DECIZIE Nr. 92 din 10 februarie 2005
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 21 alin.
(1) din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 287 din 6 aprilie 2005
Ioan Vida - presedinte
Aspazia Cojocaru - judecator
Constantin Doldur - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Dana Titian - procuror
Patricia Marilena Ionea - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 21 alin. (1) din Legea nr. 164/2001 privind pensiile
militare de stat, exceptie ridicata de Gheorghe Purcarea in Dosarul nr.
5.224/2004 al Tribunalului Arad - Sectia civila.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare a fost
legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public arata ca diferenta de tratament juridic
instituita de textul de lege criticat a fost eliminata de dispozitiile art. 48
din Legea nr. 164/2001. In plus, critica de neconstitutionalitate vizeaza, in
fapt, o omisiune legislativa, or, potrivit competentei stabilite prin Legea nr.
47/1992, Curtea Constitutionala nu poate modifica sau completa prevederile
supuse controlului de constitutionalitate. Avand in vedere aceste aspecte, pune
concluzii de respingere a exceptiei ca inadmisibila.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 3 noiembrie 2004, pronuntata in Dosarul nr. 5.224/2004,
Tribunalul Arad - Sectia civila a sesizat Curtea Constitutionala cu
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 21 alin. (1) din Legea
nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat. Exceptia a fost ridicata de
Gheorghe Purcarea cu prilejul solutionarii unei contestatii formulate impotriva
Deciziei nr. 133.990 din 18 februarie 2004, emisa de Casa de pensii din cadrul
Ministerului Administratiei si Internelor, decizie privind stabilirea pensiei
militare de stat.
In motivarea exceptiei autorul acesteia sustine, in esenta, ca dispozitiile
legale criticate au un caracter discriminatoriu, incalcand, prin urmare,
prevederile art. 16 alin. (1) din Constitutie. In acest sens, arata ca
prevederile art. 21 alin. (1) din Legea nr. 164/2001 nu au avut in vedere
cadrele militare trecute in rezerva conform art. 15 din aceeasi lege, astfel ca
aceasta categorie de persoane are pensii mult mai mici decat cei care se
pensioneaza direct din activitate. In opinia sa, in cuprinsul textului de lege
criticat trebuia precizat ca solda lunara bruta, ca baza de calcul a pensiei,
se actualizeaza "fie in functie de rata inflatiei, fie raportat la solda
corespunzatoare a cadrelor active".
Tribunalul Arad - Sectia civila apreciaza ca exceptia ridicata este
neintemeiata, deoarece art. 48 alin. (1) din Legea nr. 164/2001 prevede ca
pensiile militare de stat se actualizeaza ori de cate ori se majoreaza solda de
grad sau solda functiei maxime a cadrelor militare in activitate, potrivit
gradului militar avut la data trecerii in rezerva, solutionand astfel
inechitatea la care se refera autorul exceptiei. In ceea ce priveste sustinerea
potrivit careia textul art. 21 din Legea nr. 164/2001 ar trebui sa prevada
majorarea soldei in considerarea ratei inflatiei, considera ca aceasta vizeaza
o modificare a legii.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, incheierea
de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele
de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este inadmisibila.
Astfel, referindu-se la prevederile legale criticate, arata ca acestea nu
contin nici o dispozitie discriminatorie si nu instituie privilegii, ci prevad
doar baza de calcul utilizata la stabilirea pensiei militare de stat, pentru
toate cadrele militare pensionate potrivit Legii nr. 164/2001. In ceea ce
priveste sustinerile autorului exceptiei, apreciaza ca acestea nu critica art.
21 alin. (1) din Legea nr. 164/2001 pentru ceea ce contine acest text de lege,
ci pentru ceea ce nu prevede, respectiv actualizarea la data pensionarii a
soldei de grad si de functie pentru cadrele militare trecute in rezerva
anterior datei intrarii in vigoare a Legii nr. 164/2001. De altfel, observa ca
Legea nr. 164/2001 contine reglementari de natura sa asigure protectia
drepturilor de pensie ale cadrelor militare trecute in rezerva, asa cum sunt si
dispozitiile art. 48. In sfarsit, arata ca inadmisibilitatea exceptiei de
neconstitutionalitate decurge din dispozitiile art. 2 alin. (3) din Legea nr.
47/1992, potrivit carora "Curtea Constitutionala se pronunta numai asupra
constitutionalitatii actelor cu privire la care a fost sesizata, fara a putea
modifica sau completa prevederile supuse controlului."
