuinţele de serviciu pe
care le are în administrare, precum şi ale art. 9 alin. (3) din Legea
contenciosului administrativ nr. 554/2004, excepţie ridicată de Gianina
Cristinela Muntean în Dosarul nr. 222/57/2006 al Curţii de Apel Alba-Iulia -
Secţia comercială şi contencios administrativ.
La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de
care procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a excepţiei de neconstituţionalitate, arătând că dispoziţiile legale
criticate nu încalcă textele constituţionale invocate. Totodată, se apreciază
că art. 9 alin. (3) din Legea nr. 554/2004 impune o modalitate specifică de
sesizare a Curţii Constituţionale, având în vedere natura actului atacat.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată
următoarele:
Prin Incheierea din 16 iunie 2006, pronunţată în Dosarul nr. 222/57/2006, Curtea de
Apel Alba-Iulia - Secţia comercială şi contencios administrativ a sesizat
Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor
Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 35/2005 pentru abrogarea Legii nr.
579/2004 privind autorizarea Ministerului Justiţiei de a vinde locuinţele de
serviciu pe care le are în administrare şi a Hotărârii Guvernului nr.
2.425/2004 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare de către
Ministerul Justiţiei a prevederilor Legii nr. 579/2004 privind autorizarea
Ministerului Justiţiei de a vinde locuinţele de serviciu pe care le are în
administrare, precum şi ale art. 9 alin. (3) din Legea contenciosului
administrativ nr. 554/2004, excepţie ridicată de
Gianina Cristinela Muntean într-un litigiu având ca obiect obligarea
Ministerului Justiţiei la recunoaşterea dreptului autorului excepţiei de a-şi
cumpăra locuinţa de serviciu.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine că Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
35/2005 retroactivează, încălcând prevederile art. 15 alin. (2) din
Constituţie. Se mai arată că textul abrogat prin ordonanţa de urgenţă criticată
prevedea că magistraţii titulari ai contractelor de închiriere a locuinţelor de
serviciu aflate în administrarea Ministerului Justiţiei le pot cumpăra în
termen de un an de la intrarea în vigoare a legii, iar Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 35/2005, anulând acest drept câştigat, creează o inegalitate
nejustificată între cetăţenii aflaţi în aceeaşi situaţie, anume între
magistraţii care au depus astfel de cereri înainte şi după intrarea în vigoare
a ordonanţei de urgenţă. Totodată, arată că nu se poate imputa titularului
dreptului de a depune o astfel de cerere că nu a fost suficient de diligent,
întrucât acesta nu putea să prevadă abrogarea textului de lege.
Se mai apreciază că prevederile art. 9 alin. (3) din
Legea nr. 554/2004 încalcă art. 21 alin. (1) şi (2) din Constituţie, întrucât
reprezintă un obstacol în calea examinării şi soluţionării efective de către
instanţă a acţiunii în contencios administrativ, deoarece, în măsura în care
excepţia de neconstituţionalitate va fi respinsă de către Curtea
Constituţională, instanţa de contencios administrativ va fi obligată să
respingă ca inadmisibilă acţiunea formulată, fără a mai examina fondul cauzei.
Curtea de Apel Alba-Iulia - Secţia comercială şi
contencios administrativ apreciază că excepţia de
neconstituţionalitate ridicată este întemeiată. In acest sens, se arată că sunt
încălcate prevederile art. 16 alin. (1) din Constituţie, întrucât se creează o
stare de inegalitate între magistraţii care au depus cereri anterior intrării
în vigoare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 35/2005 şi cei care nu au
depus cererile în cauză în considerarea art. 5 din Legea nr. 579/2004, care
prevedea că dreptul putea fi exercitat până la data de 19 decembrie 2005.
De asemenea, se apreciază că textul art. 9 alin. (3)
din Legea nr. 554/2004 aduce atingere dreptului efectiv şi concret de acces la
instanţă, încălcându-se prevederile art. 21 alin. (1) şi (2) din Constituţie.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.