Avocatul Poporului considera ca textul de lege criticat nu incalca
principiul egalitatii in drepturi consacrat de art. 16 alin. (1) din
Constitutie, intrucat art. 21 alin. (1) din Legea nr. 164/2001 se aplica
tuturor cadrelor militare prevazute in ipoteza normei juridice, fara a face
nici o diferentiere in cadrul acestei categorii. In acest sens, aminteste
jurisprudenta Curtii Constitutionale in care s-a retinut ca principiul
egalitatii nu inseamna uniformitate, asa incat, daca la situatii egale trebuie
sa corespunda un tratament egal, la situatii diferite tratamentul nu poate fi
decat diferit.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala este competenta, potrivit dispozitiilor art. 146
lit. d) din Constitutie, ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din
Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate cu care a
fost sesizata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
21 alin. (1) din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat,
republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 748 din 14
octombrie 2002, dispozitii potrivit carora: "Baza de calcul folosita
pentru stabilirea pensiei militare de stat este solda lunara bruta avuta in
ultima luna de activitate, care include solda de grad corespunzatoare la data
trecerii in rezerva."
In sustinerea neconstitutionalitatii acestui text de lege, autorul
exceptiei invoca incalcarea prevederilor art. 16 alin. (1) din Constitutie, in
virtutea carora: "cetatenii sunt egali in fata legii si a autoritatilor
publice, fara privilegii si fara discriminari."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca autorul
exceptiei critica prevederile art. 21 alin. (1) din Legea nr. 164/2001 din
pozitia unui fost cadru militar care la data trecerii in rezerva, anterioara
datei intrarii in vigoare a Legii nr. 164/2001, nu a indeplinit conditia de
varsta pentru pensionare. Ulterior, cand s-a inscris la pensia militara de
stat, la stabilirea bazei de calcul a pensiei s-a avut in vedere solda lunara
bruta din ultima luna de activitate. Datorita acestui fapt, baza de calcul a
pensiei a fost mai redusa fata de cea a cadrelor militare trecute in rezerva
mai tarziu, cand solda lunara bruta a fost substantial majorata.
Curtea observa ca deosebirile de tratament juridic aplicabil cadrelor
militare trecute in rezerva anterior datei intrarii in vigoare a Legii nr.
164/2001, in raport cu cele care se pensioneaza dupa intrarea in vigoare a
acestei legi, au fost eliminate prin prevederile art. 48 alin. (1) lit. a) din
Legea nr. 164/2001, potrivit carora: "(1) Cuantumul pensiilor militare se
actualizeaza dupa cum urmeaza:
a) ori de cate ori se majoreaza solda de grad si/sau solda functiei maxime
ale cadrelor militare in activitate, potrivit gradului militar si functiei exercitate,
avute la data trecerii in rezerva, in raport cu procentul de stabilire a
pensiei in conditiile prevazute la art. 22 - 24; cadrele militare pot opta
pentru baza de calcul cea mai avantajoasa luata in considerare la calculul
pensiei;"
Asa fiind, in speta, nu se ridica probleme de constitutionalitate, ci de
aplicare a legii, aspecte ce sunt insa de competenta instantei judecatoresti,
iar nu a Curtii Constitutionale.
Critica autorului exceptiei are in vedere insa lipsa unor precizari in
cuprinsul textului art. 21 alin. (1) din Legea nr. 164/2001 referitoare la
actualizarea soldei lunare brute "fie in functie de rata inflatiei, fie
raportat la solda corespunzatoare a cadrelor active".
In consecinta, fata de dispozitiile art. 2 alin. (3) din Legea nr. 47/1992,
potrivit carora "Curtea Constitutionala se pronunta numai asupra
constitutionalitatii actelor cu privire la care a fost sesizata, fara a putea
modifica sau completa prevederile supuse controlului", exceptia de
neconstitutionalitate urmeaza sa fie respinsa ca inadmisibila.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147
alin. (4) din Constitutie, al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al
art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge ca fiind inadmisibila exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 21 alin. (1) din Legea nr. 164/2001 privind pensiile
militare de stat, exceptie ridicata de Gheorghe Purcarea in Dosarul nr.
5.224/2004 al Tribunalului Arad - Sectia civila.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 10 februarie 2005.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat asistent,
Patricia Marilena Ionea