Avocatul Poporului consideră
că excepţia de neconstituţionalitate ce priveşte dispoziţiile Ordonanţei de
urgenţă a Guvernului nr. 35/2005 este întemeiată, întrucât sunt încălcate
prevederile art. 16 alin. (1) din Constituţie, aplicându-se un tratament
juridic diferit pentru persoane aflate în aceeaşi situaţie, şi anume
magistraţilor beneficiari ai Legii nr. 579/2004. Se mai arată că nu se poate
reţine lipsa de diligentă în sarcina beneficiarilor Legii nr. 579/2004, atât
timp cât aceasta prevedea un termen fix în interiorul căruia se puteau depune
cererile în cauză. Totodată, se arată că ordonanţa de urgenţă criticată nu
retroactivează.
In ceea ce priveşte critica de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 9 alin. (3) din Legea nr. 554/2004, se consideră că aceasta
este neîntemeiată, întrucât scopul normei criticate este exclusiv de a asigura
posibilitatea sesizării Curţii Constituţionale. De asemenea, Avocatul Poporului arată că persoana vătămată are
posibilitatea de a formula o acţiune în justiţie, în condiţiile Legii nr.
554/2004, împotriva autorităţii administraţiei publice, în cazul în care
consideră că aceasta a emis actul administrativ cu încălcarea respectivei
ordonanţe.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi
Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere
asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului, notele scrise depuse,
dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi
Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1
alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia
de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie dispoziţiile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 35/2005 pentru
abrogarea Legii nr. 579/2004 privind autorizarea Ministerului Justiţiei de a
vinde locuinţele de serviciu pe care le are în administrare şi a Hotărârii
Guvernului nr. 2.425/2004 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare de
către Ministerul Justiţiei a prevederilor Legii nr. 579/2004 privind
autorizarea Ministerului Justiţiei de a vinde locuinţele de serviciu pe care le
are în administrare, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 397 din 11 mai 2005, precum şi ale
art. 9 alin. (3) din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, publicată
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.154
din 7 decembrie 2004, care au următorul cuprins:
- Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 35/2005:
Articol unic - „Legea nr. 579/2004 privind
autorizarea Ministerului Justiţiei de a vinde
locuinţele de serviciu pe care le are în administrare, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 1.210 din 16 decembrie 2004, şi Hotărârea Guvernului nr.
2.425/2004 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare de către
Ministerul Justiţiei a prevederilor Legii nr. 579/2004 privind autorizarea
Ministerului Justiţiei de a vinde locuinţele de serviciu pe care le are în
administrare, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 50 din 14 ianuarie 2005, se
abrogă."
Potrivit art. 1, art. 2 şi art. 5 din Legea nr.
579/2004, Ministerul Justiţiei era autorizat să vândă locuinţele de serviciu pe
care le are în administrare titularilor contractelor de închiriere, aceştia
putându-şi exprima opţiunea de a cumpăra locuinţele în cauză într-un termen de
un an de la data intrării în vigoare a acestei legi.
- Art. 9 alin. (3) din Legea nr. 554/2004: „(3) Instanţa de contencios administrativ, după pronunţarea Curţii
Constituţionale, repune cauza pe rol şi va da termen, cu citarea părţilor,
numai dacă ordonanţa sau o dispoziţie a acesteia a fost declarată
neconstituţională. In caz contrar, respinge acţiunea ca inadmisibilă pe
fond."
Autorul excepţiei consideră că Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 35/2005 încalcă dispoziţiile constituţionale ale art. 15 alin.
(2) privind neretroactivitatea şi ale art. 16 alin. (1) privind egalitatea în
faţa legii, iar art. 9 alin. (3) din Legea nr. 554/2004 încalcă prevederile art. 21 alin. (1) şi (2)
din Constituţie, referitoare la accesul liber la justiţie. Examinând excepţia
de neconstituţionalitate ridicată, Curtea reţine următoarele:
I. Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 35/2005 instituie măsuri de protecţie a fondului locativ
administrat de Ministerul Justiţiei, de natură a asigura condiţii de locuit
pentru magistraţi. Termenul de un an în care titularii contractelor de
închiriere puteau să îşi exprime opţiunea cu privire la cumpărarea locuinţelor
de serviciu este un termen de procedură, legiuitorul fiind în drept să reducă
durata acestuia, mai ales că, potrivit expunerii de motive la aceasta, vânzarea
locuinţelor de serviciu constituie o măsură dezavantajoasă prin grevarea
bugetului ministerului cu sume importante de bani.
Curtea constată că nu există nicio discriminare între
magistraţii care au depus cereri cu privire la cumpărarea locuinţelor de
serviciu înainte şi după intrarea în vigoare a ordonanţei de urgenţă. Aplicarea
unui tratament juridic diferenţiat rezultă chiar din existenţa unui cadru
legislativ diferit în cele două situaţii, datorată, în principal, aspectelor
enunţate mai sus. Pe de altă parte, Curtea constată că exercitarea unui drept
de către titularul său nu poate avea loc decât într-un anumit cadru prestabilit
de legiuitor, cu respectarea anumitor exigenţe, cărora li se subsumează şi
instituirea unui termen. Din momentul în care reglementarea care cuprindea şi
termenul înăuntrul căruia exercitarea unui drept de către titularul său putea
avea loc nu mai este în vigoare, fiind abrogată expres, valorificarea dreptului
nu mai este posibilă.
Faţă de cele arătate, Curtea nu poate reţine încălcarea
art. 16 din Constituţie.
Totodată, Curtea constată că Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 35/2005 nu cuprinde dispoziţii cu caracter retroactiv,
aplicându-se numai pentru viitor, din momentul intrării în vigoare. Astfel,
Curtea nu poate reţine încălcarea art. 15 alin. (2) din Constituţie.
II. Cu privire la critica de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 9 alin. (3) din Legea contenciosului
administrativ nr. 554/2004, raportată la art. 21 alin. (1) şi (3) din Constituţie, Curtea observă că
autorul excepţiei a introdus acţiunea în contencios administrativ în temeiul
art. 8 alin. (1) şi art. 9 alin. (1) din Legea nr. 554/2004, având ca obiect
obligarea Ministerului Justiţiei la recunoaşterea dreptului său de a-şi cumpăra
locuinţa de serviciu, sens în care acesta să emită o decizie prin care să-i
aprobe cumpărarea locuinţei. Altfel spus, acţiunea reclamantei priveşte, pe de
o parte, o problemă de contencios administrativ propriu-zisă, iar, pe de altă
parte, o problemă de contencios constituţional referitoare la Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 35/2005.
Aşadar, în speţă, pe rolul instanţei de fond există un
litigiu propriu, diferit de chestiunea de constituţionalitate ridicată în baza
art. 9 alin. (1) din Legea nr. 554/2004, astfel încât, după soluţionarea
excepţiei de neconstituţionalitate, judecarea cauzei urmează a se relua în faţa
instanţei de fond, având în vedere tocmai temeiul de drept al introducerii
acţiunii.
In consecinţă, Curtea constată că, din acest punct de
vedere, critica de neconstituţionalitate formulată de autorul excepţiei este
neîntemeiată, textul criticat, în cazul de faţă, nereprezentând un obstacol în
calea examinării şi soluţionării efective de către instanţă a acţiunii sale în
contencios administrativ.
Mai mult, Curtea consideră că prevederile legale
criticate nu încalcă dispoziţiile constituţionale şi cele convenţionale
invocate, întrucât, aşa cum a decis Curtea Constituţională şi Curtea Europeană
a Drepturilor Omului, dreptul de acces la justiţie nu este un drept absolut,
orice restricţie fiind admisă atât timp cât nu se aduce atingere dreptului de
acces la un tribunal în substanţa sa, statul dispunând în acest sens de o marjă
de apreciere.
Aceste concluzii îşi găsesc corespondent şi în
dispoziţiile art. 126 alin. (6) teza a doua din Constituţie, potrivit cărora „Instanţele
de contencios administrativ sunt competente să soluţioneze cererile persoanelor
vătămate prin ordonanţe sau, după caz, prin dispoziţii din ordonanţe declarate
neconstitutionale".
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi
al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr.
47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 35/2005 pentru abrogarea
Legii nr. 579/2004 privind autorizarea Ministerului Justiţiei de a vinde
locuinţele de serviciu pe care le are în administrare şi a Hotărârii Guvernului
nr. 2.425/2004 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare de către
Ministerul Justiţiei a prevederilor Legii nr. 579/2004 privind autorizarea
Ministerului Justiţiei de a vinde locuinţele de serviciu pe care le are în
administrare, precum şi ale art. 9 alin. (3) din Legea contenciosului
administrativ nr. 554/2004, excepţie ridicată de Gianina Cristinela Muntean în
Dosarul nr. 222/57/2006 al Curţii de Apel Alba-Iulia - Secţia comercială şi
contencios administrativ.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 5 decembrie 2006.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Benke Karoly